Odpowiedź Bi3+, Cu2+, Cd2+ jest prawidłowa, ponieważ kationy te rzeczywiście należą do II grupy analitycznej, według schematu rozdzielania jakościowego kationów. Kationy II grupy są wytrącane w postaci nierozpuszczalnych soli, gdy stosuje się H2S w obecności stężonego HCl. Bi3+, Cu2+ i Cd2+ tworzą sole, które są nierozpuszczalne w rozcieńczonych kwasach, co potwierdza ich przynależność do II grupy. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest analiza jakościowa kationów w próbkach środowiskowych, gdzie poprawne zidentyfikowanie grupy kationów pozwala na dalsze, bardziej szczegółowe analizy. W praktyce, w laboratoriach stosowane są metody spektroskopowe oraz chromatograficzne, aby wyodrębnić i zidentyfikować te kationy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w chemii analitycznej. Uznawanie rozpuszczalności soli kationów w kontekście ich grupowania jest kluczowe przy prowadzeniu badań środowiskowych i analitycznych.
Wybór odpowiedzi, który zawiera kationy Ag+, Na+, Bi3+ lub Cu2+, Cd2+, Na+ jest niewłaściwy z kilku powodów. Po pierwsze, kation sodu (Na+) nie należy do II grupy analitycznej, ponieważ jest silnie rozpuszczalny w wodzie i nie tworzy soli nierozpuszczalnych w rozcieńczonych kwasach. To klasyczny błąd w myśleniu, gdzie rozpuszczalność soli kationów w roztworach kwasowych jest mylona z ich przynależnością do danej grupy analitycznej. Kolejnym błędem jest uwzględnienie srebra (Ag+), które w rzeczywistości jest kationem grupy I, wytrącającym się w obecności HCl. Uczniowie często mylą właściwości kationów, co prowadzi do błędnych wniosków w zakresie ich klasyfikacji. Z tego powodu, zrozumienie i znajomość tabeli rozpuszczalności jest kluczowe w chemii analitycznej, ponieważ to na jej podstawie ustalamy, które kationy mogą być zaliczone do danej grupy. Przy dalszej ocenie próbek należy mieć na uwadze, że każdy kation ma swoje unikalne właściwości chemiczne, które wpływają na metody analizy i identyfikacji. Właściwe przypisanie kationów do grup analitycznych jest fundamentalne, aby uniknąć błędów w analizach chemicznych, które mogą prowadzić do mylnych interpretacji wyników.