Wybór kartonu jednostronnie powlekanego o gramaturze 220÷280 g/m2 wydaje się być dobrym pomysłem, biorąc pod uwagę to, co widać na zdjęciu. Taki karton jest dość sztywny, a to bardzo ważne, żeby dobrze chronić produkty podczas transportu i przechowywania. Gramatura 220÷280 g/m2 to taka złota średnia – nie za ciężki, ale wystarczająco mocny. Co więcej, jednostronne powlekanie sprawia, że opakowanie lepiej wygląda, a to też ma znaczenie, gdy chodzi o marketing. Gładka powierzchnia przyciąga wzrok klienta, co jest kluczowe w wyborze opakowania. Tego typu karton używa się do bardzo różnych rzeczy, jak pudełka na kosmetyki, żywność czy elektronika, więc można powiedzieć, że jest naprawdę uniwersalny.
Wybór innych materiałów w tej sytuacji to niezbyt dobry pomysł, bo mają zupełnie inne właściwości. Papier offsetowy o gramaturze 70 g/m2 jest po prostu za lekki i giętki – nie da rady zapewnić odpowiedniej sztywności dla opakowania. Owszem, używa się go do druku ulotek czy reklam, ale do opakowań to już nie bardzo. Tektura introligatorska o gramaturze 1200 g/m2, mimo że jest mega mocna, to jednak ciężka i niepraktyczna w obróbce. Takie materiały zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdzie potrzebna jest ogromna ochrona, ale nie nadają się do standardowych pudełek. Papier dwustronnie powlekany o gramaturze 135÷150 g/m2 też odpada, bo nie ma stabilności, jaką potrzebujemy w opakowaniach. To raczej do druku estetycznego, a nie do zabezpieczania zawartości. Wybierając materiały do opakowań, trzeba myśleć przede wszystkim o funkcjonalności, a nie tylko o wyglądzie.