Przekładnia napędu rozrządu, jak przedstawiona na rysunku, wykorzystuje łańcuch do przenoszenia napędu między kołami zębatymi. Użycie łańcucha w tego typu przekładniach jest powszechną praktyką w nowoczesnych silnikach spalinowych, ponieważ zapewnia ona dużą precyzję synchronizacji ruchu wału korbowego i wałka rozrządu. W przeciwieństwie do przekładni pasowej, która może mieć tendencję do poślizgu, łańcuchy zapewniają stałe połączenie, co jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Przekładnie łańcuchowe charakteryzują się także dużą odpornością na zużycie i długowiecznością, co czyni je preferowanym rozwiązaniem w wielu zastosowaniach motoryzacyjnych, szczególnie tam, gdzie wymagana jest niezawodność. Dodatkowo, w przeciwieństwie do zębatych przekładni, które mogą wprowadzać znaczące obciążenia w przypadku niewłaściwego ustawienia, łańcuchy są bardziej elastyczne, co pozwala na łatwiejsze dopasowanie do różnych wymagań konstrukcyjnych i rozmiarowych. Przy projektowaniu układów napędowych w silnikach, stosowanie standardów SAE (Society of Automotive Engineers) oraz norm ISO dotyczących jakości materiałów i precyzji wykonania jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej wydajności i niezawodności tych komponentów.
Wybór odpowiedzi innej niż łańcuchowa sugeruje pewne nieporozumienie dotyczące funkcji i właściwości różnych typów przekładni. Przekładnia ślizgowa, w przeciwieństwie do łańcuchowej, wykorzystuje tarcie do przenoszenia napędu, co prowadzi do większych strat energii oraz problemów z niezawodnością w dłuższej perspektywie czasowej. Ponadto, przekładnie te są zazwyczaj używane w mniej wymagających aplikacjach, gdzie precyzja synchronizacji nie jest kluczowa, co nie ma zastosowania w kontekście napędu rozrządu, gdzie synchronizacja jest kluczowa dla poprawnego działania silnika. Przekładnia pasowa, chociaż także popularna, charakteryzuje się mniejszą efektywnością przenoszenia napędu i większym ryzykiem poślizgu, co czyni ją niewłaściwym wyborem w kontekście układów, które wymagają wysokiej precyzji i niezawodności, takich jak rozrząd. Z kolei przekładnia zębatą, choć jest jedną z najbardziej efektywnych form przenoszenia napędu, wymaga precyzyjnego dopasowania zębów, co w przypadku zastosowania w rozrządzie może prowadzić do problemów z wibracjami i hałasem, a także do szybszego zużycia elementów, jeśli nie jest odpowiednio zaprojektowana. Całościowo, wybór niewłaściwego typu przekładni może prowadzić do nieefektywnego działania silnika, jego przegrzewania się oraz przedwczesnego zużywania komponentów, co w praktyce przekłada się na zwiększone koszty eksploatacji i napraw.