Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 20:00
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 20:23

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wybierz najtańszego przewoźnika do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 500 kg/pjł na odległość 200 km, korzystając z danych zawartych w tabeli.

Przewoźnik APrzewoźnik BPrzewoźnik CPrzewoźnik D
Maksymalna
liczba pjł
w pojeździe
[szt.]
Cena
[zł/km]
Masa
przesyłki
[t]
Cena
[zł]
Odległość
przewozu
[km]
Cena
[zł]
Liczba pjł
[szt.]
Cena
[zł]
153,60do 7,00400,00do 50700,001 – 9600,00
173,80od 7,01 do 16,00900,0050 – 1001 000,0010 – 20900,00
324,60od 16,01 do 32,001 100,00ponad 1001 100,0021 – 301 200,00

A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Wybór przewoźnika B jako najtańszej opcji do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych o masie 500 kg każda na odległość 200 km jest zgodny z zasadami efektywności kosztowej w transporcie. Przewoźnik B zaoferował cenę 900 zł, co jasno pokazuje, że jego stawki są konkurencyjne w porównaniu do innych dostępnych opcji. W branży transportowej kluczowe jest uwzględnianie zarówno kosztu, jak i zdolności przewoźnika do realizacji zlecenia zgodnie z wymaganiami, takimi jak masa i liczba przewożonych jednostek. W praktyce, wybór przewoźnika powinien również opierać się na analizie czasu dostawy oraz jakości usług, jednak w tym przypadku koszt zdecydowanie przemawia na korzyść przewoźnika B. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert kilku przewoźników, co pozwala na optymalizację kosztów transportowych i lepsze planowanie logistyki. Zrozumienie mechanizmów rynkowych i umiejętność analizy ofert są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w branży.

Pytanie 2

Analizując wybór trasy transportu ładunku pod kątem czasu dostawy, należy zestawić czas przewozu pojazdem ciężarowym określonego przedsiębiorstwa logistycznego z czasem przewozu tego samego ładunku

A. inną trasą, transportem kolejowym innego przewoźnika
B. inną trasą, transportem samochodowym tego samego przewoźnika
C. tą samą trasą, transportem samochodowym innego przewoźnika
D. tą samą trasą, transportem kolejowym tego samego przewoźnika
Odpowiedź 'inną trasą, transportem samochodowym tego samego przedsiębiorstwa' jest poprawna, ponieważ porównanie powinno być dokonane na podstawie z tego samego rodzaju transportu, aby uzyskać miarodajne dane. Wybór trasy wpływa na czas przewozu, a ocena efektywności logistyki wymaga, aby wszystkie zmienne były kontrolowane. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo logistyczne dysponuje różnymi trasami i środkami transportu, porównując transport samochodowy na tej samej trasie, ale z innymi warunkami, można uzyskać lepsze zrozumienie zmienności czasowej. W praktyce, analiza porównawcza czasów transportu w obrębie jednego przedsiębiorstwa pozwala na identyfikację potencjalnych usprawnień w planowaniu tras oraz optymalizację kosztów. Rekomendowane jest wykorzystanie narzędzi do analizy danych, takich jak systemy TMS (Transport Management System), które ułatwiają zbieranie i analizowanie danych dotyczących czasów przewozu oraz efektywności transportu.

Pytanie 3

W tabeli zamieszczono koszty magazynowania towarów w III kwartale 2006 roku. W wyniku zmniejszenia powierzchni magazynowej w IV kwartale koszty składowania towarów wzrosną o 1%. Ustal wysokość kosztów magazynowania towarów o tej samej wartości i niezmienionym stanie w IV kwartale.

okresPlanowane koszty
Stałe w PLNZmienne w PLN
IV kwartał1 0002 000

A. Koszty stałe - 1 010, koszty zmienne - 2 000.
B. Koszty stałe - 1 010, koszty zmienne - 2 020.
C. Koszty stałe - 1 000, koszty zmienne - 2 020.
D. Koszty stałe - 1 000, koszty zmienne - 2 000.
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące struktury kosztów magazynowych oraz wpływu, jaki ma zmiana powierzchni magazynowej na te koszty. Wiele osób popełnia błąd, zakładając, że zmniejszenie powierzchni magazynowej wpłynie na koszty zmienne, co jest mylnym wnioskiem. Koszty zmienne zazwyczaj są uzależnione od ilości towarów przechowywanych oraz ich charakterystyki, a nie od samej powierzchni magazynu. W konsekwencji, w sytuacji, gdy nie ma informacji o zmianach w ilości towarów, koszty zmienne powinny pozostać niezmienne. Również nieprawidłowe jest rozumienie wzrostu kosztów stałych. Wzrost o 1% dotyczy jedynie tych kosztów, co wynika z nieuchronnych wydatków związanych z utrzymywaniem pomieszczeń magazynowych, a nie ich wartości w całości. Dlatego, jeżeli ktoś założy, że koszty stałe wzrosną bardziej niż wskazane w poprawnej odpowiedzi, wówczas może mylnie obliczyć całkowite koszty magazynowania. Zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, a niepoprawne podejście do tych kategorii kosztów może prowadzić do błędnych decyzji budżetowych oraz strategii operacyjnych.

Pytanie 4

Ustal koszt przewozu 15 palet wody mineralnej z zakładu produkcyjnego do odbiorcy oddalonego o 350 km, jeżeli firma transportowa ma następujący cennik przewozów:

1 – 5 palet: 1,50 zł/km
6 – 10 palet: 1,70 zł/km
11 – 15 palet: 2,00 zł/km
16 – 25 palet: 2,30 zł/km

A. 700 zł
B. 525 zł
C. 595 zł
D. 805 zł
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 700 zł. To wynika z cennika przewozów, który mówi, że dla transportu 15 palet wody mineralnej na 350 km stawka wynosi 2,00 zł za km. Czyli, jak to policzymy, 350 km razy 2,00 zł za kilometr daje nam 700 zł. Moim zdaniem, znajomość takich cenników to podstawa, kiedy myślimy o logistyce. Firmy transportowe mają różne stawki w zależności od tego, ile palet przewozimy i jak długo. Dobrze jest o tym pamiętać, planując koszty. Czasami można też negocjować stawki, zwłaszcza gdy mamy większe zamówienia. Z własnego doświadczenia widzę, że to może się naprawdę opłacić. Takie umiejętności są mega ważne w transportowej branży.

Pytanie 5

Do systemów regałowych, których elementy konstrukcyjne są dostosowane do specyficznych właściwości składowanych produktów oraz technologii magazynowania, kwalifikują się regały

A. specjalizowane
B. przepływowe
C. przejezdne
D. wspornikowe
Regały specjalizowane to konstrukcje, które są projektowane i budowane z myślą o specyficznych wymaganiach składowania różnych rodzajów asortymentu. Ich celem jest maksymalizacja przestrzeni magazynowej oraz optymalizacja procesów składowania i wydawania towarów. Przykładami regałów specjalizowanych są regały na palety, regały do składowania produktów o nietypowych wymiarach czy regały przeznaczone do składowania materiałów sypkich. W praktyce, regały te są często wykorzystywane w branżach, takich jak logistyka, przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie różnorodność składowanego asortymentu wymaga elastycznych rozwiązań. Dobrze zaprojektowane regały specjalizowane mogą znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną, umożliwiając łatwy dostęp do towarów oraz poprawiając bezpieczeństwo pracy. W zgodzie z normami ISO 9001, które dotyczą systemów zarządzania jakością, odpowiedni dobór regałów przyczynia się do poprawy organizacji pracy w magazynach.

Pytanie 6

Na podstawie faktury oblicz kwotę podatku w pozycji RAZEM za zakupione materiały.

Ilustracja do pytania
A. 1 912,50 zł
B. 600,00 zł
C. 1 312,50 zł
D. 38 250,00 zł
Kwota podatku RAZEM za zakupione materiały to wynik prawidłowego zsumowania podatków od poszczególnych pozycji na fakturze. W tym przypadku, dla materiałów, które obejmują Jabłko XXX oraz Jabłko ZZZ, podatek wynosi odpowiednio 1 312,50 zł oraz 600,00 zł. Po zsumowaniu tych wartości otrzymujemy 1 912,50 zł. Obliczanie podatku w ten sposób jest zgodne z zasadami rachunkowości oraz standardami księgowości, które wymagają dokładnego określenia i uwzględnienia wszystkich należnych podatków. W praktyce, każda faktura powinna jasno przedstawiać poszczególne pozycje, co ułatwia kontrolę i audyt. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wszystkich obliczeń w celu zapewnienia przejrzystości i zgodności z przepisami podatkowymi. Wiedza o sposobie obliczania podatków jest niezbędna nie tylko w codziennych operacjach biznesowych, ale także w kontekście planowania finansowego i zarządzania budżetem.

Pytanie 7

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 50%
B. 100%
C. 40%
D. 200%
Strefa składowania o długości 24 m i szerokości 4 m ma całkowitą powierzchnię wynoszącą 96 m² (24 m * 4 m). Powierzchnia zajmowana przez towary wynosząca 48 m² stanowi połowę dostępnej powierzchni w tej strefie. Aby obliczyć wykorzystanie strefy składowania, należy podzielić powierzchnię zajmowaną przez towary przez całkowitą powierzchnię strefy, a następnie pomnożyć przez 100, co daje: (48 m² / 96 m²) * 100 = 50%. Tego rodzaju analiza jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy często dążą do maksymalizacji wykorzystania stref składowania, stosując różne techniki, takie jak analiza ABC, która pomaga w identyfikacji kluczowych towarów i ich optymalnym rozmieszczeniu. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie eliminacji marnotrawstwa przestrzeni, co bezpośrednio wpływa na koszty operacyjne oraz wydajność procesów magazynowych.

Pytanie 8

Gdy rzeczywisty poziom zapasu w magazynie jest niższy od tego, co wskazuje ewidencja księgowa, mamy do czynienia z

A. nadwyżką
B. zyskiem
C. niedoborem
D. równowagą
Niedobór zapasu występuje w sytuacji, gdy rzeczywisty stan magazynowy jest mniejszy od stanu wynikającego z ewidencji księgowej. Taka sytuacja może wynikać z różnych przyczyn, takich jak błędy w inwentaryzacji, kradzieże, uszkodzenia towarów, bądź nieprawidłowe zapisy w systemie księgowym. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić inwentaryzacje, aby zidentyfikować i zrozumieć przyczyny niedoborów. Zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, istotne jest także stosowanie systemów ERP, które automatyzują procesy związane z ewidencją stanu magazynowego, co minimalizuje błędy ludzkie. Warto także wdrożyć ścisłe procedury kontroli, takie jak stosowanie kodów kreskowych czy RFID w celu śledzenia ruchów towarów i zapewnienia zgodności między stanem rzeczywistym a ewidencją.

Pytanie 9

Jaki jest przeciętny roczny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni magazynowej, jeżeli całkowite wydatki na magazynowanie przez 12 miesięcy wynoszą 400 000,00 zł, a powierzchnia magazynu to 500 m2?

A. 41,67 zł/m2
B. 800,00 zł/m2
C. 0,12 zł/m2
D. 33 333,33 zł/m2
Aby obliczyć średni roczny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni magazynowej, należy podzielić całkowite koszty magazynowania przez powierzchnię użytkową magazynu. W tym przypadku 400 000,00 zł należy podzielić przez 500 m2. Wynik tego działania to 800,00 zł/m2. Jest to istotny wskaźnik, który pozwala na ocenę efektywności kosztowej wynajmowanej przestrzeni magazynowej. W praktyce, znajomość takich kosztów jest kluczowa dla przedsiębiorstw zajmujących się logistyką i zarządzaniem łańcuchem dostaw. Umożliwia to nie tylko kontrolowanie wydatków, ale także podejmowanie decyzji dotyczących lokalizacji i optymalizacji powierzchni magazynowej. W branży często stosuje się również standardy benchmarkowe, które pozwalają porównać własne koszty z kosztami innych firm w branży, co może prowadzić do lepszego zarządzania zasobami i redukcji kosztów.

Pytanie 10

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kolektor danych.
B. termiczną drukarkę etykiet.
C. sprawdzarkę cen.
D. ręczny czytnik kodów kreskowych.
Sprawdzarka cen to urządzenie, które umożliwia klientom samodzielne sprawdzenie cen produktów poprzez zeskanowanie kodu kreskowego. Na zdjęciu widoczne jest urządzenie wyposażone w wyświetlacz, na którym wyświetlana jest cena oraz nazwa produktu, co jest typowe dla tego typu urządzeń. Sprawdzarki cen są powszechnie stosowane w supermarketach i sklepach detalicznych, gdzie klienci mogą szybko uzyskać informacje o cenach bez potrzeby interakcji z pracownikami. Dzięki zastosowaniu takich urządzeń, proces zakupowy staje się bardziej efektywny, a klienci mają większą kontrolę nad swoimi decyzjami zakupowymi. Ponadto, sprawdzarki cen mogą być zintegrowane z systemami zarządzania magazynem, co pozwala na bieżące aktualizowanie cen i dostępności produktów. Jest to zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta, które kładą nacisk na transparentność i łatwy dostęp do informacji. Warto również wspomnieć, że sprawdzarki cen są nie tylko przydatne dla klientów, ale także pomagają detalistom w zarządzaniu pricingiem i lepszym zrozumieniu zachowań zakupowych.

Pytanie 11

Wymiana elektroniczna dokumentów handlowych pomiędzy firmami jest realizowana przy użyciu systemu informatycznego?

A. OCR
B. CRP
C. EDI
D. ECR
Elektroniczna wymiana dokumentów handlowych pomiędzy partnerami biznesowymi często odbywa się przy użyciu systemu EDI (Electronic Data Interchange). EDI to standardowa metoda przesyłania dokumentów handlowych, takich jak zamówienia, faktury czy potwierdzenia dostawy w formie elektronicznej, co pozwala na automatyzację procesów biznesowych. EDI działa na zasadzie wymiany danych w z góry ustalonych formatach, co znacznie przyspiesza procesy administracyjne oraz redukuje ryzyko błędów wynikających z manualnego wprowadzania danych. Przykładem zastosowania EDI są relacje pomiędzy producentami a detalistami, gdzie zamówienia i faktury są przesyłane automatycznie, co zwiększa efektywność i pozwala na lepsze zarządzanie zapasami. EDI wspiera również zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak EDIFACT czy X12, co ułatwia integrację z systemami informatycznymi różnych partnerów biznesowych. Warto zaznaczyć, że wprowadzenie EDI przynosi również korzyści w postaci oszczędności czasowych i finansowych w przedsiębiorstwie, a także poprawy jakości relacji z partnerami dzięki szybszemu i bardziej przejrzystemu obiegowi dokumentów.

Pytanie 12

Na którym rysunku jest przedstawiony wózek podnośnikowy ręczny?

Ilustracja do pytania
A. Na rysunku 2.
B. Na rysunku 4.
C. Na rysunku 3.
D. Na rysunku 1.
Wybór innego rysunku jako przedstawiającego wózek podnośnikowy ręczny może wskazywać na niewłaściwe zrozumienie charakterystyki tego urządzenia. Na przykład, rysunek 1 może przedstawiać inny rodzaj sprzętu, taki jak wózek paletowy, który jest przeznaczony do transportu palet, ale nie posiada mechanizmu podnoszenia. Wózki paletowe różnią się od wózków podnośnikowych ręcznych tym, że nie są zaprojektowane do podnoszenia ładunków na wysokość, co jest ich kluczową funkcją. Wybór rysunku 3 również może wynikać z pomylenia tych dwóch urządzeń, ponieważ może on przedstawiać sprzęt, który nie jest przeznaczony do podnoszenia. Wózki podnośnikowe ręczne mają specyficzny mechanizm, który często zawiera dźwignię i łańcuchy, co umożliwia użytkownikowi podnoszenie ładunków za pomocą siły ręcznej. Ponadto, biorąc pod uwagę rysunki 4 i 1, może być konieczne przyjrzenie się szczegółom konstrukcyjnym, które różnią się od typowych cech wózków podnośnikowych. Błędy w rozpoznawaniu tych urządzeń mogą prowadzić do nieefektywności w operacjach magazynowych oraz zwiększonego ryzyka wypadków. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj sprzętu ma swoje konkretne zastosowanie oraz zasady działania, co podkreśla znaczenie dokładnego rozpoznawania i używania odpowiednich narzędzi w pracy. Właściwe podejście do identyfikacji sprzętu może znacznie poprawić wydajność i bezpieczeństwo w środowisku pracy.

Pytanie 13

Kluczowym składnikiem efektywności transportu kombinowanego jest

A. terminal przeładunkowy
B. port lotniczy
C. magazyn regionalny
D. sieć autostrad
Terminal przeładunkowy jest kluczowym elementem transportu kombinowanego, ponieważ stanowi miejsce, w którym różne środki transportu (takie jak kolej, samochody ciężarowe, statki i samoloty) mogą się ze sobą łączyć. Dzięki terminalom przeładunkowym możliwy jest sprawny transfer towarów z jednego środka transportu na inny, co jest istotne w kontekście optymalizacji łańcucha dostaw. Przykładem może być terminal intermodalny, w którym kontenery są przetwarzane zarówno z transportu morskiego, jak i kolejowego. Takie rozwiązania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają minimalizację czasu przestoju oraz maksymalizację wydajności operacyjnej. Dobre praktyki w zarządzaniu terminalami obejmują integrację nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyzacja procesów przeładunkowych, co wpływa na obniżenie kosztów i zwiększenie szybkości realizacji usług.

Pytanie 14

Zgodnie z zasadą Pareto, grupa "A" obejmuje te pozycje, których łączna wartość obrotu w stosunku do całkowitego obrotu wynosi

A. 5%
B. 20%
C. 80%
D. 50%
No to super! Odpowiedź 80% jest na miejscu, bo według zasady Pareto, czyli reguły 80/20, większość efektów pochodzi z niewielkiej liczby przyczyn. W kontekście analizy obrotów, grupa 'A' skupia się na produktach czy klientach, które przynoszą największe zyski. To znaczy, że te kilka pozycji jest odpowiedzialna za sporą część całkowitych przychodów. Na przykład w handlu często widać, że 20% towarów generuje 80% sprzedaży. Jak to zrozumiesz, to pomoże Ci lepiej zarządzać asortymentem i skupić się na tym, co naprawdę przynosi zyski. To też pozwala na lepsze planowanie zapasów i strategii marketingowych, co jest mega ważne w biznesie.

Pytanie 15

Wskaźnik, który ilustruje przeciętny stopień odchyleń rzeczywistych wartości cechy od średniej arytmetycznej, nazywany jest

A. współczynnik korelacji
B. odchylenie standardowe
C. agregatowy indeks wartości
D. współczynnik zmienności
Współczynnik zmienności, współczynnik korelacji i agregatowy indeks wartości to różne miary statystyczne, które działają na inne sposoby. Współczynnik zmienności pokazuje, jak bardzo zróżnicowane są dane i wyraża odchylenie standardowe jako procent średniej. Można go używać do porównywania zmienności różnych zbiorów, ale nie mówi on, jak bardzo wartości odchylają się od średniej. Współczynnik korelacji natomiast służy do mierzenia siły i kierunku związku między dwiema zmiennymi, a nie do pokazywania, jak dane rozprzestrzeniają się od średniej. To narzędzie jest super w analizach, ale nie można go traktować jako miarę odchyleń. Agregatowy indeks wartości to z kolei wskaźnik, który pokazuje zmiany w wartości zbioru danych, często używany w analizach ekonomicznych, jak indeksy cenowe. Choć te miary mogą być przydatne w różnych kontekstach analitycznych, nie są zamiennikiem dla odchylenia standardowego, które jest kluczowe do zrozumienia, jak dane się rozkładają. Warto pamiętać, że wybór odpowiedniej miary zależy od kontekstu analizy i celów badania. Zrozumienie tych różnic jest ważne dla prawidłowej interpretacji danych i podejmowania odpowiednich decyzji na podstawie statystyk.

Pytanie 16

W procesie transportu w magazynach wózki kolebowe, które są naładowane, stosuje się do przesuwania

A. cementu w workach
B. owoców w skrzyniach
C. wody w beczkach
D. pasz luzem
Wybór odpowiedzi dotyczącej wody w beczkach, cementu w workach czy owoców w skrzyniach wskazuje na niepełne zrozumienie specyfiki transportu materiałów w magazynach. Woda, jako substancja cieczy, nie jest transportowana w wózkach kolebowych ze względu na jej płynny charakter, który wymaga zupełnie innych środków transportowych, takich jak cysterny czy specjalistyczne pojemniki. Cement z kolei, mimo że jest materiałem sypkim, zazwyczaj transportowany jest w workach, co sprawia, że jego przenoszenie odbywa się za pomocą innych urządzeń, takich jak wózki paletowe. To podejście zapewnia lepszą kontrolę nad ładunkiem oraz ułatwia jego załadunek i rozładunek. Podobnie owoców, które często przewożone są w skrzyniach, nie można efektywnie transportować za pomocą wózków kolebowych, ponieważ wymagają one starannego obchodzenia się z nimi, aby uniknąć uszkodzeń. Warto zwrócić uwagę, że każdy z wymienionych materiałów ma swoje specyficzne wymagania transportowe, które są kluczowe w kontekście zapewnienia efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa ładunku. Przykłady pokazują, jak istotne jest zrozumienie właściwości transportowanych towarów oraz odpowiednie dobieranie sprzętu do ich transportu, co jest podstawą dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi w magazynach.

Pytanie 17

Opakowanie transportowe zamknięte jest przedstawione na rysunku

Ilustracja do pytania
A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Odpowiedź 'A' jest poprawna, ponieważ przedstawia opakowanie transportowe w postaci beczki. Beczkę często wykorzystuje się w logistyce do transportu cieczy, takich jak oleje, chemikalia czy substancje spożywcze, co czyni ją niezwykle praktycznym rozwiązaniem. Zastosowanie beczek jest zgodne z międzynarodowymi standardami transportu, takimi jak IATA dla lotniczego przewozu towarów oraz IMDG dla transportu morskiego, które podkreślają znaczenie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony transportowanych materiałów. Warto również zauważyć, że beczki, w zależności od materiału, z którego są wykonane (np. metalowe, plastikowe czy drewniane), mogą mieć różne zastosowania. Na przykład, beczki drewniane są powszechnie stosowane w branży winiarskiej do fermentacji i przechowywania win, co podkreśla ich różnorodność. Wybór odpowiedniego opakowania transportowego jest kluczowy w logistyce, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń oraz zanieczyszczenia towarów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 18

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. FEFO
B. HIFO
C. LIFO
D. FIFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 19

Do typów magazynów półotwartych zaliczają się

A. silosy wielokomorowe
B. zbiorniki podziemne
C. zbiorniki otwarte zagłębione
D. składowiska z nawierzchnią utwardzoną
Zbiorniki otwarte zagłębione należą do magazynów półotwartych, ponieważ ich konstrukcja pozwala na częściowe otwarcie przestrzeni składowania, co ułatwia dostęp oraz kontrolę surowców. Te zbiorniki są często stosowane w przemyśle chemicznym, petrochemicznym oraz w gospodarce wodnej. Dzięki swojej budowie, zbiorniki otwarte są bardziej narażone na czynniki atmosferyczne, co może być zarówno zaletą, jak i wadą, w zależności od rodzaju przechowywanego materiału. Umożliwiają łatwiejsze monitorowanie poziomu przechowywanych substancji oraz redukują koszty związane z budową pełnych konstrukcji zamkniętych. Przykładem zastosowania mogą być zbiorniki do gromadzenia wód opadowych czy zbiorniki na substancje chemiczne, które wymagają ochrony przed zanieczyszczeniem. W praktyce, prawidłowe zaprojektowanie takich zbiorników wymaga przestrzegania standardów branżowych, takich jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Pytanie 20

Zintegrowane zarządzanie przepływem towarów obejmuje trzy kluczowe etapy - obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego?

A. zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja
B. zaopatrzenie, produkcja, transport
C. produkcja, dystrybucja, transport
D. produkcja, transport, ekologia
W analizie błędnych odpowiedzi zauważamy powszechny problem polegający na niepełnym zrozumieniu kluczowych faz zintegrowanego zarządzania przepływami rzeczowymi. Odpowiedź sugerująca jedynie transport jako jeden z elementów zarządzania pomija najważniejszy aspekt, jakim jest zaopatrzenie. Transport jest oczywiście istotny, ale nie funkcjonuje w próżni – jego skuteczność zależy od wcześniejszego procesu zaopatrzenia oraz produkcji. Brak wzmianki o tych dwóch elementach prowadzi do niekompletnego obrazu całego cyklu dostaw. Ponadto, koncepcja uwzględniająca tylko produkcję i transport pomija fakt, że dystrybucja jest niezbędna, aby finalne produkty dotarły do odbiorców, co jest kluczowe w strategii zaspokajania potrzeb klientów. Transport sam w sobie nie jest celem, a jedynie narzędziem w całym procesie łańcucha dostaw. Z kolei odpowiedzi łączące tylko produkcję i ekologię nie uwzględniają praktycznych aspektów operacyjnych i ignorują potrzebę zarządzania zasobami i dystrybucją, co prowadzi do nieefektywności. W praktyce, zintegrowane zarządzanie wymaga synergii pomiędzy wszystkimi fazami, co jest zgodne z podejściem Lean Management, który kładzie nacisk na eliminację strat w każdym z etapów procesu.

Pytanie 21

Każdemu towarowi, który różni się od innego na przykład kolorem, wielkością lub metodą pakowania, przypisywany jest unikalny identyfikator

A. GSRN - Globalny Numer Relacji Usługowych
B. GINC - Globalny Identyfikator Przesyłki
C. GTIN - Globalny Numer Jednostki Handlowej
D. GDTI - Globalny Identyfikator Typu Dokumentu
GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, jest kluczowym elementem systemu identyfikacji produktów na rynku. Jest to standardowy, międzynarodowy kod, który umożliwia unikalne odróżnienie produktów od siebie, nawet jeśli różnią się one tylko kolorami, rozmiarami czy sposobem pakowania. Przykładowo, dwa identyczne produkty, różniące się jedynie kolorem, będą miały różne numery GTIN, co pozwala na ich pełną identyfikację w systemach handlowych oraz w magazynach. GTIN jest używany w skanowaniu kodów kreskowych, co znacznie usprawnia procesy sprzedaży, inwentaryzacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, GTIN może mieć różne długości (np. GTIN-8, GTIN-12, GTIN-13, GTIN-14), jednak wszystkie mają na celu zapewnienie jednoznacznej identyfikacji produktu. W praktyce, stosowanie GTIN zapewnia większą przejrzystość w obrocie towarami i ułatwia komunikację między partnerami handlowymi, co jest niezbędne w globalizującym się rynku.

Pytanie 22

Jaką skróconą nazwę nosi kategoria systemów informatycznych wspierających zarządzanie łańcuchami dostaw, która jest wspomagana przez EDI oraz ADC?

A. CRP
B. MRP
C. SCM
D. DSS
SCM, czyli Supply Chain Management, to zarządzanie łańcuchem dostaw, które ma na celu optymalizację procesów związanych z przepływem towarów, informacji oraz finansów od dostawcy do klienta. W kontekście EDI (Electronic Data Interchange) i ADC (Automatic Data Capture), SCM umożliwia efektywną wymianę danych między partnerami biznesowymi oraz automatyzację procesów zbierania danych. Przykładem zastosowania SCM może być wykorzystanie EDI do przesyłania zamówień i faktur w czasie rzeczywistym, co przyspiesza procesy transakcyjne, minimalizuje błędy i redukuje koszty operacyjne. Współczesne organizacje, wdrażając systemy SCM, opierają się na standardach takich jak APICS, które definiują najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Właściwe zastosowanie SCM prowadzi do zwiększenia elastyczności, redukcji zapasów oraz poprawy satysfakcji klienta, co jest kluczowe na konkurencyjnym rynku.

Pytanie 23

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. dok rozładunkowy.
B. rampę przejezdną.
C. mostek sprężynowy.
D. podnośnik nożycowy.
W kontekście przedstawionego pytania, wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do rampy przejezdnej, prowadzi do nieporozumień związanych z funkcjami i zastosowaniami różnych urządzeń transportowych. Podnośnik nożycowy, chociaż służy do podnoszenia ciężkich ładunków, działa na innej zasadzie i nie zapewnia płynnego przejścia pomiędzy różnymi poziomami, co jest kluczowe w procesie załadunku i rozładunku. Dok rozładunkowy jest strukturą stosowaną do ułatwienia załadunku statków, ale nie jest przeznaczony do transportu lądowego, co czyni go nieadekwatnym w kontekście pytania. Mostek sprężynowy, z kolei, to element konstrukcyjny, który służy do przenoszenia obciążeń, ale jego konstrukcja i zastosowanie różnią się znacznie od funkcji rampy przejezdnej, której celem jest likwidacja różnicy poziomów między pojazdem a powierzchnią. Wybierając jedną z tych opcji, można łatwo przeoczyć znaczenie ergonomii i efektywności procesów logistycznych, co jest kluczowe w branży transportowej. Prawidłowe zrozumienie zastosowań poszczególnych urządzeń oraz ich funkcji w łańcuchu dostaw jest niezbędne do skutecznego zarządzania operacjami magazynowymi, dlatego istotne jest, aby do każdego elementu podchodzić indywidualnie, analizując jego przeznaczenie w kontekście całego systemu transportowego.

Pytanie 24

Podstawowy moduł magazynowy to segment przestrzeni magazynowej, który obejmuje

A. jedną paletową jednostkę ładunkową
B. dwie paletowe jednostki ładunkowe i przestrzeń pomiędzy nimi
C. dwie paletowe jednostki ładunkowe
D. cztery paletowe jednostki ładunkowe oraz dwie drogi pomiędzy nimi
Podstawowy moduł magazynowy definiuje przestrzeń potrzebną do efektywnego składowania towarów, a jego prawidłowe zrozumienie jest kluczowe dla optymalizacji operacji magazynowych. Odpowiedź, która wskazuje na dwie paletowe jednostki ładunkowe oraz drogę pomiędzy nimi, odzwierciedla standardy zarządzania przestrzenią w magazynach. Taki moduł zapewnia nie tylko właściwe rozłożenie jednostek ładunkowych, ale również przestrzeń niezbędną do manewrowania sprzętem transportowym, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji. Przykładowo, w nowoczesnych magazynach stosuje się różnorodne techniki, takie jak FIFO (First In, First Out), aby zapewnić efektywny obrót towarów w oparciu o ich daty przydatności. W praktyce, odpowiednia konfiguracja modułów magazynowych może wpływać na czas kompletacji zamówień oraz na koszty operacyjne, dlatego przestrzeganie tych zasad jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 25

Jakiego typu regał powinno się zastosować w magazynie do przechowywania rur metalowych o długości 3 metrów?

A. Półkowy
B. Przepływowy
C. Wjezdny
D. Wspornikowy
Regały wspornikowe są idealnym rozwiązaniem do składowania długich materiałów, takich jak rury metalowe o długości 3 metrów. Dzięki konstrukcji opierającej się na wspornikach, które mogą być zamontowane na różnych wysokościach, możliwe jest efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. W przypadku rur o dużych długościach, regały wspornikowe pozwalają na ich bezpieczne i stabilne przechowywanie, eliminując ryzyko ich przewrócenia. Dodatkowo, takie regały nie posiadają z przodu żadnych przeszkód, co ułatwia dostęp do składowanych materiałów oraz ich transport wózkami widłowymi. Zastosowanie regałów wspornikowych jest również zgodne z najlepszymi praktykami w branży magazynowej, które zalecają stosowanie odpowiednich systemów składowania dostosowanych do specyfikacji przechowywanych towarów. Przykładowo, w wielu zakładach przemysłowych, gdzie składowane są rury lub profile metalowe, regały wspornikowe stanowią standardowe rozwiązanie, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej i optymalizację przestrzeni magazynowej.

Pytanie 26

Przedsiębiorstwo montuje samochody osobowe z elementów dostarczanych przez podwykonawców zewnętrznych. Nie ma ono zapasów produkcji w toku ani ustalonych poziomów zapasów bezpieczeństwa. Posługując się danymi z poniższej tabeli ustal, ile silników powinno zamówić przedsiębiorstwo, aby zrealizować zamówienie na 250 samochodów osobowych.

Pozycja zapasówLiczba
w szt.
Ogumienie do samochodów1200
Układy hamulcowe do samochodów250
Gotowe samochody150
Silniki samochodowe17

A. 17 szt.
B. 83 szt.
C. 233 szt.
D. 100 szt.
Odpowiedź to 83 sztuki. Żeby zrealizować zamówienie na 250 aut, firma musi wziąć pod uwagę, co ma na stanie. W tej sytuacji mają 150 gotowych samochodów i 17 silników. Najpierw trzeba obliczyć, ile jeszcze brakuje. Z liczby zamówionych aut (250) odejmujemy te już gotowe (150), co daje nam 100 brakujących samochodów. Później, z tych 100 samochodów, mamy już 17 silników, więc potrzebujemy jeszcze 83 silników, które trzeba zamówić. W praktyce dobrze mieć na uwadze, by nie wydawać za dużo na produkcję, a prognozowanie zapotrzebowania i optymalizacja łańcucha dostaw są kluczowe. W branży często korzysta się z zasad just-in-time, które pomagają lepiej zarządzać zapasami, redukując koszty i unikając nadmiernych zapasów.

Pytanie 27

Ile maksymalnie pudełek o wymiarach 500 × 300 × 1 250 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 × 800 × 144 mm?

A. 6 pudełek
B. 8 pudełek
C. 4 pudełka
D. 9 pudełek
Maksymalna liczba kartonów, które można umieścić w jednej warstwie na palecie, jest wynikiem analizy wymiarów zarówno kartonów, jak i palety. Karton ma wymiary 500 × 300 × 1 250 mm, a paleta ma wymiary 1 200 × 800 × 144 mm. Aby obliczyć, ile kartonów zmieści się na palecie, należy rozważyć układ powierzchni. Najpierw przeliczymy powierzchnię palety: 1 200 mm × 800 mm = 960 000 mm². Powierzchnia jednego kartonu wynosi 500 mm × 300 mm = 150 000 mm². Dzieląc powierzchnię palety przez powierzchnię jednego kartonu, otrzymujemy 960 000 mm² ÷ 150 000 mm² = 6,4. Oznacza to, że teoretycznie na palecie zmieściłoby się 6 kartonów w układzie poziomym. Należy także pamiętać o praktycznych aspektach, takich jak stabilność układu i przestrzeń między kartonami, co czyni to rozwiązanie optymalnym. Takie obliczenia są fundamentalne w logistyce i magazynowaniu, szczególnie w kontekście maksymalizacji przestrzeni i efektywności operacyjnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 28

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, oblicz średni zapas cykliczny dostaw z ostatnich 10 tygodni.

Dostawy do magazynu
Dostawa/tydzień12345678910
Wielkość
dostawy [kg]
150110135140150120100135140125

A. 125,00 kg
B. 13,05 kg
C. 137,50 kg
D. 130,50 kg
Obliczenie średniego zapasu cyklicznego dostaw z ostatnich 10 tygodni polega na zsumowaniu wszystkich dostaw z każdego tygodnia i podzieleniu tej sumy przez liczbę tygodni, co w tym przypadku wynosi 10. Poprawna odpowiedź, 130,50 kg, jest wynikiem tego obliczenia i wskazuje na umiejętność analizy danych magazynowych. W praktyce, znajomość średnich zapasów cyklicznych jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na optymalizację procesów magazynowych, planowanie zamówień oraz efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Utrzymywanie odpowiednich poziomów zapasów zapobiega zarówno nadmiarom, jak i niedoborom, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zapasami, takimi jak metoda Just-in-Time (JIT) czy Lean Inventory Management. Dodatkowo, umiejętność obliczania średnich dostaw jest niezbędna w prognozowaniu przyszłych potrzeb, co wspiera podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 29

Który dokument powinien być wpisany na schemacie w miejscu oznaczonym znakiem zapytania?

Ilustracja do pytania
A. MM
B. PZ
C. ZW
D. WZ
Dokument MM, czyli przesunięcie międzymagazynowe, jest kluczowym elementem w logistyce i zarządzaniu magazynem. Jego zastosowanie odnosi się do sytuacji, gdy towary są przenoszone z jednego magazynu do drugiego, co jest typowe w procesach produkcyjnych. W analizowanym schemacie, po przesunięciu zapasów z magazynu surowców do magazynu przyprodukcyjnego, następnie dochodzi do procesów produkcyjnych, co oznacza, że wymagane jest przyjęcie gotowych produktów do magazynu wyrobów gotowych. Takie przesunięcia są niezbędne dla utrzymania płynności procesów logistycznych i produkcyjnych, a dokument MM stanowi formalny dowód tej operacji. W praktyce, stosowanie dokumentacji MM zgodnie z normami zarządzania łańcuchem dostaw, takimi jak ISO 28000, zapewnia ścisłą kontrolę nad stanem zapasów oraz ich lokalizacją w magazynach. Dlatego jego obecność w schemacie jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania systemu zarządzania magazynem.

Pytanie 30

W łańcuchu dostaw występują powiązania pomiędzy kolejnymi ogniwami. Przedstawione na rysunku powiązania to

Ilustracja do pytania
A. bezpośrednie.
B. pośrednie wieloetapowe.
C. pośrednie dwuetapowe.
D. mieszane.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia pojęcia łańcucha dostaw oraz jego struktury. Odpowiedzi takie jak "mieszane" lub "pośrednie dwuetapowe" mogą wydawać się atrakcyjne, jednak nie oddają one rzeczywistego przebiegu procesu dostawy. "Mieszane" sugeruje połączenie różnych typów powiązań, co w praktyce może wprowadzać w błąd, gdyż w analizowanym przypadku mamy do czynienia z jednym, klarownym modelem pośredniczącym. Z kolei "pośrednie dwuetapowe" sugeruje, że produkt przechodzi jedynie przez dwa ogniwa, co nie jest zgodne z rzeczywistością przedstawionego łańcucha. W rzeczywistości, w analizowanym modelu mamy do czynienia z wieloma poziomami pośrednictwa, gdzie każdy z nich pełni istotną rolę w finalizacji dostawy do odbiorcy. Typowe błędy myślowe w takich sytuacjach obejmują zbytnie uproszczenie procesu, co prowadzi do pomijania kluczowych elementów, takich jak funkcjonalność pośredników oraz ich wpływ na efektywność całego łańcucha dostaw. Właściwe zrozumienie tych zagadnień jest fundamentalne dla skutecznego zarządzania łańcuchami dostaw, zgodnie z aktualnymi standardami logistycznymi.

Pytanie 31

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. roczny
B. taktyczny
C. strategiczny
D. operacyjny
Odpowiedzi wskazujące na plany strategiczny, roczny oraz taktyczny wskazują na błędne zrozumienie różnych poziomów planowania w zarządzaniu logistyką. Plan strategiczny dotyczy długoterminowych celów organizacji i ogólnych kierunków rozwoju, takich jak ekspansja na nowe rynki czy innowacje technologiczne. Nie zajmuje się konkretnymi działaniami związanymi z realizacją zamówień, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei plan roczny, mimo że może obejmować cele krótkoterminowe, jest zbyt ogólny, by w szczegółowy sposób odnosić się do codziennych operacji logistycznych. Natomiast plan taktyczny, chociaż również może być związany z realizacją zamówień, skupia się bardziej na konkretnych działaniach i metodach, a nie na systematycznym zarządzaniu procesami operacyjnymi. Dlatego odpowiedzi te nie uwzględniają specyfiki planu operacyjnego, którego celem jest precyzyjne określenie procedur oraz działań, które wpływają na efektywność i terminowość realizacji zamówień.

Pytanie 32

Informatyczny system, który do planowania potrzeb materiałowych opiera się na informacjach o stanie zapasów, strukturze produktu, wymaganym terminie dostaw oraz cyklu produkcji, to

A. Manufacturing Resource Planning
B. Sales and Operations Planning
C. Warehouse Management System
D. Material Requirement Planning
Material Requirement Planning (MRP) to system informatyczny, który odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu produkcją oraz planowaniu potrzeb materiałowych. Jego głównym zadaniem jest synchronizacja dostępności surowców i komponentów z harmonogramem produkcji, co jest niezbędne do terminowego realizowania zleceń. MRP wykorzystuje dane dotyczące stanu zapasów, struktury wyrobu (Bill of Materials), wymaganego terminu dostaw oraz cyklu wykonania, aby efektywnie planować i kontrolować zapotrzebowanie na materiały. Przykładem zastosowania MRP może być przedsiębiorstwo produkujące meble, które korzysta z systemu MRP do automatycznego obliczania, ile drewna, okuć oraz innych składników potrzebuje w danym okresie, aby zrealizować zamówienia klientów. Dzięki wprowadzeniu MRP, przedsiębiorstwa mogą zredukować koszty przechowywania zapasów oraz zmniejszyć ryzyko opóźnień w produkcji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dodatkowo, MRP wspiera podejmowanie decyzji strategicznych dotyczących zakupów i optymalizacji procesów produkcyjnych, co jest szczególnie istotne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 33

Oblicz czas podróży pojazdu na trasie 210 km, znając, że samochód jedzie ze średnią prędkością 70 km/h, a dodatkowy czas na różne czynności, na przykład zatrzymania na światłach, wynosi 20% czasu przejazdu.

A. 3 godziny i 6 minut
B. 3 godziny
C. 3 godziny i 48 minut
D. 3 godziny i 36 minut
Aby obliczyć czas przejazdu samochodu na odcinku 210 km przy średniej prędkości 70 km/h, należy zastosować podstawowe równanie związane z ruchem: czas = droga / prędkość. W naszym przypadku czas przejazdu wynosi: 210 km / 70 km/h = 3 godziny. Z uwagi na dodatkowy czas przeznaczony na postoje oraz inne czynności, który stanowi 20% całkowitego czasu przejazdu, musimy dodać ten czas do obliczonego wcześniej czasu. 20% z 3 godzin to 0,6 godziny, co odpowiada 36 minutom. Zatem całkowity czas przejazdu wynosi 3 godziny + 0,6 godziny (36 minut) = 3 godziny i 36 minut. Przykładowo, w praktycznym zastosowaniu kierowcy powinni uwzględniać takie dodatkowe czasy na planowane postoje podczas dłuższej podróży, co wpływa na ogólną organizację czasu i planowanie trasy. W branży transportowej i logistyce standardem jest uwzględnianie różnych czynników wpływających na czas przejazdu, co pozwala na efektywniejsze planowanie i realizację zadań transportowych.

Pytanie 34

Jakie urządzenia służą do układania paletowych jednostek ładunkowych na regałach w magazynach?

A. wózki jezdne
B. windy towarowe
C. transportery grawitacyjne
D. ciągniki
Wózki jezdne, znane również jako wózki paletowe, są kluczowymi urządzeniami wykorzystywanymi w logistyce i magazynowaniu do transportowania oraz umieszczania paletowych jednostek ładunkowych na regałach. Ich konstrukcja opiera się na mechanizmie, który umożliwia łatwe podnoszenie i przesuwanie ciężkich ładunków. Wózki jezdne występują w różnych rodzajach, w tym ręcznych i elektrycznych, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb operacyjnych. Na przykład, wózki elektryczne są szczególnie przydatne w dużych magazynach, gdzie konieczne jest przemieszczanie się z dużymi ładunkami na długich dystansach. Zgodnie z normami branżowymi, wózki te powinny być regularnie serwisowane, aby zapewnić ich efektywność i bezpieczeństwo użytkowania. Dobre praktyki wskazują na konieczność przeszkolenia operatorów w zakresie prawidłowego użytkowania wózków, co minimalizuje ryzyko wypadków i uszkodzeń towarów. W praktyce, wózki jezdne są nieocenione w zwiększaniu efektywności procesów magazynowych oraz w optymalizacji przestrzeni składowej.

Pytanie 35

Który karton został poprawnie odłożony na regał magazynowy uwzględniając umieszczony na nim znak manipulacyjny?

Ilustracja do pytania
A. Karton 1.
B. Karton 2.
C. Karton 4.
D. Karton 3.
Karton 4 został poprawnie odłożony na regał magazynowy, ponieważ jest zgodny z wytycznymi przedstawionymi na znaku manipulacyjnym. Znak ten, z dwiema strzałkami skierowanymi do góry, jasno wskazuje, że karton powinien być umieszczony w pozycji pionowej, co jest zgodne z praktykami magazynowymi mającymi na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności w transportowaniu towarów. Ustawienie kartonów według tych oznaczeń jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ich umiejscowienie może prowadzić do uszkodzenia towaru, a także stwarzać ryzyko wypadków. W praktyce, na przykład w przypadku transportu materiałów delikatnych czy łatwo psujących się, przestrzeganie tych znaków może zminimalizować straty i zapewnić integrację produktów. Używanie standardowych oznaczeń pomagających w organizacji przestrzeni magazynowej jest nie tylko dobrą praktyką, ale także często wymogiem w systemach zarządzania jakością, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację i przestrzeganie procedur operacyjnych. Dobrze zorganizowane magazyny przyczyniają się do zwiększenia wydajności procesów oraz poprawy bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 36

Ekonomiczna wielkość dostawy to zasada, która spełnia kryterium

A. minimalizacji kosztu jednostkowego uzupełniania oraz przechowywania zapasów
B. minimalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
C. maksymalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
D. minimalizacji kosztów zmiennych uzupełniania oraz przechowywania zapasów
Minimalizacja jednostkowego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być logicznym podejściem, nie uwzględnia całkowitych kosztów operacyjnych. Skupienie się jedynie na jednostkowych kosztach może prowadzić do błędnych decyzji, ponieważ nie bierze pod uwagę wpływu na całkowity koszt związany z transportem, zakupami oraz utrzymywaniem zapasów. Przykładowo, zamawiając mniejsze ilości częściej w celu zredukowania jednostkowego kosztu, przedsiębiorstwo może zwiększyć koszty transportu oraz czas poświęcony na częstsze uzupełnienia, co w efekcie podnosi całkowite wydatki. Takie podejście nie jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, które zalecają holistyczne podejście do analizy kosztów. Ponadto, koncentrowanie się na maksymalizacji łącznego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów może prowadzić do nadmiernego zamrażania kapitału w zapasach, co jest niewłaściwe z perspektywy efektywności finansowej. Podobnie, minimalizacja zmiennego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów nie uwzględnia stałych kosztów, które mogą mieć istotny wpływ na decyzje zakupowe. Efektywne zarządzanie zapasami wymaga zrozumienia pełnego obrazu kosztów oraz ich wpływu na działalność przedsiębiorstwa, a także umiejętności dostosowania strategii w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe.

Pytanie 37

Skrót, który odnosi się do systemu informacyjnego wspierającego procesy związane z rozmieszczaniem towarów w magazynach oraz zarządzaniem tymi magazynami, to

A. WMS
B. EDI
C. ERP
D. CRM
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informacyjny zaprojektowany do wspierania operacji związanych z zarządzaniem magazynem, w tym procesami lokowania towarów. Dzięki WMS przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać przestrzenią magazynową, monitorować poziomy zapasów oraz optymalizować procesy przyjęcia, składowania i wydania towarów. Przykłady zastosowania WMS obejmują automatyzację lokalizacji produktów, co pozwala na zwiększenie dokładności inwentaryzacji oraz skrócenie czasu realizacji zamówień. Systemy WMS są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady FIFO (First In, First Out) oraz LIFO (Last In, First Out), co ułatwia zarządzanie cyklem życia produktów. W dobie rosnącej konkurencji, wdrożenie WMS staje się kluczowe dla firm pragnących zwiększyć efektywność operacyjną i zredukować koszty magazynowania, co potwierdzają liczne badania w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 38

W systemie numeracji używanym w GS1, numer SSCC składa się z:

A. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru jednostki logistycznej, cyfry kontrolnej
B. wyróżnika opakowania, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru jednostki logistycznej, cyfry kontrolnej
C. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru lokalizacji w firmie, cyfry kontrolnej
D. wyróżnika do zastosowań indywidualnych, prefiksu organizacji krajowej, numeru przedsiębiorstwa, numeru opakowania, cyfry kontrolnej
Patrząc na odpowiedzi, które nie są prawidłowe, widać, że pojawiają się różne zamieszania, które mogą wprowadzać w błąd odnośnie struktury numeru SSCC. Na przykład, mylenie terminów takich jak 'numer opakowania' z 'numerem jednostki logistycznej' może sprawić, że nie zrozumiemy dobrze identyfikacji towarów. Numer opakowania jest ważny w logistyce, ale dotyczy konkretnego opakowania, a nie spełnia roli, jaką ma numer jednostki logistycznej, który odróżnia różne poziomy transportu w firmie. Czasem mogą być też pomyłki w rozumieniu wyróżników, co prowadzi do błędnego definiowania zastosowania SSCC. Cyfra kontrolna jest istotna, żeby uniknąć pomyłek przy odczycie, ale jeśli przypiszemy ją do niewłaściwych elementów struktury, to mogą być kłopoty. Zrozumienie dobrze struktury SSCC i jej komponentów jest kluczowe, by procesy logistyczne działały sprawnie. Jeśli nie znamy standardów GS1 i różnic między terminami, to mogą zdarzyć się poważne błędy w zarządzaniu towarem.

Pytanie 39

Dokument, który zawiera zasady dotyczące przygotowania towaru do transportu, potencjalny zakres wymaganej kontroli, rodzaj i ilość dokumentów potrzebnych podczas przewozu, to

A. umowa spedycji
B. list przewozowy
C. instrukcja wysyłkowa
D. zlecenie spedycyjne
Zlecenie spedycyjne to taki dokument, który mówi, co zleceniodawca chce, żeby spedytor zrobił, czyli organizuje transport towarów. Chociaż jest to niezbędne do współpracy między firmą a spedytorem, to nie daje zbyt wielu szczegółów o tym, jak przygotować towar do wysyłki. Umowa spedycji reguluje warunki współpracy, ok? Określa prawa i obowiązki, ale też nie mówi, jak dokładnie pakować czy przeprowadzać kontrole. A list przewozowy to dokument, który idzie z przesyłką, potwierdza odbiór przez przewoźnika i ma podstawowe info o przesyłce, ale nie skupia się na samym przygotowaniu. To podejście może prowadzić do różnych nieporozumień, zwłaszcza kto jest odpowiedzialny za co, no i jakie kontrole trzeba zrobić przed wysyłką. Warto pamiętać, że dobre zarządzanie logistyką wymaga przestrzegania odpowiednich procedur, jak wymogi ISO, żeby zminimalizować ryzyko w działaniu. Rozumienie ról dokumentów w procesie spedycyjnym jest kluczowe, żeby wszystko działało sprawnie, szczególnie w dzisiejszym skomplikowanym świecie biznesu.

Pytanie 40

Wszystkie drogi ewakuacyjne w budynkach użyteczności publicznej są oznakowane. Przedstawiony znak oznacza kierunek drogi ewakuacyjnej schodami

Ilustracja do pytania
A. w dół w prawo.
B. do góry w prawo.
C. w dół w lewo.
D. do góry w lewo.
Poprawna odpowiedź to 'w dół w prawo', co jest zgodne z wizualizacją przedstawioną na znaku. Znak ten jest kluczowy w kontekście ewakuacji w budynkach użyteczności publicznej, gdzie oznakowanie dróg ewakuacyjnych musi być zgodne z przepisami określonymi przez normy, takie jak PN-EN 7010. Wskazany kierunek schodzenia po schodach w dół w prawo jest istotny w sytuacjach awaryjnych, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie. W praktyce, znajomość takich oznaczeń oraz umiejętność ich interpretacji mogą uratować życie w sytuacji zagrożenia, umożliwiając szybką ewakuację z budynku. Przykładem zastosowania takich znaków może być sytuacja pożaru, gdzie odpowiednia orientacja w terenie oraz znajomość kierunku ewakuacji pozwala na uniknięcie paniki i zapewnienie sprawnego przemieszczania się do wyznaczonego wyjścia ewakuacyjnego.