Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 09:55
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 10:07

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie powinno być minimalne DPI grafiki umieszczonej na powierzchni 3 000 m2, aby zapewnić najlepszą widoczność z odległości 100 metrów?

A. 40 dpi
B. 240 dpi
C. 120 dpi
D. 180 dpi
Wybór wyższej rozdzielczości, takiej jak 240 dpi, 120 dpi lub 180 dpi, wynika z błędnego założenia, że większa ilość punktów na cal zawsze przekłada się na lepszą jakość wizualną. W rzeczywistości, przy projektowaniu grafik przeznaczonych do oglądania z odległości, kluczowe jest zrozumienie, jak ludzie postrzegają obrazy. W przypadku materiałów eksponowanych na dużych powierzchniach, takich jak billboardy, zbyt wysoka rozdzielczość może prowadzić do niepotrzebnych kosztów produkcji oraz wydłużenia czasu realizacji projektu. Typowym błędem myślowym jest mylenie zastosowania wysokiej rozdzielczości w materiałach drukowanych, które są oglądane z bliska, z potrzebą grafik wielkoformatowych, które są widoczne z odległości. Dla grafiki, która ma być oglądana z 100 metrów, wystarczy znacznie niższa rozdzielczość, co potwierdzają standardy branżowe związane z reklamą zewnętrzną. Przykładowo, w reklamie outdoorowej często stosuje się rozdzielczości w przedziale 20-60 dpi, co jest odpowiednie do osiągnięcia pożądanej jakości wizualnej na dużych odległościach. Dlatego wybór 40 dpi jako minimalnej rozdzielczości jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 2

Który z podanych materiałów nie jest wykorzystywany do produkcji reklamy na siatce Mesh?

A. Oczka aluminiowe
B. Atrament solwentowy
C. Linki poliestrowe
D. Suchy toner
Suchy toner nie jest stosowany w produkcji reklamy na siatce Mesh, ponieważ ta technika druku opiera się głównie na technologii druku atramentowego. Atrament solwentowy, który jest powszechnie używany do druku na siatkach, zapewnia doskonałą przyczepność do materiałów o otwartej strukturze, jakimi są siatki Mesh. Siatki te są szczególnie popularne w reklamie zewnętrznej, ponieważ umożliwiają swobodny przepływ powietrza, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia materiału w wyniku silnych wiatrów. W praktyce, stosowanie atramentu solwentowego zapewnia również wysoką odporność na warunki atmosferyczne i długotrwałość kolorów. Oczka aluminiowe oraz linki poliestrowe z kolei to niezbędne akcesoria do montażu siatki, które zapewniają stabilność i trwałość całej konstrukcji reklamowej. W kontekście standardów branżowych, ważne jest, aby przy produkcji materiałów reklamowych na siatkach Mesh stosować techniki i materiały, które zapewnią nie tylko estetykę, ale i funkcjonalność, a tym samym efektywność reklamy.

Pytanie 3

Jaką minimalną liczbę arkuszy papieru w formacie SRA3 (320 x 450 mm) trzeba przygotować do wydruku 800 biletów wstępu o wymiarach netto 146 x 56 mm?

A. 20 sztuk
B. 50 sztuk
C. 30 sztuk
D. 80 sztuk
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących wymiarów oraz zagospodarowania powierzchni arkusza. Przykładowo, odpowiedzi wskazujące na 20, 30 czy 80 arkuszy mogłyby sugerować, że nie uwzględniono poprawnie liczby biletów, które można umieścić na arkuszu SRA3. Na arkuszu SRA3 idealnie mieszczą się 17 biletów, co jest bezpośrednio związane z wymiarami arkusza i biletów. Odpowiedzi takie mogą również opierać się na nieprawidłowych obliczeniach lub błędnych założeniach na temat marginesów i przestrzeni między biletami. Często w takich przypadkach występuje brak zrozumienia zagadnień związanych z procesem druku, jak również zasadnicze różnice między wymiarami netto a brutto, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia potrzebnej ilości arkuszy. Warto pamiętać, że w druku zazwyczaj zaleca się dodawanie zapasu, co powinno być uwzględnione w każdym obliczeniu. Dlatego też, kluczowe jest nie tylko posługiwanie się wymiarami, ale także zrozumienie praktycznych aspektów procesu druku, które mogą wpływać na ostateczną ilość materiału potrzebnego do realizacji zlecenia.

Pytanie 4

Aby chronić druki licencyjne przed szkodliwym wpływem wilgoci oraz mechanicznymi uszkodzeniami, należy wykonać operację

A. oprawiania
B. kalandrowania
C. grawerowania
D. laminowania
Laminowanie to proces, który polega na pokrywaniu powierzchni materiałów, takich jak papier czy karton, specjalną folią ochronną. Dzięki temu druki licencyjne są zabezpieczone przed szkodliwym działaniem wilgoci oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Laminowanie zwiększa trwałość dokumentów, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów, które są często używane lub narażone na działanie różnych czynników zewnętrznych. Przykładem zastosowania laminowania mogą być karty identyfikacyjne, certyfikaty czy plakaty, które dzięki temu zabiegowi zachowują swoją estetykę i funkcjonalność na dłużej. W branży poligraficznej laminowanie jest standardem, który pozwala na wydłużenie żywotności produktów i poprawę ich prezentacji. Warto również zwrócić uwagę na różne typy laminatów, takie jak matowe i błyszczące, które mogą wpływać na ostateczny wygląd wydruku oraz jego odbiór przez użytkownika.

Pytanie 5

Jakie urządzenia są potrzebne do wyprodukowania 10 wielkoformatowych naklejek na ścianę?

A. Plotera drukującego, urządzenia tnącego
B. Maszyny offsetowej, krajarki jednonożowej
C. Maszyny sitodrukowej, bigówki
D. Drukarki cyfrowej, krajarki trójnożowej
Wybór plotera drukującego oraz urządzenia tnącego do wykonania wielkoformatowych naklejek na ścianę jest uzasadniony zarówno ze względu na jakość wydruku, jak i precyzyjne cięcie. Ploter drukujący jest zaprojektowany do obsługi mediów o dużych formatach, co jest kluczowe w przypadku naklejek, które mogą mieć duże rozmiary. Dzięki technologii druku atramentowego lub solventowego, plotery te oferują wysoką jakość kolorów oraz trwałość wydruków, co jest niezbędne w przypadku aplikacji na ścianę. Urządzenie tnące pozwala na precyzyjne wycinanie kształtów naklejek zgodnie z grafiką, co eliminuje problem z niedokładnościami, które mogą wystąpić w innych metodach produkcji. Użycie tych dwóch urządzeń w tandemie jest standardem w branży reklamowej, co potwierdzają liczne przykłady zastosowania w drukarniach i warsztatach graficznych. Warto również dodać, że taki proces produkcji jest zgodny z najlepszymi praktykami, które zapewniają wysoka jakość finalnego produktu.

Pytanie 6

Jaką drukarkę należy wybrać do zrealizowania wydruku 30 arkuszy planów lekcji o wymiarach 100 x 70 mm?

A. Ploter solwentowy
B. Cyfrową formatu SRA3
C. Karuzelę sitodrukową
D. Offsetową półformatową
Wybór drukarki cyfrowej SRA3 do wydruku tych 30 arkuszy planów lekcji to całkiem dobry pomysł z kilku powodów. Po pierwsze, drukarki cyfrowe naprawdę dają świetną jakość wydruku, a do tego są bardzo elastyczne, gdy chodzi o krótkie serie. Format SRA3 jest super, bo pozwala na druk większych arkuszy niż A3, co z kolei sprawia, że można lepiej rozmieszczać mniejsze elementy. Dzięki temu mniej marnujemy papieru oraz pieniędzy. Dodatkowo, technologia druku cyfrowego pozwala na szybkie zmiany w projekcie, co jest naprawdę pomocne przy niewielkich nakładach. Wydaje mi się, że w przypadku druku takich materiałów jak plany lekcji, szybka zmiana treści i możliwość natychmiastowego wydruku to ogromna zaleta. No i w ten sposób mamy lepszą kontrolę nad całym procesem, co z kolei zwiększa efektywność produkcji i zadowolenie klientów.

Pytanie 7

Jaką rozdzielczość powinna mieć bitmapa o wymiarach 80 x 70 mm przeznaczona do drukowania cyfrowego w formacie nieprzekraczającym SRA3?

A. 300 dpi
B. 72 dpi
C. 96 dpi
D. 900 dpi
Rozdzielczość 300 dpi (punktów na cal) jest standardem w branży druku, szczególnie w przypadku materiałów, które mają być drukowane na papierze w formacie SRA3. Umożliwia to uzyskanie wysokiej jakości wydruków, co jest szczególnie istotne w przypadku grafiki, zdjęć oraz wszelkich materiałów promocyjnych. W przypadku bitmapy o wymiarach 80 x 70 mm, przy rozdzielczości 300 dpi, obraz ma 944 x 827 pikseli. Taka rozdzielczość zapewnia odpowiednią ilość szczegółów, co przekłada się na ostrość i jakość druku. W praktyce, korzystając z tej rozdzielczości, możemy być pewni, że wydruk będzie wyglądał profesjonalnie, a detale, takie jak tekst czy elementy graficzne, będą czytelne. Warto również pamiętać, że niższe rozdzielczości, takie jak 72 dpi czy 96 dpi, są odpowiednie jedynie do zastosowań internetowych, gdzie jakość nie jest tak kluczowa. Dlatego, w kontekście druku, stawianie na 300 dpi jest najlepszym wyborem, który odpowiada na wymagania branżowe i oczekiwania klientów.

Pytanie 8

Wskaż sposób łączenia wkładu z okładką w oprawie prostej zakrywającej?

A. Klejenie
B. Szycie drutem
C. Spiralowanie
D. Szycie nitkami
Szycie nićmi, choć bywa stosowane w różnych technikach introligatorskich, nie jest najbardziej efektywną metodą w przypadku oprawy prostej zakrywającej. Tego rodzaju oprawa często wymaga mocniejszego połączenia, które jest w stanie znieść większe obciążenia. Ponadto, szycie nićmi może prowadzić do widocznych szwów na grzbiecie książki, co może wpłynąć na jej estetykę. Spiralowanie jest techniką, która znajduje zastosowanie głównie w przypadku notesów lub publikacji, które wymagają otwierania na płasko. W przypadku oprawy zakrywającej, spiralowanie nie zapewnia odpowiedniej ochrony treści i nie zabezpiecza ich w sposób wystarczający, co czyni tę metodę nieodpowiednią. Szycie drutem, podobnie jak szycie nićmi, jest bardziej stosowane w przypadku prac artystycznych lub specyficznych typów opraw, które nie są standardowe. Dodatkowo, zarówno szycie nićmi, jak i drutem może powodować uszkodzenia wnętrza książki w wyniku przeciągania materiału przez grzbiet, co może prowadzić do nierównomiernego rozłożenia sił i zagięć w stronach. Wybór niewłaściwej metody połączenia może prowadzić do skrócenia żywotności książki, co jest problematyczne zarówno dla wydawców, jak i użytkowników. Dlatego tak istotne jest stosowanie odpowiednich technik zgodnych z wymaganiami danego projektu.

Pytanie 9

Z wykorzystaniem sprzętu do druku wielkoformatowego nie można zrealizować zadruku

A. banerów.
B. długopisów.
C. tapet.
D. roll-up’ów.
Długopisy to małe, osobiste akcesoria, które z zasady nie są przeznaczone do zadrukowywania przy użyciu technologii druku wielkoformatowego. Druk wielkoformatowy, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do technik umożliwiających naniesienie grafiki na duże powierzchnie, takie jak tapety, banery czy roll-up’y. Te urządzenia są idealne do produkcji materiałów reklamowych, które wymagają dużego formatu i widoczności. Na przykład, tapety mogą być stosowane w projektach dekoracyjnych w przestrzeniach komercyjnych, a banery w kampaniach marketingowych na wydarzeniach. Techniki druku, takie jak UV czy solwentowy, są przystosowane do różnorodnych podłoży, co czyni je niezwykle wszechstronnymi w kontekście wizualnej komunikacji. Z tego powodu, długopisy, które są stosunkowo małe i mają inny charakter użytkowy, nie mogą być wytwarzane ani zadrukowywane przy użyciu tych samych technologii, co materiały wielkoformatowe.

Pytanie 10

Jakie materiały są wykorzystywane w cyfrowych maszynach drukujących jako materiały eksploatacyjne?

A. Materiały wypełniające.
B. Atramenty
C. Chemikalia do wywoływania.
D. Substancje utrwalające.
Atramenty są kluczowymi materiałami eksploatacyjnymi w cyfrowych maszynach drukujących, ponieważ bezpośrednio odpowiadają za proces druku. W przypadku drukarek atramentowych, atrament jest substancją, która jest nanoszona na papier, tworząc obraz lub tekst. Wybór odpowiedniego atramentu jest istotny z perspektywy jakości wydruku, trwałości oraz przystosowania do różnych typów papieru. Przykładowo, atramenty pigmentowe są często stosowane w zastosowaniach profesjonalnych, gdzie wymagane są wysokiej jakości, długoterminowe wydruki, podczas gdy atramenty barwnikowe są bardziej odpowiednie do zastosowań domowych, gdzie jakość wydruku na krótszy okres jest wystarczająca. Ponadto, eksploatacja maszyn drukujących wymaga regularnego monitorowania poziomu atramentu, aby zapewnić ciągłość produkcji i uniknąć przerw w pracy. Dobre praktyki branżowe zalecają korzystanie z oryginalnych atramentów dostarczanych przez producentów, ponieważ zapewniają one optymalne działanie maszyny oraz najwyższą jakość wydruków.

Pytanie 11

Jakie materiały są potrzebne do produkcji magnesów na lodówkę w technologii cyfrowej?

A. Papier samokopiujący z laminatem UV, folia polipropylenowa
B. Folia magnetyczna, papier samoprzylepny z laminatem
C. Folia backlit, papier powlekany z siatką mesh
D. Tektura lita z lakierem UV, folia metalizowana
Folia magnetyczna oraz papier samoprzylepny z laminatem to kluczowe materiały do produkcji magnesów na lodówkę w technologii cyfrowej. Folia magnetyczna działa jako nośnik, który pozwala na łatwe przyleganie magnesu do metalowych powierzchni, co jest istotne w przypadku magnesów na lodówkę, które mają pełnić funkcję dekoracyjną oraz użytkową. Papier samoprzylepny z laminatem dodaje estetyki oraz chroni grafikę przed uszkodzeniami, wilgocią i blaknięciem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamowej. Laminacja poprawia także trwałość produktu, co jest ważne, gdyż magnesy często są eksponowane w kuchniach, w miejscach o zmiennych warunkach. W praktyce, wykorzystanie tych materiałów pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie, a jednocześnie funkcjonalnych przedmiotów, które mogą być używane w codziennym życiu. Dodatkowo, technologia druku cyfrowego umożliwia personalizację tych magnesów, co jest szczególnie cenione na rynku reklamowym i upominkowym.

Pytanie 12

Wielkoformatowy ploter rolowy do druku umożliwia zadruk materiałów w formie

A. tkanin, drewna
B. papieru, ceramiki
C. szkła
D. folii
Wielkoformatowy rolowy ploter drukujący to zaawansowane urządzenie, które umożliwia zadrukowywanie różnorodnych materiałów, a w szczególności folii. Folie są popularnym wyborem w branży reklamowej i wystawienniczej, ponieważ charakteryzują się dużą elastycznością oraz odpornością na warunki atmosferyczne. Technologia druku, jaką stosują plotery, pozwala na uzyskiwanie wysokiej jakości wydruków, co jest kluczowe w przypadku produkcji banerów, naklejek czy materiałów do oznakowania. Przykłady zastosowania folii obejmują reklamy zewnętrzne, oklejanie pojazdów, a także dekorację wnętrz. Wydruki na folii mogą być stosowane zarówno w zastosowaniach tymczasowych, jak i stałych, co czyni je wszechstronnym materiałem w wielu kampaniach marketingowych. Przy wyborze folii warto zwrócić uwagę na jej właściwości, takie jak grubość, odporność na promieniowanie UV czy klej, jeśli ma być zastosowana jako naklejka. Dobrze dobrana folia w połączeniu z precyzyjnym ploterem zapewnia nie tylko estetykę, ale także trwałość wydruków.

Pytanie 13

Jaką ilość arkuszy netto papieru o formacie A3 należy przygotować, aby wydrukować etykiety o wymiarach 50 x 70 mm bez spadów w liczbie 32 000 sztuk?

A. 1250 arkuszy
B. 1000 arkuszy
C. 320 arkuszy
D. 500 arkuszy
Wiele osób może się mylić, szacując liczbę arkuszy potrzebnych do wydruku etykiet opartych na niepełnych lub błędnych kalkulacjach. Niektórzy mogą skupić się wyłącznie na ilości etykiet, nie rozważając, jak układają się one na arkuszu. Na przykład, wybór liczby 500 arkuszy opiera się na błędnych założeniach dotyczących liczby etykiet mieszczących się na arkuszu A3. Inni mogą myśleć, że 1250 arkuszy to odpowiednia liczba, nie biorąc pod uwagę faktu, że przeliczenie powierzchni etykiet względem całego arkusza A3 pozwala na znacznie bardziej efektywne wykorzystanie papieru, co jest kluczowe w druku komercyjnym. Używanie 320 arkuszy również wskazuje na nieprawidłowe oszacowanie, a także na zignorowanie potencjalnych strat związanych z nieefektywnym układaniem etykiet. W profesjonalnej produkcji istotne jest nie tylko precyzyjne obliczenie, ale również zrozumienie, jak różne rozmiary etykiet wpływają na całkowity nakład oraz jakie są zasady optymalizacji w procesach druku. Brak uwzględnienia tych czynników może prowadzić do znacznych strat zarówno materiałowych, jak i finansowych.

Pytanie 14

Cyfrowy plik projektu, w którym lakier ma być nałożony selektywnie, powinien zawierać

A. oddzielne warstwy dla elementów przeznaczonych do lakierowania
B. zawsze maskę przycinającą dla elementów do lakierowania
C. wszystkie warstwy projektu spłaszczone
D. tylko projekt wektorowy przygotowany do druku
To, co napisałeś o osobnych warstwach i lakierowaniu, jest jak najbardziej na miejscu. Wiesz, w przygotowywaniu plików do druku z efektami specjalnymi, rozdzielenie elementów graficznych to kluczowa sprawa. W praktyce chodzi o to, że musisz mieć jasne warstwy, które pokazują, gdzie dokładnie powinien być lakier. To pomaga osobie obsługującej drukarkę w precyzyjnym nałożeniu lakieru, co potem wpływa na wygląd i funkcję gotowego produktu. W branży poligraficznej dobrze jest współpracować z innymi, żeby wszystko szło gładko i żeby unikać błędów. Weźmy na przykład projekty z lakierem UV – tu ważne jest, żeby warstwy były właściwie nazwane, bo to ułatwia późniejsze etapy produkcji i niweluje nieporozumienia. Trzymanie się tych zasad wspiera efektywność całego procesu, pozwalając zaoszczędzić zarówno czas, jak i materiały.

Pytanie 15

Jakie rodzaje dokumentów wymagają dostosowania?

A. Ulotki informacyjne
B. Bilety lotnicze
C. Wizytówki przedsiębiorstwa
D. Etykiety na kosmetyki
Bilety lotnicze wymagają personalizacji, ponieważ zawierają kluczowe informacje dotyczące konkretnej podróży oraz osoby podróżującej. Personalizacja biletów polega na umieszczeniu na nich danych osobowych pasażera, takich jak imię, nazwisko, numer rezerwacji oraz szczegóły lotu, w tym datę, godzinę i trasę. W branży lotniczej takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, które nakładają obowiązek identyfikacji pasażera na etapie odprawy biletowej. Przykładowo, bilety elektroniczne, które są popularne w dzisiejszych czasach, muszą być personalizowane, aby umożliwić pasażerom łatwy dostęp do wszystkich szczegółów ich podróży i uniknąć problemów związanych z identyfikacją. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują także stosowanie kodów QR lub kodów kreskowych, które zawierają te same dane, co bilet papierowy, ale w bardziej skondensowanej formie. Dzięki tym technologiom proces odprawy i weryfikacji przebiega sprawniej, co jest niezaprzeczalnym atutem dla linii lotniczych oraz pasażerów.

Pytanie 16

Przed rozpoczęciem druku na cyfrowej maszynie drukarskiej nie ma potrzeby

A. określania liczby egzemplarzy.
B. ustalania formatu druku.
C. uzupełniania pojemników na papier.
D. przygotowywania form drukowych.
Zakładanie form drukowych jest procesem charakterystycznym dla tradycyjnych metod druku, takich jak offsetowy, gdzie przygotowanie formy jest kluczowe dla uzyskania wydruków. W przypadku cyfrowego druku, proces ten jest eliminowany dzięki technologii, która umożliwia bezpośrednie drukowanie z pliku. Oznacza to, że przed rozpoczęciem produkcji nie musimy przeprowadzać skomplikowanych działań związanych z przygotowaniem form, co znacznie przyspiesza cały proces. W praktyce, cyfrowe maszyny drukarskie przyjmują dane bezpośrednio z plików graficznych, takich jak PDF, co upraszcza cały proces i pozwala na szybszą realizację zleceń. Dzięki temu, drukarnie mogą realizować mniejsze nakłady z zachowaniem wysokiej jakości, co jest szczególnie ważne w branży, gdzie elastyczność i szybkość reakcji na potrzeby klientów są kluczowe. Przykładem zastosowania tej technologii mogą być krótkie serie druków reklamowych czy personalizowane materiały, które wymagają szybkiej produkcji bez dodatkowych kosztów związanych z przygotowaniem form.

Pytanie 17

Jakim akronimem określa się technologię 3D, opartą na ekstruzji materiałów termoplastycznych?

A. DLP
B. SLA
C. FDM
D. SLS
SLS (Selective Laser Sintering) oraz SLA (Stereolithography) to innowacyjne technologie druku 3D, które różnią się od FDM zarówno procesem, jak i materiałami używanymi do produkcji. SLS działa na zasadzie selektywnego spiekania proszków materiałowych za pomocą lasera, co pozwala na tworzenie wytrzymałych i skomplikowanych geometrie w jednym procesie. Zastosowanie SLS znajduje się głównie w przemyśle, gdzie wymagane są wysokie właściwości mechaniczne oraz skomplikowane kształty, których nie można osiągnąć przy użyciu FDM. W kontekście SLA, technologia ta polega na utwardzaniu płynnych żywic światłoczułych za pomocą laserów UV. SLA jest znana z wyjątkowej precyzji i gładkości powierzchni, co sprawia, że doskonale nadaje się do wytwarzania modeli o wysokiej estetyce oraz detali, takich jak formy do odlewów i prototypy. DLP (Digital Light Processing) to technologia, która również wykorzystuje światłoczułe żywice, ale zamiast lasera używa projektora, co znacznie przyspiesza proces druku. Wybór technologii powinien być uzależniony od specyficznych wymagań projektu, a nie na podstawie mylnych przekonań o ich wszechstronności. W praktyce, wiedza na temat właściwości materiałów oraz procesów druku jest kluczem do sukcesu w realizacji projektów 3D, a zastosowanie konkretnych technologii powinno wynikać z analizy potrzeb i celów produkcyjnych.

Pytanie 18

Jakie urządzenie służy do oklejenia kalendarza z tektury papierem offsetowym?

A. powlekarka
B. kaszerownica
C. laminator
D. kalander
Laminator to urządzenie służące do pokrywania powierzchni materiałów folią, aby zwiększyć ich odporność na uszkodzenia mechaniczne i działanie czynników zewnętrznych. Laminowanie jest procesem, który nadaje produktom większą trwałość, jednak nie jest to metoda stosowana do oklejania tektury papierem offsetowym. Laminator nie łączy dwóch materiałów, lecz pokrywa jedynie ich powierzchnię folią, co nie jest odpowiednie w kontekście produkcji kalendarzy. Kalander, z kolei, to maszyna, która służy do wygładzania i uelastyczniania materiałów, często wykorzystywana w przemyśle tekstylnym i papierniczym, ale nie ma zastosowania w procesie oklejania. Powlekarka to urządzenie, które nakłada powłokę na powierzchnię materiałów, jednak powlekane materiały nie są bezpośrednio oklejane papierem, co jest kluczowe dla prawidłowego wykonania główki kalendarza. W każdym przypadku, wybór niewłaściwego urządzenia może prowadzić do nieefektywności produkcji oraz obniżenia jakości finalnego wyrobu, co jest szczególnie istotne w branży poligraficznej, gdzie standardy jakości są kluczowe dla zachowania konkurencyjności.

Pytanie 19

W jakim dokumencie znajduje się informacja dotycząca bezpiecznego użytkowania oraz utylizacji tuszy do cyfrowych maszyn drukujących?

A. Podręczniku użytkownika
B. Karcie charakterystyki
C. Dokumencie produkcyjnym
D. Normie branżowej
Karta charakterystyki to dokument, który zawiera kluczowe informacje dotyczące substancji chemicznych, w tym tuszy do maszyn drukujących. Zawiera szczegółowe dane na temat właściwości chemicznych, zagrożeń, a także instrukcje dotyczące bezpiecznego użytkowania oraz utylizacji produktów. Przykładowo, karta charakterystyki może zawierać informacje na temat odpowiednich środków ochrony osobistej, które powinny być stosowane podczas pracy z tuszami, a także zalecenia dotyczące postępowania w razie awarii lub wycieku. Dzięki takiej dokumentacji użytkownicy są w stanie podejmować świadome decyzje dotyczące swoich działań, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa zarówno w miejscu pracy, jak i w otoczeniu. Zgodność z przepisami prawa, takimi jak Rozporządzenie REACH, sprawia, że karty charakterystyki są niezbędnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem związanym z substancjami chemicznymi, co czyni je kluczowym elementem w branży druku cyfrowego.

Pytanie 20

Jaką długość materiału na rolce trzeba przeznaczyć do produkcji 50 plakatów w formacie B0, skoro szerokość druku w ploterze wynosi 120 cm?

A. 45 m
B. 60 m
C. 25 m
D. 70 m
Wybór niepoprawnej długości podłoża może wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad związanych z formatowaniem plakatów oraz obliczaniem wymaganych materiałów do druku. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą sugerować zbyt niską ilość materiału, co wskazuje na niezrozumienie wymagań formatu B0 oraz szerokości zadruku. Format B0 ma wymiary, które wymagają dokładnych obliczeń, i nie można ich pomijać. Często można spotkać się z przekonaniem, że wystarczy jedynie uwzględnić szerokość rolki, jednak kluczowe jest zrozumienie, że wysokość każdego plakatu również ma znaczenie. W przypadku zadruku plakatów, gdzie szerokość zadruku wynosi 120 cm, nie można zignorować wymagań dotyczących długości materiału. Dodatkowo, wiele osób popełnia błąd w zaokrąglaniu długości podłoża do najbliższej liczby, nie uwzględniając całkowitej długości potrzebnej na wszystkie jednostki produkcyjne. W efekcie, przy niewłaściwych obliczeniach, może dojść do braku materiału, co prowadzi do opóźnień w produkcji oraz zwiększonych kosztów. Kluczowe jest zrozumienie, że precyzyjne obliczenia są fundamentem efektywnej produkcji, a każdy błąd w kalkulacjach może mieć poważne konsekwencje dla całego procesu druku.

Pytanie 21

Jaką minimalną powierzchnię folii backlight należy przygotować na wydruk 50 reklamowych kasetonów o wymiarach 3 x 2 m?

A. 600 m2
B. 300 m2
C. 50 m2
D. 210 m2
Odpowiedź 300 m2 jest poprawna, ponieważ aby obliczyć minimalną powierzchnię folii backlight potrzebną do wydrukowania 50 kasetonów reklamowych o wymiarach 3 x 2 m, należy najpierw obliczyć powierzchnię jednego kasetonu. Powierzchnia jednego kasetonu wynosi 3 m * 2 m = 6 m2. Następnie, aby uzyskać łączną powierzchnię dla 50 kasetonów, mnożymy 6 m2 przez 50, co daje 300 m2. W praktyce, przy planowaniu produkcji kasetonów reklamowych należy zawsze uwzględnić mały zapas materiału, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia folii podczas cięcia czy montażu. Zastosowanie odpowiednich standardów produkcyjnych i jakościowych jest kluczowe dla uzyskania najlepszych efektów wizualnych i trwałości reklam. Warto zauważyć, że przy dużych projektach reklamowych, takich jak kasetony, istotne jest również uwzględnienie kosztów materiałów oraz czasu produkcji, co wpływa na ostateczną jakość i wydajność produkcji.

Pytanie 22

Jaką maksymalną liczbę użytków o wymiarach 148 x 210 mm brutto można umieścić na arkuszu SRA3 (320 x 450 mm) podczas realizacji impozycji?

A. 8 użytków
B. 4 użytki
C. 2 użytki
D. 6 użytków
Jak mówimy o arkuszu SRA3, który ma rozmiar 320 na 450 mm, to patrząc na użytki, które mają 148 na 210 mm, nie ma problemu, żeby wpasować cztery z nich. Tu chodzi o to, że SRA3 jest większy niż standardowe A3, więc można lepiej go wykorzystać. Dobrze jest pomyśleć, w jakiej orientacji użytki umieścić. Jeśli weźmiemy użytki w pionie, to 210 mm zmieści się w szerokości SRA3 (320 mm) dwa razy, a 148 mm w długości (450 mm) też dwa razy, czyli mamy 2 użytki pionowe. Z drugiej strony, kiedy zrobimy to w poziomie, to 148 mm wpadnie w 320 mm cztery razy, a 210 mm w 450 mm dwa razy, co także daje nam cztery użytki. To naprawdę dobre podejście, które stosuje się w drukarniach, żeby jak najlepiej wykorzystać materiały. Umiejętność planowania impozycji to klucz do zmniejszenia kosztów i ograniczeniu odpadów, co w drukarstwie jest mega ważne.

Pytanie 23

Jaką liczbę zszywek potrzeba do połączenia broszury o grzbiecie długości 210 mm?

A. 1 sztukę
B. 3 sztuki
C. 4 sztuki
D. 2 sztuki
Poprawna odpowiedź to 2 zszywki. Przy zszywaniu broszury istotne jest zachowanie odpowiedniej liczby zszywek w zależności od długości grzbietu, rodzaju papieru oraz liczby stron broszury. Zszywki przyczepiają kartki razem, a ich rozkład powinien być równomierny, aby cała broszura była trwała i estetyczna. W przypadku broszury o długości grzbietu 210 mm, dwie zszywki są wystarczające, aby zapewnić stabilność i odporność na rozrywanie. Zgodnie z zasadami introligatorskimi, w przypadku materiałów o szerszym grzbiecie, zaleca się stosowanie większej liczby zszywek, jednak przy długości 210 mm dwie zszywki to standardowa praktyka. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na jakość materiałów zszywających oraz technikę ich aplikacji, co może wpłynąć na jakość finalnego produktu. W zastosowaniach komercyjnych, takich jak drukowanie broszur reklamowych, odpowiednia liczba zszywek przekłada się na estetykę oraz funkcjonalność, co jest kluczowe dla pozytywnego odbioru przez klienta.

Pytanie 24

Jak wiele papieru o gramaturze 300 g/m2 będzie potrzebne do wytworzenia 100 egzemplarzy plansz formatu A3?

A. 5,39 kg
B. 3,74 kg
C. 2,98 kg
D. 4,27 kg
Aby obliczyć ilość papieru o gramaturze 300 g/m², który będzie potrzebny do wykonania 100 sztuk plansz formatu A3, należy najpierw określić powierzchnię jednej planszy A3. Format A3 ma wymiary 297 mm x 420 mm, co po przeliczeniu na metry daje 0,297 m x 0,420 m, co daje powierzchnię 0,12474 m². Następnie mnożymy tę wartość przez liczbę plansz, czyli 100. Powierzchnia wszystkich plansz wynosi zatem 0,12474 m² * 100 = 12,474 m². Kolejnym krokiem jest obliczenie masy papieru. Używając gramatury, obliczamy masę papieru: masa = powierzchnia * gramatura = 12,474 m² * 300 g/m² = 3742,2 g, co po przeliczeniu na kilogramy daje 3,7422 kg. W praktyce, przy produkcji materiałów graficznych, takich jak plansze, istotne jest dokładne obliczenie ilości materiału, aby uniknąć marnotrawstwa i zminimalizować koszty. Dobrze jest również znać gramaturę papieru, ponieważ wpływa ona na jego sztywność oraz zdolność do odbicia kolorów.

Pytanie 25

Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk będzie realizowany

A. jednostronnie przy użyciu dwóch kolorów
B. dwoma kolorami z jednej strony oraz jednym kolorem z drugiej strony
C. dwustronnie jednym kolorem
D. czterema kolorami z jednej strony i dwoma kolorami z drugiej strony
Oznaczenie kolorystyki druku 1 + 1 wskazuje, że druk nakładu będzie wykonywany dwustronnie jednym kolorem. W tym kontekście '1 + 1' oznacza, że na każdej stronie stosowany będzie ten sam kolor, co jest typowe dla prostych materiałów drukowanych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie jednolitość kolorystyczna jest kluczowa dla estetyki i czytelności. Druk jednostronny z różnymi kolorami z dwóch stron może być droższy i bardziej czasochłonny, co nie jest wymagane w wielu zastosowaniach. Ponadto, jednokolorowy druk jest również bardziej efektywny kosztowo, co czyni go popularnym wyborem w przypadku dużych nakładów. Przykładem zastosowania może być druk materiałów reklamowych, gdzie kluczowe jest szybkie i ekonomiczne dostarczenie informacji. Warto również zauważyć, że techniki druku cyfrowego i offsetowego dostosowują się do różnych wymagań kolorystycznych, a standardy ISO 12647 dotyczące kontroli jakości druku mogą być stosowane w takich procesach.

Pytanie 26

Jakie metody stosuje się do ochrony wydrukowanych cyfrowo winiet kartonowych przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz wilgocią?

A. Laminując z obu stron
B. Kalandrując za pomocą szczotki
C. Klejąc jednostronnie
D. Zabezpieczając powierzchniowo
Dwustronne laminowanie jest metodą, która zapewnia najlepszą ochronę wydruków cyfrowych przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz wilgocią. Laminaty są cienkimi foliam, które są nakładane na powierzchnię wydruku z obu stron, co tworzy barierę, która chroni przed działaniem czynników zewnętrznych. Dzięki tej technice, kartonowe winiety zyskują większą odporność na zarysowania, rozdarcia oraz działanie wody, co jest niezwykle istotne w różnych warunkach atmosferycznych. Przykładem zastosowania dwustronnego laminowania mogą być winiety używane w transporcie, które narażone są na zmienne warunki pogodowe. Laminowanie nie tylko zwiększa trwałość wydruku, ale również poprawia jego estetykę, nadając mu bardziej profesjonalny wygląd. W przemyśle poligraficznym, stosowanie dwustronnego laminowania jest standardową praktyką, zwłaszcza w przypadku dokumentów, które muszą przetrwać dłużej w trudnych warunkach użytkowania.

Pytanie 27

Jakiego systemu wystawienniczego powinno się użyć do zaprezentowania kilku reklam w systemie przewijającej się ekspozycji?

A. Roll-up
B. X-banner
C. Cityscroll
D. Citylight
System wystawienniczy Cityscroll jest idealnym rozwiązaniem do prezentacji kilku reklam w formie przewijającej się ekspozycji. Dzięki swojej konstrukcji, Cityscroll pozwala na dynamiczne wyświetlanie różnych treści reklamowych w sposób atrakcyjny dla odbiorców. Umożliwia to nie tylko oszczędność miejsca, ale także przyciągnięcie uwagi przechodniów dzięki ruchomym elementom, co jest zgodne z aktualnymi trendami w marketingu zewnętrznym. Przykładem zastosowania Cityscroll może być reklama w centrach miast, na placach handlowych czy podczas imprez plenerowych, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a zróżnicowane treści reklamowe mogą być prezentowane w jednym urządzeniu. Dodatkowo, standardy branżowe zalecają stosowanie rozwiązań, które oferują maksymalną elastyczność w dostosowywaniu treści do różnych kampanii, a Cityscroll doskonale spełnia te wymagania, umożliwiając łatwą wymianę materiałów reklamowych oraz ich modyfikację w zależności od potrzeb. Dlatego jest to najlepszy wybór dla firm pragnących efektywnie dotrzeć do klientów.

Pytanie 28

Przed rozpoczęciem drukowania na cyfrowej maszynie drukarskiej nie ma potrzeby

A. uzupełniania podajników papieru
B. ustalania formatu druku
C. ustalania liczby egzemplarzy
D. zakładania formatek drukowych
W przypadku cyfrowych maszyn drukarskich, kluczową zaletą jest zdolność do drukowania bez konieczności zakładania form drukowych, co jest typowe dla tradycyjnych technologii druku. W druku cyfrowym proces wydruku odbywa się bezpośrednio z pliku źródłowego, co znacznie przyspiesza czas realizacji zlecenia oraz obniża koszty produkcyjne. Przykładowo, jeśli potrzebujesz wykonać mały nakład materiałów reklamowych, taki jak ulotki lub katalogi, druk cyfrowy umożliwia szybkie dostosowanie treści i grafiki bez dodatkowych opłat związanych z przygotowaniem form. Dobrą praktyką w branży jest wykorzystanie oprogramowania do zarządzania procesem produkcji, które pozwala na efektywne planowanie zleceń. Ostatecznie, brak konieczności zakładania form drukowych pozwala na bardziej elastyczne podejście do produkcji oraz szybszą reakcję na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego rynku, gdzie szybkość i elastyczność są na wagę złota.

Pytanie 29

Jakie czynności powinny być zrealizowane w celu przygotowania cyfrowej maszyny do drukowania?

A. Załadować podłoże drukowe, założyć obuwie ochronne
B. Włączyć urządzenie, uzupełnić płyn chłodzący
C. Sprawdzić tonery, załadować papier
D. Uruchomić maszynę, załadować tonery, założyć formy drukowe
Włączenie urządzenia i uzupełnianie płynu chłodzącego to działania, które nie są kluczowe w kontekście przygotowania cyfrowej maszyny do drukowania. Warto zauważyć, że większość cyfrowych maszyn drukarskich, szczególnie tych opartych na technologii LED lub inkjet, nie wymaga płynu chłodzącego do prawidłowego funkcjonowania. Działania te mogą wprowadzać w błąd, sugerując, że są niezbędne do rozpoczęcia procesu drukowania, podczas gdy właściwe przygotowanie obejmuje przede wszystkim kontrolę tonerów i papieru. Z kolei założenie form drukowych jest istotne w kontekście tradycyjnych technik druku, takich jak offset, gdzie formy są kluczowe dla przenoszenia obrazu na papier. W przypadku druku cyfrowego, techniki te działają inaczej, a potrzeba założenia form nie występuje. Wreszcie, założenie obuwia ochronnego, choć ważne z punktu widzenia BHP, nie jest częścią technicznych przygotowań maszyny do druku. Takie mylenie procesów przygotowawczych może prowadzić do pominięcia rzeczywistych, istotnych kroków, co może skutkować opóźnieniami w produkcji oraz obniżeniem jakości wydruków. W praktyce efektywne przygotowanie maszyny do druku wymaga znajomości jej specyfiki oraz procesów, które mają kluczowe znaczenie dla uzyskania optymalnych rezultatów.

Pytanie 30

Aby wydrukować kolorowe logo na koszulkach, jaka metoda powinna być zastosowana?

A. maszyna offsetowa DI
B. drukarka 3D
C. naświetlarka CtF
D. drukarka DTG
Drukowanie na koszulkach wielobarwnego logo za pomocą technologii DTG (Direct to Garment) jest odpowiednim rozwiązaniem ze względu na jej zdolność do precyzyjnego odwzorowania detali i kolorów. Drukarki DTG potrafią nanosić tusz bezpośrednio na materiał, co pozwala na uzyskanie wyjątkowo szczegółowych, wielobarwnych wydruków, które są również miękkie i elastyczne, co jest istotne przy noszeniu odzieży. Zastosowanie tej technologii jest szczególnie korzystne w przypadku zamówień na małe serie, co czyni ją popularnym wyborem wśród małych firm i artystów. Przykładem zastosowania mogą być personalizowane koszulki na wydarzenia, gdzie różnorodność wzorów i kolorów jest kluczowa. Dodatkowo, drukowanie DTG pozwala na szybkie prototypowanie, co ułatwia wprowadzenie innowacyjnych projektów na rynek. Standardy jakości w branży wymagają, aby nadruki były trwałe i odporne na pranie, co jest również możliwe dzięki nowoczesnym tuszom stosowanym w technologii DTG, spełniającym normy ekologiczne oraz zdrowotne.

Pytanie 31

Jaki element może negatywnie oddziaływać na funkcjonowanie cyfrowej drukarki?

A. Ciśnienie atmosferyczne
B. Wysoka temperatura otoczenia
C. Oświetlenie pomieszczenia
D. Fale dźwiękowe
Ciśnienie atmosferyczne, fale dźwiękowe oraz oświetlenie pomieszczenia nie mają bezpośredniego wpływu na pracę cyfrowej maszyny drukującej w taki sposób, jak wysoka temperatura otoczenia. Ciśnienie atmosferyczne, choć istotne w kontekście fizycznym, nie wpływa na procesy drukarskie w normalnych warunkach użytkowania. Maszyny drukarskie są projektowane z myślą o standardowych warunkach ciśnienia, co czyni je odpornymi na niewielkie fluktuacje. Fale dźwiękowe, natomiast, nie oddziałują w sposób negatywny na operacje drukarskie, a ich wpływ jest marginalny. Wreszcie, oświetlenie pomieszczenia, choć ważne dla operatorów oraz jakości oceny kolorów, nie jest czynnikiem, który w istotny sposób wpływa na sam proces drukowania. Często zdarza się, że niektórzy użytkownicy mylnie łączą niewłaściwe warunki otoczenia z problemami jakościowymi w druku, nie zdając sobie sprawy z tego, że najważniejsze są stabilne temperatury oraz wilgotność. Wszelkie zmiany w tych parametrach mogą prowadzić do zauważalnych problemów z jakością, podczas gdy inne czynniki mogą być ignorowane, co z kolei prowadzi do błędnych diagnoz i nieefektywnego rozwiązywania problemów.

Pytanie 32

Jakie urządzenie powinno być wykorzystane do wykonania nadruku na szklanej płycie?

A. Ploter UV
B. Drukarkę sublimacyjną
C. Drukarkę tamponową
D. Maszynę offsetową
Maszyna offsetowa, mimo że jest popularna, nie nadaje się do nadruku na szkle. To dlatego, że ta metoda przenosi atrament z formy na papier, a szkło jest gładkie i nieporowate. Poza tym, druk offsetowy wymaga specjalnych matryc, co podnosi koszty, zwłaszcza gdy robisz małe nakłady. Z kolei drukarka sublimacyjna zmienia atrament w gaz, ale to działa głównie na tkaninach, a nie na szkle, bo nie da się tak uzyskać trwałego nadruku. A drukarka tamponowa, mimo że używana jest na różnych powierzchniach, też nie jest idealna do szkła, bo może być mniej precyzyjna. Ważne jest, żeby zrozumieć, że wybór metody druku powinien zależeć od materiału oraz tego, jaką jakość i trwałość chcemy uzyskać.

Pytanie 33

Jakie urządzenie do wykańczania należy zastosować, aby uzyskać samoprzylepne naklejki wydrukowane na ploterze wielkoformatowym?

A. Ploter tnący
B. Bigówka-perforówka
C. Kostka introligatorska
D. Krajarka trójnożna
Ploter tnący jest idealnym urządzeniem do wykańczania naklejek samoprzylepnych, ponieważ pozwala na precyzyjne cięcie materiału zgodnie z zadanymi kształtami. Używając plotera tnącego, operator ma możliwość zdefiniowania nie tylko kształtu naklejki, ale także jej wymiarów oraz detali, co jest kluczowe w przypadku projektów, które wymagają dokładności. Przykłady zastosowań obejmują produkcję etykiet, różnorodnych naklejek reklamowych oraz elementów dekoracyjnych. W branży druku wielkoformatowego, ploter tnący jest często wykorzystywany do pracy z materiałami samoprzylepnymi, co zapewnia wysoką jakość cięcia i estetykę finalnego produktu. Stosując te urządzenia, można także korzystać z różnych rodzajów folii, co dodatkowo zwiększa uniwersalność zastosowań. Dobre praktyki obejmują regularne kalibracje urządzenia oraz stosowanie odpowiednich ustawień w zależności od grubości i rodzaju materiału, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów.

Pytanie 34

Negatywne zjawisko paskowania, które może występować podczas druku wielkoformatowego, można zredukować poprzez

A. nawilżenie podłoża
B. zmniejszenie gęstości wydruku
C. zwiększenie wilgotności tonera
D. obniżenie prędkości drukowania
Zmniejszenie prędkości drukowania to naprawdę dobra metoda na walkę z paskowaniem w druku wielkoformatowym. Paskowanie pojawia się, gdy na wydruku widoczne są poziome lub pionowe linie, co zazwyczaj jest wynikiem nierównego nakładania tuszu lub tonera. Kiedy spowolnisz druk, głowica ma więcej czasu na dokładne nałożenie materiału, co pozwala na lepsze wypełnienie powierzchni. Wiesz, w praktyce, zwłaszcza przy drukowaniu plakatów czy bannerów, wolniejsze tempo sprawia, że detale wyglądają znacznie lepiej i ładniej. W branży druku wielkoformatowego standardowe prędkości to zazwyczaj od 10 do 30 m²/h, ale to też zależy od urządzenia i materiału. Warto pamiętać, że w trudniejszych warunkach, jak wyższa temperatura czy wilgoć, zmiany prędkości mogą być kluczowe, żeby osiągnąć zadowalający efekt. No i nie zapominaj o regularnym kalibrowaniu sprzętu oraz używaniu porządnych materiałów – to naprawdę robi różnicę.

Pytanie 35

Wskaż oprogramowanie oraz narzędzie do weryfikacji poprawności pliku PDF utworzonego do druku cyfrowego?

A. Corel Draw, filtr górnoprzepustowy
B. Impozycjoner, rasteryzator RGB
C. Adobe InDesign, przeglądaj zmiany
D. Adobe Acrobat, podgląd wyjściowy
Adobe Acrobat jest jednym z wiodących programów do pracy z plikami PDF, oferującym bogaty zestaw narzędzi do oceny i poprawy jakości dokumentu przed jego drukiem. Funkcja 'podgląd wyjściowy' pozwala na symulację wyglądu finalnego dokumentu oraz identyfikację potencjalnych problemów, takich jak błędy w kolorach czy rozdzielczości obrazów. Dzięki temu użytkownik może upewnić się, że dokument będzie odpowiadał standardom drukarskim, takim jak CMYK, a także że wszelkie elementy graficzne są właściwie osadzone i nie zostaną ucięte podczas drukowania. Przykładowo, jeśli podgląd wyjściowy wskazuje na problemy z fontami, użytkownik może je naprawić jeszcze przed wysłaniem pliku do drukarni, co oszczędza czas i pieniądze. Stosowanie Adobe Acrobat do takich zadań jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają dokładną weryfikację plików PDF przed ich finalizacją. Ponadto, wykorzystanie tej aplikacji przyczynia się do zwiększenia jakości końcowego produktu oraz zadowolenia klienta.

Pytanie 36

Ile dodatkowych arkuszy trzeba przygotować, gdy naddatek na obróbkę końcową wydruków cyfrowych wynosi 8%, a zamówienie to 150 egzemplarzy?

A. 16 sztuk
B. 10 sztuk
C. 12 sztuk
D. 20 sztuk
Aby obliczyć, ile arkuszy należy dodatkowo przygotować na naddatek podczas obróbki wykończeniowej wydruków cyfrowych, należy najpierw obliczyć wartość naddatku. W tym przypadku naddatek wynosi 8% od nakładu 150 egzemplarzy. Obliczamy to, mnożąc 150 przez 0,08, co daje 12. To oznacza, że dla zachowania standardów jakości i uniknięcia strat podczas procesu wykończenia, należy przygotować dodatkowo 12 arkuszy. W praktyce, w branży poligraficznej standardowe podejście do naddatków jest kluczowe, ponieważ pozwala na zredukowanie ryzyka niepowodzenia w produkcji. Naddatek na obróbkę wykończeniową jest powszechnie stosowany w celu zapewnienia, że wszystkie zamówione egzemplarze w końcu spełniają wymagania jakościowe i są wolne od wad. Warto zaznaczyć, że w sytuacjach, gdzie ilość zleceń jest wyższa, takie kalkulacje pomagają w lepszym zarządzaniu zasobami i czasem produkcji.

Pytanie 37

Którego typu pliku graficznego nie stosuje się do bezpośredniego cięcia przy użyciu plotera tnącego?

A. AI
B. JPG
C. CDR
D. EPS
Format JPG jest formatem rastrowym, który został zaprojektowany głównie do przechowywania zdjęć i obrazów o dużej głębi kolorów. Jest to format stratny, co oznacza, że część informacji o obrazie jest tracona podczas kompresji, co wpływa na jego jakość. JPG nie zawiera informacji wektorowych ani ścieżek, które są kluczowe w przypadku cięcia ploterem tnącym. Ploter tnący wymaga formatów, które definiują kształty i ścieżki cięcia, takich jak EPS, AI, czy CDR. Użycie formatu JPG do cięcia wydruków jest niepraktyczne, ponieważ ploter nie jest w stanie interpretować rastrowych danych obrazu, które są po prostu zbiorem pikseli. Dla przykładu, do cięcia folii samoprzylepnej lub innych materiałów, najlepiej użyć formatu wektorowego, który dokładnie definiuje kontury i kształty, co pozwala na precyzyjne cięcie.

Pytanie 38

Którego z wymienionych materiałów używa się z acetonem do uzyskania gładkiej powierzchni po druku?

A. ABS
B. PLA
C. Nylon
D. PETG
Aceton to taki fajny rozpuszczalnik, który w drukowaniu 3D jest całkiem przydatny, zwłaszcza przy materiale ABS. Jak chcesz, żeby Twoje wydruki wyglądały lepiej, to można je wygładzić acetonem. Działa to tak: wsadzasz swój wydruk do zamkniętego pojemnika z acetonem i on rozpuszcza górną warstwę materiału. Efekt? Powierzchnia wychodzi gładka i estetyczna, bez żadnych niedoskonałości. W przemyśle wiele osób to robi, bo takie wygładzenie nie tylko ładnie wygląda, ale też wzmacnia model. To dlatego, że aceton i ABS mają dość podobne właściwości chemiczne, więc dobrze na siebie działają. Pamiętaj jednak, że aceton jest łatwopalny i trzeba z nim uważać, bo może być szkodliwy dla zdrowia. Jak się dobrze to zrobi, to można osiągnąć naprawdę fajne efekty w obróbce modeli 3D.

Pytanie 39

Spad drukarski stosuje się zawsze wtedy, gdy

A. publikacja ma od 5 do 48 stron
B. liniatura rastra przekracza 200 lpi
C. powierzchnia druku sięga krawędzi przycięcia arkusza
D. materiał graficzny jest achromatyczny
Obszar druku dochodzący do krawędzi przycięcia arkusza, znany również jako druk pełnoformatowy lub druku w pełnym pokryciu, jest kluczowym parametrem w procesie produkcji materiałów drukowanych. W przypadku, gdy projekt graficzny wymaga, aby kolor lub obraz rozciągał się aż do krawędzi arkusza, stosuje się spad drukarski, aby zapewnić, że nie wystąpią białe krawędzie po przycięciu. Standardową praktyką branżową jest dodanie minimum 3-5 mm spadu, co pozwala na tolerancję w trakcie procesu cięcia. Przykładem zastosowania spadu drukarskiego są ulotki, plakaty czy wizytówki, gdzie estetyka i spójność wizualna mają ogromne znaczenie. Dzięki zastosowaniu spadu, projektanci mogą być pewni, że ich wizje będą w pełni zrealizowane, nawet w sytuacjach, gdy drukarki mogą mieć niewielkie odchylenia w cięciu. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie pliku do druku, w tym dodanie spadu, jest istotnym krokiem dla uzyskania wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 40

Aby zrealizować oprawę zeszytową, kluczowym urządzeniem do łączenia wkładu z okładką jest

A. laminator
B. spiralówka
C. agregat klejący
D. zszywarka drutem
Zszywarka drutem jest kluczowym urządzeniem w procesie oprawy zeszytowej, ponieważ umożliwia trwałe połączenie wkładu i okładki w sposób estetyczny oraz funkcjonalny. Wykorzystanie zszywarki zapewnia stabilność i odporność na uszkodzenia mechaniczne, co jest istotne w kontekście długotrwałego użytkowania zeszytów. Standardowe zszywki stosowane w tego typu urządzeniach są zaprojektowane tak, aby wniknąć w papier i połączyć kilka arkuszy w jedną całość, co jest niezwykle ważne w kontekście produkcji materiałów edukacyjnych czy biurowych. Przykładem zastosowania zszywarki drutem mogą być szkolne zeszyty ćwiczeń, które muszą wytrzymać intensywne użytkowanie przez uczniów. Dobre praktyki nakazują także stosowanie zszywek o odpowiedniej grubości i długości w zależności od liczby arkuszy, co wpływa na jakość wykonania. Zszywanie jest również metodą przyjazną dla środowiska, ponieważ nie wymaga użycia dodatkowych materiałów, jak klej, co jest istotnym atutem w dobie rosnącej świadomości ekologicznej.