Na rysunku przedstawiono schemat elektrycznego silnika
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ na przedstawionym schemacie widzimy silnik elektryczny, w którym uzwojenie wzbudzenia E2 jest połączone równolegle do uzwojenia twornika E1, co jest charakterystyczne dla silników bocznikowych. Silniki te charakteryzują się stabilnym momentem obrotowym i są często wykorzystywane w aplikacjach, gdzie wymagane jest utrzymanie stałej prędkości obrotowej, na przykład w narzędziach elektrycznych czy w niektórych systemach transportowych. W praktyce, silnik bocznikowy może pracować w różnych warunkach obciążenia, a jego konstrukcja pozwala na łatwą regulację prędkości poprzez zmianę napięcia lub natężenia prądu. Zastosowanie silników bocznikowych jest zgodne z normami IEC dotyczącymi urządzeń elektrycznych, co zapewnia ich wysoką niezawodność i wydajność w długoterminowej eksploatacji. Ważne jest, aby przy projektowaniu układów z silnikami bocznikowymi uwzględnić odpowiednie zabezpieczenia, aby zminimalizować ryzyko przegrzania czy uszkodzenia uzwojeń.
Analizując pozostałe odpowiedzi, warto zauważyć, że odpowiedź szeregowy odnosi się do silników, w których uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem twornika. Taki układ skutkuje tym, że prąd wzbudzenia jest proporcjonalny do prądu płynącego przez twornik, co może prowadzić do problemów z regulacją prędkości oraz do niepożądanych zmian momentu obrotowego przy zmianach obciążenia. Silniki szeregowe są bardziej podatne na wahania prędkości, co czyni je mniej stabilnymi w niektórych zastosowaniach. Kolejna odpowiedź, szeregowo-bocznikowy, łączy cechy obu powyższych typów, jednak nie jest zgodna z przedstawionym schematem, ponieważ uzwojenie wzbudzenia nie jest połączone w sposób, który łączyłby oba typy. Może to prowadzić do nieprecyzyjnego działania i trudności w optymalizacji jego parametrów. Odpowiedź obcowzbudny odnosi się do silników, w których uzwojenie wzbudzenia znajduje się poza rdzeniem maszyny. Silniki obcowzbudne są używane w przypadkach, gdy wymagane są stabilne warunki pracy, ale ich konstrukcja różni się od silników bocznikowych, które posiadają uzwojenie wzbudzenia połączone równolegle. Zrozumienie różnic między tymi typami silników oraz ich zastosowań jest kluczowe dla efektywnego projektowania i eksploatacji urządzeń elektrycznych.