Kontener typu "flat rack" jest idealnym rozwiązaniem dla transportu ładunków ciężkich oraz ponadgabarytowych, co czyni go kluczowym elementem logistyki w branży transportowej. Charakteryzuje się on brakiem stałych ścian bocznych oraz dachu, co umożliwia załadunek towarów o niestandardowych kształtach i wymiarach, takich jak maszyny czy konstrukcje stalowe. Dzięki tym właściwościom, flat racki mogą być używane do transportu dużych elementów, takich jak turbiny wiatrowe, kontenery z materiałami budowlanymi czy urządzenia przemysłowe. Zastosowanie flat racków jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 668, które określają wymiary kontenerów transportowych. W praktyce, operatorzy portowi i firmy transportowe muszą przestrzegać przepisów dotyczących załadunku i mocowania ładunków, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. Flat racki są również często wykorzystywane w kombinowanym transporcie multimodalnym, umożliwiając efektywne przemieszczenie towarów drogą morską, kolejową i drogową.
Wybór innych typów kontenerów, takich jak open side, reefer czy open top, może wynikać z niepełnego zrozumienia ich charakterystyki i zastosowania. Kontener open side, na przykład, charakteryzuje się otwieranymi bokami, co umożliwia załadunek i rozładunek z boku, jednak nie jest on przystosowany do transportu ładunków o dużych wymiarach, które wymagają więcej przestrzeni na górze. Reefer to kontener chłodniczy, który służy do transportu produktów wrażliwych na temperaturę, takich jak żywność czy leki, a jego konstrukcja nie pozwala na przewóz ciężkich ładunków o nietypowych kształtach. Kontener open top również ma swoje ograniczenia; chociaż ma otwarty dach, to jego ściany boczne są obecne, co może ograniczać możliwości załadunku ładunków o dużej wysokości. Wybierając niewłaściwy typ kontenera, można napotkać poważne problemy związane z bezpieczeństwem i efektywnością transportu, takie jak uszkodzenia ładunku lub problemy z jego załadunkiem. Osoby, które nie zdają sobie sprawy z tych różnic, mogą być skłonne do pomyłek, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania sprzętu i wzrostu kosztów transportu.