Oblicz współrzędne X, Y punktu końcowego rozjazdu w torze zasadniczym na podstawie rysunku i danych liczbowych.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź Xp = 350,00 m; Yp = 234,50 m jest prawidłowa, ponieważ współrzędne punktu P zostały obliczone na podstawie przesunięcia pionowego w dół od punktu M. W obliczeniach uwzględniono wartość przesunięcia p', co jest zgodne z zasadami geometrii inżynieryjnej stosowanej w projektowaniu torów kolejowych. Przesunięcie w poziomie nie wpływa na współrzędną X, w związku z czym pozostaje ona niezmieniona. Takie podejście jest istotne w praktyce, szczególnie podczas tworzenia planów torów, gdzie precyzja w określaniu współrzędnych punktów końcowych rozjazdów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dodatkowo, zrozumienie tych zasad jest niezbędne dla inżynierów, którzy muszą stosować się do norm branżowych, takich jak PN-EN 13481 dotycząca systemów torowych, aby zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo konstrukcji.
Odpowiedzi, które wskazują na inne współrzędne, wynikają z błędnego zrozumienia zasad przesunięcia współrzędnych w kontekście obliczania punktów końcowych rozjazdów. Wiele osób może pomylić się, zakładając, że przesunięcie punktu P może wpływać na obie współrzędne X i Y. Jednak w rzeczywistości w tym przypadku mamy do czynienia tylko z przesunięciem w pionie, co oznacza, że współrzędna X pozostaje stała. Często zdarza się, że osoby rozwiązujące takie zadania nie zwracają uwagi na szczegóły rysunku lub nieprawidłowo interpretują wartości liczbowe, co prowadzi do błędnych konkluzji. Typowym błędem jest również zakładanie, że każdy punkt końcowy rozjazdu musi mieć różne wartości X i Y, co jest mylące w kontekście geometrii torów. Dobrze jest również pamiętać, że znajomość zasad rysunku technicznego oraz umiejętność analizy rysunków inżynieryjnych są kluczowe dla prawidłowego określenia współrzędnych w praktyce inżynieryjnej. Właściwe podejście do obliczeń i analizy rysunków jest nie tylko kwestią akademicką, ale ma realne znaczenie w projektowaniu i budowie infrastruktury kolejowej, gdzie bezpieczeństwo i dokładność są priorytetami.