Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 16:24
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 16:45

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wartość stopnia sprężania silników z zapłonem iskrowym w stosunku do silników z zapłonem samoczynnym jest

A. nieporównywalna.
B. zawsze równa.
C. mniejsza.
D. zawsze większa.
Silniki z zapłonem iskrowym, takie jak silniki benzynowe, charakteryzują się niższym stopniem sprężania w porównaniu do silników z zapłonem samoczynnym (silników Diesla). Zazwyczaj stopień sprężania w silnikach benzynowych wynosi od 8 do 12, podczas gdy w silnikach Diesla wartość ta może wynosić od 14 do 25. Niższy stopień sprężania w silnikach z zapłonem iskrowym pozwala na uniknięcie zjawiska klekotania, które jest bardziej powszechne przy wyższych wartościach sprężania. W praktyce oznacza to, że silniki z zapłonem iskrowym mogą być łatwiej uruchamiane w różnych warunkach oraz mają mniejsze wymagania dotyczące jakości paliwa, co czyni je bardziej elastycznymi. Ponadto, niższy stopień sprężania wpływa na efektywność spalania i moc silnika, co może być istotne w kontekście osiągów i ekonomiki jazdy. W związku z tym, zrozumienie różnic w stopniach sprężania między tymi dwoma typami silników jest kluczowe dla inżynierów i projektantów pojazdów, którzy muszą dostosować parametry silników do ich zamierzonych zastosowań.

Pytanie 2

Rysunek przedstawia wyniki pomiaru ciśnienia

Ilustracja do pytania
A. oleju silnikowego.
B. sprężania silnika ZI.
C. sprężania silnika ZS.
D. paliwa na wtryskiwaczach.
Poprawna odpowiedź odnosi się do pomiaru ciśnienia sprężania w silnikach o zapłonie iskrowym (ZI), które operują w przedziale ciśnień od około 0,9 do 1,4 MPa. Takie wartości są charakterystyczne dla zdrowych silników ZI, w których efektywność procesu spalania oraz prawidłowe parametry pracy silnika zależą od odpowiedniego ciśnienia sprężania. Przykładowo, silniki ZI, takie jak te stosowane w samochodach osobowych, wymagają utrzymania tego ciśnienia, aby zapewnić optymalne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Niskie ciśnienie sprężania może prowadzić do problemów z osiągami pojazdu, takich jak spadek mocy czy zwiększone zużycie paliwa. Z tego powodu regularne pomiary ciśnienia sprężania są kluczowym elementem diagnostyki silników, co znajduje potwierdzenie w standardach branżowych, takich jak SAE J1349, które zalecają monitorowanie tych parametrów w celu zapewnienia trwałości i efektywności silnika.

Pytanie 3

Istotny wzrost ciśnienia sprężania silnika podczas próby olejowej świadczy o uszkodzeniu

A. przylgni zaworowych.
B. pierścieni tłokowych.
C. uszczelki podgłowicowej.
D. prowadnic zaworowych.
Wzrost ciśnienia sprężania podczas próby olejowej w silniku spalinowym jest kluczowym wskaźnikiem stanu pierścieni tłokowych. Pierścienie tłokowe mają za zadanie skutecznie uszczelniać przestrzeń między tłokiem a cylindrem, co pozwala na osiągnięcie odpowiedniego ciśnienia sprężania. Kiedy pierścienie są zużyte, pęknięte lub nieprawidłowo zamontowane, olej silnikowy może dostawać się do komory spalania, co prowadzi do wzrostu ciśnienia sprężania. Przeprowadzenie próby olejowej, polegającej na dodaniu oleju do cylindrów, pozwala na zdiagnozowanie problemu. Jeżeli po dodaniu oleju ciśnienie wzrasta, to wskazuje na uszkodzenie pierścieni tłokowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami diagnostycznymi w branży motoryzacyjnej. Wysoka wartość ciśnienia sprężania po dodaniu oleju musi być traktowana jako sygnał do przeprowadzenia dalszych badań i ewentualnej wymiany pierścieni, co z kolei przekłada się na poprawę efektywności pracy silnika oraz jego żywotności.

Pytanie 4

Przedstawiony na rysunku wydruk wyników pomiarów został sporządzony za pomocą

Ilustracja do pytania
A. detektora CO2.
B. dymomierza.
C. stanowiska probierczego.
D. analizatora spalin.
Analizator spalin to zaawansowane urządzenie pomiarowe, które służy do monitorowania składu spalin w różnych typach silników. Poprawna odpowiedź na pytanie o źródło wydruku wyników pomiarów odnosi się do analizatora spalin, który rejestruje wartości takich jak tlenek węgla (CO), węglowodory (HC), dwutlenek węgla (CO2), tlen (O2) oraz inne parametry, w tym temperaturę spalin i obroty silnika. Te informacje są niezbędne dla inżynierów i techników przeprowadzających analizy efektywności spalania oraz diagnostykę silników. Analizatory spalin są kluczowe w kontekście przestrzegania norm emisji spalin, takich jak normy Euro w Europie, które regulują maksymalne dozwolone wartości emisji dla różnych typów pojazdów. Praktyczne zastosowanie analizatorów spalin obejmuje m.in. przeglądy techniczne pojazdów, ocenę stanu technicznego silników w pojazdach użytkowych oraz badania wpływu emisji na środowisko. Dobrze wyposażony warsztat powinien mieć dostęp do tego typu urządzeń, aby zapewnić rzetelne i dokładne pomiary, co przekłada się na wyższą jakość usług oraz większą dbałość o środowisko.

Pytanie 5

Identyfikację pojazdu przeprowadza się na podstawie

A. numeru karty pojazdu.
B. numeru dowodu rejestracyjnego pojazdu.
C. numeru VIN nadwozia.
D. numeru silnika.
Numer VIN (Vehicle Identification Number) to unikalny identyfikator pojazdu, który zawiera istotne informacje dotyczące jego konstrukcji, producenta oraz daty produkcji. Jest to 17-znakowy kod składający się z liter i cyfr, który pozwala na jednoznaczną identyfikację konkretnego pojazdu w rejestrach, a także w systemach monitorowania kradzieży czy w historii serwisowej. Przykładowo, podczas zakupu używanego samochodu, sprawdzenie numeru VIN umożliwia weryfikację jego historii, co jest niezbędne dla dokonania świadomego wyboru. W praktyce, numer VIN jest także stosowany przez organy ścigania oraz ubezpieczycieli w celu identyfikacji pojazdów, co czyni go kluczowym elementem w procesach związanych z rejestracją i ubezpieczeniem. W związku z tym, właściwe posługiwanie się numerem VIN jest nie tylko standardem branżowym, ale także najlepszą praktyką w zarządzaniu flotą pojazdów oraz w handlu motoryzacyjnym.

Pytanie 6

Proces polegający na słabnięciu, a następnie zaniku siły hamującej, wskutek przegrzania, np. przy długotrwałym hamowaniu, to

A. honowanie.
B. adhezja.
C. absorpcja.
D. fading.
Fading to proces, który zachodzi w układach hamulcowych, polegający na osłabieniu siły hamującej w wyniku ich przegrzania. W praktyce oznacza to, że podczas długotrwałego hamowania, na przykład w trakcie intensywnego zjazdu ze wzniesienia, materiały hamulcowe mogą osiągnąć temperatury, które prowadzą do zmiany ich właściwości. W przypadku hamulców tarczowych, nadmierne ciepło może powodować, że klocki hamulcowe tracą skuteczność, co jest szczególnie niebezpieczne w sytuacjach wymagających dużej precyzji i odpowiedzialności, jak np. na torze wyścigowym czy w transporcie publicznym. W branży motoryzacyjnej stosuje się różne materiały, takie jak węgiel lub ceramika, które mają lepsze właściwości cieplne, zmniejszając ryzyko fadingu. Praktyczne zrozumienie tego zjawiska jest kluczowe dla inżynierów projektujących systemy hamulcowe oraz dla kierowców, którzy muszą być świadomi ograniczeń swoich pojazdów, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Pytanie 7

Kluczowym elementem naprawy związanej z wymianą uszczelki pod głowicą w silniku wysokoprężnym jest właściwy jej dobór pod względem

A. grubości.
B. elastyczności.
C. twardości.
D. długości.
Wybór elastyczności, długości czy twardości uszczelki pod głowicą może prowadzić do różnych nieporozumień dotyczących jej funkcji i zastosowania. Elastyczność uszczelki jest istotna, ale nie jest kluczowym czynnikiem w doborze uszczelki pod głowicą. Zbyt elastyczna uszczelka może nie zapewnić odpowiedniej szczelności, a nadmierne odkształcenie może prowadzić do uszkodzenia silnika. Długość nie ma znaczenia, ponieważ uszczelki pod głowicą są produkowane w standardowych rozmiarach, które pasują do konkretnych modeli silników. Wybór twardości też może być mylący, gdyż uszczelki nie są dobierane głównie na podstawie twardości, ale raczej pod kątem ich grubości, co wpływa na ich działanie. Twardość wpływa na wytrzymałość materiału, ale nie jest decydującym czynnikiem w kontekście wymiany uszczelki pod głowicą. W praktyce, kluczowym błędem jest pomijanie specyfikacji producenta, co może prowadzić do nieodpowiedniego doboru uszczelek, a w rezultacie do poważnych awarii silnika. Ważne jest, aby technicy i mechanicy zdawali sobie sprawę z tych różnic i nie kierowali się mylnymi przesłankami, które mogą zniekształcić postrzeganą efektywność naprawy.

Pytanie 8

Na stacji obsługi pojazdów okularów ochronnych używamy obowiązkowo przy

A. naprawie ogumienia.
B. wymianie płynu chłodzącego.
C. pracach szlifierskich.
D. ładowania akumulatora.
Odpowiedź dotycząca obowiązkowego stosowania okularów ochronnych podczas prac szlifierskich jest prawidłowa, ponieważ tego typu działalność generuje znaczną ilość pyłu oraz drobnych cząstek, które mogą stanowić zagrożenie dla oczu. Podczas szlifowania materiałów, takich jak metal czy drewno, detale mogą być odrzucane z dużą prędkością, co zwiększa ryzyko urazu wzroku. Standardy BHP oraz zalecenia dotyczące ochrony osobistej wskazują na konieczność stosowania okularów ochronnych w takich sytuacjach, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Przykładem mogą być prace w warsztatach mechanicznych, gdzie szlifowanie komponentów silnika lub nadwozia pojazdów jest na porządku dziennym. Używanie okularów ochronnych nie tylko chroni oczy przed zranieniami, ale także przed działaniem pyłów chemicznych, które mogą występować w niektórych materiałach. Pracownicy powinni być również szkoleni w zakresie właściwego doboru okularów, które powinny spełniać normy ochrony osobistej PN-EN 166.

Pytanie 9

Elementem układu chłodzenia <u><strong>nie jest</strong></u>

A. termostat.
B. czujnik temperatury.
C. pompa wody.
D. przekładnia ślimakowa.
Przekładnia ślimakowa nie jest elementem układu chłodzenia silnika, ponieważ pełni zupełnie inną funkcję, związana głównie z przenoszeniem napędu i momentu obrotowego w mechanizmach. Układ chłodzenia silnika składa się z takich elementów jak pompa wody, czujnik temperatury oraz termostat, które współpracują w celu utrzymania optymalnej temperatury pracy silnika. Pompa wody jest odpowiedzialna za cyrkulację płynu chłodzącego w obiegu, co jest kluczowe dla efektywnego odprowadzania ciepła. Czujnik temperatury monitoruje temperaturę płynu chłodzącego, co pozwala na bieżąco kontrolować działanie układu. Termostat natomiast reguluje przepływ płynu chłodzącego, otwierając lub zamykając obieg, co zapobiega przegrzaniu silnika. W związku z tym, zrozumienie roli każdego z tych elementów oraz ich współpracy jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika i jego układu chłodzenia.

Pytanie 10

Elementem wykonawczym hydraulicznego układu hamulcowego jest

A. zawór rozdzielczy.
B. pedał hamulca.
C. sprężyna.
D. cylinderek z tłoczkami.
Cylinderek z tłoczkami jest kluczowym elementem wykonawczym hydraulicznego układu hamulcowego. Jego rolą jest przekształcanie ciśnienia hydraulicznego w ruch mechaniczny, co umożliwia zatrzymanie pojazdu. Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, ciśnienie płynu hamulcowego wzrasta, co powoduje przesunięcie tłoczków w cylindrze. Tłoczki te są odpowiedzialne za wywieranie siły na klocki hamulcowe, które następnie dociskają tarcze hamulcowe, generując tarcie i spowalniając ruch pojazdu. Przykładem zastosowania tego mechanizmu może być zastosowanie cylindrów w różnych typach pojazdów, od samochodów osobowych po ciężarówki. W praktyce, dobrej jakości cylindry hamulcowe są kluczowe dla zapewnienia skuteczności hamowania oraz bezpieczeństwa na drodze. Warto również zaznaczyć, że serwisowanie i kontrola stanu cylindrów hamulcowych są zgodne z zaleceniami producentów, co jest ważne dla utrzymania sprawności układu hamulcowego.

Pytanie 11

Czym jest spowodowane, przedstawione na fotografii, nieprawidłowe zużycie opony?

Ilustracja do pytania
A. Zbyt wysokim ciśnieniem w ogumieniu.
B. Zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu.
C. Zbyt dużą rozbieżnością kół.
D. Zbyt dużą zbieżnością kół.
Zbyt wysokie ciśnienie w ogumieniu prowadzi do nadmiernego zużycia opony w centralnej części bieżnika, co jest dobrze widoczne na przedstawionym zdjęciu. Właściwe ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe dla ich wydajności oraz bezpieczeństwa jazdy. Standardowe ciśnienie zalecane przez producentów pojazdów znajduje się zazwyczaj na naklejce umieszczonej na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub w instrukcji obsługi. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia nie tylko zapewnia równomierne zużycie bieżnika, ale także wpływa na stabilność pojazdu oraz komfort jazdy. W praktyce, kierowcy powinni regularnie kontrolować ciśnienie w oponach, szczególnie przed dłuższymi podróżami oraz przy zmianach temperatury otoczenia, które mogą wpływać na ciśnienie powietrza. Właściwe ciśnienie przyczynia się do lepszego zużycia paliwa, co jest istotne zarówno z finansowego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Dlatego tak ważne jest, aby nie pomijać tego aspektu w codziennej eksploatacji pojazdu.

Pytanie 12

Które stwierdzenie dotyczące samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest nieprawdziwe?

A. W samochodzie można zmieniać biegi ręcznie.
B. Zużycie paliwa jest zwykle nieco wyższe, niż analogicznego modelu ze skrzynią manualną.
C. Samochodu nie należy holować na duże odległości.
D. Pojazdów nie da się uruchomić przez zaciągnięcie.
Tu sprawa z uruchamianiem pojazdu przez zaciągnięcie czy holowanie jest dość skomplikowana. Sporo osób myli automatyczne skrzynie z manualnymi, co prowadzi do pomyłek. W samochodach z automatem zwykle nie da się odpalić go przez zaciągnięcie, a to może uszkodzić hamulec postojowy. Holowanie też nie jest najlepszym pomysłem, bo może przegrzać skrzynię biegów. Lepiej korzystać ze specjalnych narzędzi do transportu takich aut. Co do paliwa, to niektórzy mogą być zaskoczeni, że automaty mogą zużywać więcej niż manuale. To dlatego, że automatyczne skrzynie, mimo że są zaawansowane, mają zwykle trochę większy opór, co wpływa na spalanie. Ważne, żeby znać te rzeczy, bo można łatwo popełnić błędy podczas użytkowania takich samochodów.

Pytanie 13

Podczas wymiany wahacza poprzecznego ze stopów lekkich z nadmiernym luzem przegubu kulistego można zastosować

A. zamiennik spełniający normy producenta.
B. jedynie element z logo producenta.
C. część powypadkową.
D. tańszy zamiennik stalowy.
Wymieniając wahacz poprzeczny, naprawdę ważne jest, żeby użyć zamiennika, który spełnia normy producenta. Wahacz to kluczowa część zawieszenia, ma wpływ na to, jak się jeździ i jak stabilny jest samochód. Gdy musisz wymienić część, najlepiej postawić na zamienniki, które są zgodne z tym, co mówi producent. Jeśli zamiennik jest z dobrych materiałów, które są wytrzymałe na różne warunki, to można liczyć na to, że wszystko będzie działać jak należy. Z tego co zauważyłem, dobrze jest też, jak takie zamienniki mają jakieś certyfikaty jakości, bo wtedy można mieć pewność, że są solidne. Generalnie, stosując odpowiednie części, nie tylko poprawiasz bezpieczeństwo jazdy, ale i zmniejszasz ryzyko kolejnych awarii, co w końcu przynosi oszczędności i większy komfort w korzystaniu z auta.

Pytanie 14

Termostat jest elementem układu

A. wylotowego.
B. hamulcowego.
C. chłodzenia.
D. dolotowego.
Termostat to naprawdę ważna część układu chłodzenia w samochodach. Jego główne zadanie to regulowanie temperatury silnika, a robi to przez otwieranie i zamykanie przepływu płynu chłodzącego, w zależności od tego, jak gorąco jest w silniku. Jak jest zimno, termostat jest zamknięty, co pozwala silnikowi szybciej osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy. Kiedy silnik się nagrzeje, termostat się otwiera i płyn chłodzący może przepływać, co utrzymuje temperaturę na odpowiednim poziomie. Używanie sprawnego termostatu ma duży wpływ na efektywność paliwową i zmniejsza emisję spalin. Warto regularnie sprawdzać termostat, bo to dobra praktyka, którą polecają producenci, żeby mieć pewność, że silnik działa jak należy.

Pytanie 15

Przedstawiona na zdjęciu część zamienna to

Ilustracja do pytania
A. indukcyjny czujnik prędkości obrotowej.
B. czujnik podciśnienia w kolektorze dolotowym.
C. czujnik temperatury powietrza.
D. sonda lambda.
Sonda lambda, przedstawiona na zdjęciu, jest kluczowym elementem systemów wydechowych w nowoczesnych pojazdach. Jej główną funkcją jest monitorowanie stężenia tlenu w spalinach, co jest niezbędne do optymalizacji procesu spalania paliwa. Dzięki temu, sonda lambda pozwala na regulację mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei wpływa na efektywność silnika oraz emisję spalin. W praktyce, gdy sonda lambda wykrywa, że mieszanka jest zbyt bogata, informuje jednostkę sterującą silnikiem, aby zmniejszyła ilość paliwa, co prowadzi do oszczędności paliwa i redukcji emisji szkodliwych substancji. Ponadto, zastosowanie sondy lambda jest zgodne z obowiązującymi normami ekologicznymi, takimi jak Euro 6, co czyni ją niezbędnym elementem w pojazdach spełniających te standardy. Właściwe działanie sondy lambda jest więc istotne nie tylko z punktu widzenia wydajności silnika, ale także ochrony środowiska.

Pytanie 16

Z zamieszczonego obok wydruku z analizy spalin pojazdu wynika, że stężenie tlenu w spalinach wynosi

Ilustracja do pytania
A. 508 ppm.
B. 12,60 %.
C. 1.141
D. 3,21 %.
Stężenie tlenu (O2) w spalinach, które wynosi 3,21% objętościowych, jest naprawdę istotnym wskaźnikiem, jeśli chodzi o efektywność spalania w silniku. Mówiąc prosto, pokazuje nam, ile tlenu zostało niezużyte podczas spalania paliwa, a to może znacząco wpłynąć na emisję spalin i wydajność całego silnika. W praktyce zbyt wysoka ilość tlenu może świadczyć o tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest źle ustawiona albo że coś jest nie tak z układem wtryskowym. A to z kolei może prowadzić do większego zużycia paliwa oraz wyższej emisji zanieczyszczeń. W motoryzacji monitorowanie stężenia tlenu w spalinach to standard, który pozwala lepiej dostosować parametry pracy silnika i spełniać normy emisji. Przykładowo, w autach z systemami kontroli emisji, jak katalizatory czy układy recyrkulacji spalin, odpowiednie stężenie tlenu jest kluczowe, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 17

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. łopatkową pompę oleju.
B. rzędową pompę wtryskową.
C. promieniową pompę wtryskową.
D. zębatą pompę oleju.
Promieniowa pompa wtryskowa, którą widzisz na rysunku, to naprawdę fajne urządzenie do precyzyjnego wtrysku paliwa w silnikach spalinowych. Jej budowa jest taka, że tłoki są poukładane promieniowo, co sprawia, że efektywnie rozkłada paliwo do cylindrów. W porównaniu do innych typów, jak zębate czy łopatkowe, te promieniowe są znane z wyższej wydajności i lepszej kontroli nad tym, ile paliwa się wtryskuje. Ciekawostka – używa się ich często w silnikach diesla, gdzie dokładny dobór ilości paliwa jest mega ważny dla optymalnego spalania i mniejszej emisji. No i oczywiście, promieniowe pompy są projektowane tak, by spełniać różne normy techniczne, co jest istotne w motoryzacji, bo chodzi o niezawodność i efektywność.

Pytanie 18

Olej o oznaczeniu PAG służy do smarowania elementów

A. mostu napędowego.
B. w układzie kierowniczym.
C. w układzie klimatyzacji.
D. skrzyni przekładniowej.
Wybranie innych opcji jako odpowiedzi sugeruje, że jest pewne nieporozumienie co do tego, do czego służy olej PAG. Olej w skrzyni biegów potrzebuje zupełnie innych właściwości. W automatycznych skrzyniach biegów stosuje się specjalne oleje ATF (Automotive Transmission Fluid), które są zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach z dużymi obciążeniami i zmieniającymi się temperaturami. Te oleje są bardziej płynne i lepiej radzą sobie w dużym ciśnieniu, co jest innego niż w przypadku oleju PAG. W układach kierowniczych używa się z kolei olejów hydraulicznych, które mają odpowiednią lepkość i stabilność termiczną, żeby zapewnić płynne prowadzenie auta. W mostach napędowych często potrzebne są oleje o wyższej lepkości, odporne na wysokie temperatury i ciśnienia, co jest konieczne do smarowania przekładni i łożysk w trudnych warunkach. Dlatego niewłaściwe użycie oleju PAG w tych systemach może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć rolę różnych olejów w układach, bo to klucz do bezawaryjnej pracy pojazdu przez długi czas.

Pytanie 19

Wymiana 4 dm3 oleju silnikowego i filtra oleju trwa 1 godzinę. Na podstawie fragmentu cennika ustal koszt usługi.

Ilustracja do pytania
A. 90,00 zł.
B. 110,00 zł.
C. 130,00 zł.
D. 150,00 zł.
Wybór jednej z pozostałych odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego struktury kosztów związanych z wymianą oleju silnikowego i filtra. Niekiedy klienci mogą mylić koszt robocizny z kosztem materiałów, co prowadzi do błędnych założeń. Na przykład, odpowiedzi takie jak 90,00 zł mogą sugerować, że osoba zakłada, iż usługa składa się tylko z kosztu robocizny lub niewłaściwego oszacowania kosztu oleju. Koszt robocizny wynosi 50,00 zł, co jest jedynie częścią całkowitych wydatków. Nie uwzględniając pełnej struktury kosztów, można łatwo dojść do błędnych wniosków. Dodatkowo, przy wyborze odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, że ceny za olej silnikowy są ustalane na podstawie jego objętości, a nie tylko jednostkowo. Niektóre osoby mogą zatem myśleć, że wymiana jedynie 1 lub 2 dm3 oleju jest wystarczająca i nie uwzględniają pełnej objętości wymienianego oleju. Warto również podkreślić, że filtry olejowe mają swoją ustaloną cenę, która w tym przypadku wynosi 20,00 zł. Ignorowanie tych elementów skutkuje nieprawidłowym oszacowaniem całkowitych wydatków na usługę, co nie jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania kosztami i transparentności wobec klienta. Przykłady takich błędów mogą wpływać na decyzje klientów i ich zaufanie do serwisu.

Pytanie 20

Czujnik termistorowy typu NTC

A. zmniejsza swoją rezystancję przy wzroście temperatury
B. zwiększa swoją rezystancję przy wzroście temperatury
C. utrzymuje stałą rezystancję w zakresie temperatur od 20°C do 150°C
D. nie reaguje na zmianę temperatury
Czujnik termistorowy typu NTC (Negative Temperature Coefficient) charakteryzuje się tym, że jego rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury. To zjawisko jest podstawą działania tych czujników i sprawia, że są one niezwykle użyteczne w różnych aplikacjach, takich jak pomiary temperatury w systemach HVAC, urządzeniach medycznych, a także w elektronice konsumenckiej. Dzięki swojej dużej czułości w niskich temperaturach, termistory NTC są często wykorzystywane do monitorowania i regulacji temperatury w piecach, chłodniach i klimatyzatorach. Przykładem zastosowania jest system automatycznego sterowania temperaturą, gdzie termistor NTC zapewnia informacje do kontrolera, umożliwiając precyzyjne dostosowanie pracy urządzeń grzewczych lub chłodzących. W standardach przemysłowych, takich jak IEC 60751, opisane są wymagania dotyczące charakterystyki termistorów, co pozwala na ich optymalne zastosowanie w różnych dziedzinach. Zrozumienie zasad działania termistorów typu NTC jest kluczowe dla inżynierów zajmujących się elektroniką i automatyką, aby mogli właściwie dobierać te komponenty do specyficznych aplikacji.

Pytanie 21

Wskaż prawidłową kolejność czynności diagnostycznych wykonywanych podczas okresowego badania technicznego samochodu osobowego.

A. Sprawdzenie hamulców, sprawdzenie amortyzatorów, regulacja ciśnienia w ogumieniu, regulacja świateł.
B. Regulacja ciśnienia w ogumieniu, regulacja świateł, sprawdzenie amortyzatorów, sprawdzenie hamulców.
C. Regulacja świateł, regulacja ciśnienia w ogumieniu, sprawdzenie hamulców, sprawdzenie amortyzatorów.
D. Sprawdzenie amortyzatorów, sprawdzenie hamulców, regulacja świateł, regulacja ciśnienia w ogumieniu.
Wybór innej odpowiedzi mógłby prowadzić do kiepskiego przygotowania samochodu na badanie techniczne, co może być niebezpieczne. Wiem, że wiele osób myśli, że najpierw powinno się sprawdzić hamulce, co ma sens, bo wszyscy chcemy być bezpieczni. Ale tak naprawdę, żeby ocenić hamowanie, musimy najpierw mieć wszystko inne w porządku, czyli opony i światła. Sprawdzanie amortyzatorów przed regulacją świateł też nie ma sensu, bo najpierw muszą być dobrze ustawione, żeby prawidłowo ocenić resztę. Kolejność działań jest naprawdę ważna; każdą czynność trzeba robić metodycznie. Czekanie na hamulce przed innymi rzeczami może sprawić, że pominiesz coś ważnego, jak stan opon czy ich ciśnienie. Dobrze przeprowadzone badanie zaczyna się od najważniejszych elementów, które wpływają na funkcjonalność auta. Nie zrozumienie tego może prowadzić do dużych problemów i z bezpieczeństwem, i z wydajnością samochodu. Dlatego tak istotne jest, żeby kierowcy i wszyscy w branży motoryzacyjnej trzymali się ustalonych zasad.

Pytanie 22

Przegub Cardana wchodzi w skład

A. wału napędowego.
B. skrzyni biegów.
C. sprzęgła ciernego.
D. koła dwumasowego.
Przegub Cardana jest kluczowym elementem wału napędowego, który jest używany w systemach przeniesienia napędu w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z jednego elementu na inny, przy jednoczesnym pozwoleniu na pewne ruchy kątowe, co jest szczególnie istotne w pojazdach z niezależnym zawieszeniem. Przegub Cardana umożliwia współpracę między elementami, które są w różnych płaszczyznach, co jest niezbędne w przypadku skręcania kół. Na przykład, w samochodach osobowych, przegub Cardana znajduje zastosowanie w systemach napędowych, gdzie łączy wał napędowy z dyferencjałem, co pozwala na przekazywanie mocy z silnika na koła. Warto również zaznaczyć, że przeguby Cardana są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz niezawodności, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnych układów napędowych. Ich regularne serwisowanie oraz kontrola stanu technicznego są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i bezawaryjnej pracy pojazdu.

Pytanie 23

Chłodnicę miedzianą lub mosiężną naprawia się metodą

A. spawania.
B. klejenia.
C. zgrzewania.
D. lutowania.
Zgrzewanie, spawanie oraz klejenie to techniki, które w określonych warunkach mogą być stosowane do łączenia metali, jednak nie są one odpowiednie do naprawy chłodnic wykonanych z miedzi i mosiądzu. Zgrzewanie opiera się na procesie lokalnego topnienia metali w kontakcie z elektrodami pod wpływem prądu elektrycznego. Choć zgrzewanie może być efektywne w przypadku niektórych materiałów, to w kontekście chłodnic może prowadzić do uszkodzenia struktury metalu oraz obniżenia właściwości przewodzących. Spawanie, z kolei, polega na łączeniu materiałów poprzez ich stopienie i dodanie materiału wypełniającego, co często wymaga wysokich temperatur. Spawanie miedzi czy mosiądzu jest skomplikowane, ponieważ może powodować utlenianie oraz deformację materiału, a także wprowadzać naprężenia, które mogą prowadzić do pęknięć. Klejenie, chociaż może być skuteczne w niektórych zastosowaniach, nie zapewnia wystarczającej wytrzymałości ani odporności na wysokie temperatury i ciśnienia, które występują w chłodnicach. W rezultacie, wybór niewłaściwej metody naprawy może prowadzić do awarii urządzenia, a w konsekwencji do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wycieki chłodziwa. Dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak lutowanie, które gwarantują długoterminową trwałość i bezpieczeństwo systemów chłodniczych.

Pytanie 24

Na podstawie informacji zawartych w tabeli określ koszt brutto wymiany ogumienia letniego na zimowewykonywane przez jednego pracownika. Stawka VAT wynosi 23%.

Ilustracja do pytania
A. 1 140,00 zł
B. 1 353,00 zł
C. 1 100,00 zł
D. 1 420,20 zł
Poprawna odpowiedź, czyli 1 353,00 zł, została obliczona zgodnie z zasadami rachunkowości dotyczącej kosztów usług związanych z wymianą ogumienia. Aby obliczyć koszt brutto, należy zsumować koszty netto wymiany i wyważenia każdej opony oraz koszt netto zakupu opon zimowych. W tym przypadku koszt netto wymiany i wyważenia jednej opony wynosi 285,00 zł (25,00 zł za wymianę oraz 10,00 zł za wyważenie, do czego należy dodać koszt zakupu opony zimowej, wynoszący 250,00 zł). Zatem koszt netto wymiany czterech opon zimowych to 1 140,00 zł (285,00 zł x 4). Po dodaniu podatku VAT w wysokości 23% otrzymujemy końcowy koszt brutto, który wynosi 1 353,00 zł. Prawidłowe obliczenie kosztów jest kluczowe nie tylko w kontekście zarządzania finansami firmy, lecz także w obliczaniu cen oferowanych usług. Znajomość zasad naliczania VAT oraz umiejętność prawidłowego obliczania kosztów netto i brutto są niezbędne dla każdego specjalisty w branży motoryzacyjnej, a także dla właścicieli warsztatów samochodowych, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem oraz poprawne określenie cen usług.

Pytanie 25

Jakie urządzenie jest przedstawione na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Rozdzielacz układu ABS.
B. Pompa wtryskowa.
C. Pompa wysokiego ciśnienia CR.
D. Gaźnik silnika ZI.
Rozważając błędne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne różnych układów i komponentów, które mogą wprowadzać w błąd. Gaźnik silnika ZI, chociaż również odpowiedzialny za mieszanie paliwa z powietrzem, działa na innej zasadzie niż pompa wtryskowa. Gaźnik stosuje mechanizmy mechaniczne do regulacji mieszanki paliwowej i nie korzysta z wysokiego ciśnienia, co jest kluczowym aspektem pracy pompy wtryskowej. Natomiast rozdzielacz układu ABS to zupełnie inny element, odpowiedzialny za zarządzanie ciśnieniem w układzie hamulcowym, co nie ma nic wspólnego z systemem zasilania silnika. Z kolei pompa wysokiego ciśnienia CR jest komponentem nowoczesnych silników wysokoprężnych, jednak różni się od pompy wtryskowej pod względem budowy i zastosowania. Pompy CR są częścią systemu wtrysku Common Rail, który zapewnia efektywne rozprowadzenie paliwa pod dużym ciśnieniem, ale nie jest to tożsame z funkcjami pompy wtryskowej. Te różnice mogą być mylące, zwłaszcza dla osób, które nie mają wystarczającej wiedzy na temat układów zasilania w silnikach. Kluczowym błędem, który prowadzi do nieprawidłowych wniosków, jest mylenie różnych komponentów silnika oraz nieznajomość ich funkcji i specyfiki działania, co utrudnia ich właściwe rozpoznanie na podstawie wizualnych wskazówek.

Pytanie 26

Na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów nie ma wpływu

A. szczelność przylegania zaworów.
B. szczelność układu wylotowego.
C. luz tłok-pierścienie-cylinder.
D. szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą.
Szczelność układu wylotowego rzeczywiście nie ma wpływu na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów. Układ wylotowy odpowiada za odprowadzanie spalin z silnika, a jego szczelność dotyczy jedynie utrzymania ciśnienia i kontroli emisji. Z punktu widzenia pracy silnika, szczelność cylindrów jest bezpośrednio związana z zjawiskami zachodzącymi wewnątrz samego cylindra, takimi jak luz tłok-pierścienie-cylinder czy szczelność zaworów. Dobre praktyki w zakresie konserwacji silnika wymagają regularnego sprawdzania stanu pierścieni tłokowych, co pozwala na utrzymanie odpowiedniego ciśnienia sprężania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wymiana uszkodzonych pierścieni tłokowych w silniku, co znacznie poprawia jego osiągi i efektywność paliwową. W sytuacji, gdy układ wylotowy jest nieszczelny, może to prowadzić do zwiększenia emisji spalin, ale nie wpłynie to bezpośrednio na ciśnienie robocze w cylindrze.

Pytanie 27

Pomiar zbieżności kół przednich polega na pomiarze różnicy

A. kątów pochylenia kół jezdnych osi napędzanej.
B. odległości między obrzeżami obręczy kół za i przed osią koła.
C. między rozstawem kół z lewej i prawej strony.
D. przesunięcia kół tylnych w stosunku do kół przednich.
Pomiar zbieżności kół przednich jest kluczowym elementem w diagnostyce układów kierowniczych i zawieszenia pojazdów. Prawidłowy pomiar odległości między obrzeżami obręczy kół za i przed osią koła pozwala na ocenę, czy osie kół przednich są równolegle ustawione względem siebie oraz w stosunku do osi pojazdu. Zbieżność, czyli kąt ustawienia kół przednich, ma ogromny wpływ na stabilność jazdy, zużycie opon oraz efektywność paliwową. Przykładowo, zbyt duża zbieżność może prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon, a w skrajnych przypadkach do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dobrym praktykom w diagnostyce zbieżności jest wykorzystywanie specjalistycznych urządzeń pomiarowych, takich jak stacje do pomiaru geometrii kół, które umożliwiają dokładne pomiary w warunkach warsztatowych. Regularne sprawdzanie zbieżności kół jest zalecane przez producentów pojazdów, szczególnie po zdarzeniach drogowych, które mogą wpłynąć na geometrię układu jezdnego, oraz po wymianie elementów zawieszenia.

Pytanie 28

Do wykonania regulacji luzu zaworowego niezbędny jest

A. szczelinomierz.
B. mikrometr.
C. passametr.
D. głębokościomierz.
Szczelinomierz jest narzędziem pomiarowym wykorzystywanym do precyzyjnego ustalania luzu zaworowego w silnikach spalinowych. Luz zaworowy jest kluczowym parametrem, który wpływa na prawidłową pracę silnika, jego osiągi oraz efektywność. Użycie szczelinomierza pozwala na dokładne zmierzenie odstępu między końcem zaworu a jego gniazdem, co jest niezbędne do optymalizacji pracy silnika. Przykładowo, w silnikach z mechanicznymi zaworami, zbyt mały luz może prowadzić do przegrzewania i uszkodzenia zaworów, natomiast zbyt duży luz może powodować hałas i obniżoną efektywność spalania. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regulację luzu zaworowego należy przeprowadzać cyklicznie, zgodnie z harmonogramem serwisowym producenta, co zapewnia długotrwałą i bezawaryjną pracę silnika. Użycie szczelinomierza jest zatem kluczowe, aby zapewnić odpowiednią precyzję i jakość wykonania tej regulacji.

Pytanie 29

Do wymontowania końcówki drążka kierowniczego z ramienia zwrotnicy należy użyć

A. zestawu szczypiec uniwersalnych.
B. ściągacza sworzni kulowych.
C. klucza samozaciskowego.
D. prasy warsztatowej.
Ściągacz sworzni kulowych to narzędzie zaprojektowane specjalnie do demontażu sworzni kulowych, które łączą różne elementy układu zawieszenia pojazdu, w tym końcówki drążków kierowniczych. Użycie ściągacza w tym kontekście jest nie tylko zalecane, ale i standardem w praktyce warsztatowej. Narzędzie to działa poprzez równomierne rozłożenie siły na sworzeń kulowy, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia jego struktury oraz otaczających go elementów, takich jak zwrotnice. W przypadku usunięcia końcówki drążka kierowniczego, ściągacz pozwala na precyzyjne usunięcie bez konieczności stosowania nadmiernej siły, co jest kluczowe dla zachowania integralności układu kierowniczego. Dobrą praktyką jest również wcześniejsze nasmarowanie sworznia, co ułatwia jego demontaż. W warsztatach samochodowych często korzysta się z ściągaczy różnych typów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, zapewniając bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Pytanie 30

Minimalna grubość okładzin ściernych klocków hamulcowych powinna wynosić

A. od 1,5 cm do 2 cm.
B. od 1,5 mm do 2 mm.
C. od 0,5 mm do 1 mm.
D. od 0,5 cm do 1 cm.
Minimalna grubość okładzin ściernych klocków hamulcowych, wynosząca od 1,5 mm do 2 mm, jest kluczowym parametrem zapewniającym bezpieczeństwo i efektywność układu hamulcowego. Grubość ta została określona na podstawie standardów branżowych, które uwzględniają zarówno wymogi dotyczące bezpieczeństwa, jak i wydajności. W praktyce, grubość okładzin poniżej 1,5 mm może prowadzić do nieodpowiedniego hamowania, zwiększonego zużycia elementów układu oraz ryzyka uszkodzenia tarczy hamulcowej. Regularna kontrola grubości okładzin jest konieczna, aby zapewnić ich odpowiednią efektywność i uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładowo, w samochodach osobowych, zaleca się wymianę klocków hamulcowych, gdy osiągną one minimalną grubość, zwłaszcza w kontekście intensywnego użytkowania lub jazdy w trudnych warunkach. Tylko przestrzeganie tych standardów zapewnia nieprzerwaną skuteczność hamowania oraz bezpieczeństwo podróżujących.

Pytanie 31

Gdy tłok silnika spalinowego znajduje się w GMP, przestrzeń nad nim to objętość

A. komory spalania.
B. całkowita cylindra.
C. skokowasilnika.
D. skokowa cylindra.
Odpowiedź "komory spalania" jest prawidłowa, ponieważ w silniku spalinowym, gdy tłok znajduje się w Górnym Martwym Położeniu (GMP), przestrzeń nad tłokiem jest zdefiniowana jako komora spalania. Jest to miejsce, gdzie mieszanka paliwowo-powietrzna jest sprężana przed zapłonem oraz gdzie zachodzi proces spalania. Komora spalania ma istotny wpływ na wydajność silnika i jego osiągi. Właściwy kształt i objętość komory spalania mogą znacząco wpływać na efektywność spalania, co przekłada się na moc i moment obrotowy silnika. Przykładowo, w konstrukcji silników wyścigowych dąży się do optymalizacji komory spalania, aby maksymalizować moc oraz minimalizować emisję spalin. Zgodnie z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, projektanci silników powinni zrozumieć dynamikę płynów oraz termodynamikę, aby osiągnąć najlepsze parametry pracy silnika i spełnić normy emisji spalin, co jest kluczowe w kontekście regulacji ochrony środowiska.

Pytanie 32

Przedstawiony na rysunku element układu wtryskowego silnika to

Ilustracja do pytania
A. wtryskiwacz piezoelektryczny.
B. wtryskiwacz układu bezpośredniego wtrysku paliwa.
C. zawór odcinający w pompie wtryskowej.
D. pompowtryskiwacz.
Prawidłowa odpowiedź to pompowtryskiwacz, który jest kluczowym elementem nowoczesnych układów wtryskowych silników wysokoprężnych. Pompowtryskiwacz łączy w sobie funkcje zarówno pompy wtryskowej, jak i wtryskiwacza, co pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa. Dzięki jego budowie możliwe jest osiągnięcie wysokiego ciśnienia, co jest niezbędne do skutecznego wtrysku paliwa bezpośrednio do komory spalania. Zastosowanie pompowtryskiwaczy w silnikach common rail przyczynia się do zwiększenia efektywności spalania oraz ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Warto również zaznaczyć, że pompowtryskiwacze są dostosowane do pracy w trudnych warunkach, co zapewnia ich niezawodność i długą żywotność. W kontekście standardów branżowych, pompowtryskiwacze muszą spełniać rygorystyczne normy jakości, takie jak ISO 9001, co gwarantuje ich wysoką jakość i niezawodność w eksploatacji.

Pytanie 33

Technologię stosowaną w produkcji opon, pozwalającą na jazdę po utracie ciśnienia, oznacza się symbolem

A. PDC
B. AFS
C. PAX
D. ICC
Technologia oznaczona symbolem PAX to innowacyjny system, który pozwala na kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia w oponach. Opracowany przez koncern Michelin, PAX wykorzystuje specjalnie zaprojektowane opony, które mają szereg cech umożliwiających jazdę na uszkodzonej oponie, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach awaryjnych. Opony PAX są wyposażone w system nośny, który zapobiega całkowitemu opadaniu opony z felgi, nawet przy całkowitym braku powietrza. Dzięki temu kierowcy mogą pokonać do 200 km przy prędkościach do 80 km/h, co daje czas na dotarcie do najbliższego warsztatu lub miejsca, gdzie można przeprowadzić naprawę. Technologia ta jest szczególnie cenna w pojazdach osobowych oraz dostawczych, gdzie bezpieczeństwo i mobilność są kluczowe. Właściwe wykorzystanie opon PAX zgodnie z zaleceniami producenta przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 34

SL/CH 5W/40 to oznaczenie oleju silnikowego, który można zastosować

A. tylko w silniku czterosuwowym z zapłonem iskrowym.
B. w silniku czterosuwowym z zapłonem iskrowym lub samoczynnym.
C. tylko w silniku czterosuwowym z zapłonem samoczynnym.
D. w silniku dwusuwowym z zapłonem iskrowym.
Olej silnikowy oznaczony jako SL/CH 5W/40 to dobry wybór dla silników czterosuwowych. Można go używać zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla. To oznaczenie SL mówi nam, że ten olej spełnia normy API, co oznacza, że dobrze chroni silnik, a także może pomóc w oszczędności paliwa. Lepkość 5W/40 sprawia, że olej jest efektywny w różnych temperaturach, co jest ważne, bo warunki pogodowe często się zmieniają. Co ciekawe, takich olejów używa się w wielu autach, jak na przykład Volkswagen, Ford czy Toyota. Używając takiego oleju, można liczyć na dłuższy czas życia silnika i mniejsze koszty utrzymania.

Pytanie 35

Za pomocą lampy stroboskopowej diagnozuje się

A. układ hamulcowy.
B. układ kierowniczy.
C. układ napędowy.
D. układ zapłonowy.
Lampa stroboskopowa jest narzędziem diagnostycznym, które umożliwia ocenę działania układu zapłonowego silnika spalinowego. Jej działanie opiera się na emitowaniu błysków świetlnych w regularnych odstępach czasu, co pozwala na wizualizację ruchu elementów silnika, takich jak wałek rozrządu czy zapłon. Dzięki stroboskopowi mechanik może ocenić synchronizację zapłonu oraz ewentualne opóźnienia, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Przykładem praktycznego zastosowania lampy stroboskopowej jest analiza działania pojedynczego cylindra w silniku, co umożliwia wykrycie problemów z iskrownikiem lub cewką zapłonową. Dobrym standardem w branży jest przeprowadzanie diagnozy przy użyciu lampy stroboskopowej w trakcie regulacji zapłonu, aby upewnić się, że osiągnięto optymalne ustawienia dla maksymalnej efektywności silnika. Regularne użycie tego narzędzia w warsztatach samochodowych przyczynia się do poprawy jakości usług oraz zadowolenia klientów.

Pytanie 36

Na rysunku przedstawiono ściągacz, którego nie należy używać do demontażu

Ilustracja do pytania
A. przegubów kulowych.
B. wycieraczek.
C. końcówek drążków kierowniczych.
D. sprężyn.
Poprawna odpowiedź to "sprężyn". Źle dobrane narzędzie do demontażu sprężyn może prowadzić do poważnych wypadków, gdyż sprężyny generują dużą siłę, co stwarza ryzyko dla użytkownika. W przypadku sprężyn, zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi, takich jak ściągacze sprężyn, które są zaprojektowane do bezpiecznego usuwania tego typu komponentów. Na przykład, użycie ściągacza sprężyn zapewnia równomierne rozłożenie siły oraz minimalizuje ryzyko poważnych obrażeń. Stosowanie niewłaściwych narzędzi, jak te pokazane na rysunku, nie tylko obniża efektywność demontażu, ale również może prowadzić do uszkodzenia elementów pojazdu lub narzędzi. W przemyśle motoryzacyjnym standardy bezpieczeństwa wymagają, aby technicy stosowali odpowiednie narzędzia do każdego etapu pracy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 37

Po wykonanej naprawie układu hamulcowego należy wykonać

A. odczyt kodów błędów sterownika ABS.
B. test na stanowisku rolkowym.
C. pomiar długości drogi hamowania pojazdu.
D. test na szarpaku.
Test na stanowisku rolkowym jest kluczowym krokiem po wykonaniu naprawy układu hamulcowego, ponieważ pozwala na kompleksową ocenę skuteczności hamulców w rzeczywistych warunkach. Stanowiska rolkowe umożliwiają symulację obciążenia, jakie występuje podczas normalnej jazdy, co jest istotne dla właściwej kalibracji układu hamulcowego. W trakcie testu można zmierzyć siłę hamowania oraz sprawdzić, czy hamulce działają równomiernie na wszystkich kołach, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa pojazdu. Ponadto, przeprowadzenie tego testu umożliwia zidentyfikowanie potencjalnych problemów, takich jak nierównomierne zużycie klocków czy tarcz hamulcowych. Standardy branżowe, takie jak normy ISO czy wytyczne producentów samochodów, podkreślają konieczność wykonywania tego typu testów po każdej naprawie, aby zapewnić, że pojazd spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa oraz jakości. Przykładowo, testy te są rutynowo stosowane w warsztatach samochodowych jako standardowa procedura, co potwierdza ich znaczenie w praktyce.

Pytanie 38

Do płukania układu klimatyzacji stosuje się

A. czysty azot lub chemiczny roztwór i azot.
B. alkohol metylowy lub etylowy.
C. rozpuszczalniki acetonowe.
D. benzynę ekstrakcyjną.
Zastosowanie takich substancji jak benzyna ekstrakcyjna czy różne rozpuszczalniki, to kiepski pomysł, a wręcz niebezpieczny. Choć benzyna może rozpuścić niektóre zanieczyszczenia, to wprowadza do układu coś, co może zaszkodzić komponentom klimatyzacji. No i mogą się pojawić różne problemy, jak korozja czy uszkodzenia gumowych elementów. Rozpuszczalniki acetonowe? To już w ogóle niebezpieczna sprawa, bo mogą zniszczyć materiały, które nie wytrzymują ich działania. A do tego, te substancje często emitują opary, które są szkodliwe – na pewno nie powinno się ich używać w takich układach. Jeśli chodzi o alkohole, metanol i etanol mogą coś tam rozpuścić, ale ich stosowanie w klimatyzacji mija się z celem, bo ryzyko reakcji chemicznych z olejami to naprawdę poważna sprawa. Dodatkowo, potrafią zostawiać resztki, co może tylko pogorszyć działanie klimatyzacji. Dlatego w przemyśle HVAC stawia się na sprawdzone metody, jak użycie czystego azotu oraz specjalnych roztworów. Przynajmniej wtedy można być pewnym, że proces konserwacji będzie skuteczny i bezpieczny.

Pytanie 39

W samochodzie z silnikiem ZS występuje nadmierne zadymienie spalin barwy czarnej. Przyczyną jest

A. nieszczelność pierścieni tłokowych i spalanie oleju silnikowego.
B. nieprawidłowe wyregulowanie zaworów.
C. nieszczelność uszczelki podgłowicowej.
D. wadliwe rozpylenie paliwa spowodowane niesprawnością wtryskiwaczy.
W przypadku silnika ZS, nadmierne zadymienie spalin barwy czarnej jest najczęściej spowodowane wadliwym rozpyleniem paliwa, co jest bezpośrednio związane z niesprawnością wtryskiwaczy. Wtryskiwacze są kluczowymi elementami systemu wtrysku paliwa, odpowiedzialnymi za atomizację paliwa i jego precyzyjne dostarczenie do komory spalania. Gdy wtryskiwacze nie funkcjonują poprawnie, paliwo może być wtryskiwane w zbyt dużych ilościach lub w sposób nieprawidłowy, co prowadzi do niepełnego spalania i powstawania czarnych spalin. Przykładowo, zanieczyszczenia lub uszkodzenia wtryskiwaczy mogą powodować, że paliwo nie jest efektywnie atomizowane, przez co jego nadmiar gromadzi się w cylindrze i nie spala się całkowicie. W praktyce, regularne serwisowanie układu wtryskowego, w tym czyszczenie wtryskiwaczy, jest kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności silnika i minimalizacji emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak wytyczne dotyczące emisji spalin, podkreślają znaczenie dobrze wyregulowanego układu wtryskowego, co ma na celu zarówno ochronę środowiska, jak i efektywność paliwową pojazdów.

Pytanie 40

Do prawidłowego zamontowania tulei gumowo-metalowej w wahaczu należy wykorzystać

A. ściągacz bezwładnościowy.
B. końcówkę klucza nasadowego i młotek.
C. prasę hydrauliczną.
D. imadło.
Prasa hydrauliczna jest kluczowym narzędziem przy montażu tulei gumowo-metalowej w wahaczach, ponieważ pozwala na uzyskanie odpowiedniego nacisku, który jest niezbędny do prawidłowego osadzenia elementu. Przy użyciu prasy hydraulicznej możliwe jest równomierne rozłożenie siły, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno tulei, jak i samego wahacza. Proces ten jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, które podkreślają znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi do montażu komponentów, aby zapewnić ich trwałość i właściwe działanie. Przykładem zastosowania prasy hydraulicznej może być wymiana tulei w pojazdach, gdzie precyzyjne dopasowanie jest kluczowe dla stabilności zawieszenia. Warto również zaznaczyć, że nieprawidłowy montaż tulei, przy użyciu niewłaściwych narzędzi, może prowadzić do przedwczesnego zużycia elementów układu zawieszenia oraz obniżenia bezpieczeństwa jazdy.