Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 10:06
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 10:22

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak oblicza się udział kosztów magazynowych w łącznej wartości kosztów, przeprowadzając ich analizę?

A. korelacji
B. struktury
C. dynamiki
D. rozproszenia
Analizowanie udziału kosztów magazynowania w ogólnej wartości kosztów poprzez dynamikę, korelacje czy rozproszenie to podejścia, które nie oddają rzeczywistego obrazu sytuacji finansowej. Dynamika kosztów odnosi się do zmian kosztów w czasie, co może być pomocne w ocenie trendów, ale nie dostarcza informacji o aktualnej strukturze kosztów. Z drugiej strony, analiza korelacji skupia się na związkach między różnymi zmiennymi, co może być interesujące w kontekście oceny wpływu różnych czynników na koszty, ale nie pozwala na dokładne określenie, jakie konkretne koszty magazynowania dominują w całym budżecie. Podobnie, analiza rozproszenia koncentruje się na rozkładzie danych, ale nie identyfikuje kluczowych elementów kosztów, które powinny być monitorowane i kontrolowane. W praktyce, przedsiębiorstwa często popełniają błąd, traktując koszty jako jednorodną całość, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i braku ścisłej kontroli nad wydatkami. Właściwe podejście do analizy kosztów magazynowania wymaga zrozumienia ich struktury, co pozwala na identyfikację obszarów wymagających poprawy i umożliwia skoncentrowanie się na konkretnej optymalizacji, co jest kluczowe dla osiągnięcia lepszej efektywności operacyjnej.

Pytanie 2

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli ustal, który dostawca nie zrealizował dostawy w uzgodnionym terminie.

DostawcaData otrzymania zamówieniaUzgodniony termin realizacji dostawyData realizacji dostawy
A.01.06.2016 r.7 dni05.06.2016 r.
B.12.05.2016 r.5 dni16.05.2016 r.
C.24.06.2016 r.14 dni09.07.2016 r.
D.25.05.2016 r.8 dni31.05.2016 r.

A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Analizując odpowiedzi, można zauważyć częste błędy w rozumieniu zasady wyznaczania terminów dostaw. Wybór innych dostawców (A, B, D) jako tych, którzy nie dotrzymali terminów, może wynikać z nieprawidłowego podejścia do analizy dostarczonych danych. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że każde zamówienie ma określony harmonogram realizacji, który musi być dokładnie przestrzegany. W przypadku wyboru niewłaściwych odpowiedzi, można stwierdzić, że brak jest umiejętności analitycznych niezbędnych do porównania uzgodnionego terminu z faktycznym czasem realizacji. Osoby, które wybierają błędne odpowiedzi, mogą mylnie zakładać, że każdy dostawca, który zrealizował dostawę, był odpowiedni, nie uwzględniając precyzyjnych dat. Często zdarza się także, że nie dostrzegają oni znaczenia jednej doby opóźnienia, co w kontekście branży transportowej może mieć poważne konsekwencje. Ostatecznie, zrozumienie procesów logistycznych oraz umiejętność interpretacji danych jest kluczowe, aby podejmować racjonalne decyzje w zakresie wyboru dostawców.

Pytanie 3

Kto odpowiada za analizę kosztów logistycznych związanych z działalnością magazynu?

A. analiza sprzedaży
B. kontroling magazynowy
C. system marketingu
D. transport wewnątrzzakładowy
Kontroling magazynowy to systematyczne monitorowanie i analizowanie danych dotyczących operacji magazynowych oraz związanych z nimi kosztów. Jego głównym celem jest optymalizacja procesów w zakresie zarządzania zapasami, co bezpośrednio wpływa na efektywność całego łańcucha dostaw. Przykładowo, kontroling magazynowy pozwala na identyfikację nadmiernych zapasów, co może prowadzić do znacznych kosztów przechowywania. Dzięki odpowiednim wskaźnikom, takim jak rotacja zapasów czy koszty składowania, przedsiębiorstwa mogą podejmować świadome decyzje o tym, jak zminimalizować wydatki i poprawić wydajność. Współczesne standardy branżowe, takie jak Lean Management czy Six Sigma, podkreślają znaczenie kontrolingu w eliminacji marnotrawstwa w procesach magazynowych. W efekcie, wiedza na temat kontrolingu magazynowego jest kluczowa dla menedżerów, którzy dążą do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej poprzez efektywne zarządzanie kosztami.

Pytanie 4

Który rodzaj układu technologicznego przepływu w magazynie został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Przelotowy.
B. Kątowy.
C. Workowy z oddzielonymi strefami przyjęć i wydań.
D. Workowy ze wspólną strefą przyjęć i wydań.
Istnieje wiele koncepcji dotyczących organizacji przestrzeni magazynowej, a każdy z przedstawionych rodzajów układów ma swoje miejsce w różnych sytuacjach. Układ workowy ze wspólną strefą przyjęć i wydań oraz układ workowy z oddzielonymi strefami przyjęć i wydań charakteryzują się organizacją, w której te strefy są mniej efektywne w kontekście obsługi dużych ilości towaru. W przypadku układu workowego ze wspólną strefą, przyjęcia i wydania są realizowane w tym samym miejscu, co prowadzi do zatorów i wydłuża czas obsługi. Wydanie towaru z magazynu w takim układzie może być opóźnione przez procesy przyjęcia, co wpływa na ogólną efektywność. Z kolei oddzielone strefy mogą prowadzić do niepotrzebnych ruchów towarów, co także zwiększa czas realizacji zadań. Układ kątowy, w przeciwieństwie do nich, pozwala na klarowny podział funkcji i optymalizację procesów. Układ kątowy znacząco poprawia przepływ, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, wybór niewłaściwego układu może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia jakości obsługi klienta, co stanowi istotny błąd w zarządzaniu magazynem. Warto zatem przyjrzeć się różnym układom i ich wpływowi na działalność magazynu, aby podejmować świadome decyzje w zakresie organizacji przestrzeni.

Pytanie 5

Jaką zasadę składowania zapasów wykorzystuje się podczas organizacji ich na półkach magazynowych?

A. Towary suche pod płynami
B. Cięższe produkty nad lżejszymi
C. Niebezpieczne substancje pod hydrantem
D. Lżejsze produkty nad ciężkimi
Odpowiedź 'Lżejsze towary nad cięższymi' jest prawidłowa z punktu widzenia ergonomii oraz efektywności operacyjnej magazynów. Umieszczanie lżejszych przedmiotów na wyższych półkach minimalizuje ryzyko urazów pracowników, którzy muszą często sięgać po przedmioty. Przykładem mogą być regały w magazynach detalicznych, gdzie artykuły codziennego użytku, takie jak napoje czy kosmetyki, są przechowywane na poziomie oczu lub wyżej, co ułatwia ich pobieranie. Dodatkowo, zasady składowania zapasów opierają się na organizacji przestrzeni, tak aby maksymalizować efektywność operacyjną. Tego typu praktyki są zgodne z wytycznymi Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa czasu i zasobów. W stanach, gdzie przestrzeń magazynowa jest ograniczona, odpowiednia organizacja regałów może znacząco wpłynąć na wydajność procesów magazynowych oraz obsługi klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 6

Na podstawie danych zaplanuj koszty pracy pracowników magazynu

Rodzaj kosztuPrzewidywana liczba pracownikówPrzewidywana liczba godzin pracy na jednego pracownika [rbh]Przewidywana liczba dni pracy w miesiącu [dni]Przewidywana stawka na godzinę pracy [zł/rbh]Koszty pracy [zł]
Płace bezpośrednie pracowników fizycznych882020.........
Płace pośrednie kierownika magazynu282030............

A. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 6 900 zł
B. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 9 600 zł
C. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 400 zł
D. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 300 zł
Wybór błędnych opcji kosztów pracy odzwierciedla nieporozumienia dotyczące obliczania wydatków na wynagrodzenia. Wiele osób może błędnie zakładać, że stawki płac są jedynie kwestią umowną, nie uwzględniając przy tym analizy kosztów operacyjnych oraz rynku pracy. Na przykład, w przypadku wskazania kosztów 25 400 zł dla pracowników fizycznych, można zauważyć, że jest to kwota zaniżona w porównaniu do rzeczywistych wydatków, co może prowadzić do problemów z rekrutacją i zatrzymywaniem pracowników. Podobnie, błędne stawki dla kierowników magazynu mogą sugerować, że ich rola nie została właściwie oszacowana, co może wpływać na efektywność zarządzania. Warto pamiętać, że precyzyjne obliczenia kosztów pracy pomagają w tworzeniu realistycznych budżetów oraz prognoz, a nieprawidłowe podejście do tych wartości może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. W praktyce, organizacje powinny regularnie analizować stawki wynagrodzeń oraz dostosowywać je do aktualnych warunków rynkowych oraz ich wewnętrznych strategii, aby zapewnić konkurencyjność i efektywność operacyjną.

Pytanie 7

Wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej wynosi 2 zł/m2. W nadchodzącym kwartale wskaźnik wzrośnie o 2%. Jaka będzie jego wartość?

A. 2,04 zł/m2
B. 2,08 zł/m2
C. 1,60 zł/m2
D. 2,40 zł/m2
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z nieprecyzyjnego zrozumienia zasad procentowania lub błędnych obliczeń. Na przykład, wybór wartości 1,60 zł/m2 mógł wynikać z błędnego założenia, że należy po prostu pomniejszyć wartość bazową. Taki błąd pokazuje niezrozumienie, że w tym przypadku mamy do czynienia z wzrostem kosztów, a nie ich redukcją. Odpowiedź 2,40 zł/m2 sugeruje całkowicie inny wzrost, jako że jest to zbyt duża wartość, wynikająca z błędnego pomnożenia przez niewłaściwy współczynnik wzrostu. Z kolei wynik 2,08 zł/m2 mógłby powstać poprzez błędne dodanie kwoty 0,08 zł do wartości bazowej, co także nie uwzględnia poprawnego obliczenia procentowego wzrostu. W kontekście zarządzania kosztami, umiejętność właściwego obliczenia wskaźników jest niezbędna, aby podejmować racjonalne decyzje dotyczące budżetowania. W sytuacjach, gdy zarządzamy przestrzenią magazynową, niepoprawne obliczenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, dlatego ważne jest, aby przywiązywać wagę do takich detali i stosować dobre praktyki obliczeniowe.

Pytanie 8

W tabeli zamieszczono informacje o zapasie mąki w piekarni w poszczególnych dniach tygodnia. Oblicz średni dzienny zapas dysponowany mąki w piekarni.

Stan magazynowy mąki w piekarni
PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątekSobotaNiedziela
5 t6 t8 t2 t12 t21 t2 t

A. 8 000 kg
B. 7 000 kg
C. 800 kg
D. 3 500 kg
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich jest wynikiem nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad obliczania średniego zapasu. Przyjmowanie wartości 800 kg, 3 500 kg lub 7 000 kg jako średniego dziennego zapasu mąki wynika z błędnego podejścia do sumowania zapasów i dzielenia ich przez liczbę dni. W przypadku pierwszej wartości, 800 kg, pominięto fakt, że łączna ilość zapasów w ciągu tygodnia wyniosła 56 000 kg, co czyni tę odpowiedź całkowicie nieadekwatną. Natomiast wartości 3 500 kg i 7 000 kg mogą sugerować, że niektóre dni były brane pod uwagę w sposób, który nie odpowiada rzeczywistości, co jest typowym błędem przy obliczeniach statystycznych, kiedy to uczestnik testu nie uwzględnia pełnej sumy dostępnych danych. W praktyce, brak dokładnego zrozumienia, jak obliczać średnie wartości, może prowadzić do poważnych błędów w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji. W piekarni, gdzie czas i zasoby są kluczowe, umiejętność poprawnego obliczenia średniego dziennego zapasu jest niezbędna do podejmowania świadomych decyzji dotyczących zaopatrzenia i produkcji. Na koniec, warto podkreślić, że do takich obliczeń można także wykorzystać narzędzia analityczne, które automatyzują procesy i dostarczają dokładnych danych, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania. Dlatego rozumienie i umiejętność poprawnego obliczania średnich wartości jest fundamentem efektywnego zarządzania w branży spożywczej.

Pytanie 9

Przedsiębiorstwo posiada 2 linie produkcyjne rowerów. Godzinowa wydajność jednej linii wynosi 60 rowerów. Uwzględniając budowę roweru przedstawionego na ilustracji określ, ile sztuk opon należy wydać do dziennej produkcji rowerów, jeżeli przedsiębiorstwo pracuje na 3 zmiany 8-godzinne?

Ilustracja do pytania
A. 2 880 szt.
B. 1 920 szt.
C. 5 760 szt.
D. 960 szt.
Pomocne może być zrozumienie, dlaczego inne odpowiedzi są błędne, aby uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Na przykład, odpowiedź 960 sztuk sugeruje, że obliczenia uwzględniają tylko jedną linię produkcyjną lub ograniczony czas pracy. W rzeczywistości musimy wziąć pod uwagę wszystkie dostępne linie i pełen czas pracy w ciągu dnia. Z kolei 1 920 sztuk może wynikać z błędnego założenia, że produkcja dotyczy tylko jednego zmiany lub że każda linia pracuje niepełną godzinę. Błędne podejście do obliczeń może również wynikać z niedocenienia liczby opon potrzebnych na rower. Zwykle każdy rower wymaga dwóch opon, a pominięcie tego faktu prowadzi do poważnych rozbieżności. W przypadku innej odpowiedzi, 2 880 sztuk, może być to wynik obliczeń dotyczących samej liczby wyprodukowanych rowerów, jednak bez uwzględnienia potrzeby zastosowania podwójnej liczby opon. Tego typu błędne myślenie jest częstym problemem w analizach wydajności produkcji. Ważne jest, aby dokładnie przemyśleć każdy krok obliczeń oraz upewnić się, że uwzględniamy wszystkie istotne czynniki, takie jak ilość zmian, wydajność linii oraz wymagania dotyczące komponentów. Zrozumienie tych relacji jest niezbędne dla skutecznego zarządzania procesami produkcyjnymi i podejmowania właściwych decyzji dotyczących planowania produkcji.

Pytanie 10

W systemie numeracji używanym w GS1, numer SSCC składa się z:

A. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru opakowania, cyfry kontrolnej
B. wyróżnika opakowania, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru jednostki logistycznej, cyfry kontrolnej
C. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru lokalizacji w firmie, cyfry kontrolnej
D. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru jednostki logistycznej, cyfry kontrolnej
Numer SSCC to naprawdę ważna rzecz w identyfikacji towarów, zwłaszcza w międzynarodowym handlu. Składa się z kilku elementów, które mają swoje konkretne zadania. Wyróżnik do zastosowań indywidualnych pomaga określić, do jakiego celu przypisuje się daną jednostkę. To pomaga, bo produkty są różne i trzeba wiedzieć, co z czym się je. Prefiks organizacji krajowej identyfikuje, z jakiego kraju pochodzi towar i która firma go zarejestrowała. To przyspiesza sprawy w handlu międzynarodowym. Numer firmy to unikalny identyfikator, dzięki któremu można łatwo znaleźć producenta lub dostawcę. Numer jednostki logistycznej dokładnie opisuje, jakie opakowanie czy ładunek ma firma, a cyfra kontrolna upewnia, że odczyt tego numeru był poprawny. W praktyce znajomość SSCC jest mega ważna, bo pozwala na automatyzację procesów oraz zmniejsza ryzyko błędów.

Pytanie 11

Cena składowania jednej palety to 1 zł dziennie, koszt rozładunku wynosi 5 zł za paletę, a załadunku 6 zł za paletę. Całkowite wydatki związane z operacjami magazynowymi (rozładunek, składowanie, załadunek) dla 20 palet przez 10 dni będą równe?

A. 240 zł
B. 420 zł
C. 360 zł
D. 480 zł
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi często dochodzi do pomyłek w obliczeniach związanych z kosztami operacyjnymi. Na przykład, jeśli ktoś obliczałby tylko jeden z kosztów, np. jedynie składowanie, mogłoby to prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitych kosztów. Koszt składowania sam w sobie nie oddaje pełnego obrazu operacji magazynowych. Ponadto, niektórzy mogą błędnie sumować koszty, myląc się w mnożeniu lub dodawaniu, co również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Często spotykanym błędem jest także nieuwzględnienie liczby palet przy obliczeniach, co skutkuje przeszacowaniem lub niedoszacowaniem kosztów. Przy takich błędach warto przypomnieć sobie zasady kalkulacji kosztów w logistyce, które mówią o tym, że wszystkie aspekty operacyjne muszą być brane pod uwagę w celu uzyskania rzetelnych wyników. Stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach kosztów jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe oszacowanie wydatków może prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz operacyjnych w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 12

Dla artykułów, których długość znacząco przewyższa inne wymiary gabarytowe i wynosi więcej niż 1,2 m, tworzy się jednostki ładunkowe

A. paletowe
B. kontenerowe
C. pakietowe
D. mikrojednostki
Jednostki kontenerowe, owszem, są używane w transporcie morskim czy lądowym, ale nie pasują do towarów dłuższych niż 1,2 metra. Kontenery są zazwyczaj robione z myślą o większych ilościach standardowych towarów, a nie pojedynczych, długich przedmiotach. Mikrojednostki to w ogóle termin, który nie jest za bardzo znany w logistyce, więc może wprowadzać w błąd. Dla małych przesyłek lepiej stosuje się inne formy pakowania, jak paczki, które nie są do końca odpowiednie dla bardzo długich rzeczy. Jednostki paletowe z kolei to standardowe palety, ale i one nie są idealne dla długich towarów, bo mogą wystawać poza krawędzie, co grozi uszkodzeniem i zmniejsza stabilność. Musisz zrozumieć, że pakietowe jednostki ładunkowe są kluczowe przy transporcie rzeczy o specyficznych wymiarach, a branżowe standardy są jasne co do tego, jak prawidłowo je pakować i transportować.

Pytanie 13

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, ciekłe i stałe
B. niebezpieczne, komunalne oraz rolne
C. komunalne, gazowe oraz stałe
D. niebezpieczne, komunalne i przemysłowe
W kontekście zarządzania odpadami, klasyfikacja ich rodzajów jest niezwykle istotna dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa procesów utylizacji. Odpowiedzi sugerujące podział na odpady komunalne, gazowe i stałe są mylące, ponieważ nie uwzględniają kluczowych kategorii, takich jak odpady niebezpieczne, które są niezbędne do skutecznego zarządzania ryzykiem. Odpady gazowe w rzeczywistości nie są klasyfikowane w ramach typowych systemów gospodarki odpadami, co oznacza, że odpowiedzi te nie odzwierciedlają rzeczywistych praktyk w branży. Klasyfikacja na odpady przemysłowe, ciekłe i stałe również jest niewłaściwa, ponieważ odpady ciekłe mogą wchodzić w zakres odpadów niebezpiecznych lub komunalnych, ale nie tworzą osobnej kategorii odpadów. Odpady rolne często są klasyfikowane jako organiczne lub biodegradowalne i nie są uznawane za odrębną grupę w standardowym podziale. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to brak zrozumienia na temat różnorodności rodzajów odpadów oraz ich wpływu na zdrowie publiczne i środowisko. Kluczowe jest, aby przy klasyfikacji odpadów kierować się aktualnymi regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi, które pomagają w odpowiednim zarządzaniu odpadami i ich segregacji.

Pytanie 14

Ładunek, który nie jest zabezpieczony, pozostaje w spoczynku, jeśli siła na niego działająca jest

A. trzy razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
B. dwa razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
C. mniejsza niż tarcie wynikające z masy ładunku
D. cztery razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
Nieprawidłowe podejście do zrozumienia sił działających na ładunek niezabezpieczony może prowadzić do mylnych wniosków dotyczących tego, dlaczego ładunek nie porusza się. W przypadku, gdy siła działająca na ładunek jest trzy, cztery lub dwa razy większa niż tarcie wywołane przez ciężar, nie uwzględnia się kluczowego aspektu, którym jest tarcie statyczne. Siła ta musi być równorzędna lub większa niż maksymalna wartość tarcia, aby ładunek zaczął się poruszać. W rzeczywistości, tarcie statyczne ma swoją maksymalną wartość, którą należy przekroczyć, aby uzyskać ruch. Często mylnie zakłada się, że wystarczy tylko zwiększyć siłę zewnętrzną, by wprawić ładunek w ruch, nie biorąc pod uwagę, że przy tak wysokich wartościach siły, nadal mogą występować warunki, w których ładunek pozostaje w spoczynku, jeśli tarcie jest wystarczająco duże. Dodatkowo, nieprawidłowe interpretacje mogą prowadzić do błędów w projektowaniu systemów mechanicznych, gdzie niewłaściwe oszacowanie sił tarcia i ich wpływu na ruch obiektów może skutkować awariami lub nieefektywnością operacyjną. W inżynierii istnieją określone normy i standardy, które uwzględniają te zasady, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność w projektach związanych z mechaniką.

Pytanie 15

List przewozowy AWB potwierdza zawarcie umowy na transport w systemie

A. samochodowym
B. morskim
C. lotniczym
D. kolejowym
Pojęcia związane z przewozem towarów w różnych gałęziach transportu mają swoje odrębne dokumenty przewozowe, co może prowadzić do zamieszania. Odpowiedzi sugerujące inne formy transportu, takie jak samochodowy, morski czy kolejowy, mylnie odnoszą się do zastosowania listu przewozowego AWB. Przykładowo, w transporcie samochodowym najczęściej stosuje się list przewozowy CMR, który reguluje zasady przewozu towarów drogą lądową w Europie, ale nie jest tożsamy z AWB. Listy CMR zawierają inne informacje i mają inną funkcję, co może prowadzić do błędnych wniosków, iż AWB można stosować w odniesieniu do transportu drogowego. Podobnie w transporcie morskim używa się konosamentu (Bill of Lading), który pełni rolę dokumentu przewozowego dla przesyłek morskich. Błędne odpowiedzi mogą wynikać ze nieznajomości specyfiki przewozów i dokumentacji związanej z różnymi środkami transportu. W każdym przypadku jest kluczowe zrozumienie, które dokumenty są właściwe dla danego rodzaju transportu, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do opóźnień w dostawach czy problemów z odprawą celną. Wiedza na temat właściwych dokumentów przewozowych jest niezbędna, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw i przestrzegać obowiązujących norm prawnych.

Pytanie 16

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu oraz przenoszenia ładunków o masie przekraczającej ustalone normy może prowadzić do

A. urazów głowy
B. urazów kręgosłupa
C. zapalenia gardła
D. reakcji alergicznych
Nieprzestrzeganie zasad BHP dotyczących ręcznego przemieszczania i przenoszenia ciężarów o masie przekraczającej obowiązujące normy może prowadzić do poważnych urazów kręgosłupa. Kręgosłup jest kluczową strukturą w ludzkim ciele, odpowiedzialną za podtrzymywanie ciężaru oraz umożliwiającą ruch. Niewłaściwe techniki podnoszenia, takie jak zginanie w pasie zamiast w kolanach, mogą powodować nadmierne obciążenie kręgów oraz dysków międzykręgowych, co w dłuższej perspektywie prowadzi do urazów, takich jak dyskopatia czy wywinięcie kręgów. Stosowanie się do zasad BHP, takich jak używanie odpowiednich narzędzi do przenoszenia ciężarów, jak wózki transportowe, czy korzystanie z pomocy współpracowników, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka urazów. Odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, w tym technik podnoszenia i przenoszenia ciężarów, powinny być integralną częścią procesu kształcenia pracowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu pracy i zredukować liczbę wypadków.

Pytanie 17

Która forma działalności firmy umożliwia klientowi wpływanie na końcowy produkt dzięki możliwości wyboru różnych elementów wyrobu oraz ich dowolnej konfiguracji?

A. Montaż na zamówienie
B. Produkcja potokowa
C. Produkcja na magazyn
D. Montaż seryjny
Montaż na zamówienie to strategia, która pozwala klientom na dostosowanie finalnego produktu do ich indywidualnych potrzeb poprzez wybór różnych komponentów oraz ich konfigurację. Przykładem mogą być producenci mebli, którzy oferują możliwość wyboru tkanin, kolorów i rozmiarów, co pozwala na stworzenie unikalnego mebla odpowiadającego preferencjom klienta. W kontekście dobrych praktyk branżowych, montaży na zamówienie są stosowane w branży motoryzacyjnej, gdzie klienci mogą decydować o wyposażeniu i kolorze pojazdu. Taki model funkcjonowania zwiększa satysfakcję klienta oraz lojalność, ponieważ klienci czują się bardziej zaangażowani w proces tworzenia produktu. Wprowadzenie montażu na zamówienie wymaga jednak odpowiedniej logistyki i elastyczności w produkcji, aby zaspokoić różnorodne wymagania klientów i jednocześnie utrzymać efektywność operacyjną.

Pytanie 18

W pierwszym kwartale firma logistyczna poniosła wydatki rzędu 120 000 zł związane z zatrudnieniem 100 osób. W drugim kwartale przewiduje się redukcję zatrudnienia o 20%. Jeśli łączny koszt zatrudnienia nie ulegnie obniżeniu, to średni koszt zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale wyniesie?

A. 1 900 zł
B. 1 500 zł
C. 1 000 zł
D. 1 200 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 1 500 zł. Aby to obliczyć, najpierw należy zauważyć, że w I kwartale przedsiębiorstwo poniosło koszty zatrudnienia w wysokości 120 000 zł na 100 pracowników, co daje średni koszt zatrudnienia jednego pracownika równy 1 200 zł. W II kwartale planuje się spadek zatrudnienia o 20%, co oznacza, że liczba pracowników zmniejszy się do 80. Jeśli nie nastąpi spadek łącznych kosztów zatrudnienia, które pozostaną na poziomie 120 000 zł, średni koszt zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale obliczamy, dzieląc łączny koszt przez liczbę pracowników: 120 000 zł / 80 = 1 500 zł. Takie podejście jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu kosztami w logistyce, gdzie kluczowe jest monitorowanie wydatków i optymalizacja zatrudnienia w zależności od potrzeb operacyjnych.

Pytanie 19

Firma zajmująca się transportem otrzymała zlecenie na przewóz ładunku do czterech odbiorców:
- odbiorca I - 1,5 tony,
- odbiorca II - 0,5 tony,
- odbiorca III - 1 tona,
- odbiorca IV - 2 tony.
Odległości pomiędzy dostawcą a każdym z odbiorców są identyczne. Planowanie dostaw ładunków powinno przebiegać w następującej kolejności:

A. I, II, III, IV
B. IV, III, I, II
C. II, III, I, IV
D. IV, I, III, II
Wybór innych sekwencji dostaw nie uwzględnia kluczowych zasad optymalizacji transportu. Na przykład, sekwencja II, III, I, IV ignoruje priorytet cięższych ładunków, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Zaczynając od odbiorcy II, który ma najmniejszy ładunek (0,5 tony), transport jest nieefektywnie wypełniony, co zwiększa liczbę kursów i tym samym koszty operacyjne. Kolejność IV, III, I, II również nie jest optymalna, ponieważ dostarczanie najpierw do odbiorcy IV (2 tony) po kolejnych mniejszych ładunkach prowadzi do niekonsekwentnego zarządzania przestrzenią ładunkową. Selekcja I, II, III, IV jest także niekorzystna, ponieważ największy ładunek (2 tony) jest przewożony na końcu, co oznacza, że początkowo pojazd mógłby być niewykorzystany w pełni, zwiększając całkowity czas transportu. Typowym błędem w takich sytuacjach jest koncentrowanie się na kolejności dostaw według odbiorców, a nie na efektywności ładunku. To prowadzi do wydłużenia czasu dostawy oraz zwiększenia kosztów paliwa. Z perspektywy najlepszych praktyk branżowych kluczowe jest, aby planować dostawy na podstawie wielkości ładunków oraz dystansu, co zapewnia maksymalizację efektywności operacyjnej.

Pytanie 20

Który big bag należy zastosować do opakowania 1,5 m3 gruzu o gęstości 2t/m3?

Big bag 1.Big bag 2.
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 90 cm
Ładowność: 1 000 kg
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 190 cm
Ładowność: 2 000 kg
Big bag 3.Big bag 4.
Wymiary wewnętrzne: 90 x 90 x 190 cm
Ładowność: 3 000 kg
Wymiary wewnętrzne: 80 x 80 x 130 cm
Ładowność: 3 000 kg

A. Big bag 2.
B. Big bag 4.
C. Big bag 3.
D. Big bag 1.
Big bag 3 jest prawidłowym wyborem do opakowania 1,5 m3 gruzu o gęstości 2t/m3, co oznacza masę 3 ton. Wybór ten jest uzasadniony, ponieważ big bag 3 ma wystarczającą ładowność, aby pomieścić ten ciężar. W praktyce, odpowiedni dobór pojemników do transportu i składowania materiałów budowlanych, takich jak gruz, jest kluczowy. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do uszkodzeń pojemnika oraz stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Zgodnie z normami branżowymi, pojemniki powinny być dostosowane do specyfiki ładunku. W przypadku big bagów, ważne jest, aby maksymalne obciążenie nie przekraczało zalecanej ładowności. Wybierając big bag 3, zapewniasz, że materiał zostanie bezpiecznie transportowany, a ryzyko uszkodzenia pojemnika jest minimalne. Warto również zwrócić uwagę na to, jak ważne jest przestrzeganie zaleceń producentów dotyczących maksymalnych obciążeń, co może się różnić w zależności od konstrukcji big bagi i jakości użytych materiałów.

Pytanie 21

W magazynie, jaką zasadę składowania określa metoda rotacji zapasów?

A. lokowaniu towarów w miejscach, gdzie jest dostępna przestrzeń
B. podziale ładunków w oparciu o ich masę
C. przydzieleniu produktom stałych lokalizacji magazynowych
D. kategoryzowaniu towarów według częstotliwości ich wydania
Odpowiedź dotycząca grupowania towarów na podstawie częstotliwości pobrań jest zgodna z zasadami rotacji zapasów, które są kluczowe dla efektywnego zarządzania magazynem. Metoda ta, często określana jako zasada ABC, polega na analizie danych dotyczących ruchu towarów i klasyfikacji ich według częstotliwości pobrań. Towary, które są najczęściej pobierane, są umieszczane w łatwo dostępnych miejscach, co znacznie skraca czas kompletacji zamówień. Przykładowo, w magazynie, gdzie sprzedawane są artykuły spożywcze, najczęściej kupowane produkty, takie jak napoje czy przekąski, powinny być umiejscowione na poziomie oczu, aby pracownicy mogli je szybko zlokalizować. Tego rodzaju rotacja zapasów nie tylko poprawia efektywność operacyjną, ale również wpływa na zadowolenie klientów, którzy otrzymują zamówienia szybciej. Warto również zwrócić uwagę na standardy takie jak Lean Management, które podkreślają eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów magazynowych, co jest w pełni zgodne z metodą rotacji zapasów.

Pytanie 22

Jakiego typu centrum logistyczne charakteryzuje się terenami o powierzchni od 5 do 10 ha oraz zasięgiem oddziaływania od 2 do 10 km?

A. Branżowe
B. Lokalne
C. Regionalne
D. Międzynarodowe
Wybór odpowiedzi innej niż 'lokalne' wskazuje na nieporozumienie dotyczące charakterystyki różnych typów centrów logistycznych oraz ich funkcji w łańcuchu dostaw. Odpowiedzi 'branżowe', 'międzynarodowe' i 'regionalne' sugerują inne zasięgi i zastosowania. Centrum branżowe koncentruje się na specyficznych sektorach rynku, często obejmując większe powierzchnie i zasięg, co nie odpowiada wymaganym kryteriom. Centra międzynarodowe zazwyczaj zajmują ogromne przestrzenie oraz obsługują rynki w skali globalnej, co jest dalekie od lokalnych potrzeb. Z kolei centra regionalne mogą operować w szerszych obszarach, zazwyczaj przekraczających 10 km, co również nie odpowiada podanym w pytaniu parametrom. Typowym błędem myślowym jest mylenie lokalnych potrzeb z potrzebami większych segmentów rynku, co prowadzi do niewłaściwego wnioskowania o skali i specyfice operacji logistycznych. W praktyce, aby skutecznie projektować i zarządzać centrami logistycznymi, istotne jest zrozumienie, jakie są realne oczekiwania klientów oraz jakie są strukturalne różnice pomiędzy różnymi typami centrów, co pozwala na efektywne dostosowanie strategii operacyjnych.

Pytanie 23

Produkty charakteryzujące się wysoką sprzedażą ilościową oraz niskim błędem prognoz według klasyfikacji ABC/XYZ zaliczają się do grupy towarów

A. AY
B. AX
C. BY
D. BZ
Jak przeanalizujesz inne odpowiedzi, to wyjdzie, że BZ, BY i AY nie pasują do tej klasyfikacji. Odpowiedź BZ mówi o niskiej sprzedaży w grupie B i dużym błędzie prognozowania w grupie Z, co totalnie nie działa, bo takie towary mogą być problematyczne do zarządzania. To się może skończyć zbyt dużymi albo zbyt małymi stanami magazynowymi, co oczywiście nikomu się nie opłaca. Odpowiedź BY mówi o średniej wartości sprzedaży, co brzmi stabilnie, ale nadal nie osiąga wysokich wartości, więc nie są zbytnio priorytetowe. No i na końcu AY – tutaj mamy wysoką sprzedaż, ale zapomniano o błędach prognozowania, co jest kluczowe w skutecznym zarządzaniu zapasami. Źle przypisując towary do grup ABC/XYZ, możesz narobić sobie kłopotów, jak na przykład marnotrawstwo towarów czy wyższe koszty magazynowania. A to przecież nie jest to, czego chce żadna firma, bo to można narazić na straty i zmniejszyć konkurencyjność na rynku.

Pytanie 24

Do funkcji związanych z potransakcyjną dystrybucją zalicza się

A. uzgadnianie warunków umów handlowych
B. wykonywanie zobowiązań wynikających z rękojmi oraz gwarancji
C. działalność związana z promocją
D. zarządzanie zamówieniami
Realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji jest kluczowym elementem potransakcyjnych funkcji dystrybucji, ponieważ zapewnia klientom pewność i zaufanie do produktów oraz usług. W przypadku wystąpienia wadliwości towaru, przedsiębiorstwo ma obowiązek naprawy, wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy, co jest regulowane przez przepisy prawa cywilnego. Dobre praktyki w tym obszarze obejmują szybkie reagowanie na zgłoszenia reklamacyjne oraz wyznaczanie odpowiednich procedur obsługi klienta, co przyczynia się do poprawy satysfakcji klientów. Na przykład, w branży elektronicznej, producent może oferować dwuletnią gwarancję na swoje wyroby, co pozwala konsumentom na spokojne użytkowanie produktów bez obaw o dodatkowe koszty w przypadku awarii. Przestrzeganie zasad rękojmi i gwarancji jest także niezbędne do budowania długotrwałych relacji z klientami oraz do utrzymania reputacji marki na rynku.

Pytanie 25

Interakcja pomiędzy różnorodnymi segmentami linii produkcyjnej, opierająca się na kartach produktów, ich obiegu oraz analizie, określana jest jako system

A. MRP II
B. MRP I
C. ERP
D. KANBAN
Odpowiedzi MRP I, ERP i MRP II, mimo że są to techniki zarządzania produkcją i zasobami, nie odpowiadają na definicję podaną w pytaniu. MRP I (Material Requirements Planning) to system planowania zapotrzebowania materiałowego, który koncentruje się na obliczaniu ilości niezbędnych materiałów na podstawie prognozowanej produkcji. Nie zajmuje się on cyrkulacją wyrobów w taki sposób, jak KANBAN, ani nie korzysta z kart wyrobów w tej samej formie. ERP (Enterprise Resource Planning) to bardziej zaawansowany system zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem, który obejmuje nie tylko produkcję, ale także finanse, kadry i inne obszary działalności, co sprawia, że nie jest odpowiedni dla opisanego kontekstu. MRP II (Manufacturing Resource Planning) rozwija koncepcję MRP I, dodając komponenty dotyczące planowania zasobów produkcyjnych, jednak nadal nie wykorzystuje systemu kart wyrobów w charakterystyczny sposób dla KANBAN. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych podejść do zarządzania produkcją i założenie, że wszystkie systemy będą działały w ten sam sposób, co KANBAN. W praktyce, skuteczne zarządzanie produkcją wymaga zrozumienia specyfiki każdego z tych systemów oraz ich odpowiednich zastosowań w kontekście konkretnego zakładu produkcyjnego. Wybór niewłaściwego systemu może prowadzić do nieefektywności i marnotrawstwa, co podkreśla znaczenie znajomości i umiejętności dostosowywania rozwiązań do rzeczywistych potrzeb procesów produkcyjnych.

Pytanie 26

Warzywa mrożone powinny być składowane w odpowiednich magazynach

A. otwartych
B. półotwartych
C. uniwersalnych
D. specjalnych
Mrożone warzywa powinny być przechowywane w magazynach specjalnych, które są zaprojektowane z myślą o utrzymaniu niskich temperatur oraz odpowiedniej wilgotności. Takie magazyny zapewniają stabilne warunki przechowywania, co jest kluczowe dla zachowania jakości produktów spożywczych. Wysoka jakość mrożonych warzyw jest utrzymywana dzięki technologii szybkiego zamrażania, która minimalizuje uszkodzenia komórek roślinnych, co w efekcie prowadzi do lepszej tekstury i smaku po rozmrożeniu. Przechowywanie w magazynach specjalnych oznacza również stosowanie odpowiednich systemów monitorowania temperatury oraz wentylacji, co jest zgodne z normami HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point). Przykładem może być zastosowanie regałów chłodniczych z kontrolą temperatury, które pozwalają na optymalne zarządzanie przestrzenią oraz umożliwiają stały dostęp do mrożonych produktów. Takie praktyki są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności oraz spełnienia norm sanitarno-epidemiologicznych.

Pytanie 27

Termin "szybkiej reakcji" w logistyce obsługi klienta oznacza

A. quick response
B. efficient customer response
C. just in time
D. supply chain management
Odpowiedź "quick response" odnosi się do koncepcji szybkiej reakcji w logistyce, która ma na celu minimalizację czasu odpowiedzi na potrzeby klientów. W praktyce oznacza to, że organizacje skupiają się na szybkości dostarczania produktów i usług, aby sprostać wymaganiom rynku. Kluczowym elementem tej koncepcji jest elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów. Przykładem zastosowania może być strategia używana przez firmy e-commerce, które implementują technologie umożliwiające automatyzację procesów zamówień i przewozu, co pozwala na błyskawiczne realizowanie zamówień. Współczesne standardy zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak Lean Management, również kładą duży nacisk na eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów, co bezpośrednio wpływa na zdolność do szybkiej reakcji na potrzeby klientów. Ponadto, podejście to jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie proaktywności w obsłudze klienta oraz umiejętności szybkiego identyfikowania i reagowania na zmiany w popycie.

Pytanie 28

W magazynach możemy wyróżnić dwa typy składowania: rzędowe oraz blokowe. Charakterystyczną cechą składowania blokowego jest

A. swobodny dostęp do każdej jednostki ładunkowej.
B. duża liczba dróg transportu.
C. przejrzystość rozmieszczenia jednostek ładunkowych.
D. wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynowej
Wybór odpowiedzi odnośnie do liczby dróg transportowych i swobodnego dostępu do jednostek ładunkowych jest nieprawidłowy. Składowanie blokowe nie zapewnia dużej liczby dróg transportowych, ponieważ jednostki ładunkowe są składowane blisko siebie, co ogranicza przestrzeń do manewrowania. Taki układ utrudnia dostępność poszczególnych ładunków, co jest przeciwieństwem swobodnego dostępu. Z kolei przejrzystość rozmieszczenia jednostek ładunkowych również nie jest cechą składowania blokowego, gdyż ze względu na ich gęste układanie może być trudniej zlokalizować konkretne jednostki ładunkowe. W praktyce, magazyny o charakterystyce składowania blokowego wymagają precyzyjnego zarządzania, aby zminimalizować czas potrzebny na dostęp do niektórych jednostek. Właściwe planowanie przestrzeni oraz systemy zarządzania magazynem (WMS) stają się kluczowe w takich warunkach. Zrozumienie tych aspektów oraz ich praktycznych konsekwencji jest kluczowe w efektywnym zarządzaniu operacjami magazynowymi.

Pytanie 29

Ustal koszty magazynowania na jednostkę zapasu na podstawie danych z tabeli.

Koszty wynajmu magazynu100 000 zł/rok
Koszty robocizny własnej80 000 zł/rok
Amortyzacja sprzętu technicznego20 000 zł/rok
Ilość zapasów w magazynie2 000 000 szt./rok

A. 10,00 zł/szt.
B. 1,00 zł/szt.
C. 0,01 zł/szt.
D. 0,10 zł/szt.
Obliczenie kosztu magazynowania na jednostkę zapasu jest kluczowym elementem zarządzania zapasami w każdej firmie. W tym przypadku, poprawna odpowiedź wynosząca 0,10 zł/szt. została uzyskana przez podzielenie całkowitych rocznych kosztów magazynowania przez całkowitą roczną ilość zapasów. Koszty te mogą obejmować takie elementy jak wynajem przestrzeni magazynowej, koszty obsługi magazynu, ubezpieczenia czy wypłaty dla pracowników zajmujących się zarządzaniem zapasami. Przykładowo, jeśli roczne koszty magazynowania wynoszą 1 000 zł, a roczna ilość zapasów wynosi 10 000 sztuk, to obliczenia będą wyglądały tak: 1000 zł / 10000 szt. = 0,10 zł/szt. Tego typu kalkulacje są zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami i pomagają w podejmowaniu decyzji związanych z zamówieniami i alokacją zasobów. Dobre praktyki wskazują również na konieczność regularnego przeglądania i aktualizowania kosztów magazynowania, aby dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 30

Wózek widłowy z przeciwwagą potrzebuje przejazdu o szerokości

A. 2,0 m
B. 1,0 m
C. 3,0 m
D. 2,5 m
Wybór innej szerokości przejścia niż 3,0 m dla wózka widłowego czołowego z przeciwwagą może prowadzić do wielu nieporozumień. Odpowiedzi takie jak 2,0 m, 1,0 m czy 2,5 m nie uwzględniają specyfiki konstrukcyjnej tych wózków, które są zaprojektowane do pracy w wymagających warunkach. Wózki widłowe czołowe z przeciwwagą wymagają większej przestrzeni nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale także na sposób, w jaki są w stanie się poruszać. Wózki te mają większe promienie skrętu i mogą potrzebować dodatkowej przestrzeni, by prawidłowo zakończyć manewry bez ryzyka uszkodzenia towarów lub otoczenia. Ponadto, w praktyce, zbyt wąskie przejścia mogą prowadzić do zatorów i opóźnień w pracy, co negatywnie wpływa na wydajność operacyjną. Kolejnym błędem myślowym jest ignorowanie standardów bezpieczeństwa, które zalecają zachowanie określonej szerokości pasa ruchu dla wózków widłowych, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo operatorów oraz innych pracowników w obrębie miejsca pracy. Warto również zauważyć, że wiele wypadków związanych z wózkami widłowymi wynika z nieodpowiednich przestrzeni manewrowych, dlatego znajomość wymagań dotyczących szerokości przejść jest kluczowa dla prawidłowego zarządzania przestrzenią w obiektach magazynowych.

Pytanie 31

Które towary zostały dostarczone niezgodnie z przedstawionym fragmentem wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu?

Fragment wewnętrznej instrukcji przyjmowania towarów spożywczych do magazynu
INSTRUKCJA PRZYJMOWANIA
TOWARÓW SPOŻYWCZYCH DO MAGAZYNU
Podczas dostawy towarów należy skontrolować:
  1. temperaturę panującą w środku transportu;
    • od 0°C do +4°C dla żywności wymagającej przechowywania w warunkach chłodniczych,
    • poniżej -18°C dla żywności mrożonej,
    • maksymalnie do 20°C dla żywności nie wymagającej przechowywania w obniżonych temperaturach;
  2. stan opakowania (np.: zamknięte, nieuszkodzone, itd.);
  3. oznakowanie produktu:
    • nazwę artykułu spożywczego,
    • datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
    • sposób przygotowania lub stosowania,
    • dane identyfikujące (producent, miejsce produkcji),
    • zawartość netto lub liczbę sztuk w opakowaniu,
    • warunki przechowywania (...)
Po sprawdzeniu wszystkich warunków należy wypełnić kartę przyjęcia towaru.
Nazwa towaruPrawidłowe oznakowanie produktu*Temperatura panująca w środku transportuRodzaj opakowaniaStan opakowania
LodyTAK/NIE-20°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
JabłkaTAK/NIE+3,5°Cskrzynianieuszkodzone
JogurtyTAK/NIE-2,5°Ckartonzamknięte i nieuszkodzone
MarmoladaTAK/NIE+14°Czgrzewkanieuszkodzone
* niepotrzebne skreślić

A. Lody.
B. Jabłka.
C. Marmolada.
D. Jogurty.
Wybór jabłek, marmolady lub lodów jako odpowiedzi wskazuje na błędne zrozumienie zasad dotyczących transportu i przyjmowania towarów spożywczych. W przypadku jabłek, ich transport nie wymaga ściśle określonych warunków temperaturowych, co jest zgodne z szerokimi zasadami przechowywania owoców. Owoce mogą być przewożone w różnych warunkach, przy zachowaniu odpowiednich standardów, które nie są tak rygorystyczne jak w przypadku produktów mleczarskich. Marmolada, jako produkt przetworzony, również nie podlega tym samym restrykcjom. Błędem jest zatem myślenie, że te produkty są porównywalne z jogurtami w kontekście przechowywania. Natomiast lody, chociaż wymagają niskiej temperatury transportu, były dostarczone w zgodzie z instrukcją, co podkreśla znaczenie różnic w wymaganiach dla różnych kategorii produktów spożywczych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania magazynem i minimalizowania strat. W branży żywnościowej, znajomość specyfikacji dotyczących transportu różnych towarów jest niezbędna, aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do niezgodności z normami i standardami bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 32

Na ilustracji jest przedstawione skanowanie kodu kreskowego z zastosowaniem skanera

Ilustracja do pytania
A. ręcznego jednoliniowego.
B. poziomowego wieloliniowego.
C. ręcznego wieloliniowego.
D. poziomego jednoliniowego.
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z różnych nieporozumień dotyczących tego, jak działają różne typy skanerów kodów kreskowych. Skanery wieloliniowe na przykład emitują kilka linii skanujących, co jest przydatne, bo pozwala na odczyt kodów z różnych kątów, ale to już nie to samo co skaner jednoliniowy. Często ludzie myślą, że bardziej skomplikowane urządzenia są lepsze, ale w wielu sytuacjach prosty skaner jednoliniowy wystarczy. Poza tym, skanery poziomowe są zaprojektowane do konkretnego typu użycia, jak kasjerskie, gdzie skanuje się w poziomie – a to już nie pasuje do tego, o czym mówimy. Zdarza się, że myślimy, że skanery wieloliniowe są bardziej uniwersalne, nie rozumiejąc, w jakich sytuacjach się je stosuje. W rzeczywistości, wybór odpowiedniego skanera musi być uzależniony od tego, co potrzebujemy, a skaner ręczny jednoliniowy zapewnia i efektywność, i prostotę obsługi. Brak zrozumienia tych rzeczy prowadzi do pomyłek, które mogą naprawdę wpłynąć na wydajność pracy w sklepach czy magazynach.

Pytanie 33

Firma przeprowadziła analizę stanu zapasów trzech kluczowych kategorii produktów. Pierwsza grupa to 20%, druga - 30%, a trzecia - 50% pozycji asortymentowych dostępnych w ofercie. W celu realizacji badania zastosowano

A. analizę ABC
B. klasyfikację XYZ
C. strategię ECR
D. grupowanie zamówień
Wybór odpowiedzi związanych z klasyfikacją XYZ, strategią ECR, czy grupowaniem zamówień odzwierciedla powszechne nieporozumienia dotyczące metod zarządzania zapasami. Klasyfikacja XYZ koncentruje się na analizie zmienności popytu i określa, które produkty mają stabilny, a które niestabilny popyt, co jest istotne, ale nie dotyczy bezpośrednio wartości zapasów. Strategia ECR (Efficient Consumer Response) to podejście do koordynacji działań w łańcuchu dostaw, które ma na celu zwiększenie efektywności poprzez lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów, a nie klasyfikację produktów. Co więcej, grupowanie zamówień dotyczy organizacji procesów zakupowych, ale nie dostarcza narzędzi do analizy wartości zapasów. Kluczową pomyłką jest mylenie funkcji tych metod i nieuświadamianie sobie, że każda z nich służy innym celom w zarządzaniu zapasami. Aby skutecznie zarządzać asortymentem, należy zrozumieć, że analiza ABC opiera się na różnych kryteriach, takich jak wartość i obrót, co czyni ją bardziej odpowiednią do optymalizacji zapasów w danym kontekście biznesowym. Znajomość tych różnic jest kluczowa dla właściwego podejmowania decyzji dotyczących zarządzania zapasami.

Pytanie 34

Firma transportowa realizuje miesięcznie przewozy na dystansie 20 000 km, ponosząc przy tym wydatki w wysokości 80 000 zł. Przy założeniu zysku na poziomie 20% wydatków, firma ustaliła cenę

A. 4,80 zł/km
B. 4,20 zł/km
C. 4,60 zł/km
D. 5,00 zł/km
W przypadku podawania błędnych stawek, jak 4,60 zł/km, 4,20 zł/km lub 5,00 zł/km, występują różne nieprawidłowe założenia dotyczące struktury kosztów i zysku. W pierwszym przypadku, obliczając stawkę 4,60 zł/km, można założyć, że przychody wyniosą 92 000 zł (4,60 zł * 20 000 km), co oznaczałoby zysk na poziomie 12 000 zł, co jest znacznie poniżej założonego 20% zysku. Podobnie, stawka 4,20 zł/km sugerowałaby przychody na poziomie 84 000 zł, co oznaczałoby stratę, gdyż całkowite koszty wynoszą 80 000 zł. Z kolei stawka 5,00 zł/km prowadziłaby do przychodów 100 000 zł, co przekraczałoby wymagany zysk oraz mogłoby spowodować utratę konkurencyjności na rynku, gdyż klienci mogą szukać tańszych opcji transportowych. Generalnie, kluczowym błędem w tych obliczeniach jest nieuwzględnienie marży zysku w kontekście całkowitych przychodów w stosunku do poniesionych kosztów. Zrozumienie tej struktury jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa transportowego oraz utrzymania rentowności w zmiennym otoczeniu rynkowym.

Pytanie 35

Część rachunkowości, której celem jest analiza oraz dostarczanie informacji zarządowi firmy dotyczących organizacji pracy i wykonywania zadań gospodarczych, określamy mianem rachunkowości

A. zarządczą
B. finansową
C. podatkową
D. bankową
Rachunkowość zarządzająca, znana również jako rachunkowość menedżerska, odgrywa kluczową rolę w organizacjach, ponieważ dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania decyzji strategicznych. Skupia się na analizie danych finansowych i operacyjnych, co umożliwia kierownictwu optymalizację procesów oraz efektywniejsze alokowanie zasobów. W praktyce, rachunkowość zarządzająca może obejmować tworzenie budżetów, analizę kosztów oraz ocenę rentowności różnych produktów czy usług. Dzięki technikom takim jak analiza odchyleń i prognozowanie, menedżerowie mogą lepiej reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym oraz planować przyszłe działania. Współczesne standardy narzucają na przedsiębiorstwa obowiązek korzystania z rachunkowości zarządzającej w celu zwiększenia przejrzystości i odpowiedzialności za wyniki. Przykładem zastosowania tej formy rachunkowości może być analiza segmentów działalności firmy, co pozwala na identyfikację najbardziej rentownych obszarów oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłych inwestycji.

Pytanie 36

Dokumentem transportowym, który stanowi dowód na zawarcie umowy spedycji, jest

A. list przewozowy
B. specyfikacja
C. zlecenie spedycyjne
D. instrukcja wysyłkowa
Zrozumienie roli dokumentów w procesie spedycji jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw. Instrukcja wysyłkowa, choć istotna, nie potwierdza zawarcia umowy spedycji, a jej celem jest głównie przekazanie szczegółowych informacji dotyczących wysyłki, takich jak sposób pakowania czy dodatkowe instrukcje dla przewoźnika. Z kolei specyfikacja to dokument, który najczęściej dotyczy szczegółowego opisu towaru lub warunków jego przechowywania i nie stanowi podstawy prawnej do rozpoczęcia transportu. List przewozowy jest dokumentem potwierdzającym przyjęcie towaru do transportu, ale nie potwierdza on umowy spedycji, a jedynie warunki przewozu. Często błędnie utożsamiane z umową spedycyjną, te dokumenty pełnią różne funkcje i mogą prowadzić do nieporozumień w praktyce transportowej. Brak znajomości różnic między tymi dokumentami może prowadzić do opóźnień i problemów w realizacji transportu, a także do trudności w egzekwowaniu praw w przypadku sporów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie ich funkcji oraz zastosowania w kontekście przepisów prawa i standardów branżowych.

Pytanie 37

Firma handlowa GROSZEK pragnąc rozpocząć współpracę z firmą produkcyjną ABC określiła cztery równo ważne kryteria: jakość, terminowość, cena, bezpieczeństwo. W trakcie realizacji zamówienia firma ABC nie zrealizowała kryterium dotyczącego czasu dostawy. Oblicz, na jakim poziomie wymagania postawione przez PH GROSZEK zostały zrealizowane.

A. 65%
B. 75%
C. 90%
D. 80%
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 90%, 80% czy 65%, opiera się na błędnych założeniach dotyczących oceny spełnienia wymagań. Na przykład, odpowiedź 90% sugeruje, że przedsiębiorstwo ABC spełniło aż 3,6 kryteriów, co jest niemożliwe w kontekście czterech równych wymagań. W praktyce, nie można uznać, że niepełne spełnienie jednego z kryteriów może prowadzić do tak wysokiej oceny. Z kolei wybór 80% oraz 65% również nie uwzględnia prostego sposobu obliczenia, które opiera się na proporcji spełnionych kryteriów względem całkowitej liczby. Typowym błędem w takim rozumowaniu jest dodawanie procentów bez uwzględnienia ich właściwej proporcji. Standardy oceny dostawców wymagają realistycznego podejścia, które powinno uwzględniać nie tylko ilość spełnionych kryteriów, ale również ich znaczenie. Kluczowe jest zrozumienie, że każde kryterium ma równą wagę, co oznacza, że ​​jeden niespełniony warunek wpływa proporcjonalnie na końcowy wynik oceny. Warto również zauważyć, że w praktyce handlowej systematyczna ocena dostawców jest istotna, aby zidentyfikować obszary do poprawy i dążyć do optymalizacji procesów, co pozwala na zbudowanie trwałych relacji biznesowych.

Pytanie 38

W jednej skrzynce znajduje się 20 butelek o objętości 0,2 litra. Klient złożył zamówienie na 100 litrów określonego napoju. Ile skrzynek z tym napojem powinno być dostarczonych do odbiorcy?

A. 500 skrzynek
B. 20 skrzynek
C. 25 skrzynek
D. 400 skrzynek
Aby obliczyć, ile skrzynek z napojem należy dostarczyć odbiorcy, należy najpierw przeliczyć, ile butelek mieści się w skrzynce oraz ile litrów napoju znajduje się w jednej butelce. W skrzynce znajduje się 20 butelek, z czego każda ma pojemność 0,2 litra. Zatem jedna skrzynka pomieści 20 * 0,2 L = 4 litry napoju. Klient zamówił 100 litrów, dlatego musimy podzielić całkowitą ilość zamówienia przez objętość napoju w jednej skrzynce: 100 L / 4 L = 25 skrzynek. To oznacza, że aby zrealizować zamówienie, dostawca musi dostarczyć 25 skrzynek. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby prawidłowo zorganizować transport i magazynowanie towarów. Posiadając taką wiedzę, można efektywnie planować dostawy i unikać nieporozumień z klientami.

Pytanie 39

Zespół działań związanych z rozmieszczaniem ładunków w celu optymalizacji procesów transportowych i magazynowych określamy jako

A. wydawaniem
B. formowaniem
C. przechowywaniem
D. pakowaniem
Odpowiedzi, takie jak wydawanie, przechowywanie i pakowanie, opierają się na różnych aspektach logistyki, które są istotne, ale nie odpowiadają na pytanie dotyczące układania ładunków. Wydawanie odnosi się do procesu udostępniania towarów z magazynu, co jest istotne dla dystrybucji, ale nie obejmuje aspektu formowania, który koncentruje się na organizacji ładunków. Przechowywanie to proces, który dotyczy zapewnienia miejsca dla towarów w magazynie, ale nie dotyczy bezpośrednio ich układania w sposób, który optymalizuje ich transport czy dostępność. Z kolei pakowanie odnosi się do zabezpieczania towarów w opakowania, co jest etapem przed formowaniem, a nie jego częścią. Te odpowiedzi wskazują na typowy błąd myślowy, polegający na myleniu różnych procesów logistycznych jako równoznacznych z formowaniem. W rzeczywistości, każdy z tych procesów ma swoje unikalne cele i metody, które są integralne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a zrozumienie ich różnic jest kluczowe dla profesjonalistów w dziedzinie logistyki.

Pytanie 40

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, ustal stan zapasu materiału "A" na dzień 20.06.2020 r.

n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n
Zestawienie przychodów i rozchodów materiału „A" w magazynie
PrzychodyRozchody
07.06.2020 – 200 kg09.06.2020 – 185 kg
13.06.2020 – 400 kg14.06.2020 – 250 kg
17.06.2020 – 300 kg19.06.2020 – 300 kg

A. 165 kg
B. 300 kg
C. 0 kg
D. 15 kg
Wybór jakiejkolwiek z pozostałych odpowiedzi wskazuje na szereg błędów w zrozumieniu sposobu obliczania stanu zapasu materiałów. Odpowiedzi takie jak 0 kg, 15 kg czy 300 kg mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia przychodów i rozchodów. Na przykład, wskazanie 0 kg może sugerować, że osoba odpowiadająca nie uwzględniła żadnych przychodów, co jest niezgodne z danymi dostępnymi w tabeli. Tego typu odpowiedź wskazuje na poważne niedopatrzenie, które w praktyce mogłoby prowadzić do braku materiałów w magazynie, co w dłuższej perspektywie wpływa na zdolność produkcyjną firmy. Z kolei odpowiedź 15 kg może sugerować mylną interpretację różnicy między przychodami a rozchodami, być może wynikającą z nieprawidłowego sumowania lub błędnego uwzględnienia rozchodów. Przeciwnie, odpowiedź 300 kg może wynikać z błędnego założenia o znaczących przychodach bez odpowiedniego uwzględnienia całkowitych rozchodów. W sytuacjach realnych, takie błędy mogą prowadzić do nadmiernych zamówień lub niewłaściwego zarządzania zapasami, co w konsekwencji wpływa na płynność finansową firmy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak prawidłowo obliczać stan zapasu i jakie konsekwencje mogą wynikać z niedokładnych obliczeń.