Poprawna odpowiedź to "bicia osiowego". Na rysunku przedstawiono pomiar, który koncentruje się na odchyleniach tarczy hamulcowej w kierunku równoległym do osi obrotu. Urządzenie pomiarowe, składające się z podstawy oraz czujnika zegarowego umieszczonego prostopadle do tarczy, umożliwia precyzyjny pomiar tego typu bicia. Pomiar bicia osiowego jest kluczowy dla oceny stanu technicznego tarczy hamulcowej, ponieważ jego nieprawidłowości mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz obniżenia skuteczności hamowania. W praktyce, jeśli bicia osiowe są przekroczone, może to skutkować wibracjami podczas hamowania, co jest nie tylko niekomfortowe, ale także może wpływać na bezpieczeństwo pojazdu. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, regularna kontrola bicia osiowego powinna być częścią rutynowych przeglądów technicznych pojazdów, szczególnie tych intensywnie eksploatowanych.
Wybór innych opcji, takich jak "grubości tarczy" czy "chropowatości tarczy", opiera się na błędnym zrozumieniu zasad pomiarowych stosowanych w diagnostyce układów hamulcowych. Pomiar grubości tarczy dotyczy oceny jej zużycia, co jest istotne, ale nie jest bezpośrednio związane z biciem osiowym. Grubość tarczy jest mierzona w celu zapewnienia, że nie spadnie poniżej minimalnych granic określonych przez producenta, co zapewnia jej skuteczność oraz bezpieczeństwo. Z kolei chropowatość tarczy odnosi się do tekstury powierzchni hamulcowej, która ma wpływ na tarcie między tarczą a klockami. Chociaż chropowatość jest istotna dla skuteczności hamowania, nie jest związana z pomiarem bicia osiowego, które koncentruje się na odchyleniach od osi obrotu. Ponadto, wybór opcji związanej z "biciem promieniowym" również wynika z nieporozumienia. Bicie promieniowe odnosi się do odchyleń powierzchni tarczy w kierunku prostopadłym do osi obrotu, co jest inną miarą, wymagającą innego podejścia pomiarowego. Te błędy w rozumieniu pomiarów mogą prowadzić do niewłaściwej oceny stanu technicznego układu hamulcowego, co w efekcie może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników pojazdów. Właściwa interpretacja tych pomiarów jest kluczowa dla zapewnienia skuteczności hamowania oraz zachowania bezpieczeństwa na drodze.