Kwalifikacja:
MED.09 - Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece
Poprawna odpowiedź to 63,45 ml etanolu 95° oraz 30,55 ml wody. Do obliczeń wykorzystano proporcje mas etanolu w różnych stężeniach oraz objętość roztworu. Etanol 95% ma masę objętościową wynoszącą 92,45% w przeliczeniu na masę, a woda jest stosunkowo łatwa w obliczeniach, ponieważ ma gęstość bliską 1 g/ml. Przygotowując roztwory, istotne jest, aby rozumieć, jak różne stężenia wpływają na wynik końcowy. Dzięki poprawnemu obliczeniu składników, możemy uzyskać pożądane stężenie etanolu w roztworze, które jest kluczowe w wielu zastosowaniach laboratoryjnych oraz przemysłowych, takich jak produkcja kosmetyków, środków dezynfekujących czy preparatów farmaceutycznych. W praktyce, umiejętność precyzyjnego odważania składników jest niezbędna, aby osiągnąć odpowiednie właściwości chemiczne i fizyczne gotowego produktu. Warto również dodać, że dokładność pomiarów jest zgodna z dobrymi praktykami laboratoryjnymi, co wpływa na jakość wykonywanych badań oraz produktów końcowych.
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć kilka kluczowych pomyłek związanych z obliczeniami i założeniami. W wielu przypadkach, studenci mogą mylić masy i objętości, co prowadzi do niewłaściwego doboru składników. Na przykład, niepoprawne odpowiedzi mogą sugerować równe ilości etanolu i wody, co nie odzwierciedla rzeczywistych proporcji wymaganych do uzyskania odpowiedniego stężenia roztworu. Pomyłka ta wynika z nieprawidłowego przeliczenia gęstości i objętości etanolu. Ważne jest, aby zrozumieć, że różne stężenia etanolu mają różne masy objętościowe, co musi być uwzględnione w obliczeniach. Na przykład, w przypadku 70% etanolu, różne proporcje mogą wydawać się właściwe, ale przy dokładnych obliczeniach stają się one nieadekwatne. Inni mogą popełniać błąd, zakładając, że dodać więcej wody niż etanolu, co prowadzi do zbyt niskiego stężenia końcowego. Tego typu błędy mogą wynikać z braku doświadczenia w przeprowadzaniu obliczeń w chemii, a także z niewłaściwego zrozumienia znaczenia gęstości substancji. Kluczowe jest, aby przed przystąpieniem do praktycznych zajęć laboratoryjnych dokładnie przeanalizować i zrozumieć te parametry, aby uniknąć nieprawidłowych wyników.