Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 07:36
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 07:36

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co to jest Event Loop w JavaScript?

A. System zarządzania cyklem życia komponentów w Angular
B. Technika obsługi zdarzeń w aplikacjach React
C. Protokół komunikacji między różnymi częściami aplikacji webowej
D. Mechanizm pozwalający na asynchroniczne wykonywanie kodu mimo jednowątkowej natury JavaScript

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Event Loop w JavaScript to kluczowy mechanizm, który umożliwia asynchroniczne wykonywanie kodu mimo jednowątkowej natury tego języka. JavaScript działa w jednym wątku, co oznacza, że może wykonywać jedną operację w danym czasie. Event Loop pozwala jednak na zarządzanie operacjami asynchronicznymi, takimi jak wywołania API czy operacje na danych, które mogą trwać dłużej. Dzięki temu, zamiast czekać na zakończenie tych operacji, kod może kontynuować wykonywanie innych zadań. W praktyce, gdy operacja asynchroniczna kończy się, jej wynik jest umieszczany w kolejce do przetworzenia, a Event Loop zajmuje się ich przetwarzaniem, kiedy główny wątek jest dostępny. To podejście sprawia, że aplikacje webowe są bardziej responsywne, ponieważ nie blokują interfejsu użytkownika podczas oczekiwania na zakończenie długoterminowych zadań. Dobrą praktyką jest zrozumienie działania Event Loop, ponieważ pozwala to na efektywniejsze zarządzanie asynchronicznością w kodzie JavaScript, co jest niezwykle istotne w przypadku rozwijania nowoczesnych aplikacji webowych.

Pytanie 2

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
B. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
C. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
D. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 3

Jaką liczbę warstw zawiera model TCP/IP?

A. 2
B. 5
C. 7
D. 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Model TCP/IP, znany również jako Internet Protocol Suite, składa się z czterech warstw: warstwy aplikacji, warstwy transportowej, warstwy internetowej oraz warstwy dostępu do sieci. Warstwa aplikacji zajmuje się interakcjami z użytkownikami oraz aplikacjami, implementując protokoły takie jak HTTP, FTP, SMTP. Warstwa transportowa zapewnia komunikację między aplikacjami, w tym protokoły TCP i UDP, które różnią się pod względem niezawodności i kontroli przepływu. Warstwa internetowa, reprezentowana głównie przez protokół IP, odpowiada za adresowanie i trasowanie pakietów danych w sieci. Ostatnia warstwa, warstwa dostępu do sieci, obejmuje protokoły odpowiedzialne za fizyczne przesyłanie danych przez różne media, jak Ethernet czy Wi-Fi. Zrozumienie tych warstw jest kluczowe dla projektowania i implementacji rozwiązań sieciowych, a także dla analizy standardów, takich jak RFC 791 dla IPv4 oraz RFC 2460 dla IPv6, które definiują zasady działania protokołów w warstwie internetowej.

Pytanie 4

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest:

A. monitorowanie działań użytkownika oraz generowanie wyjątków
B. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
C. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
D. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych kategorii użytkowników

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzorzec projektowy 'Obserwator' (Observer) umożliwia powiadamianie obiektów o zmianie stanu innego obiektu, co pozwala na luźne powiązanie między komponentami aplikacji. Jest szeroko stosowany w programowaniu aplikacji webowych i desktopowych, gdzie zmiany w jednym elemencie interfejsu użytkownika mogą automatycznie aktualizować inne części systemu. Dzięki temu wzorzec ten wspiera reużywalność kodu i ułatwia zarządzanie złożonymi systemami.

Pytanie 5

Jakie są główne cechy architektury klient-serwer?

A. Serwer pełni rolę pasywnego odbiorcy danych od klientów
B. Komunikacja odbywa się bezpośrednio między urządzeniami klienckimi
C. Dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi
D. Każdy klient funkcjonuje niezależnie od pozostałych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Architektura klient-serwer to model, w którym dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi. Model ten umożliwia centralizację zasobów, co prowadzi do łatwiejszego zarządzania aplikacjami i zwiększonego bezpieczeństwa. Klient-serwer jest podstawą działania aplikacji webowych, usług sieciowych oraz baz danych. Dzięki temu architektura ta umożliwia wielu użytkownikom jednoczesny dostęp do tych samych danych, co czyni ją wydajnym rozwiązaniem dla rozproszonych systemów informatycznych. Serwery mogą obsługiwać różne rodzaje klientów, takie jak przeglądarki, aplikacje mobilne czy urządzenia IoT, co sprawia, że jest to wszechstronny model stosowany w wielu branżach.

Pytanie 6

Która z poniższych metod HTTP służy do aktualizacji zasobu?

A. GET
B. PUT
C. DELETE
D. POST

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda HTTP PUT jest używana do aktualizacji zasobów na serwerze. Zgodnie z zasadami protokołu HTTP, PUT wysyła zaktualizowane dane do określonego zasobu, co pozwala na jego modyfikację lub utworzenie nowego, jeśli zasób nie istnieje. Przykładem zastosowania PUT może być aktualizacja informacji o użytkowniku w systemie, gdzie wysyłane są dane użytkownika w formacie JSON do odpowiedniego endpointu API, przykładowo: PUT /api/users/123 z danymi {"name": "Jan", "email": "[email protected]"}. W praktyce, korzystanie z metody PUT jest zgodne z zasadami RESTful API, które zaleca używanie tej metody do operacji aktualizacji. PUT jest idempotentne, co oznacza, że niezależnie od liczby razy, jakie zostanie wykonane, wynik operacji pozostaje taki sam. To różni się od POST, które służy do tworzenia nowych zasobów. Zrozumienie zastosowania metod HTTP jest kluczowe w projektowaniu i implementacji efektywnych interfejsów API.

Pytanie 7

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
B. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
C. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
D. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 8

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. virtual
B. base
C. public
D. class

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Słowo kluczowe 'class' jest podstawowym elementem języka C++ i służy do deklarowania klasy. Definiuje ono strukturę zawierającą pola (zmienne) oraz metody (funkcje członkowskie), które określają zachowanie obiektu. 'Class' pozwala na enkapsulację danych, co oznacza ukrywanie implementacji wewnętrznej i udostępnianie interfejsu publicznego. Dzięki temu klasy stanowią podstawę programowania obiektowego, umożliwiając organizację kodu w logiczne jednostki. Przykładowa deklaracja klasy w C++ wygląda następująco: 'class Samochod { public: void Jedz(); private: int predkosc; };'.

Pytanie 9

Jaką instrukcję należy wykorzystać do poprawnej deklaracji zmiennej typu string w C++?

A. int name = "Jan"
B. bool name = "Jan"
C. float name = "Jan"
D. string name = "Jan"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ta deklaracja 'string name = "Jan"' to naprawdę dobry sposób na zdefiniowanie zmiennej łańcuchowej w C++. Wiesz, 'string' to typ danych, 'name' to nazwa tej zmiennej, a 'Jan' to wartość, która jest jej przypisana. Typ 'string' jest częścią bibliotekii daje nam wiele możliwości, gdy pracujemy z tekstem. Możemy łączyć, porównywać i modyfikować różne łańcuchy znaków bez większego problemu. To jest mega ważne w aplikacjach, które mają do czynienia z danymi tekstowymi, interfejsami użytkownika czy analizą danych, które wprowadzamy.

Pytanie 10

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
B. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
C. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
D. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Okna dialogowe niemodalne umożliwiają interakcję z innymi elementami aplikacji nawet wtedy, gdy są otwarte. Są często wykorzystywane w ustawieniach aplikacji, pozwalając użytkownikowi na wprowadzanie zmian i jednoczesne korzystanie z innych funkcji programu.

Pytanie 11

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. parzyste.
B. pierwsze.
C. podzielne przez wartość zmiennej test.
D. podzielne przez wartość zmiennej check.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod wypisuje liczby pierwsze, czyli takie, które mają dokładnie dwa dzielniki: 1 i samą siebie. Liczby pierwsze są podstawą w wielu dziedzinach matematyki i informatyki, szczególnie w kryptografii i algorytmach. Wyszukiwanie liczb pierwszych w danym przedziale to popularne zadanie, które pozwala na lepsze zrozumienie iteracji, pętli i warunków logicznych w programowaniu. Algorytm ten jest również wykorzystywany w optymalizacji algorytmów szyfrowania i generowania kluczy.

Pytanie 12

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FE 98
B. 98 FB 98
C. A0 FB A0
D. A0 FE A0

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolor 'Pale Green' w systemie RGB ma wartości (152, 251, 152). W zapisie szesnastkowym odpowiada to #98FB98. Jest to istotne przy projektowaniu interfejsów i stron internetowych, gdzie kolory są definiowane w formacie hex. Prawidłowe przeliczanie wartości RGB na hex jest kluczowe w zapewnieniu spójnej kolorystyki.

Pytanie 13

Zademonstrowana pętla wykorzystuje obiekt random do

Ilustracja do pytania
A. jednorazowego wylosowania znaku z określonego zestawu znaków
B. uzupełnienia tablicy danymi w postaci liczb pseudolosowych
C. wielokrotnego generowania liczby, aby stworzyć ciąg z liczb pseudolosowych
D. stworzenia losowego napisu o długości 8 znaków składającego się z liter

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod generuje pojedynczy losowy znak z określonej puli znaków. Użycie obiektu random umożliwia tworzenie prostych mechanizmów losowania, co jest przydatne np. w generowaniu haseł lub tokenów.

Pytanie 14

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
B. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
C. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji
D. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Biblioteka w programowaniu to taka paczka różnych funkcji i klas, które można wykorzystać w wielu projektach. Dzięki nim programiści mają łatwiej, bo korzystają z gotowych rozwiązań, co oszczędza czas na pisanie aplikacji. W bibliotekach można znaleźć przeróżne moduły – od prostych funkcji matematycznych po skomplikowane narzędzia do obsługi grafiki, sieci czy baz danych. Znam parę popularnych bibliotek, takich jak React.js w JavaScript, NumPy w Pythonie czy STL w C++. Używanie bibliotek sprawia, że praca programisty jest efektywniejsza, a tworzenie bardziej złożonych aplikacji idzie szybciej, bo nie musisz wszystkiego pisać od podstaw.

Pytanie 15

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. wyjątki
B. hermetyzacja
C. dziedziczenie
D. polimorfizm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 16

Jakie zastosowanie ma język Swift w zakresie aplikacji mobilnych?

A. Do zarządzania bazami danych w aplikacjach mobilnych
B. Do przeprowadzania testów aplikacji mobilnych
C. Do tworzenia aplikacji na system Android
D. Do tworzenia aplikacji na system iOS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Swift to język programowania stworzony przez Apple, który służy do tworzenia aplikacji na system iOS, macOS, watchOS i tvOS. Swift został zaprojektowany z myślą o nowoczesnym i bezpiecznym programowaniu, eliminując wiele typowych błędów spotykanych w Objective-C, takich jak null pointer exceptions. Dzięki swojej wydajności, przejrzystej składni i integracji z XCode, Swift stał się standardem w ekosystemie Apple. Język wspiera interaktywną platformę Playground, co umożliwia szybkie testowanie kodu, a także pełną integrację z narzędziami Apple, co czyni go niezbędnym narzędziem dla deweloperów aplikacji na iPhone'y i iPady.

Pytanie 17

Który rodzaj kolekcji pozwala na dostęp do elementów w porządku FIFO (First In First Out)?

A. Sekwencja
B. Kolejka
C. Kolekcja LIFO
D. Tablica

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolejka to struktura danych, która działa na zasadzie FIFO (First In First Out), co oznacza, że element dodany jako pierwszy zostaje usunięty jako pierwszy. Kolejki są szeroko wykorzystywane w zarządzaniu zadaniami, buforowaniu danych oraz w implementacji algorytmów, takich jak BFS (przeszukiwanie wszerz). Struktura ta jest idealna do obsługi zadań w kolejności ich przybycia, co jest kluczowe w aplikacjach takich jak systemy operacyjne, sieci komputerowe i przetwarzanie danych.

Pytanie 18

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Tworzenie kopii zapasowych plików
B. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
C. Zarządzanie handlem produktami i usługami
D. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 19

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Moduł do zarządzania systemami baz danych
B. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
C. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
D. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 20

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
C. Utrudnianie działalności organom ścigania
D. Gwarantowanie anonimowości dla internautów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 21

Który z operatorów w języku C++ służy do pobierania adresu zmiennej?

A. &
B. delete
C. *
D. >

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wielka sprawa, że wiesz, że operator '&' w C++ jest do przypisywania adresów zmiennych. Dzięki temu możesz stworzyć wskaźnik, który wskazuje na konkretne miejsce w pamięci, co daje ci dużą moc do manipulowania wartościami. Używając tego operatora, możesz naprawdę dobrze zarządzać pamięcią i poprawić wydajność swojego kodu. Jest to kluczowe, zwłaszcza, gdy pracujesz z dynamiczną alokacją pamięci, albo kiedy iterujesz przez tablice czy tworzysz takie struktury jak listy czy drzewa. To narzędzie jest po prostu super ważne w programowaniu!

Pytanie 22

Jakie narzędzie programowe jest odpowiedzialne za konwersję kodu źródłowego na formę zrozumiałą dla maszyny, weryfikuje wszystkie polecenia pod kątem ewentualnych błędów, a następnie generuje moduł do wykonania?

A. interpreter
B. debugger
C. dekompilator
D. kompilator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 23

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
B. Zawiera wywołanie samego siebie
C. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
D. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kluczową cechą algorytmu rekurencyjnego jest to, że zawiera on wywołanie samego siebie. Rekurencja pozwala na eleganckie i zwięzłe rozwiązanie problemów, które można podzielić na mniejsze, powtarzające się podproblemy. Każde wywołanie rekurencyjne zmniejsza złożoność problemu, aż do osiągnięcia przypadku bazowego, który kończy dalsze wywołania i rozpoczyna proces zwracania wyników w górę stosu wywołań. Rekurencja znajduje zastosowanie w algorytmach takich jak DFS (przeszukiwanie w głąb), sortowanie szybkie (QuickSort) oraz algorytmy obliczające wartości liczb Fibonacciego i silni.

Pytanie 24

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR5
B. LPDDR4
C. DDR3
D. DDR4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 25

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
B. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
C. Generowanie dynamicznych struktur danych
D. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaletą wykorzystania pseudokodu podczas projektowania algorytmu jest jego czytelność i prostota, dzięki czemu jest zrozumiały nawet dla osób, które nie są biegłe w programowaniu. Pseudokod pozwala skupić się na logice działania algorytmu bez konieczności przestrzegania ścisłej składni konkretnego języka programowania. Dzięki temu proces projektowania jest szybszy, a algorytm można łatwo przełożyć na dowolny język programowania. Pseudokod ułatwia również współpracę między programistami i analitykami, wspierając tworzenie i dokumentowanie złożonych rozwiązań.

Pytanie 26

Która metoda cyklu życia komponentu w React.js jest wywoływana tuż po zamontowaniu komponentu w DOM?

A. componentWillMount()
B. componentDidUpdate()
C. componentWillUnmount()
D. componentDidMount()

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'componentDidMount()' jest poprawna, ponieważ jest to metoda cyklu życia komponentu w React, która jest wywoływana tuż po zamontowaniu komponentu w DOM. To oznacza, że w tym momencie komponent jest już dostępny w drzewie DOM i możemy bezpiecznie wykonywać operacje, które wymagają dostępu do elementów DOM. Przykładem zastosowania tej metody może być wykonywanie zapytań do API w celu pobrania danych, które następnie będą renderowane w komponencie. Dobrą praktyką jest umieszczanie logiki inicjalizacyjnej, takiej jak ustawienie stanu komponentu na podstawie danych z API, w tej metodzie, co pozwala na odpowiednie zarządzanie cyklem życia komponentu. Dodatkowo, 'componentDidMount()' jest także idealnym miejscem do dodawania subskrypcji do zewnętrznych źródeł danych, takich jak sockety lub WebSocket, co również wymaga, aby komponent był zamontowany. Warto pamiętać, że metody cyklu życia są kluczowym elementem architektury React i mają istotny wpływ na wydajność oraz czytelność kodu.

Pytanie 27

Co zostanie wyświetlone po wykonaniu poniższego kodu w PHP?

$x = 5; $y = '5'; var_dump($x == $y); var_dump($x === $y);

A. bool(true) bool(true)
B. bool(false) bool(true)
C. bool(false) bool(false)
D. bool(true) bool(false)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź bool(true) bool(false) jest prawidłowa, ponieważ w PHP porównania używane w tym kodzie różnią się pod względem operatorów. Pierwsze porównanie z użyciem operatora == jest porównaniem luźnym, co oznacza, że PHP dokonuje konwersji typów przed porównaniem. W tym przypadku zmienna $x o wartości 5 (typ integer) jest porównywana z $y, która ma wartość '5' (typ string). Po konwersji typów oba są interpretowane jako liczba 5, więc wynik to true. W drugim porównaniu operator === sprawdza zarówno wartość, jak i typ zmiennych. W tym przypadku $x jest integerem, a $y jest stringiem, więc ich typy się różnią. W związku z tym wynik to false. W praktyce, używanie operatora === jest zalecane, ponieważ pozwala uniknąć niespodzianek związanych z automatyczną konwersją typów, co jest często źródłem błędów w kodzie. Warto mieć to na uwadze przy pisaniu bardziej skomplikowanych skryptów, aby zapewnić, że porównania są jednoznaczne i wiarygodne.

Pytanie 28

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
B. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
C. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji
D. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kompilator zamienia kod źródłowy na język maszynowy zanim program się uruchomi. W efekcie dostajemy plik wykonywalny, taki jak .exe w Windowsie. To fajne, bo po skompilowaniu aplikacja działa samodzielnie i nie potrzeba jej tłumaczyć od nowa. Dzięki temu programy, które są skompilowane, są zazwyczaj dużo szybsze i lepiej zoptymalizowane niż te, które są interpretowane. Warto wiedzieć, że kompilatory są wykorzystywane w językach takich jak C, C++ czy Java. Kompilacja ma też tę zaletę, że można wykrywać błędy jeszcze przed uruchomieniem programu, co jest naprawdę przydatne.

Pytanie 29

Jakiego kodu dotyczy treść wygenerowana w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 3
B. Kodu 4
C. Kodu 1
D. Kodu 2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku kodu 4 mamy do czynienia z operatorem modulo zastosowanym na zmiennych x i y. Wiąże się to z próbą podziału przez zero co w języku Java skutkuje wygenerowaniem wyjątku java.lang.ArithmeticException. Przykładowo jeśli y wynosi zero to operacja x % y jest niedozwolona i spowoduje wyjątek. Rozumienie jak bezpiecznie wykonywać operacje arytmetyczne w Javie jest kluczowe dla unikania takich błędów. Zgodnie z dobrymi praktykami należy zawsze sprawdzać wartości zmiennych przed wykonaniem operacji matematycznych które mogą prowadzić do błędów wykonania programu. Ważne jest aby stosować techniki obsługi wyjątków try-catch które pozwalają na przechwycenie i odpowiednie zarządzanie błędami. Używanie odpowiednich testów jednostkowych może pomóc w wcześniejszym wykryciu takich problemów co jest standardem w branży programistycznej. Zrozumienie obsługi błędów w programowaniu pozwala na tworzenie bardziej niezawodnych i odpornych na błędy aplikacji co jest istotnym aspektem pracy profesjonalnego programisty.

Pytanie 30

Który z wymienionych dysków oferuje najszybszy dostęp do danych?

A. SSD SATA III, prędkość odczytu do 550 MB/s
B. SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu do 3500 MB/s
C. HDD 7200 RPM, SATA III, 64 MB Cache
D. HDD 5400 RPM, SATA II, 32 MB Cache

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na SSD NVMe PCIe 3.0 jako najszybszy dysk do odczytu danych jest zgodna z obecnymi standardami technologii przechowywania. Dyski SSD (Solid State Drive) korzystają z pamięci flash, co pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive), które działają na zasadzie mechanicznych ruchomych elementów. Dyski NVMe (Non-Volatile Memory Express) są szczególnie wydajne, ponieważ wykorzystują interfejs PCIe (Peripheral Component Interconnect Express), co umożliwia znacznie wyższe prędkości transferu danych. W przypadku SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu może osiągać do 3500 MB/s, co jest znaczącą różnicą w porównaniu do prędkości odczytu w dyskach HDD i SSD SATA. Przykładowo, w zastosowaniach takich jak edycja wideo, renderowanie grafiki 3D czy gry komputerowe, wyższa prędkość odczytu przekłada się na szybsze ładowanie danych i lepszą wydajność systemu. Standardy SATA III dla HDD również mają swoje ograniczenia, ponieważ maksymalna teoretyczna prędkość transferu wynosi 6 Gb/s, co jest dalekie od osiągów oferowanych przez NVMe. Dlatego SSD NVMe PCIe 3.0 jest zdecydowanym liderem w kontekście wydajności odczytu danych w porównaniu do pozostałych opcji.

Pytanie 31

Jaką jednostkę zaleca się stosować przy projektowaniu interfejsu aplikacji?

A. pt
B. mm
C. px
D. dp

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jednostką zalecaną przy tworzeniu układów interfejsów w aplikacjach mobilnych jest dp (density-independent pixels). Pozwala to na zachowanie proporcji elementów interfejsu niezależnie od rozdzielczości urządzenia.

Pytanie 32

Jaką cechę powinien posiadać dobry negocjator?

A. myślenie tylko o sobie
B. brak pewności
C. przechwalanie się
D. spokój

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cechą dobrego negocjatora jest opanowanie, które odgrywa kluczową rolę w procesie negocjacji. Osoba potrafiąca zachować spokój w trudnych sytuacjach może lepiej ocenić sytuację, zrozumieć potrzeby drugiej strony oraz zidentyfikować potencjalne punkty konfliktu. Opanowanie pozwala na skuteczne zarządzanie emocjami, co jest niezbędne w celu osiągnięcia korzystnych rezultatów. Przykładem może być sytuacja, w której negocjator musi zmierzyć się z agresywnym przeciwnikiem; zachowanie zimnej krwi pozwala na analizę sytuacji bez emocjonalnych impulsów. Ponadto, opanowanie wpływa na postrzeganie osoby negocjującej przez innych, budując zaufanie i respekt. W kontekście standardów negocjacyjnych, takich jak BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement), opanowanie umożliwia lepsze podejmowanie decyzji w trudnych sytuacjach. Dlatego umiejętność zachowania spokoju jest fundamentem skutecznych negocjacji.

Pytanie 33

Co to jest Webpack?

A. System zarządzania bazami danych dla aplikacji Node.js
B. Framework JavaScript do tworzenia aplikacji mobilnych
C. Biblioteka do testowania kodu JavaScript
D. Narzędzie do budowania modułów i zarządzania zależnościami w aplikacjach JavaScript

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Webpack to zaawansowane narzędzie do budowania modułów, które znacząco ułatwia zarządzanie zależnościami w aplikacjach JavaScript. Umożliwia on zorganizowane łączenie różnych zasobów, takich jak skrypty JavaScript, style CSS, obrazy i inne pliki, w jeden lub kilka plików wyjściowych. Dzięki temu programiści mogą zoptymalizować czas ładowania aplikacji, minimalizując rozmiar plików i eliminując zbędne zapytania do serwera. Przykładowo, korzystając z Webpacka, można skonfigurować automatyczną kompresję kodu i zastosowanie technik takich jak kod dzielony (code splitting), co znacząco podnosi wydajność aplikacji. Dodatkowo, Webpack wspiera różne wtyczki i loadery, co pozwala na łatwą integrację z narzędziami do kompilacji, takimi jak Babel, umożliwiający użycie nowoczesnych funkcji JavaScript, które mogą nie być jeszcze wspierane przez wszystkie przeglądarki. Standardy branżowe kładą duży nacisk na efektywność i utrzymywalność kodu, a Webpack, będąc częścią ekosystemu JavaScript, skutecznie wspiera te zasady.

Pytanie 34

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Generating an executable file
B. Real-time translation of instructions
C. Executing code step by step
D. Detection of logical errors during program execution

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!

Pytanie 35

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
B. Usuwanie instancji obiektów
C. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
D. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 36

Jaki protokół komunikacyjny jest używany w aplikacjach IoT (Internet of Things)?

A. SMTP
B. FTP
C. MQTT
D. HTTP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Protokół MQTT (Message Queuing Telemetry Transport) jest jednym z najczęściej używanych protokołów w aplikacjach Internetu Rzeczy (IoT). Jest to lekki protokół komunikacyjny zaprojektowany z myślą o ograniczonych zasobach urządzeń oraz niskiej przepustowości połączeń. Jego architektura opiera się na modelu publikacja-subskrypcja, co sprawia, że idealnie nadaje się do komunikacji między wieloma urządzeniami. W praktyce, MQTT jest wykorzystywany w różnych aplikacjach, takich jak monitorowanie czujników, zdalne sterowanie urządzeniami czy zarządzanie inteligentnymi domami. Dzięki zastosowaniu mechanizmów QoS (Quality of Service), MQTT zapewnia niezawodność dostarczania wiadomości, co jest kluczowe w krytycznych zastosowaniach przemysłowych. Co więcej, jest on wspierany przez wiele platform IoT, takich jak AWS IoT, Google Cloud IoT oraz Azure IoT, co czyni go standardem branżowym. W praktyce inżynierowie IoT często wybierają MQTT ze względu na jego niskie opóźnienia i niski narzut na zasoby systemowe, co przekłada się na efektywność działania systemów IoT.

Pytanie 37

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
B. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
C. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
D. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 38

Jaką rolę pełni element statyczny w klasie?

A. Zachowuje wspólną wartość dla wszystkich instancji tej klasy
B. Pozwala na dynamiczne dodawanie nowych metod
C. Automatycznie likwiduje obiekty klasy po zakończeniu działania programu
D. Ogranicza dostęp do metod publicznych w klasie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości współdzielone przez wszystkie obiekty tej klasy. Jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w programowaniu obiektowym, pozwalające na ograniczenie zużycia pamięci oraz zapewnienie spójności danych. Główna rola składnika statycznego polega na utrzymaniu jednej kopii zmiennej lub metody, która jest dostępna niezależnie od liczby instancji klasy. To oznacza, że zmiana wartości składowej statycznej jest natychmiast widoczna dla wszystkich obiektów klasy. Przykładem jest licznik instancji klasy lub konfiguracja globalna aplikacji, gdzie statyczność pozwala na scentralizowanie danych i ich jednolite zarządzanie.

Pytanie 39

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. Angular
B. Symfony
C. Xamarin
D. WPF

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework umożliwiający tworzenie aplikacji desktopowych na platformie Windows. Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu XAML.

Pytanie 40

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. int, short, long
B. float, double
C. bool char, string
D. long long, long double

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.