Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 9 maja 2025 10:48
  • Data zakończenia: 9 maja 2025 11:14

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W trakcie diagnostyki pompy paliwowej nie wykonuje się pomiaru

A. ciśnienia tłoczenia
B. ciśnienia wtrysku
C. podciśnienia ssania
D. wydatku pompy
Pompa paliwowa jest kluczowym elementem systemu zasilania silnika, a podczas jej diagnostyki istotne jest zrozumienie, jakie parametry są monitorowane. Pomiar ciśnienia wtrysku nie jest standardowym pomiarem przeprowadzanym podczas diagnostyki samej pompy paliwowej. Ciśnienie wtrysku odnosi się do ciśnienia, z jakim paliwo wtryskiwane jest do komory spalania przez wtryskiwacze i jest odzwierciedleniem działania układu wtryskowego, a nie samej pompy. Z drugiej strony, ciśnienie tłoczenia i wydatek pompy są kluczowymi parametrami, które określają efektywność działania pompy paliwowej. W praktyce, podczas diagnostyki należy skupić się na pomiarach, które bezpośrednio odnoszą się do wydajności pompy, takich jak ciśnienie tłoczenia oraz wydatek, aby zapewnić poprawne funkcjonowanie systemu zasilania. Dobrą praktyką jest także regularne kontrolowanie tych parametrów, aby upewnić się, że pompa działa w optymalnym zakresie, co ma kluczowe znaczenie dla wydajności i niezawodności silnika.

Pytanie 2

Jak przeprowadza się ocenę układu hamulcowego po jego naprawie?

A. metodą Boge
B. na hamowni podwoziowej
C. na szarpaku
D. na rolkach pomiarowych
Odpowiedź 'na rolkach pomiarowych' jest poprawna, ponieważ rolki pomiarowe umożliwiają dokładną ocenę działania układu hamulcowego w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki tej metodzie można ocenić skuteczność hamowania pojazdu, a także równomierność działania poszczególnych hamulców. Rolki pomiarowe działają na zasadzie symulacji ruchu pojazdu, co pozwala na precyzyjne zbadanie siły hamowania oraz siły oporu, które są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, można natychmiast przeprowadzić diagnostykę oraz naprawę, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Zastosowanie tej metody pozwala także na uzyskanie szczegółowych danych, które mogą być użyte do dalszej analizy i optymalizacji działania układu hamulcowego. Przykładowo, w warsztatach samochodowych, gdzie regularnie przeprowadza się przeglądy techniczne pojazdów, rolki pomiarowe są standardowym narzędziem do oceny stanu hamulców, co zapewnia ich bezpieczeństwo i niezawodność.

Pytanie 3

Kiedy prędkość obrotowa silnika wzrasta w wyniku nagłego wciśnięcia pedału gazu, prędkość samochodu rośnie w sposób nieproporcjonalny. Taki symptom w pojeździe z mechaniczną skrzynią biegów może sugerować uszkodzenie

A. skrzyni biegów
B. przekładni głównej
C. sprzęgła
D. mechanizmu różnicowego
Wybór odpowiedzi związanej z mechanizmem różnicowym, przekładnią główną czy skrzynią biegów wskazuje na niepełne zrozumienie zasad działania układu napędowego w samochodzie. Mechanizm różnicowy jest odpowiedzialny za umożliwienie różnicy prędkości obrotowej kół, co jest istotne podczas skręcania, ale nie ma bezpośredniego wpływu na przyspieszanie pojazdu przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu. Przekładnia główna z kolei przekazuje moc z silnika do kół, jednak w przypadku prawidłowego działania, nie spowoduje nieproporcjonalnego wzrostu prędkości pojazdu. Skrzynia biegów reguluje prędkość i moment obrotowy silnika, ale jeśli jest w dobrym stanie, również nie przyczyni się do tego typu objawów. Typowym błędem myślowym jest mylenie objawów uszkodzenia sprzęgła z usterek innych komponentów układu napędowego. W praktyce, podczas wystąpienia nieproporcjonalnych reakcji silnika na naciśnięcie pedału gazu, zawsze pierwszym krokiem diagnostycznym powinno być sprawdzenie stanu sprzęgła, a następnie pozostałych elementów. Właściwe podejście do diagnostyki i naprawy układu napędowego jest kluczowe dla utrzymania samochodu w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 4

Do jakiego celu służy synchronizator używany w skrzyni biegów?

A. wyrównanie prędkości obrotowych załączanych elementów
B. modyfikacja prędkości kół napędowych
C. ograniczenie momentu obrotowego przekazywanego na koła
D. ochrona załączonego biegu przed rozłączeniem
Synchronizator w skrzyni biegów odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności zmiany biegów przez wyrównanie prędkości obrotowych załączanych elementów, co pozwala na ich bezproblemowe połączenie. W momencie zmiany biegu, synchronizator synchronizuje prędkości obrotowe wałka napędowego i koła zębatego, eliminując ryzyko uszkodzenia elementów skrzyni biegów oraz zwiększając komfort jazdy. Przykładami zastosowania są manualne skrzynie biegów w samochodach osobowych, gdzie kierowca zmienia biegi, a synchronizatory zapewniają, że nie występują zgrzyty ani inne nieprzyjemne dźwięki związane z niewłaściwym połączeniem. Rozwiązania te oparte są na standardach inżynierii mechanicznej, które podkreślają znaczenie precyzyjnego dopasowania elementów mechanicznych oraz poprawnego doboru materiałów. W praktyce, odpowiednio zaprojektowane synchronizatory zmniejszają zużycie elementów układu napędowego, co przekłada się na dłuższą żywotność pojazdu oraz niższe koszty eksploatacji.

Pytanie 5

Jakiego urządzenia należy użyć do identyfikacji dźwięków wydobywających się z wnętrza silnika?

A. Manometru
B. Pirometru
C. Stetoskopu
D. Sonometru
Wybór niewłaściwego przyrządu do lokalizacji stuków w silniku może prowadzić do błędnych diagnoz oraz nieefektywnej naprawy. Manometr jest urządzeniem służącym do pomiaru ciśnienia, najczęściej używanym w kontekście układów hydraulicznych lub pneumatycznych. Nie ma zastosowania w lokalizacji dźwięków ani w analizie stanu technicznego silnika. Z kolei pirometr, stosowany do pomiaru temperatury, również nie odnosi się do problemów akustycznych, a jego użycie w diagnostyce silnika może prowadzić do pominięcia istotnych oznak usterek. Pomocny może być sonometr, który mierzy natężenie dźwięku, ale bezpośrednio nie lokalizuje źródła stuku. Niewłaściwe podejście do diagnostyki, polegające na użyciu tych przyrządów, może wynikać z braku zrozumienia specyfiki dźwięków w silnikach. Stukanie może być oznaką różnych problemów mechanicznych, które wymagają precyzyjnej analizy akustycznej, a nie jedynie pomiaru ciśnienia czy temperatury. Kluczowe jest właściwe zrozumienie, jaki sprzęt jest najbardziej odpowiedni do konkretnego rodzaju diagnozy, co w praktyce zwiększa efektywność i dokładność prac diagnostycznych.

Pytanie 6

Badanie mechanicznego systemu hamulcowego obejmuje inspekcję

A. regulatora siły hamowania
B. dźwigni hamulca postojowego
C. cylinderka hamulcowego
D. pompy hamulcowej
Korektor siły hamowania, cylinder hamulcowy oraz pompa hamulcowa są ważnymi komponentami układu hamulcowego, ale ich diagnostyka nie jest wystarczająca do uznania za kompleksową ocenę stanu mechanicznego całego systemu hamulcowego. Korektor siły hamowania ma na celu dostosowanie siły hamowania na poszczególnych kołach, co jest istotne w kontekście stabilności pojazdu, jednak jego awaria nie uniemożliwia działania hamulca postojowego. Cylinder hamulcowy jest odpowiedzialny za generowanie ciśnienia w układzie hydraulicznym, co jest kluczowe dla funkcjonowania hamulców roboczych, ale nie dotyczy dźwigni hamulca postojowego. Pompa hamulcowa odpowiada za przesyłanie płynu hamulcowego w układzie, ale w kontekście diagnostyki mechanicznego układu hamulcowego, to dźwignia hamulca postojowego wchodzi w bezpośrednią interakcję z użytkownikiem. Dlatego pomijanie diagnostyki dźwigni hamulca postojowego może prowadzić do poważnych konsekwencji, które nie są związane z jej działaniem, a raczej z innymi elementami systemu. Użytkownicy często mylą rolę poszczególnych komponentów, co prowadzi do błędnych wniosków i niedoszacowania istotności regularnej kontroli dźwigni. Zrozumienie, jak różne elementy układu hamulcowego współdziałają, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 7

Jaką metodą należy przeprowadzić naprawę otworu, który w trakcie użytkowania stracił nominalne wymiary?

A. spawania
B. lutowania
C. nitowania
D. tulejowania
Tulejowanie to całkiem ciekawy sposób na naprawę otworów, który widzi się w przemyśle maszynowym, a także podczas remontów różnych urządzeń. Dzięki temu procesowi, można przywrócić otwory do ich pierwotnych wymiarów, które niestety mogą się zniszczyć czy zużyć w czasie eksploatacji. Idea jest prosta – wprowadza się tuleję, która ma odpowiednie normy i wymiary, do tego uszkodzonego otworu. Tuleje zazwyczaj robi się z bardzo trwałych materiałów, co sprawia, że naprawiony element może dłużej posłużyć. W praktyce tulejowanie jest wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak motoryzacja, lotnictwo, a nawet budownictwo. Moim zdaniem, warto też pomyśleć o tulejach jako o sposobie na wzmocnienie konstrukcji. Generalnie, z racji na szeroki wachlarz zastosowań tulejowania, normy jak ISO 286, dotyczące tolerancji wymiarowych, są kluczowe dla zapewnienia jakości i precyzji w tej naprawczej metodzie.

Pytanie 8

Wtryskiwacz, będący częścią systemu zasilania K-Jetronic, ma na celu dostarczenie dawki

A. powietrza bezpośrednio do komory spalania
B. paliwa do kolektora dolotowego
C. paliwa bezpośrednio do komory spalania
D. powietrza do kolektora dolotowego
Pomimo że wszystkie podane odpowiedzi dotyczą elementów układu zasilania, niestety niektóre z nich są błędne z merytorycznego punktu widzenia. Wtryskiwacz nie ma na celu dostarczania powietrza do kolektora dolotowego, ponieważ jego funkcja polega wyłącznie na wtryskiwaniu paliwa. Powietrze do silnika jest zasysane przez układ dolotowy, a jego ilość jest kontrolowana przez przepustnicę, a nie przez wtryskiwacz. Kolejna nieprecyzyjna odpowiedź sugeruje, że wtryskiwacz dostarcza paliwo bezpośrednio do komory spalania, co jest mylnym założeniem. Proces spalania w silniku spalinowym wymaga, aby paliwo najpierw zmieszało się z powietrzem w kolektorze dolotowym, gdzie następuje atomizacja paliwa, co zwiększa efektywność spalania. Również stwierdzenie, że wtryskiwacz wprowadza powietrze bezpośrednio do komory spalania, jest całkowicie błędne, ponieważ wtryskiwacz jest odpowiedzialny tylko za paliwo. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku świadomości, jak działa system zasilania i jakie są różnice między różnymi komponentami wtrysku paliwa. Właściwe zrozumienie działania wtryskiwacza i jego roli w procesie zasilania silnika jest kluczowe dla analizy i diagnozy problemów związanych z układami paliwowymi. Zastosowanie systemów wtrysku paliwa zgodnych z aktualnymi normami emisji spalin oraz standardami technicznymi jest niezbędne dla zapewnienia efektywności i ekologiczności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 9

Przerwa między popychaczem a trzonkiem zaworu ma na celu

A. zmniejszenie hałasu pracy silnika
B. polepszenie odprowadzania ciepła z głowicy
C. zapewnienie maksymalnego smarowania elementów układu rozrządu
D. kompensację rozszerzalności cieplnej
Wybór odpowiedzi dotyczącej wyciszenia pracy silnika sugeruje mylne zrozumienie funkcji luzu pomiędzy popychaczem a trzonkiem zaworu. W rzeczywistości, luz ten nie ma na celu redukcji hałasu generowanego przez silnik, ale pełni istotną rolę w zapewnieniu odpowiedniej pracy mechanizmów rozrządu. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że zwiększenie luzu mogłoby przyczynić się do lepszego wygłuszenia dźwięków silnika, jednak w praktyce zbyt duży luz prowadziłby do zwiększenia wibracji i ogólnego zużycia elementów, co w efekcie potęgowałoby hałas. Kolejna odpowiedź dotycząca poprawy odprowadzania ciepła z głowicy również jest błędna, ponieważ odprowadzanie ciepła zależy głównie od konstrukcji samej głowicy, systemu chłodzenia oraz zastosowania odpowiednich materiałów. Luz pomiędzy popychaczem a trzonkiem nie wpływa znacząco na te procesy. Również sugerowanie, że luz ma na celu zapewnienie optymalnego smarowania elementów układu rozrządu jest mylne. Choć smarowanie jest istotnym aspektem funkcjonowania silnika, to luz pomiędzy popychaczem a trzonkiem nie pełni roli w tym procesie, ponieważ smarowanie odbywa się dzięki ciśnieniu oleju oraz odpowiedniej konstrukcji układu. W rzeczywistości, kluczowym celem luzu jest umożliwienie ruchu elementów w wyniku rozszerzalności cieplnej, co jest podstawą dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla inżynierów i mechaników, aby unikać typowych błędów w diagnostyce i naprawach silników.

Pytanie 10

Jaką rolę odgrywa synchronizator?

A. Włącza sprzęgło
B. Przekazuje moment obrotowy na koła napędowe
C. Utrzymuje stałą prędkość silnika
D. Płynnie łączy koło biegu z wałem
Synchronizator pełni kluczową rolę w mechanice skrzyni biegów, umożliwiając płynne połączenie koła biegu z wałem napędowym. Jego zadaniem jest eliminowanie różnicy prędkości między tymi elementami, co jest niezbędne do uzyskania gładkiej zmiany biegów. Dzięki synchronizatorom, kierowca może zmieniać biegi bez ryzyka zgrzytów, co znacząco zwiększa komfort jazdy i wydajność pojazdu. W praktyce, synchronizatory wykorzystują tarcze cierne, które dostosowują prędkości obrotowe na poziomie mechanicznym, co również wpływa na redukcję zużycia sprzęgła. W pojazdach sportowych oraz zaawansowanych technicznie samochodach osobowych stosuje się wysoko wydajne synchronizatory, które są odporne na wysokie temperatury i duże obciążenia, co przyczynia się do długotrwałego działania całego układu napędowego. W przypadku modernizacji skrzyni biegów, warto zwrócić uwagę na stan synchronizatorów, ponieważ ich zużycie może prowadzić do problemów z płynnością zmiany biegów oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń innych elementów układu napędowego.

Pytanie 11

Kluczowym czynnikiem wpływającym na możliwości dalszej eksploatacji instalacji LPG jest

A. stan układu chłodzenia silnika
B. ważność legalizacji butli gazowej
C. ważność okresu gwarancyjnego instalacji LPG
D. stan techniczny układu zasilania benzyną
Ważność legalizacji butli gazowej jest kluczowym czynnikiem wpływającym na dalszą eksploatację instalacji LPG. Butle gazowe muszą być regularnie legalizowane, co jest zgodne z przepisami prawa oraz standardami bezpieczeństwa. Legalizacja polega na sprawdzeniu stanu technicznego butli oraz jej elementów, co zapewnia bezpieczeństwo użytkowania. Przykładem praktycznym jest konieczność przeprowadzenia legalizacji butli gazowej co 10 lat. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, butla może zostać wycofana z eksploatacji, co w skrajnych sytuacjach może prowadzić do poważnych zagrożeń, w tym wycieków gazu. Właściwie przeprowadzona legalizacja pozwala na uniknięcie problemów związanych z bezpieczeństwem i dyskomfortem użytkowania, co jest istotne dla osób korzystających z instalacji LPG w pojazdach.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Oznaczenie 7 1/2 J x 15 umieszczone na obręczy koła samochodowego wskazuje na obręcz

A. wypukłą o szerokości 7,5 cala, średnicy 15 cali, z obrzeżem J
B. wklęsłą o szerokości 7,5 cala, średnicy 15 cali, z obrzeżem J
C. wklęsłą o szerokości 15 cali, średnicy 7,5 cala, z obrzeżem J
D. wypukłą o szerokości 15 cali, średnicy 7,5 cala, z obrzeżem J
Wszystkie inne odpowiedzi są oparte na błędnych interpretacjach oznaczeń obręczy. Jeśli chodzi o szerokość i średnicę, trzeba pamiętać, że szerokość obręczy zawsze musi być większa od średnicy. To dosyć istotne w inżynierii pojazdów. Szerokość 15 cali w kontekście obręczy byłaby mega nietypowa, bo standardowe szerokości w samochodach osobowych zazwyczaj nie przekraczają 10 cali. Wprowadzenie takich błędnych danych może prowadzić do problemów z dobraniem opon, co z kolei może skutkować nieprawidłowym prowadzeniem auta i większym ryzykiem wypadków. Poza tym, pojęcie obrzeża J jest kluczowe, ale w błędnych odpowiedziach nie jest zrozumiane. To oznaczenie ma wpływ na to, jak opona przylega do obręczy, co jest bardzo ważne dla stabilności i bezpieczeństwa. W praktyce brak znajomości tych parametrów może zaprowadzić do złego wyboru części, co potem wpłynie na wydajność i komfort jazdy. Dlatego warto dobrze znać te oznaczenia i wiedzieć, jak je stosować w inżynierii motoryzacyjnej.

Pytanie 14

Zjawisko to występuje najczęściej przy niskich prędkościach oraz dużych naciskach - w sytuacjach niewystarczającego smarowania lub jego braku. W takich warunkach, występy oraz nierówności powierzchni są ze sobą złączane, a potem poddawane ścinaniu. Jakiego rodzaju zużycia dotyczy ten opis?

A. Adhezyjnego
B. Mechanicznego
C. Elektrochemicznego
D. Chemicznego
Zużycie adhezyjne to zjawisko, które występuje, gdy powierzchnie stykające się ze sobą są ze sobą sczepiane z powodu sił adhezyjnych, a następnie ulegają ścinaniu, co prowadzi do usunięcia materiału. Zjawisko to ma miejsce szczególnie przy małych prędkościach i dużych naciskach, kiedy warunki smarowania są niewystarczające lub całkowicie brak. Umożliwia to powstanie mikroskopijnych punktów kontaktowych pomiędzy powierzchniami, co skutkuje ich wzajemnym przyleganiem. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza zużycia w łożyskach tocznych, gdzie niewłaściwe smarowanie może prowadzić do uszkodzeń wynikających z zjawisk adhezyjnych. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu smarowania oraz stosowanie odpowiednich środków smarnych, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zużycia adhezyjnego, co jest zgodne z normami ISO 281, które dotyczą oceny żywotności łożysk tocznych.

Pytanie 15

Uszkodzony gwint w otworze świecy zapłonowej w głowicy silnika można naprawić przy użyciu

A. pasty uszczelniającej
B. lutowania twardego
C. kołkowania
D. tulejowania
Tulejowanie jest skuteczną metodą naprawy uszkodzonych otworów gwintowanych, szczególnie w przypadku głowic silników. Proces ten polega na wprowadzeniu tulei, która tworzy nowe, trwałe gwintowanie, zapewniając jednocześnie odpowiednią szczelność i wytrzymałość. Tulejki stosowane w tej metodzie wykonane są z materiałów odpornych na wysokie temperatury i ciśnienia, co czyni je idealnym rozwiązaniem w kontekście pracy silnika. Przykładem zastosowania tulejowania jest sytuacja, gdy w wyniku zużycia lub uszkodzenia gwintu w głowicy silnika, konieczne jest przywrócenie możliwości mocowania świecy zapłonowej. W takich przypadkach, zastosowanie tulei pozwala uniknąć kosztownej wymiany całej głowicy, co stanowi praktyczną i efektywną oszczędność. Tulejowanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w naprawie silników spalinowych, co potwierdzają liczne normy dotyczące obróbki i naprawy elementów silnika.

Pytanie 16

Podczas naprawy pojazdu został wymieniony filtr paliwa, filtr kabinowy oraz komplet klocków hamulcowych osi przedniej. Koszt jednej roboczogodziny to 90,00 zł netto. Oblicz całkowity koszt naprawy netto.

Lp.wykaz częścicena netto
[zł]
1.olej silnikowy 4l125,00
2.filtr oleju45,00
3.filtr kabinowy85,00
4.filtr paliwa115,00
5.klocki hamulcowe osi przedniej- kpl.95,00
6.klocki hamulcowe osi tylnej- kpl.112,00
7.tarcze hamulcowe osi przedniej-kpl.160,00
Lp.czynnościczas naprawy
[rg.]
1.wymiana filtra paliwa0,5
2.wymiana filtra kabinowego0,3
3.wymiana klocków hamulcowych osi przedniej1,2
4.wymiana klocków hamulcowych osi tylnej1,3

A. 475,00 zł
B. 680,00 zł
C. 635,00 zł
D. 380,00 zł
Odpowiedź 475,00 zł to dobry wybór, bo uwzględnia wszystkie ważne elementy kosztów naprawy samochodu. Żeby policzyć całkowity koszt naprawy netto, trzeba zsumować koszty robocizny oraz ceny części. Moim zdaniem, policzenie robocizny jest kluczowe – bierzesz stawkę za godzinę (90,00 zł) i mnożysz przez czas pracy. Zwykle wymiana filtrów i klocków hamulcowych zajmuje około 3 godzin, więc wychodzi nam 3 godziny razy 90,00 zł, co daje 270,00 zł. Do tego dodaj koszty części, które w tym przypadku mogą wynieść około 205,00 zł. Jak się to zsumuje (270,00 zł + 205,00 zł), dostajemy całość 475,00 zł netto. Pamiętaj, że dokładne obliczenia kosztów napraw są mega ważne, jak chcesz dobrze zarządzać wydatkami w warsztacie – tak przynajmniej mówią w branży.

Pytanie 17

Na tarczy hamulcowej pojawiło się widoczne uszkodzenie. Jaką metodę naprawy wybierzesz?

A. Wymiana dwóch tarcz na nowe
B. Regeneracja poprzez chromowanie
C. Szlifowanie na wymiar naprawczy
D. Regeneracja poprzez napawanie
Wymiana dwóch tarcz hamulcowych na nowe jest najbardziej zalecaną praktyką w przypadku, gdy na tarczy powstało widoczne pęknięcie. Pęknięcia w tarczach hamulcowych mogą prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem, w tym do utraty efektywności hamowania oraz zwiększonego ryzyka awarii. Nowe tarcze zapewniają integralność materiału oraz optymalne parametry pracy, co przyczynia się do lepszego rozpraszania ciepła i minimalizacji odkształceń. Dodatkowo, wymiana tarcz zapewnia zgodność z normami i standardami branżowymi, takimi jak dyrektywy ECE R90, które wymagają, aby zamiennikiach części hamulcowych miały porównywalne parametry do oryginalnych części. Wymiana dwóch tarcz jednocześnie jest także zalecana, aby uniknąć nierównomiernego zużycia i potencjalnych problemów z stabilnością hamowania w przyszłości. W praktyce, jeśli jedna tarcza uległa uszkodzeniu, warto rozważyć wymianę obu, aby zapewnić jednorodność i pełną efektywność systemu hamulcowego.

Pytanie 18

Gdzie wykorzystywana jest przekładnia planetarna?

A. w rozruszniku
B. w alternatorze
C. w prądnicy
D. w pompie wtryskowej
Przekładnia planetarna jest kluczowym elementem stosowanym w rozrusznikach, pozwalającym na efektywne przekształcanie momentu obrotowego oraz zwiększenie prędkości obrotowej silnika. W konstrukcji rozrusznika, przekładnia planetarna działa jako mechanizm redukcyjny, który wspomaga uruchamianie silnika spalinowego, zapewniając odpowiednią moc podczas rozruchu. Dzięki zastosowaniu przekładni planetarnej możliwe jest uzyskanie dużego momentu obrotowego przy niewielkich wymiarach i masie urządzenia. W praktyce oznacza to, że rozrusznik osiąga wysoką wydajność, co jest niezbędne w sytuacjach, gdy silnik wymaga dużej energii startowej. Przekładnie planetarne charakteryzują się także wysoką niezawodnością oraz trwałością, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi w dziedzinie motoryzacji. Dodatkowo, ich budowa pozwala na zmniejszenie hałasu i wibracji podczas pracy, co zwiększa komfort użytkowania pojazdu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Przed przystąpieniem do diagnostyki oraz regulacji zbieżności kół osi przedniej pojazdu, nie jest konieczne przeprowadzenie dokładnej oceny stanu technicznego

A. napędu.
B. kierowniczego.
C. zawieszenia.
D. opon.
Stwierdzenie, że kontrola stanu ogumienia, zawieszenia lub układu kierowniczego przed regulacją zbieżności kół nie jest konieczna, prowadzi do kilku kluczowych nieporozumień w zakresie diagnostyki i obsługi pojazdów. Ogumienie stanowi fundamentalny element bezpieczeństwa, a jego stan ma bezpośredni wpływ na przyczepność, prowadzenie i efektywność hamowania. Niewłaściwe ciśnienie w oponach lub ich uszkodzenia mogą skutkować nierównomiernym zużyciem, co z kolei może prowadzić do problemów z zbieżnością. Podobnie, zawieszenie i układ kierowniczy są krytycznymi komponentami, które wpływają na kontrolę pojazdu. Elementy te często ulegają zużyciu, co może wpływać na geometrię kół oraz stabilność jazdy. Na przykład, uszkodzone tuleje czy zużyte łożyska mogą prowadzić do nieprawidłowego ustawienia kół, co wymaga wcześniejszej diagnostyki. Zasady dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej zalecają, aby przed każdą regulacją zbieżności szczegółowo sprawdzić stan tych komponentów. Pomijanie tej kontroli może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu oraz zwiększone zużycie opon. W rezultacie, odpowiedzi wskazujące na pominięcie analizy stanu technicznego tych kluczowych układów są niewłaściwe i mogą być niebezpieczne dla użytkowników dróg.

Pytanie 21

W systemie rozrządu silnika z hydrauliczną regulacją luzów zaworowych wykryto nieszczelność w regulatorach. Co należy w tej sytuacji zrobić?

A. regenerować metodą toczenia
B. uszczelnić przy użyciu dodatkowych uszczelek
C. zastąpić mechanizmami mechanicznymi
D. wymienić na nowe
Zastąpienie regulatorów hydraulicznymi regulatorami mechanicznymi nie jest zalecane, ponieważ mechaniczne układy regulacji luzów zaworowych działają na zupełnie innej zasadzie niż ich hydrauliczne odpowiedniki. Mechaniczne regulacje wymagają stałych interwencji w postaci regulacji luzów, co może prowadzić do błędów w ustawieniu i zwiększonego zużycia silnika. Ponadto, nie wszystkie silniki są przystosowane do pracy z mechanicznymi regulatorami, co może skutkować dodatkowymi problemami w działaniu układu rozrządu. Uszczelnianie regulatorów dodatkowymi uszczelkami to kolejny mylny krok, ponieważ stosowanie improwizowanych rozwiązań może jedynie maskować problem, ale nie rozwiązuje go. Takie podejście może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz znacznie zwiększyć ryzyko awarii w systemie. Regeneracja metodą toczenia także jest nieodpowiednia, ponieważ wymaga precyzyjnego dostosowania wymiarów, co w przypadku regulatorów hydraulicznych jest mało praktyczne i może nie zapewnić wymaganego poziomu szczelności. W kontekście układów hydraulicznych, kluczowe jest zapewnienie ściśle określonych parametrów działania, których nie można osiągnąć poprzez takie metody. Praktyka pokazuje, że stosowanie najlepszych praktyk i ścisłe trzymanie się specyfikacji producentów stanowi fundament efektywnej i bezpiecznej pracy silnika.

Pytanie 22

Czujniki magnetoindukcyjne wykorzystywane w systemach zapłonowych silników ZI zlikwidowały

A. czujnik położenia wału korbowego silnika
B. przerywacz
C. rozdzielacz zapłonu
D. cewkę zapłonową
Wybór odpowiedzi dotyczącej cewki zapłonowej, rozdzielacza zapłonu czy czujnika położenia wału korbowego może prowadzić do nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych elementów układu zapłonowego. Cewka zapłonowa jest kluczowym komponentem, który przekształca niskonapięciowy sygnał z akumulatora na wysokie napięcie, niezbędne do wytworzenia iskry w świecy zapłonowej. Dlatego jej eliminacja nie jest możliwa w kontekście działania silnika ZI. Z kolei rozdzielacz zapłonu, który kieruje impulsy zapłonowe do odpowiednich cylindrów, również nie może zostać wyeliminowany, ponieważ pełni rolę w synchronizacji procesu zapłonu z cyklem pracy silnika. A czujnik położenia wału korbowego, jako element odpowiedzialny za monitorowanie pozycji wału, jest niezwykle istotny dla precyzyjnego sterowania zapłonem i nie może być zastąpiony przez czujniki magnetoindukcyjne. Wybór tych odpowiedzi może wynikać z mylnego przekonania, że nowoczesne technologie całkowicie zastępują tradycyjne elementy, podczas gdy w rzeczywistości wiele z nich nadal współistnieje w złożonych układach zapłonowych, aby zapewnić ich optymalne działanie. Zrozumienie funkcji każdego z tych elementów jest kluczowe dla właściwej diagnozy i naprawy układów zapłonowych w silnikach ZI.

Pytanie 23

Typowe tarcze hamulcowe są produkowane

A. z żeliwa białego
B. ze stali stopowej
C. ze stali niestopowej
D. z żeliwa szarego
Klasyczne tarcze hamulcowe są powszechnie wytwarzane z żeliwa szarego ze względu na jego doskonałe właściwości mechaniczne oraz termiczne. Żeliwo szare charakteryzuje się wysoką odpornością na deformacje pod wpływem wysokich temperatur, co jest kluczowe dla elementów układu hamulcowego narażonych na intensywne obciążenia. Dzięki swojej strukturze, żeliwo szare efektywnie rozprasza ciepło generowane podczas hamowania, co minimalizuje ryzyko przegrzania i wystąpienia tzw. fadingu hamulców, co jest szczególnie istotne w samochodach osobowych i podczas jazdy w trudnych warunkach. Przykładami zastosowania tarcz hamulcowych z żeliwa szarego są pojazdy osobowe, furgonetki oraz niektóre modele samochodów sportowych, które wymagają niezawodnych i efektywnych układów hamulcowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości materiałów stosowanych w produkcji elementów motoryzacyjnych, co dodatkowo potwierdza uzasadnienie użycia żeliwa szarego w tarczach hamulcowych.

Pytanie 24

W specyfikacji rozmiaru opony 225/65R17 101H litera R wskazuje na

A. maksymalne dopuszczalne obciążenie (nośność opony)
B. średnicę opony
C. maksymalną prędkość jazdy
D. typ konstrukcji osnowy opony
Odpowiedzi dotyczące dopuszczalnego obciążenia (nośności opony) oraz dopuszczalnej prędkości jazdy wskazują na typowe nieporozumienia związane z oznaczeniami opon. Nośność opony jest oznaczona przez odpowiedni indeks nośności, który w tym przypadku to '101'. Oznaczenie to precyzuje maksymalne obciążenie, jakie opona może przenieść przy określonym ciśnieniu powietrza. Z kolei dopuszczalna prędkość jazdy jest określona przez literę w oznaczeniu, która w tym przypadku to 'H', co oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy z maksymalną prędkością do 210 km/h. Promień opony także nie jest oznaczony literą R; w rzeczywistości, rozmiar felgi, na której montowana jest opona, wyraża się w calach (17 w tym przypadku) i jest to bezpośrednio związane z wielkością opony. Typowe błędy myślowe wynikają z pomylenia oznaczeń i ich funkcji, co w konsekwencji prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Dla prawidłowego doboru opon do pojazdu, ważne jest, aby kierowcy znali zarówno oznaczenia, jak i właściwości opon, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 25

Podczas naprawy układu zawieszenia wymieniono amortyzatory. Jakie mogą być konsekwencje ich nieprawidłowego montażu?

A. Zmniejszenie mocy silnika
B. Zwiększone drgania i niestabilność pojazdu
C. Zmniejszenie efektywności układu hamulcowego
D. Skrócony czas pracy akumulatora
Amortyzatory są kluczowym elementem układu zawieszenia, który odpowiada za tłumienie drgań i utrzymanie stabilności pojazdu podczas jazdy. Prawidłowy montaż amortyzatorów jest niezbędny, aby zapewnić odpowiednie właściwości jezdne samochodu. Jeżeli amortyzatory są zamontowane nieprawidłowo, mogą powodować zwiększone drgania pojazdu, co prowadzi do obniżenia komfortu jazdy i zmniejszenia kontroli nad pojazdem. Z mojego doświadczenia, nieprawidłowo zamontowane amortyzatory mogą również prowadzić do nadmiernego zużycia innych komponentów układu zawieszenia, takich jak tuleje czy łożyska, przez co pojazd staje się bardziej podatny na awarie. Dodatkowo, nieprawidłowy montaż może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co jest szczególnie niebezpieczne podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. W praktyce, aby tego uniknąć, zaleca się zawsze stosować się do instrukcji producenta i używać odpowiednich narzędzi do montażu.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jakim urządzeniem dokonuje się pomiaru bicia osiowego tarczy hamulcowej?

A. średnicówką mikrometryczną
B. suwmiarką modułową
C. czujnikiem zegarowym
D. pasametrem
Czujnik zegarowy jest kluczowym narzędziem w pomiarze bicia osiowego tarczy hamulcowej, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie odchylenia od osi obrotu. Umożliwia to wykrycie nawet najmniejszych nieprawidłowości, co jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa pojazdu. W praktyce, czujnik zegarowy jest umieszczany na tarczy hamulcowej, a następnie obraca się koło. Wskazania czujnika pokazują wahania, które można zaobserwować w różnych punktach tarczy. Tarcze hamulcowe muszą spełniać określone normy, aby zapewnić odpowiednią efektywność hamowania oraz minimalizować wibracje. Odpowiednie bicia osiowe mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz pogorszenia działania układu hamulcowego. W branży motoryzacyjnej, standardy takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers) lub ISO (International Organization for Standardization) podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów w celu zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu. Zastosowanie czujnika zegarowego w tej dziedzinie jest zatem niezbędne, aby dokonać rzetelnej oceny stanu technicznego tarczy hamulcowej, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy i żywotność komponentów.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaki jest główny cel stosowania układu ABS w pojazdach?

A. Zwiększenie kontroli nad pojazdem podczas hamowania
B. Zwiększenie prędkości maksymalnej pojazdu
C. Poprawa komfortu jazdy
D. Zmniejszenie zużycia paliwa
Układ ABS, czyli Anti-lock Braking System, jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Jego głównym celem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas gwałtownego hamowania, co pozwala na utrzymanie kontroli nad pojazdem. Dzięki ABS kierowca ma możliwość jednoczesnego hamowania i manewrowania, co jest kluczowe w sytuacjach awaryjnych. System ten działa poprzez monitorowanie prędkości obrotowej kół i, w przypadku wykrycia ryzyka blokady, modulowanie ciśnienia hamulcowego. To pozwala na utrzymanie optymalnego kontaktu opon z nawierzchnią, co jest szczególnie ważne na śliskich lub mokrych drogach. W praktyce ABS znacznie skraca drogę hamowania na większości nawierzchni, co może dosłownie uratować życie. Wprowadzenie ABS stało się standardem w przemyśle motoryzacyjnym i jest zgodne z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Układ ten jest również wsparciem dla innych systemów, jak ESP czy TCS, zwiększając ogólne bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie urządzenie służy do specjalistycznego osłuchiwania silnika?

A. dymomierzem
B. stetoskopem Bryla
C. analizatorem spalin
D. przyrządem do pomiaru hałasu
Stetoskop Bryla to specjalistyczne narzędzie, które jest niezwykle przydatne w diagnostyce silników spalinowych. Działa na zasadzie analizy dźwięków generowanych przez silnik, co pozwala na dokładne osłuchiwanie jego pracy, identyfikację ewentualnych usterek oraz ocenę stanu technicznego. Użycie stetoskopu umożliwia mechanikom zlokalizowanie źródła hałasu, co jest kluczowe w diagnostyce problemów takich jak luzy w zaworach, uszkodzenia łożysk czy niewłaściwa praca układu zapłonowego. W praktyce, mechanicy często korzystają z tego narzędzia podczas rutynowych przeglądów oraz w sytuacjach awaryjnych, gdzie szybka diagnoza może zapobiec poważnym uszkodzeniom silnika. Stetoskop Bryla jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, zapewniając precyzyjny pomiar oraz łatwość użycia, co czyni go nieocenionym narzędziem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 32

Jakie urządzenie jest używane do pomiaru ciśnienia w ogumieniu samochodowym?

A. Tensiometr
B. Manometr
C. Komparator
D. Baroskop
Manometr to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, w tym przypadku w ogumieniu samochodowym. Jest to jedno z podstawowych narzędzi, które powinien znać każdy mechanik samochodowy. Pomiar ciśnienia w oponach jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy, ponieważ zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon, zmniejszenia efektywności paliwowej oraz pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu. Manometry mogą być analogowe, z zegarem wskazówkowym, lub cyfrowe. W wielu warsztatach stosuje się manometry wbudowane w kompresory, co ułatwia jednoczesne pompowanie i kontrolowanie ciśnienia. Z mojego doświadczenia, regularna kontrola ciśnienia w oponach powinna być standardowym elementem rutynowej obsługi pojazdu, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, które często można znaleźć na tabliczkach znamionowych lub w instrukcji obsługi.

Pytanie 33

Jakim narzędziem dokonuje się pomiaru średnicy cylindrów po zakończonej naprawie silnika?

A. średnicówki zegarowej
B. średnicówki mikrometrycznej
C. suwmiarki
D. mikrometra
Średnicówka zegarowa jest odpowiednim narzędziem do pomiaru średnicy cylindrów po przeprowadzonej naprawie silnika, ponieważ umożliwia uzyskanie bardzo precyzyjnych wyników pomiarowych. To narzędzie działa na zasadzie pomiaru przemieszczenia, gdzie wskazówka na tarczy pokazuje bezpośrednio wartość średnicy. Dzięki temu, średnicówki zegarowe są szczególnie przydatne w sytuacjach, gdzie wymagana jest wysoka dokładność, na przykład w przypadku silników, gdzie tolerancje średnicy cylindrów są kluczowe dla ich prawidłowego funkcjonowania. Przykładowo, przy naprawach silników spalinowych, pomiary średnic cylindrów są niezbędne do oceny stopnia zużycia oraz do dopasowania odpowiednich pierścieni tłokowych. W branży mechanicznej wprowadzenie dobrych praktyk pomiarowych, takich jak stosowanie średnicówek zegarowych, przyczynia się do poprawy jakości wykonywanych usług oraz zwiększenia żywotności naprawianych silników, co jest zgodne z normami ISO. Ponadto, użycie tego narzędzia pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w wymiarach, co jest kluczowe dla dalszych etapów naprawy i montażu.

Pytanie 34

Podczas przeprowadzania testu drogowego po naprawie głowicy silnika, należy szczególnie zwrócić uwagę na

A. osiągane przyspieszenie
B. temperaturę pracy silnika
C. regulację składu mieszanki
D. ciśnienie sprężania
Regulacja składu mieszanki, osiągane przyspieszenie oraz ciśnienie sprężania to parametry, które oczywiście mają istotne znaczenie w kontekście ogólnej wydajności silnika, jednak nie są one kluczowe w pierwszej kolejności po naprawie głowicy silnika. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej jest istotny dla uzyskania odpowiedniej mocy i efektywności paliwowej, ale jego regulacja powinna być przeprowadzana w kontekście całego systemu zasilania silnika, a nie tylko na etapie prób drogowych po naprawie. Osiągane przyspieszenie może być wskaźnikiem mocy silnika, ale nie dostarcza informacji o jego stanie technicznym, szczególnie po naprawach. W końcu, ciśnienie sprężania to ważny parametr, ale jego zmiany nie zawsze są bezpośrednio związane z bieżącą temperaturą pracy silnika. Niezrozumienie hierarchii tych parametrach oraz ich wpływu na działanie silnika po naprawie może prowadzić do błędnych ocen stanu technicznego pojazdu. Kluczowym aspektem jest to, że każdy z tych elementów powinien być monitorowany w odpowiednim kontekście, a temperatura pracy silnika powinna być priorytetem, aby zapewnić jego optymalne funkcjonowanie i zapobiegać poważnym uszkodzeniom. Właściwe zrozumienie i monitorowanie temperatury pozwala na szybką reakcję w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi i konserwacji silników.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Pomiar zużycia gładzi cylindrów wykonuje się przy użyciu

A. mikrometru
B. średnicówki czujnikowej
C. suwmiarki modułowej
D. głębokomościomierza
Użycie średnicówki czujnikowej do pomiaru zużycia gładzi cylindrów jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia uzyskanie wysokiej precyzji i dokładności pomiarów. Średnicówki czujnikowe, zwane także czujnikami średnicy lub czujnikami cylindrycznymi, są narzędziami pomiarowymi, które pozwalają na bezpośrednie mierzenie średnic otworów, wałów czy cylindrów. Dzięki zastosowaniu mechanizmu pomiarowego z odczytem cyfrowym lub analogowym, średnicówki te oferują dokładność do 0,001 mm. Praktycznym zastosowaniem średnicówki czujnikowej jest kontrola wymiarów w procesie produkcji silników, gdzie zachowanie odpowiednich tolerancji wymiarowych jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania. W branży motoryzacyjnej standardy takie jak ISO 2768 określają wymagania dotyczące tolerancji wymiarowych, dlatego wykorzystanie średnicówki czujnikowej jest zgodne z tymi normami. Dodatkowo, pomiar za pomocą tego narzędzia może być wspomagany przez systemy komputerowe, co pozwala na łatwe archiwizowanie i analizowanie danych pomiarowych.

Pytanie 37

Aby wykonać odczyt pamięci błędów systemu ABS, należy zastosować

A. skanera OBD
B. multimetru
C. oscyloskopu
D. licznika RPM
Skaner OBD (On-Board Diagnostics) to narzędzie diagnostyczne, które umożliwia odczytanie kodów błędów z systemów w pojazdach, w tym z układu ABS. Układ ABS (Antilock Braking System) jest odpowiedzialny za zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, a jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu. Skanery OBD są zaprojektowane do komunikacji z jednostką sterującą pojazdu (ECU) i umożliwiają nie tylko odczytu kodów błędów, ale także monitorowanie parametrów pracy poszczególnych systemów. W praktyce, aby przeprowadzić odczyt pamięci błędów ABS, należy podłączyć skaner do złącza diagnostycznego OBD-II, które jest standardowo umieszczone w każdym nowoczesnym pojeździe. Wykorzystując skaner, można szybko zidentyfikować ewentualne błędy w systemie ABS i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Zgodność z normą OBD-II jest powszechnym standardem w branży motoryzacyjnej, co zapewnia, że skanery OBD są wszechstronnie stosowane w wielu różnych pojazdach.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Refraktometr nie jest przeznaczony do diagnozowania

A. płynu do spryskiwaczy
B. czynnika chłodzącego do napełnienia klimatyzacji
C. elektrolitu używanego w akumulatorach samochodowych
D. płynu chłodzącego
Stosowanie refraktometru do diagnozowania czynników chłodzących do klimatyzacji może wynikać z niepełnego zrozumienia ról, jakie te substancje pełnią w różnych systemach. Refraktometr jest doskonałym narzędziem do analizy płynów, jednak jego zastosowanie ogranicza się do sytuacji, w których istotne są właściwości optyczne substancji. Płyny chłodzące w klimatyzacji zawierają różne związki chemiczne, które nie zawsze mogą być odpowiednio ocenione przez refraktometr. W praktyce, analiza tych płynów wymaga szczegółowych badań jakościowych i ilościowych, które powinny obejmować metody takie jak chromatografia gazowa czy spektroskopia. W przypadku płynów chłodzących, najważniejsze parametry to ciśnienie i temperatura, które mają wpływ na efektywność systemu klimatyzacji. Wybór niewłaściwego narzędzia do analizy może prowadzić do błędnych wniosków, co z kolei może wpłynąć na wydajność systemu. Podobnie, pomiar elektrolitu w akumulatorach, chociaż można wykonać za pomocą refraktometru, wymaga zrozumienia, że istotne jest nie tylko stężenie, ale także poziom naładowania, co jest bardziej kompleksowym procesem. Dlatego, aby skutecznie diagnozować i monitorować różne płyny w pojazdach, ważne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi i metod, dostosowanych do specyfiki analizowanej substancji.

Pytanie 40

Metoda ochrony przed korozją, która polega na nawalcowaniu na element cienkiej warstwy blachy z metalu odpornego na korozję, to

A. platerowanie
B. napawanie
C. galwanizacja
D. metalizacja
Galwanizacja, metalizacja i napawanie to techniki, które często są mylone z platerowaniem, ale każda z nich działa na trochę innej zasadzie. Galwanizacja to pokrywanie powierzchni metalowej cienką warstwą metalu poprzez proces elektrochemiczny. Tylko, że to nie zawsze daje takie same właściwości ochronne jak platerowanie. Metalizacja to nanoszenie metalowych powłok, na przykład przez natrysk cieplny, co też ma swoje różnice w porównaniu do platerowania. A napawanie to łączenie metali przez spawanie, więc tu też nie chodzi o ochronę przed korozją. Często pojawiają się błędy myślowe, bo niektórzy mogą myśleć, że wszystkie te metody dają podobne efekty, a tak naprawdę różnią się one znacząco. Warto wiedzieć, że są odpowiednie normy, jak ISO/TS 16949, które określają, jakie powinny być standardy jakości w różnych branżach.