Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 czerwca 2025 22:50
  • Data zakończenia: 8 czerwca 2025 23:17

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 561/2006 z dnia 15 marca 2006 roku dotyczącego harmonizacji niektórych przepisów socjalnych związanych z transportem drogowym, minimalny regularny odpoczynek dzienny dla zawodowego kierowcy wykonującego przewóz drogowy i prowadzącego pojazd osobiście wynosi przynajmniej

A. 16 godzin
B. 10 godzin
C. 11 godzin
D. 14 godzin
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego 561/2006, regularny odpoczynek dzienny dla kierowcy zawodowego wynosi co najmniej 11 godzin. Jest to kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ odpowiednia ilość odpoczynku pomaga w regeneracji sił fizycznych i psychicznych kierowcy. Regularny odpoczynek jest istotny w kontekście zmniejszenia ryzyka wypadków drogowych, które często są wynikiem zmęczenia kierowców. W praktyce, kierowcy powinni planować swoje trasy w taki sposób, aby móc przestrzegać tych norm odpoczynku. Warto również zauważyć, że odpoczynek można skrócić do 9 godzin, ale tylko w przypadku, gdy kierowca w ciągu tygodnia zrealizuje wystarczająco dużo dłuższych odpoczynków. Dobrą praktyką jest prowadzenie rejestru czasu pracy i odpoczynku, aby móc monitorować zgodność z przepisami i unikać ewentualnych kar. Odpowiednia organizacja czasu pracy jest nie tylko kwestią prawną, ale również kluczowym elementem odpowiedzialnego zarządzania zdrowiem kierowcy oraz bezpieczeństwem drogowym.

Pytanie 2

Czas załadunku towaru na pojazd wynosi 30 minut. Kierowca ma do przejechania 300 km. Średnia prędkość samochodu to 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym czasie przewidzianym przez przepisy. O której godzinie należy zacząć załadunek, aby towar dotarł do odbiorcy na godzinę 15:00?

A. O godzinie 9:30
B. O godzinie 9:45
C. O godzinie 10:00
D. O godzinie 8:45
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć, że pojawiają się nieprawidłowe obliczenia związane z czasem potrzebnym na dotarcie do odbiorcy. Wiele osób może nie uwzględnić całkowitego czasu podróży, który składa się nie tylko z samego przejazdu, ale także z czasu załadunku. Często mylnie przyjmuje się, że wystarczy obliczyć tylko czas przejazdu, ignorując dodatkowe etapy, takie jak załadunek. Na przykład, wybierając godzinę 9:30, można sądzić, że czas na przejazd i załadunek jest wystarczający, jednak w rzeczywistości prowadzi to do niedoszacowania czasu całego procesu. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie analizy wszystkich zmiennych, w tym czasu odpoczynku, który kierowca powinien uwzględnić w planowaniu trasy. Możliwe jest, że błędne odpowiedzi oparte są na założeniu, że kierowca nie potrzebuje przerwy, co jest w sprzeczności z przepisami prawa o ruchu drogowym, które nakładają wymogi dotyczące odpoczynku. Kluczowe jest, aby w takich obliczeniach myśleć holistycznie o wszystkich aspektach logistycznych i operacyjnych, co jest istotne dla zapewnienia terminowości dostaw oraz zgodności z regulacjami branżowymi.

Pytanie 3

Który typ transportu, biorąc pod uwagę największą ładowność oraz najniższe koszty, powinien być wykorzystany do przewozu samochodów produkowanych w Japonii, które są przeznaczone na rynek europejski?

A. Transport samochodowy
B. Transport morski
C. Transport kolejowy
D. Transport powietrzny
Transport morski to najczęściej wybierany sposób przewozu towarów na dłuższych dystansach, zwłaszcza w przypadku dużych ładunków, takich jak samochody. Dzięki zastosowaniu kontenerów morskich, które zapewniają odpowiednią ochronę i zabezpieczenie towarów, transport morski charakteryzuje się wyjątkowo wysoką ładownością, co przekłada się na korzystne koszty jednostkowe. Koszt transportu morskiego jest relatywnie niski w porównaniu do innych metod, takich jak transport powietrzny czy samochodowy, co czyni go opłacalnym rozwiązaniem dla producentów samochodów w Japonii, którzy dostarczają swoje produkty na rynek europejski. Na przykład, w transporcie morskim można załadować setki samochodów na jednym statku, co pozwala na osiągnięcie wysokiej efektywności kosztowej. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, transport morski wykorzystywany w logistyce międzynarodowej powinien również uwzględniać aspekty związane z ekologią, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska w porównaniu do innych metod transportu.

Pytanie 4

Gdy analiza SWOT w firmie wskazuje na znaczący wewnętrzny potencjał, a jednocześnie organizacja znajduje się w niekorzystnej sytuacji zewnętrznej, jaką strategię należy zastosować?

A. maxi-mini
B. obronną
C. mini-mini
D. konkurencyjną
Zastosowanie strategii defensywnej może nie być najlepszym pomysłem, zwłaszcza gdy firma ma dużo wewnętrznych możliwości, ale zmaga się z trudnościami zewnętrznymi. Taka strategia często skupia się na minimalizowaniu strat i utrzymywaniu pozycji rynkowej, przez co może prowadzić do stagnacji i braku innowacji. Niektórzy mogą myśleć, że to zabezpieczenie przed zagrożeniami jest kluczowe, ale mając silne zasoby, lepiej działać proaktywnie, a nie tylko czekać na problemy. Mini-mini to podejście, które sugeruje, by maksymalizować zagrożenia i minimalizować zasoby, co wcale nie ma sensu, kiedy mamy w firmie sporo atutów. Powinniśmy wykorzystywać te zasoby do rozwoju a nie ich ograniczania. Choć strategia konkurencyjna może wyglądać na sensowną, to nie uwzględnia tego, że w obliczu zewnętrznych wyzwań lepiej skupić się na maksymalizacji swoich możliwości.

Pytanie 5

Na europalecie o wymiarach 800 x 1200 x 144 mm umieszczono kartony o wymiarach: długość 0,6 m, szerokość 0,4 m, wysokość 0,3 m. Jaką maksymalną liczbę kartonów może pomieścić paletowa jednostka ładunkowa, jeżeli jej wysokość nie może przekroczyć 1,5 m?

A. 20 szt.
B. 16 szt.
C. 12 szt.
D. 24 szt.
Obliczenie maksymalnej liczby kartonów, które można umieścić na europalecie, wymaga uwzględnienia zarówno wymiarów palety, jak i wymogów dotyczących wysokości całkowitej ładunku. Europaleta ma wymiary 800 mm x 1200 mm x 144 mm, co oznacza, że możemy obliczyć powierzchnię, na której będą umieszczone kartony. Karton ma długość 0,6 m (600 mm), szerokość 0,4 m (400 mm) i wysokość 0,3 m (300 mm). Na powierzchni palety o wymiarach 800 mm x 1200 mm można umieścić kartony, układając je w dwóch rzędach o długości 800 mm, co daje łącznie cztery kartony (2 kartony wzdłuż długości i 2 wzdłuż szerokości). Wysokość ładunku nie może przekroczyć 1,5 m. Przy wysokości kartonu wynoszącej 0,3 m, możemy ułożyć maksymalnie 5 warstw (1,5 m / 0,3 m = 5). W związku z tym maksymalna liczba kartonów, które zmieszczą się na europalecie, wynosi 4 kartony w rzędzie razy 5 warstw, co daje 20 kartonów. Jednak biorąc pod uwagę standardy dotyczące transportu oraz bezpieczeństwa, w praktyce zaleca się nie przekraczać 16 kartonów, aby zapewnić stabilność i uniknięcie przewrócenia się palety podczas transportu. W związku z tym poprawna odpowiedź na zadane pytanie to 16 kartonów.

Pytanie 6

Podatek, który klasyfikujemy jako pośredni, to

A. CIT
B. VAT
C. tonażowy
D. podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości jest podatkiem bezpośrednim, który obciąża właścicieli nieruchomości. W Polsce jest naliczany na podstawie wartości nieruchomości oraz stawki ustalanej przez gminy. W przeciwieństwie do VAT, podatek od nieruchomości nie jest związany z obrotem towarami czy usługami, lecz z posiadaniem określonego rodzaju aktywu. CIT, czyli podatek dochodowy od osób prawnych, również jest podatkiem bezpośrednim, który jest odprowadzany od dochodów przedsiębiorstw, a nie od konsumpcji. Tonażowy podatek jest specyficznym podatkiem stosowanym w sektorze żeglugi morskiej, który zależy od wielkości jednostki pływającej, co również nie ma związku z opodatkowaniem konsumpcji. Błędne odpowiedzi najczęściej wynikają z nieprawidłowego rozumienia kategorii podatków. Podatki pośrednie są zdefiniowane jako te, które są pobierane na każdym etapie sprzedaży towaru lub usługi, w przeciwieństwie do podatków bezpośrednich, które obciążają dochody lub posiadanie aktywów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi kategoriami, co wpływa na efektywność zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz zgodność z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Pytanie 7

Zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS roszczenie wynikające z umowy spedycji z tytułu utraty przesyłki, która miała być dostarczona odbiorcy 7 stycznia bieżącego roku upływa

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Przedawnienie
§ 26
26.1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem jednego roku.
26.2. Przedawnienie zaczyna biec:
26.2.1. w przypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub braków w przesyłce - od dnia jej dostarczenia;
26.2.2. w przypadku całkowitej utraty przesyłki lub dostarczenia jej z opóźnieniem - od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona;
26.2.3. we wszystkich innych przypadkach - od dnia wykonania zlecenia.

A. 7 stycznia przyszłego roku.
B. 21 stycznia bieżącego roku.
C. 21 stycznia przyszłego roku.
D. 31 grudnia bieżącego roku.
Odpowiedź "7 stycznia przyszłego roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi (OPWS), roszczenia wynikające z umowy spedycji przedawniają się po upływie jednego roku od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona. W tym przypadku, przesyłka miała być dostarczona 7 stycznia bieżącego roku, co oznacza, że termin przedawnienia roszczenia upływa 7 stycznia przyszłego roku. W praktyce oznacza to, że jeśli nastąpiłyby jakiekolwiek problemy z dostarczeniem przesyłki, odbiorca ma pełne prawo do zgłoszenia roszczenia przez cały rok od daty planowanej dostawy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, które nakładają na spedytorów obowiązek informowania klientów o warunkach przedawnienia. Umożliwia to lepsze planowanie działań oraz ochronę praw zarówno nadawcy, jak i odbiorcy przesyłki.

Pytanie 8

Spedytor dokonuje analizy czasu pracy 14 pojazdów realizujących zlecenia transportowe dla kluczowego zleceniodawcy. Jeśli wskaźnik wykorzystania taboru wynosi 280 wozodni, a całkowity czas pracy pojazdów to 2800 h, to średni dobowy czas pracy jednego pojazdu wynosi

A. 14 h
B. 10 h
C. 0,7 h
D. 1,4 h
Średniodobowy czas pracy pojedynczego pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowity czas pracy wszystkich pojazdów przez liczbę pojazdów oraz liczbę dni pracy. W tym przypadku, czas pracy pojazdów wynosi 2800 godzin, a wskaźnik pracy taboru wynosi 280 wozo-dni. To oznacza, że łączny czas pracy podzielony przez liczbę wozo-dni daje średniodobowy czas pracy na jeden pojazd. Wzór do obliczeń wygląda następująco: 2800 h / 280 wd = 10 h. Tego typu analizy są istotne w logistyce, ponieważ pozwalają na optymalizację wykorzystania floty, co jest kluczowe dla efektywności kosztowej operacji transportowych. Przykładowo, wiedza o średnim czasie pracy pojazdów pozwala spedytorom planować harmonogramy, monitorować wydajność oraz podejmować decyzje dotyczące konserwacji pojazdów, co wpływa na minimalizację przestojów i zwiększenie rentowności działalności transportowej.

Pytanie 9

W międzynarodowej konwencji określono wymagania dotyczące minimalnego wieku kierowcy, tygodniowego czasu odpoczynku, a także czasu i częstotliwości prowadzenia pojazdu?

A. ATP
B. TIR
C. AETR
D. ADR
Odpowiedź AETR jest jak najbardziej trafna, bo dotyczy międzynarodowej umowy, która reguluje transport drogowy osób i towarów. Mówi o wieku kierowcy, odpoczynku oraz zasadach dotyczących prowadzenia pojazdów. Dla mnie, to super ważne, żeby kierowcy znali te przepisy. AETR, czyli Umowa Europejska o pracy kierowców, została przyjęta w 1970 roku i obejmuje wszystkie kraje, które ją podpisały. Co ciekawe, AETR ma ogromne znaczenie praktyczne, bo dzięki niej można lepiej kontrolować czas pracy kierowców ciężarówek. Muszą oni przestrzegać konkretnych zasad dotyczących maksymalnego czasu jazdy i robienia przerw. To jest istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz zdrowie kierowców. Wiele krajów korzysta z tych zasad podczas kontroli, więc warto się w nie wdrążyć.

Pytanie 10

Z usług jakiego przewoźnika powinno się skorzystać, aby najszybciej przetransportować ładunek z Warszawy do Nowego Jorku?

A. Drogowego
B. Morskiego
C. Kolejowego
D. Lotniczego
Odpowiedź lotniczego przewoźnika jest prawidłowa, ponieważ transport powietrzny jest najszybszym sposobem dostarczania ładunków na długie dystanse, w tym na trasach międzynarodowych, takich jak z Warszawy do Nowego Jorku. W praktyce, czas dostawy lotniczej może wynosić od kilku godzin do jednego dnia, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla pilnych przesyłek. Lotnictwo cargo wykorzystuje wyspecjalizowane samoloty towarowe oraz rejsy pasażerskie, które oferują możliwość przewozu ładunków. Dodatkowo, transport lotniczy jest często wspierany przez rozwiniętą sieć logistyczną, która umożliwia szybkie przetwarzanie i odprawę celną, co z kolei przyczynia się do skrócenia czasu realizacji zamówienia. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przy wyborze przewoźnika lotniczego warto zwrócić uwagę na certyfikaty IATA oraz doświadczenie w obsłudze przesyłek międzynarodowych, co zapewnia wysoką jakość usług i bezpieczeństwo przesyłki.

Pytanie 11

Zgodnie z którą zasadą INCOTERMS 2020 sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek, zawarcia umowy przewozu drogą wodną oraz poniesienia kosztów transportu do portu przeznaczenia, podczas gdy kupujący odpowiada za przesyłkę od chwili, gdy towar znajdzie się na statku?

A. CFR
B. DDP
C. DAP
D. FCA
Wybór DDP (Delivered Duty Paid) jest nieprawidłowy, ponieważ w tej formule sprzedający ponosi pełną odpowiedzialność za towar aż do momentu dostarczenia go do miejsca przeznaczenia, w tym także opłaty celne i inne formalności związane z importem. Oznacza to, że kupujący nie przejmuje odpowiedzialności do momentu, kiedy towar nie zostanie dostarczony w ustalone miejsce. W przypadku DAP (Delivered at Place) odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie dostarczenia towaru do ustalonego miejsca, jednak przed przejęciem go przez kupującego, co również nie odpowiada opisanej sytuacji. W opcji FCA (Free Carrier) sprzedający dostarcza towar do przewoźnika, co oznacza, że ryzyko przechodzi na kupującego jeszcze przed załadunkiem na statek, co także jest w sprzeczności z treścią pytania. Warto zwrócić uwagę, że błędne rozumienie tych terminów może prowadzić do nieporozumień w zakresie odpowiedzialności stron i skutków finansowych. Kluczowe znaczenie ma znajomość wytycznych INCOTERMS 2020, aby właściwie wybrać formułę, która najlepiej odpowiada specyfice transakcji. W praktyce, brak zrozumienia różnic między tymi formułami może skutkować błędami w zarządzaniu ryzykiem i kosztami, a także wpływać na relacje handlowe między stronami.

Pytanie 12

Kilka sztuk stalowych rur o długości 2,5 m połączonych w jedną całość z wykorzystaniem pasów spinających tworzy

A. jednostkę ładunkową kontenerową
B. jednostkę ładunkową mikro
C. jednostkę ładunkową pakietową
D. jednostkę ładunkową paletową
Pakietowa jednostka ładunkowa to termin odnoszący się do zgrupowania kilku elementów ładunkowych w jedną całość w celu ułatwienia transportu i składowania. W przypadku kilkunastu sztuk rur stalowych o długości 2,5 m, zastosowanie pasów spinających w celu ich połączenia w jedną jednostkę jest typowym przykładem takiej praktyki. Pakietowe jednostki ładunkowe są szeroko stosowane w różnych branżach, w tym w budownictwie i przemyśle metalowym, gdzie elementy długie i ciężkie, takie jak rury, muszą być transportowane w sposób zorganizowany. Zgodnie z normami transportowymi, pakietowanie elementów ładunkowych zwiększa efektywność załadunku i rozładunku, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu. Przykłady zastosowania pakietowych jednostek ładunkowych obejmują transport rur, profili stalowych czy innych konstrukcji, które ze względu na swoją długość i wagę muszą być odpowiednio zabezpieczone i zgrupowane. Warto również dodać, że odpowiednie oznakowanie i dokumentacja pakietowych jednostek ładunkowych są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa podczas ich transportu.

Pytanie 13

Kto jest odpowiedzialny za opodatkowanie transakcji przy imporcie towarów?

A. agencji celnej
B. agentowi spedycyjnemu
C. nabywcy towaru
D. przewoźnikowi
Obciążenie obowiązkiem opodatkowania transakcji w imporcie towarów nie leży w gestii spedytora, przewoźnika ani agencji celnej, co prowadzi do powszechnych nieporozumień. Spedytor, mimo że odgrywa kluczową rolę w logistyce i organizacji transportu, nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za zobowiązania podatkowe związane z importem. Jego zadaniem jest przede wszystkim zarządzanie dokumentacją transportową oraz organizacja przewozu. Przewoźnik z kolei odpowiada za fizyczny transport towarów, ale także nie ma obowiązków związanych z opodatkowaniem importu. Pojęcie agencji celnej często mylone jest z odpowiedzialnością za opodatkowanie, lecz jej rola polega na reprezentowaniu nabywcy przed organami celnymi i pomoc w procedurze celnej. To nabywca towaru, który dokonuje zakupu i wprowadza towary do obrotu, jest osobą odpowiedzialną za spełnienie wymogów prawnych dotyczących opodatkowania. Kluczowe jest zrozumienie, iż brak znajomości przepisów celnych i podatkowych może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych, w tym kar za niewłaściwe zgłoszenia, a także opóźnień w dostawach. Dlatego nabywcy powinni stać się aktywnymi uczestnikami procesu importowego, aby uniknąć pułapek związanych z odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe.

Pytanie 14

Wskaż klasy środków transportu, w których może być wykonywany przewóz żywności zamrożonej i głęboko mrożonej, dla której powinny być zachowane normy temperatury od -11°C do -16°C

Fragment umowy ATP
Dla klas A, B i C z dowolnym ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1, zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa A.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12 °C i 0°C włącznie.
Klasa B.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -10°C włącznie.
Klasa C.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -20°C włącznie.
Dla klas D, E i F z ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1 zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa D.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż +2°C.
Klasa E.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -10°C.
Klasa F.Środek transportu – chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -20°C.

A. Klasa C i Klasa F
B. Klasa B i Klasa E
C. Klasa D i Klasa E
D. Klasa A i Klasa F
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ Klasa C i Klasa F są zgodne z wymaganiami dotyczącymi przewozu żywności zamrożonej i głęboko mrożonej. Klasa C obejmuje środki transportu, które są w stanie utrzymać temperatury w zakresie od +12°C do -20°C, co pozwala na transport produktów wymagających niskich temperatur. Klasa F, z kolei, dotyczy chłodni, które nie mogą przekraczać temperatury -20°C, co zapewnia odpowiednie warunki dla żywności głęboko mrożonej. Przykładem zastosowania tych klas mogą być transporty owoców morza, mięs czy warzyw, które wymagają ściśle kontrolowanej temperatury, aby zachować swoją jakość i bezpieczeństwo. W kontekście norm ATP, klasy te są kluczowe dla zapewnienia, że przewożone produkty nie ulegną zepsuciu, co jest istotne zarówno z perspektywy zdrowotnej, jak i ekonomicznej. W praktyce, znajomość tych norm jest niezbędna dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją żywności.

Pytanie 15

Jaką dokumentację przekazuje inspektor Urzędu Dozoru Technicznego właścicielowi urządzenia po zakończeniu odbioru technicznego?

A. Rewizyjną
B. Serwisową
C. Przeglądową
D. Eksploatacyjną
Odpowiedzi jak 'Przeglądowa', 'Serwisowa' czy 'Eksploatacyjna' mogą być mylące, bo nie oddają tego, co naprawdę wymaga Urząd Dozoru Technicznego. Księga przeglądowa to tylko dokument, gdzie zapisuje się przeglądy okresowe, ale nie znajdziesz tam szczegółów o rewizjach robionych przez inspektorów UDT. Księga serwisowa skupia się bardziej na naprawach i serwisie, a nie na tym, żeby pokazywać stan techniczny urządzenia zgodny z przepisami. Z kolei księga eksploatacyjna to ogólnikowe dane o użytkowaniu, a nie detale z kontroli technicznych, które są mega ważne przy odbiorze. Myląc te dokumenty, można narazić się na poważne konsekwencje, jak utrata certyfikatów zgodności, co w efekcie może zaszkodzić bezpieczeństwu użytkowników. Każda z tych ksiąg ma swoje zadania, ale żadna z nich nie jest odpowiednia, żeby potwierdzić zakończenie odbioru przez UDT, a to może prowadzić do złego korzystania z urządzeń oraz łamania przepisów BHP.

Pytanie 16

Maksymalna dozwolona szerokość środków transportu drogowego (z wyjątkiem chłodni) poruszających się po drogach w Polsce nie może być większa niż

A. 2,0 m
B. 1,5 m
C. 2,55 m
D. 2,35 m
Maksymalna dopuszczalna szerokość środków transportu drogowego w Polsce wynosi 2,55 m, co jest zgodne z przepisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz z normami europejskimi. Szerokość ta dotyczy głównie pojazdów towarowych oraz autobusów. Przekroczenie tej wartości skutkuje koniecznością uzyskania specjalnych zezwoleń, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i ograniczeniami w ruchu. W praktyce, pojazdy o szerokości do 2,55 m są w stanie swobodnie poruszać się po większości dróg krajowych, co ułatwia organizację transportu i logistyki. Przykładem są standardowe ciężarówki, które często osiągają szerokość 2,5 m, umożliwiając efektywne załadunki i rozładunki towarów. Dodatkowo, zgodność z tymi normami sprzyja bezpieczeństwu na drogach, ponieważ ogranicza ryzyko kolizji. Warto również zauważyć, że w przypadku pojazdów specjalistycznych, takich jak chłodnie, dopuszczalne szerokości mogą być inne, co należy uwzględnić w planowaniu transportu.

Pytanie 17

Realizacja zarobkowego krajowego transportu towarów jest uzależniona od posiadania licencji, która przyznawana jest m.in. w oparciu o

A. posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych
B. posiadanie certyfikatu ISO
C. legitymowanie się karnetem TIR
D. złożenie wniosku o wpis do ewidencji ludności
Posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych jest kluczowym wymogiem przy ubieganiu się o licencję na wykonywanie zarobkowego krajowego przewozu rzeczy. Certyfikat ten potwierdza, że osoba prowadząca działalność transportową posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności niezbędne do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym. W praktyce oznacza to znajomość przepisów dotyczących transportu, prawa pracy, zasad bezpieczeństwa oraz zarządzania finansami. W Polsce certyfikat kompetencji zawodowych można zdobyć poprzez ukończenie odpowiednich kursów oraz zdanie egzaminu. Jego posiadanie jest nie tylko wymogiem formalnym, ale także wskazuje na profesjonalizm przedsiębiorcy, co może zwiększyć konkurencyjność na rynku. Dobre praktyki w branży transportowej sugerują, że przedsiębiorcy, którzy posiadają ten certyfikat, są lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z prowadzeniem działalności transportowej, co przekłada się na efektywność operacyjną oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 18

W samolotowym liście przewozowym AWB termin Consignee odnosi się do

A. firmy transportowej
B. odbiorcy przesyłki
C. celnika
D. nadawcy przesyłki
Wybór odpowiedzi dotyczącej firmy transportowej jest błędny, ponieważ w dokumentach przewozowych termin ten nie odnosi się do przewoźnika, lecz do osoby lub podmiotu, który ma prawo odebrać przesyłkę. W kontekście celnym celnika, choć jego rola jest kluczowa w procesach importu i eksportu, również nie ma związku z terminem 'Consignee'. Celnik zajmuje się kontrolą towarów oraz ich zgodnością z przepisami prawa, ale nie jest odbiorcą ładunku. Z kolei nadawca ładunku, czyli 'Shipper', to osoba lub firma, która wysyła towar, co również nie odpowiada definicji 'Consignee'. Typowe błędy w rozumieniu tych terminów polegają na myleniu ról w łańcuchu dostaw. Zrozumienie różnicy między nadawcą, odbiorcą a przewoźnikiem jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami logistycznymi i transportowymi. Niewłaściwe przypisanie ról może prowadzić do opóźnień w dostawie, problemów z dokumentacją oraz dodatkowych kosztów, dlatego kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy procesu mieli jasność co do swoich obowiązków i ról.

Pytanie 19

Jaką rolę odgrywa opakowanie, które chroni ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi, wpływem warunków atmosferycznych oraz ubytkami?

A. Magazynową
B. Sprzedażną
C. Ochronną
D. Informacyjną
Opakowanie pełni kluczową funkcję ochronną, która ma na celu zabezpieczenie ładunku przed uszkodzeniami mechanicznymi, działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz zminimalizowaniem ryzyka ubytków. W kontekście transportu towarów, odpowiednie opakowanie powinno być zgodne z ustalonymi standardami branżowymi, takimi jak ISO 11607 dla opakowań materiałów medycznych czy ISO 22320 dla logistyki. Na przykład, opakowanie z tektury falistej lub tworzywa sztucznego często stosowane jest do transportu delikatnych przedmiotów, ponieważ zapewnia amortyzację i zabezpiecza przed wstrząsami. Dobre praktyki w zakresie opakowań obejmują także użycie etykiet informujących o sposobie przechowywania i transportu, co również przyczynia się do ochrony zawartości. Takie podejście nie tylko chroni ładunek, ale również zwiększa efektywność procesów logistycznych, co jest niezbędne w globalnym handlu. Dlatego prawidłowe zrozumienie funkcji ochronnej opakowania jest kluczowe dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Czynności takie jak załadunek, transport i wyładunek są realizowane w trakcie procesu

A. magazynowego
B. przewozowego
C. organizacyjnego
D. reklamacyjnego
Załadunek, przewóz i wyładunek to kluczowe czynności realizowane w procesie przewozowym, które są niezbędne do efektywnego przemieszczania towarów z jednego miejsca do drugiego. W procesie tym, załadunek odnosi się do umieszczania ładunku na środek transportu, co wymaga starannego planowania, aby zapewnić bezpieczeństwo i optymalne wykorzystanie przestrzeni. Przewóz to sama operacja transportowa, która może odbywać się na różnych środkach transportu, takich jak samochody ciężarowe, pociągi czy statki, w zależności od specyfiki towaru oraz wymagań logistycznych. Wyładunek to proces usuwania ładunku z pojazdu transportowego, który również wymaga staranności, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić płynność operacji. Kluczowymi standardami w tym zakresie są normy ISO dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw oraz wytyczne dotyczące bezpieczeństwa transportu, które podkreślają znaczenie właściwego planowania oraz wykonywania tych czynności, aby zoptymalizować koszty i czas dostawy.

Pytanie 21

Jakie urządzenie zainstalowane w pojeździe monitoruje zachowania kierowcy, aktualną prędkość oraz odległość przebywaną przez pojazd?

A. Taksometr
B. Termograf
C. Tempomat
D. Tachograf
Tachograf jest urządzeniem elektronicznym, które zostało zaprojektowane do rejestrowania danych dotyczących aktywności kierowcy, prędkości pojazdu oraz przejechanego dystansu. W pojazdach ciężarowych oraz autobusach tachografy są obligatoryjnie stosowane zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, co zapewnia nie tylko kontrolę czasu pracy kierowców, ale również zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Tachogramy, czyli zapisane dane, stanowią podstawowy materiał dowodowy w przypadku kontroli drogowej, a ich analiza pozwala na monitorowanie naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców. Przykładem zastosowania tachografu jest system zarządzania flotą, gdzie dane z tachografu mogą być integrowane z innymi systemami, co umożliwia optymalizację kosztów eksploatacji oraz zwiększenie efektywności transportu. Warto również dodać, że tachografy cyfrowe są bardziej zaawansowane technologicznie, oferując m.in. funkcję analizy danych na poziomie znacznie bardziej zaawansowanym niż ich analogowe odpowiedniki, co wpływa na lepsze zarządzanie czasem i zasobami transportowymi.

Pytanie 22

Jaki dokument pozwala na przewóz towarów bez opłat celnych oraz ich odprawę celną podczas tymczasowego wywozu na zagraniczne wystawy?

A. Konwencja IATA
B. Karnet ATA
C. Umowa AETR
D. Karnet TIR
Karnet ATA (Admission Temporaire/Temporary Admission) jest międzynarodowym dokumentem celnym, który umożliwia bezcłowy przewóz towarów oraz ich odprawę celną na czas określony, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla wystawców i uczestników targów zagranicznych. Użycie karnetu ATA pozwala na przewóz towarów, takich jak sprzęt wystawienniczy, maszyny czy dzieła sztuki, bez konieczności uiszczania ceł importowych lub VAT-u, pod warunkiem, że towary zostaną zwrócone do kraju eksportera po zakończeniu wydarzenia. Karnet ATA jest akceptowany w ponad 70 krajach, co zwiększa jego znaczenie w międzynarodowym handlu. Przykładem zastosowania karnetu ATA może być sytuacja, gdy firma wystawia swoje produkty na targach w Niemczech; korzystając z karnetu, unika kosztów związanych z odprawą celną i może skoncentrować się na promocji swoich towarów. Pozwoli to na efektywniejsze zarządzanie kosztami i uproszczenie procedur celnych przy międzynarodowych wydarzeniach.

Pytanie 23

W tabeli przedstawiono zebrane przez przedsiębiorstwo informacje dotyczące wykonywanych zleceń.
Ile wynosi jego współczynnik terminowości realizacji zleceń?

Zlecenie (numer)Uzgodniony termin realizacji zleceniaRzeczywisty termin wykonania zlecenia
103.06.202003.06.2020
210.06.202010.06.2020
312.06.202013.06.2020
413.06.202014.06.2020
515.06.202015.06.2020

A. 0,60
B. 0,40
C. 1,00
D. 0,67
Współczynnik terminowości realizacji zleceń, który wynosi 0,60, oblicza się jako stosunek liczby zleceń zrealizowanych w terminie do ogólnej liczby zleceń. W tym przypadku, na podstawie analizy przedstawionych danych, 3 z 5 zleceń zostało wykonanych zgodnie z ustalonym harmonogramem. Takie podejście do obliczania terminowości wykonywania zleceń jest zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w zarządzaniu projektami i operacjami, gdzie kluczowym wskaźnikiem efektywności jest zdolność do dotrzymywania ustalonych terminów. W przedsiębiorstwach, gdzie realizacja zleceń jest kluczowa, monitorowanie współczynnika terminowości pozwala na optymalizację procesów oraz identyfikację potencjalnych obszarów do poprawy. Przykładowo, jeśli terminowość spada, może to sugerować konieczność przeglądu procesów produkcyjnych, zarządzania zasobami lub komunikacji z klientami. Systematyczne śledzenie tego wskaźnika sprzyja lepszemu planowaniu oraz zwiększa satysfakcję klientów, co jest fundamentalne dla sukcesu każdej organizacji.

Pytanie 24

Jaką czynność handlową obejmuje proces transportowy?

A. zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku na okres przewozu
B. sporządzenie umowy o transport
C. op przygotowanie oferty dotyczącej usługi transportowej
D. wystawienie faktury za zrealizowaną usługę transportową
Choć przygotowanie oferty usługi transportowej, zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku czy sporządzenie umowy o przewóz są istotnymi elementami procesu transportowego, nie stanowią one czynności handlowej w ścisłym tego słowa znaczeniu. Przygotowanie oferty to etap przedkontraktowy, który ma na celu zaprezentowanie potencjalnemu klientowi warunków usługi, ale nie jest jeszcze zobowiązaniem do jej wykonania. Z kolei zawarcie umowy ubezpieczenia ładunku dotyczy zabezpieczenia finansowego w razie wystąpienia szkód, co jest elementem ochrony interesów, ale nie wpływa bezpośrednio na samą transakcję handlową. Sporządzenie umowy o przewóz jest kluczowe w kontekście regulacji prawnych, jednak sama umowa również nie jest czynnością handlową, lecz dokumentem określającym obowiązki i prawa stron. Wiele osób myli te działania z czynnościami handlowymi, co może prowadzić do niewłaściwego zrozumienia procesu transportowego oraz jego aspektów prawnych. Warto zatem pamiętać, że czynności handlowe są ściśle związane z finalizowaniem transakcji, co w tym przypadku najlepiej reprezentuje wystawienie faktury, będącej ostatecznym potwierdzeniem wykonania usługi.

Pytanie 25

Przepisy LATA - DGR dotyczące transportu lotniczego określają zasady przewozu

A. owoców
B. towarów łatwo psujących się
C. towarów niebezpiecznych
D. żywych zwierząt
Odpowiedź dotycząca towarów niebezpiecznych jest prawidłowa, ponieważ przepisy LATA - DGR (Dangerous Goods Regulations) regulują transport materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, bezpieczeństwa lotów oraz środowiska. W ramach tych regulacji, towary niebezpieczne są klasyfikowane według różnych kategorii, takich jak materiały wybuchowe, gazy, substancje łatwopalne, materiały trujące i wiele innych. Przykłady zastosowania tych przepisów można znaleźć w branżach zajmujących się transportem chemikalii, farmaceutyków czy materiałów przemysłowych. Organizacje transportowe są zobowiązane do przestrzegania tych regulacji poprzez odpowiednie oznakowanie, pakowanie oraz dokumentację przewożonych ładunków, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Zrozumienie i stosowanie przepisów LATA - DGR jest istotne dla specjalistów zajmujących się logistyką, aby uniknąć potencjalnych kar i zagrożeń związanych z niewłaściwym transportem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 26

Transport niebezpiecznych ładunków drogą morską odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w konwencji

A. DGR
B. IATA/DGR
C. RID
D. IMDG/Code
IMDG Code, znany również jako Międzynarodowy Kodeks Morskiego Przewozu Towarów Niebezpiecznych, stanowi kluczowy dokument regulujący transport ładunków niebezpiecznych drogą morską. Został on opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i obejmuje przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji wymaganej dla towarów niebezpiecznych. Przykładem praktycznego zastosowania IMDG Code jest transport substancji chemicznych, takich jak kwasy czy rozpuszczalniki, które muszą być odpowiednio oznakowane i pakowane zgodnie z wytycznymi tego kodeksu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno załogi, jak i środowiska. Wprowadzając odpowiednie procedury zgodne z IMDG Code, armatorzy i przewoźnicy mogą minimalizować ryzyko wypadków i incydentów, a także przestrzegać międzynarodowych standardów ochrony środowiska. Ponadto, znajomość i stosowanie IMDG Code jest niezbędne do uzyskania certyfikatów i licencji potrzebnych do przewozu ładunków niebezpiecznych, co podkreśla jego znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 27

Do załadunku kontenerów na wagony kolejowe w obrębie bocznicy kolejowej wykorzystamy urządzenie do transportu wewnętrznego?

A. wóz kontenerowy podsiębierny
B. wózek unoszący
C. żuraw samochodowy
D. wóz kontenerowy wysięgnikowy
Wóz kontenerowy wysięgnikowy to naprawdę ciekawe urządzenie do przewożenia kontenerów. Został stworzony głównie do załadunku i rozładunku kontenerów na wagonach kolejowych, co czyni go super przydatnym na bocznicach. Dzięki tej konstrukcji, przenoszenie kontenerów idzie znacznie łatwiej i bezpieczniej, co jest mega istotne, bo operacje załadunkowe trzeba robić szybko i sprawnie. Wóz ten ma wysięgnik, który dosięga kontenerów na wózkach kolejowych, co pozwala na ich podnoszenie i przenoszenie. Moim zdaniem, używanie takiego sprzętu przyspiesza cały proces transportowy, a także zmniejsza ryzyko uszkodzeń ładunku i poprawia bezpieczeństwo w pracy. Organizacje zajmujące się logistyką, jak ISO, zalecają korzystanie z tego sprzętu, co pokazuje, że jest on naprawdę dobry i niezawodny w operacjach załadunkowych.

Pytanie 28

Każda jednostka logistyczna służąca transportowi musi mieć przypisany unikalny numer seryjny identyfikacyjny. Co to jest?

A. RFID
B. GLN
C. GTIN
D. SSCC
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do jednostek transportowych, takich jak kontenery czy palety, i jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. SSCC składa się z 18 cyfr i pozwala na jednoznaczną identyfikację jednostki transportowej w systemach logistycznych. Wypisując SSCC na dokumentach i etykietach palet, ułatwiamy procesy automatyzacji oraz śledzenia przesyłek. Przykładowo, w systemach EDI (Electronic Data Interchange) SSCC jest używane do monitorowania przesyłek w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność operacyjną i redukuje ryzyko błędów. SSCC jest częścią standardu GS1, który promuje jednolite zasady identyfikacji produktów w handlu międzynarodowym, co usprawnia komunikację między partnerami biznesowymi. W kontekście branżowych dobrych praktyk, stosowanie SSCC jest zalecane przez organizacje logistyczne, co sprzyja poprawie efektywności procesów zarządzania zapasami i transportem.

Pytanie 29

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności należy oznaczyć

Fragment ustawy Prawo o ruchu drogowym

Art. 61

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1 000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. chorągiewką barwy czerwonej.
B. co najmniej dwoma pasami pomarańczowymi i białym światłem odblaskowym.
C. chorągiewką barwy pomarańczowej.
D. co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi.
Zgodnie z Art. 61 ust. 9 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności musi być oznaczony co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi. W praktyce oznaczenie to ma na celu zwiększenie widoczności pojazdu oraz ostrzeżenie innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie związanym z ładunkiem. Przykładowo, gdy przewozimy długie elementy, takie jak belki czy rury, prawidłowe oznakowanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Odpowiednie oznaczenie nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także wpływa na bezpieczeństwo całego ruchu drogowego. Warto również zauważyć, że zgodnie z przepisami, pasy białe powinny być umieszczone w górnej części ładunku, a pasy czerwone w dolnej, co dodatkowo zwiększa widoczność ładunku zarówno w ciągu dnia, jak i po zmroku. Należy zatem zawsze upewnić się, że oznakowanie jest wykonane zgodnie z wymogami, aby uniknąć niebezpieczeństw na drodze oraz potencjalnych konsekwencji prawnych.

Pytanie 30

Oblicz koszt transportu 1 tony ładunku na dystansie 800 km przy użyciu pojazdu o ładowności 24 ton, którego pojemność została wykorzystana w 75%, a całkowity koszt transportu wyniósł 8 100 zł?

A. 450 zł
B. 1350 zł
C. 400 zł
D. 675 zł
Aby obliczyć koszt przewozu 1 tony ładunku na odległość 800 km, należy najpierw ustalić całkowitą masę ładunku, która została przewieziona. Samochód 24-tonowy, wykorzystany w 75%, może przewieźć 18 ton ładunku (24 tony x 0,75). Całkowity koszt przewozu wynosi 8100 zł, więc koszt przewozu jednej tony można obliczyć, dzieląc całkowity koszt przez masa ładunku: 8100 zł / 18 ton = 450 zł na tonę. Tego typu obliczenia są istotne w logistyce, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów transportu pozwala na efektywne planowanie budżetu i oceny opłacalności zleceń. W praktyce, wiedza ta ma zastosowanie w negocjacjach z klientami i dostawcami, a także w optymalizacji procesów logistycznych, co jest zgodne z zasadami zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie kluczowe jest minimalizowanie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług transportowych.

Pytanie 31

Wskaźnik efektywności technicznej wskazuje, w jakim zakresie

A. tabor ciężarowy był sprawny technicznie oraz gotowy do przeprowadzenia transportu
B. tabor ciężarowy został użyty do realizacji transportu na ustalonej trasie
C. samochód ciężarowy miał wykorzystany przebieg i ładowność na określonej trasie
D. samochód ciężarowy miał zrealizowany przebieg w odniesieniu do masy przewożonego ładunku
Wskaźnik gotowości technicznej to naprawdę ważna rzecz w zarządzaniu flotą ciężarówek. Bez tego, trudno mówić o efektywnych przewozach. Jak wybierasz odpowiedź, która mówi, że tabor jest sprawny i gotowy do jazdy, to jest to strzał w dziesiątkę. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale i efektywności działania. Regularne przeglądy i dbanie o samochody to podstawa, żeby wszystko działało jak należy. Wiesz, zgodnie z normami ISO 39001, organizacje powinny monitorować stan techniczny swoich pojazdów. Wysoka gotowość techniczna to mniejsze ryzyko awarii na drodze, co jest istotne dla zdrowia kierowców i innych uczestników ruchu. No i nie zapominajmy, że dobra flota to też dobra reputacja firmy. Muszą spełniać normy emisji spalin i inne prawne wymogi.

Pytanie 32

Jakie czynniki mają wpływ na wysokość opłaty za przejazd pojazdu ciężarowego po drogach krajowych?

A. Wiek prowadzącego pojazd.
B. Metoda rozłożenia i zabezpieczenia ładunku.
C. Klasa emisji spalin EURO danego pojazdu.
D. Doświadczenie zawodowe kierowcy.
Klasa emisji spalin EURO pojazdu ma kluczowe znaczenie dla wysokości opłaty za przejazd samochodu ciężarowego po drogach krajowych, ponieważ odzwierciedla on wpływ danego pojazdu na środowisko. Wprowadzenie systemu klasyfikacji EURO miało na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnących norm ochrony środowiska. Pojazdy spełniające wyższe normy (np. EURO 6) emitują znacznie mniej zanieczyszczeń, a systemy opłat drogowych często preferują takie pojazdy, oferując dla nich zniżki lub niższe stawki. Przykładowo, w wielu krajach europejskich, na autostradach i drogach szybkiego ruchu wprowadzono systemy e-toll, gdzie opłaty uzależnione są od klasy emisji. Dobrą praktyką jest również posiadanie pojazdu o wyższej klasie, co nie tylko wpływa korzystnie na koszty eksploatacji, ale także przyczynia się do ochrony środowiska, co jest coraz częściej wymagane przez regulacje prawne.

Pytanie 33

Jednostka transportowa składająca się z samochodu ciężarowego i przyczepy, przewożąca materiały niebezpieczne, powinna posiadać na wyposażeniu co najmniej

Inne wyposażenie
Każda jednostka transportowa przewożąca towary niebezpieczne powinna posiadać:

(a)     następujące wyposażenie awaryjne ogólnego stosowania:
  • klin do podkładania pod koła odpowiadający masie pojazdu i średnicy kół, co najmniej jeden na każdy pojazd;
  • dwa stojące znaki ostrzegawcze (np. pachołki odblaskowe, trójkąty odblaskowe lub lampy błyskowe o świetle barwy pomarańczowej, zasilane niezależnie od instalacji elektrycznej pojazdu);
  • odpowiednią kamizelkę ostrzegawczą lub ubranie ostrzegawcze dla każdego członka załogi pojazdu (np. określone w normie EN 471);
  • latarkę (patrz również 8.3.4) dla każdego członka załogi pojazdu;

(b)     sprzęt do ochrony dróg oddechowych, zgodnie z wymaganiem dodatkowym S7 (patrz dział 8.5), jeżeli to wymaganie dodatkowe ma zastosowanie na podstawie zapisu w kolumnie (19) tabeli A w dziale 3.2;

(c)     środki ochrony indywidualnej i wyposażenie niezbędne do wykonania czynności dodatkowych lub specjalnych określonych w instrukcjach pisemnych, o których mowa pod 5.4.3.

A. 4 kliny pod koła.
B. 2 kliny pod koła.
C. 1 klin pod koła.
D. 3 kliny pod koła.
Wybór odpowiedzi wskazującej na większą liczbę klinów, niż to wymagane, może sugerować błędne zrozumienie przepisów i praktycznych potrzeb związanych z transportem materiałów niebezpiecznych. Zgodnie z regulacjami ADR, każdy pojazd w zestawie transportowym powinien być wyposażony w co najmniej jeden klin, jednak kluczowe jest, aby zagwarantować, że każdy z pojazdów posiada odpowiednie zabezpieczenia. Odpowiedzi sugerujące, że potrzeba więcej niż dwóch klinów dla zestawu ciężarowego oraz przyczepy mogą wynikać z niewłaściwego oszacowania potrzeb transportowych lub braku znajomości praktycznych aspektów operacji transportowych. Często błędne wnioski są wynikiem myślenia, które nie bierze pod uwagę specyfikacji technicznych pojazdów. Na przykład, nadużywanie liczby klinów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów oraz zwiększenia wagi ładunku, co jest nieefektywne w kontekście transportu. Konieczne jest zrozumienie, że nadmiar klinów nie zwiększa bezpieczeństwa, a ich właściwe rozmieszczenie i dostosowanie do specyfiki pojazdów jest kluczem do skutecznego zabezpieczenia ładunku. W praktyce, odpowiednie zabezpieczenie jednostek transportowych nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także przyczynia się do efektywności całego procesu logistycznego.

Pytanie 34

Określ minimalną liczbę pojazdów drogowych, potrzebnych do transportu 5 kontenerów 40′ oraz 4 kontenerów 20′.

A. 4 samochody ciężarowe o ładowności 1 TEU i 4 naczepy o ładowności 2 TEU
B. 7 naczep o ładowności 2 TEU
C. 9 samochodów ciężarowych o ładowności 1 TEU
D. 2 samochody ciężarowe o ładowności 1 TEU oraz 3 naczepy o ładowności 2 TEU
Poprawna odpowiedź to 7 naczep o ładowności 2 TEU, ponieważ każde naczepa o tej ładowności jest w stanie pomieścić dwa kontenery typu TEU. W przypadku, gdy mamy do przewozu 5 kontenerów 40′, które odpowiadają 10 TEU (1 kontener 40′ to równowartość 2 TEU), oraz 4 kontenery 20′, które odpowiadają 4 TEU (1 kontener 20′ to 1 TEU), łączna liczba TEU do przewozu to 14 TEU. Zastosowanie 7 naczep o ładowności 2 TEU pozwala na efektywne załadunek wszystkich kontenerów, ponieważ 7 naczep pomieści 14 TEU. W praktyce, organizacja transportu drogowego powinna zawsze uwzględniać maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i ograniczenia wagowe pojazdów zgodne z przepisami ruchu drogowego. Tego typu rozwiązania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają optymalizację ładunku w celu zwiększenia efektywności transportu i zmniejszenia kosztów operacyjnych.

Pytanie 35

Naczepa ciężarówki jest opróżniana przez wózek, który w trakcie jednego cyklu podnosi 2 palety. Jeden cykl pracy wózka obejmuje cztery operacje, które trwają kolejno: jazda środka transportu bez palety – 70 sekund, podniesienie palety – 11 sekund, jazda środka transportu z paletą – 83 sekundy, odkładanie palety – 16 sekund. Ile czasu potrzeba na rozładunek naczepy, na której znajduje się 66 palet?

A. 1 godzinę 39 minut
B. 22 minuty
C. 3 godziny 18 minut
D. 33 minuty
Aby obliczyć czas potrzebny do rozładunku naczepy z 66 paletami, musimy zrozumieć, jak działają operacje wózka oraz czas ich trwania. Każdy cykl składa się z czterech operacji: jazdy do palety bez ładunku (70 sekund), podjęcia palety (11 sekund), jazdy z paletą (83 sekundy) i odłożenia palety (16 sekund). Łączny czas jednego cyklu wynosi: 70 + 11 + 83 + 16 = 180 sekund. W każdej turze wózek podejmuje 2 palety, co oznacza, że do rozładunku 66 palet potrzebnych jest 33 cykle (66 palet / 2 palety na cykl). Całkowity czas rozładunku to 33 cykle * 180 sekund = 5940 sekund. Przekształcając to na minuty, otrzymujemy 5940 / 60 = 99 minut, co przekłada się na 1 godzinę 39 minut. W związku z tym, poprawna odpowiedź to 1 godzina 39 minut, a nie 3 godziny 18 minut. Jednakże zrozumienie tej koncepcji operacyjnej jest kluczowe w logistyce, gdzie efektywność czasowa ma kluczowe znaczenie. W praktyce, stosowanie takich obliczeń pozwala na optymalizację procesów i oszczędności w czasie oraz kosztach.

Pytanie 36

Wskaż, które opakowanie nie zostało prawidłowo napełnione jeśli przepisy o przewozie materiałów niebezpiecznych określają dla przewożonej substancji maksymalny stopień napełnienia opakowania 96%.

OpakowaniePojemność opakowania
[l]
Objętość substancji
umieszczonej w opakowaniu
[l]
A.650615
B.800750
C.950910
D.1 1001 070

A. Opakowanie A.
B. Opakowanie C.
C. Opakowanie D.
D. Opakowanie B.
Opakowanie D zostało wskazane jako nieprawidłowo napełnione z powodu przekroczenia maksymalnego dozwolonego stopnia napełnienia wynoszącego 96%. W kontekście przewozu materiałów niebezpiecznych, przestrzeganie tych limitów jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu oraz ochrony środowiska. Przykładem zastosowania takich przepisów może być transport chemikaliów, gdzie nawet niewielkie przekroczenie napełnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wycieki czy eksplozje. W sytuacjach awaryjnych, gdy opakowania nie są odpowiednio napełnione, trudniej jest kontrolować sytuację i zapewnić bezpieczeństwo osobom w pobliżu. Praktyki dotyczące napełniania opakowań powinny być zgodne z wytycznymi międzynarodowych standardów, takich jak UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, które jasno określają wymagania dotyczące napełnienia, oznakowania i transportu. Właściwe szkolenie pracowników w zakresie tych standardów jest niezbędne w celu minimalizacji ryzyka związanych z transportem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 37

Materiały, które nie są odporne na warunki atmosferyczne oraz potrzebują określonych wartości temperatury i wilgotności podczas przechowywania, powinny być przechowywane w magazynach

A. otwartych
B. zamkniętych
C. półotwartych
D. półzamkniętych
Materiały nieodporne na warunki atmosferyczne oraz wymagające szczególnych parametrów dotyczących temperatury i wilgotności powinny być składowane w magazynach zamkniętych. Takie magazyny zapewniają kontrolowane warunki przechowywania, co jest kluczowe dla zachowania właściwości fizycznych i chemicznych materiałów, które mogą ulegać degradacji pod wpływem niekorzystnych warunków środowiskowych. Zastosowanie magazynów zamkniętych pozwala na minimalizację ryzyka ekspozycji na czynniki atmosferyczne, takie jak deszcz, wiatr, czy zmiany temperatury, które mogą prowadzić do zmniejszenia jakości przechowywanych materiałów. W praktyce, standardy ISO 22301 oraz normy dotyczące zarządzania ryzykiem wskazują na konieczność stosowania odpowiednich rozwiązań składowania, aby zapewnić bezpieczeństwo materiałów oraz zgodność z wymaganiami regulacyjnymi. Na przykład, w przypadku substancji chemicznych, przechowywanie ich w zamkniętych pomieszczeniach jest standardem, który pomaga w zapobieganiu niebezpiecznym reakcjom chemicznym, które mogą wystąpić w wyniku kontaktu z wilgocią czy innymi atmosferycznymi czynnikami.

Pytanie 38

Którego rodzaju ładunek jest objęty konwencją ATP?

A. Farby i lakiery
B. Zwierząt żywych
C. Środków kosmetycznych
D. Owoców
Odpowiedź 'owoców' jest poprawna, ponieważ przewóz owoców podlega regulacjom Konwencji ATP, która dotyczy międzynarodowego transportu drogowego towarów wymagających kontroli temperatury. ATP (Accord Transport Perissable) to umowa, która ma na celu zapewnienie odpowiednich warunków transportu produktów spożywczych, w tym owoców, aby zachować ich jakość i świeżość. Przewóz owoców w odpowiednich warunkach temperaturowych jest kluczowy dla ich trwałości. Przykładowo, transport bananów, jabłek czy pomarańczy wymaga utrzymania określonej temperatury, aby zminimalizować ryzyko psucia się i zachować ich walory organoleptyczne. Zastosowanie się do standardów ATP podczas transportu owoców zapewnia ich bezpieczeństwo zdrowotne oraz spełnia wymogi handlu międzynarodowego. W praktyce oznacza to, że przewoźnicy muszą korzystać z odpowiednich pojazdów przystosowanych do transportu chłodniczego oraz monitorować temperaturę w trakcie transportu.

Pytanie 39

Czas załadunku towaru na samochód wynosi 90 minut. Kierowca ma do przejechania 450 km. Pojazd przemieszcza się z przeciętną prędkością 60 km/h. Kierowca korzysta z niedzielnej przerwy w minimalnym wymaganym przepisami czasie. O której godzinie zakończy się transport, jeśli załadunek zacznie się o godzinie 6:00?

A. O godzinie 14:45
B. O godzinie 15:45
C. O godzinie 15:00
D. O godzinie 13:30
Odpowiedź, że to godzina 15:45, jest trafna. Wiedza o tym, jak ważne jest zrozumienie wszystkich kroków w transporcie, jest kluczowa. Jak zaczynamy załadunek o 6:00, to trwa on 90 minut, więc kończymy go o 7:30. Potem kierowca musi przejechać 450 km z prędkością 60 km/h. Można to łatwo policzyć, dzieląc odległość przez prędkość, czyli 450 km przez 60 km/h, co daje 7,5 godziny. Dodając te 7,5 godziny do 7:30, mamy 15:00. Ale przecież kierowca musi wziąć przerwę na odpoczynek, a to według przepisów 45 minut, więc dodajemy to do 15:00, co daje nam 15:45. To wszystko pokazuje, jak ważne jest dokładne planowanie, bo przestrzeganie przepisów oraz procedur jest kluczowe w transporcie.

Pytanie 40

Jaki dokument jest używany do codziennego zapisywania działalności środka transportu drogowego, obejmującego przebieg kilometrów, tankowania oraz poziom zużycia paliwa, a także realizację zleceń wyjazdowych i czas ich trwania?

A. Karta paliwowa
B. Zlecenie podróży
C. Karta drogowa
D. Książka serwisowa
Karta drogowa to dokument, który jest niezbędny do codziennego ewidencjonowania pracy środka transportu drogowego. Umożliwia on szczegółowe rejestrowanie przebiegu kilometrów, tankowania, zużycia paliwa oraz dyspozycji wyjazdowych. Taki dokument jest często wykorzystywany w transporcie towarowym oraz pasażerskim. Zgodnie z przepisami prawa transportowego, karta drogowa powinna być wypełniana dla każdego wyjazdu, co pozwala na monitorowanie efektywności wykorzystania pojazdów. Przykładowo, w przypadku floty transportowej, regularne prowadzenie kart drogowych pozwala na analizę kosztów operacyjnych i minimalizowanie wydatków związanych z eksploatacją pojazdów. Dobrą praktyką jest archiwizowanie kart drogowych, ponieważ mogą one służyć jako dokumentacja w sytuacjach kontroli skarbowej lub inspekcji transportowej. W związku z tym, karta drogowa pełni kluczową rolę w zarządzaniu flotą pojazdów oraz w optymalizacji procesów transportowych.