Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.03 - Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
  • Data rozpoczęcia: 11 maja 2025 18:51
  • Data zakończenia: 11 maja 2025 19:13

Egzamin zdany!

Wynik: 36/40 punktów (90,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile razy należy wprowadzić instrukcję warunkową, aby zrealizować przedstawiony algorytm w danym języku programowania?

Ilustracja do pytania
A. Raz.
B. Trzy razy.
C. Cztery razy.
D. Dwa razy.
Instrukcja warunkowa jest kluczowym elementem w programowaniu, pozwalającym na podejmowanie decyzji w trakcie wykonywania programu. W algorytmie przedstawionym na diagramie, widzimy dwie sytuacje, w których możliwe są różne ścieżki działania w zależności od spełnienia określonych warunków. Każda z tych sytuacji wymaga użycia instrukcji warunkowej w kodzie. W praktyce, oznacza to konieczność zapisania instrukcji takich jak if-else dwa razy, aby poprawnie odwzorować logikę algorytmu. Jest to zgodne ze standardami programowania, które promują klarowność i czytelność kodu. Stosowanie instrukcji warunkowych umożliwia optymalizację przepływu sterowania, co jest istotne dla efektywności i wydajności programów. Przykład z życia codziennego to system zarządzania ruchem sygnalizacji świetlnej, który używa wielu instrukcji warunkowych do reagowania na zmienne warunki ruchu. Zrozumienie, gdzie i jak zastosować instrukcje warunkowe, jest kluczowe dla tworzenia elastycznych i skalowalnych rozwiązań programistycznych. Ważne jest także stosowanie dobrych praktyk, takich jak unikanie nadmiernego zagnieżdżania instrukcji, co wpływa na czytelność i utrzymywalność kodu.

Pytanie 2

Jakiego zdarzenia należy użyć, aby funkcja JavaScript była uruchamiana za każdym razem, gdy użytkownik wprowadzi jakikolwiek znak w polu edycji?

A. onkeydown
B. onload
C. onmouseout
D. onclick
Odpowiedź 'onkeydown' jest poprawna, ponieważ to zdarzenie jest wywoływane za każdym razem, gdy użytkownik naciśnie klawisz na klawiaturze, a zatem idealnie nadaje się do sytuacji, gdy chcemy reagować na wprowadzanie tekstu w polu edycji. W praktyce oznacza to, że nasza funkcja może być użyta do natychmiastowego przetwarzania danych wprowadzanych przez użytkownika, co jest szczególnie istotne w przypadku dynamicznych interfejsów użytkownika. Na przykład, możemy wykorzystać 'onkeydown' do implementacji funkcji autouzupełniania, gdzie na bieżąco prezentujemy możliwe opcje na podstawie wprowadzanego tekstu. Dobrą praktyką jest również umieszczanie dodatkowych warunków, aby nasza funkcja nie była wywoływana dla klawiszy, które nie mają znaczenia dla wprowadzania tekstu, takich jak klawisze funkcyjne czy kombinacje klawiszy. Warto również zrozumieć, że istnieją inne zdarzenia, takie jak 'input', które mogą być użyte w podobnym kontekście, ale 'onkeydown' daje bardziej bezpośrednią kontrolę nad interakcją użytkownika.

Pytanie 3

Jakie cechy powinien posiadać klucz główny?

A. Jest unikatowy, może mieć tylko wartości całkowite
B. Reprezentowany jest przez jedno pole tabeli, jego wartość nie może ulegać zmianie
C. Nie może przybierać wartości, reprezentowany jest przez dokładnie jedno pole tabeli
D. Jest unikatowy, nie może zawierać pustych wartości
Odpowiedź wskazująca, że klucz główny jest unikatowy i nie może przyjmować pustych wartości jest absolutnie poprawna. Klucz główny w relacyjnych bazach danych pełni kluczową rolę w identyfikacji unikalnych rekordów w tabeli. Jego unikalność zapewnia, że każdy wiersz w tabeli można jednoznacznie zidentyfikować, co jest kluczowe dla utrzymania integralności danych. Na przykład, w tabeli użytkowników, identyfikator użytkownika (user_id) może pełnić rolę klucza głównego, co pozwala na łatwe wyszukiwanie i powiązanie danych z innymi tabelami, takimi jak zamówienia czy posty. Standardy takie jak ISO/IEC 9075 (SQL) podkreślają znaczenie kluczy głównych w projektowaniu baz danych. Dodatkowo, dobrym zwyczajem jest, aby kolumny będące kluczami głównymi były także oznaczone jako NOT NULL, co zapobiega wprowadzeniu pustych wartości, a tym samym zapewnia integralność danych. Zrozumienie tego konceptu jest niezbędne dla każdego, kto projektuje lub zarządza bazami danych, ponieważ błędy w definicji kluczy głównych mogą prowadzić do poważnych problemów z integralnością danych.

Pytanie 4

Instrukcja break w przedstawionym kodzie PHP sprawi, że

for($i = 1; $i <= 3; $i++) {
    for($j = 1; $j <= 3; $j++) {
        echo "Iteracja: ($i, $j)";
        if($i == 2 and $j == 2)
            break;
    }
}

A. działanie obu pętli zostanie zakończone po iteracji (2, 2).
B. iteracja (2, 2) zostanie przerwana i nastąpi po niej iteracja (2, 3).
C. działanie wewnętrznej pętli zostanie zakończone po iteracji (2, 2) i będzie kontynuowane dla $i = 3.
D. wewnętrzna pętla dokończy działanie dla $j = 3, a następnie program zostanie przerwany.
Poprawna odpowiedź to: 'działanie wewnętrznej pętli zostanie zakończone po iteracji (2, 2) i będzie kontynuowane dla $i = 3'. Instrukcja 'break' w języku PHP, bez dodatkowego argumentu, kończy działanie najbliższej pętli - w tym przypadku jest to wewnętrzna pętla 'for'. Po przerwaniu działania wewnętrznej pętli, następuje kontynuacja wykonania kodu od kolejnej iteracji pętli zewnętrznej, czyli dla $i = 3. To jest zgodne ze standardami PHP - instrukcja 'break' służy do zakończenia aktualnej pętli czy instrukcji switch i przeniesienia sterowania do następnej instrukcji. Jest to przydatne narzędzie, które pozwala na optymalizację kodu i unikanie niepotrzebnego obliczenia iteracji, które nie wpłyną na wynik końcowy. Przykładowo, może to być użyteczne, gdy w pętli przeszukujemy tablicę w celu znalezienia konkretnego elementu - po jego znalezieniu nie musimy już przeszukiwać reszty tablicy.

Pytanie 5

Który z poniższych sposobów na dodawanie komentarzy do kodu nie jest używany w języku PHP?

A. # komentarz
B. // komentarz
C.
D. /* komentarz */
Odpowiedźjest poprawna, ponieważ jest to typowy sposób komentowania w HTML, a nie w PHP. W PHP stosujemy inne konwencje do komentowania kodu. Najczęściej używane metody to: # oraz // dla komentarzy jedno-liniowych oraz /* komentarz */ dla komentarzy wielo-liniowych. Przykładowo, użycie // w kodzie PHP pozwala na dodanie komentarza do linii kodu, co może być pomocne w wyjaśnieniu działania danej sekcji. Komentarze są istotnym elementem kodu, ponieważ pomagają programistom w zrozumieniu logiki programu, zwłaszcza przy pracy w zespole lub przy dłuższych projektach. Zgodnie z dobrymi praktykami programistycznymi, komentarze powinny być jasne i zwięzłe, co ułatwia innym programistom lub przyszłym wersjom siebie zrozumienie kodu. Warto również pamiętać, że odpowiednie komentowanie kodu zwiększa jego czytelność oraz ułatwia późniejsze wprowadzanie zmian.

Pytanie 6

W programie do grafiki wektorowej stworzono zaprezentowany kształt, który został uzyskany z dwóch figur: trójkąta oraz koła. Aby utworzyć ten kształt, po narysowaniu figur i ich odpowiednim umiejscowieniu, należy zastosować funkcję

Ilustracja do pytania
A. wykluczenia
B. rozdzielenia
C. sumy
D. różnicy
Funkcja sumy w edytorach grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, pozwala na łączenie kilku figur wektorowych w jedną całość. W tym przypadku użycie funkcji sumy jest odpowiednie, ponieważ łączy trójkąt i koło w jeden spójny kształt. Ten proces jest powszechnie określany jako operacja boolean i jest kluczowy w projektowaniu wektorowym, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola nad kształtami. Użycie sumy jest standardem w branży, gdy celem jest połączenie kształtów bez utraty ich integralności, co jest często stosowane w projektowaniu logo czy ikon. Operacja ta zapewnia płynne przejścia między figurami, co jest niezbędne w profesjonalnych projektach graficznych. Dodatkowo, sumowanie kształtów pozwala na optymalizację projektu pod kątem druku i wyświetlania, ponieważ zmniejsza liczbę niezależnych obiektów wektorowych, co jest praktyką zalecaną dla wydajnej pracy z dużymi plikami. Zrozumienie i umiejętność stosowania funkcji sumy to fundamentalna umiejętność dla każdego grafika pracującego z grafiką wektorową.

Pytanie 7

Język HTML posiada nagłówki, które służą do tworzenia hierarchii treści. Nagłówki te występują tylko w zakresie

A. h1 – h4
B. h1 – h8
C. h1 – h6
D. h1 – h10
Odpowiedź h1 – h6 jest poprawna, ponieważ język HTML udostępnia sześć poziomów nagłówków, od h1 do h6, które służą do tworzenia hierarchii treści na stronie internetowej. Nagłówek h1 jest najważniejszy i powinien być używany do oznaczenia głównego tytułu strony, podczas gdy h2, h3, h4, h5 i h6 wskazują na kolejne poziomy nagłówków, które pomagają w organizacji treści. Przykładowo, nagłówek h2 może być używany do sekcji, natomiast h3 może oznaczać podsekcje w ramach danej sekcji. Używanie nagłówków w ten sposób nie tylko poprawia czytelność i zrozumienie treści przez użytkowników, ale także pozytywnie wpływa na SEO (optymalizację dla wyszukiwarek). Warto pamiętać, że zgodnie z najlepszymi praktykami, powinno się unikać pomijania poziomów nagłówków, co zapewnia logiczną strukturę treści i ułatwia indeksację przez roboty wyszukiwarek.

Pytanie 8

Jaki atrybut powinien zostać umieszczony w miejscu trzech kropek w znaczniku HTML5

, aby wskazać źródło cytatu?

A. alt
B. src
C. cite
D. href
Odpowiedź 'cite' jest prawidłowa, ponieważ atrybut ten służy do wskazania źródła cytatu w znaczniku
. Atrybut cite pozwala dostarczyć dodatkowych informacji o autorze lub miejscu pochodzenia cytatu, co jest zgodne z zasadami semantycznego HTML5. Użycie atrybutu cite jest ważne dla poprawnej interpretacji treści przez przeglądarki oraz narzędzia przetwarzające dane, takie jak wyszukiwarki internetowe. Przykład zastosowania:
...cytat...
. Dzięki temu można łatwo zidentyfikować źródło, co zwiększa wiarygodność prezentowanych informacji. W praktyce, dokumenty HTML powinny być tak przygotowane, aby były zarówno przyjazne dla użytkowników, jak i zgodne z wytycznymi standardów W3C, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dostępności i SEO.

Pytanie 9

Podczas walidacji strony napotkano błąd. Co to oznacza?

Ilustracja do pytania
A. znacznik meta nie zawiera atrybutu charset
B. w atrybucie charset dopuszczalna jest wyłącznie wartość "utf-8"
C. oznaczenie ISO-8859-2 jest nieprawidłowe
D. określenie kodowania znaków musi być zapisane bez użycia myślników
Odpowiedź jest poprawna ponieważ współczesne standardy tworzenia stron internetowych wymagają kodowania znaków w formacie UTF-8. Specyfikacja HTML5 zaleca używanie UTF-8 jako domyślnego kodowania ze względu na jego wszechstronność i szerokie wsparcie dla różnych znaków i symboli. UTF-8 jest kompatybilny z wieloma językami i zapewnia, że strony internetowe będą prawidłowo wyświetlane na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Korzystanie z UTF-8 eliminuje również problemy związane z niepoprawnym wyświetlaniem znaków specjalnych co jest częstym problemem w kodowaniach takich jak ISO-8859-2. W praktyce oznacza to że wszystkie nowe projekty stron internetowych powinny deklarować kodowanie UTF-8 w znaczniku meta. Na przykład poprawnie zdefiniowany znacznik wyglądałby następująco meta charset="utf-8". Dobrym podejściem jest również upewnienie się że zarówno pliki HTML jak i serwer są zgodne z tym ustawieniem co zapobiega potencjalnym konfliktom Użycie UTF-8 zgodne jest z najlepszymi praktykami branżowymi wspierającymi tworzenie dostępnych i zróżnicowanych treści internetowych.

Pytanie 10

Jak nazywa się komponent oznaczony znakiem zapytania w architekturze platformy .NET, który pozwala na tworzenie własnych aplikacji za pomocą frameworków oraz przekształcanie skompilowanego kodu pośredniego na kod maszynowy procesora zainstalowanego w systemie?

Ilustracja do pytania
A. Biblioteka klas bazowych (BCL)
B. Infrastruktura językowa (CLI)
C. Wspólne środowisko uruchomieniowe (CLR)
D. Wspólne środowisko programistyczne (CLP)
CLR, czyli wspólne środowisko uruchomieniowe, to naprawdę ważny element platformy .NET. Odpowiada za to, jak programy napisane w różnych językach, na przykład C# czy VB.NET, są wykonywane. Działa trochę jak tłumacz między aplikacjami a systemem operacyjnym. Dzięki niemu mamy różne fajne funkcje, jak zarządzanie pamięcią, obsługa wyjątków czy bezpieczeństwo typów. CLR przekształca kod pośredni (MSIL) na kod, który rozumie procesor, co jest super, bo pozwala na działanie aplikacji na różnych sprzętach. Dobrym przykładem zastosowania CLR są aplikacje ASP.NET, gdzie zajmuje się zarządzaniem pamięcią i wydajnością kodu. Co ważne, CLR wspiera różne dobre praktyki programistyczne, takie jak DRY (Don't Repeat Yourself) czy modularność, co sprawia, że kod jest bardziej czytelny i łatwiejszy do ponownego wykorzystania. Tak więc, CLR to fundament całej platformy .NET, który pozwala na tworzenie niezawodnych i skalowalnych aplikacji.

Pytanie 11

Zmienna o typie integer lub int jest w stanie przechowywać

A. liczbę rzeczywistą
B. łańcuch znaków
C. liczbę całkowitą
D. znak
Zmienna typu integer, znana również jako int, jest podstawowym typem danych w wielu językach programowania, takich jak C, C++, Java czy Python. Jej kluczową zaletą jest możliwość przechowywania tylko liczb całkowitych, co czyni ją idealnym wyborem do operacji arytmetycznych, które wymagają precyzyjnego zarządzania wartościami całkowitymi bez części dziesiętnych. Przykłady zastosowania to m.in. przechowywanie ilości przedmiotów w magazynie, zliczanie punktów w grze lub reprezentowanie indeksów w tablicach. W praktyce, użycie zmiennych typu integer umożliwia efektywne wykorzystanie pamięci, ponieważ zajmują one mniej miejsca niż zmienne typu zmiennoprzecinkowego, a ich operacje są wykonywane szybciej. Ponadto, stosowanie zmiennych całkowitych jest zgodne z dobrymi praktykami programowania, które zalecają dobór odpowiednich typów danych do specyficznych potrzeb aplikacji, co zwiększa ich wydajność i czytelność kodu. Warto także zrozumieć, że w kontekście programowania, typ zmiennej determinuje zakres wartości, które można przechowywać, co w przypadku typu integer zwykle wynosi od -2,147,483,648 do 2,147,483,647 w standardzie 32-bitowym, co czyni go wystarczającym dla wielu zastosowań.

Pytanie 12

Który z opisów komentarza odzwierciedla działanie funkcji zdefiniowanej w języku PHP ```function fun1($a, $b) { if($a > $b) return $a; elseif($b > $a) return $b; else return -1; }```?

A. /* Funkcja zwraca wyższą wartość spośród dwóch podanych, w przypadku równości zwraca wartość $a */
B. /* Funkcja zwraca wyższą wartość spośród dwóch podanych, w przypadku równości zwraca -1 */
C. /* Funkcja zwraca niższą wartość spośród dwóch podanych, w przypadku równości zwraca -1 */
D. /* Funkcja zwraca niższą wartość spośród dwóch podanych, w przypadku równości zwraca wartość $a */
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie oddają właściwego zachowania funkcji `fun1`. Przede wszystkim, twierdzenie, że funkcja zwraca wartość niższą z dwóch podanych, jest błędne. Funkcja została zaprojektowana w taki sposób, aby zwracać wartość wyższą, a nie niższą, co jest kluczowe dla zrozumienia jej działania. Stwierdzenie, że funkcja zwraca wartość -1 w przypadku równości, jest prawdziwe, jednak nieimplikuje ono, że zwraca wartość niższą, co wprowadza w błąd. Ponadto, odpowiedzi sugerujące, że w przypadku równości funkcja zwraca wartość `$a`, są również mylące - w rzeczywistości zwraca tylko -1, co wyraźnie wskazuje na brak różnicy. Tego typu nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia logiki warunkowej w programowaniu, gdzie zastosowane instrukcje `if` i `elseif` determinują, która wartość zostanie zwrócona. W programowaniu należy zawsze analizować wyniki funkcji oraz upewnić się, że dokumentacja odpowiada rzeczywistemu działaniu kodu. Dobre praktyki obejmują również testowanie funkcji oraz jasne komunikowanie jej działania w komentarzach, aby uniknąć takich nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 13

Zarządzanie procesem przekształcania kodu źródłowego stworzonego przez programistę na kod maszynowy, który jest zrozumiały dla komputera, nosi nazwę

A. analizowanie
B. kompilowanie
C. wdrażanie
D. rozpoczynanie
Kompilowanie to proces, w którym kod źródłowy, napisany w języku programowania wysokiego poziomu, jest przekształcany na kod maszynowy, który może być zrozumiany i wykonany przez komputer. Działa to na zasadzie analizy składniowej i semantycznej kodu źródłowego, a następnie generowania odpowiednich instrukcji dla procesora. Przykładem narzędzi, które realizują ten proces, są kompilatory, takie jak GCC dla języka C czy javac dla języka Java. Kompilowanie ma kluczowe znaczenie w programowaniu, ponieważ pozwala na optymalizację kodu, co zwiększa wydajność aplikacji. Dobre praktyki wskazują, że kompilowanie powinno być częścią cyklu programowania, a regularne kompilowanie kodu pomaga w szybszym wykrywaniu błędów oraz zapewnia, że kod jest zawsze zgodny z wymaganiami projektowymi. Warto również zaznaczyć, że proces kompilacji może obejmować różne etapy, takie jak prekompilacja, generacja kodu pośredniego oraz linkowanie, co czyni go złożonym i wieloetapowym działaniem.

Pytanie 14

Który z akapitów wykorzystuje opisaną właściwość stylu CSS?

Ilustracja do pytania
A. A
B. B
C. C
D. D
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ właściwość CSS border-radius: 20% określa zaokrąglenie narożników elementu. W tym przypadku zastosowanie 20% promienia powoduje, że narożniki akapitu są zaokrąglone w umiarkowanym stopniu. Właściwość ta jest powszechnie wykorzystywana w projektowaniu stron internetowych, aby nadać elementom bardziej łagodny, przyjazny wygląd. Użycie procentowej wartości oznacza, że wielkość zaokrąglenia zależy od wymiarów elementu, co pozwala na zachowanie proporcji na różnych urządzeniach i przy różnych rozmiarach ekranu. Zaokrąglenie w CSS jest istotnym aspektem responsywnego designu, ponieważ może poprawiać czytelność i estetykę interfejsu użytkownika. Praktyczne zastosowania obejmują przyciski, karty, obrazki i inne elementy interfejsu, gdzie płynne linie mogą wpływać na ogólne wrażenie wizualne strony. Zrozumienie i umiejętne wykorzystanie border-radius jest częścią standardowych umiejętności projektanta stron internetowych, co również wspiera zgodność ze współczesnymi trendami w UI/UX.

Pytanie 15

Jakim zapisem w dokumencie HTML można stworzyć element, który wyświetli obraz kotek.jpg oraz tekst alternatywny "obrazek kotka"?

A.
B.obrazek kotka
C.obrazek kotka
D.
Odpowiedźobrazek kotkajest poprawna, ponieważ zawiera element, który jest standardowym rozwiązaniem do wyświetlania obrazów w dokumentach HTML. Atrybut src określa ścieżkę do pliku obrazu, co jest kluczowe dla poprawnego załadowania grafiki na stronie. Atrybut alt z kolei pełni istotną rolę w zapewnieniu dostępności treści; tekst alternatywny wyświetla się w przypadku, gdy obraz nie może zostać załadowany lub jest odczytywany przez programy dla osób niewidomych. Zastosowanie odpowiednich atrybutów jest zgodne z wytycznymi W3C dotyczącymi dostępności, co pozwala na tworzenie bardziej przyjaznych dla użytkowników stron internetowych. W praktyce, prawidłowe wykorzystanie atrybutu alt jest również korzystne dla SEO, ponieważ wyszukiwarki analizują te opisy przy ocenie kontekstu strony. Ważne jest, aby zawsze stosować zarówno src, jak i alt, aby zapewnić pełnię funkcji obrazu na stronie.

Pytanie 16

Który z poniższych kodów HTML odpowiada przedstawionej tabeli? Dla uproszczenia pominięto zapis dotyczący stylu obramowania tabeli oraz komórek?

Ilustracja do pytania
A. Rys. D
B. Rys. A
C. Rys. B
D. Rys. C
Rysunek A jest niepoprawny ponieważ zawiera osobne komórki dla każdego numeru telefonu co prowadzi do nieprawidłowego renderowania tabeli w kontekście prezentowanego układu Rysunek C również nie spełnia wymagań gdyż używa atrybutu colspan="2" w ostatnim wierszu co jest błędne z perspektywy przedstawionego układu ponieważ próbuje połączyć komórki w poziomie zamiast w pionie Rysunek D stosuje colspan w wierszach gdzie numer telefonu powinien być wyświetlany oddzielnie co prowadzi do problemów w wyświetlaniu danych w wierszach Tę sytuację można uznać za powszechny błąd popełniany przez osoby które nie mają doświadczenia w zarządzaniu strukturą tabel HTML Wybierając nieprawidłowe podejście łatwo można wprowadzić chaos w logice prezentacji danych co wpływa na czytelność i użyteczność strony internetowej Użytkownicy często mylnie interpretują funkcje colspan i rowspan co prowadzi do nieprawidłowego układu wizualnego i funkcjonalnego w tabelach HTML Właściwe zrozumienie różnicy między colspan a rowspan oraz ich zastosowania w różnych scenariuszach jest kluczowe dla tworzenia profesjonalnych i zgodnych ze standardami stron internetowych Poprawna odpowiedź wymaga rozumienia semantyki HTML i umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy do tworzenia struktur tabelowych które są efektywne i estetyczne

Pytanie 17

Które z poniższych zdań poprawnie opisuje utworzoną tabelę? CREATE TABLE dane kolumna INTEGER3));

A. Kolumny tabeli dane są nazwane: kolumna1, kolumna2, kolumna3
B. Tabela o tytule dane ma jedną kolumnę typu całkowitego
C. Tabela o tytule dane składa się z trzech kolumn typu całkowitego
D. Tabela zawiera jedną kolumnę, która przechowuje trzyelementowe tablice
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ w definicji tabeli 'CREATE TABLE danekolumna INTEGER3);' widzimy, że tabela o nazwie 'dane' ma jedną kolumnę o typie danych INTEGER. To oznacza, że ta kolumna może przechowywać wartości liczb całkowitych. W kontekście projektowania baz danych, dobrym zwyczajem jest, aby jasność definicji tabeli odzwierciedlała jej przeznaczenie. Każda kolumna w tabeli powinna mieć określony typ danych, co pozwala na lepsze zarządzanie danymi oraz ich walidację. W praktycznych zastosowaniach, na przykład w aplikacjach obliczeniowych lub analitycznych, kolumna liczb całkowitych może służyć do przechowywania wartości takich jak identyfikatory, liczby porządkowe czy dane statystyczne. Dobrą praktyką jest także stosowanie konwencji nazewniczych, które zwiększają czytelność kodu SQL, co jest szczególnie istotne w dużych projektach, gdzie zrozumiałość kodu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania i rozwoju systemu.

Pytanie 18

Który kod jest alternatywny do kodu zamieszczonego w ramce?

<?php
for($x = 1; $x <= 55; $x++)
{
  if($x % 2 != 0) continue;
  echo $x . " ";
}
?>

A. for($x = 1; $x <= 55; $x += 1) {echo $x." ";}
B. for($x = 1; $x <= 55; $x++) {echo $x." ";}
C. for($x = 2; $x <= 56; $x += 2) {echo $x." ";}
D. for($x = 2; $x <= 54; $x += 2) {echo $x." ";}
Brawo! Wybrałeś odpowiedź A, która jest poprawna. Kod zawarty w tej odpowiedzi jest alternatywą dla kodu zamieszczonego w ramce. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z pętlą, która operuje na liczbach. W pętli zamieszczonej w ramce, instrukcja 'continue' powoduje, że pętla pomija operacje na liczbach parzystych. Tym samym, końcowy efekt tego kodu to operacje na liczbach nieparzystych. W odpowiedzi A, pętla została skonstruowana w taki sposób, że operacje wykonywane są tylko na liczbach parzystych (pętla zaczyna od liczby 2 i zwiększa wartość o 2 za każdym razem). Tą technikę możemy wykorzystać, kiedy chcemy zbudować kod, który nie uwzględnia pewnego podzbioru danych. W tym przypadku, jeśli chcemy stworzyć kod, który operuje tylko na liczbach nieparzystych, możemy zastosować instrukcję 'continue' w połączeniu z warunkiem sprawdzającym parzystość liczby.

Pytanie 19

Język PHP zapewnia wsparcie dla

A. sesji i ciastek
B. zdarzeń związanych z myszą
C. klawiszy klawiatury
D. obiektów przeglądarki
PHP, jako język skryptowy po stronie serwera, oferuje wsparcie dla zarządzania sesjami oraz ciasteczkami, co jest kluczowe w kontekście tworzenia aplikacji internetowych. Sesje w PHP umożliwiają przechowywanie danych użytkownika pomiędzy różnymi żądaniami HTTP, co jest istotne w przypadku potrzeb utrzymania stanu aplikacji, np. podczas logowania. Dzięki funkcjom takim jak session_start() można łatwo rozpocząć nową sesję lub wznowić istniejącą. Ciasteczka, z kolei, pozwalają na przechowywanie danych po stronie klienta, co umożliwia personalizację doświadczeń użytkowników na stronie. Przykładem może być zapisywanie preferencji użytkownika, takich jak język interfejsu. Dobre praktyki w zakresie obsługi sesji i ciasteczek obejmują stosowanie bezpiecznych identyfikatorów sesji, ograniczanie czasu życia ciasteczek, a także ich szyfrowanie, co chroni przed atakami typu session hijacking. W ten sposób PHP gwarantuje, że aplikacje są nie tylko funkcjonalne, ale także bezpieczne.

Pytanie 20

W każdej iteracji pętli wartość aktualnego elementu tablicy jest przypisywana do zmiennej, a wskaźnik tablicy przesuwa się o jeden, aż do osiągnięcia ostatniego elementu tablicy. To stwierdzenie jest prawdziwe w kontekście instrukcji

A. next
B. foreach
C. switch
D. if
Instrukcja foreach w językach programowania takich jak PHP, Java, C# czy Java jest dedykowana do iteracji po elementach kolekcji, takich jak tablice, listy czy inne struktury danych. Umożliwia ona programiście wygodne przetwarzanie każdego elementu kolekcji bez konieczności ręcznego zarządzania wskaźnikiem lub indeksem. W przypadku foreach, podczas każdej iteracji wartość bieżącego elementu tablicy jest automatycznie przypisywana do zmiennej, co zwiększa czytelność kodu oraz redukuje ryzyko błędów związanych z indeksowaniem. Przykładowo, w języku PHP, zamiast używania tradycyjnej pętli for, możemy użyć: foreach ($array as $value) { // operacje na $value }. Dzięki temu kod jest bardziej zrozumiały i elegancki. Warto zaznaczyć, że foreach nie pozwala na modyfikację samej tablicy w trakcie jej iteracji, co jest istotne dla zachowania integralności danych. Standardy definicji tych instrukcji można znaleźć w dokumentacji każdego z wymienionych języków, co podkreśla ich powszechne zastosowanie oraz zalety w programowaniu.

Pytanie 21

Jakie prawa: CREATE, ALTER, DROP zostały użyte w poleceniu GRANT?

A. pobierania danych z bazy
B. pracy ze strukturą
C. przyznawania uprawnień innym użytkownikom
D. pracy z danymi
Odpowiedź dotycząca manipulowania strukturą jest poprawna, ponieważ polecenia GRANT z zestawem praw CREATE, ALTER i DROP koncentrują się na zmianie i zarządzaniu strukturą bazy danych. CREATE pozwala na tworzenie nowych obiektów w bazie danych, takich jak tabele czy widoki. ALTER umożliwia modyfikację istniejących obiektów, na przykład dodawanie kolumn do tabeli. DROP służy do usuwania obiektów z bazy danych. Przykładowo, po nadaniu uprawnień CREATE, użytkownik może utworzyć nową tabelę, co jest kluczowe w procesie projektowania bazy danych. W praktyce, odpowiednie zarządzanie tymi uprawnieniami jest istotne w kontekście bezpieczeństwa i organizacji danych. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SQL ANSI, zalecają precyzyjne zarządzanie uprawnieniami, aby uniknąć nieautoryzowanych zmian w strukturze bazy danych, co może prowadzić do utraty danych lub naruszeń bezpieczeństwa.

Pytanie 22

Jakiego języka należy użyć, aby stworzyć skrypt realizowany po stronie klienta w przeglądarki internetowej?

A. PHP
B. Python
C. JavaScript
D. Perl
JavaScript to język skryptowy, który super nadaje się do interakcji z użytkownikami w przeglądarkach. Właściwie to jedyny język z tej całej paczki, który działa po stronie klienta. To znaczy, że skrypty w JavaScript są interpretowane przez przeglądarkę, a nie przez serwer. Można go używać na przykład do zmieniania treści stron w locie, walidacji formularzy, animacji i różnych interaktywnych elementów. Jest też ważnym elementem w technologiach internetowych, obok frameworków jak React, Angular czy Vue.js, które pomagają tworzyć nowoczesne aplikacje webowe. Uważam, że każdy programista webowy powinien znać JavaScript przynajmniej na poziomie średnim, żeby wdrażać dobre praktyki dotyczące wydajności i UX. Standardy takie jak ECMAScript mówią, jak ten język ma działać, a jego wszechstronność sprawia, że obecnie jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Ostatnio dużo mówi się też o używaniu go po stronie serwera z Node.js.

Pytanie 23

Znacznik <i> w języku HTML ma na celu

A. dodanie grafiki
B. zmianę czcionki na kursywę
C. określenie formularza
D. ustalenie nagłówka w treści
Znacznik w języku HTML jest używany do formatowania tekstu, aby uzyskać efekt pochylonego kroju pisma. Jest to element semantyczny, który wprowadza do dokumentu wizualną różnicę, ale także ma swoje miejsce w kontekście znaczeniowym. Użycie może wskazywać na zmianę intonacji w tekście, taką jak nazwy książek, filmów, czy obcych wyrazów. W standardach HTML5, jest zalecany do użytku, aby wyróżnić elementy tekstowe w sposób, który jest zgodny z zasadami dostępności i semantyki. Przykład zastosowania:

W książce W pustyni i w puszczy autorstwa Henryka Sienkiewicza...

. Oznaczanie tekstu w ten sposób wspiera nie tylko estetykę strony, ale również poprawia doświadczenie użytkowników korzystających z technologii asystujących, które mogą interpretować znaczenie tak oznaczonego tekstu. Warto również pamiętać o odpowiednich stylach CSS, które można zastosować do tego znacznika, aby dostosować jego wygląd do reszty witryny.

Pytanie 24

W języku JavaScript, aby zweryfikować, czy liczba mieści się w zakresie (100;200>, należy użyć zapisu:

A. if (liczba < 100 || liczba >= 200)
B. if (liczba > 100 && liczba <= 200)
C. if (liczba < 100 && liczba <= 200)
D. if (liczba > 100 || liczba <= 200)
Zaznaczyłeś odpowiedź 'if (liczba > 100 && liczba <= 200)', i to jest całkiem trafne! Warunek ten sprawdza, czy liczba jest w przedziale od 100 do 200, co jest mega ważne. Wiesz, '>' oznacza, że liczba musi być większa niż 100, a '<=' pozwala na 200, ale nic większego. To coś, co często wykorzystujemy w programach, żeby kontrolować dane od użytkowników. Jak na przykład przy rejestracji – chcemy mieć pewność, że wszystko jest w normie. Umiejętność walidacji danych to kluczowa sprawa w programowaniu, bo dzięki temu możemy unikać różnych błędów. Fajnie, że zauważasz, jak operatory logiczne, takie jak '&&', mogą pomóc w budowaniu bardziej złożonych warunków – to czyni nasze aplikacje lepszymi. Ważne, żebyś rozumiał, jak to działa, bo to na pewno przyda się w przyszłości!

Pytanie 25

W tabeli podzespoly należy zaktualizować wartość pola URL na "toshiba.pl" dla wszystkich wierszy, gdzie producent to TOSHIBA. W SQL zapis tej modyfikacji będzie wyglądać następująco:

A. UPDATE podzespoly.producent = 'TOSHIBA' SET URL = 'toshiba.pl';
B. UPDATE podzespoly SET URL = 'toshiba.pl'
C. UPDATE podzespoly SET URL = 'toshiba.pl' WHERE producent = 'TOSHIBA';
D. UPDATE producent = 'TOSHIBA' SET URL = 'toshiba.pl';
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera właściwą składnię polecenia SQL do aktualizacji wartości w tabeli. W SQL, instrukcja UPDATE jest używana do modyfikacji danych w istniejących rekordach. W tym przypadku, polecenie 'UPDATE podzespoly SET URL = 'toshiba.pl' WHERE producent = 'TOSHIBA';' zmienia wartość pola URL na 'toshiba.pl' tylko dla tych rekordów, gdzie producent jest równy 'TOSHIBA'. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu bazami danych, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie, które rekordy mają zostać zaktualizowane. W praktyce, przed wykonaniem takiej aktualizacji, zaleca się zawsze wykonać zapytanie SELECT, aby zweryfikować, które rekordy zostaną zmodyfikowane. Zapewnia to dodatkową warstwę kontroli i zabezpiecza przed niezamierzonymi zmianami. Prawidłowe użycie klauzuli WHERE jest kluczowe, aby nie zmienić wszystkich rekordów w tabeli, co mogłoby doprowadzić do utraty danych. Zrozumienie struktury SQL i zasad działania instrukcji jest fundamentem pracy z relacyjnymi bazami danych.

Pytanie 26

Debugger to aplikacja przeznaczona do

A. analizowania właściwości oprogramowania
B. optymalizacji pamięci używanej przez program
C. identyfikacji błędów w kodzie aplikacji
D. weryfikacji wydajności programu
Wybór odpowiedzi dotyczących badania właściwości programu oraz sprawdzania szybkości programu wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące roli, jaką pełni debugger. Badanie właściwości programu może obejmować analizę jego wydajności, bezpieczeństwa czy zgodności z wymaganiami, co nie jest bezpośrednio związane z identyfikowaniem błędów w kodzie. Takie podejście sugeruje, że debugger pełni rolę narzędzia do monitorowania różnych aspektów działania aplikacji, a nie skupia się na problemach związanych z kodowaniem. Z kolei sprawdzanie szybkości programu to aspekt, który bardziej odnosi się do profilera – narzędzia służącego do analizy wydajności aplikacji, a nie do lokalizacji błędów w kodzie. Ostatnia koncepcja, związana z optymalizowaniem pamięci używanej przez aplikację, również nie ma bezpośredniego związku z główną funkcją debugggera. Optymalizacja pamięci to proces, który zazwyczaj wykonuje się po zakończeniu fazy debugowania, kiedy to programista dąży do poprawy efektywności działania aplikacji. Niewłaściwe zrozumienie, czym jest debugger i jakie ma zastosowanie, może prowadzić do nieefektywnego rozwiązywania problemów z kodem oraz wydłużenia czasu potrzebnego na dostarczenie gotowego oprogramowania. Warto pamiętać, że skuteczne debugowanie jest kluczowym etapem w cyklu życia oprogramowania i powinno być traktowane z należytą powagą oraz jako integralna część procesu developmentu.

Pytanie 27

W tabeli zadania znajduje się pole tekstowe status. Jakie zapytanie należy użyć, aby usunąć te zadania, które mają status 'zamknięte'?

A. DELETE FROM zadania WHERE status = 'zamknięte';
B. DELETE FROM zadania;
C. TRUNCATE TABLE zadania WHERE status = 'zamknięte';
D. TRUNCATE TABLE zadania;
Odpowiedź DELETE FROM zadania WHERE status = 'zamknięte' jest poprawna, ponieważ wykorzystuje standardową składnię SQL do usuwania rekordów z tabeli na podstawie zadanych warunków. W tym przypadku, kwerenda ta usuwa tylko te wiersze, które mają wartość 'zamknięte' w polu status. Jest to podejście zgodne z dobrymi praktykami, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie, które dane mają zostać usunięte, co minimalizuje ryzyko przypadkowego usunięcia innych rekordów. Na przykład, w systemie zarządzania projektami, możemy mieć wiele zadań z różnymi statusami, takimi jak 'otwarte', 'w trakcie', czy 'zamknięte'. Użycie tej kwerendy pozwala na oczyszczenie bazy danych z nieaktualnych zadań, co jest kluczowe dla utrzymania porządku i efektywności w zarządzaniu projektami. Ponadto, stosując tę metodę, możemy w przyszłości łatwo modyfikować warunki usuwania, na przykład zmieniając status na 'wstrzymane', zachowując elastyczność w zarządzaniu danymi.

Pytanie 28

Jakie pola znajdują się w formularzu?

Ilustracja do pytania
A. Input(Text), Input(Checkbox), Select, Select, Input(Submit), Input(Reset)
B. Textarea, Option, Input(Checkbox), Input(Checkbox), Input(Submit), Input(Reset)
C. Input(Text), Select, Input(Radio), Input(Radio), Input(Submit), Input(Reset)
D. Textarea, Select, Input(Radio), Input(Radio), Input(Reset), Input(Submit)
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest ok, bo wszystko trzyma się zasady formularzy z obrazka. Input(Text) to właśnie pole, w którym wpisujesz swoje nazwisko. Potem mamy Input(Select), który pozwala wybrać jedno z województw z listy – to też jest na plus. Przy Input(Radio) można wybrać jedną opcję, co dobrze pasuje do wyboru między Studiami podyplomowymi a Kursem. Input(Submit) jest do wysyłania formularza, więc tu też wszystko gra. Na końcu Input(Reset) zeruje wszystko, co jest przydatne, kiedy chcesz wyczyścić formularz. Wszystkie te elementy są zgodne z HTML5, co jest teraz standardem w tworzeniu stron. Fajnie, że formularz ma logiczne ułożenie, bo ułatwia to korzystanie z niego. Moim zdaniem, dobrze wiedzieć, jakie elementy są stosowane w formularzach, żeby wszystko działało tak jak powinno.

Pytanie 29

W systemie MySQL przypisanie roli DBManager daje użytkownikowi dostęp do

A. nadzorowania serwera
B. wszystkich działań na bazach danych
C. wszystkich działań na bazach danych oraz użytkownikach serwera
D. zakładania kont użytkowników serwera oraz ustalania im haseł
Nadanie roli o nazwie DBManager w systemie zarządzania bazą danych MySQL przyznaje użytkownikowi pełne prawa do wykonywania wszystkich operacji na bazach danych. Oznacza to, że osoba posiadająca tę rolę ma możliwość tworzenia, modyfikowania i usuwania baz danych oraz tabel, a także zarządzania danymi wewnątrz tych struktur. Użytkownik z rolą DBManager może także wykonywać zapytania SQL, zapewniając tym samym elastyczność w zarządzaniu danymi. W praktyce, przypisanie tej roli może być niezwykle użyteczne w sytuacjach, gdy administracja bazą danych wymaga często wprowadzania zmian lub przeprowadzania analiz. Standardy bezpieczeństwa w bazach danych sugerują, aby przyznawanie takich uprawnień było ściśle kontrolowane i ograniczone do zaufanych użytkowników. Na przykład, w środowiskach produkcyjnych, rolę DBManager powinno się przyznawać tylko tym użytkownikom, którzy wykazali odpowiednią znajomość zasad działania baz danych oraz technik zarządzania danymi.

Pytanie 30

Który z wymienionych formatów umożliwia zapisanie materiału wideo z towarzyszącą ścieżką dźwiękową?

A. WMA
B. WAV
C. AAC
D. MP4
Odpowiedź MP4 jest poprawna, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych formatów kontenerowych używanych do przechowywania wideo wraz z dźwiękiem. Format MP4 (MPEG-4 Part 14) pozwala na efektywne kodowanie wideo, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obrazu i dźwięku. Umożliwia on przechowywanie różnorodnych strumieni danych, w tym wideo, audio, a także tekstu, co czyni go bardzo wszechstronnym rozwiązaniem dla twórców multimediów. Przykładowo, format MP4 jest często używany w aplikacjach do strumieniowania wideo, takich jak YouTube, oraz w systemach zarządzania treścią (CMS) do publikacji materiałów wideo w Internecie. Dzięki kompresji zgodnej z kodekiem H.264 dla wideo i AAC dla audio, pliki MP4 są względnie małe, co ułatwia ich przesyłanie i przechowywanie. To czyni format MP4 standardem branżowym w produkcji filmowej, telewizyjnej oraz w aplikacjach mobilnych i webowych.

Pytanie 31

Tabela faktury w bazie danych zawiera pola: numer, data, id_klienta, wartość oraz status. Każdego dnia tworzony jest raport dotyczący faktur z dnia bieżącego. Zawiera on jedynie numery oraz wartości faktur. Która z poniższych kwerend SQL pozwoli na wygenerowanie tego raportu?

A. SELECT numer, wartosc FROM faktury WHERE data=CURRENT_DATE();
B. SELECT * FROM faktury WHERE data=CURRENT_DATE();
C. SELECT * FROM faktury;
D. SELECT numer, wartość FROM faktury;
Aby wygenerować raport faktur z bieżącego dnia, kluczowe jest zastosowanie odpowiednich filtrów oraz wybranie tylko tych pól, które są istotne w kontekście raportu. Kwerenda SQL, która prawidłowo odpowiada na postawiony problem, to 'SELECT numer, wartosc FROM faktury WHERE data=CURRENT_DATE();'. Dzięki temu zapytaniu, system wyciąga z bazy danych jedynie numery i wartości faktur, które zostały wystawione w dniu dzisiejszym. Użycie funkcji CURRENT_DATE() pozwala na dynamiczne filtrowanie danych według aktualnej daty, co jest niezbędne do stworzenia codziennego raportu. W praktyce, taka kwerenda może być używana w aplikacjach do zarządzania finansami, gdzie użytkownicy chcą szybko uzyskać podsumowanie transakcji z danego dnia. Standardy SQL wymagają precyzyjnego określenia, które kolumny mają być wyświetlane, a także jakiego rodzaju dane mają być filtrowane. W związku z tym, zastosowanie warunku WHERE jest kluczowe, aby ograniczyć wyniki do faktur z dzisiaj, co zwiększa efektywność analizy danych.

Pytanie 32

Jakie jest zastosowanie programu debugger?

A. interpretacji kodu w wirtualnej maszynie Java
B. badania kodu źródłowego w celu znalezienia błędów składniowych
C. tłumaczenia kodu napisanego w języku wyższego poziomu na język maszynowy
D. analizy wykonywanego programu w celu lokalizacji błędów
Program debugger to narzędzie, które umożliwia programistom analizę wykonywanego programu w celu lokalizacji błędów, co jest kluczowym elementem procesu tworzenia oprogramowania. Debuggery pozwalają na zatrzymywanie wykonania programu w określonych momentach, co pozwala na inspekcję stanu zmiennych oraz wywołań funkcji w danym momencie. Dodatkowo, wiele debuggerów oferuje możliwość krokowego przechodzenia przez kod, co ułatwia zrozumienie logiki programu i identyfikację błędów. Przykładem może być użycie debuggera w IDE, takich jak Visual Studio czy Eclipse, gdzie można ustawić punkty przerwania i obserwować zmiany w czasie rzeczywistym. Zastosowanie debuggera jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne testowanie i debugowanie kodu w trakcie jego pisania, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania oraz przyspiesza proces developmentu. Warto również zaznaczyć, że dobra znajomość narzędzi debugujących jest niezbędna dla każdego programisty, aby efektywnie rozwiązywać problemy i dostarczać stabilne aplikacje.

Pytanie 33

W zaprezentowanej części formularza HTML znajduje się pole ``````, które można określić jako

A. wyświetla wprowadzone znaki.
B. posiada domyślnie wpisany tekst "pole".
C. pozwala na wprowadzanie jedynie wartości liczbowych.
D. ukrywa wprowadzone znaki.
Twoja odpowiedź jest właściwa. W tym fragmencie formularza HTML mamy pole input, które wprowadzone znaki ukrywa. To dzięki atrybutowi 'type="password"' w elemencie input. W HTML atrybut 'type' mówi nam, jaki typ danych użytkownik może wprowadzić do tego pola. Jak masz 'password', to wpisane rzeczy są zasłonięte symbolami, jak np. gwiazdki czy kropki, żeby chronić dane użytkownika. To standardowa sprawa, szczególnie dla haseł i innych ważnych informacji, żeby nikt ich nie zobaczył. Pamiętaj, że takie pola powinny być zawsze dobrze oznaczone i zabezpieczone, to ważne dla bezpieczeństwa.

Pytanie 34

Wskaż PRAWIDŁOWE stwierdzenie dotyczące polecenia: CREATE TABLE IF NOT EXISTS ADRES(ulica VARCHAR(70) CHARACTER SET utf8);

A. Do tabeli nie można wprowadzać ulic, które zawierają w nazwie polskie znaki
B. Rekordem tabeli nie może być 3 MAJA
C. IF NOT EXISTS jest stosowane opcjonalnie, aby upewnić się, że tabela nie istnieje już w bazie danych
D. Klauzula CHARACTER SET utf8 jest wymagana
Stwierdzenie, że 'IF NOT EXISTS' stosuje się opcjonalnie, aby upewnić się, że brak w bazie danych takiej tabeli, jest jak najbardziej prawdziwe. Klauzula ta jest używana w kontekście tworzenia tabel, aby uniknąć błędu, który wystąpiłby, gdyby tabela o tej samej nazwie już istniała. Dzięki temu programista może mieć pewność, że operacja tworzenia tabeli przebiegnie pomyślnie, bez konieczności wcześniejszego sprawdzania, czy tabela już istnieje. Przykładowo, w praktyce programistycznej, podczas automatyzacji skryptów do zarządzania bazami danych, często wykorzystuje się tę klauzulę, aby zapewnić, że skrypty są odporne na błędy wynikające z istniejących obiektów. Jest to zgodne z dobrymi praktykami w programowaniu baz danych, które koncentrują się na minimalizowaniu ryzyka i poprawie efektywności pracy.

Pytanie 35

Kolor reprezentowany w formacie heksadecymalnym #0000FF to

A. zielony
B. czarny
C. czerwony
D. niebieski
Kolor zapisany w notacji heksadecymalnej #0000FF to odcień niebieskiego. Notacja heksadecymalna jest powszechnie stosowana w projektowaniu stron internetowych oraz grafice komputerowej do definicji kolorów w systemie RGB. W tej notacji sześć znaków reprezentuje wartości czerwonego, zielonego i niebieskiego (RGB), gdzie pierwsze dwa znaki to wartość czerwonego, kolejne dwa to wartość zielonego, a ostatnie dwa to wartość niebieskiego. W przypadku #0000FF, wartości są następujące: 00 (czerwony), 00 (zielony), FF (niebieski), co oznacza maksymalny poziom niebieskiego światła. Taki kolor jest czystym niebieskim, uzyskiwanym gdy intensywność czerwonego i zielonego jest zerowa, a niebieskiego maksymalna. Przykładami użycia niebieskiego w designie mogą być logo Facebooka, które wykorzystuje podobny odcień, czy tła niektórych stron internetowych. Heksadecymalne kody kolorów są zgodne z standardem W3C, co zapewnia ich uniwersalność i spójność w różnych aplikacjach graficznych i interfejsach użytkownika.

Pytanie 36

Jakiego elementu w języku HTML brakuje, aby walidator HTML zgłosił ostrzeżenie lub błąd?

A.</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. <link></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. <meta name="author" content=". . . ."></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. przynajmniej jednego <h1></span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Element <title> jest kluczowym składnikiem dokumentu HTML, ponieważ określa tytuł strony, który jest wyświetlany na karcie przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania. W każdym poprawnie skonstruowanym dokumencie HTML powinien znajdować się co najmniej jeden element <title>, a jego brak skutkuje ostrzeżeniem lub błędem walidatora HTML. Zgodnie z specyfikacją HTML5, element <title> powinien być umieszczony wewnątrz sekcji <head>. Dobrą praktyką jest, aby tytuł był krótki, ale jednocześnie informacyjny i zawierał istotne słowa kluczowe, co może poprawić widoczność w wyszukiwarkach. Na przykład, tytuł 'Strona Główna - Moja Firma' jasno określa zawartość i cel strony, co jest korzystne dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Pamiętaj, że niepoprawna struktura dokumentu HTML może prowadzić do problemów z indeksowaniem przez wyszukiwarki oraz może wpłynąć na doświadczenie użytkownika. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 37</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="w-jezyku-javascript-zapisano-kod-ktorego-wynikiem-4c52d808" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Jaki jest efekt działania programu w JavaScript? <table style="border: 2px solid black; border-collapse: collapse;"><tr><td style="border: 1px solid black; padding: 10px; font-family: monospace;"><span style="color: blue;">var</span> osoba = <span style="color: brown;">prompt</span>(<span style="color: gray;">"Podaj imię", "Adam"</span>);</td></tr></table></p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. przypisanie do zmiennej osoba wartości "Adam"</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. uzyskanie z formularza wyświetlonego na stronie HTML imienia "Adam"</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. otwarcie okna z polem do edycji, w którym znajduje się domyślny tekst "Adam"</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. pojawi się okno z pustym polem do edycji</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Funkcja prompt w JavaScript jest używana do wyświetlania okna dialogowego z polem edycyjnym pozwalającym użytkownikowi na wprowadzenie danych. W tym przypadku funkcja prompt przyjmuje dwa argumenty: pierwszy to komunikat wyświetlany użytkownikowi, a drugi to domyślna wartość w polu tekstowym. Kod var osoba = prompt('Podaj imię' 'Adam') otwiera okno dialogowe z tekstem Podaj imię i domyślnie wpisanym w polu tekstowym imieniem Adam. Domyślna wartość jest przydatna w sytuacjach gdzie chcemy zasugerować użytkownikowi pewne dane które mogą być dla niego odpowiednie lub często używane. Jest to wygodne rozwiązanie w aplikacjach internetowych pozwalające na szybkie i intuicyjne wprowadzanie danych przez użytkownika. Zastosowanie prompt jest przykładem interakcji między użytkownikiem a stroną internetową co jest kluczowym elementem dynamicznych aplikacji webowych. Ważne jest jednak by pamiętać że funkcja prompt może być blokowana w niektórych przeglądarkach dlatego jej użycie powinno być dobrze przemyślane i ewentualnie zastąpione bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak formularze HTML z odpowiednimi atrybutami i stylizacjami. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 38</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="prawidowy-zgodny-ze-standardem-jezyka-xhtml-zap-66939adb" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Jak wygląda prawidłowy zapis samozamykającego się znacznika w zgodzie ze standardem języka XHTML, który odpowiada za łamanie linii?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. </br/></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. <br /></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. <br> </br></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. </ br></span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Odpowiedź <br /> jest prawidłowym zapisem samozamykającego się znacznika w standardzie XHTML. XHTML, czyli eXtensible HyperText Markup Language, wymaga, aby znaczniki były poprawnie zamknięte. W przypadku znaczników, które nie mają zawartości, jak <br />, stosuje się specjalną składnię. Oznaczenie <br /> wskazuje na przełamanie linii w dokumencie HTML. Ważne jest, aby podać ukośnik przed zakończeniem znacznika, co jest zgodne z zasadami XHTML. Przykładowo, w dokumentach XHTML, prawidłowe użycie <br /> może wyglądać tak: <p>Tekst przed łamaniem linii.<br />Tekst po łamaniu linii.</p>. Przestrzeganie tych zasad zapewnia, że dokumenty będą poprawnie interpretowane przez przeglądarki oraz będą zgodne z standardami W3C, co jest kluczowe dla zachowania wysokiej jakości kodu oraz jego dostępności. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 39</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="certyfikat-ssl-jest-stosowany-do-3abd5074" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Do jakiego celu służy certyfikat SSL?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. blokowania złośliwego oprogramowania na stronie</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. zidentyfikowania posiadacza witryny</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. zapisywania informacji o sesjach generowanych w witrynie</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. deszyfracji danych przesyłanych w sieci</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> Odpowiedzi związane z blokowaniem szkodliwego oprogramowania, zapisywaniem danych o sesjach oraz deszyfracją transmitowanych danych są niepoprawne w kontekście funkcji certyfikatu SSL. Certyfikat SSL nie ma funkcji blokowania złośliwego oprogramowania, ponieważ jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa komunikacji poprzez szyfrowanie danych. Złośliwe oprogramowanie jest zazwyczaj eliminowane przez oprogramowanie zabezpieczające, a nie przez SSL. W odniesieniu do zapisania danych o sesjach, certyfikat SSL nie przechowuje informacji o sesjach ani o użytkownikach. Sesje są zarządzane przez aplikacje serwerowe, a SSL jedynie zabezpiecza przesyłane dane podczas sesji. Co więcej, SSL nie zajmuje się deszyfracją transmitowanych danych, ponieważ szyfrowanie i deszyfrowanie danych odbywa się w momencie komunikacji, a nie jako osobny proces czy funkcja certyfikatu. SSL działa na zasadzie wymiany kluczy szyfrujących pomiędzy serwerem a klientem, gdzie dane są szyfrowane w momencie przesyłania, a następnie deszyfrowane przez odbiorcę, co również nie jest funkcją certyfikatu, ale całego protokołu zabezpieczeń. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 40</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="tworzac-tabele-w-jezyku-sql-zdefiniowano-dla-kol-71528286" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Podczas tworzenia tabeli w SQL, dla jednej z kolumn ustalono klucz główny. Jakie atrybuty należy zastosować, aby uniemożliwić wprowadzenie wartości pustej?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. NOT NULL</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. DEFAULT</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. NULL</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. UNIQUE</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Atrybut NOT NULL jest kluczowym elementem w definiowaniu struktury tabeli w języku SQL, który zabezpiecza kolumnę przed wstawianiem wartości pustych (NULL). W kontekście klucza głównego, który ma zapewnić unikalność i identyfikowalność każdego rekordu w tabeli, użycie NOT NULL jest niezbędne, aby zagwarantować, że każda wartość w tej kolumnie jest zawsze obecna. Dla przykładu, w stworzonej tabeli `Pracownicy`, jeśli kolumna `ID_Pracownika` jest kluczem głównym, atrybut NOT NULL wymusi, że każde wstawienie rekordu będzie wymagało podania unikalnej wartości dla `ID_Pracownika`, co uniemożliwia dodanie rekordu bez tej wartości. Standard SQL definiuje NOT NULL jako jeden z podstawowych atrybutów, które mogą być używane w deklaracji kolumn, a jego stosowanie jest kluczowe dla integracji danych oraz zapewnienia spójności bazy danych. W praktyce, w przypadku prób dodania rekordu z pustą wartością w takiej kolumnie, system generuje błąd, co eliminuje ryzyko powstawania niekompletnych danych. </div> </div> </article> <!-- Przyciski nawigacyjne --> <div class="d-grid gap-2 mt-4"> <div class="d-inline-block mb-2"> <a href="/egzamin/?profession=technik-programista&qualification=inf-03" class="btn btn-outline-primary"> <i class="fas fa-redo me-2"></i>Rozpocznij nowy egzamin </a> </div> <div class="d-inline-block"> <a href="/" class="btn btn-outline-secondary"> <i class="fas fa-home me-2"></i>Powrót do strony głównej </a> </div> </div> </div> </div> </div> </main> <!-- Footer --> <footer class="footer mt-auto py-4"> <div class="container"> <div class="row"> <!-- About Section --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O Egzaminach Zawodowych</h2> <p> Portal z kompleksową bazą pytań egzaminacyjnych dla uczniów szkół technicznych. Przygotuj się do egzaminu zawodowego z naszymi materiałami. </p> </div> <!-- FRAGMENT CACHE: Random Qualifications --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">Losowe kwalifikacje</h2> <div class="row"> <div class="col-6"> <a href="/technik-eksploatacji-portow-i-terminali/SPL.03/" class="footer-link"> <span>SPL.03</span> <small class="text-muted">(289)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-spedytor/SPL.05/" class="footer-link"> <span>SPL.05</span> <small class="text-muted">(868)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-logistyk/SPL.01/" class="footer-link"> <span>SPL.01</span> <small class="text-muted">(1 647)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-przetworstwa-mleczarskiego/SPC.06/" class="footer-link"> <span>SPC.06</span> <small class="text-muted">(69)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-mechanizacji-rolnictwa-i-agrotroniki/ROL.02/" class="footer-link"> <span>ROL.02</span> <small class="text-muted">(805)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-archiwista/EKA.03/" class="footer-link"> <span>EKA.03</span> <small class="text-muted">(277)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-ekonomista/EKA.04/" class="footer-link"> <span>EKA.04</span> <small class="text-muted">(1 307)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-administracji/EKA.01/" class="footer-link"> <span>EKA.01</span> <small class="text-muted">(1 256)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-elektroenergetyk-transportu-szynowego/TKO.06/" class="footer-link"> <span>TKO.06</span> <small class="text-muted">(47)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-informatyk/EE8/" class="footer-link"> <span>EE8</span> <small class="text-muted">(859)</small> </a> </div> </div> </div> <!-- Additional Info --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O portalu</h2> <p> Baza pytań do egzaminów zawodowych dla uczniów szkół technicznych i branżowych. Materiały zgodne z wymaganiami CKE. </p> </div> </div> <!-- Copyright & Links --> <hr class="footer-divider"> <div class="row align-items-center"> <div class="col-md-8 text-center text-md-start"> <p class="mb-0">© 2025 <a href="https://brylka.net" class="footer-link" aria-label="brylka.net">brylka.net</a> | <a href="/about-me/" class="footer-link" aria-label="O mnie i zawodowe.edu.pl">Bartosz Bryniarski</a></p> </div> <div class="col-md-4 text-center text-md-end"> <!-- <a href="/sitemap.xml" class="footer-link" aria-label="Mapa strony"> <i class="fas fa-sitemap" aria-hidden="true"></i> <span>Mapa strony</span> </a> --> </div> </div> </div> </footer> <!-- Back to top button --> <button id="backToTop" class="btn btn-outline-primary back-to-top" aria-label="Przewiń do góry strony" style="display: none;"> <i class="fas fa-arrow-up" aria-hidden="true"></i> </button> <!-- Cookie Banner --> <div id="cookieConsent" class="position-fixed start-0 bottom-0 py-3 shadow rounded-end" style="display: none; z-index: 1050; max-width: 50%; background-color: rgba(248, 249, 250, 0.95);"> <div class="container-fluid px-4"> <div class="d-flex flex-column gap-2"> <div> <i class="fas fa-cookie-bite me-2 text-secondary" aria-hidden="true"></i> <span class="small"> Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. <a href="#" class="footer-link" id="cookieDetails" data-bs-toggle="modal" data-bs-target="#cookieModal"> Szczegóły </a> </span> </div> <div class="d-flex gap-2 justify-content-end"> <button id="cookieAccept" class="btn btn-outline-primary btn-sm">Akceptuję</button> <button id="cookieReject" class="btn btn-outline-secondary btn-sm">Odrzuć</button> </div> </div> </div> </div> <!-- Modal z informacjami o cookies --> <div class="modal fade" id="cookieModal" tabindex="-1" aria-labelledby="cookieModalLabel" aria-hidden="true"> <div class="modal-dialog modal-lg"> <div class="modal-content"> <div class="modal-header"> <h2 class="modal-title fs-5" id="cookieModalLabel">Polityka plików cookies</h2> <button type="button" class="btn-close" data-bs-dismiss="modal" aria-label="Zamknij"></button> </div> <div class="modal-body"> <h6 class="fw-bold">Czym są pliki cookies?</h6> <p> Cookies to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika podczas przeglądania stron internetowych. Służą one do zapamiętywania preferencji, śledzenia zachowań użytkowników oraz poprawy funkcjonalności serwisu. </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jakie cookies wykorzystujemy?</h6> <ul class="list-unstyled ps-3"> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Niezbędne cookies</strong> - konieczne do prawidłowego działania strony</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Funkcjonalne cookies</strong> - umożliwiające zapamiętanie wybranych ustawień (np. wybrany motyw)</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Analityczne cookies</strong> - pozwalające zbierać informacje o sposobie korzystania ze strony</li> </ul> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak długo przechowujemy cookies?</h6> <p> Pliki cookies wykorzystywane w naszym serwisie mogą być sesyjne (usuwane po zamknięciu przeglądarki) lub stałe (pozostają na urządzeniu przez określony czas). </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak zarządzać cookies?</h6> <p> Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Większość przeglądarek domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies, ale możliwe jest również całkowite zablokowanie tych plików lub usunięcie wybranych z nich. </p> </div> <div class="modal-footer"> <button type="button" class="btn btn-outline-secondary" data-bs-dismiss="modal">Zamknij</button> <button type="button" class="btn btn-outline-primary" id="acceptCookiesModal">Akceptuję wszystkie</button> </div> </div> </div> </div> <!-- JavaScript --> <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/bootstrap@5.3.3/dist/js/bootstrap.bundle.min.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/code.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/report_modal.js" defer></script> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { // Dodaj obsługę motywów dla banera cookie function updateCookieBannerTheme() { const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); const currentTheme = document.body.getAttribute('data-theme'); if (!cookieBanner) return; // Ustaw domyślny jasny styl cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(248, 249, 250, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#212529'; cookieBanner.classList.remove('border-top', 'border-white'); // Zastosuj style zgodnie z motywem if (currentTheme === 'dark') { cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(52, 58, 64, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#fff'; } else if (currentTheme === 'high-contrast') { cookieBanner.style.backgroundColor = '#000'; cookieBanner.style.color = '#fff'; cookieBanner.classList.add('border-top', 'border-white'); } } // Sprawdź, czy użytkownik już dokonał wyboru if (!localStorage.getItem('cookieConsent')) { // Jeśli nie, pokaż banner const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); if (cookieBanner) { cookieBanner.style.display = 'block'; updateCookieBannerTheme(); // Dostosuj szerokość na małych ekranach function adjustWidth() { if (window.innerWidth < 768) { cookieBanner.style.maxWidth = '100%'; } else { cookieBanner.style.maxWidth = '50%'; } } // Wywołaj przy ładowaniu i przy zmianie rozmiaru okna adjustWidth(); window.addEventListener('resize', adjustWidth); } } // Obsługa zmiany motywu const themeButtons = document.querySelectorAll('.theme-btn'); themeButtons.forEach(btn => { btn.addEventListener('click', function() { setTimeout(updateCookieBannerTheme, 50); }); }); // Obsługa przycisku akceptacji document.getElementById('cookieAccept')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku odrzucenia document.getElementById('cookieReject')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'rejected'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku akceptacji w modalu document.getElementById('acceptCookiesModal')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; // Zamknij modal var cookieModal = bootstrap.Modal.getInstance(document.getElementById('cookieModal')); cookieModal?.hide(); }); }); </script> <!-- Toast messages initialization --> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { const copyButton = document.getElementById('copy-link-button'); if (copyButton) { copyButton.addEventListener('click', function() { const input = document.getElementById('share-link-input'); input.select(); document.execCommand('copy'); // Zmień tekst przycisku na potwierdzenie const originalText = this.innerHTML; this.innerHTML = '<i class="fas fa-check me-1"></i> Skopiowano!'; // Przywróć oryginalny tekst po 2 sekundach setTimeout(() => { this.innerHTML = originalText; }, 2000); }); } }); </script> </body> </html>