Filtrowanie pytań

Wyczyść filtry
TWO.07 Pytanie 201
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek stojący na kotwicy, aby ostrzec inne statki o swojej pozycji i możliwości zderzenia, może nadawać gwizdkiem następującą literę alfabetu Morse’a

A. W
B. R
C. U
D. X
TWO.07 Pytanie 202
Pełnienie wachty morskiej i p…

Pozycja statku w momencie wypadnięcia człowieka za burtę zostanie zapisana do pamięci odbiornika GPS po wciśnięciu przycisku przestawionego

Ilustracja do pytania 2
A. na rysunku 3.
B. na rysunku 1.
C. na rysunku 2.
D. na rysunku 4.
TWO.07 Pytanie 203
Pełnienie wachty morskiej i p…

Ile będzie wynosił zapas wody pod stępką statku o zanurzeniu 5 metrów, gdy głębokość w porcie odczytana z mapy wynosi 10 metrów, a pływ kwadraturowy osiągnie największą wysokość?

Ilustracja do pytania 3
A. 14,6 m
B. 11,6 m
C. 6,6 m
D. 9,6 m
TWO.07 Pytanie 204
Pełnienie wachty morskiej i p…

Nadane gwizdkiem trzy dźwięki krótkie oznaczają

A. wątpliwość.
B. zmieniam swój kurs w lewo.
C. daję bieg wstecz.
D. zmieniam swój kurs w prawo.
TWO.07 Pytanie 205
Pełnienie wachty morskiej i p…

Tylko dwa światła czerwone umieszczone w linii pionowej i widoczne dookoła widnokręgu pokazuje

A. statek nieodpowiadający za swoje ruchy.
B. statek o ograniczonej możliwości manewrowej.
C. statek nieodpowiadający za swoje ruchy nieposuwający się po wodzie.
D. statek ograniczony swoim zanurzeniem.
TWO.07 Pytanie 206
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek zajęty pracami pogłębiarskimi lub podwodnymi ograniczony w swej zdolności manewrowej, który można mijać z jego lewej burty, przestawiono

Ilustracja do pytania 6
A. na rysunku 4.
B. na rysunku 3.
C. na rysunku 2.
D. na rysunku 1.
TWO.07 Pytanie 207
Pełnienie wachty morskiej i p…

Dokumentem stwierdzającym przynależność państwową statku jest

A. Międzynarodowe świadectwo pomiarowe (International Tonnage Certificate).
B. Certyfikat bezpieczeństwa (Safety Certificate).
C. Świadectwo klasy (Certificate of Class).
D. Certyfikat okrętowy (Certificate of Registry).
TWO.07 Pytanie 208
Pełnienie wachty morskiej i p…

W miarę możliwości, ładunki niebezpieczne powinny być ładowane na semikontenerowiec

A. jako ostatnie.
B. w pierwszej kolejności.
C. bezpośrednio po zacumowaniu.
D. w dowolnym czasie gdyż brak jest zaleceń na ten temat.
TWO.07 Pytanie 209
Pełnienie wachty morskiej i p…

Przedstawiony na rysunku znak ładunku niebezpiecznego w transporcie morskim oznacza

Ilustracja do pytania 9
A. substancje szkodliwe dla środowiska.
B. substancje zakaźne.
C. gazy trujące.
D. substancje trujące.
TWO.07 Pytanie 210
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek pływa w wodzie morskiej o gęstości ρ = 1,025 t/m3. Po wpłynięciu na akwen o gęstości wody ρ = 1,000 t/m3, zanurzenie statku

A. zwiększy się, bo zmniejszył się ciężar właściwy wody.
B. zmniejszy się, bo ciężar właściwy wody morskiej jest większy.
C. pozostanie bez zmian, bo ciężar statku nie uległ zmianie.
D. zmniejszy się, bo wyporność się zwiększy.
TWO.07 Pytanie 211
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z wymaganiami PRS, poprawiona wartość początkowej wysokości metacentrycznej statku innego niż kontenerowiec, statek pasażerski i statek rybacki, powinna

A. wynosić nie więcej niż 1,8 m.
B. wynosić nie mniej niż 0,15 m.
C. wynosić nie mniej niż 0,30 m (jedną stopę).
D. być dodatnia.
TWO.07 Pytanie 212
Pełnienie wachty morskiej i p…

Lina stalowa utrzymująca ramię dźwigu pokładowego w pionie, to

A. gaja.
B. topenanta.
C. rener.
D. szkunergaja.
TWO.07 Pytanie 213
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z zaleceniami IAMSAR, jeżeli w akcji poszukiwawczo-ratowniczej uczestniczą dwa statki o podobnych właściwościach manewrowych, to poszukiwanie powinny one prowadzić

A. metodą powiększającego się kwadratu.
B. realizując poszukiwanie sektorowe.
C. dowolnym schematem.
D. na kursach równoległych.
TWO.07 Pytanie 214
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z zaleceniem BHMW adnotację o wprowadzeniu poprawek czasowych zamieścisz

A. na dolnej ramce mapy pod nadrukiem pełnej nazwy BHMW.
B. w prawym dolnym rogu mapy pod wydrukowanym numerem mapy.
C. w lewym dolnym rogu mapy na wysokości nadruku "Mała korekta".
D. w lewym górnym rogu mapy nad wydrukowanym numerem mapy.
TWO.07 Pytanie 215
Pełnienie wachty morskiej i p…

Namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie gdy statek płynie kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º, wynosi

A. 055º
B. 235º
C. 050º
D. 225º
TWO.07 Pytanie 216
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeżeli znak nawigacyjny znajduje się w namiarze rzeczywistym NR=035º i kurs rzeczywisty statku KR=125º, to

A. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 170º lewej burty.
B. znak nawigacyjny znajduje się na prawym trawersie.
C. znak nawigacyjny znajduje się na lewym trawersie.
D. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 090º prawej burty.
TWO.07 Pytanie 217
Pełnienie wachty morskiej i p…

Wykorzystując metodę trójkąta drogowego, przy biernym uwzględnianiu prądu w zliczeniu graficznym drogi statku na mapie, wektor drogi prądu

A. wprowadza się do pozycji docelowej.
B. wyprowadza się z pozycji wyjścia.
C. wyprowadza się z końca wektora drogi po wodzie.
D. wyprowadza się z końca wektora drogi nad dnem.
TWO.07 Pytanie 218
Pełnienie wachty morskiej i p…

Wskazany na rysunku symbol przedstawia znak oznakowania nawigacyjnego systemu IALA. Oznacza on znak

Ilustracja do pytania 18
A. odosobnionego niebezpieczeństwa.
B. specjalny.
C. bezpiecznej wody.
D. kardynalny.
TWO.07 Pytanie 219
Pełnienie wachty morskiej i p…

Prowadząc zliczenie matematyczne drogi statku, w przypadku gdy różnica szerokości geograficznej dla poszczególnych kursów przekracza 5 stopni, wykorzystuje się metodę

A. średniej szerokości.
B. średniej długości.
C. powiększonej długości.
D. powiększonej szerokości.
TWO.07 Pytanie 220
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na rysunku przedstawiono ekran odbiornika systemu GPS. Z wyświetlanych informacji wynika, że

Ilustracja do pytania 20
A. prędkość statku względem dna wynosi 7,40 węzła.
B. namiar na najbliższy punkt zwrotu wynosi 124º.
C. kąt drogi nad dnem wynosi 029º.
D. zapas wody pod stępką wynosi 20 metrów.
TWO.07 Pytanie 221
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeżeli wektor prędkości względnej jednostki obserwowanej za pomocą radaru jest równoległy do wektora prędkości statku własnego, ma taką samą długość ale przeciwny zwrot, to

A. statek własny i obserwowana jednostka poruszają się kursami zgodnymi.
B. obserwowana jednostka ma zerową wartość prędkości rzeczywistej.
C. statek własny i obserwowana jednostka poruszają się kursami przeciwnymi.
D. obserwowana jednostka nie porusza się względem statku własnego.
TWO.07 Pytanie 222
Pełnienie wachty morskiej i p…

Wyświetlana przez odbiornik systemu GPS, zaznaczona strzałką informacja oznacza

Ilustracja do pytania 22
A. tryb pracy w systemie WAAS.
B. odbiór poprawek z systemu EGNOS.
C. dokładność określenia pozycji.
D. geodezyjny system odniesienia.
TWO.07 Pytanie 223
Pełnienie wachty morskiej i p…

Morski system identyfikacji statków transmitujący na paśmie UKF kompleksowe informacje o jednostce pływającej to system

A. AIS
B. VDR
C. LRIT
D. VTS
TWO.07 Pytanie 224
Pełnienie wachty morskiej i p…

W oparciu o przedstawione na rysunku dane określ, jaka jest odległość biegunowa gwiazdy Achernar.

Ilustracja do pytania 24
A. 122°49,0’
B. 32°49.0’
C. 335°28,3’
D. 57°11,0’
TWO.07 Pytanie 225
Pełnienie wachty morskiej i p…

W trójkącie Merkatora wykorzystywanym w żegludze po loksodromie wartości powiększonej szerokości wyrażone są w

A. kilometrach.
B. milach morskich.
C. minutach długości geograficznej.
D. minutach szerokości geograficznej.
TWO.07 Pytanie 226
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sposób pracy, w którym transmisja może odbywać się jednocześnie w obu kierunkach łącza radiowego przy wykorzystaniu dwóch różnych częstotliwości to

A. semi-dupleks.
B. simpleks.
C. dupleks.
D. semi-simpleks.
TWO.07 Pytanie 227
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku poruszającym się wstecz i wyposażonym w śrubę nastawną lewoskrętną siła bocznego działania śruby powoduje

A. zmianę kursu w lewo.
B. przemieszczenie rufy w lewo.
C. zachowanie stałego kursu.
D. przemieszczenie rufy w prawo.
TWO.07 Pytanie 228
Pełnienie wachty morskiej i p…

Procedury związane z ochroną bezpieczeństwa statków i obiektów portowych zawarte są w

A. Kodeksie ISPS
B. Konwencji MARPOL
C. Kodeksie ISM
D. Konwencji STCW
TWO.07 Pytanie 229
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na rysunku przedstawiono graficzny symbol linii frontu atmosferycznego stosowany na mapach synoptycznych. Symbol ten oznacza front

Ilustracja do pytania 29
A. ciepły.
B. stacjonarny.
C. okluzji.
D. zimny.
TWO.07 Pytanie 230
Pełnienie wachty morskiej i p…

Z zamieszczonych na rysunku informacji wybranych z Części I Admiralty Tide Tables wynika, że w porcie BREST

Ilustracja do pytania 30
A. 1 marca o 0845 występuje pływ syzygijny.
B. 1 lutego o 1030 występuje pływ kwadraturowy.
C. 1 lutego o 1900 występuje pływ mieszany.
D. 1 marca o 1720 występuje pływ pośredni.
TWO.07 Pytanie 231
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statki określane jako con-ro to jednostki pływające służące do przewozu

A. suchych ładunków masowych.
B. ładunków płynnych i gazowych.
C. towarów przemysłowych liczonych w sztukach.
D. ładunków wtaczanych i kontenerów.
TWO.07 Pytanie 232
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na podstawie wykresu zmian prędkości i drogi w funkcji czasu, dla manewru STOP – CAŁA NAPRZÓD, określ ile wyniesie prędkość statku po 16 minutach od rozpoczęcia manewru.

Ilustracja do pytania 32
A. 14 węzłów.
B. 12 węzłów.
C. 8 węzłów.
D. 10 węzłów.
TWO.07 Pytanie 233
Pełnienie wachty morskiej i p…

Oficer wachtowy może zakończyć pełnienie wachty nawigacyjnej na mostku po

A. wyjściu statku z portu.
B. przybyciu pilota na mostek.
C. przekazaniu wachty następnemu oficerowi.
D. wejściu kapitana na mostek.
TWO.07 Pytanie 234
Pełnienie wachty morskiej i p…

Do grupy kontenerów specjalizowanych należą kontenery

A. płytowe.
B. składane.
C. uniwersalne.
D. izotermiczne.
TWO.07 Pytanie 235
Pełnienie wachty morskiej i p…

Przedstawiony na rysunku znak nawigacyjny systemu IALA to

Ilustracja do pytania 35
A. znak specjalny.
B. znak odosobnianego niebezpieczeństwa.
C. tymczasowa pława wrakowa.
D. znak bezpiecznej wody.
TWO.07 Pytanie 236
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na rysunku przedstawiony jest okręt Marynarki Wojennej widziany z prawej burty. Z układu zapalonych świateł nawigacyjnych wynika, że jednostka ta

Ilustracja do pytania 36
A. prowadzi strzelania artyleryjskie.
B. zajęta jest oczyszczaniem akwenu z min.
C. ma nurka pod wodą.
D. zabezpiecza ćwiczenia innych okrętów.
TWO.07 Pytanie 237
Pełnienie wachty morskiej i p…

Podczas załadunku statku ładunki niebezpieczne powinny być załadowywane

A. przed ładunkami masowymi.
B. jako ostatnie.
C. w dowolnej kolejności.
D. w pierwszej kolejności.
TWO.07 Pytanie 238
Pełnienie wachty morskiej i p…

Eksplozymetr to urządzenie wykorzystywane w ładowni statku do

A. pomiaru stężenia dwutlenku węgla.
B. pomiaru wilgotności powietrza.
C. oznaczenia temperatury punktu rosy.
D. pomiaru stężenia gazów palnych.
TWO.07 Pytanie 239
Pełnienie wachty morskiej i p…

Szpring dziobowy to lina cumownicza biegnąca od

A. dziobu statku prostopadle na nabrzeże.
B. dziobu statku w kierunku jego rufy.
C. śródokręcia i umocowana do nabrzeża na wysokości dziobu statku.
D. śródokręcia i umocowana do nabrzeża przed dziobem statku.
TWO.07 Pytanie 240
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na rysunku przedstawiono kod wielkości i typu kontenera. Zaznaczona kolorem czerwonym cyfra informuje, że

Ilustracja do pytania 40
A. długość kontenera to 40 stóp.
B. długość kontenera to 24 stopy.
C. szerokość kontenera to 8 stóp, a wysokość 8,5 stopy.
D. szerokość i wysokość kontenera to 8 stóp.