Odpowiedź A jest poprawna, ponieważ szerokość podbudowy w przekroju A wynosi 5,92 m, co nie spełnia minimalnych wymagań określonych w specyfikacji technicznej, które przewidują szerokość 5,95 m. W inżynierii drogowej, właściwe wymiary podbudowy są kluczowe dla zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa nawierzchni. Niewłaściwa szerokość podbudowy może prowadzić do nierówności na jezdni, zwiększenia ryzyka uszkodzeń nawierzchni oraz obniżenia komfortu jazdy. Dostosowanie szerokości podbudowy w przekroju A do wymagań specyfikacji zapewnia lepszą nośność konstrukcji, co jest zgodne z zasadami projektowania dróg według norm PN-EN 1991-1-4 oraz PN-S-02205. Praktyczne przykłady zastosowania tego typu korekt można zaobserwować w projektach budowy i modernizacji dróg, gdzie szczegółowe badania geotechniczne oraz analizy obciążeniowe prowadzą do optymalizacji wymiarów podbudowy, co w konsekwencji przekłada się na dłuższą żywotność nawierzchni.
Wybór odpowiedzi innej niż A wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące wymagań dotyczących szerokości podbudowy w konstrukcjach drogowych. W przypadku, gdy szerokość podbudowy jest mniejsza niż minimalna dopuszczalna wartość, co w tym przypadku ma miejsce w przekroju A, należy podjąć działania korygujące. Przyjęcie założenia, że przekroje B, C czy D są odpowiednie, może prowadzić do błędnych wniosków. Zastosowanie niewłaściwej szerokości podbudowy może skutkować problemami z nośnością drogi i jej trwałością. W inżynierii drogowej niezwykle istotne jest przestrzeganie wytycznych dotyczących minimalnych wymiarów elementów konstrukcyjnych. Standardy projektowe, takie jak PN-EN 1991-1-4, wyraźnie określają wymagania dotyczące szerokości podbudowy, które muszą być spełnione, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość nawierzchni. Często zdarza się, że inżynierowie pomijają te kluczowe aspekty, co może prowadzić do znaczących problemów w przyszłości, takich jak deformacje nawierzchni czy jej uszkodzenia. Kluczowe jest, aby dokładnie analizować wymagania specyfikacji i podejmować odpowiednie działania w celu ich spełnienia, co jest zgodne z dobrą praktyką inżynierską.