Poprawna odpowiedź to 1 000 tkm, co wynika z zastosowania właściwego wzoru do obliczania pracy przewozowej, który jest iloczynem masy ładunku oraz odległości, na jaką ten ładunek został przetransportowany. W analizowanym przypadku, na trasie Gdańsk - Tczew przewieziono 10 ton ładunku na odległość 70 km, co daje wyliczenie 10 t * 70 km = 700 tkm. Następnie, na trasie Tczew - Kwidzyn przewieziono 5 ton ładunku na odległość 60 km, co daje 5 t * 60 km = 300 tkm. Suma tych wartości wynosi 700 tkm + 300 tkm = 1 000 tkm. Obliczanie pracy przewozowej jest kluczowym aspektem logistyki i transportu, umożliwiającym zarówno planowanie, jak i optymalizację procesów przewozowych. Zrozumienie tego wzoru jest istotne, gdyż pozwala na lepsze zarządzanie kosztami transportu oraz efektywnością przewozów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. W zastosowaniach praktycznych, znajomość takich obliczeń jest niezbędna przy podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru środków transportu oraz planowania tras.
Wybór odpowiedzi innych niż 1 000 tkm wynika z nieporozumienia dotyczącego zasad obliczania pracy przewozowej. Często przyczyną błędów jest pominięcie kluczowych elementów, takich jak odpowiednia analiza wszystkich odcinków trasy oraz precyzyjne wyliczenie masy ładunku. W przypadku odpowiedzi 1 950 tkm, można zauważyć, że ta wartość może wynikać z nieprawidłowego zsumowania odległości lub masy, co nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości przewozu. Odpowiedź 1 300 tkm mogła powstać przez zaniedbanie uwzględnienia pełnej trasy lub błędne wyliczenie masy ładunku na jednym z odcinków, co prowadzi do przekroczenia rzeczywistych danych operacyjnych. Natomiast wybór 4 200 tkm sugeruje rażące przeszacowanie zarówno masy, jak i odległości, co jest typowym błędem w praktykach obliczeniowych. Aby skutecznie obliczać pracę przewozową, ważne jest zrozumienie, że każdy element trasy oraz ładunku ma kluczowe znaczenie. Warto zwrócić uwagę na dokładność danych, które są podstawą obliczeń, oraz na systematyczne podejście do analizy transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. Analizując podobne przypadki, korzystne jest przyjęcie holistycznego podejścia do przewozów, aby uniknąć błędnych wniosków i skutecznie optymalizować procesy transportowe.