Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Dane techniczne zawarte w zamieszczonym fragmencie dokumentacji techniczno-ruchowej dotyczą silnika

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "czterosuwowego średnioobrotowego" jest poprawna, ponieważ dane techniczne w dokumentacji wskazują na silnik z dwiema parą zaworów: dwiema dolotowymi i dwiema wylotowymi. Taka konstrukcja jest charakterystyczna dla silników czterosuwowych, które są powszechnie stosowane w różnych zastosowaniach, od silników samochodowych po urządzenia przemysłowe. Dodatkowo, prędkość obrotowa wynosząca 600 rpm klasyfikuje ten silnik jako średnioobrotowy. Silniki średnioobrotowe znajdują zastosowanie w pojazdach, gdzie wymagana jest równowaga między mocą a efektywnością paliwową. W praktyce, czterosuwowe silniki charakteryzują się lepszą kontrolą emisji spalin oraz większą wydajnością w porównaniu do silników dwusuwowych, co jest zgodne z aktualnymi normami emisji. Przykłady zastosowania czterosuwowych silników średnioobrotowych obejmują motocykle, maszyny budowlane oraz silniki stacjonarne, które pracują w różnych sektorach przemysłu.
Odpowiedzi wskazujące na silniki dwusuwowe, zarówno średnioobrotowe, jak i wolnoobrotowe, są błędne, ponieważ nie odpowiadają one analizowanym danym technicznym. Silniki dwusuwowe, w przeciwieństwie do czterosuwowych, mają jedynie jeden cykl pracy na dwa obroty wału korbowego, co skutkuje mniejszą efektywnością spalania, wyższymi emisjami spalin oraz gorszymi osiągami w kontekście mocy do pojemności skokowej. Zwłaszcza w kontekście średnioobrotowych silników, gdzie prędkość obrotowa wynosi 600 rpm, silniki dwusuwowe nie są w stanie osiągnąć takiej samej efektywności operacyjnej, jak silniki czterosuwowe, które wykorzystują bardziej złożony cykl pracy, co pozwala na lepszą kontrolę nad procesem spalania. Podobnie, błędne wskazanie silnika wolnoobrotowego nie uwzględnia faktu, że wspomniana prędkość obrotowa 600 rpm jest klasyfikowana jako średnia. Silniki wolnoobrotowe są zaprojektowane do pracy z niższymi prędkościami obrotowymi, co ogranicza ich zastosowanie w wielu nowoczesnych aplikacjach, gdzie wymagana jest większa moc przy umiarkowanej prędkości. Zrozumienie różnic między tymi typami silników oraz ich zastosowaniem w różnych branżach jest kluczowe, aby poprawnie analizować dane techniczne i podejmować właściwe decyzje projektowe.