Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 16:42
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 17:14

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W pojeździe z silnikiem wysokoprężnym przeprowadzono pomiar emisji spalin uzyskując następujące wyniki: CO – 0,4g/km; NOx – 0,19g/km; PM – 0,008g/km; HC-0,03g/km; HC+NOx – 0,28g/km. Na podstawie dopuszczalnych wartości przedstawionych w tabeli, można pojazd zakwalifikować do grupy spełniającej co najwyżej normę

Ilustracja do pytania
A. EURO 4
B. EURO 5
C. EURO 3
D. EURO 6
Prawidłowa odpowiedź to EURO 4, ponieważ wszystkie zmierzone wartości emisji spalin mieszczą się w dopuszczalnych limitach dla tej normy. Normy EURO są regulacjami prawnymi, które określają maksymalne poziomy emisji zanieczyszczeń do atmosfery dla pojazdów silnikowych. Każda norma ma swoje specyfikacje dotyczące różnych substancji, takich jak tlenek węgla (CO), tlenki azotu (NOx), cząstki stałe (PM) oraz węglowodory (HC). W kontekście normy EURO 4, dopuszczalne limity dla CO wynoszą 0,5 g/km, dla NOx 0,25 g/km, dla PM 0,025 g/km oraz dla HC 0,1 g/km. Zatem, pojazd spełnia te normy, ponieważ jego emisje są niższe od wskazanych wartości. Zastosowanie norm EURO w praktyce ma na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza i ochronę zdrowia publicznego, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej liczby pojazdów na drogach.

Pytanie 2

Wielkość bicia tarczy hamulcowej mierzy się

A. suwmiarką modułową.
B. mikroskopem warsztatowym.
C. czujnikiem zegarowym.
D. mikrometrem.
Czujnik zegarowy to narzędzie pomiarowe, które jest powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej do precyzyjnego pomiaru wielkości bicia tarczy hamulcowej. Jego zasada działania opiera się na analogowym wskaźniku, który wskazuje zmiany w pozycji tarczy w stosunku do osi obrotu. Pomiar bicia jest kluczowy, ponieważ nadmierne bicie tarcz hamulcowych może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych, a także do wibracji podczas hamowania, co wpływa na bezpieczeństwo. W praktyce, czujnik zegarowy jest zamocowany na stabilnej podstawie, a jego końcówka dotyka powierzchni tarczy hamulcowej. Podczas obracania tarczy, wskazówka zegara pokazuje wszelkie odchylenia, co pozwala technikom na skuteczną diagnozę i konserwację układów hamulcowych, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Użycie czujnika zegarowego jest zgodne z wytycznymi wielu producentów pojazdów, którzy zalecają regularne sprawdzanie geometrii tarcz hamulcowych w ramach przeglądów technicznych.

Pytanie 3

Po przeprowadzeniu wymiany klocków hamulcowych na jednej osi pojazdu należy

A. odpowietrzyć układ hamulcowy.
B. wymienić klocki hamulcowe na drugiej osi pojazdu.
C. sprawdzić siłę hamowania na linii diagnostycznej.
D. sprawdzić poziom płynu hamulcowego.
Odpowiedź sugerująca odpowietrzenie układu hamulcowego jest nieadekwatna w kontekście wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. Odpowietrzanie układu hamulcowego jest konieczne w sytuacji, gdy w układzie dostanie się powietrze, co najczęściej ma miejsce przy wymianie płynu hamulcowego lub naprawach związanych z układem hydrauliki hamulcowej. Wymiana klocków nie powinna wpływać na ciśnienie ani na szczelność układu, o ile nie doszło do jego uszkodzenia podczas prac. Ponadto, przeprowadzając odpowietrzanie, można przypadkowo wprowadzić powietrze do układu, co może prowadzić do obniżenia skuteczności hamowania, co jest groźne. Kolejna odpowiedź, dotycząca sprawdzenia siły hamowania na linii diagnostycznej, jest nadmiarowa w kontekście rutynowej wymiany klocków. Siła hamowania jest ważnym parametrem, ale jej sprawdzanie powinno mieć miejsce podczas kompleksowych przeglądów pojazdu, a nie bezpośrednio po wymianie klocków. Wreszcie, wymiana klocków hamulcowych na drugiej osi nie jest wymagana natychmiast po wymianie na jednej osi, chociaż zaleca się, aby klocki na obu osiach były w podobnym stanie. Zestawienie klocków na jednej osi z nowymi klockami na drugiej może prowadzić do nierównomiernego zużycia i zmniejszenia efektywności hamowania. W kontekście dobrych praktyk branżowych, kluczowe jest zachowanie równowagi w układzie hamulcowym, dlatego należy monitorować stan klocków na obu osiach.

Pytanie 4

Na zdjęciu pokazano

Ilustracja do pytania
A. przekładnię kierowniczą.
B. mechanizm różnicowy.
C. przekładnię główną.
D. sprzęgło.
Sprzęgło jest kluczowym elementem w układzie przeniesienia napędu w pojazdach mechanicznych, odpowiedzialnym za łączenie i rozłączanie momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów. Na zdjęciu widoczna jest typowa tarcza sprzęgłowa, która składa się z okładzin ciernych oraz sprężyn dociskowych, co jednoznacznie identyfikuje ten element jako sprzęgło. W praktyce, sprzęgło jest niezbędne do płynnej zmiany biegów i umożliwia zatrzymanie pojazdu bez wyłączania silnika, co jest istotne w ruchu miejskim oraz podczas manewrowania. Zgodnie z normami branżowymi, sprzęgła stosowane w nowoczesnych pojazdach powinny charakteryzować się wysoką wydajnością przekazywania momentu obrotowego oraz długą żywotnością, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dodatkowo, regularna konserwacja oraz kontrola stanu sprzęgła mogą znacząco wpłynąć na jego prawidłowe działanie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania pojazdów.

Pytanie 5

Glikol etylenowy jest głównym składnikiem

A. płyn do wspomagania.
B. płynu do spryskiwaczy.
C. płynu chłodzącego.
D. oleju silnikowego.
Glikol etylenowy jest kluczowym składnikiem płynu chłodzącego, który odgrywa fundamentalną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury silnika w pojazdach. Jego główną funkcją jest zapobieganie zamarzaniu płynu w niskich temperaturach oraz ochrona przed przegrzaniem w wysokich temperaturach. Ponadto, glikol etylenowy wykazuje właściwości antykorozyjne, co jest istotne w kontekście długotrwałego użytkowania systemu chłodzenia. Dzięki tym właściwościom, płyn chłodzący z glikolem etylenowym jest zgodny z normami SAE (Society of Automotive Engineers), co zapewnia jego wysoką jakość oraz bezpieczeństwo stosowania w różnych warunkach eksploatacyjnych. W praktyce, stosowanie płynów chłodzących zawierających glikol etylenowy zmniejsza ryzyko uszkodzeń silnika przez zamarzanie lub przegrzewanie, co w efekcie przyczynia się do wydłużenia żywotności pojazdu i poprawy jego wydajności.

Pytanie 6

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. promień zataczania koła.
B. kąt pochylenia osi koła.
C. kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
D. kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy.
Wybór odpowiedzi związanej z promieniem zataczania koła, kątem pochylenia osi sworznia zwrotnicy czy kątem pochylenia osi koła wskazuje na zrozumienie nieodpowiednich koncepcji geometrycznych w kontekście mechaniki pojazdów. Promień zataczania koła to miara, która odnosi się do średnicy łuku, po którym porusza się koło podczas skrętu, ale nie ma bezpośredniego związku z kątami wyprzedzenia. Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąt pochylenia osi koła dotyczą geometrii zawieszenia, ale nie definiują kąta wyprzedzenia. Zrozumienie, co każdy z tych kątów reprezentuje, jest kluczowe dla analizy dynamiki pojazdu. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków często wynikają z mylenia geometrii zawieszenia i ich wpływu na zachowanie pojazdu. W praktyce, każdy z tych kątów ma swoje zastosowanie, ale żaden nie powinien być mylony z kątem wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, który ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

Pytanie 7

W celu dokręcenia nakrętek lub śrub kół samochodu z właściwym momentem należy użyć klucza

A. dynamometrycznego.
B. do kół.
C. oczkowego.
D. płaskiego.
Klucz dynamometryczny jest narzędziem zaprojektowanym do dokręcania nakrętek i śrub z precyzyjnie określonym momentem obrotowym, co jest kluczowe w kontekście kół samochodowych. Właściwy moment obrotowy zapewnia, że elementy mocujące są odpowiednio dokręcone, co zapobiega ich poluzowywaniu się w trakcie jazdy, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń gwintów. Standardy producentów pojazdów, takie jak ISO 6789, określają wymagania dotyczące narzędzi pomiarowych, w tym kluczy dynamometrycznych. Na przykład, dla wielu modeli samochodów moment dokręcania śrub kół wynosi od 90 do 120 Nm, w zależności od specyfikacji producenta. Użycie klucza dynamometrycznego pozwala na dokładne osiągnięcie tych wartości, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa jazdy. Przykładem dobrych praktyk jest dokręcanie śrub w sekwencji krzyżowej, co równomiernie rozkłada siły działające na felgę. Dodatkowo, stosowanie klucza dynamometrycznego w regularnych przeglądach technicznych pojazdu zapewnia dłuższą żywotność elementów zawieszenia oraz opon.

Pytanie 8

Ustalana przez producenta kolejność dokręcania śrub/nakrętek głowicy rzędowego silnika wielocylindrowego odbywa się według zasady

A. od środka do zewnątrz.
B. od zewnątrz do środka.
C. kolejno od strony napędu wałka rozrządu.
D. kolejno od strony skrzyni biegów.
Metody dokręcania śrub głowicy silnika, które zakładają kolejność od zewnątrz do środka lub inne nieprawidłowe podejścia, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji konstrukcyjnych oraz funkcjonalnych. Dokręcanie od zewnątrz do środka nie zapewnia równomiernego rozkładu sił, co może prowadzić do lokalnych odkształceń głowicy oraz uszczelki. Nierównomierne dociśnięcie powoduje, że niektóre obszary mogą być zbyt mocno dociskane, podczas gdy inne pozostaną luźne, co sprzyja powstawaniu przecieków oleju i płynu chłodzącego. Ponadto, dokręcanie w kolejności niezgodnej z zaleceniami producenta, np. od strony skrzyni biegów lub od napędu wałka rozrządu, może prowadzić do uszkodzenia gwintów, co w konsekwencji wymaga kosztownej naprawy lub wymiany elementów. W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są określone procedury i standardy, które dokładnie definiują, w jaki sposób powinno się dokręcać elementy. Lekceważenie tych procedur przez mechaników, w celu zaoszczędzenia czasu lub w wyniku niedostatecznej wiedzy, jest częstym błędem, który skutkuje nie tylko awariami mechanicznymi, ale również zwiększonymi kosztami eksploatacyjnymi pojazdów. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze przestrzegać ustalonych zasad dokręcania w silnikach, stosując się do zaleceń producenta oraz branżowych standardów, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność działania pojazdu.

Pytanie 9

Przyrządu do pomiaru grubości powłoki lakierniczej, działającego na zasadzie indukcji magnetycznej, używa się do kontroli powłok wykonanych na elementach

A. z aluminium.
B. z ceramiki.
C. ze stali.
D. z drewna.
Pomiar grubości powłok lakierniczych za pomocą indukcji magnetycznej jest techniką stosowaną głównie w przypadku materiałów ferromagnetycznych, takich jak stal. Zasada działania tego przyrządu opiera się na zmianie pola magnetycznego wytwarzanego przez magnes umieszczony w przyrządzie, co prowadzi do powstania sygnału, który jest proporcjonalny do grubości powłoki lakierniczej. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie stalowe elementy karoserii są pokrywane warstwami lakieru, operatorzy używają takich mierników do monitorowania jakości lakierowania. Właściwa grubość powłoki jest kluczowa dla zapewnienia trwałości i estetyki, dlatego regularne pomiary pomagają w utrzymaniu standardów jakości. Istnieją normy, takie jak ISO 2808, które określają metody pomiaru grubości powłok, co potwierdza znaczenie stosowania technologii indukcyjnej w procesach kontroli jakości w branżach, gdzie stal jest dominującym materiałem.

Pytanie 10

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie jednego koła osi przedniej może spowodować

A. "ściąganie" pojazdu w stronę koła z niższym ciśnieniem.
B. zużycie środkowej części bieżnika.
C. zużycie lewej strony bieżnika koła lewego lub prawej strony bieżnika koła prawego.
D. "ściąganie" pojazdu w stronę koła z wyższym ciśnieniem.
Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie jednego koła osi przedniej prowadzi do sytuacji, w której pojazd 'ściąga' w stronę koła z niższym ciśnieniem. Wynika to z różnicy w przyczepności oraz sił działających na pojazd. Opona z niższym ciśnieniem ma większą powierzchnię styku z nawierzchnią, co wpływa na stabilność pojazdu, a także na kierowanie nim. W praktyce, kierowca powinien regularnie kontrolować ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz ekonomikę paliwową. Niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia opon, co jest niezgodne z zasadami dobrej praktyki w zakresie eksploatacji pojazdów. Regularne przeglądy stanu opon oraz ich właściwe napompowanie to kluczowe aspekty dbania o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dodatkowo, zgodnie z normami branżowymi, monitorowanie ciśnienia powietrza powinno być praktykowane przed każdą dłuższą podróżą, aby uniknąć nieprzewidzianych problemów na drodze.

Pytanie 11

Do prawidłowego dokręcenia śrub i nakrętek zgodnie z załączoną dokumentacją należy wybrać z zestawienia w tabeli klucze dynamometryczne umieszczone na pozycjach

Ilustracja do pytania
A. 3 i 6.
B. 3 i 5.
C. 7 i 2.
D. 7 i 5.
Wybór odpowiedzi 1 (7 i 2), 2 (3 i 5) oraz 4 (3 i 6) jest nietrafiony ze względu na błędne dopasowanie zakresów momentów dokręcania kluczy do wymaganych wartości. Klucz na pozycji 2 nie jest właściwy, ponieważ jego zakres nie pokrywa się z potrzebami dokręcania śrub, gdzie wymagane momenty w wielu standardowych zastosowaniach inżynieryjnych mają wartości, które przekraczają maksymalny moment tego narzędzia. Odpowiedź 1 zakłada użycie klucza o pozycji 7, którego zakres również nie jest zgodny z wymaganym momentem dokręcania. Wybór niewłaściwych kluczy może prowadzić do niewłaściwego dokręcenia elementów, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem bądź naruszeniem integralności konstrukcji. Często w praktyce zdarza się, że użytkownicy nie zwracają uwagi na wskazania producenta dotyczące zakresów kluczy dynamometrycznych, co prowadzi do typowego błędu polegającego na stosowaniu narzędzi, które nie są przeznaczone do danych zastosowań. Kluczowe jest, aby zawsze dobierać narzędzia zgodnie z ich specyfikacjami i nie ignorować dokumentacji, ponieważ niewłaściwe podjęte decyzje mogą wpłynąć na bezpieczeństwo oraz efektywność pracy. Znajomość standardów oraz praktycznych aspektów wyboru narzędzi jest niezbędna w każdej branży, aby uniknąć poważnych konsekwencji związanych z niewłaściwym doborem sprzętu.

Pytanie 12

Napęd hybrydowy oznacza zastosowanie w pojeździe silnika

A. z zapłonem iskrowym.
B. wysokoprężnego.
C. spalinowego z elektrycznym.
D. elektrycznego.
Napęd hybrydowy w pojazdach oznacza zastosowanie zarówno silnika spalinowego, jak i elektrycznego w celu optymalizacji efektywności energetycznej oraz zmniejszenia emisji spalin. W praktyce oznacza to, że pojazdy hybrydowe mogą korzystać z mocy silnika spalinowego podczas jazdy na autostradzie, gdzie wymagana jest większa moc, natomiast w warunkach miejskich, gdzie prędkości są niższe, silnik elektryczny może działać samodzielnie. Taki system przyczynia się do znacznego obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2, co jest zgodne z globalnymi standardami w zakresie ochrony środowiska. Przykłady zastosowania obejmują popularne modele samochodów takie jak Toyota Prius czy Honda Insight, które udowodniły, że hybrydowe napędy są nie tylko technologicznie zaawansowane, ale również ekonomicznie opłacalne dla użytkowników. Standardy dotyczące emisji spalin, takie jak Euro 6, kładą nacisk na rozwój technologii hybrydowych, co potwierdza ich rosnące znaczenie w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 13

Do wykonania pomiarów średnic czopów wału korbowego należy użyć

A. mikrometru zewnętrznego.
B. średnicówki mikrometrycznej.
C. mikrometru wewnętrznego.
D. głębokościomierza mikrometrycznego.
Użycie głębokościomierza mikrometrycznego do pomiarów średnic czopów wału korbowego jest nieodpowiednie, ponieważ narzędzie to zostało zaprojektowane do pomiaru głębokości otworów, rowków czy szczelin, a nie średnic zewnętrznych. Podobnie, mikrometr wewnętrzny jest narzędziem stosowanym do pomiarów średnic wewnętrznych, takich jak otwory, ale nie nadaje się do oceny średnic zewnętrznych czopów. Średnicówka mikrometryczna, choć z pozoru mogłaby wydawać się odpowiednia, służy głównie do pomiaru średnic części, które mają formę cylindryczną i są montowane w specjalnych uchwytach, a nie do pomiarów bezpośrednich na czopach wału. Stosowanie niewłaściwego narzędzia pomiarowego może prowadzić do błędnych wyników, co w przemyśle może skutkować nieprawidłowym montażem komponentów, a w konsekwencji awarią maszyn. W kontekście standardów i dobrych praktyk, kluczowe jest stosowanie odpowiednich narzędzi do konkretnych zastosowań, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w procesach produkcyjnych oraz diagnostycznych.

Pytanie 14

W czasie montażu panewek łożysk głównych wału korbowego należy pamiętać o

A. kolejności montowanych korbowodów.
B. montowaniu tylko nowych panewek.
C. odpowiednim osadzeniu panewek w stosunku do otworów olejowych.
D. zastosowaniu odpowiedniego luzu montażowego zapewniającego obracanie się panewek w korpusie.
Zastosowanie odpowiedniego luzu montażowego zapewniającego obracanie się panewek w korpusie ma swoje znaczenie, jednak nie jest najważniejszym czynnikiem. Luz montażowy jest istotny, gdyż zbyt mały luz może prowadzić do zatarcia się panewek, a zbyt duży do ich nieprawidłowego działania. Niemniej jednak, kruczalnym aspektem dla prawidłowego funkcjonowania układu smarowania jest osadzenie panewek w stosunku do otworów olejowych. Kolejność montowanych korbowodów, choć ważna z perspektywy równowagi silnika, nie wpływa bezpośrednio na funkcjonalność panewek. Montowanie tylko nowych panewek to podejście, które może prowadzić do marnotrawstwa zasobów, jeżeli istniejące elementy są w dobrym stanie. Ważne jest, aby przy rozważaniu wymiany panewek wziąć pod uwagę ich rzeczywisty stan techniczny. Zrozumienie, że każdy z wymienionych aspektów ma swoje znaczenie, ale osadzenie panewek w stosunku do otworów olejowych jest kluczowe, może pomóc w uniknięciu typowych błędów przy montażu. W praktyce, niewłaściwe osadzenie prowadzi do zwiększonego zużycia i nieefektywności systemu smarowania, co w dłuższym czasie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Pytanie 15

Przystępując do naprawy pojazdu, pracownik serwisu powinien w pierwszej kolejności

A. uruchomić hamulec postojowy i podłożyć kliny pod koła.
B. wystawić fakturę za naprawę.
C. zabezpieczyć wnętrze pojazdu pokrowcami ochronnymi.
D. wjechać na stanowisko naprawcze.
Zabezpieczenie wnętrza pojazdu pokrowcami ochronnymi jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek naprawy. To działanie ma na celu ochronę tapicerki oraz innych elementów wnętrza przed zanieczyszczeniami, uszkodzeniami oraz przetarciami, które mogą wystąpić w trakcie pracy. Przykładowo, podczas naprawy silnika lub podzespołów, użycie narzędzi, smarów czy płynów eksploatacyjnych może prowadzić do nieprzyjemnych plam. W przemyśle motoryzacyjnym standardem jest stosowanie pokrowców ochronnych, co zapobiega nie tylko zniszczeniom materialnym, ale również zwiększa ogólną estetykę i wartość pojazdu. Dobre praktyki wskazują, że przed przystąpieniem do prac mechanicznych, warto również odpowiednio przygotować miejsce pracy, co pozwala na zachowanie porządku oraz zwiększa bezpieczeństwo. Prawidłowe zabezpieczenie wnętrza wpływa na wrażenie klienta oraz może przyczynić się do jego większego zadowolenia z usług serwisowych.

Pytanie 16

Z okolic mostu napędowego słychać nadmierny hałas, który nasila się podczas jazdy na zakrętach. Który z wymienionych elementów jest tego powodem?

A. Łożysko piasty koła.
B. Półoś napędowa.
C. Mechanizm różnicowy.
D. Przekładnia główna.
Łożysko piasty koła, przekładnia główna i półoś napędowa są także istotnymi elementami układu napędowego, ale ich funkcje są inne niż mechanizmu różnicowego. Łożyska piasty są odpowiedzialne za wsparcie koła i umożliwiają jego swobodny obrót. Hałas wydobywający się z łożyska piasty może być spowodowany zużyciem lub brakiem smaru, co prowadzi do nadmiernego luzu i wibracji. Hałas ten jest zazwyczaj bardziej wyraźny podczas jazdy prosto, a niekoniecznie w zakrętach, co jest kluczowym wskaźnikiem, że nie jest to źródło problemu opisanego w pytaniu. Przekładnia główna natomiast odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z wału napędowego na mechanizm różnicowy. Problemy z przekładnią główną mogą prowadzić do hałasu, ale również są one często związane z nieprawidłowym ustawieniem lub zużyciem koła zębatego. Z kolei półoś napędowa, która łączy mechanizm różnicowy z kołami napędowymi, również może powodować hałas, zwłaszcza przy uszkodzeniach lub niewłaściwej instalacji, jednak hałas z niej wydobywający się niekoniecznie będzie się nasilał w zakrętach. Kluczowe jest właściwe zrozumienie, że różne źródła hałasu mogą sugerować różne problemy w układzie napędowym, a niepoprawne przypisanie źródła hałasu do konkretnego elementu może prowadzić do błędnych diagnoz i niewłaściwych napraw.

Pytanie 17

Przyrządem pokazanym na fotografii wykonuje się pomiary

Ilustracja do pytania
A. hałasu zewnętrznego.
B. analizy spalin.
C. mocy silnika.
D. zadymienia.
Poprawna odpowiedź to hałas zewnętrzny, ponieważ na zdjęciu znajduje się sonometr, który jest urządzeniem do pomiaru poziomu dźwięku. Sonometria jest kluczowym procesem w ochronie środowiska oraz zdrowia publicznego, a pomiar hałasu zewnętrznego jest niezbędny w wielu zastosowaniach, takich jak ocena wpływu hałasu komunikacyjnego na mieszkańców. W praktyce, sonometry są wykorzystywane do monitorowania hałasu w okolicy dróg, lotnisk oraz w miejscach pracy, aby zapewnić, że poziomy hałasu spełniają normy określone w przepisach prawa. W Polsce, normy te regulowane są przez Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu. Poprawne wykorzystanie sonometru pozwala także na przeprowadzanie badań w ramach oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) oraz w trakcie projektowania nowych inwestycji budowlanych, z uwagi na konieczność analizy wpływu na lokalne społeczności. Dzięki tym pomiarom możliwe jest wdrażanie działań mających na celu redukcję hałasu, co jest istotne dla poprawy jakości życia obywateli.

Pytanie 18

W tabeli przedstawiono wartości dotyczące prawidłowych średnic nominalnych i naprawczych silników. Podczas pomiaru średnic cylindrów w kadłubie silnika ABS stwierdzono maksymalny wymiar ϕ81,35. Oznacza to, że blok silnika

Ilustracja do pytania
A. podlega naprawie na wymiar nominalny.
B. podlega naprawie na średnicę naprawczą +0,50.
C. osiągnął granicę zużycia i nie nadaje się do naprawy.
D. podlega naprawie na średnicę naprawczą +0,25.
Odpowiedź "podlega naprawie na średnicę naprawczą +0,50" jest prawidłowa, ponieważ wartość ϕ81,35 mm przekracza nominalny wymiar średnicy cylindra, który dla silników ABS wynosi zazwyczaj ϕ80,85 mm. Wartości naprawcze są ustalane w oparciu o standardy, które definiują maksymalne dopuszczalne wymiary dla poszczególnych klas silników. W tym przypadku, norma pozwala na wykonanie naprawy do średnicy ϕ81,85 mm, co oznacza, że blok silnika może być obrabiany w celu przywrócenia jego funkcjonalności. W praktyce oznacza to, że silnik można poddać regeneracji poprzez honowanie lub szlifowanie, co jest standardową procedurą w branży motoryzacyjnej. Odpowiednia naprawa nie tylko przedłuża żywotność komponentów, ale także zapewnia ich poprawne działanie, co jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa pojazdu. Dobrze wykonana naprawa cylindrów, zgodna z wymaganiami producenta, pozwala na uniknięcie kosztownych wymian całych jednostek napędowych oraz wpływa na oszczędności paliwa oraz emisję spalin.

Pytanie 19

Rękawice ochronne należy stosować w pracach

A. przy elementach wirujących.
B. przeładunkowych.
C. przy elementach obracających się.
D. tokarsko - frezerskich.
Rękawice ochronne powinny być stosowane w pracach przeładunkowych ze względu na ryzyko uszkodzenia rąk spowodowanego kontaktami z ciężkimi przedmiotami. W takich warunkach, rękawice chronią przed otarciami, przecięciami oraz innymi urazami mechanicznymi, które mogą wystąpić podczas podnoszenia, przenoszenia czy układania ładunków. Standardy BHP, takie jak PN-EN 388, określają wymagania dotyczące rękawic ochronnych, w tym ich odporność na różne rodzaje uszkodzeń. Przykładem zastosowania takich rękawic mogą być prace w magazynach, gdzie pracownicy często mają do czynienia z paletami, skrzyniami czy innymi ciężkimi obiektami. Odpowiednie rękawice mogą znacząco zmniejszyć ryzyko kontuzji, a także poprawić chwyt i stabilność uchwytu, co jest kluczowe w tego typu pracach. Dobre praktyki wskazują, że zawsze należy dobierać rękawice do specyficznych warunków pracy oraz rodzaju przewożonych lub przenoszonych materiałów, aby zapewnić maksymalną ochronę.

Pytanie 20

Prawidłowy poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym powinien

A. być poniżej kreski minimum.
B. być poniżej dna zbiornika.
C. być ponad kreską maksimum.
D. zawierać się między kreskami oznaczającym minimum i maksimum.
Prawidłowy poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym powinien znajdować się pomiędzy kreskami oznaczającymi minimum i maksimum, ponieważ to zapewnia optymalne działanie systemu chłodzenia silnika. Utrzymanie odpowiedniego poziomu cieczy jest kluczowe dla efektywności chłodzenia, co wpływa na prawidłowe funkcjonowanie silnika oraz zapobiega przegrzewaniu. Jeśli poziom cieczy będzie poniżej minimum, może to prowadzić do zjawiska 'wrzenia' płynu chłodzącego, a w konsekwencji do uszkodzenia silnika. Z drugiej strony, zbyt wysoki poziom cieczy może powodować nadmiar ciśnienia w układzie, co również jest niebezpieczne. Przykładowo, w samochodach osobowych, producenci zalecają regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego, szczególnie przed dłuższymi trasami. Dobre praktyki sugerują, aby sprawdzać poziom cieczy co najmniej raz w miesiącu oraz pamiętać o sezonowej wymianie płynu chłodzącego zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, co przyczynia się do wydłużenia żywotności silnika.

Pytanie 21

W trakcie jazdy pojazdem zapaliła się kontrolka przedstawiona na rysunku. Świadczy to o uszkodzeniu układu

Ilustracja do pytania
A. stabilizacji toru jazdy,
B. hamulcowego.
C. HVAC.
D. zasilania silnika.
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia układu zasilania silnika jest poprawna, ponieważ kontrolka, która się zapaliła, najczęściej odnosi się do problemów z silnikiem. Wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w system diagnostyki pokładowej OBD-II, który monitoruje różne parametry pracy silnika. Kontrolka "check engine" może wskazywać na różnorodne problemy, takie jak niewłaściwe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, uszkodzenia czujników, a także awarie elementów układu zasilania, takich jak pompa paliwa czy wtryskiwacze. Ignorowanie tej kontrolki może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika, dlatego ważne jest jak najszybsze zdiagnozowanie problemu za pomocą skanera diagnostycznego. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy kierowca zauważa pulsowanie kontrolki, co może sugerować chwilowe problemy z zasilaniem, które mogą wymagać natychmiastowej interwencji specjalisty. Właściwe podejście polega na regularnym serwisowaniu pojazdu i ścisłym monitorowaniu jego parametrów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 22

Naprawa tarcz hamulcowych w przypadku, gdy nie są zbyt zdeformowane i mają odpowiednią grubość polega na ich

A. napawaniu.
B. metalizacji.
C. przetoczeniu.
D. galwanizacji.
Przetoczenie tarcz hamulcowych jest kluczową metodą ich regeneracji, gdyż pozwala na przywrócenie ich pierwotnych właściwości użytkowych, pod warunkiem, że nie są one znacznie zużyte ani zdeformowane. Proces ten polega na mechanicznym usunięciu warstwy materiału z powierzchni tarczy, co eliminuje nieprawidłowości oraz zapewnia równą powierzchnię styku z klockami hamulcowymi. W praktyce, przetoczenie jest wykonywane na obrabiarkach numerycznych, które gwarantują precyzyjne wykonanie. Właściwie przetoczone tarcze hamulcowe mogą z powodzeniem służyć dłużej, co jest nie tylko korzystne z perspektywy ekonomicznej, ale również przyczynia się do zmniejszenia odpadów oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Zgodnie z normami branżowymi, minimalna grubość tarczy po przetoczeniu jest ściśle określona, aby zapewnić skuteczność hamowania oraz trwałość komponentów. Przykładowo, w przypadku tarcz o grubości poniżej minimalnych wartości technicznych, ich dalsze użytkowanie może prowadzić do nieprawidłowego działania układu hamulcowego.

Pytanie 23

Moc silnika spalinowego podawana jest w

A. MPa
B. kW
C. kWh
D. Nm
Moc silnika spalinowego podawana w kilowatach (kW) jest standardowym sposobem określania wydajności silników, co ma znaczenie zarówno w przemyśle motoryzacyjnym, jak i w aplikacjach przemysłowych. Moc wyrażona w kW odnosi się do ilości energii, jaką silnik jest w stanie wygenerować w jednostce czasu. Przykładowo, silnik samochodu osobowego o mocy 100 kW będzie w stanie wytworzyć 100 kilowatogodzin energii w ciągu jednej godziny pracy. Ponadto, moc jest kluczowym parametrem w kontekście przepisów dotyczących emisji spalin oraz regulacji dotyczących efektywności energetycznej. W praktyce, moc silnika ma bezpośredni wpływ na osiągi pojazdu, jego zdolność do przyspieszania oraz na efektywność paliwową. Zgodnie z normami ISO 14396, moc silnika spalinowego powinna być mierzona w sposób, który uwzględnia warunki testowe, co zapewnia porównywalność wyników między różnymi producentami i modelami. Dlatego też, wiedza na temat jednostki kW jest istotna dla inżynierów, techników oraz użytkowników, którzy chcą dokonywać świadomych wyborów dotyczących technologii silnikowej.

Pytanie 24

Amortyzatory, które badane metodą Eusama charakteryzują się 60% współczynnikiem tłumienia drgań

A. są dobre.
B. są w 40% niesprawne.
C. są w stanie dostatecznym.
D. kwalifikują się wymiany.
Amortyzatory badane metodą Eusama z 60% współczynnikiem tłumienia drgań to naprawdę nieźle działające elementy. To oznacza, że dobrze radzą sobie z wygładzaniem jazdy i ogólnie poprawiają komfort. Dzięki temu wstrząsy są lepiej absorbowane i to jest mega ważne, jak chodzi o prowadzenie auta. Jak amortyzatory są w takiej formie, to mają szansę, że wszystko będzie działać sprawnie, a zawieszenie będzie miało dłuższą żywotność. Wiesz, w branży auto zawsze zwracamy uwagę na takie normy jak SAE czy ISO, bo to potwierdza, że sprawne amortyzatory to podstawa. Jak masz 60% współczynnika tłumienia, to możesz być pewny, że wszystko jest w porządku z bezpieczeństwem i wygodą jazdy.

Pytanie 25

W układzie smarowania silnika stosuje się najczęściej pompy

A. nurnikowe.
B. tłoczkowe.
C. zębate.
D. membranowe.
Pompy zębate są najczęściej stosowanym typem pomp w układach smarowania silników, ponieważ zapewniają one stabilne ciśnienie i wysoką wydajność. Działają na zasadzie przesuwania oleju między zębami kół zębatych, co pozwala na efektywne pobieranie i tłoczenie smaru w obrębie silnika. Ich konstrukcja jest stosunkowo prosta, co wpływa na niskie koszty produkcji oraz łatwość w serwisowaniu. W praktyce, pompy zębate są powszechnie używane w silnikach spalinowych oraz w hydraulice, gdzie wymagane jest dostarczanie oleju pod odpowiednim ciśnieniem. Ponadto, ich działanie jest mało wrażliwe na zmiany lepkości oleju, co czyni je bardziej uniwersalnymi. W standardach branżowych, takich jak ISO 6743, podkreśla się znaczenie efektywnego smarowania, co czyni pompy zębate kluczowym elementem zapewniającym długowieczność i sprawność silników. Dobre praktyki w inżynierii mechanicznej zalecają regularne kontrole i konserwację pomp zębatych, aby uniknąć awarii i zapewnić optymalną wydajność silnika.

Pytanie 26

Przekładnię kierowniczą zębatkową, przedstawiono na rysunku oznaczonym literą

Ilustracja do pytania
A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Rysunek oznaczony literą D rzeczywiście przedstawia przekładnię kierowniczą zębatkową, która jest kluczowym elementem w systemach kierowniczych samochodów. W tej konstrukcji zębnik, który jest częścią przegubu, współpracuje z listwą zębatą, co pozwala na precyzyjne przekazywanie ruchu obrotowego kierownicy na koła pojazdu. Tego rodzaju przekładnia charakteryzuje się dużą efektywnością oraz niezawodnością, dzięki czemu znajduje szerokie zastosowanie w nowoczesnych pojazdach. Jest to rozwiązanie zgodne z zasadami inżynierii mechanicznej oraz standardami branżowymi dotyczącymi bezpieczeństwa i wydajności. Przykładem zastosowania mogą być pojazdy osobowe, gdzie przekładnie zębatkowe tłumią drgania oraz poprawiają komfort jazdy. Ponadto, w przypadku systemów wspomagania kierownicy, ich konstrukcja wpływa na precyzję i responsywność całego układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 27

Na jaki kolor barwiony jest olej do przekładni automatycznej ATF?

A. Czerwony.
B. Fioletowy.
C. Niebieski.
D. Zielony.
Odpowiedź Czerwony jest prawidłowa, ponieważ olej do przekładni automatycznej ATF (Automatic Transmission Fluid) zazwyczaj barwiony jest na kolor czerwony. Ta praktyka nie tylko ułatwia identyfikację płynu w silniku, ale także wskazuje na jego właściwości chemiczne i przeznaczenie. Czerwony kolor ATF stał się standardem w branży motoryzacyjnej, co oznacza, że wielu producentów olejów stosuje tę barwę jako oznaczenie wysokiej jakości płynu przekładniowego. Warto również dodać, że ATF jest zaprojektowany do pracy w wysokotemperaturowych środowiskach oraz do smarowania i chłodzenia elementów przekładni automatycznej, co czyni go kluczowym komponentem prawidłowego działania takich układów. Ponadto, wybierając odpowiedni olej do automatycznej skrzyni biegów, należy zwrócić uwagę na specyfikacje producenta pojazdu, aby zapewnić optymalną wydajność oraz ochronę elementów wewnętrznych skrzyni biegów.

Pytanie 28

Parametrem geometrii kół nie jest

A. ciśnienie w ogumieniu.
B. zbieżność kół.
C. kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.
D. kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Ciśnienie w ogumieniu jest istotnym parametrem wpływającym na właściwości jezdne pojazdu, jednak nie jest bezpośrednio związane z geometrią kół. Geometria kół odnosi się do ustawienia i orientacji kół w stosunku do siebie oraz do podwozia pojazdu. W praktyce, poprawne ustawienie geometrii kół, w tym kąt pochylenia sworznika zwrotnicy, zbieżność kół oraz kąt wyprzedzenia sworznika, wpływa na stabilność jazdy, zużycie opon oraz zachowanie pojazdu w zakrętach. Właściwe ciśnienie w ogumieniu ma wpływ na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo, ale nie definiuje samej geometrii kół. Dla przykładu, zmniejszone ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego oporu toczenia i szybszego zużycia opon, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na geometrię kół, ale nie jest to parametr geometrii jako takiej. Dbanie o odpowiednie ciśnienie opon jest również kluczowe dla zachowania zgodności z normami bezpieczeństwa, co jest potwierdzone w dokumentach takich jak ISO 16232 dotyczących czystości w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 29

W trakcie demontażu świec zapłonowych mechanik stwierdził na jednej z nich suchy osad koloru czarnego oraz powstający nagar. Przedstawione objawy mogą świadczyć o

A. zbyt wysokim poziomie oleju.
B. uszkodzeniu zaworów silnikowych.
C. zbyt bogatej mieszance paliwowej.
D. zbyt ubogiej mieszance paliwowej.
Zbyt bogata mieszanka paliwowa to sytuacja, w której proporcja paliwa do powietrza jest zbyt duża, co prowadzi do niedostatecznego spalania mieszanki w komorze spalania. Objawy, które zaobserwował mechanik, takie jak czarny, suchy osad oraz nagar, są typowe dla zbyt dużej ilości paliwa, które nie ulega pełnemu spaleniu. W takich warunkach paliwo osadza się na świecach zapłonowych, co może prowadzić do ich uszkodzenia oraz problemów z uruchomieniem silnika. Przykładami skutków zbyt bogatej mieszanki są zwiększone zużycie paliwa, emisja szkodliwych substancji, a także zmniejszenie mocy silnika. W praktyce, mechanicy często zalecają sprawdzenie ustawień wtrysku paliwa oraz stanu układu dolotowego powietrza, aby zdiagnozować przyczyny takiej sytuacji. Zgodnie z dobrą praktyką, regularna konserwacja oraz przeglądy instalacji paliwowej mogą pomóc w uniknięciu tego typu problemów, co prowadzi do lepszej efektywności silnika oraz obniżenia kosztów eksploatacji.

Pytanie 30

Aby dokręcić głowicę silnika należy zastosować klucz

A. płaski.
B. oczkowy.
C. nasadowy.
D. szwedzki.
Klucz nasadowy jest narzędziem, które idealnie nadaje się do dokręcania głowicy silnika. Posiada on wymienną nasadkę, co pozwala na dobranie odpowiedniego rozmiaru do konkretnej śruby, co jest kluczowe w przypadku silników, gdzie różne śruby mogą mieć różne wymiary. Dzięki mechanizmowi ratchet (zapadkowy) klucz nasadowy umożliwia szybkie i efektywne dokręcanie bez konieczności ciągłego przestawiania narzędzia. W praktyce, używając klucza nasadowego, można z łatwością osiągnąć odpowiedni moment obrotowy, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego działania silnika. W branży motoryzacyjnej stosuje się klucze nasadowe zgodne z normami DIN, co zapewnia ich wysoką jakość i trwałość. Przykładowo, przy pracach serwisowych, gdzie silnik wymaga regulacji, klucz nasadowy klasyfikowany jako 1/2 cala jest powszechnie stosowany, co pozwala na zastosowanie go w różnych zadaniach serwisowych, od dokręcania głowicy po wymianę oleju czy innych komponentów silnika.

Pytanie 31

Rysunek przedstawia ustawienie tłoczka sekcji tłoczącej rzędowej pompy wtryskowej w położeniu

Ilustracja do pytania
A. początku tłoczenia.
B. opróżniania.
C. końca tłoczenia.
D. napełniania.
Poprawna odpowiedź to 'początek tłoczenia'. W tej fazie tłoczek wtryskowy jest na górze, co oznacza, że silnik zaraz przejdzie do etapu wtrysku paliwa. Kiedy tłoczek zaczyna opadać, to ciśnienie w pompie rośnie, a to otwiera zawór wtryskiwacza. Tak więc, paliwo trafia do komory spalania, co jest mega ważne dla prawidłowego działania silnika. Dobrze zaprojektowane systemy wtryskowe powinny precyzyjnie dozować paliwo, bo to wpływa na moc silnika i emisję spalin. Musisz pamiętać, że odpowiedni moment i ilość wtrysku to podstawa w inżynierii mechanicznej i automatyce. Zrozumienie, jak działa pompa wtryskowa i jej etapy, to klucz do diagnozowania i naprawy systemów zasilania silnika.

Pytanie 32

Odśrodkowy regulator prędkości obrotowej zastosowany jest

A. w przeponowej pompie paliwa silnika z zapłonem iskrowym.
B. w rzędowej pompie wtryskowej.
C. w pompie paliwowej wysokiego ciśnienia w układzie Common Rail.
D. w pompie tłoczkowej niskiego ciśnienia.
Rzędowa pompa wtryskowa jest kluczowym elementem systemu zasilania silników diesla, a zastosowanie odśrodkowego regulatora prędkości obrotowej w tej konstrukcji ma na celu zapewnienie optymalnej wydajności i precyzyjnego dawkowania paliwa. Odśrodkowy regulator działa na zasadzie wykorzystania siły odśrodkowej, co przekłada się na automatyczne dostosowanie dawki paliwa w zależności od prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu, pompa wtryskowa może dostarczać odpowiednią ilość paliwa w zależności od aktualnych warunków pracy, co wpływa na oszczędność paliwa, redukcję emisji spalin oraz poprawę osiągów silnika. W praktyce, takie rozwiązania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają zastosowanie regulacji w systemach wtryskowych w celu zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia wpływu na środowisko. Przykładem może być nowoczesna technologia Common Rail, w której dokładne dawkowanie paliwa jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej sprawności silnika.

Pytanie 33

Jaki jest całkowity koszt wymiany świec zapłonowych w samochodzie z silnikiem sześciocylindrowym, jeśli koszt jednej świecy to 20,00 zł, wymiana świec powinna zostać wykonana w ciągu 45 minut, a stawka jednej roboczogodziny wynosi 120,00 zł?

A. 240,00 zł
B. 170,00 zł
C. 210,00 zł
D. 120,00 zł
Całkowity koszt wymiany świec zapłonowych w samochodzie z silnikiem sześciocylindrowym wynosi 210,00 zł, co jest wynikiem dokładnego obliczenia zarówno kosztu materiałów, jak i robocizny. Koszt jednej świecy zapłonowej wynosi 20,00 zł, a w silniku sześciocylindrowym potrzeba sześciu świec, co daje 20,00 zł x 6 = 120,00 zł za same świece. Dodatkowo, czas wymiany świec szacowany na 45 minut obliczamy w kontekście stawki robocizny. Ponieważ 45 minut to 0,75 godziny, koszt robocizny wynosi 120,00 zł (stawka za godzinę) x 0,75 = 90,00 zł. Zatem całkowity koszt wymiany świec zapłonowych to 120,00 zł (świece) + 90,00 zł (robocizna) = 210,00 zł. W kontekście praktycznym, regularna wymiana świec zapłonowych jest kluczowa dla utrzymania efektywności silnika, co wpływa na jego wydajność i zużycie paliwa. Zgodnie z zaleceniami producentów, wymianę świec należy przeprowadzać co określoną liczbę kilometrów lub co pewien czas, co przyczynia się do dłuższej żywotności silnika.

Pytanie 34

Łączny koszt naprawy (koszt wymienianego elementu i koszt wymiany) elementu, zgodnie ze specyfikacją zamieszczoną w tabeli, przy cenie 1 rbg. 50 zł i 10% rabacie na wykonanie naprawy, wynosi

Ilustracja do pytania
A. 315 zł
B. 250 zł
C. 350 zł
D. 330 zł
Obliczenie łącznego kosztu naprawy jest kluczowym aspektem zarządzania kosztami w każdej branży, w której prowadzone są naprawy. W tym przypadku, aby uzyskać poprawny wynik, musimy dodać koszt wymienianego elementu do kosztu wymiany, pamiętając o uwzględnieniu rabatu. Koszt wymienianego elementu wynosi 300 zł, co jest wartością standardową w branży. Koszt wymiany wynosi 50 zł, lecz po zastosowaniu 10% rabatu (5 zł), uzyskujemy finalny koszt wymiany równy 45 zł. Zsumowanie tych wartości daje nam 345 zł, co jest poprawnym wynikiem. Niemniej jednak, jeśli chodzi o przedstawione w pytaniu wartości, żadna odpowiedź nie zgadza się z obliczeniami. W praktyce, przy takich obliczeniach warto zwrócić uwagę na dokładność danych źródłowych oraz proces weryfikacji kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania kosztami w projektach. Uważne podejście pozwala na lepsze planowanie finansowe oraz unikanie nieprawidłowości w prognozowaniu wydatków.

Pytanie 35

Pomiar mocy użytecznej silnika wykonuje się

A. w przekładni głównej pojazdu.
B. na końcówce napędowej wału korbowego.
C. na wale rozrządu silnika.
D. na kołach napędzanych pojazdu.
Pomiar mocy silnika w niewłaściwych miejscach, takich jak wał rozrządu, przekładnia główna czy koła napędzane, prowadzi do błędnych interpretacji wyników i nieefektywnej oceny wydajności jednostki napędowej. Na wale rozrządu mierzenie mocy nie jest adekwatne, ponieważ nie oddaje rzeczywistego obciążenia silnika, które jest modyfikowane przez układ rozrządu oraz inne elementy. Podobnie, pomiar w przekładni głównej nie uwzględnia strat mechanicznych i energetycznych, które powstają w wyniku oporów tarcia czy przekładni. W przypadku pomiaru na kołach napędzanych pojazdu, wyniki mogą być zaburzone przez różne czynniki, takie jak stan opon, ciśnienie powietrza oraz opory toczenia, co komplikuje czytanie wyników. Tego typu błędy myślowe wynikają z niewłaściwego zrozumienia zasad działania silników oraz układów przeniesienia napędu. Zrozumienie rzeczywistej lokalizacji pomiaru mocy jest kluczowe, aby uniknąć mylnych wniosków i umożliwić właściwą diagnostykę oraz optymalizację silnika. Właściwe podejście do pomiaru mocy na końcówce napędowej wału korbowego pozwala na dokładniejszą i bardziej wiarygodną ocenę mocy użytecznej, co jest fundamentem inżynierii silnikowej i efektywności pojazdów.

Pytanie 36

Mechanik wymieniający wahacze osi przedniej może dokręcić

A. wszystkie śruby w dowolnym ułożeniu zawieszenia.
B. śrubę/nakrętkę sworznia dopiero po ustawieniu zbieżności kół.
C. śruby umieszczone w płaszczyźnie pionowej tylko w położeniu normalnej pracy zawieszenia.
D. śruby umieszczone w płaszczyźnie poziomej tylko w położeniu normalnej pracy zawieszenia.
Istnieje kilka koncepcji związanych z dokręcaniem śrub, które mogą wprowadzać w błąd. Zaczynając od pierwszej, idea, że śrubę lub nakrętkę sworznia można dokręcić tylko po ustawieniu zbieżności kół, jest niepoprawna. Zbieżność kół jest istotnym aspektem regulacji układu zawieszenia, ale nie ma bezpośredniego związku z momentem dokręcania wahaczy. Właściwe dokręcenie śrub powinno odbywać się w odpowiednim położeniu zawieszenia, aby zapobiec nieprawidłowym naprężeniom, które mogą wynikać z ich wcześniejszego luzowania. Kolejna koncepcja dotycząca dokręcania śrub w płaszczyźnie pionowej w położeniu normalnej pracy zawieszenia jest również myląca. W rzeczywistości, dokręcanie śrub w tej płaszczyźnie wymaga szczególnej uwagi i powinno odbywać się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa oraz odpowiednich standardów. Ostatnia opcja, sugerująca, że wszystkie śruby można dokręcać w dowolnym ułożeniu zawieszenia, jest nie tylko niebezpieczna, ale także sprzeczna z najlepszymi praktykami w branży. Praca w niewłaściwym położeniu zawieszenia może prowadzić do nieprawidłowego dokręcania, a w konsekwencji do awarii układu zawieszenia, co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. W związku z powyższym, kluczowe jest zrozumienie zasad dotyczących dokręcania śrub w odpowiednich położeniach oraz stosowanie się do wytycznych producenta, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale i długowieczność elementów zawieszenia.

Pytanie 37

W wyniku weryfikacji układu korbowo-tłokowego stwierdzono zarysowanie tłoka w części pierścieniowej. Uszkodzony tłok należy

A. pozostawić bez naprawy do dalszej eksploatacji.
B. wymienić na nowy.
C. regenerować metodą klejenia.
D. naprawić, szlifując uszkodzone miejsce papierem ściernym.
Wymiana uszkodzonego tłoka na nowy jest kluczowym elementem zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika. Zarysowanie w części pierścieniowej tłoka może prowadzić do nieszczelności, co z kolei skutkuje utratą kompresji i obniżeniem efektywności pracy silnika. Praktyka wskazuje, że stosowanie uszkodzonych komponentów zamiast ich wymiany może prowadzić do poważniejszych awarii, w tym uszkodzenia cylindrów. Dobrym przykładem jest procedura przeglądów silników wysokoprężnych, gdzie zaleca się wymianę tłoków w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń. Przemysłowy standard jakości dla silników, zwany ISO 9001, promuje zasadę wymiany uszkodzonych części w celu zapewnienia długoterminowej efektywności i niezawodności. Wymiana tłoka na nowy, zgodnie z producentem, zapewnia optymalne dopasowanie oraz wydajność, co jest niezbędne w przypadku serwisowania i naprawy silników.

Pytanie 38

Do oględzin przestrzeni zamkniętej, np. komory spalania silnika stosuje się przyrząd pokazany na zdjęciu. Jest to

Ilustracja do pytania
A. spektroskop.
B. endoskop.
C. mikroskop.
D. teleskop.
Endoskop jest przyrządem optycznym wykorzystywanym do oględzin trudno dostępnych przestrzeni, takich jak komory spalania silników, w których standardowe metody inspekcji są ograniczone. Dzięki zastosowaniu sztucznego oświetlenia oraz systemu optycznego, endoskopy umożliwiają uzyskanie wyraźnego obrazu wnętrza badanego obiektu. Wprzypadku komory spalania, endoskopy są często stosowane do monitorowania stanu komponentów silnika, identyfikacji uszkodzeń czy zanieczyszczeń, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika oraz jego efektywności. W przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym, regularne inspekcje endoskopowe są zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie utrzymania i diagnostyki technicznej. Dzięki nim można zminimalizować ryzyko awarii oraz zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność maszyn. Warto także zaznaczyć, że endoskopy mogą być wykorzystywane nie tylko w motoryzacji, ale również w medycynie, budownictwie czy konserwacji sprzętu, co podkreśla ich wszechstronność i znaczenie w różnych dziedzinach.

Pytanie 39

W tłokowym silniku spalinowym luz zaworowy jest

A. niewskazany, bo powoduje zwiększenie ilości świeżego ładunku w cylindrze.
B. niepotrzebny, bo powoduje tylko szybsze zużycie części układu rozrządu.
C. potrzebny w celu uniknięcia kolizji zaworu z denkiem tłoka.
D. niezbędny w celu kompensacji rozszerzalności temperaturowej elementów układu rozrządu.
Odpowiedź wskazująca, że luz zaworowy jest niezbędny w celu kompensacji rozszerzalności temperaturowej elementów układu rozrządu jest prawidłowa. Luz zaworowy odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu silników tłokowych, ponieważ różne materiały używane w układzie rozrządu mają różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. W miarę nagrzewania się silnika, elementy te mogą się rozszerzać, co prowadzi do zmiany ich wymiarów. Bez odpowiedniego luzu, zawory mogą nie zamykać się prawidłowo, co może skutkować utratą ciśnienia kompresji, a w najgorszym przypadku kolizją między zaworem a tłokiem. W praktyce, regulacja luzu zaworowego jest standardową procedurą serwisową, która pozwala na zachowanie optymalnej wydajności silnika oraz jego trwałości. Wzmianka o luzie odnosi się również do standardów branżowych, które zalecają określone wartości luzu w zależności od typu silnika, co zapewnia długotrwałe i niezawodne działanie jednostki napędowej.

Pytanie 40

Stopniem sprężania w silnikach spalinowych określamy stosunek objętości

A. skokowej do objętości całkowitej cylindra.
B. komory spalania do objętości całkowitej cylindra.
C. całkowitej cylindra do objętości skokowej.
D. całkowitej cylindra do objętości komory spalania.
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na nieprecyzyjnych definicjach związanych z objętościami stosowanymi do obliczeń stopnia sprężania w silnikach spalinowych. Stwierdzenie, że stopień sprężania to stosunek objętości całkowitej cylindra do objętości skokowej, jest błędne, ponieważ objętość skokowa odnosi się do objętości, jaką tłok przemieszcza w czasie swojego ruchu, a nie do objętości komory spalania. Komora spalania to przestrzeń, w której zachodzi proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a nie objętość skokowa, która dotyczy ruchu tłoka. Podobnie, stwierdzenie o stosunku komory spalania do objętości całkowitej cylindra nie oddaje prawidłowego znaczenia stopnia sprężania, ponieważ to właśnie objętość całkowita cylindra, a nie komora spalania, powinna być w mianowniku tego stosunku. Kolejna nieprawidłowa koncepcja to pojęcie odwrotności objętości całkowitej cylindra do objętości skokowej, co jest mylące, ponieważ nie uwzględnia podstawowego znaczenia komory spalania w procesie sprężania. Właściwe zrozumienie tych pojęć jest niezbędne dla prawidłowej analizy działania silników spalinowych oraz ich parametrów, a błędne interpretacje mogą prowadzić do nieefektywnego projektowania silników oraz zwiększonego zużycia paliwa, co jest sprzeczne z nowoczesnymi standardami wydajności energetycznej.