Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Ćwiczenie polegające na uzupełnieniu obrazków tematycznych (okien w domu, czółek i kropek u biedronki, krawędzi drogi) przedstawionych na rysunku, służy kształtowaniu u trzyletniego dziecka

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Uzupełnianie obrazków tematycznych, takich jak okna w domu czy kropki na biedronce, jest doskonałym ćwiczeniem wspierającym rozwój motoryki małej u dzieci w wieku trzech lat. Motoryka mała odnosi się do umiejętności wykonywania precyzyjnych ruchów rękami i palcami, które są kluczowe dla wielu codziennych aktywności. Przykłady ćwiczeń obejmują takie zadania, jak kolorowanie, wycinanie lub układanie klocków. W praktyce, rozwijanie motoryki małej wpływa na umiejętności pisania, rysowania oraz manipulacji przedmiotami. W kontekście pedagogicznym, takie aktywności są zgodne z programami wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie praktycznych umiejętności oraz interakcji z otoczeniem. Zgodnie z normami rozwoju dziecka, w wieku przedszkolnym zdolności manualne powinny być intensywnie trenowane, aby wspierać dalszy rozwój poznawczy, społeczny oraz emocjonalny. Integracja tych umiejętności w codziennych zabawach przyczynia się do lepszego funkcjonowania dziecka w późniejszym okresie edukacyjnym.
Wybór odpowiedzi dotyczącej percepcji słuchowej, praksji oralnej czy pamięci fonologicznej jako rezultatów ćwiczenia polegającego na uzupełnianiu obrazków tematycznych wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące rozwoju dziecka. Percepcja słuchowa odnosi się do umiejętności rozróżniania dźwięków i ich interpretacji, co nie jest bezpośrednio związane z motoryką małą. Ćwiczenia te nie angażują aktywności związanych z analizą dźwięków i ich zrozumieniem. Z kolei praksja oralna dotyczy zdolności do kontrolowania mięśni w obrębie jamy ustnej, co jest kluczowe dla mowy, ale nie odnosi się do zadań manualnych, które są istotą uzupełniania obrazków. Pamięć fonologiczna zaś odnosi się do umiejętności przetwarzania dźwięków mowy i ich zapamiętywania, co również nie znajduje zastosowania w kontekście ćwiczenia manualnego. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego wspierania rozwoju dziecka, ponieważ każde z wymienionych aspektów rozwoju wymaga odrębnych ćwiczeń i strategii edukacyjnych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, obejmują mylenie różnych aspektów rozwoju dziecka oraz nieodpowiednie przypisanie umiejętności do konkretnych ćwiczeń. Dlatego ważne jest, aby przy nauczaniu dzieci uwzględniać specyfikę i kontekst rozwijanych umiejętności.