Na podstawie przedstawionego fragmentu rozkładu jazdy określ rodzaj szlaku Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Sławków.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ analiza rozkładu jazdy jednoznacznie wskazuje na dwukierunkowość ruchu pociągów między stacjami Dąbrowa Górnicza Wschodnia a Sławków. W kontekście ruchu kolejowego, dwutorowość szlaku oznacza, że istnieją dwa tory, które umożliwiają jednoczesny ruch pociągów w obu kierunkach. Posiadanie jednoodstępowej (półsamoczynnej) blokady liniowej dwukierunkowej jest istotne, ponieważ zapewnia efektywne zarządzanie ruchem i minimalizuje ryzyko kolizji. Blokady półsamoczynne są bardziej powszechne w systemach, gdzie ruch pociągów jest intensywny, a nadzór człowieka może być ograniczony. W praktyce, zastosowanie takich blokad poprawia bezpieczeństwo ruchu kolejowego i pozwala na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem pociągów. Dobrą praktyką w branży kolejowej jest również regularne przeglądanie i aktualizowanie systemów blokad, aby dostosować je do zmieniających się warunków operacyjnych. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania infrastrukturą kolejową i zapewnienia wysokich standardów bezpieczeństwa.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na jednotorowość szlaku, jest błędny, ponieważ analiza rozkładu jazdy nie dostarcza podstaw do takiego wniosku. Jednotorowy szlak sugerowałby, że ruch pociągów jest ograniczony do jednego toru, co z kolei wymagałoby zastosowania bardziej skomplikowanych procedur zarządzania ruchem, w tym blokad wieloodstępowych. Blokady wieloodstępowe (samoczynne) są stosowane w sytuacjach, gdy istnieje potrzeba zapewnienia większej liczby odstępów dla pociągów na danym odcinku, co w przypadku szlaku dwutorowego nie jest konieczne. Wprowadzenie w błąd może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia funkcji blokad. W praktyce, brak informacji o wskazaniach dotyczących jednotorowości oraz obecność dwóch torów powinny prowadzić do wniosku o dwutorowości. Często błędne odpowiedzi są wynikiem zbytniego uproszczenia analizy rozkładu jazdy lub niewłaściwego uznania, że tor jednotorowy jest wystarczający do obsługi ruchu w obu kierunkach. Takie zrozumienie jest niezgodne ze standardami branżowymi, które podkreślają, że w przypadku intensywnego ruchu należy stosować rozwiązania zapewniające większe bezpieczeństwo i efektywność, takie jak dwutorowość. W rezultacie, kluczowe jest dokładne przestudiowanie materiałów, aby uniknąć takich nieporozumień i błędnych wniosków.