Na zamieszczonym rysunku przedstawiono wynik pomiaru grubości tarczy hamulcowej koła lewego. Dla koła prawego w wyniku przeprowadzonego pomiaru uzyskano wynik 12,6 mm. Na podstawie tych informacji ustal, jakie powinno być dalsze postępowanie warsztatu z pojazdem.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i normami technicznymi, tarcze hamulcowe na jednej osi powinny być wymieniane parami. W przypadku, gdy jedna z tarcz ma grubość poniżej dopuszczalnych norm, jak to ma miejsce w przedstawionym przypadku, oznacza to, że istnieje ryzyko nierównomiernego hamowania, co może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wypadków. Dla tarcz hamulcowych minimalna dopuszczalna grubość wynosi zazwyczaj około 20 mm, a wynik pomiaru dla koła prawego (12,6 mm) sugeruje, że jest ona już znacznie zużyta. Wymiana obu tarcz na osi jest nie tylko zalecana, ale również wymagana, aby zachować równowagę w działaniu układu hamulcowego. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie zapewnienie bezpieczeństwa jest priorytetem. Należy pamiętać, że odpowiednie utrzymanie układu hamulcowego jest kluczowe dla wydajności pojazdu oraz bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Nieprawidłowe podejście do oceny stanu tarcz hamulcowych może prowadzić do poważnych konsekwencji dla bezpieczeństwa pojazdu. W przypadku, gdy jedna z tarcz hamulcowych na osi nie spełnia wymagań dotyczących grubości, istnienie tej nieprawidłowości powinno obligować do wymiany obu tarcz, a nie tylko tej, która została zidentyfikowana jako problematyczna. Przykładowo, jeśli jedna tarcza ma grubość 12,6 mm, a druga nie została zmierzona, zakładanie, że można pozostawić ją bez zmian, jest błędne. Taki stan rzeczy może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz ich większej podatności na przegrzanie podczas eksploatacji, co w konsekwencji wpływa na skuteczność hamowania. Ponadto, wymiana jedynie jednej tarczy może narazić pojazd na niebezpieczeństwo, zwłaszcza w warunkach ekstremalnych, gdzie prawidłowe hamowanie jest kluczowe. Idealnym rozwiązaniem jest wymiana tarcz hamulcowych w parze, ponieważ zapewnia to, że obie tarcze będą miały podobną grubość i będą działały w sposób zharmonizowany. To podejście jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa, które podkreślają, że tarcze hamulcowe na jednej osi działają wspólnie, a ich różnice w grubości mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.