Poprawna odpowiedź 109,94 wynika z analizy przekroju podłużnego drogi i zastosowania interpolacji liniowej między punktami 0+100,00 a 0+150,00. Interpolacja to technika wykorzystywana w inżynierii lądowej do oszacowania wartości pomiędzy dwiema znanymi wartościami. W tym przypadku, poprzez obliczenie różnicy rzędnych oraz kilometrażu, uzyskano wartość niwelety w odpowiednim odcinku. Dobra praktyka w projektowaniu dróg zakłada, że rzędna niwelety powinna być precyzyjnie ustalona, aby zapewnić odpowiednią odwadnianie i bezpieczeństwo ruchu. W praktyce, inżynierowie często korzystają z programów komputerowych wspomagających obliczenia niwelety oraz analizy terenu. Takie podejście pozwala na skuteczne planowanie i minimalizowanie ryzyka błędów w projektach drogowych.
Wybór odpowiedzi 116,09, 110,11 lub 112,90 wskazuje na błędne zrozumienie procesu obliczania rzędnej niwelety oraz wykorzystania danych z przekroju podłużnego. Odpowiedzi te mogą sugerować, że użytkownik nieprawidłowo interpretował różnice rzędnych między punktami kontrolnymi. Typowym błędem jest zakładanie, że rzędna niwelety powinna być równa średniej wartości pomiędzy dwoma punktami, co w rzeczywistości jest uproszczeniem. Właściwe podejście wymaga zastosowania interpolacji, która dokładnie uwzględnia różnice w kilometrażu i rzędnych, by uzyskać precyzyjny wynik. W przypadku obliczeń inżynierskich, precyzja jest kluczowa, a zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić do poważnych problemów w projektach budowlanych. Prawidłowe zrozumienie koncepcji interpolacji oraz umiejętność pracy z danymi pomiarowymi są niezbędne dla każdego inżyniera drogowego. Wiedza na temat standardów pomiarowych i dobrych praktyk w dziedzinie geodezji i budownictwa jest kluczowa dla podejmowania trafnych decyzji projektowych.