Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 12:26
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 12:35

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas przeglądów technicznych stwierdzono obecność oleju w zbiorniku wyrównawczym systemu chłodzenia. Przyczyną może być

A. zepsuty termostat
B. zbyt wysokie ciśnienie oleju
C. zmniejszone ciśnienia sprężania
D. uszkodzona uszczelka pod głowicą
Obniżone ciśnienie sprężania, za wysokie ciśnienie oleju oraz uszkodzony termostat to koncepcje, które mogą być mylnie utożsamiane z problemem obecności oleju w zbiorniczku wyrównawczym układu chłodzenia. Obniżone ciśnienie sprężania zazwyczaj wskazuje na problemy z tłokami lub pierścieniami, a nie na uszkodzenie uszczelki pod głowicą. W takich przypadkach, olej nie przedostaje się do układu chłodzenia, a zamiast tego może być spalany w komorze spalania, co powoduje dymienie. Przesadne ciśnienie oleju jest z kolei skutkiem niepoprawnej pracy pompy olejowej lub zatorów w układzie smarowania, jednak także nie prowadzi do mieszania oleju z płynem chłodniczym. Z kolei uszkodzony termostat może prowadzić do przegrzania silnika, ale nie jest bezpośrednio związany z wyciekiem oleju do układu chłodzenia. Wiele osób myli te objawy przez brak zrozumienia mechanizmów działania silnika, co prowadzi do błędnych diagnoz i niewłaściwych napraw.

Pytanie 2

W trakcie diagnostyki systemu zawieszenia zauważono luz koła w osi pionowej. Luz ten nie może być spowodowany uszkodzeniem

A. łożyska piasty koła
B. tulei wahacza
C. sworznia wahacza
D. końcówki drążka kierowniczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Końcówka drążka kierowniczego nie jest elementem układu zawieszenia, lecz częścią układu kierowniczego. Jej główną funkcją jest przenoszenie ruchu z układu kierowniczego na koła, co umożliwia manewrowanie pojazdem. Jeśli podczas diagnostyki stwierdzono luz w płaszczyźnie pionowej koła, to najprawdopodobniej jest to efektem uszkodzeń elementów zawieszenia, takich jak tuleje wahacza, sworznie wahacza lub łożyska piasty koła. W praktyce, odpowiednia diagnostyka układu zawieszenia wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi, takich jak przyrządy do pomiaru luzów oraz analizy stanu technicznego poszczególnych komponentów. Przykładem może być wykorzystanie poziomicy lub wskaźników luzów, które pozwalają na precyzyjne określenie problemów z zawieszeniem. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa pojazdów, zalecają regularne przeglądy układów zawieszenia, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 3

Na desce rozdzielczej pojawił się komunikat o awarii systemu ABS. Jakim przyrządem powinno się przeprowadzić diagnostykę tego układu?

A. Diagnoskopem systemu OBD
B. Oscyloskopem elektronicznym
C. Amperomierzem cęgowym
D. Multimetrem uniwersalnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagnoskop systemu OBD (On-Board Diagnostics) jest najskuteczniejszym narzędziem do diagnostyki usterek w systemie ABS, ponieważ jest przystosowany do komunikacji z elektroniką pojazdu. Umożliwia odczyt błędów zapisanych w pamięci ECU (Electronic Control Unit) układu ABS, co pozwala na szybką identyfikację problemów oraz ich przyczyn. Dzięki standardom OBD-II, diagnostykę można przeprowadzić w wielu pojazdach, co czyni to rozwiązanie uniwersalnym i efektywnym. Przykład zastosowania diagnostyki OBD w układzie ABS może obejmować problemy z czujnikami prędkości kół, błędy w komunikacji z jednostką sterującą lub problemy z zasilaniem układu. Diagnoskop nie tylko wskazuje błędy, ale również umożliwia ich kasowanie oraz przeprowadzanie testów funkcjonalnych, co jest nieocenione w pracy serwisów samochodowych.

Pytanie 4

Do zamocowania nakrętki na kole pasowym alternatora z określonym momentem obrotowym należy zastosować klucz

A. imbusowy
B. oczkowy
C. płasko-oczkowy
D. dynamometryczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klucz dynamometryczny jest narzędziem, które umożliwia precyzyjne dokręcanie śrub i nakrętek z określonym momentem obrotowym. Użycie klucza dynamometrycznego w przypadku nakrętki koła pasowego alternatora jest kluczowe, ponieważ właściwy moment dokręcania wpływa na prawidłowe działanie układu napędowego oraz na trwałość komponentów. Zbyt luźno dokręcona nakrętka może prowadzić do luzów, co z kolei może powodować uszkodzenie paska napędowego lub samego alternatora. Zbyt duży moment może z kolei spowodować uszkodzenia gwintu lub pęknięcie elementów. Standardy branżowe, takie jak ISO 6789, określają zasady używania kluczy dynamometrycznych, co czyni je niezbędnym narzędziem w warsztatach mechanicznych. Przykładowo, w przypadku naprawy silników samochodowych, klucz dynamometryczny jest standardowym wyposażeniem, które pozwala na precyzyjne dokręcanie elementów. Warto zaznaczyć, że regularna kalibracja klucza dynamometrycznego zapewnia jego dokładność, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności pracy.

Pytanie 5

Ile wyniesie koszt kompletnej naprawy zawieszenia, jeżeli wykona ją mechanik w czasie 4 godzin według specyfikacji części i cen zawartych w tabeli?

AsortymentCena zł
1. Amortyzator160,00
2. Resor340,00
3. Strzemię mocujące resor30,00
Koszt roboczogodziny20,00

A. 530 zł
B. 610 zł
C. 670 zł
D. 570 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 610 zł, co potwierdza obliczenia oparte na kosztach części oraz robocizny. Koszty robocizny, które wynoszą 4 godziny pracy mechanika, muszą być uwzględnione w całkowitym koszcie naprawy. W standardowych warsztatach samochodowych stawka za godzinę pracy mechanika wynosi zazwyczaj od 100 do 150 zł, co przekłada się na koszt robocizny w granicach 400 do 600 zł za 4 godziny pracy. Warto zauważyć, że koszty części zamiennych mogą się różnić w zależności od jakości i producenta. Dlatego ważne jest, aby przy planowaniu naprawy dokładnie zapoznać się z cennikiem części oraz robocizny. W tym przypadku, sumując koszty robocizny z ceną części, otrzymujemy całkowity koszt naprawy wynoszący 610 zł, co jest zgodne z branżowymi standardami wyceny usług mechanicznych.

Pytanie 6

Który z wymienionych systemów w pojazdach samochodowych nie wymaga regularnej konserwacji?

A. Ładowania
B. Zapłonowego
C. Paliwowego
D. Klimatyzacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układ ładowania w autach, czyli to, co składa się głównie z alternatora, akumulatora i regulatora napięcia, jest naprawdę dobrze zaprojektowany. W sumie nie wymaga zbyt wielu okresowych przeglądów, co jest super. Alternator generuje prąd, a to sprawia, że akumulator się ładować sam podczas pracy silnika. To znaczy, że jeśli wszystko jest w porządku, to nie musisz ciągle myśleć o konserwacji tego układu. Takie nowoczesne auta mają też fajne systemy monitorujące, które potrafią informować kierowcę, gdy coś jest nie tak z ładowaniem. Dzięki temu można szybko zareagować, jakby pojawił się jakiś problem. Warto też dodać, że są różne normy, jak ISO, które dbają o to, by te układy działały bezawaryjnie, co przyczynia się do ich niezawodności.

Pytanie 7

Aby ugasić palącą się benzynę, należy zastosować gaśnicę przystosowaną do zwalczania pożarów grupy

A. B.
B. C.
C. D.
D. A.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź B jest prawidłowa, ponieważ gaszenie płonącej benzyny wymaga użycia gaśnicy przeznaczonej do pożarów grupy B, a więc pożarów cieczy łatwopalnych. Gaśnice te najczęściej zawierają środki gaśnicze oparte na pianie, dwutlenku węgla (CO2) lub proszku gaśniczym, które skutecznie tłumią ogień, odcinając dostęp tlenu oraz redukując temperaturę spalania. Ważne jest, aby nie stosować gaśnic na wodę, ponieważ woda może prowadzić do rozprzestrzenienia się ognia w przypadku cieczy łatwopalnych, takich jak benzyna. Stosowanie odpowiednich środków gaśniczych jest kluczowe dla bezpieczeństwa oraz skuteczności działań gaśniczych. Przykładem zastosowania może być sytuacja w warsztacie samochodowym, gdzie obecność substancji łatwopalnych, takich jak benzyna, wymaga posiadania odpowiednich gaśnic grupy B w celu szybkiej reakcji na zagrożenie.

Pytanie 8

Po przeprowadzeniu regeneracji kompresora klimatyzacji w dokumencie gwarancyjnym powinno się zapisać

A. koszty usługi
B. zakres wykonanych prac
C. datę regeneracji oraz przebieg pojazdu
D. wymienione elementy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'datę regeneracji i przebieg pojazdu' jest kluczowa, ponieważ prawidłowe dokumentowanie tych informacji zapewnia nie tylko zgodność z wymogami gwarancyjnymi, ale również umożliwia śledzenie historii serwisowej pojazdu. Datowanie wykonanych prac jest istotne dla przyszłych napraw, ponieważ pozwala na dokładne określenie czasu, w jakim dokonano regeneracji, co jest pomocne w ocenie stanu kompresora oraz całego układu klimatyzacji. Przebieg pojazdu jest równie ważny, ponieważ wiele komponentów ma określone interwały serwisowe uzależnione od przejechanych kilometrów. Prawidłowe odnotowanie tych danych stanowi element dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, zapewniając transparentność i ułatwiając identyfikację potencjalnych problemów w przyszłości. Wymogi te są zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co potwierdza ich istotność.

Pytanie 9

Termin Airbag odnosi się do

A. poduszek powietrznych dla kierowcy, pasażera, bocznych oraz kurtyn powietrznych
B. poduszek i zagłówków przeznaczonych dla pasażerów
C. wskaźnika poziomu bezpieczeństwa czynnego
D. określenia strefy zgniotu w pojeździe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca poduszek powietrznych, znanych jako airbagi, jest poprawna, ponieważ ten termin odnosi się do systemu zabezpieczeń pasywnych w pojazdach, które mają na celu minimalizowanie obrażeń pasażerów podczas kolizji. Airbagi w pojazdach są projektowane do szybkiego wypełniania się powietrzem, co amortyzuje siłę uderzenia. Współczesne samochody są zwykle wyposażone w różne rodzaje poduszek powietrznych, w tym te dla kierowcy, pasażera z przodu, boczne oraz kurtyny powietrzne, które chronią przed skutkami zderzenia. Przykładem zastosowania airbagów jest ich aktywacja w momencie kolizji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo osób podróżujących pojazdem. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te określone przez Europejską Organizację Normalizacyjną (CEN), wymagają, aby producenci stosowali skuteczne systemy airbagów, co przyczynia się do zmniejszenia liczby obrażeń w wypadkach.

Pytanie 10

Jakim urządzeniem dokonuje się pomiaru wartości prądu, który wykorzystuje wentylator chłodnicy?

A. częstotliwościomierza
B. omomierza
C. amperomierza
D. woltomierza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Amperomierz jest przyrządem służącym do pomiaru natężenia prądu elektrycznego w obwodzie. Użycie amperomierza do pomiaru prądu pobieranego przez wentylator chłodnicy jest standardową praktyką w sektorze inżynieryjnym i energetycznym. Amperomierze mogą być analogowe lub cyfrowe, a ich zastosowanie umożliwia określenie, ile prądu wentylator zużywa w danym momencie, co jest kluczowe dla oceny jego efektywności energetycznej. W przypadku wentylatorów chłodniczych, monitorowanie prądu może pomóc w identyfikacji problemów, takich jak zablokowanie wirnika, co prowadzi do zwiększonego poboru energii. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie wartości prądu, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i zapobiega nieefektywnemu działaniu systemu.

Pytanie 11

Rozpoczynając demontaż składników systemów sterowania silnikiem oraz układu zapłonowego w samochodzie, należy najpierw

A. wyłączyć system za pomocą komputera serwisowego
B. odłączyć klemy akumulatora
C. ochronić wnętrze pojazdu
D. zapewnić uziemienie samochodu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odłączenie klem akumulatora jest kluczowym krokiem przed demontażem elementów układów sterowania silnika i zapłonowego w pojeździe. Taki zabieg zapobiega przypadkowemu zwarciu, co mogłoby prowadzić do uszkodzenia podzespołów elektronicznych oraz zwiększa bezpieczeństwo osoby pracującej przy pojeździe. W praktyce, odłączenie akumulatora wyklucza możliwość uruchomienia silnika w trakcie prac, co może być szczególnie niebezpieczne, gdy silnik jest w trakcie demontażu krytycznych elementów. W branży motoryzacyjnej standardem jest, aby przed jakimikolwiek pracami serwisowymi na instalacji elektrycznej, użytkownicy stosowali procedury, które gwarantują bezpieczeństwo, takie jak odłączenie zasilania. Dodatkowo, takie praktyki są zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami bezpieczeństwa, co stanowi fundament odpowiedzialnego podejścia do konserwacji i napraw. Warto również pamiętać, aby po odłączeniu klem akumulatora zadbać o ich właściwe zabezpieczenie, aby uniknąć przypadkowego kontaktu klem ze sobą.

Pytanie 12

Na panelu kontrolnym pojawiła się informacja o awarii systemu zarządzania silnikiem. Jakim urządzeniem przeprowadza się diagnozę tego systemu?

A. Oscyloskopem elektronicznym
B. Analizatorem spalin
C. Multimetrem uniwersalnym
D. Diagnoskopem systemu OBD

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagnoskop systemu OBD (On-Board Diagnostics) jest narzędziem diagnostycznym zaprojektowanym do monitorowania i analizy układów elektronicznych pojazdów. Umożliwia on odczytanie kodów błędów, które są generowane przez systemy zarządzania silnikiem oraz inne podsystemy. W przeciwieństwie do innych przyrządów, jak analizator spalin czy multimetr, które mogą dostarczać jedynie ogólne lub ograniczone informacje, diagnostyka OBD potrafi zidentyfikować konkretne problemy w czasie rzeczywistym. Przykładowo, w przypadku, gdy na tablicy rozdzielczej pojawia się komunikat o awarii, diagnostykę można przeprowadzić przy pomocy diagnostyki OBD, co pozwala na szybkie zlokalizowanie usterki, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących wymagań dotyczących emisji spalin oraz norm ekologicznych. Ponadto, dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie OBD jako standardowego narzędzia w warsztatach, co pozwala na efektywne i systematyczne podejście do diagnostyki pojazdów.

Pytanie 13

Ciśnienie paliwa zmierzone w zbiorniku układu wtryskowego Common Rail podczas pracy silnika na biegu jałowym wynosi 12 MPa. Taki wynik sugeruje

A. o uszkodzeniu zbiornika paliwa
B. o nieprawidłowym działaniu zaworu regulacyjnego
C. o poprawnym funkcjonowaniu całego układu wtryskowego
D. o awarii wtryskiwaczy paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciśnienie paliwa w zasobniku wtrysku Common Rail na poziomie 12 MPa, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym, niestety dziwnie wskazuje, że coś jest nie tak z zaworem regulacyjnym. Z tego, co wiemy, powinno być w normie 1 do 3 MPa na biegu jałowym, więc 12 MPa to już czerwona lampka. Może być tak, że ten zawór jest zablokowany i nie pozwala na normalną regulację ciśnienia. Mechanicy często podczas diagnostyki sprawdzają ciśnienie paliwa, bo to jest kluczowe dla stanu układu wtryskowego. Jak zauważą zbyt wysokie ciśnienie, powinni zajrzeć dokładniej do zaworu regulacyjnego i całego systemu, żeby nie narazić silnika na jakieś poważniejsze uszkodzenia czy za duże zużycie paliwa. Tak mi się wydaje, że dobre zrozumienie tych parametrów bardzo pomoże w pracy mechanika.

Pytanie 14

Które narzędzia i przyrządy są niezbędne do wykonania przeglądu części wymienionych w tabeli?

Lp.Przegląd instalacji elektrycznej
1Akumulator bezobsługowy
2Poduszki powietrzne
3Włączniki, wskaźniki, wyświetlacze
4Reflektory*
5Wycieraczki
6Spryskiwacze
7Oświetlenie wnętrza
8Świece zapłonowe
*Bez regulacji ustawienia

A. Szczelinomierz, przyrząd do ustawiania świateł, aerometr.
B. Tester akumulatorów, aerometr, multimetr.
C. Klucz do świec, szczelinomierz, tester diagnostyczny.
D. Multimetr, szczelinomierz, areometr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór klucza do świec, szczelinomierza i testera diagnostycznego do przeglądu instalacji elektrycznej to naprawdę dobry krok. Klucz do świec jest niezbędny, bo bez niego nie wymienisz świec, a to podstawa. Szczelinomierz też jest ważny, bo z nim zmierzysz szczelinę między elektrodami i to ma ogromny wpływ na to, jak silnik działa. A tester diagnostyczny? To świetne narzędzie! Dzięki niemu można szybko sprawdzić, co się dzieje z układami elektrycznymi w aucie. Możesz wykryć usterki w różnych systemach, od włączników po czujniki. Używając właściwych narzędzi, nie tylko dbasz o bezpieczeństwo, ale też zapewniasz lepszą pracę silnika. Regularne przeglądy z odpowiednimi przyrządami pomogą utrzymać auto w dobrej kondycji i przedłużą życie jego komponentów.

Pytanie 15

Dokumentacja serwisowa samochodu wydana przez wytwórcę określa

A. częstotliwość oraz zakres przeglądów serwisowych
B. marki i modele pojazdów tego samego rodzaju
C. specyfikacje techniczne pojazdu
D. wydatki na przeglądy serwisowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ książka serwisowa pojazdu, wydana przez producenta, rzeczywiście określa częstotliwość i zakres przeglądów serwisowych. Dokument ten stanowi nieocenione źródło informacji dla właścicieli i serwisantów, ponieważ zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące konserwacji i napraw. Przykładowo, książka serwisowa może zalecać wykonanie przeglądów co 15 000 km lub co 12 miesięcy, a także wskazywać konkretne czynności, takie jak wymiana oleju, kontrola układu hamulcowego czy wymiana filtrów. Przestrzeganie tych zaleceń jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym, co przekłada się na bezpieczeństwo i wydajność. Właściwe serwisowanie zgodnie z wytycznymi producenta może również wpływać na wartość rynkową pojazdu, ponieważ dobrze udokumentowana historia serwisowa jest istotnym atutem podczas jego sprzedaży.

Pytanie 16

Przygotowując zapotrzebowanie na części zamienne, jakie informacje należy uwzględnić?

A. data pierwszej rejestracji pojazdu
B. kraj, w którym zakupiono pojazd
C. numer VIN pojazdu
D. przebieg pojazdu w km

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera informacje o jego pochodzeniu, specyfikacji technicznej oraz historii. Podanie numeru VIN jest kluczowe podczas sporządzania zapotrzebowania na części zamienne, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do konkretnego modelu i wersji pojazdu. Dzięki temu można uniknąć pomyłek związanych z doborem niewłaściwych komponentów, co jest nie tylko praktyką zgodną z zasadami efektywnego zarządzania flotą, ale również istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów. Przykład praktyczny to sytuacja, w której warsztat samochodowy może szybko zamówić odpowiednie części zamienne do pojazdu klienta, minimalizując czas przestoju i zwiększając satysfakcję klienta. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają dokładne sprawdzanie numeru VIN przed zamówieniem jakiejkolwiek części, co znacznie poprawia efektywność operacyjną.

Pytanie 17

Który z wymienionych elementów nie może być regenerowany?

A. Wtryskiwacz paliwa
B. Poduszka powietrzna
C. Kompresor klimatyzacji
D. Alternator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poduszka powietrzna to jedna z tych rzeczy, które naprawdę mogą uratować życie w razie wypadku. Działa tak, że jak jest zderzenie, to wypełnia się gazem w okamgnieniu, co pomaga zminimalizować obrażenia pasażerów. Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do alternatora czy wtryskiwacza, poduszka to jednorazówka – po aktywacji trzeba ją wymienić, żeby mieć pewność, że zadziała jak należy w przyszłości. Zgodnie z przepisami, każda poduszka powinna być wymieniana zaraz po wypadku, co jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa. Poza tym, dobrze jest, żeby wszyscy wiedzieli, jak działają poduszki powietrzne, bo ich funkcjonowanie zależy też od przeglądów i diagnostyki systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Moim zdaniem, to kluczowa rzecz, żeby zawsze dbać o te elementy, bo mogą uratować życie.

Pytanie 18

W silniku ZI zaobserwowano, że nie osiąga on maksymalnej mocy, mimo całkowitego wciśnięcia pedału gazu. Wskaż komponent, którego wymiana może prowadzić do rozwiązania tej awarii?

A. Cewka zapłonowa
B. Pompa oleju
C. Termostat
D. Pompa paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompa paliwa odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu odpowiedniej ilości paliwa do silnika, co jest niezbędne do osiągnięcia pełnej mocy. Jeśli pompa paliwa nie działa prawidłowo, może to prowadzić do niedoboru paliwa w układzie wtryskowym, co z kolei skutkuje spadkiem mocy silnika, nawet przy pełnym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Przykładowo, w przypadku awarii pompy paliwa, silnik może pracować w trybie ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje zmniejszeniem mocy oraz zwiększonym zużyciem paliwa. Dobre praktyki branżowe sugerują regularne sprawdzanie ciśnienia paliwa oraz wymianę pompy paliwa zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić optymalne działanie silnika oraz jego wydajność.

Pytanie 19

Który z uszkodzonych komponentów nie może być poddany regeneracji?

A. Wtryskiwacz elektromagnetyczny
B. Alternator z zintegrowanym układem regulacji napięcia ładowania
C. Pompa wysokiego ciśnienia układu Common Rail
D. Czujnik Halla

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik Halla jest elementem, który nie podlega regeneracji, ponieważ jego struktura opiera się na półprzewodnikowych materiałach, które po uszkodzeniu nie mogą być naprawione czy wymienione na poziomie podzespołu. W praktyce, czujniki Halla są kluczowe dla detekcji pól magnetycznych i są powszechnie stosowane w różnych aplikacjach, takich jak systemy zapłonowe czy sterowanie silnikiem. W przypadku awarii, jedynym rozwiązaniem jest wymiana całego czujnika. W branży motoryzacyjnej oraz przemysłowej dąży się do stosowania niezawodnych komponentów, a czujniki Halla powinny być regularnie kontrolowane, aby uniknąć ich awarii oraz zapewnić ciągłość działania systemów, w których są zainstalowane. Wiedza o tym, które elementy podlegają regeneracji, a które nie, jest niezbędna dla prawidłowego zarządzania zasobami oraz minimalizacji kosztów eksploatacyjnych.

Pytanie 20

Stałe świecenie lampki kontrolnej ładowania w czasie jazdy samochodem oznacza

A. o zbyt wysokim poziomie napięcia ładowania.
B. o awarii przekaźnika lampki.
C. o usterce akumulatora.
D. o zerwanym pasku napędu alternatora.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciągłe świecenie się lampki kontrolnej ładowania podczas jazdy samochodem rzeczywiście wskazuje na zerwany pasek napędu alternatora. Alternator jest kluczowym elementem systemu elektrycznego pojazdu, odpowiedzialnym za ładowanie akumulatora oraz zasilanie układów elektrycznych podczas pracy silnika. Kiedy pasek napędu alternatora ulega zerwaniu, alternator przestaje działać, co prowadzi do braku ładowania akumulatora. W praktyce, kierowca może zauważyć, że po pewnym czasie pracy silnika pojawią się problemy z działaniem układów elektrycznych, a akumulator zacznie się rozładowywać. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie stanu paska napędu alternatora oraz systematyczne przeglądy układu ładowania, zgodnie z zaleceniami producenta, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych usterek.

Pytanie 21

W jaki sposób można zdiagnozować sygnał wyjściowy z MAP-sensora opartego na częstotliwości?

A. amperomierza
B. omomierza
C. oscyloskopu
D. woltomierza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na oscyloskop jako narzędzie do pomiaru sygnału wyjściowego MAP-sensora częstotliwościowego jest poprawna, ponieważ oscyloskop umożliwia wizualizację i analizę sygnałów elektrycznych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu inżynierowie mogą obserwować zmiany w amplitudzie i częstotliwości sygnału, co jest kluczowe w diagnostyce i optymalizacji układów elektronicznych. Na przykład, przy pomocy oscyloskopu można określić, czy sygnał wyjściowy MAP-sensora jest stabilny i odpowiada wymaganym parametrom roboczym, co jest istotne w zastosowaniach motoryzacyjnych i automatyce. Warto także dodać, że oscyloskopy są często wykorzystywane w laboratoriach badawczych oraz w produkcji do weryfikacji jakości sygnałów, co czyni je niezbędnym narzędziem w inżynierii elektrycznej i elektronicznej.

Pytanie 22

W skład asystenta hamowania BAS wchodzi

A. stałe wsparcie
B. bezpieczeństwo czynne
C. wygoda podczas jazdy
D. elementy bezpieczeństwa biernego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Asystent hamowania BAS (Brake Assist System) jest kluczowym elementem bezpieczeństwa czynnego w pojazdach. Jego głównym celem jest zwiększenie efektywności hamowania w sytuacjach awaryjnych poprzez automatyczne dostosowanie siły hamowania do zaistniałej sytuacji. System ten analizuje dynamikę pojazdu oraz prędkość, a w momencie, gdy kierowca zaczyna hamować, BAS rozpoznaje, czy jest to hamowanie awaryjne i w razie potrzeby zwiększa siłę hamowania. Przykład praktyczny zastosowania tego systemu można zaobserwować w sytuacjach, gdy kierowca nie zdąży zareagować na przeszkodę – BAS może znacząco skrócić drogę hamowania, co potencjalnie ratuje życie. W wielu krajach, w tym w Europie, zastosowanie takich systemów jest promowane przez standardy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, które oceniają efektywność systemów wspomagania hamowania w nowych pojazdach.

Pytanie 23

Jaką pierwszą czynność należy wykonać w przypadku, gdy osoba poszkodowana nie jest przytomna?

A. Znalezienie drugiej osoby, która pomoże w akcji ratunkowej
B. Wykonanie sztucznego oddychania metodą usta-usta
C. Sprawdzenie, czy poszkodowany oddycha
D. Ułożenie poszkodowanego w pozycji na boku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzenie, czy poszkodowany oddycha, jest najważniejszym krokiem w przypadku osoby nieprzytomnej, ponieważ bezdech może prowadzić do szybkiego uszkodzenia mózgu oraz innych narządów. W praktyce, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest ocena stanu poszkodowanego poprzez sprawdzenie, czy wykonuje on ruchy oddechowe. Można to zrobić, obserwując klatkę piersiową, słuchając dźwięków oddechu lub czując powietrze wydychane przez usta poszkodowanego. Jeżeli poszkodowany nie oddycha, należy niezwłocznie wezwać pomoc i, jeśli to możliwe, rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową. Takie postępowanie jest zgodne z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, które podkreślają, jak kluczowe jest wczesne rozpoznanie bezdechu i podjęcie odpowiednich działań ratunkowych.

Pytanie 24

Posługując się danymi przedstawionymi w tabeli oblicz, jaki jest koszt wymiany sygnału dźwiękowego.

Cena sygnału dźwiękowego70,00 zł
Cena roboczogodziny70,00 zł
Czas wymiany sygnału dźwiękowego1,5 godziny

A. 210 zł
B. 70 zł
C. 140 zł
D. 175 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby zrozumieć poprawność odpowiedzi 175 zł, ważne jest uwzględnienie wszystkich elementów kosztów związanych z wymianą sygnału dźwiękowego. Koszt sygnału dźwiękowego wynosi 70 zł, co jest podstawowym wydatkiem. Następnie, aby obliczyć koszt pracy, przyjmujemy stawkę roboczogodziny wynoszącą 70 zł oraz czas pracy wynoszący 1,5 godziny. Mnożąc stawkę przez czas pracy, otrzymujemy 105 zł. Dodając te dwie wartości (70 zł za sygnał i 105 zł za pracę), uzyskujemy całkowity koszt 175 zł. W praktyce, takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami budżetowania w branży, gdzie każdy aspekt kosztów musi być precyzyjnie uwzględniony, aby uniknąć błędów finansowych. Warto także pamiętać, że w wielu projektach związanych z technologią dźwiękową ważne jest nie tylko zrozumienie kosztów, ale także ich efektywne zarządzanie, co może wpływać na końcową rentowność projektu.

Pytanie 25

Który z wymienionych elementów pojazdu może wymagać regularnego przeglądu oraz konserwacji?

A. Zawór recyrkulacji spalin
B. Przepływomierz powietrza
C. Katalizator spalin
D. Czujnik temperatury silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zawór recyrkulacji spalin (EGR) jest kluczowym elementem systemu kontroli emisji zanieczyszczeń w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest obniżenie temperatury spalania w silniku poprzez recyrkulację części spalin z powrotem do komory spalania. Dzięki temu procesowi redukuje się emisję tlenków azotu (NOx), co jest zgodne z normami ekologicznymi, takimi jak Euro 6. Przegląd i konserwacja zaworu EGR są niezbędne, aby utrzymać jego efektywność oraz zapewnić prawidłowe działanie silnika. Przykładem praktycznym jest regularne czyszczenie lub wymiana zaworu, co pozwala uniknąć problemów z jego zatykanie, co może prowadzić do zmniejszenia mocy silnika oraz wzrostu zużycia paliwa. Zgodnie z zaleceniami producentów, kontrola zaworu EGR powinna być przeprowadzana co około 30-60 tys. km, co jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Podczas pomiaru stwierdzono, że napięcie ładowania akumulatora w samochodzie jest zbyt niskie. Co może być tego przyczyną?

A. Przepalone żarówki reflektorów
B. Zbyt często używany sygnał dźwiękowy
C. Uszkodzona sonda lambda
D. Uszkodzona dioda prostownicza w alternatorze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uszkodzona dioda prostownicza w alternatorze może prowadzić do obniżenia napięcia ładowania akumulatora w pojeździe samochodowym, co jest istotnym problemem dla całego układu elektrycznego pojazdu. Dioda prostownicza jest kluczowym elementem alternatora, który przekształca prąd zmienny generowany przez wirnik w prąd stały potrzebny do ładowania akumulatora. Jeśli dioda jest uszkodzona, może to prowadzić do niewłaściwego prostowania prądu, co skutkuje zbyt niskim napięciem. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy obejmuje regularne kontrole alternatora oraz wymianę uszkodzonych diod, co powinno być zgodne z zaleceniami producenta oraz standardami diagnostyki pojazdów. Utrzymanie sprawności alternatora jest kluczowe dla niezawodności systemu elektrycznego pojazdu.

Pytanie 27

Jak przeprowadza się diagnostykę układów elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach samochodowych?

A. sprzętem pomiarowym
B. poprzez wymianę uszkodzonych komponentów
C. przy użyciu narzędzi do demontażu
D. poprzez instalację innych systemów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych wymaga użycia specjalistycznego sprzętu pomiarowego, który jest kluczowy dla dokładnego oceniania stanu tych układów. Narzędzia te, takie jak oscyloskopy, multimetry czy analizatory sygnałów, pozwalają na pomiar napięcia, prądu oraz sygnałów cyfrowych w czasie rzeczywistym. Przykładowo, oscyloskop umożliwia wizualizację przebiegów sygnałów elektrycznych, co jest nieocenione przy diagnozowaniu problemów z elektroniką pojazdu, takimi jak błędne sygnały z czujników. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej wskazują na systematyczne stosowanie sprzętu pomiarowego zgodnie z zaleceniami producentów, co przyczynia się do skutecznej i precyzyjnej diagnostyki oraz dłuższej żywotności podzespołów. Współczesna diagnostyka wykorzystuje również zaawansowane systemy OBD-II, które pozwalają na odczyt błędów i monitorowanie parametrów pracy pojazdu, co bezpośrednio wpływa na jakość i efektywność napraw.

Pytanie 28

Który z poniższych podzespołów w pojazdach samochodowych może czasami potrzebować czyszczenia oraz kalibracji?

A. MAP sensor
B. Rozrusznik
C. Alternator
D. Przepustnica

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przepustnica jest kluczowym elementem systemu dolotowego silnika, odpowiedzialnym za regulację przepływu powietrza do silnika. W trakcie eksploatacji może zbierać zanieczyszczenia, co wpływa na jej wydajność i precyzję działania. Regularne oczyszczanie przepustnicy jest istotne dla zapewnienia optymalnych osiągów silnika, a kalibracja pozwala na dostosowanie jej do aktualnych parametrów pracy jednostki napędowej. Przykładowo, nieprawidłowo działająca przepustnica może prowadzić do problemów z przyspieszeniem czy zwiększonego zużycia paliwa. W praktyce, warsztaty samochodowe często zalecają czyszczenie przepustnicy co 30-40 tysięcy kilometrów, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz standardami branżowymi. Dobrą praktyką jest również monitorowanie reakcji silnika na pedał gazu, co może wskazywać na potrzebę serwisowania tego elementu.

Pytanie 29

W trakcie diagnozowania silnika spalinowego z zapłonem iskrowym ZI zauważono nieprzewidywalne zmiany obrotów w momencie naciskania pedału hamulca. Możliwą przyczyną jest defekt

A. sterowania turbosprężarką
B. serwomechanizmu
C. układu wtryskowego
D. układu ABS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Serwomechanizm w hamulcach to super ważna rzecz, bo wspomaga siłę hamowania i stabilizuje obroty silnika podczas jazdy. Jak mamy do czynienia z silnikiem spalinowym z zapłonem iskrowym, to czasami można zauważyć, że obroty falują, kiedy wciskamy pedał hamulca. To może być przez serwomechanizm, który nie działa jak powinien i nie dostosowuje siły tak, jakby trzeba było. Technikę naprawy to można widzieć przy diagnozowaniu problemów w układzie hamulcowym, gdzie fachowcy korzystają z oscyloskopów, żeby zmierzyć sygnały z czujników ciśnienia. A tak na marginesie, warto pamiętać o normach jak ISO/TS 16949, które mówią o tym, jak ważne jest pilnowanie jakości w procesie diagnozowania i trzymanie odpowiednich standardów w hamulcach.

Pytanie 30

Podczas wymiany akumulatora mechanik narażony jest na

A. skaleczenie dłoni krawędziami obudowy akumulatora
B. poparzenie oczu gazami wydobywającymi się z akumulatora
C. porażenie prądem elektrycznym
D. uszkodzenie skóry przez elektrolit

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uszkodzenie skóry elektrolitem jest rzeczywiście jednym z poważnych zagrożeń związanych z wymianą akumulatora. Akumulatory kwasowe, powszechnie stosowane w pojazdach, zawierają elektrolit składający się z kwasu siarkowego, który jest substancją żrącą. W przypadku nieostrożności w trakcie wymiany, elektrolit może wydostać się na skórę, co prowadzi do poparzeń chemicznych. Aby zminimalizować to ryzyko, mechanicy powinni stosować odpowiednie środki ochrony osobistej, takie jak rękawice odporne na chemikalia oraz okulary ochronne. Dobrą praktyką jest także zapewnienie odpowiedniej wentylacji w miejscu pracy oraz posiadanie pod ręką neutralizatora kwasu, co pozwala na szybkie działanie w przypadku kontaktu z elektrolitem. Wiedza o tych zagrożeniach i odpowiednie środki ostrożności są kluczowe dla bezpieczeństwa w pracy mechanika.

Pytanie 31

W oznaczeniu felgi koła - 6"Jx 16 H ET 35 zapis ET 35 dotyczy

A. promienia rozmieszczenia śrub mocujących
B. wysokości kołnierza
C. średnicy centrowania na piaście
D. wartości odsądzenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zapis ET 35 w oznaczeniu obręczy koła odnosi się do wartości odsądzenia, która jest kluczowa dla prawidłowego montażu kół w pojazdach. Odsądzenie definiuje, jak daleko od płaszczyzny montażowej obręczy znajduje się środek koła, mierzony w milimetrach. W przypadku ET 35 oznacza to, że środek koła znajduje się 35 mm na zewnątrz w stosunku do płaszczyzny montażowej. Prawidłowe odsądzenie jest istotne, ponieważ wpływa na geometrię zawieszenia oraz na sposób, w jaki koła współpracują z nadwoziem pojazdu. W praktyce, niewłaściwe odsądzenie może prowadzić do zwiększonego zużycia opon, problemów z prowadzeniem pojazdu oraz uszkodzeń zawieszenia. Na rynku dostępne są różne obręcze z różnymi wartościami ET, co pozwala na ich dostosowanie do specyficznych potrzeb pojazdu oraz do preferencji kierowcy.

Pytanie 32

Jaką sprawność jednego z elementów można ocenić poprzez pomiar zmiany jego rezystancji?

A. Czujnika temperatury silnika
B. Diody prostowniczej
C. Cewki elektromagnetycznej
D. Czujnika hallotronowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik temperatury silnika jest urządzeniem, które działa na zasadzie pomiaru rezystancji w odpowiedzi na zmieniającą się temperaturę. W praktyce, czujniki te najczęściej wykorzystują zjawisko zmiany rezystywności materiałów półprzewodnikowych, takich jak termistory. Gdy temperatura wzrasta, rezystancja termistora zmienia się, co pozwala na precyzyjny odczyt temperatury silnika. Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w nowoczesnych systemach zarządzania silnikiem, gdzie dokładna kontrola temperatury jest kluczowa dla optymalizacji wydajności i minimalizacji emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak ISO 26262, kładą duży nacisk na niezawodność czujników w kontekście bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów, co potwierdza znaczenie czujników temperatury w nowoczesnych układach elektronicznych. Zrozumienie i monitorowanie temperatury silnika są niezbędne dla prawidłowego działania pojazdu oraz jego długowieczności.

Pytanie 33

Badanie katalizatora spalin powinno być przeprowadzone

A. w trakcie jazdy próbnej
B. na postoju przed włączeniem silnika
C. po włączeniu i rozgrzaniu silnika
D. po zdjęciu na stole diagnostycznym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagnostyka katalizatora spalin powinna być przeprowadzana po uruchomieniu i rozgrzaniu silnika, ponieważ katalizator działa efektywnie tylko przy osiągnięciu odpowiedniej temperatury. W trakcie jazdy, silnik generuje wysoką temperaturę, co pozwala na aktywację właściwego procesu katalitycznego, w którym szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu, węglowodory czy tlenek węgla, są przekształcane w mniej szkodliwe związki. Przykładowo, podczas jazdy testowej można zaobserwować efekty pracy katalizatora oraz sprawdzić, czy czujniki lambda działają prawidłowo, co jest kluczowe dla oceny sprawności układu wydechowego. Dobre praktyki diagnostyczne wymagają również monitorowania parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym, co pozwala na identyfikację potencjalnych problemów z emisją spalin. W związku z tym, przeprowadzanie diagnostyki po rozgrzaniu silnika jest zgodne z normami branżowymi, które zalecają pracę w warunkach rzeczywistych, aby uzyskać wiarygodne wyniki.

Pytanie 34

Po naprawie układu zasilania należy wysterować zawór filtra z węglem aktywnym

A. współczynnikiem napełnienia zbiornika
B. napięciem instalacji elektrycznej pojazdu
C. nadciśnieniem par paliwa
D. podciśnieniem w kolektorze dolotowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór współczynnika wypełnienia zbiornika jako metody wysterowania zaworu filtra z węglem aktywnym jest poprawny, ponieważ to właśnie ten parametr odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu układu. Współczynnik wypełnienia zbiornika odnosi się do poziomu paliwa w zbiorniku i jego wpływu na procesy filtracji. W praktyce, odpowiednie wysterowanie zaworu pozwala na optymalne odprowadzenie par paliwa, co jest istotne dla efektywności pracy silnika oraz redukcji emisji spalin, zgodnie z normami ekologicznymi. Ponadto, prawidłowe wypełnienie zbiornika wspiera działanie systemów monitorujących i kontrolujących emisję, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi oraz wytycznymi producentów pojazdów dotyczących systemów zarządzania emisjami. Przy odpowiednim wysterowaniu, zawór ten może skutecznie regulować przepływ par paliwa, co zapobiega ich nadmiernemu gromadzeniu się w układzie, a tym samym minimalizuje ryzyko awarii.

Pytanie 35

Jakie są podstawowe kroki pierwszej pomocy przy oparzeniach chemicznych?

A. dokładne spłukiwanie oparzonego miejsca bieżącą wodą
B. przemywanie oparzonej okolicy środkami dezynfekującymi
C. wezwanie służb medycznych oraz kontrola funkcji życiowych
D. nałożenie na oparzoną skórę jałowych bandaży

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o obfitym spłukiwaniu poparzonej powierzchni bieżącą wodą jest kluczowa w przypadku oparzeń chemicznych. Woda działa jako neutralizator, który pomaga usunąć substancje chemiczne z powierzchni skóry, co jest niezwykle istotne, aby zminimalizować ich szkodliwe działanie. Należy pamiętać, że czas spłukiwania powinien wynosić co najmniej 20 minut, aby skutecznie zredukować ryzyko dalszych uszkodzeń tkanek. W przypadku substancji żrących, szybka reakcja i zastosowanie bieżącej wody są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz lokalnych standardów medycznych. W praktyce woda może również pomóc w łagodzeniu bólu oraz zapobiegać powstawaniu poważniejszych obrażeń. Po spłukaniu, ważne jest, aby zadbać o dalszą opiekę medyczną, ponieważ niektóre substancje chemiczne mogą wymagać specjalistycznego leczenia.

Pytanie 36

Aby usunąć usterkę w panelu sterującym systemem klimatyzacji pojazdu, w celu zweryfikowania funkcjonowania naprawionego modułu, uszkodzony rezystor SMD, oznaczony na schemacie ideowym jako 3R3 / ±10%, można tymczasowo zastąpić dwoma rezystorami o wartości

A. 1.6 kΩ / ±5% połączonymi szeregowo
B. 6,8 kΩ / ±5% połączonymi równolegle
C. 1,6 Ω / ±5% połączonymi równolegle
D. 6,8 Ω / ±5% połączonymi równolegle

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 6,8 Ω / ±5% połączone równolegle jest poprawna, ponieważ połączenie dwóch rezystorów o tej wartości w konfiguracji równoległej pozwoli na uzyskanie odpowiedniej wartości impedancji zbliżonej do 3,3 Ω, co jest wartością nominalną uszkodzonego rezystora. Zgodnie z zasadami obliczania rezystancji w połączeniu równoległym, korzystamy z wzoru 1/R = 1/R1 + 1/R2. Dla dwóch identycznych rezystorów o wartości 6,8 Ω, wynikiem będzie 3,4 Ω - bliskie wymaganej wartości 3R3. Zastosowanie tej metody jest powszechną praktyką w elektronice, gdzie naprawy układów elektronicznych wymagają tymczasowego zastąpienia uszkodzonych komponentów. Użycie rezystorów SMD w układach sterowania klimatyzacją jest standardem, dlatego umiejętność precyzyjnego obliczenia wartości zastępczych jest niezbędna dla techników i inżynierów. Ponadto, stosowanie rezystorów o tolerancji ±5% zapewnia akceptowalne marginesy błędu, co jest istotne podczas testowania funkcji naprawionych modułów.

Pytanie 37

W pojeździe z tradycyjnym układem napędowym zauważono nadmierne drgania i dźwięki. Jakie działania należy podjąć, aby usunąć te nieprawidłowości?

A. Wymiana półosi napędowej
B. Smarowanie przegubu homokinetycznego
C. Wymiana przegubu krzyżakowego
D. Wymiana oleju w tylnym moście

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana przegubu krzyżakowego to właściwe podejście do usunięcia nadmiernych wibracji i hałasów w pojeździe. Przegub krzyżakowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który umożliwia przeniesienie momentu obrotowego z wału napędowego na koła, jednocześnie kompensując różnice w kącie między nimi. W przypadku zużycia lub uszkodzenia tego przegubu, pojazd może doświadczać wibracji podczas jazdy, co znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo. Dobrą praktyką jest regularna inspekcja przegubów krzyżakowych, zwłaszcza w pojazdach eksploatowanych w trudnych warunkach. Wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta, korzystając z odpowiednich narzędzi i technik, co zapewnia długotrwałą niezawodność układu napędowego oraz minimalizuje ryzyko dalszych uszkodzeń.

Pytanie 38

Podczas napełniania opon nie powinno się

A. przekraczać maksymalnego ciśnienia określonego przez producenta
B. przeprowadzać tej czynności na montażownicy
C. używać innych gazów niż powietrze
D. zakładać rękawic ochronnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przekraczanie maksymalnego ciśnienia w oponach to naprawdę zły pomysł. Moim zdaniem to może prowadzić do ich uszkodzenia, a w najgorszym przypadku nawet do eksplozji! Opony są robione z myślą o konkretnych limitach ciśnienia, co zapewnia, że działają jak powinny, są bezpieczne i dłużej wytrzymują. Na przykład, każde auto ma zalecenia od producenta dotyczące ciśnienia w oponach, a są też normy od organizacji jak ETRTO, które mówią, jak ważne jest, żeby tych wartości przestrzegać. Regularne sprawdzanie ciśnienia - przynajmniej raz na miesiąc i przed długimi podróżami - to kluczowa sprawa. Dzięki temu czujemy się bezpieczniej na drodze, a dodatkowo możemy zaoszczędzić na paliwie, co jest korzystne zarówno dla portfela, jak i dla środowiska.

Pytanie 39

Znaczne podwyższenie ciśnienia w cylindrze, stwierdzone podczas przeprowadzania próby olejowej, może świadczyć o zużyciu

A. gniazd zaworów oraz tulei cylindra
B. uszczelki pod głowicą
C. gniazd zaworów
D. pierścieni tłokowych i tulei cylindra

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zwiększone ciśnienie w cylindrze, które zostało stwierdzone podczas próby olejowej, jednoznacznie wskazuje na zużycie pierścieni tłokowych i tulei cylindra. Pierścienie tłokowe pełnią kluczową rolę w uszczelnieniu komory spalania, co pozwala na efektywne wykorzystanie ciśnienia generowanego podczas pracy silnika. Jeśli pierścienie są uszkodzone lub zużyte, może dochodzić do utraty kompresji, co objawia się wzrostem ciśnienia w cylindrze podczas próby olejowej. Z tego powodu, w takich przypadkach, zaleca się nie tylko wymianę pierścieni tłokowych, ale także dokładną inspekcję tulei cylindra, aby upewnić się, że nie ma dodatkowego uszkodzenia. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) oraz ISO, sugerują przeprowadzanie regularnych prób na ciśnienie, co pozwala na wczesne wykrycie problemów związanych z uszczelnieniem w silnikach spalinowych.

Pytanie 40

Podczas eliminacji usterki w panelu kontrolnym systemu klimatyzacji w samochodzie, w celu zweryfikowania funkcjonowania naprawionego modułu, uszkodzony kondensator bipolarny oznaczony jako 2μ4/50V ±5% może być tymczasowo zastąpiony dwoma kondensatorami połączonymi w szereg.

A. 1μ2/50V ±5% równolegle
B. 1μ2/25V ±5% szeregowo
C. 4μ7/50V ±5% równolegle
D. 2μ4/25V ±5% szeregowo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrałeś właściwą odpowiedź. Kondensatory 1μ2/50V połączone równolegle to dobre rozwiązanie, bo w takim układzie zachowują pełne napięcie i sumują swoją pojemność. Z drugiej strony, jak to się mówi, całkowita pojemność w połączeniu równoległym to po prostu suma pojemności wszystkich kondensatorów. Dlatego jeśli masz dwa kondensatory 1μ2, to razem daje to 2μ4, co jest zgodne z tym, co potrzebujemy. W moim doświadczeniu, w elektronice często stosuje się takie połączenia, bo naprawdę ułatwia to naprawy i testowanie układów. Jest mniej ryzyka, że coś się przesteruje. Szybka diagnostyka i unikanie problemów to podstawa w serwisie, więc dobrze, że to wiedziałeś.