Schemat 2 jest właściwym przedstawieniem układu stacji rozrządowej, gdyż zgodnie z procedurami operacyjnymi, układ torów powinien odzwierciedlać logiczny ciąg operacji związanych z ruchem pociągów. Grupa torów przyjazdowych (P) jest umieszczona na początku, co jest zgodne z praktyką przyjmowania pociągów. Następnie, po przyjeździe, pociągi są kierowane do górki rozrządowej (GR), gdzie odbywa się ich sortowanie. Ta przestrzeń jest kluczowa dla efektywnego zarządzania ruchem, ponieważ umożliwia organizację pociągów w odpowiednich grupach w zależności od ich dalszego kierunku. Na końcu procesu znajdują się tory kierunkowo-odjazdowe (KO), które prowadzą pociągi na odpowiednie trasy wyjazdowe. Taki układ jest zgodny z dobrą praktyką w zakresie zarządzania stacjami kolejowymi, gdzie kluczowe jest zachowanie efektywności i bezpieczeństwa operacji. Stosowanie tego schematu pozwala na eliminację potencjalnych kolizji oraz optymalizację czasu przebywania pociągów na stacji, co jest niezwykle istotne w kontekście zarządzania ruchem kolejowym.
Niewłaściwe odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia logiki działania stacji rozrządowej oraz konsekwencji błędnego uporządkowania torów. Często mylone są priorytety, gdzie grupy torów nie są rozmieszczone zgodnie z rzeczywistym cyklem operacyjnym. Na przykład, jeśli tor przyjazdowy znajduje się obok toru odjazdowego, ignoruje to naturalny proces, jakim jest sortowanie pociągów. Prawidłowy układ stacji powinien uwzględniać najpierw przybycie pociągów, co stawia tory przyjazdowe na początku schematu. Następnie, przy przejściu do górki rozrządowej, pociągi są segregowane, co powinno znajdować się w centralnej części układu, aby umożliwić sprawne przejście do torów odjazdowych. Kolejnym typowym błędem jest pomijanie znaczenia torów kierunkowych, które powinny być odpowiednio zlokalizowane, aby zapewnić płynność ruchu. Często występuje również nieporozumienie dotyczące roli górki rozrządowej, której zadaniem jest nie tylko rozdzielenie pociągów, ale także koordynacja ich dalszego ruchu. Błędne ułożenie schematów może prowadzić do zatorów oraz opóźnień w kursowaniu pociągów, co jest niezgodne z zasadami efektywności w transporcie kolejowym. Analizując błędne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na ich niezgodność z praktykami branżowymi oraz logiczną strukturą operacyjną stacji rozrządowej, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w codziennej pracy na kolei.