W przypadku wykonywania manewrów poza przedstawiony na rysunku wskaźnik "W5" "Granica przetaczania", na tor lewy szlaku dwutorowego, w kierunku przeciwnym do zasadniczego, dyżurny ruchu powinien
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Uzgodnienie wyjazdu z dyżurnym ruchu sąsiedniego posterunku zapowiadawczego jest kluczowym działaniem w sytuacji manewrów poza wskaźnikiem "W5" "Granica przetaczania". W przypadku toru lewego szlaku dwutorowego, gdy ruch odbywa się w kierunku przeciwnym do zasadniczego, zapewnia to odpowiednią koordynację działań i bezpieczeństwo operacji kolejowych. Dyżurny ruchu sąsiedniego posterunku posiada wiedzę na temat aktualnej sytuacji na szlaku, co jest niezbędne do oceny, czy manewry mogą się odbywać bez ryzyka kolizji z innymi pociągami czy pracami serwisowymi. Uzgodnienie to jest zgodne z procedurami bezpieczeństwa i pozwala na efektywne zarządzanie ruchem kolejowym. Na przykład, w czasie wykonywania manewrów należy również uwzględnić ewentualne ograniczenia prędkości, stan infrastruktury oraz dostępność torów, co czyni tę praktykę standardem w branży kolejowej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, dyżurny ruchu powinien skontaktować się z odpowiednimi służbami wsparcia, aby uzyskać pełen obraz sytuacji na torach.
Zezwolenie na wyjazd sygnałem podanym przez radiotelefon jest niewłaściwym podejściem w kontekście manewrów na torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Tego typu procedura może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, ponieważ nie uwzględnia ona pełnej wiedzy o sytuacji na szlaku, którą dysponuje dyżurny ruchu sąsiedniego posterunku zapowiadawczego. Przekazywanie sygnałów radiowych bez wcześniejszego uzgodnienia z innym posterunkiem może skutkować konfliktem z innymi pociągami, co jest absolutnie niedopuszczalne w operacjach kolejowych. Niewłaściwe jest również ustalanie zakresu prac na torze szlakowym z prowadzącym pojazd, ponieważ to również nie zapewnia pełnej koordynacji działań. Tego typu decyzje powinny być podejmowane w oparciu o zintegrowane informacje z systemu zarządzania ruchem kolejowym, które pozwalają na bieżąco monitorować sytuację na torach. W przypadku, gdy dyżurny ruchu nie skonsultuje się z sąsiednim posterunkiem, naraża się na ryzyko wystąpienia wypadków, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami i standardami bezpieczeństwa w branży kolejowej. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze podejmować decyzje oparte na współpracy między posterunkami, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo i efektywność operacji na kolei.