Silnik wtryskowy z zapłonem iskrowym (ZI) to zaawansowany typ silnika spalinowego, który wykorzystuje wtrysk paliwa bezpośrednio do komory spalania, co znacząco poprawia efektywność procesu spalania. Na ilustracji widoczny jest wtryskiwacz umieszczony centralnie nad tłokiem, co jest charakterystyczne dla konstrukcji silników ZI. Dzięki tej technologii, możliwe jest lepsze atomizowanie paliwa i bardziej efektywne mieszanie go z powietrzem, co z kolei przekłada się na wyższą moc silnika oraz niższą emisję spalin. W praktyce, silniki ZI są powszechnie stosowane w samochodach osobowych, gdzie wymagane są osiągi oraz spełnienie norm ekologicznych. Współczesne technologie wtrysku paliwa, takie jak wtrysk bezpośredni, są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, umożliwiając produkcję jednostek napędowych o lepszych parametrach eksploatacyjnych oraz zmniejszonej emisji CO2. Warto również zauważyć, że wtrysk paliwa z zapłonem iskrowym jest kluczowy w kontekście rozwoju ekologicznych rozwiązań w motoryzacji.
Wybór silnika gaźnikowego doładowanego lub wolnossącego opiera się na wprowadzonych w pytaniu koncepcjach, jednak żaden z tych typów nie pasuje do przedstawionego na ilustracji silnika z wtryskiem. Silniki gaźnikowe, zarówno doładowane, jak i wolnossące, charakteryzują się zastosowaniem gaźnika do mieszania paliwa z powietrzem przed jego dostarczeniem do komory spalania. W przypadku opisanego silnika, brak elementów gaźnika oraz elementów doładowania, jak turbosprężarka, wyklucza te kategorie. Ponadto, silnik wtryskowy z zapłonem iskrowym (ZI) wprowadza nowoczesne rozwiązania, które przewyższają możliwości technologiczne silników gaźnikowych. Silniki te są bardziej wydajne dzięki precyzyjnemu wtryskowi, co pozwala na lepsze spalanie i redukcję emisji. Odpowiedzi dotyczące silnika wtryskowego z ZS również są mylne, ponieważ silniki z zapłonem samoczynnym (ZS) wykorzystują zupełnie inną konstrukcję do osiągnięcia procesu spalania, opartego na sprężaniu powietrza, co nie jest zgodne z charakterystyką wtrysku paliwa z zapłonem iskrowym. Wybierając zatem odpowiedzi związane z gaźnikiem lub z zapłonem samoczynnym, można popełniać błędy w interpretacji podstawowych zasad działania silników spalinowych, co prowadzi do błędnych wniosków o ich konstrukcji i zastosowaniach. Wiedza na temat typów silników oraz ich właściwości jest kluczowa dla zrozumienia współczesnych technologii motoryzacyjnych, dlatego warto zgłębić temat wtrysku paliwa oraz jego zalet w kontekście efektywności energetycznej i ochrony środowiska.