Odpowiedź 61,43 m została uznana za poprawną, ponieważ odczyt z profilu podłużnego trasy drogowej wskazuje właśnie tę wartość na pierwszym hektometrze. Odczyty te są kluczowe w projektowaniu tras drogowych, ponieważ pozwalają na precyzyjne określenie poziomu projektowanej osi, co ma istotne znaczenie dla dalszych prac budowlanych oraz dla bezpieczeństwa użytkowników dróg. W praktyce, analiza profilu podłużnego uwzględnia różne czynniki, takie jak nachylenie terenu, które mogą wpływać na odczuwalny komfort jazdy oraz na parametr hydrauliczny trasy. Stosowanie się do standardów takich jak PN-EN 1991-1-4 dotyczących obliczeń geotechnicznych oraz PN-S-96025, które odnoszą się do projektowania dróg, zapewnia, że wartości rzędnych są zgodne z wymaganiami technicznymi oraz normami bezpieczeństwa. Dodatkowo, w przypadku budowy drogi, znajomość rzędnych projektowanych jest niezbędna, aby dobrze zaplanować wszelkie prace związane z odwodnieniem i stabilnością nawierzchni.
Wartości rzędnych osi projektowanej, takie jak 60,27 m, 63,43 m czy 62,35 m, mogą być wynikiem błędnego odczytu lub niewłaściwego zrozumienia profilu podłużnego trasy. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że rzędna projektowanej osi na pierwszym hektometrze powinna być oparta na dokładnych danych pomiarowych. Błędne odpowiedzi mogą wskazywać na nieprawidłowe założenia dotyczące nachylenia terenu, co prowadzi do niewłaściwych obliczeń. Przykładem może być pomylenie poziomu rzędnej z innymi parametrami, na przykład z wysokością terenu w innym punkcie trasy. Takie zrozumienie jest fundamentalne, gdyż poprawne odczyty mają kluczowe znaczenie dla etapu projektowania dróg, od których zależą zarówno komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo użytkowników. Nieprawidłowe rzędne mogą także prowadzić do problemów z odwodnieniem, co z kolei może skutkować uszkodzeniami nawierzchni oraz zwiększonymi kosztami utrzymania drogi. W praktyce, projektanci powinni stosować się do dobrze znanych zasad i norm, takich jak PN-EN 1991-1-4, które wskazują, jak należy przeprowadzać pomiary i obliczenia związane z projektowaniem dróg, aby unikać tego typu błędów.