Poprawna odpowiedź wynosi 0,161 m³, co odzwierciedla prawidłowe obliczenia objętości dwóch nadprożowych belek żelbetowych. Aby obliczyć objętość belek, należy najpierw ustalić pole przekroju poprzecznego pojedynczej belki. W tym przypadku, przekrój belki wynosi 576 cm², co po przeliczeniu daje 0,0576 m². Następnie, aby obliczyć objętość jednej belki, mnożymy pole przekroju przez długość belki. Dla belek o długości 1,4 m, objętość jednej belki wynosi 0,08064 m³. W przypadku dwóch belek, obliczamy objętość jako 2 razy objętość jednej belki, co daje wynik 0,16128 m³. Po zaokrągleniu do trzech miejsc po przecinku otrzymujemy 0,161 m³. Takie obliczenia są fundamentalne w inżynierii budowlanej, ponieważ pozwalają na precyzyjne oszacowanie materiałów potrzebnych do budowy oraz ich kosztów. Dobrą praktyką w projektowaniu struktur jest przeprowadzanie takich obliczeń z dużą dokładnością, by zapewnić bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji.
Wybór błędnej odpowiedzi wskazuje na niewłaściwe zrozumienie podstawowych zasad obliczania objętości w kontekście konstrukcji żelbetowych. Odpowiedzi, które proponują wartości takie jak 806,400 m³ czy 1612,800 m³ są znacząco zawyżone i wskazują na nieporozumienie związane z jednostkami miary oraz rozmiarem belek. Kluczowym błędem jest nieprawidłowe przeliczenie jednostek; objętość belek wyrażona w metrach sześciennych wymaga dokładnych obliczeń w m² dla powierzchni przekroju oraz prawidłowego przeliczenia długości. Dodatkowo, nie uwzględnienie faktu, że podano długość jednej belki, a pytanie dotyczy dwóch belek, prowadzi do pomyłek w obliczeniach. Ważne jest, aby w takich sytuacjach dokładnie przemyśleć każdy krok obliczeniowy, w tym konwersję jednostek oraz to, czy uwzględniamy odpowiednią ilość obiektów w obliczeniach. Przykładowo, pomnożenie objętości jednej belki przez dwa powinno być wykonane tylko po pełnym obliczeniu objętości jednej belki, co szczególnie podkreśla znaczenie metodycznego podejścia do zadań inżynieryjnych. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla każdego inżyniera budowlanego, aby uniknąć kosztownych błędów w projektowaniu i realizacji konstrukcji.