Odpowiedź 180 m jest prawidłowa, gdyż długość odcinka widoczności na przejściu kolejowym dla pieszych oblicza się zgodnie z zasadą L2 = 3Vmax, gdzie Vmax to maksymalna prędkość pojazdu szynowego. W tym przypadku, z maksymalną prędkością wynoszącą 60 km/h, odpowiedni wzór daje wynik 180 m. Zastosowanie tego wzoru jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na przejściach kolejowych, ponieważ pozwala na odpowiednie zaplanowanie odcinka widoczności, co jest niezbędne, aby piesi mogli zauważyć nadjeżdżający pociąg z odpowiednim wyprzedzeniem. Bez tego rodzaju regulacji, ryzyko wypadków na przejściach kolejowych wzrasta, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Dlatego też, znajomość takich wzorów oraz ich praktyczne zastosowanie w projektowaniu infrastruktury kolejowej są niezbędne dla każdego inżyniera czy projektanta, który odpowiada za bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Wybór odpowiedzi innej niż 180 m może wynikać z kilku typowych błędów myślowych lub nieporozumień w zakresie obliczeń związanych z odcinkiem widoczności. Przykładowo, odpowiedzi 240 m, 60 m i 18 m nie są zgodne z ustaloną metodologią obliczeń. W przypadku 240 m, można sądzić, że zastosowano niewłaściwy współczynnik, co prowadzi do zawyżenia wartości. Przeciwnie, wybór 60 m lub 18 m sugeruje zbyt krótki odcinek widoczności, co jest niezgodne z zasadami bezpieczeństwa. Takie myślenie może wynikać z niedostatecznego zrozumienia zasady działania wzoru L2 = 3Vmax, gdzie istotne jest, aby pamiętać, że długość widoczności powinna być proporcjonalna do prędkości pojazdu. Przykładowo, przy prędkości 60 km/h, krótsze odcinki są niewystarczające, ponieważ nie dają pieszym wystarczającej ilości czasu na reakcję. Zrozumienie i poprawne stosowanie tego wzoru jest kluczowe w kontekście projektowania infrastruktury oraz zapewnienia bezpieczeństwa na przejściach kolejowych. W praktyce, odpowiednia długość odcinka widoczności stanowi kluczowy element strategii zarządzania bezpieczeństwem transportu kolejowego.