Kwalifikacja: SPO.03 - Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie podopiecznej
Podopiecznemu, który ma problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktów interpersonalnych, opiekun powinien zaproponować udział w treningu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź integracyjna jest prawidłowa, ponieważ treningi integracyjne koncentrują się na rozwijaniu umiejętności interpersonalnych w kontekście grupowym. Uczestnicy uczą się efektywnego komunikowania się, współpracy oraz budowania relacji, co jest kluczowe dla osób z trudnościami w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów. Przykładem może być trening obejmujący ćwiczenia w parach lub małych grupach, gdzie uczestnicy mają okazję praktykować umiejętności społeczne w bezpiecznym środowisku. Ponadto, zgodnie z normami i praktykami w pracy z osobami z problemami w sferze społecznej, programy integracyjne powinny uwzględniać zarówno aspekty emocjonalne, jak i społeczne, z naciskiem na empatię, asertywność oraz rozwiązywanie konfliktów. W związku z tym, włączenie takiego treningu do planu wsparcia podopiecznego jest uzasadnione i skuteczne.
Wybór odpowiedzi technicznej nie jest odpowiedni w kontekście problemów z nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych. Trening techniczny zazwyczaj skupia się na rozwijaniu umiejętności związanych z obsługą narzędzi, technologii czy procedur, co nie ma bezpośredniego wpływu na relacje międzyludzkie. Osoby z trudnościami w interakcji z innymi potrzebują wsparcia w zakresie umiejętności społecznych, a nie technicznych. Z kolei odpowiedź funkcjonalna odnosi się do umiejętności praktycznych, które mogą dotyczyć codziennych zadań, lecz nie koncentruje się na aspektach związanych z integracją społeczną i budowaniem relacji. Dodatkowo, odpowiedź poznawcza mogłaby sugerować trening skierowany na rozwój myślenia i procesów poznawczych, co również nie adresuje problemu interakcji interpersonalnych jako takiego. Takie podejścia mogą prowadzić do błędnego założenia, że problemy interpersonalne można rozwiązać poprzez doskonalenie zdolności technicznych lub funkcjonalnych, podczas gdy kluczowe jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i emocjonalnych. Ignorowanie znaczenia interakcji społecznych w procesie wsparcia osób z trudnościami w relacjach jest typowym błędem myślowym, który może prowadzić do nieefektywnych strategii wsparcia.