Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 11:43
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 12:03

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest zastosowanie iteratora w zbiorach?

A. Do generowania kopii zbiorów
B. Do zmiany rodzaju zbioru w trakcie działania aplikacji
C. Do iterowania po elementach zbioru
D. Do usuwania elementów ze zbioru
Iterator w kolekcjach umożliwia przechodzenie przez elementy kolekcji w określonym porządku. Jest to abstrakcyjny obiekt, który pozwala na iterowanie po różnych strukturach danych, takich jak listy, wektory czy zbiory, bez konieczności znajomości ich wewnętrznej implementacji. Iteratory umożliwiają wykonywanie operacji na elementach kolekcji, takich jak odczyt, modyfikacja lub usuwanie, co czyni je niezwykle użytecznymi w programowaniu obiektowym. Dzięki iteratorom kod staje się bardziej czytelny i mniej podatny na błędy.

Pytanie 2

W wyniku realizacji zaprezentowanego kodu na ekranie pojawią się

Ilustracja do pytania
A. elementy tablicy o indeksach: 1, 2, 4, 5, 7, 8
B. wszystkie elementy tablicy, które mają wartość nieparzystą
C. elementy z indeksów tablicy, które są podzielne przez 3
D. wszystkie elementy tablicy, które są wielokrotnością 3
Kod pokazuje elementy tablicy, które mają konkretne indeksy, takie jak 1, 2, 4, 5, 7 i 8. To efekt przechodzenia przez tablicę i wybierania tylko tych elementów, które spełniają określone warunki. Filtrowanie tablic w ten sposób jest dość powszechne w programowaniu, więc to całkiem popularna technika.

Pytanie 3

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. {{2+2}}
B. 4
C. {4}
D. {2+2}
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 4

Jakie z poniższych narzędzi wspomaga projektowanie interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych?

A. Narzędzie do zarządzania bazami danych
B. PyCharm Debugger
C. Kompilator Javy
D. Android Studio Layout Editor
Android Studio Layout Editor to narzędzie umożliwiające projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnych w sposób wizualny, za pomocą metody 'przeciągnij i upuść'. Layout Editor pozwala na szybkie tworzenie responsywnych interfejsów, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Dzięki niemu programiści mogą łatwo dodawać elementy UI, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy czy obrazy, oraz dostosowywać ich właściwości bez konieczności pisania dużych fragmentów kodu XML. Narzędzie to jest kluczowe dla szybkiego prototypowania aplikacji oraz iteracyjnego podejścia do budowy interfejsu użytkownika w środowisku Android Studio.

Pytanie 5

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
B. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
C. Generowanie ciągu Fibonacciego
D. Obliczanie sumy elementów w tablicy
Obliczanie sumy elementów tablicy jest zadaniem liniowym i najczęściej realizowane za pomocą prostych pętli iteracyjnych, co czyni rekurencję nieefektywnym wyborem dla tego problemu. Wyszukiwanie binarne w posortowanej tablicy można zaimplementować zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie, jednak bardziej efektywną metodą jest iteracja, ponieważ rekurencja może prowadzić do większego zużycia pamięci stosu. Sortowanie metodą QuickSort to przykład rekurencyjnego algorytmu, ale nie jest to klasyczny przykład tak intuicyjny jak Fibonacciego – QuickSort rozbija tablicę na mniejsze podzbiory i sortuje je niezależnie, co różni się od prostego obliczania ciągu liczb.

Pytanie 6

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 1 osobę
B. 2 osoby
C. 5 osób
D. 4 osoby
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 7

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa polega na realizowaniu

A. 10 ucisków klatki piersiowej oraz 5 oddechów ratunkowych
B. 30 ucisków klatki piersiowej oraz 2 oddechy ratunkowe
C. 20 ucisków klatki piersiowej oraz 1 oddech ratunkowy
D. 15 ucisków klatki piersiowej oraz 3 oddechy ratunkowe
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) obejmuje 30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 oddechy ratownicze. Jest to standardowy schemat stosowany w celu przywrócenia funkcji życiowych u osoby nieoddychającej.

Pytanie 8

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wybór
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie przez wybór polega na wyszukiwaniu najmniejszego elementu w każdej iteracji i umieszczaniu go na początku tablicy, co prowadzi do złożoności O(n²). Sortowanie bąbelkowe również działa w czasie O(n²) i nie wykorzystuje strategii dziel i zwyciężaj. Sortowanie przez wstawianie polega na stopniowym umieszczaniu elementów w odpowiedniej pozycji, ale nie dzieli tablicy na mniejsze części jak QuickSort, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych zbiorów danych.

Pytanie 9

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Nagłówek HTTP
B. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
C. Tabela w bazie danych
D. Plik graficzny
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 10

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. create procedure dodajUsera
B. add procedure dodajUsera
C. create dodajUsera procedure
D. add dodajUsera procedure
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 11

Który z paradygmatów programowania najbardziej akcentuje dziedziczenie oraz polimorfizm?

A. Programowanie obiektowe
B. Programowanie strukturalne
C. Programowanie funkcyjne
D. Programowanie proceduralne
Programowanie obiektowe (OOP) to paradygmat, który kładzie największy nacisk na dziedziczenie i polimorfizm. Dziedziczenie pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie już istniejących, co umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i jego rozszerzanie. Polimorfizm umożliwia definiowanie metod o tej samej nazwie, ale z różnym zachowaniem w zależności od kontekstu lub obiektu, co zwiększa elastyczność i modularność kodu. Programowanie obiektowe jest szeroko stosowane w językach takich jak Java, C++, Python czy C#, ponieważ pozwala na budowanie skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 12

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Liczba rdzeni
B. Wielkość pamięci podręcznej
C. Częstotliwość taktowania
D. Rodzaj złącza
Ilość rdzeni w procesorze odnosi się do liczby jednostek obliczeniowych w jego architekturze. Choć większa liczba rdzeni może przyczynić się do zwiększenia multitaskingu i wydajności w aplikacjach obsługujących równoległe przetwarzanie, sama ilość rdzeni nie definiuje szybkości procesora w kontekście jego podstawowych cykli zegara. Pojemność pamięci podręcznej, z kolei, dotyczy ilości pamięci dostępnej bezpośrednio w procesorze, co wpływa na szybkość dostępu do często używanych danych. Większa pamięć podręczna może przyspieszyć operacje, ale znowu, nie jest to bezpośredni wskaźnik szybkości działania procesora. Typ złącza jest parametrem technicznym, który określa, w jaki sposób procesor łączy się z płytą główną. Różne rodzaje złączy, jak LGA czy PGA, wpływają na kompatybilność, ale nie mają bezpośredniego wpływu na samą szybkość obliczeniową procesora. W kontekście oceny wydajności procesora, istotne jest zrozumienie, że chociaż ilość rdzeni, pamięć podręczna i typ złącza są ważnymi parametrami, to jednak to częstotliwość taktowania jest kluczowym wskaźnikiem wskazującym na szybkość jego działania.

Pytanie 13

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Zachować stałą temperaturę w biurze
B. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
C. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
D. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 14

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
B. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
C. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
D. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
Modyfikator 'abstract' nie wymusza implementacji metod w tej samej klasie, lecz przenosi to wymaganie na klasy dziedziczące. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest możliwe, co pozwala na rozszerzanie jej funkcjonalności. Klasy dziedziczące muszą implementować metody abstrakcyjne, co jest ich obowiązkiem, a nie zakazem.

Pytanie 15

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
B. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
C. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha
D. Gdy poszkodowany nie oddycha
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 16

Programem służącym do monitorowania błędów oraz organizacji projektów jest:

A. Bugzilla
B. Git
C. Jira
D. Jasmine
Jira to świetne narzędzie, które pomaga w śledzeniu błędów i zarządzaniu projektami. Dzięki niemu można łatwo prowadzić dokumentację i organizować zadania w zespole. Dlatego wiele zespołów IT wybiera właśnie to rozwiązanie, bo ułatwia pracę i poprawia komunikację.

Pytanie 17

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
B. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
C. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
D. Ulepszają kod aplikacji
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 18

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. char
D. bool
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 19

Który z wymienionych mechanizmów pozwala na monitorowanie stanu użytkownika w trakcie sesji w aplikacji internetowej?

A. Sesje (Sessions)
B. HTML Forms
C. CSS Selectors
D. HTTP Headers
Sesje (sessions) to mechanizm wykorzystywany w aplikacjach webowych do śledzenia stanu użytkownika podczas sesji przeglądania. Sesje umożliwiają przechowywanie danych użytkownika na serwerze przez określony czas i identyfikowanie go za pomocą unikalnego identyfikatora (session ID), który jest zwykle przechowywany w ciasteczkach. Mechanizm sesji pozwala na implementację logowania, koszyków zakupowych oraz innych funkcji, które wymagają zachowania stanu między żądaniami HTTP. Sesje są kluczowe dla aplikacji wymagających autoryzacji i autentykacji, ponieważ umożliwiają śledzenie działań użytkownika bez konieczności wielokrotnego logowania. Zastosowanie sesji w aplikacjach zwiększa bezpieczeństwo i poprawia komfort użytkowania, a także umożliwia personalizację treści w czasie rzeczywistym.

Pytanie 20

Jakie funkcje realizuje polecenie "git clone"?

A. Rejestruje zmiany w historii repozytorium
B. Łączy dwa branche w repozytorium
C. Usuwa zdalne repozytorium
D. Tworzy lokalną kopię już istniejącego repozytorium
Polecenie 'git clone' tworzy kopię lokalną istniejącego repozytorium, co pozwala programistom na szybkie rozpoczęcie pracy z projektem. Proces ten pobiera całą historię commitów oraz wszystkie gałęzie repozytorium, dzięki czemu użytkownik posiada pełną wersję projektu na swoim komputerze. Jest to podstawowe polecenie podczas rozpoczynania pracy nad nowym projektem, który znajduje się na platformach takich jak GitHub, GitLab czy Bitbucket. 'git clone' umożliwia również sklonowanie repozytoriów prywatnych, pod warunkiem posiadania odpowiednich uprawnień dostępu.

Pytanie 21

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
B. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
C. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
D. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
Przekroczenie zakresu zmiennej licznikowej nie jest powodem, dla którego rekurencja jest bardziej efektywna. Problemy z zakresami zmiennych licznikowych można rozwiązać poprzez odpowiedni dobór typów danych, a nie przez zastosowanie rekurencji. Programowanie wielowątkowe nie jest bezpośrednio związane z rekurencją – chociaż niektóre algorytmy rekurencyjne mogą być implementowane w środowisku wielowątkowym, nie jest to ich główne zastosowanie. Optymalizacja kodu dla starszych kompilatorów nie ma związku z rekurencją, ponieważ starsze kompilatory mogą mieć ograniczoną obsługę rekurencji lub generować mniej efektywny kod rekurencyjny.

Pytanie 22

Jakiego rodzaju zmiennej użyjesz w C++, aby przechować wartość "true"?

A. liczba zmiennoprzecinkowa
B. tekst
C. bool
D. liczba całkowita
Typ danych 'bool' w języku C++ jest przeznaczony do przechowywania wartości 'true' lub 'false'. Deklaracja 'bool isReady = true;' to przykład poprawnego przypisania wartości logicznej do zmiennej. Typ boolean jest kluczowy w warunkach decyzyjnych, pętlach i operacjach porównawczych. W programowaniu typ 'bool' jest wykorzystywany do kontroli przepływu programu, obsługi wyjątków oraz sprawdzania poprawności danych. Użycie booleanów w kodzie zwiększa jego czytelność i pozwala na bardziej przejrzyste budowanie logiki aplikacji.

Pytanie 23

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Zwiększenie odporności na stres
B. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
C. Wzrost poziomu motywacji
D. Poprawa kondycji fizycznej
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 24

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. Qt
B. Django
C. Numpy
D. TensorFlow
Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w języku Python i nie posiada narzędzi do obsługi zdarzeń graficznych w aplikacjach desktopowych. Django to framework do budowy aplikacji webowych w Pythonie, koncentrujący się na backendzie, a nie na tworzeniu GUI czy interakcji z myszą. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i przetwarzania danych, nieprzystosowana do tworzenia aplikacji desktopowych obsługujących zdarzenia myszki i klawiatury.

Pytanie 25

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 500 lx
B. 200 lx
C. 100 lx
D. 800 lx
Minimalne natężenie oświetlenia, jakie powinno być w biurze, to 500 lx (luksów). To taki standard, który ustalono w normach BHP i ergonomii. Dzięki temu lepiej się pracuje przy komputerze i łatwiej robić zadania, które wymagają dobrego wzroku. Odpowiednie oświetlenie zdecydowanie zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, co jest istotne, żeby uniknąć bólów głowy i być bardziej efektywnym w pracy. Ważne, żeby światło było równomierne i nie odbijało się na monitorze, bo to może rozpraszać. Warto dbać o takie warunki, bo to zmniejsza ryzyko problemów ze wzrokiem, a komfort pracy jest mega ważny, zwłaszcza gdy ktoś spędza dużo czasu przed komputerem.

Pytanie 26

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
B. Nie używać kopii zapasowych
C. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych
D. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 27

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Moduł do zarządzania systemami baz danych
B. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
C. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
D. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 28

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy zgodności
B. Testy użyteczności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy funkcjonalne
Testy użyteczności to kluczowy element w procesie tworzenia aplikacji, który koncentruje się na analizie i ocenie interakcji użytkownika z produktem. Celem testów użyteczności jest sprawdzenie, jak łatwa i intuicyjna w obsłudze jest aplikacja, czy użytkownik jest w stanie efektywnie osiągnąć swoje cele oraz jakie są potencjalne bariery w korzystaniu z aplikacji. Testy te dostarczają cennych informacji na temat UX (User Experience) i pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z designem oraz funkcjonalnością.

Pytanie 29

Który element dokumentacji technicznej jest istotny dla ustalenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Harmonogram zarządzania zadaniami
B. System ochrony aplikacji
C. Opis architektury klient-serwer
D. Koncepcja interfejsu użytkownika
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 30

Przyjmując, że opisana hierarchia klas właściwie odzwierciedla figury geometryczne i każda figura ma zdefiniowaną metodę do obliczania pola, to w której klasie można znaleźć deklarację metody liczPole()?

Ilustracja do pytania
A. figura
B. trapez
C. czworokąt
D. trójkąt
Klasa 'trapez' i 'czworokąt' mogą dziedziczyć metodę liczPole(), ale nie definiują jej jako metody bazowej. Klasa 'trójkąt' to bardziej szczegółowa implementacja, która może mieć własną wersję metody liczPole(), ale nie jest to metoda bazowa dla wszystkich figur.

Pytanie 31

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Metoda statyczna
B. Destruktor
C. Konstruktor kopiujący
D. Metoda zaprzyjaźniona
Konstruktor kopiujący to taka specyficzna metoda w klasie, która działa, kiedy robimy nowy obiekt jako kopię już istniejącego. Dzięki temu możemy skopiować wartości pól z jednego obiektu do drugiego. To naprawdę ważne, zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu pamięcią. Na przykład w C++ może to wyglądać tak: `Samochod(const Samochod &inny) { marka = inny.marka; przebieg = inny.przebieg; }`. Konstruktor kopiujący ma na celu uniknięcie problemów związanych z tzw. płytkim kopiowaniem, co może prowadzić do różnych błędów, jak wielokrotne zwolnienie tej samej pamięci. Generalnie mówiąc, jest to kluczowy mechanizm, który pomaga utrzymać bezpieczeństwo i poprawność działania naszej aplikacji.

Pytanie 32

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W spiralnym
B. W modelu z prototypem
C. W kaskadowym
D. W modelu Fry’ego
Model spiralny zawiera etap analizy ryzyka na każdym poziomie iteracji. To kluczowy element tej metodyki, który pozwala minimalizować potencjalne problemy na wczesnym etapie rozwoju projektu.

Pytanie 33

Jakie jest oznaczenie komentarza wieloliniowego w języku Java?

A. // ... //
B. /* ... */
C.
D. """ ... """
Komentarze wieloliniowe w języku Java są oznaczane za pomocą /* ... */. Pozwalają na komentowanie większych fragmentów kodu, co jest przydatne podczas tymczasowego wyłączania kodu lub dodawania obszernych opisów do funkcji i klas.

Pytanie 34

Jaki jest podstawowy cel przystosowania aplikacji do publikacji w sklepie mobilnym?

A. Dostosowanie kodu aplikacji w celu zwiększenia jej wydajności
B. Zmniejszenie rozmiaru aplikacji poniżej 10 MB
C. Dostosowanie aplikacji do wymogów platformy oraz regulacji sklepu
D. Zapewnienie, że aplikacja działa jedynie w trybie offline
Optymalizacja kodu aplikacji pod kątem szybkości działania jest ważna, ale nie jest głównym celem przygotowania aplikacji do publikacji w sklepie. Zmniejszenie rozmiaru aplikacji poniżej 10 MB może być korzystne, ale nie jest wymogiem większości platform. Umożliwienie korzystania z aplikacji tylko w trybie offline to specyficzna funkcjonalność, która nie jest warunkiem koniecznym do publikacji w sklepie mobilnym.

Pytanie 35

Jaki będzie rezultat operacji logicznej AND dla wartości binarnych 1010 oraz 1100?

A. 1110
B. 1010
C. 1000
D. 1100
Wszystkie inne proponowane odpowiedzi są nieprawidłowe z różnych powodów. Odpowiedź 1110 jest niepoprawna, ponieważ wynikiem operacji AND nie może być 1 na pozycji bitu, gdzie przynajmniej jeden z porównywanych bitów wynosi 0. W tej operacji, gdy bierzemy pod uwagę drugi i trzeci bit, oba są odpowiednio 0 i 1, co daje wynik 0, a nie 1. Kolejna nieprawidłowość dotyczy odpowiedzi 1100. W tej odpowiedzi otrzymujemy 1 w pierwszym i drugim bicie, co jest sprzeczne z zasadą operacji AND, gdzie jeden z porównywanych bitów również musi być 0. W związku z tym, operacja AND dla tych bitów powinna również zwrócić 0 w tych pozycjach. Ostatnią niepoprawną odpowiedzią jest 1010. Choć ta liczba jest jedną z operowanych i rzeczywiście zawiera bity 1 i 0, wynik operacji AND nie powinien być równy któremuś z oryginalnych operandów, ale rezultatem zgodnym z zasadami logiki binarnej. To pokazuje, że niektóre odpowiedzi mogą zawierać bity, które są zgodne z jednym z operandów, jednak nie są wynikiem właściwej operacji AND. W kontekście systemów logicznych oraz algorytmów cyfrowych, zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla prawidłowego manipulowania danymi i projektowania układów cyfrowych.

Pytanie 36

Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

A. class, struct, union
B. class, struct, float
C. char, struct, union
D. unsigned, struct, float
Char, unsigned i float to typy proste, a nie złożone. Class i struct są typami złożonymi, ale bool i float są typami podstawowymi. Union to typ złożony, ale unsigned i float należą do typów prostych, co nie czyni ich typami złożonymi.

Pytanie 37

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
B. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
C. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
D. Do przechowywania informacji w bazie danych
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 38

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Trello
B. Word
C. Jira
D. Photoshop
Jira to zaawansowane narzędzie do zarządzania projektami, ale jest bardziej skoncentrowane na metodykach Agile i Scrum, a nie wyłącznie na tablicach kanban. Photoshop to narzędzie do edycji grafiki i tworzenia projektów wizualnych, które nie ma funkcji zarządzania projektami. Word jest edytorem tekstu i służy do tworzenia dokumentów, ale nie jest używany jako narzędzie do zarządzania zadaniami i projektami w sposób, w jaki robi to Trello.

Pytanie 39

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. C
B. D
C. A
D. B
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 40

Który z wymienionych terminów dotyczy klasy, która stanowi podstawę dla innych klas, lecz nie może być tworzona w instancji?

A. Klasa statyczna
B. Klasa abstrakcyjna
C. Klasa pochodna
D. Klasa finalna
Klasa statyczna jest klasą, która zawiera tylko statyczne metody i pola, ale może być instancjonowana. Klasa pochodna to klasa, która dziedziczy z klasy bazowej i nie jest sama w sobie abstrakcyjna, chyba że zawiera metody czysto wirtualne. Klasa finalna (w niektórych językach, np. Java) to klasa, która nie może być dziedziczona, co jest odwrotnością klasy abstrakcyjnej, której głównym celem jest właśnie dziedziczenie.