Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 12 stycznia 2025 18:45
  • Data zakończenia: 12 stycznia 2025 18:59

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie oprogramowanie należy wybrać, aby stworzyć prezentację multimedialną w trybie slideshow?

A. Acrobat Reader
B. Corel Draw
C. Adobe Encore
D. Power Point
PowerPoint to jeden z tych programów, które naprawdę rządzą w tworzeniu prezentacji. Używa się go w szkołach, na różnych konferencjach czy w firmach – wszędzie tam, gdzie trzeba pokazać coś w atrakcyjny sposób. Ma sporo fajnych opcji, dzięki którym można stworzyć piękne slajdy z tekstem, obrazkami, a nawet filmikami. Co ciekawe, można też korzystać z gotowych szablonów, co bardzo ułatwia życie i przyspiesza pracę. Zauważyłem, że program pozwala również na współpracę, co jest super, bo kilka osób może pracować nad jednym dokumentem równocześnie. Ogólnie rzecz biorąc, warto pamiętać, żeby prezentacje były krótkie i na temat, bo pomaga to utrzymać uwagę słuchaczy, a PowerPoint w tym całkiem nieźle pomaga, dzięki różnym grafikom i animacjom. No i jeszcze jedna sprawa – zintegrowanie z innymi programami z pakietu Office, jak Excel czy Word, to naprawdę duża zaleta, bo można łatwo wstawić potrzebne dane. W sumie, jeśli chcesz efektywnie przekazywać informacje, PowerPoint to narzędzie, które warto mieć.

Pytanie 2

Jakie elementy przedstawia obraz SVG zdefiniowany w poniższym kodzie?

<svg width="200″ height="150″>
<rect width="100″ height="100″ fill=#ff0000″>

A. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim
B. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym
C. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim
D. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym
Obraz SVG przedstawia kwadrat o boku 100 pikseli z czerwonym wypełnieniem. Analizując kod SVG, widzimy, że użyto elementu, który definiuje prostokąt. W atrybutachpodano szerokość i wysokość, które oba są ustawione na 100 pikseli, co jasno wskazuje, że ma on kształt kwadratu. Wartością atrybutu 'fill' jest '#ff0000', co oznacza kolor czerwony w notacji szesnastkowej. W praktyce, SVG jest wykorzystywane w grafice wektorowej w internecie, co pozwala na skalowanie obrazów bez utraty jakości. Takie podejście jest zgodne z najnowszymi standardami webowymi, a jego zastosowanie w projektowaniu stron internetowych oraz aplikacji mobilnych staje się coraz bardziej powszechne. Właściwe rozumienie kodu SVG oraz jego struktury jest kluczowe dla efektywnego tworzenia grafik, co wpływa na estetykę i doświadczenie użytkownika w aplikacjach. Dodatkowo, umiejętność pracy z SVG otwiera możliwości tworzenia animacji i interaktywnych elementów graficznych, co jest istotne w nowoczesnym designie.

Pytanie 3

Który z wymienionych typów plików audio najlepiej nadaje się do publikacji w sieci?

A. WAV
B. MP3
C. WMA
D. MP4
MP3 to jeden z tych formatów audio, które praktycznie każdy zna. Jest super popularny, zwłaszcza w sieci. Jego największa zaleta? Dzięki kompresji dźwięku pliki są mniejsze, co sprawia, że łatwo je przesyłać i szybko ładują się na stronach. Z algorytmem stratnej kompresji MP3 da się osiągnąć niezłą jakość dźwięku, mimo że pliki są znacznie mniejsze niż te bezstratne, jak WAV. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że sporo platform muzycznych, takich jak Spotify czy Apple Music, używa MP3, żeby dać nam dostęp do ogromnej bazy utworów. Co ważne, MP3 działa na praktycznie wszystkich urządzeniach, co czyni go naprawdę uniwersalnym wyborem dla twórców treści. Warto pamiętać, że przy publikacjach internetowych liczy się nie tylko wybór formatu, ale też jakość dźwięku i czas ładowania – to wszystko wpływa na doświadczenie użytkowników.

Pytanie 4

Jaki format jest najbardziej odpowiedni do przechowywania zdjęć cyfrowych, które będą dalej edytowane?

A. PSD
B. RAW
C. TIFF
D. JPEG
Wybór formatu JPEG do magazynowania zdjęć cyfrowych, które będą poddawane obróbce, jest często mylnie postrzegany jako właściwy, jednak niesie ze sobą szereg ograniczeń. JPEG jest formatem kompresowanym, co oznacza, że w procesie zapisu zdjęcia dochodzi do utraty części informacji. Ta kompresja stratna skutkuje zmniejszeniem jakości obrazu, co jest szczególnie problematyczne w kontekście dalszej edycji. Każda korekta, którą wprowadzamy, powoduje ponowną kompresję, co może prowadzić do dalszego pogorszenia jakości, a w rezultacie do destrukcji szczegółów obrazu. Z kolei format TIFF, choć jest bezstratny, jest znacznie większy i mniej praktyczny do codziennego użytku, co utrudnia dalszą obróbkę. PSD, z kolei, jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i nie jest powszechnie akceptowany przez inne aplikacje do edycji zdjęć, co ogranicza jego uniwersalność. Wybór niewłaściwego formatu zdjęć może prowadzić do utraty szczegółów i jakości, co negatywnie wpływa na efektywność pracy w postprodukcji. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnic między formatami oraz ich zastosowaniem w praktyce, co pozwala na dokonywanie świadomych wyborów i osiąganie lepszych rezultatów w obróbce zdjęć.

Pytanie 5

Formaty plików AI oraz CDR służą do

A. modyfikacji obiektów w aplikacjach do obróbki grafiki wektorowej
B. odtwarzania oraz modyfikacji dźwięków
C. modyfikacji obrazów cyfrowych w programach dedykowanych obróbce grafiki rastrowej
D. odtwarzania oraz modyfikacji animacji i filmów
Odpowiedź wskazująca na edycję obiektów w programach przeznaczonych do obróbki grafiki wektorowej jest poprawna, ponieważ formaty AI i CDR są typowymi przykładami plików wektorowych używanych w programach takich jak Adobe Illustrator (format AI) i CorelDRAW (format CDR). Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych definicjach kształtów, co pozwala na ich dowolne skalowanie bez utraty jakości. Dzięki temu, pliki w formacie AI i CDR idealnie nadają się do projektowania logo, ikon, ilustracji oraz wszelkich materiałów graficznych, które wymagają zmienności rozmiaru. W praktyce, profesjonaliści w dziedzinie grafiki często korzystają z tych formatów, aby zachować wysoką jakość wizualną podczas druku oraz publikacji cyfrowych. Standardy te są szeroko stosowane w branży kreatywnej, co czyni je fundamentalnymi narzędziami dla projektantów graficznych.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

W trakcie przygotowywania prezentacji multimedialnej, należy najpierw

A. zdecydować o tle dla prezentacji
B. określić główny cel prezentacji
C. zebrać i uporządkować materiały, które będą wykorzystane w prezentacji
D. wybrać typ czcionki, która będzie stosowana w prezentacji
Określenie celu prezentacji jest kluczowym krokiem w przygotowaniu skutecznej prezentacji multimedialnej. Cel definiuje, co chcemy osiągnąć, czy ma to być przekazanie informacji, zainspirowanie do działania, czy może przekonanie odbiorców do określonego stanowiska. Przykładowo, jeśli celem jest edukacja, powinno to wpłynąć na dobór treści oraz stylu komunikacji. W praktyce, dobrze zdefiniowany cel pozwala na skoncentrowanie się na kluczowych informacjach, które będą istotne dla odbiorców. Ponadto, podczas projektowania slajdów możemy dostosować treść, takie jak grafika czy tekst, aby były one zgodne z założonym celem. W branży prezentacji multimedialnych stosuje się też zasady takie jak model ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction), które pomagają w tworzeniu angażujących prezentacji. Zrozumienie celu również pomaga w ocenie efektywności prezentacji po jej przeprowadzeniu, umożliwiając ewaluację czy cel został osiągnięty.

Pytanie 8

Aby zamienić prezentację stworzoną w OpenOffice Impress na format Flash, trzeba ją wyeksportować do formatu

A. PDF
B. PPT
C. SWF
D. XML
Odpowiedź SWF jest poprawna, ponieważ format SWF (Shockwave Flash) jest standardowym formatem używanym do przechowywania animacji i interaktywnych aplikacji w środowisku Flash. Eksportowanie prezentacji do tego formatu pozwala na zachowanie interaktywności oraz efektów wizualnych, które nie są możliwe do osiągnięcia w innych formatach, takich jak PDF czy PPT. SWF jest powszechnie stosowany w internetowych prezentacjach, a także w aplikacjach edukacyjnych, co czyni go idealnym wyborem dla użytkowników OpenOffice Impress, którzy chcą udostępnić swoje dzieła w bogatej formie multimedialnej. Przykładem zastosowania może być tworzenie interaktywnych kursów e-learningowych, w których uczestnicy mogą bezpośrednio angażować się w treści poprzez kliknięcia i nawigację. Dobre praktyki wskazują, że korzystanie z formatu SWF w prezentacjach zapewnia większe możliwości w zakresie animacji oraz integracji z innymi technologiami webowymi, co jest kluczowe w nowoczesnym projektowaniu edukacyjnym.

Pytanie 9

Aby móc używać plików .psd do produkcji fotokastu, należy

A. zmienić rozdzielczość pliku
B. zrasteryzować plik
C. zwektoryzować plik
D. zmienić format pliku
Wskazanie 'zmienić format pliku' to dobra odpowiedź, bo pliki .psd, które są głównymi plikami w Photoshopie, trzeba przekonwertować na format, który będzie lepiej działał w programach do tworzenia fotokastów. Najczęściej używane formaty to .jpg, .png albo .gif. Na przykład, jak mamy plik graficzny z warstwami w .psd, to musimy go wyeksportować jako obraz rastrowy, żeby wszystko wyglądało tak jak trzeba w fotokastach. Dobrze jest też pamiętać, żeby plik miał odpowiednią rozdzielczość, bo inaczej obraz może być słabej jakości. W branży graficznej ważne jest, żeby umieć zmieniać formaty plików, żeby działały w różnych programach i były użyteczne. Standardowe formaty jak .jpg czy .png są najczęściej wybierane, bo są bardzo uniwersalne i wszędzie akceptowane.

Pytanie 10

Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie animacji w formie cyfrowych obrazów?

A. Cyfrowa kamera wideo i skaner optyczny
B. Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon
C. Skaner optyczny i dyktafon
D. Tablet graficzny i kolorymetr
Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon to urządzenia, które są powszechnie wykorzystywane do pozyskiwania animowanych obrazów cyfrowych, zwanych także wideo. Cyfrowe aparaty fotograficzne, zwłaszcza te wyposażone w funkcję nagrywania, umożliwiają rejestrację sekwencji wideo w wysokiej jakości. Przykładem są aparaty lustrzane oraz bezlusterkowce, które oferują różne tryby nagrywania, pozwalając na tworzenie dynamicznych ujęć. Smartfony, z kolei, stały się niezwykle popularnym narzędziem do kręcenia wideo ze względu na ich mobilność oraz zaawansowane technologie, takie jak stabilizacja obrazu czy możliwość edytowania wideo bezpośrednio na urządzeniu. Oba te urządzenia są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co sprawia, że są idealnym wyborem dla amatorów i profesjonalistów w produkcji multimedialnej. Współczesne trendy w fotografii i filmowaniu wymagają umiejętności korzystania z różnych źródeł, a umiejętność posługiwania się tymi urządzeniami jest kluczowa w świecie cyfrowym.

Pytanie 11

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. AVI
B. MIDI
C. WAV
D. MP3
MIDI, WAV i MP3 to formaty, które każdy zna, ale to, że są związane z dźwiękiem, nie znaczy, że nadają się do zapisu zarówno dźwięku, jak i obrazu. MIDI, czyli Musical Instrument Digital Interface, to tak naprawdę tylko zestaw instrukcji dla instrumentów muzycznych. Nie ma tam rzeczywistych danych audio, więc to nie jest dobry wybór, jeśli chodzi o multimedialne projekty. WAV to format audio, który charakteryzuje się dużą jakością dźwięku, ale nie obsługuje wideo, a jego pliki mogą być naprawdę spore. MP3 z kolei, znany z odtwarzania muzyki, również nie jest w stanie przechować żadnych obrazów. Często ludzie myślą, że skoro te formaty dotyczą dźwięku, to można je używać z obrazem, co nie jest do końca prawdą. Dlatego, jeśli chcesz mieć zarówno dźwięk, jak i obraz w jednym pliku, warto postawić na formaty kontenerowe, takie jak AVI, które są stworzone z myślą o takich zastosowaniach.

Pytanie 12

Określ minimalną pojemność nośnika pamięci wymaganą do zapisania 200 fotografii o wielkości 5 000 kB oraz 100 zdjęć o rozmiarze 5 MB?

A. 1,5 GB
B. 2,0 GB
C. 0,5 GB
D. 1,0 GB
Żeby obliczyć, ile pamięci potrzebujemy na 200 zdjęć po 5 000 kB i 100 zdjęć po 5 MB, najpierw przeróbmy jednostki na jedną. 5 000 kB to tak naprawdę 5 MB, więc mamy 200 zdjęć, co daje 200 razy 5 MB, czyli 1 000 MB. Do tego dochodzi jeszcze 100 zdjęć po 5 MB, co daje dodatkowe 500 MB. Łącznie mamy więc 1 000 MB + 500 MB, co daje 1 500 MB, a to jest 1,5 GB. Z tego wynika, że odpowiedź 1,5 GB jest jak najbardziej na miejscu, bo to najmniej, co potrzebujemy, żeby pomieścić wszystkie zdjęcia. W praktyce warto zawsze zostawić sobie trochę luzu na pliki tymczasowe i przyszłe potrzeby, a to jest zgodne z ogólnymi zasadami zarządzania pamięcią.

Pytanie 13

Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła?

A. BMP, JPEG, PNG, GIF
B. SVG, WMF, DOC, TIFF
C. JPEG, PDF, EPS, DOC
D. PNG, TIFF, PDF, GIF
Odpowiedź 'PNG, TIFF, PDF, GIF' jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty obsługują przezroczystość tła, co oznacza, że pozwalają na zachowanie elementów grafiki bez tła, co jest szczególnie istotne w projektach graficznych. Format PNG (Portable Network Graphics) jest szeroko stosowany w internecie, ponieważ obsługuje zarówno przezroczystość, jak i kompresję bezstratną, co czyni go idealnym wyborem dla obrazów z logotypami czy grafikami wymagającymi precyzyjnych krawędzi. TIFF (Tagged Image File Format) jest często wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku, a jego zdolność do obsługi przezroczystości czynią go praktycznym formatem dla archiwizacji obrazów. PDF (Portable Document Format) jest używany do tworzenia dokumentów, w których istotne jest zachowanie układu i jakości, a przezroczystość jest ważnym elementem w projektowaniu graficznym. GIF (Graphics Interchange Format) również obsługuje przezroczystość, choć w ograniczonym zakresie, co sprawia, że jest popularny w prostych animacjach i grafikach internetowych. Wybór odpowiedniego formatu jest kluczowy w kontekście optymalizacji plików do różnych zastosowań, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe.

Pytanie 14

W której kolumnie tabeli poprawnie przypisano źródła światła do temperatur barwowych?

Temperatura
barwowa [K]
Źródła światła
2 800÷3 800światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło halogenoweświatło słoneczne po
zachodzie słońca
5 000÷6 500światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w pochmurny dzień
6 500÷8 000światło halogenoweświatło halogenoweświatło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne
w południe
8 000÷10 000światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło halogenowe
A.B.C.D.

A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Odpowiedź C jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla temperatury barwowe przypisane do odpowiednich źródeł światła. Światło halogenowe, które emituje ciepłe światło, znajduje się w zakresie od 5 000 do 6 500 K. Wartością referencyjną jest światło słoneczne w południe, które osiąga wyższą temperaturę barwową, sięgając 8 000-10 000 K, co skutkuje jego chłodniejszym i bardziej niebieskim odcieniem. Z kolei światło słoneczne po zachodzie słońca, charakteryzujące się temperaturą barwową od 2 800 do 3 800 K, postrzegane jest jako cieplejsze, z dominującymi tonami żółtymi i czerwonymi. Wiedza ta jest istotna w kontekście projektowania oświetlenia, gdzie dobór odpowiedniej temperatury barwowej wpływa na atmosferę pomieszczenia, funkcjonalność oraz komfort użytkowników. Przykładowo, w przestrzeniach biurowych preferuje się wyższe temperatury barwowe, sprzyjające koncentracji, natomiast w strefach relaksu często wybiera się ciepłe światło, które sprzyja odprężeniu. Zrozumienie tych zasad pomaga w praktycznym zastosowaniu technologii oświetleniowej zgodnie z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 15

Jakiego skrótu należy użyć, aby wybrać wszystkie obiekty na danym slajdzie?

A. CTRL + C
B. CTRL + V
C. CTRL + Z
D. CTRL + A
Skrót CTRL + A to taki standardowy myk, który można znaleźć w wielu programach, w tym tych do robienia prezentacji. Dzięki niemu można szybko zaznaczyć wszystkie obiekty na slajdzie, co jest naprawdę przydatne, kiedy trzeba ogarnąć tekst, obrazki czy wykresy. Na przykład, jeżeli chcesz zmienić kolor czcionki albo wywalić wszystkie elementy, CTRL + A pozwoli ci na szybkie zaznaczenie wszystkiego, co znacznie przyspiesza robotę. W branży, umiejętność posługiwania się skrótami klawiszowymi jest mega ważna, bo to ułatwia pracę i pozwala na lepsze zarządzanie różnymi zadaniami. Ci, którzy znają te skróty, są w stanie robić rzeczy szybciej, co ma spore znaczenie w pracy zawodowej.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Tworząc multimedialną prezentację dla dzieci, warto zadbać o to, aby znalazło się w niej

A. mniejsza ilość ilustracji oraz efektów multimedialnych
B. duża liczba animacji
C. mniejsza ilość kolorów na slajdach
D. większa ilość ilustracji oraz efektów multimedialnych
Wybór większej liczby ilustracji i efektów multimedialnych w prezentacji multimedialnej dla dzieci jest kluczowy dla skutecznego przekazywania informacji. Dzieci są wizualnymi uczniami, co oznacza, że przetwarzają i zapamiętują informacje lepiej, gdy są one przedstawione w atrakcyjny sposób. Użycie ilustracji, zdjęć i animacji przyciąga ich uwagę i sprawia, że prezentowane treści są bardziej zrozumiałe. Przykładem może być zastosowanie kolorowych grafik przedstawiających zwierzęta w edukacji przyrodniczej, co nie tylko angażuje dzieci, ale także ułatwia im przyswajanie wiedzy. Ponadto, wprowadzenie efektów multimedialnych, takich jak krótkie filmy czy dźwięki, może wzbogacić doświadczenie edukacyjne, czyniąc je bardziej interaktywnym i zapadającym w pamięć. Dobre praktyki w projektowaniu takich prezentacji podkreślają potrzebę równowagi pomiędzy treścią a formą, aby wizualizacje wspierały, a nie przytłaczały główne przesłanie. Warto również zwrócić uwagę na zasady dostępności, takie jak użycie odpowiednich kontrastów kolorów czy czytelnych czcionek, co jest szczególnie ważne w kontekście różnorodności potrzeb dzieci.

Pytanie 18

Czym nie jest określony parametr definiujący cechy warstwy?

A. wypełnienie
B. tryb mieszania
C. rozdzielczość
D. krycie
Rozdzielczość to nie jest coś, co określa właściwości warstwy w grafice czy edycji obrazów. To raczej inne rzeczy, jak wypełnienie, krycie i tryb mieszania są tym, co naprawdę wpływa na to, jak warstwy współpracują ze sobą i jak wszystko wygląda na końcu. Na przykład, wypełnienie to kolor albo tekstura, która wypełnia warstwę. Wiesz, w projektowaniu graficznym to ma ogromne znaczenie, bo jak dobrze dobierzesz wypełnienia, to projekt naprawdę zyskuje na estetyce. Krycie pokazuje, jak przezroczysta jest warstwa. Niska przezroczystość może sprawić, że warstwa będzie ledwo widoczna, a zbyt wysokie sprawi, że wszystko inne może być zakryte. I tryb mieszania? On decyduje, jak kolory z warstwy wpływają na kolory tych poniżej. Dzięki temu można uzyskać różne ciekawe efekty. A rozdzielczość, chociaż ważna dla jakości obrazu, to nie ma związku z właściwościami samej warstwy.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Aby umieścić na stronie internetowej z tłem w kolorze kremowym logo firmy w postaci czerwono-czarnej grafiki na białym tle, należy najpierw przeskalować logo, a następnie

A. wystarczy zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
B. ustawić kanał alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisać plik w formacie PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
D. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie JPG lub TIFF
Zrozumienie odpowiednich technik i formatów graficznych jest kluczowe dla efektywnego projektowania wizualnego. Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła w kontekście logo, które ma być umieszczone na stronie z kremowym tłem, jest niezwykle istotne, ponieważ białe tło logo może nie tylko wprowadzać harmonię w kompozycji, ale także wprowadzać niepożądane efekty wizualne. W przypadku zapisu plików w formacie JPG lub TIFF, niezależnie od ustawień przezroczystości, te formaty nie obsługują przezroczystości w taki sposób, jak PNG czy GIF89a. JPG kompresuje obraz stratnie, co może prowadzić do utraty jakości, a TIFF, mimo że jest formatem wysoce jakościowym, nie jest idealny do użytku w sieci. Ustawienie kanału alfa na kolory czerwony lub czarny, jak sugeruje jedna z niepoprawnych odpowiedzi, jest również mylne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej potrzeby dopasowania koloru tła i nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości. Zastosowanie nieodpowiednich formatów i ustawień może prowadzić do problemów z wyświetlaniem grafiki na różnych urządzeniach, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. W branży projektowania graficznego, zrozumienie różnic pomiędzy formatami graficznymi, a także ich zastosowań, jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w projektach wizualnych.

Pytanie 21

Zanim zamieścisz w Internecie materiał multimedialny zawierający wizerunek osoby niepełnoletniej, należy

A. uzyskać zgodę osoby niepełnoletniej na zamieszczenie wizerunku
B. podpisać zdjęcie osoby niepełnoletniej, podając jej imię oraz nazwisko
C. umieścić zdjęcie osoby niepełnoletniej po prawej stronie slajdu
D. uzyskać zgodę osoby niepełnoletniej oraz jej prawnych opiekunów
Uzyskanie zgody osoby nieletniej oraz jej prawnych opiekunów przed publikacją wizerunku jest kluczowym elementem ochrony prywatności i praw dziecka, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym RODO. Osoby nieletnie nie są w pełni zdolne do podejmowania decyzji dotyczących wykorzystania ich wizerunku, dlatego zgoda ich opiekunów prawnych jest niezbędna. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której szkoła planuje opublikować zdjęcia dzieci z wydarzenia szkolnego na swojej stronie internetowej. W takim przypadku szkoła musi uzyskać pisemną zgodę zarówno od dzieci, jak i ich rodziców lub opiekunów. Dobre praktyki w zakresie ochrony danych osobowych przewidują stosowanie formularzy zgody, które jasno określają, w jaki sposób i w jakim celu dane będą wykorzystywane, co zwiększa transparentność i zaufanie do instytucji. Należy również pamiętać, że zgoda może być cofnięta w każdym momencie, co powinno być jasno komunikowane w formularzu.

Pytanie 22

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do wprowadzania oraz modyfikacji przejść tonalnych?

A. Pióro
B. Kroplomierz
C. Gradient
D. Wiadro z farbą
Odpowiedź "Gradient" jest naprawdę trafiona, bo to narzędzie jest super ważne, jak chodzi o tworzenie i edytowanie przejść kolorystycznych w grafice komputerowej. Dzięki gradientowi możemy uzyskać płynne efekty między różnymi kolorami, co daje nam fajne wizualne efekty i głębię. Przykładowo, można go użyć do zrobienia tła, gdzie kolory delikatnie się zmieniają, co sprawia, że projekt wygląda nowocześnie i dynamicznie. W branży grafiki korzysta się z gradientów na każdym kroku, czy to w plakatach, ulotkach, czy stronach www. Estetyka kolorów to kluczowa sprawa, gdy chcemy przyciągnąć uwagę. Na przykład w logo różne odcienie jednego koloru mogą świetnie podkreślić jego kształty. Programy takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator dają możliwość precyzyjnego ustawiania kątów i intensywności gradientów, co naprawdę otwiera drogę do kreatywności.

Pytanie 23

Jakie formaty wykorzystują cyfrowe aparaty do zapisu zdjęć?

A. XCF, TIFF
B. PNG, PSD
C. JPEG, RAW
D. BMP, GIF
Odpowiedź 'JPEG, RAW' jest poprawna, ponieważ oba te formaty są powszechnie stosowane w cyfrowych aparatach fotograficznych do zapisywania zdjęć. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest najbardziej popularnym formatem graficznym, który kompresuje zdjęcia w sposób lossy, co oznacza, że część danych jest tracona w celu zmniejszenia rozmiaru pliku. JPEG jest idealny do użycia w aplikacjach internetowych oraz w sytuacjach, gdzie rozmiar pliku ma kluczowe znaczenie, np. w przesyłaniu zdjęć przez e-mail czy publikowaniu ich w sieci. Z drugiej strony, format RAW to niestracony format, który przechowuje wszystkie informacje z matrycy aparatu, co pozwala na bardziej elastyczne edytowanie zdjęć w postprodukcji. Umożliwia to zachowanie większej ilości szczegółów i lepszą kontrolę nad parametrami, takimi jak ekspozycja czy balans bieli. W profesjonalnym fotografowaniu, wybór formatu RAW jest często preferowany, ponieważ daje większą swobodę w edycji. Użycie obu tych formatów - JPEG do codziennych zastosowań oraz RAW do bardziej wymagających projektów - jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 24

AVI to format przechowywania

A. wyłącznie ścieżek wideo
B. wyłącznie ścieżek audio
C. szablonu witryny internetowej
D. ścieżek dźwiękowych oraz obrazów wideo
Format AVI (Audio Video Interleave) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych używanych do przechowywania zarówno ścieżek audio, jak i wideo. Został opracowany przez firmę Microsoft w 1992 roku jako część technologii Multimedia Windows. AVI umożliwia synchronizację dźwięku i obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla różnych aplikacji, takich jak odtwarzanie filmów, prezentacje multimedialne czy produkcja wideo. Dzięki swojej elastyczności, AVI wspiera różne kodeki audio i wideo, co pozwala na dostosowanie jakości i rozmiaru plików w zależności od potrzeb użytkownika. Przykładowo, pliki AVI można wykorzystać w programach do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro, gdzie można łączyć różne ścieżki audio i wideo w jednym projekcie. W praktyce, użytkownicy często stosują AVI do archiwizacji materiałów wideo, ze względu na jego powszechność oraz wsparcie w wielu odtwarzaczach multimedialnych i systemach operacyjnych. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów branżowych, AVI jest często porównywany z nowszymi formatami, takimi jak MP4, które oferują lepszą kompresję, ale AVI nadal pozostaje istotnym formatem w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b>trzy spowodują, że w wyświetlaniu słowo dwa będzie

A. podwyższone
B. obniżone
C. pogrubione
D. pochylone
Odpowiedź 'pogrubiony' jest poprawna, ponieważ znacznik w HTML służy do zaznaczania tekstu, który ma być wyświetlany w formie pogrubionej. W praktyce, stosowanie tego znacznika pozwala na wyróżnienie istotnych informacji w treści dokumentu, co jest szczególnie użyteczne w kontekście prezentacji danych, raportów czy stron internetowych. Dzięki pogrubieniu, użytkownicy łatwiej zauważają kluczowe punkty, co może zwiększać czytelność i zrozumienie tekstu. W branży web developmentu, dobra praktyka nakazuje stosowanie znaczników semantycznych, takich jak , które nie tylko zmieniają wygląd tekstu, ale również informują o jego znaczeniu. Użycie znaczników powinno być zgodne z zasadami dostępności, co oznacza, że tekst pogrubiony powinien pełnić istotną rolę w kontekście treści, a nie być używany jedynie dla estetyki.

Pytanie 27

Które z poniższych urządzeń nie wprowadza cyfrowego obrazu bezpośrednio do komputera?

A. Analogowego aparatu fotograficznego
B. Skanera bębnowego
C. Interaktywnego ekranu tabletu
D. Cyfrowej kamery video
Analogowy aparat fotograficzny, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie generuje obrazu cyfrowego, który mógłby być bezpośrednio przesyłany do komputera. Aparaty analogowe rejestrują obraz na kliszy fotograficznej, co oznacza, że do uzyskania obrazu cyfrowego konieczne jest jego zeskanowanie lub cyfryzacja w innym procesie. Proces ten może odbywać się za pomocą skanera, jednak wymaga dodatkowych działań, aby przenieść obraz do formatu cyfrowego. W praktyce, aby wykorzystać zdjęcia z analogowego aparatu w środowisku cyfrowym, konieczne jest ich przetwarzanie przez odpowiednie urządzenia, co wpływa na efektywność pracy w branży fotograficznej i kreatywnej. Standardy jakościowe skanowania i cyfryzacji obrazów analogowych są kluczowe, aby zachować detale i jakość zdjęć, co jest szczególnie istotne w profesjonalnej obróbce zdjęć.

Pytanie 28

Obraz nie może być wprowadzony bezpośrednio do komputera z

A. analogowego aparatu fotograficznego.
B. cyfrowej kamery video.
C. skanera bębnowego.
D. interaktywnego ekranu tabletu.
Odpowiedź dotycząca analogowego aparatu fotograficznego jako źródła obrazu, które nie może być bezpośrednio wprowadzone do komputera, jest poprawna. Analogowe aparaty fotograficzne rejestrują obrazy na filmie, który musi być najpierw wywołany i zeskanowany, aby można było uzyskać cyfrowy obraz. W przeciwieństwie do tego, cyfrowe kamery video, interaktywne ekrany tabletów i skanery bębnowe mają wbudowane mechanizmy do natychmiastowego przesyłania obrazów do komputera. Przykładowo, w przypadku cyfrowych kamer video, obrazy są rejestrowane w formacie cyfrowym i mogą być bezpośrednio przenoszone do systemu komputerowego przez port USB lub przez karty pamięci. W kontekście standardów branżowych, warto zaznaczyć, że proces cyfryzacji obrazów z aparatów analogowych wymaga zastosowania odpowiednich technik skanowania oraz edytowania, aby uzyskać jakość porównywalną z bezpośrednio zarejestrowanymi cyfrowymi zdjęciami. Dlatego zrozumienie różnic między technologiami jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania narzędzi fotograficznych w pracy.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Aby zdefiniować początek dokumentu, należy umieścić znacznik

A.</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. <head></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. <html></span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. <body></span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> Wybór znaczników <head>, <body> oraz <title> jako odpowiedzi na pytanie o początek dokumentu HTML jest błędny, ponieważ nie definiują one struktury całego dokumentu. Znacznik <head> jest używany do zawierania metadanych, takich jak tytuł strony czy odwołania do styli CSS i skryptów JavaScript, ale sam w sobie nie wskazuje na początek dokumentu. W praktyce, umieszczenie treści w <head> bez odpowiedniego otwarcia znacznika <html> prowadzi do niekompletności struktury dokumentu, co może skutkować błędami w renderowaniu przez przeglądarki. Podobnie znacznik <body>, który zawiera widoczną zawartość strony, również nie może funkcjonować samodzielnie bez otaczającego go znacznika <html>. Z kolei <title> definiuje tytuł dokumentu, ale również nie jest znakiem początkowym dla całej struktury HTML. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują niezrozumienie hierarchii znaczników HTML oraz ich funkcji w kontekście całego dokumentu. Zrozumienie, że <html> jest fundamentalnym elementem dla każdego dokumentu webowego, jest kluczowe dla każdej osoby zajmującej się tworzeniem stron internetowych. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 31</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="ilustracja-przedstawia-2c058e55" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Informacja o ograniczonym dostępie dla pytań premium --> <div class="alert alert-info"> <p class="mb-0"> <i class="fas fa-lock me-2"></i> To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. <a href="/login/?next=/egzamin/f0275482-b512-4b7a-8466-e73236bfd6ee/wyniki/" class="alert-link">Zaloguj się</a> lub <a href="/register/student/" class="alert-link">utwórz konto</a> aby zobaczyć pełną treść pytania. </p> </div> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Ukryte odpowiedzi dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Ukryty feedback dla premium pytań --> <div class="text-muted fst-italic"> <p>Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.</p> </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 32</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="ktory-format-jest-formatem-kompresji-bezstratnej-d-a4327dee" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Który z poniższych formatów jest formatem kompresji dźwięku bezstratnym?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. MP3</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. WMA</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. AAC</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. FLAC</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> FLAC (Free Lossless Audio Codec) to format kompresji dźwięku bezstratnego, co oznacza, że podczas kompresji nie dochodzi do utraty danych i jakość dźwięku pozostaje identyczna z oryginałem. Jest to istotne dla profesjonalnych zastosowań, takich jak produkcja muzyczna, archiwizacja dźwięku oraz dla audiofilów, którzy pragną zachować najwyższą jakość dźwięku. W przeciwieństwie do formatów stratnych, takich jak MP3 czy AAC, FLAC umożliwia pełne odtworzenie oryginalnego nagrania, co czyni go idealnym wyborem do przechowywania muzyki w wysokiej jakości. FLAC jest wspierany przez wiele odtwarzaczy audio oraz systemów operacyjnych, co czyni go standardem w branży. Ponadto, ze względu na swoją bezstratną naturę, pliki FLAC mogą być używane jako źródło do konwersji do innych formatów, bez obawy o degradację jakości. W praktyce, wiele osób korzysta z FLAC do archiwizacji swojej kolekcji muzycznej, aby móc cieszyć się w pełni jej brzmieniem w przyszłości. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 33</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="tworzac-grafike-wektorowa-na-potrzeby-serwisu-inte-d89f22db" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Podczas tworzenia grafiki wektorowej do serwisu internetowego warto zwrócić uwagę na</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. wykonanie korekty ekspozycji</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. przeprowadzenie korekty kolorystycznej</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. dobór palety kolorów</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. zmianę obiektu na krzywe</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> Choć przekształcenie obiektu w krzywe, korekta ekspozycji oraz korekta barwna mogą być istotnymi krokami w niektórych kontekstach graficznych, nie są one kluczowe w kontekście tworzenia grafiki wektorowej na potrzeby serwisu internetowego. Przekształcanie obiektów w krzywe jest ważne przede wszystkim w kontekście przygotowywania plików do druku, gdzie zachowanie detali i kształtów jest niezmiernie istotne. W przypadku grafik przeznaczonych do internetu, istotniejszym zagadnieniem jest ograniczenie liczby punktów wektorowych, co ma wpływ na wydajność strony webowej. Korekta ekspozycji to proces, który dotyczy obróbki zdjęć rastracyjnych, a nie wektorów. W kontekście grafiki wektorowej, która opiera się na matematycznych formułach, ekspozycja nie ma zastosowania, ponieważ nie operujemy na pikselach, a jedynie na kształtach. Korekta barwna, chociaż użyteczna, nie jest tak kluczowa w przypadku grafiki przeznaczonej na web, jak odpowiedni dobór kolorów w palecie. Typowym błędem jest mylenie różnych procesów graficznych oraz nieświadome stosowanie technik, które są nieodpowiednie dla danego medium. Zrozumienie różnicy między grafiką wektorową a rastrową, oraz ich zastosowaniem w różnych kontekstach, jest kluczowe dla efektywnego projektowania. Ważne jest, aby kierować się właściwymi praktykami, które odpowiadają specyfikacji danego projektu, aby uniknąć nieefektywności i straty czasu w procesie twórczym. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 34</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="podczas-przeksztacania-prezentacji-powerpoint-do-19b16872" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Aby przekonwertować prezentację PowerPoint na format pliku, który po otwarciu wyświetli się jako pełnoekranowy pokaz slajdów gotowy do natychmiastowego uruchomienia, należy zapisać prezentację w formacie</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. PPAX</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. POTX</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. PPTX</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. PPSX</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Odpowiedź PPSX jest trafna, bo to taki format pliku, który jest wykorzystywany do zapisywania prezentacji PowerPoint jako pokazu slajdów. Gdy otwierasz plik w formacie PPSX, to automatycznie włącza się w trybie pełnoekranowym, co jest super wygodne, gdy chcesz pokazać prezentację od razu. Dzięki temu, użytkownicy mogą robić prezentacje, które wyglądają naprawdę profesjonalnie, a nie muszą przechodzić przez dodatkowe kroki, żeby zacząć. Przykładowo, często widuje się ten format na konferencjach czy seminariach, gdzie czas to kluczowa sprawa, a prezentacja musi lecieć gładko. Co ważne, PPSX jest też bezpieczniejszy, bo jest mniej podatny na przypadkowe zmiany przez innych, którzy mają dostęp do pliku. Dobrze jest znać ten format, zwłaszcza że teraz większość nowych wersji PowerPointa zapisuje w formacie PPTX, a to nie pozwala na otwarcie od razu jako pokazu slajdów. Korzystanie z PPSX jest także zgodne z najlepszymi praktykami w branży, szczególnie w przypadku interaktywnych prezentacji. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 35</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="ktore-urzadzenia-pozwala-na-pozyskanie-materiaow-e45b5482" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie materiałów cyfrowych w formacie wideo?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. Skaner optyczny</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. Kolorymetr</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. Aparat bezlusterkowy</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. Tablet graficzny</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Aparat bezlusterkowy to super sprzęt, który pozwala na robienie fajnych filmów i zdjęć. W porównaniu do tych tradycyjnych, jest dużo mniejszy i lżejszy, więc można go łatwo zabrać ze sobą wszędzie. To świetne rozwiązanie dla tych, co vlogują albo tworzą różne filmy. Zauważ, że ma technologię autofocus i nagrywa w 4K, co jest mega ważne, szczególnie gdy chcesz, żeby jakość była naprawdę dobra. Przykładowo, nagrywając materiały edukacyjne, trzeba zadbać o to, żeby obraz i dźwięk były na wysokim poziomie. W branży dobrze jest mieć aparat z wymiennymi obiektywami, bo wtedy możesz dostosować sprzęt do różnych potrzeb. Często mają też funkcję stabilizacji obrazu, co naprawdę pomaga, gdy kręcisz w ruchu, żeby było wszystko ładnie w kadrze. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 36</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="przygotowujac-plik-grafiki-wektorowej-do-wydruku-w-a66b99b1" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Przygotowując plik grafiki wektorowej do druku w drukarni, trzeba</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. przekształcić tekst akapitowy na ozdobny</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. zmienić tekst ozdobny na akapitowy</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. przekształcić tekst na krzywe</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. wykonać posteryzację map bitowych</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Zamiana tekstu na krzywe jest kluczowym krokiem w przygotowaniu plików do druku w drukarniach, zwłaszcza gdy używamy grafik wektorowych. Proces ten polega na przekształceniu tekstu w obiekty wektorowe, co eliminuje problemy z brakującymi czcionkami oraz różnicami w ich interpretacji na różnych systemach. W praktyce, jeśli nie zamienimy tekstu na krzywe, drukarnia może nie mieć zainstalowanej tej samej czcionki, co prowadzi do niezamierzonych zmian w wyglądzie projektu. Dobre praktyki zalecają, aby przed wysłaniem pliku do druku, zawsze zamieniać tekst na krzywe w programach takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Warto również wiedzieć, że podczas tego procesu tekst traci swoją edytowalność, dlatego dobrze jest zachować kopię projektu z edytowalnym tekstem. Dodatkowo, zapisywanie plików w formacie PDF z zamienionym tekstem na krzywe stanowi standard w branży graficznej, co zapewnia, że projekt zachowa swój oryginalny wygląd na każdym urządzeniu drukującym. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 37</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="histogram-obrazu-ktorego-wszystkie-piksele-odpowi-54097769" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z zakresu od 0 do 128, wskazuje na zdjęcie</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. bardzo kontrastowe</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. prześwietlone</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. niedoświetlone</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. prawidłowo naświetlone</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Histogram obrazu, w którym wszystkie piksele odpowiadają poziomom jasności z przedziału od 0 do 128, wskazuje na niedoświetlenie zdjęcia. W praktyce, obraz niedoświetlony charakteryzuje się tym, że większość informacji tonalnych znajduje się w dolnej części skali szarości, co przekłada się na brak szczegółów w jaśniejszych partiach zdjęcia. W kontekście przetwarzania obrazu, standardowe techniki analizy kolorów i tonalności, takie jak histogram, pozwalają na szybką ocenę i korektę naświetlenia. Na przykład, w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, użytkownicy często korzystają z narzędzi takich jak "Levels" lub "Curves", aby dostosować zakres jasności i przywrócić detale w obszarach, które zostały utracone z powodu niedoświetlenia. Dobrą praktyką jest również wykonanie kilku próbnych zdjęć z różnych ustawień ekspozycji, aby zobaczyć, które ustawienia najlepiej oddają zamierzony efekt. Ważne jest, aby zrozumieć, że odpowiednie naświetlenie zdjęcia wpływa na końcowy efekt wizualny i odbiór fotografii. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 38</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="ktory-z-wymienionych-formatow-jest-najbardziej-odp-3d2aa8c8" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Który z poniższych formatów najlepiej nadaje się do zapisu pliku zdjęciowego na profesjonalnym aparacie cyfrowym, kiedy fotografie będą od razu wysyłane do druku, a rozmiar plików nie ma znaczenia?</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. JPG</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. GIF</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. TIFF</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. RAW</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> Odpowiedzi JPG, GIF i RAW są niewłaściwe w kontekście profesjonalnego zapisu zdjęć do druku z powodu istotnych różnic w ich właściwościach. Format JPG, mimo że jest popularny ze względu na niewielki rozmiar plików, stosuje kompresję stratną, co oznacza, że część danych obrazu jest usuwana, co wpływa na jakość zdjęć. Jest to szczególnie problematyczne, gdy zdjęcia mają być drukowane, ponieważ utrata jakości może prowadzić do widocznych artefaktów i zniekształceń, co jest nieakceptowalne w profesjonalnej fotografii. Z kolei format GIF, pierwotnie stworzony do grafiki internetowej, obsługuje tylko 256 kolorów, co czyni go nieodpowiednim do przechowywania zdjęć o pełnej palecie barw. Ostatni z wymienionych formatów, RAW, to format surowych danych z matrycy aparatu, który zachowuje najwyższą jakość, ale wymaga specjalistycznego oprogramowania do obróbki i nie jest bezpośrednio gotowy do druku. Użycie RAW w kontekście druku wymaga dodatkowego przetwarzania, co czyni go mniej praktycznym na tym etapie. W związku z tym, pomimo że wszystkie te formaty mają swoje zastosowania, żaden z nich nie dorównuje formatowi TIFF, gdy jakość i gotowość do druku są kluczowe. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 39</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="standard-wyswietlania-obrazow-ultra-hd-umozliwia-o-1cbe8554" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Standard ultra HD do wyświetlania obrazów pozwala na oglądanie materiałów wideo w rozdzielczości</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. 1280 x 720 pikseli</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. 1920 x 1080 pikseli</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. 720 x 576 pikseli</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-success bg-opacity-10 border-success text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. 3840 x 2160 pikseli</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-success mb-0"> Odpowiedź 3840 x 2160 pikseli to tak naprawdę Ultra HD, znane też jako 4K. To jest cztery razy większa rozdzielczość niż Full HD (1920 x 1080 pikseli). Dzięki temu obraz jest o wiele bardziej szczegółowy. Ultra HD daje nam ładniejsze kolory, lepszy kontrast i głębsze efekty wizualne, co zauważamy szczególnie na dużych ekranach, w kinach czy podczas oglądania multimediów. W branży filmowej i telewizyjnej, 4K to już standard, co pozwala twórcom korzystać z lepszej jakości w swoich produkcjach. Można to zobaczyć w transmisjach sportowych, filmach na platformach streamingowych czy w grach komputerowych, które na nowych konsolach potrafią pokazać taką rozdzielczość. Widać, że Ultra HD jest zgodne z tym, co najlepiej działa w branży, aby widzowie mieli jak najlepsze doświadczenia wizualne. </div> </div> </article> <hr class="my-4"> <article class="mb-4"> <!-- Pytanie --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex justify-content-between align-items-start mb-3"> <h6 class="mb-0">Pytanie 40</h6> <div class="d-inline-block"> <button type="button" class="btn btn-sm btn-outline-danger" data-report-question="kolejne-etapy-tworzenia-multimedialnego-fotoreport-7d572c72" aria-label="Zgłoś błąd"> <i class="fas fa-exclamation-triangle"></i> </button> </div> </div> <!-- Wyświetl pełną treść pytania dla widocznych pytań --> <p>Etapy realizacji multimedialnego fotoreportażu w formie fotokastu zawierają</p> </div> <!-- Odpowiedzi --> <div class="mb-3"> <!-- Wyświetl odpowiedzi dla widocznych pytań --> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded bg-success bg-opacity-10 text-success "> <div class="flex-grow-1"> <span>A. wykonanie i załadowanie obrazów oraz plików dźwiękowych, określenie chronometrażu, publikację projektu</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-2 bg-danger bg-opacity-10 border-danger text-danger "> <div class="flex-grow-1"> <span>B. ustawienie efektów i przejść, zaimportowanie zdjęć cyfrowych, edycję dźwięku</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>C. publikację projektu multimedialnego, wczytanie obrazów cyfrowych, zaimportowanie plików dźwiękowych, edytowanie wszystkich materiałów cyfrowych</span> </div> </div> </div> <div class="mb-3"> <div class="d-flex align-items-start p-2 rounded border border-1 border-secondary "> <div class="flex-grow-1"> <span>D. dodanie efektów wzmacniających dźwięk, obróbkę zdjęć cyfrowych, publikację multimedialnego fotoreportażu, ustalenie chronometrażu</span> </div> </div> </div> </div> <!-- Feedback --> <div class="mt-3"> <!-- Wyświetl feedback dla widocznych pytań --> <div class="alert alert-danger mb-0"> W analizowanych odpowiedziach pojawiają się typowe nieporozumienia dotyczące procesu tworzenia multimedialnego fotoreportażu. W pierwszym przypadku, publikacja projektu multimedialnego jest traktowana jako pierwszy krok, co jest błędne. Publikacja powinna być ostatnim etapem, który następuje po stworzeniu i edytowaniu treści. Również załadowanie obrazów cyfrowych oraz zaimportowanie plików dźwiękowych muszą być poprzedzone odpowiednią selekcją i przygotowaniem materiałów, co nie jest uwzględnione w tej odpowiedzi. W kolejnej odpowiedzi zwrócono uwagę na ustawienie przejść i efektów, co jest ważne, jednakże edycja dźwięku nie może być traktowana jako samodzielny etap, lecz stanowi integralną część przygotowania treści. Proponowane działania nie uwzględniają również aspektu chronometrażu, który jest kluczowy dla zapewnienia odpowiedniej dynamiki fotokastu. Z kolei dodanie efektów wzmacniających sygnał dźwiękowy nie jest uznawane za standardową praktykę w kontekście produkcji fotoreportażu, ponieważ tego typu efekty mogą prowadzić do nieczytelności przekazu. Warto także podkreślić, że profesjonalne podejście do tworzenia multimediów wymaga przemyślanej koncepcji oraz strategii, a nie tylko chaotycznego zestawienia różnych elementów. W efekcie, zrozumienie właściwej sekwencji działań w produkcji fotoreportażu multimedialnego jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości i efektywnego przekazu. </div> </div> </article> <!-- Przyciski nawigacyjne --> <div class="d-grid gap-2 mt-4"> <div class="d-inline-block mb-2"> <a href="/egzamin/?profession=technik-fotografii-i-multimediow&qualification=aud-05" class="btn btn-outline-primary"> <i class="fas fa-redo me-2"></i>Rozpocznij nowy egzamin </a> </div> <div class="d-inline-block"> <a href="/" class="btn btn-outline-secondary"> <i class="fas fa-home me-2"></i>Powrót do strony głównej </a> </div> </div> </div> </div> </div> </main> <!-- Footer --> <footer class="footer mt-auto py-4"> <div class="container"> <div class="row"> <!-- About Section --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O Egzaminach Zawodowych</h2> <p> Portal z kompleksową bazą pytań egzaminacyjnych dla uczniów szkół technicznych. Przygotuj się do egzaminu zawodowego z naszymi materiałami. </p> </div> <!-- Popular Qualifications --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">Losowe kwalifikacje</h2> <div class="row"> <div class="col-6"> <a href="/technik-ogrodnik/OGR.05/" class="footer-link"> <span>OGR.05</span> <small class="text-muted">(289)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-renowacji-elementow-architektury/BUD.24/" class="footer-link"> <span>BUD.24</span> <small class="text-muted">(149)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-fotografii-i-multimediow/AUD.02/" class="footer-link"> <span>AUD.02</span> <small class="text-muted">(863)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-technologii-zywnosci/SPC.02/" class="footer-link"> <span>SPC.02</span> <small class="text-muted">(290)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-technologii-zywnosci/SPC.03/" class="footer-link"> <span>SPC.03</span> <small class="text-muted">(225)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-optyk/MEP.02/" class="footer-link"> <span>MEP.02</span> <small class="text-muted">(221)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-eksploatacji-portow-i-terminali/SPL.02/" class="footer-link"> <span>SPL.02</span> <small class="text-muted">(525)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-elektronik/ELM.02/" class="footer-link"> <span>ELM.02</span> <small class="text-muted">(564)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/opiekunka-srodowiskowa/SPO.05/" class="footer-link"> <span>SPO.05</span> <small class="text-muted">(791)</small> </a> </div> <div class="col-6"> <a href="/technik-urzadzen-i-systemow-energetyki-odnawialnej/ELE.10/" class="footer-link"> <span>ELE.10</span> <small class="text-muted">(493)</small> </a> </div> </div> </div> <!-- Additional Info --> <div class="col-lg-4 footer-section"> <h2 class="h5">O portalu</h2> <p> Baza pytań do egzaminów zawodowych dla uczniów szkół technicznych i branżowych. Materiały zgodne z wymaganiami CKE. </p> </div> </div> <!-- Copyright & Links --> <hr class="footer-divider"> <div class="row align-items-center"> <div class="col-md-8 text-center text-md-start"> <p class="mb-0">© 2025 <a href="https://brylka.net" class="footer-link" aria-label="brylka.net">brylka.net</a> | <a href="/about-me/" class="footer-link" aria-label="O mnie i zawodowe.edu.pl">Bartosz Bryniarski</a></p> </div> <div class="col-md-4 text-center text-md-end"> <!-- <a href="/sitemap.xml" class="footer-link" aria-label="Mapa strony"> <i class="fas fa-sitemap" aria-hidden="true"></i> <span>Mapa strony</span> </a> --> </div> </div> </div> </footer> <!-- Back to top button --> <button id="backToTop" class="btn btn-outline-primary back-to-top" aria-label="Przewiń do góry strony" style="display: none;"> <i class="fas fa-arrow-up" aria-hidden="true"></i> </button> <!-- Cookie Banner --> <div id="cookieConsent" class="position-fixed start-0 bottom-0 py-3 shadow rounded-end" style="display: none; z-index: 1050; max-width: 50%; background-color: rgba(248, 249, 250, 0.95);"> <div class="container-fluid px-4"> <div class="d-flex flex-column gap-2"> <div> <i class="fas fa-cookie-bite me-2 text-secondary" aria-hidden="true"></i> <span class="small"> Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. <a href="#" class="footer-link" id="cookieDetails" data-bs-toggle="modal" data-bs-target="#cookieModal"> Szczegóły </a> </span> </div> <div class="d-flex gap-2 justify-content-end"> <button id="cookieAccept" class="btn btn-outline-primary btn-sm">Akceptuję</button> <button id="cookieReject" class="btn btn-outline-secondary btn-sm">Odrzuć</button> </div> </div> </div> </div> <!-- Modal z informacjami o cookies --> <div class="modal fade" id="cookieModal" tabindex="-1" aria-labelledby="cookieModalLabel" aria-hidden="true"> <div class="modal-dialog modal-lg"> <div class="modal-content"> <div class="modal-header"> <h2 class="modal-title fs-5" id="cookieModalLabel">Polityka plików cookies</h2> <button type="button" class="btn-close" data-bs-dismiss="modal" aria-label="Zamknij"></button> </div> <div class="modal-body"> <h6 class="fw-bold">Czym są pliki cookies?</h6> <p> Cookies to małe pliki tekstowe, które są zapisywane na urządzeniu użytkownika podczas przeglądania stron internetowych. Służą one do zapamiętywania preferencji, śledzenia zachowań użytkowników oraz poprawy funkcjonalności serwisu. </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jakie cookies wykorzystujemy?</h6> <ul class="list-unstyled ps-3"> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Niezbędne cookies</strong> - konieczne do prawidłowego działania strony</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Funkcjonalne cookies</strong> - umożliwiające zapamiętanie wybranych ustawień (np. wybrany motyw)</li> <li><i class="fas fa-check-circle text-success me-2"></i><strong>Analityczne cookies</strong> - pozwalające zbierać informacje o sposobie korzystania ze strony</li> </ul> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak długo przechowujemy cookies?</h6> <p> Pliki cookies wykorzystywane w naszym serwisie mogą być sesyjne (usuwane po zamknięciu przeglądarki) lub stałe (pozostają na urządzeniu przez określony czas). </p> <h6 class="fw-bold mt-4">Jak zarządzać cookies?</h6> <p> Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Większość przeglądarek domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies, ale możliwe jest również całkowite zablokowanie tych plików lub usunięcie wybranych z nich. </p> </div> <div class="modal-footer"> <button type="button" class="btn btn-outline-secondary" data-bs-dismiss="modal">Zamknij</button> <button type="button" class="btn btn-outline-primary" id="acceptCookiesModal">Akceptuję wszystkie</button> </div> </div> </div> </div> <!-- JavaScript --> <script src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/bootstrap@5.3.3/dist/js/bootstrap.bundle.min.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/code.js" defer></script> <script src="/static/exams/js/report_modal.js" defer></script> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { // Dodaj obsługę motywów dla banera cookie function updateCookieBannerTheme() { const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); const currentTheme = document.body.getAttribute('data-theme'); if (!cookieBanner) return; // Ustaw domyślny jasny styl cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(248, 249, 250, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#212529'; cookieBanner.classList.remove('border-top', 'border-white'); // Zastosuj style zgodnie z motywem if (currentTheme === 'dark') { cookieBanner.style.backgroundColor = 'rgba(52, 58, 64, 0.95)'; cookieBanner.style.color = '#fff'; } else if (currentTheme === 'high-contrast') { cookieBanner.style.backgroundColor = '#000'; cookieBanner.style.color = '#fff'; cookieBanner.classList.add('border-top', 'border-white'); } } // Sprawdź, czy użytkownik już dokonał wyboru if (!localStorage.getItem('cookieConsent')) { // Jeśli nie, pokaż banner const cookieBanner = document.getElementById('cookieConsent'); if (cookieBanner) { cookieBanner.style.display = 'block'; updateCookieBannerTheme(); // Dostosuj szerokość na małych ekranach function adjustWidth() { if (window.innerWidth < 768) { cookieBanner.style.maxWidth = '100%'; } else { cookieBanner.style.maxWidth = '50%'; } } // Wywołaj przy ładowaniu i przy zmianie rozmiaru okna adjustWidth(); window.addEventListener('resize', adjustWidth); } } // Obsługa zmiany motywu const themeButtons = document.querySelectorAll('.theme-btn'); themeButtons.forEach(btn => { btn.addEventListener('click', function() { setTimeout(updateCookieBannerTheme, 50); }); }); // Obsługa przycisku akceptacji document.getElementById('cookieAccept')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku odrzucenia document.getElementById('cookieReject')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'rejected'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; }); // Obsługa przycisku akceptacji w modalu document.getElementById('acceptCookiesModal')?.addEventListener('click', function() { localStorage.setItem('cookieConsent', 'accepted'); document.getElementById('cookieConsent').style.display = 'none'; // Zamknij modal var cookieModal = bootstrap.Modal.getInstance(document.getElementById('cookieModal')); cookieModal?.hide(); }); }); </script> <!-- Toast messages initialization --> <script> document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { const copyButton = document.getElementById('copy-link-button'); if (copyButton) { copyButton.addEventListener('click', function() { const input = document.getElementById('share-link-input'); input.select(); document.execCommand('copy'); // Zmień tekst przycisku na potwierdzenie const originalText = this.innerHTML; this.innerHTML = '<i class="fas fa-check me-1"></i> Skopiowano!'; // Przywróć oryginalny tekst po 2 sekundach setTimeout(() => { this.innerHTML = originalText; }, 2000); }); } }); </script> </body> </html>