Poprawna odpowiedź to 48,3 kg, co wynika z dokładnych obliczeń masy prętów żebrowanych potrzebnych do wykonania wieńca WB1. W przypadku stali zbrojeniowej, kluczowym elementem jest znajomość masy właściwej prętów, co pozwala na precyzyjne oszacowanie potrzebnych materiałów. Dla prętów o średnicy 16 mm, długość 3,0 m przekłada się na masę 4,74 kg, obliczoną poprzez pomnożenie długości przez masę jednostkową wynoszącą 1,580 kg/m. Dodatkowo, dla prętów o średnicy 14 mm, całkowita długość 36,0 m daje masę 43,56 kg, przy zastosowaniu masy jednostkowej 1,210 kg/m. Suma tych dwóch wartości daje dokładnie 48,3 kg, co jest zgodne z praktykami branżowymi, gdzie istotne jest dokładne obliczenie masy zbrojenia w celu optymalizacji kosztów oraz minimalizacji odpadów materiałowych. Stosowanie wytycznych norm budowlanych, takich jak Eurokod, gwarantuje, że dobór materiałów jest zgodny z wymaganiami wytrzymałościowymi i bezpieczeństwa konstrukcji.
Wybór innej odpowiedzi niż 48,3 kg wskazuje na nieprawidłowe podejście do obliczeń masy prętów zbrojeniowych, co jest kluczowe w procesie projektowania konstrukcji. Często błędne są założenia dotyczące długości prętów lub ich masy jednostkowej. Na przykład, jeśli ktoś odpowie 10,3 kg, może to wynikać z zaniżenia długości prętów lub błędnego przeliczenia masy, co w praktyce prowadzi do zamówienia niewystarczającej ilości materiału. W kontekście odpowiedzi 43,6 kg, błędne może być dodawanie masy tylko dla jednego rodzaju prętów, co nie odzwierciedla rzeczywistych potrzeb konstrukcji. Z kolei 58,6 kg może wskazywać na dodanie dodatkowych prętów lub uwzględnienie niepotrzebnych odcinków, co jest nieefektywne i prowadzi do zwiększenia kosztów. W projektowaniu budowlanym, istotne jest nie tylko prawidłowe oszacowanie, ale również zrozumienie, jak poszczególne elementy konstrukcyjne wpływają na całość projektu. Kluczowe jest przestrzeganie norm i standardów, takich jak PN-EN 1992, które jasno określają zasady dotyczące obliczeń zbrojenia. Niezrozumienie tych podstawowych zasad może prowadzić do poważnych błędów, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji.