Odpowiedź 980 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia wszystkie koszty związane z wymianą opon w samochodzie dostawczym, a także rabaty, które można zastosować. Koszt zakupu czterech opon wynosi 1000 zł (250 zł za oponę), a koszt robocizny za wymianę tych opon to 100 zł (25 zł za oponę). Łączny koszt przed rabatami to 1100 zł. Następnie, obliczamy rabaty: 10% z 1000 zł to 100 zł, co obniża cenę opon do 900 zł. Rabat na robociznę wynosi 20% z 100 zł, co daje 20 zł, więc koszt robocizny wynosi 80 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy 900 zł za opony i 80 zł za robociznę, co daje łączny koszt 980 zł. Taki sposób kalkulacji kosztów i stosowania rabatów jest standardem w branży transportowej, co pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie tych aspektów przy planowaniu wydatków.
Analizując odpowiedzi, które nie są prawidłowe, widzimy, że wiele osób mogło popełnić błąd w obliczeniach związanych z rabatami lub całkowitym kosztem wymiany opon. Na przykład, wybór odpowiedzi 1 (920 zł) może wynikać z błędnego założenia, że rabaty są stosowane tylko do robocizny lub tylko do opon, co prowadzi do zaniżenia całkowitego kosztu. Z kolei odpowiedzi 3 i 4 (1 000 zł i 1 080 zł) mogą wynikać z pomylenia całkowitych kosztów przed rabatami lub z niewłaściwego dodawania rabatów. Często osoby obliczające takie koszty zapominają uwzględnić, że rabaty należy stosować do wartości pośrednich, a nie do sumy finalnej. W prawidłowym podejściu do obliczeń finansowych istotne jest zrozumienie, że rabaty powinny być stosowane sekwencyjnie, a nie jako jeden zredukowany koszt na końcu. Ważnym elementem jest także umiejętność dokładnego podsumowania wszystkich wydatków, co w praktyce oznacza zbieranie i weryfikowanie rachunków oraz stosowanie odpowiednich zasad księgowych, które zapewniają rzetelność obliczeń. Bez tego, można łatwo wpaść w pułapkę błędnych oszacowań, co może prowadzić do niekorzystnych decyzji finansowych w przyszłości.