Odpowiedź 110 kV jest prawidłowa, ponieważ transformator prostownikowy w podstacji trakcyjnej w systemie zasilania kolei elektrycznej w Polsce zazwyczaj pracuje na tym napięciu. Napięcie 110 kV jest standardem zapewniającym efektywność przesyłu energii na dużą odległość, co jest kluczowe w kontekście zasilania pojazdów szynowych. W praktyce, zasilanie podstacji trakcyjnych napięciem 110 kV pozwala na minimalizację strat energii oraz optymalne zarządzanie siecią energetyczną. Dodatkowo, transformator prostownikowy ma na celu konwersję prądu przemiennego na prąd stały, co jest niezbędne dla działania systemów trakcyjnych. Zastosowanie odpowiednich transformatorów jest zgodne z normami branżowymi, które wskazują na konieczność stosowania wysokich napięć w zastosowaniach kolejowych, aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo operacji. Warto zwrócić uwagę na znaczenie odpowiedniego doboru transformatorów oraz ich parametrów technicznych w kontekście zapewnienia efektywności energetycznej w transporcie kolejowym.
Wybór 3 kV, 20 kV lub 15 kV jako napięcia zasilającego transformator prostownikowy w podstacji trakcyjnej wskazuje na nieporozumienie dotyczące standardów stosowanych w systemach zasilania kolei elektrycznej. Zasilanie podstacji trakcyjnych niskim napięciem, jak 3 kV, choć w przeszłości stosowane, obecnie nie odpowiada wymogom efektywnego przesyłu energii na dużą odległość. Przesunięcie się w kierunku wyższych napięć, takich jak 110 kV, ma na celu zredukowanie strat energii, które są znaczne przy niższych napięciach. Zastosowanie napięć 20 kV oraz 15 kV również nie jest uzasadnione w kontekście polskich norm i praktyk branżowych. Napięcia te mogą być stosowane w innych aplikacjach, jednak nie w kontekście podstacji trakcyjnych. Użytkownicy często mylą różne systemy zasilania, nie dostrzegając różnic w ich zastosowaniach. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe napięcie zasilające ma fundamentalne znaczenie dla efektywności całego systemu energetycznego oraz bezpieczeństwa operacji kolejowych. Ponadto, w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej, stosowanie standardowego napięcia 110 kV stanowi najlepsze praktyki, które zapewniają zgodność z wymaganiami operacyjnymi i technologicznymi, a także wspierają dalszy rozwój sieci trakcyjnej.