W samochodzie ciężarowym podczas jazdy zapaliła się kontrolka niskiego poziomu płynu hamulcowego. Którego płynu należy dolać biorąc pod uwagę informacje z korka?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "CASTROL REACT DOT-4" jest poprawna, ponieważ zgodnie z normą DOT 4, płyn hamulcowy stosowany w samochodach ciężarowych musi spełniać określone wymagania dotyczące temperatury wrzenia i lepkości, co zapewnia skuteczne działanie układu hamulcowego. W przypadku, gdy kontrolka niskiego poziomu płynu hamulcowego się zapala, istotne jest, aby uzupełnić płyn zgodny z oznaczeniem na korku zbiornika. Płyny klasy DOT 4 charakteryzują się wyższą temperaturą wrzenia w porównaniu do płynów DOT 3, co jest kluczowe w pracy układu hamulcowego, zwłaszcza w sytuacjach wymagających intensywnego hamowania. Użycie płynu, który nie spełnia normy DOT 4, może prowadzić do obniżonej sprawności hamulców oraz zwiększonego ryzyka ich przegrzania, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w zakresie bezpieczeństwa. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na specyfikacje podane na korku zbiornika płynu hamulcowego oraz dobierać odpowiedni produkt, aby zapewnić optymalną pracę pojazdu.
Wybór innych płynów hamulcowych, takich jak ORLEN OIL DOT-3, K2 TURBO R3 czy VALVOLINE SYNTHETIC DOT-3, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, normy DOT 3 i DOT 4 różnią się pod względem właściwości fizykochemicznych, takich jak temperatura wrzenia czy lepkość. Płyny DOT 3 mają niższą temperaturę wrzenia niż odpowiadające im płyny DOT 4, co oznacza, że w warunkach intensywnej eksploatacji mogą ulegać przegrzaniu, co z kolei prowadzi do zjawiska zwanego „wytwarzaniem pary” w układzie hamulcowym. Taki stan może skutkować utratą skuteczności hamowania. Ponadto, płyn K2 TURBO R3 nie jest płynem hamulcowym, a raczej środkiem do czyszczenia, co stawia pod znakiem zapytania jego zastosowanie w kontekście uzupełniania płynu hamulcowego. Wybór nieodpowiedniego płynu hamulcowego nie tylko naraża kierowcę i pasażerów na niebezpieczeństwo, ale również może prowadzić do uszkodzenia elementów układu hamulcowego, co generuje dodatkowe koszty naprawy. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze stosować płyn hamulcowy o właściwej specyfikacji, zgodnie z zaleceniami producenta, co zapewnia bezpieczeństwo i sprawność pojazdu.