Rysunek 2 jest trafnie zidentyfikowanym elementem transportowej infrastruktury punktowej, ponieważ przedstawia pas startowy lotniska. Elementy infrastruktury punktowej, jak lotniska, porty czy stacje kolejowe, odgrywają kluczową rolę w systemie transportowym, ponieważ stanowią one konkretne lokalizacje, gdzie odbywają się różne operacje transportowe. Przykładowo, lotnisko obsługuje nie tylko ruch lotniczy, ale także wpływa na rozwój lokalnej gospodarki, transportu publicznego oraz logistyki. Znajomość tych elementów jest istotna dla planowania przestrzennego i rozwoju infrastruktury transportowej, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju. W praktyce, stosowanie standardów, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji lotniczych, co podkreśla znaczenie infrastruktury punktowej w szerokim systemie transportowym.
Rysunki 1, 3 i 4, pomimo że mogą wydawać się podobne do elementów transportowej infrastruktury, nie są poprawnymi przykładami infrastruktury punktowej. Rysunek 1 przedstawia drogę, która jest klasyfikowana jako element infrastruktury liniowej, ponieważ jej charakterystyka polega na tym, że rozciąga się na długich odcinkach, łącząc różne punkty. Takie podejście do analizy infrastruktury może prowadzić do błędnych wniosków, gdyż elementy liniowe są kluczowe w systemie transportowym, ale nie mogą być uznawane za punktowe. Rysunek 3, ilustrujący most, również jest przykładem infrastruktury liniowej. Mosty łączą różne tereny, umożliwiając przepływ pojazdów i pieszych, a ich projektowanie opiera się na standardach takich jak Eurokod, które zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo i trwałość. Rysunek 4 przedstawia tunel, który również jest elementem infrastruktury liniowej, służącym do transportu pod różnymi przeszkodami, np. wodami lub innymi drogami. Zrozumienie różnicy między infrastrukturą punktową a liniową jest kluczowe w kontekście planowania transportu i rozwoju przestrzennego, a pomylenie tych kategorii może prowadzić do nieefektywnych decyzji inwestycyjnych oraz ograniczeń w rozwoju sieci transportowej.