Kwalifikacja: TWO.06 - Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
Zawód: Technik mechanik okrętowy
Który z wymienionych parametrów kontrolowanych podczas pracy siłowni okrętowej wpisano w dzienniku maszynowym w pozycji oznaczonej cyfrą 1?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź to 'Temperaturę oleju obiegowego smarowania silnika przed chłodnicą'. W dzienniku maszynowym w pozycji oznaczonej cyfrą 1 zamieszczono kolumnę, która odnosi się bezpośrednio do temperatury oleju. Monitorowanie temperatury oleju jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej pracy silnika, ponieważ olej smarowy pełni fundamentalną rolę w redukcji tarcia oraz chłodzeniu silnika. Wysoka temperatura oleju może wskazywać na problemy z układem smarowania, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Dlatego standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie regularnego monitorowania i dokumentowania parametrów operacyjnych dla zachowania efektywności i bezpieczeństwa jednostek pływających. Dobrą praktyką jest także prowadzenie analizy trendów temperatury oleju, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek i zapobiega awariom podczas eksploatacji jednostki.
Wybierając odpowiedzi takie jak 'Ciśnienie oleju obiegowego smarowania silnika przed chłodnicą', 'Ciśnienie wody chłodzącej silnik na dopływie do chłodnicy' czy 'Temperaturę wody chłodzącej olej smarowy silnika na dopływie do chłodnicy', można zauważyć pewne nieporozumienia dotyczące parametrów monitorowanych w dzienniku maszynowym. Ciśnienie oleju jest istotnym wskaźnikiem, ale w kontekście pozycji oznaczonej cyfrą 1, odnosi się do temperatury, a nie ciśnienia. Wybór odpowiedzi dotyczącej ciśnienia może wynikać z mylnego założenia, że ciśnienie jest równie istotne jak temperatura, jednak w tej konkretnej pozycji to nieprawidłowe podejście. Kolejny błąd dotyczy pomylenia różnych parametrów chłodzenia, jak to ma miejsce w przypadku ciśnienia lub temperatury wody chłodzącej. Zrozumienie, które parametry są istotne w kontekście monitorowania stanu silnika, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania siłowni okrętowej. Często zaniedbywanie jednego z kluczowych wskaźników, jak temperatura oleju, prowadzi do poważnych konsekwencji, takich jak przegrzanie silnika czy zatarcie. W branży morskiej, monitorowanie tych wskaźników jest nie tylko normą, ale także wymogiem standardów bezpieczeństwa, mających na celu ochronę życia i mienia. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko znać odpowiednie parametry, ale także dokładnie rozumieć ich znaczenie i konsekwencje, jakie mogą wyniknąć z ich nieprawidłowego monitorowania.