Który element bezpieczeństwa ruchu kolejowego przedstawiono na ilustracji?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Balisy ETCS (European Train Control System) są kluczowymi elementami nowoczesnych systemów zarządzania ruchem kolejowym, które znacząco poprawiają bezpieczeństwo transportu kolejowego. Te urządzenia, jak przedstawione na ilustracji, są umieszczane pomiędzy szynami i mają charakterystyczny wygląd, co ułatwia ich identyfikację. Balisy te komunikują się z systemami pokładowymi pociągów, przekazując istotne informacje o stanie torów, ograniczeniach prędkości oraz innych krytycznych warunkach. Dzięki zastosowaniu balis ETCS, możliwe jest wprowadzenie automatycznych funkcji zabezpieczających, takich jak automatyczne hamowanie w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości czy sygnalizacja niebezpieczeństwa. Zgodnie z normami unijnymi, wprowadzenie systemu ETCS ma na celu zwiększenie interoperacyjności europejskich systemów kolejowych oraz minimalizację ryzyka wypadków, co czyni go standardem w nowoczesnych kolejach. Przykłady zastosowania balis ETCS można znaleźć na wielu europejskich liniach kolejowych, gdzie system ten przyczynił się do znacznego zwiększenia bezpieczeństwa.
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka istotnych różnic między przedstawionymi elementami a balisą ETCS. Urządzenie odpłaszania zwierząt UOZ, na przykład, ma na celu zminimalizowanie ryzyka kolizji z dzikimi zwierzętami na trasie kolejowej, jednak nie pełni roli w komunikacji między infrastrukturą a pojazdem. Nadajnik GSM-R, z drugiej strony, jest używany do komunikacji głosowej i przesyłania danych między personelem kolejowym a centralami zarządzającymi, co również nie jest jego rolą. Nadajnik SHP, który służy do przesyłania informacji o pozycji pociągu, również nie jest urządzeniem typu balisa, a jego zastosowanie jest różne. Wszystkie te elementy mają swoje specyficzne zadania w systemie zabezpieczeń, jednak żaden z nich nie może zastąpić funkcji balis ETCS, która jest kluczowym elementem nowoczesnych systemów zarządzania ruchem. Często pojawiające się błędne myślenie polega na myleniu różnych urządzeń i ich funkcji, co prowadzi do niezrozumienia ich roli w bezpieczeństwie kolejowym. Wiedza na temat tych różnic jest niezbędna, aby poprawnie zrozumieć, jak funkcjonują systemy zabezpieczeń w ruchu kolejowym oraz jakie urządzenia są kluczowe dla ich efektywności.