Czego dotyczy przedstawione oznaczenie stosowane w dokumentacji projektowej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, która wskazuje na rozjazd zwyczajny zbudowany z szyn typu S49, jest prawidłowa, ponieważ symbol "Rz S49-190-1:9" dokładnie opisuje konstrukcję rozjazdu kolejowego. Oznaczenie "Rz" jest standardowym skrótem stosowanym w dokumentacji inżynieryjnej do identyfikacji rozjazdów. Typ szyny "S49" jest powszechnie używany w polskim systemie kolejowym, co zapewnia odpowiednią nośność i stabilność. Parametry "190" i "1:9" odnoszą się do długości rozjazdu oraz jego geometrii, co jest istotne w kontekście zachowania trajektorii pociągów oraz minimalizacji sił działających na tory. Zrozumienie tych oznaczeń jest kluczowe dla inżynierów zajmujących się projektowaniem i utrzymaniem infrastruktury kolejowej, a stosowanie odpowiednich standardów jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych.
Wybór odpowiedzi dotyczących krzywej przejściowej o parametrze S49, rozjazdu łukowego czy łuku kołowego jest nietrafiony, ponieważ każde z tych oznaczeń nie odnosi się bezpośrednio do identyfikacji rozjazdów zwyczajnych. Krzywa przejściowa, chociaż istotna w projektowaniu torów, służy do płynnego przejścia pomiędzy różnymi promieniami krzywizn, a nie do określenia właściwości rozjazdu. Z kolei rozjazd łukowy, który jest stosowany w miejscach o większym promieniu, nie pasuje do podanego oznaczenia, które zawiera parametry geometrii typowe dla rozjazdów prostych. Odpowiedzi sugerujące łuk kołowy również wprowadzają w błąd, gdyż łuki te są projektowane z myślą o innych wymaganiach, a nie specyfikacji rozjazdów. Często błędne wybory wynikają z braku zrozumienia różnic w projektowaniu infrastruktury kolejowej oraz specyfikacji poszczególnych elementów systemu. Wiedza na temat oznaczeń technicznych jest kluczowa dla osób pracujących w branży kolejowej, aby unikać pomyłek i podejmować właściwe decyzje projektowe.