Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 12 stycznia 2025 14:31
  • Data zakończenia: 12 stycznia 2025 14:51

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. operator
B. register
C. virtual
D. static
Słowo 'register' oznacza zmienną przechowywaną w rejestrze procesora, ale nie jest używane do deklarowania pól klasowych. 'Operator' odnosi się do przeciążania operatorów, co nie ma związku z liczeniem instancji klasy. 'Virtual' dotyczy metod wirtualnych i polimorfizmu, a nie liczenia obiektów klasy.

Pytanie 2

Która z wymienionych aplikacji stanowi przykład prostego rozwiązania mobilnego?

A. Aplikacja do monitorowania użycia pamięci RAM
B. Aplikacja do analizy danych finansowych
C. Aplikacja z rozbudowanym systemem zarządzania projektami
D. Aplikacja typu zegar
Aplikacja typu zegar to jeden z najprostszych przykładów aplikacji mobilnej. Jej podstawowa funkcjonalność polega na wyświetlaniu aktualnego czasu oraz alarmów, a dodatkowo może zawierać funkcje takie jak minutnik czy stoper. Tego rodzaju aplikacje charakteryzują się niewielką liczbą funkcji, przejrzystym interfejsem i minimalnym zapotrzebowaniem na zasoby sprzętowe. Dzięki swojej prostocie, aplikacje typu zegar są doskonałym przykładem na to, jak przy użyciu niewielkiej liczby komponentów można stworzyć przydatne narzędzie dla użytkownika.

Pytanie 3

Jednym z kroków przy publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są one

A. realizowane przez zespół testerów zatrudnionych przez firmę Google
B. przeprowadzane na podstawie dokumentu zawierającego przypadki testowe
C. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
D. podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe oraz skalowalności
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na to, że testy Beta są wykonywane przez grupę zatrudnionych testerów z firmy Google. Jest to błędne założenie, ponieważ testy Beta są w rzeczywistości przeprowadzane przez rzeczywistych użytkowników, którzy nie są profesjonalnymi testerami. Użytkownicy ci mogą być entuzjastami technologii, a ich opinie są wartościowe, ponieważ odzwierciedlają rzeczywiste doświadczenia i oczekiwania rynku. Kolejna niepoprawna odpowiedź sugeruje, że testy Beta są podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe i skalowalności. Choć te kategorie testów są istotne w cyklu życia oprogramowania, testy Beta koncentrują się głównie na ogólnym doświadczeniu użytkownika i funkcjonalności aplikacji w praktyce. Ostatnia niepoprawna odpowiedź wskazuje, że testy Beta są przeprowadzane w oparciu o dokument z przypadkami testowymi. W rzeczywistości, testy Beta są bardziej elastyczne i opierają się na rzeczywistych interakcjach użytkowników z aplikacją, co oznacza, że nie są one sztywno zdefiniowane przez dokumentację, a raczej na podstawie ich naturalnego użytkowania. Wszelkie założenia dotyczące formalnych przypadków testowych są więc mylące w kontekście testów Beta.

Pytanie 4

Zaprezentowany wykres ilustruje wyniki przeprowadzonych testów

Ilustracja do pytania
A. użyteczności
B. funkcjonalności
C. wydajności
D. ochrony
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 5

Jakie elementy powinny być zawarte w instrukcji dla użytkownika danej aplikacji?

A. Wyjaśnienie struktur danych wykorzystywanych w kodzie
B. Harmonogram realizacji projektu
C. Opis instalacji, konfiguracji oraz obsługi oprogramowania
D. Informacje o narzędziach programistycznych zastosowanych w procesie tworzenia aplikacji
W instrukcji użytkownika aplikacji warto, żeby był opis tego, jak zainstalować, skonfigurować i korzystać z programu. Taka dokumentacja, pisana krok po kroku, pomaga użytkownikowi przejść przez wszystkie etapy, od pobrania oprogramowania, przez instalację, aż po to, żeby w pełni wykorzystać wszystkie funkcje. Dobrze, żeby były tam też info o wymaganiach systemowych, sposobach radzenia sobie z problemami czy aktualizacjach oprogramowania. Moim zdaniem, taka dokładna instrukcja jest mega ważna, bo zmniejsza szanse na napotkanie kłopotów podczas korzystania z aplikacji i sprawia, że łatwiej jest wdrożyć ją w pracy. Jak użytkownicy mają porządnie napisaną instrukcję, to są bardziej zadowoleni i szybciej przyzwyczajają się do nowego narzędzia.

Pytanie 6

Co oznacza walidacja kodu programu?

A. Czynnością polegającą na kompilowaniu kodu
B. Czynnością związaną z tworzeniem dokumentacji kodu
C. Czynnością weryfikującą poprawność i zgodność kodu z założeniami
D. Czynnością dotyczącą publikacji aplikacji w sklepie
Tworzenie dokumentacji kodu polega na opisywaniu funkcji, klas i modułów aplikacji, co ułatwia zrozumienie projektu, ale nie jest tożsame z walidacją kodu. Kompilowanie kodu to proces tłumaczenia go na język maszynowy, co umożliwia jego uruchomienie, ale nie wykrywa wszystkich błędów logicznych. Publikowanie aplikacji w sklepie to końcowy etap wdrażania produktu, który nie obejmuje walidacji kodu – ten proces powinien zostać przeprowadzony wcześniej, w trakcie rozwoju aplikacji.

Pytanie 7

Na podstawie zamieszczonego fragmentu kodu można stwierdzić, że element o nazwie rysunek jest

Ilustracja do pytania
A. konstruktorem
B. polem w klasie
C. metodą w klasie
D. obiektem
Zobacz, 'rysunek' w tym kodzie to metoda klasy. Skąd to wiem? Po tym, że mamy nawiasy. Metody klasy są super przydatne, bo pozwalają na robienie różnych rzeczy z obiektami albo zwracanie wyników na zewnątrz.

Pytanie 8

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. JavaScript
B. C++
C. PHP
D. HTML
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 9

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. platformę Xamarin
B. środowisko Android Studio
C. bibliotekę React Native
D. środowisko XCode
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 10

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Stworzenie harmonogramu działań
B. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
C. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
D. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
Określenie problemu i sposobu jego rozwiązania to fundamentalny cel każdego projektu. Bez jasno zdefiniowanego problemu i sprecyzowanej metody jego rozwiązania, projekt może stać się chaotyczny i nieefektywny. Precyzyjna analiza problemu pozwala na wyznaczenie celów, które prowadzą do stworzenia wartościowego produktu lub usługi. Dzięki temu zespół może skupić się na kluczowych zadaniach i efektywnie zarządzać zasobami. Określenie problemu to pierwszy krok w metodykach Agile i Waterfall, który warunkuje sukces całego przedsięwzięcia.

Pytanie 11

Na przedstawionym obrazie widać fragment emulacji systemu iOS z prostą aplikacją. Górna część ekranu nachodzi na pasek stanu baterii. Który z poniższych zapisów powinien zostać użyty w miejscu znaków zapytania, aby ustawić jedynie marginesy górne tylko dla systemu iOS?

Ilustracja do pytania
A. x:TypeArguments="Thickness"<br/> iOS= 20
B. x:TypeArguments="Thickness" <br/> (0, 20, 0, 0)
C. x:TypeArguments="Thickness"<br/> iOS= "0, 0, 0, 0"<br/> Android= "0, 20, 0, 0"<br/> WinPhone= "0, 0, 0, 0"
D. x:TypeArguments="Thickness"<br/> iOS= "0, 20, 0, 0"<br/> Android= "0, 0, 0, 0"<br/> WinPhone= "0, 0, 0, 0"
Odpowiedź czwarta jest prawidłowa, ponieważ prawidłowo wykorzystuje mechanizm OnPlatform w XAML do zastosowania specyficznych ustawień dla różnych platform. W przypadku iOS zastosowano margines górny wynoszący 20 jednostek, co jest konieczne, aby uwzględnić przestrzeń zajmowaną przez status bar systemowy. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania aplikacji wieloplatformowych, gdzie różne platformy mogą wymagać różnych ustawień interfejsu użytkownika. Przykładowo, w aplikacjach tworzonych przy użyciu Xamarin.Forms, korzystanie z OnPlatform pozwala na dynamiczne dostosowywanie interfejsu w zależności od platformy, co zwiększa elastyczność i poprawia doświadczenie użytkownika. Dodatkowo, zastosowanie marginesów tylko dla platformy iOS pozwala na zachowanie spójności i pełną kontrolę nad wyglądem aplikacji na innych platformach takich jak Android czy Windows Phone, gdzie takie dostosowanie nie jest konieczne. Uwzględnienie tych różnic jest kluczowe dla tworzenia aplikacji, które wyglądają i działają dobrze na wszystkich docelowych urządzeniach.

Pytanie 12

Błędy w interpretacji kodu stworzonego za pomocą React.js lub Angular można wykryć dzięki

A. kompilatorowi języka JavaScript
B. narzędziom zainstalowanym po stronie serwera aplikacji
C. wbudowanemu debuggerowi w danym środowisku
D. konsoli przeglądarki internetowej
Konsola przeglądarki to naprawdę super narzędzie do śledzenia błędów w JavaScript, a szczególnie przydatna jest, gdy piszemy coś w React.js albo Angular. Dzięki niej możesz łatwo sprawdzać logi i błędy, a nawet na żywo testować różne fragmenty swojego kodu. To naprawdę szybki sposób, żeby znaleźć problemy, bez potrzeby grzebania w całym kodzie aplikacji.

Pytanie 13

W programie stworzonym w języku C++ trzeba zadeklarować zmienną, która będzie przechowywać wartość rzeczywistą. Jakiego typu powinna być ta zmienna?

A. numeric
B. double
C. number
D. int
Typ zmiennej 'double' przechowuje liczby rzeczywiste (zmiennoprzecinkowe) w języku C++. Jest to najczęściej używany typ do operacji wymagających precyzji, takich jak obliczenia matematyczne czy fizyczne. Double oferuje większą dokładność niż 'float' i jest standardem w większości aplikacji.

Pytanie 14

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod2
B. Kod1
C. Kod4
D. Kod3
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 15

Jakie składniki powinien mieć plan projektu?

A. Tylko czas wykonania i budżet
B. Etapy projektu, ramy czasowe, zasoby i zadania
C. Wyłącznie etapy projektu
D. Terminy i zasoby ludzkie
Harmonogram projektu powinien zawierać etapy projektu, ramy czasowe, zasoby oraz zadania. Taka kompleksowa struktura umożliwia skuteczne zarządzanie projektem i pozwala na śledzenie postępów. Każdy etap harmonogramu powinien być dokładnie opisany, a zadania powinny być przypisane do odpowiednich członków zespołu. Uwzględnienie zasobów i ram czasowych pozwala na precyzyjne planowanie i minimalizuje ryzyko opóźnień. Harmonogram stanowi nieodłączny element projektów zarządzanych zarówno w modelu Waterfall, jak i Agile, dostarczając przejrzystość na każdym etapie realizacji.

Pytanie 16

Który z poniższych składników NIE jest konieczny do stworzenia klasy w C++?

A. Deklaracja atrybutów klasy
B. Definicja destruktora
C. Zastosowanie słowa kluczowego class
D. Definicja funkcji członkowskich klasy
Do utworzenia klasy w C++ nie jest wymagana definicja destruktora. Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana automatycznie w momencie zniszczenia obiektu, ale jego obecność jest opcjonalna. Klasy, które nie operują bezpośrednio na zasobach zewnętrznych, takich jak dynamiczna pamięć lub pliki, często nie potrzebują destruktora, ponieważ domyślny destruktor generowany przez kompilator jest wystarczający. Aby utworzyć klasę, wystarczy deklaracja pól i metod oraz użycie słowa kluczowego 'class'. To sprawia, że C++ pozwala na szybkie definiowanie prostych klas, które można później rozwijać w miarę potrzeby.

Pytanie 17

Który komponent systemu komputerowego zajmuje się transferem danych pomiędzy procesorem a pamięcią RAM?

A. Kontroler DMA
B. Mostek północny (Northbridge)
C. Zasilacz
D. Karta graficzna
Mostek północny, znany również jako Northbridge, jest kluczowym elementem architektury komputerowej, który odpowiada za komunikację pomiędzy procesorem a pamięcią RAM. Jego głównym zadaniem jest koordynowanie przepływu danych w systemie oraz zapewnienie szybkiego dostępu do pamięci, co jest niezbędne dla wydajności całego systemu. Mostek północny jest odpowiedzialny za zarządzanie magistralami danych, a także interfejsami, takimi jak PCI Express, które łączą różne komponenty. Dzięki zastosowaniu standardów, takich jak DDR (Double Data Rate), mostek północny umożliwia efektywne przesyłanie danych w wysokiej prędkości. Praktycznym przykładem działania mostka północnego jest sytuacja, kiedy procesor potrzebuje załadować dane z pamięci RAM do rejestrów – mostek północny zarządza tym procesem, minimalizując opóźnienia i maksymalizując wydajność. W nowoczesnych systemach komputerowych mostek północny jest często zintegrowany z procesorem, co dodatkowo zwiększa efektywność komunikacji oraz zmniejsza czas dostępu do danych.

Pytanie 18

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. SharpDevelop
B. Ms Visual Studio
C. NetBeans
D. PyCharm
NetBeans to środowisko IDE dedykowane do programowania aplikacji desktopowych w języku Java. Obsługuje różne projekty, w tym aplikacje graficzne, serwisy sieciowe i narzędzia analityczne.

Pytanie 19

Kod XAML zaprezentowany powyżej zostanie wyświetlony jako:

Ilustracja do pytania
A. B
B. D
C. A
D. C
Kod XAML zostanie wyrenderowany jako element D, co oznacza, że spełnia wszystkie warunki formatowania i układu graficznego zgodne z przedstawionym rysunkiem. XAML to język znaczników do projektowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF, UWP i Xamarin.

Pytanie 20

Prezentowana metoda jest realizacją algorytmu

Ilustracja do pytania
A. sprawdzającego, czy dany ciąg jest palindromem
B. wyszukującego literę w ciągu
C. sortującego ciąg od znaku o najniższym kodzie ASCII do znaku o najwyższym kodzie
D. odwracającego ciąg
Fajnie, że zajmujesz się algorytmami! W tym przypadku chodzi o odwracanie napisu, czyli taki myk, żeby ostatni znak stał się pierwszym, a pierwszy ostatnim. To jedna z tych podstawowych rzeczy, które są przydatne w programowaniu. Wiesz, takie operacje na tekstach są przydatne w różnych sytuacjach, jak szyfrowanie czy nawet analiza danych. Trochę jak układanie puzzli, tylko z literami!

Pytanie 21

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Sortowanie szybkie
B. Wyświetlenie elementów
C. Wyszukiwanie metodą binarną
D. Sortowanie bąbelkowe
Wypisanie elementów tablicy ma złożoność O(n), bo po prostu przechodzimy przez tablicę raz. Wyszukiwanie binarne, z drugiej strony, to coś, co ma złożoność O(log n) i działa w posortowanej tablicy – nie ma tu mowy o sortowaniu. A jeśli chodzi o sortowanie szybkie, to jego złożoność to O(n log n) i jest jednym z najszybszych sposobów sortowania. Więc nie pomylić sortowania z wyszukiwaniem, bo to dwie różne bajki.

Pytanie 22

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Git
B. Bugzilla
C. Trello
D. Jira
Git to system kontroli wersji, który pozwala na śledzenie zmian w kodzie źródłowym. Jest to narzędzie szeroko stosowane w zespołach programistycznych, umożliwiające współpracę i zarządzanie historią projektu.

Pytanie 23

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 3
C. Kod 4
D. Kod 1
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia koncepcji abstrakcji i dziedziczenia w programowaniu obiektowym Klasa abstrakcyjna w języku Java definiuje metody abstrakcyjne które muszą być zaimplementowane w każdej klasie dziedziczącej Jest to kluczowa zasada która pozwala na tworzenie elastycznych i rozszerzalnych struktur kodu Odpowiedzi które nie implementują wymaganych metod Pole i Obwod w klasie Prostokąt łamią tę zasadę Kod 2 pomija implementację metody Obwod co oznacza że klasa Prostokąt pozostaje niekompletna i nie może być instancjonowana Inne podejścia jak te w Kodzie 3 zmieniają nazwę metod na LiczPole i LiczObwod co nie spełnia kontraktu zdefiniowanego przez klasę Figura ponieważ nie zachowuje integralności interfejsu klasy bazowej Próbując używać abstrakcyjnych metod z implementacją jak w Kodzie 4 łamiemy fundamentalne zasady projektowania obiektowego Zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe przy projektowaniu aplikacji które wymagają skalowalności i łatwości utrzymania Praktykując poprawne stosowanie abstrakcji możemy tworzyć kod który jest bardziej modularny elastyczny i odporny na zmiany co prowadzi do bardziej efektywnego procesu rozwoju oprogramowania

Pytanie 24

Jaką rolę odgrywa pamięć operacyjna (RAM) w komputerowym systemie?

A. Umożliwienie tworzenia kopii zapasowej danych użytkownika
B. Zarządzanie transferem danych pomiędzy urządzeniami wejścia/wyjścia
C. Tymczasowe magazynowanie danych i instrukcji dla procesora
D. Trwałe przechowywanie systemu operacyjnego
Pamięć operacyjna, znana jako RAM (Random Access Memory), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komputerowego. Jej głównym zadaniem jest tymczasowe przechowywanie danych i instrukcji, które są niezbędne dla procesora w trakcie wykonywania programów. Kiedy uruchamiamy aplikację, jej kod oraz dane są ładowane z pamięci masowej (np. dysku twardego) do pamięci RAM, co umożliwia szybki dostęp do nich przez procesor. Dzięki dużej prędkości działania pamięć operacyjna znacząco przyspiesza procesy obliczeniowe, ponieważ operacje na danych przechowywanych w RAM są wielokrotnie szybsze niż na danych znajdujących się na dysku twardym. Współczesne komputery często wyposażone są w kilka gigabajtów pamięci RAM, co pozwala na efektywne zarządzanie wieloma uruchomionymi aplikacjami jednocześnie. Standardy takie jak DDR4 i DDR5 określają nie tylko wydajność, ale również szybkość przesyłania danych, co ma kluczowe znaczenie w kontekście wydajności systemu komputerowego. W efekcie, pamięć operacyjna jest niezbędna do płynnego działania systemu operacyjnego oraz aplikacji, a jej pojemność i szybkość mają bezpośredni wpływ na ogólną wydajność komputera.

Pytanie 25

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. tablica
B. stos
C. kolejka FIFO
D. drzewo binarne
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.

Pytanie 26

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 2 osoby
C. 5 osób
D. 1 osobę
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 27

Która z wymienionych metod może pomóc w walce z uzależnieniem od internetu?

A. Używanie komputera jedynie w nocy
B. Zainstalowanie większej ilości aplikacji rozrywkowych
C. Zwiększenie czasu spędzanego na mediach społecznościowych
D. Wprowadzenie systematycznych przerw od używania urządzeń cyfrowych
Wprowadzenie regularnych przerw od korzystania z urządzeń cyfrowych pomaga przeciwdziałać uzależnieniu od internetu. Regularne odstawienie urządzeń pozwala na regenerację, zmniejsza ryzyko nadmiernej ekspozycji na treści cyfrowe i pozwala na większą interakcję z rzeczywistym otoczeniem. Przerwy te pomagają w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej, poprawiają koncentrację oraz jakość snu.

Pytanie 28

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
B. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
C. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
D. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
Dzielenie programu na funkcje (lub metody) jest jedną z kluczowych zasad programowania strukturalnego i obiektowego. Funkcje pozwalają na podzielenie dużych bloków kodu na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania i ponownego wykorzystania fragmenty. Dzięki temu kod jest bardziej czytelny, zrozumiały i łatwiejszy do testowania. Ułatwia to także proces debugowania, ponieważ błędy można izolować w konkretnych funkcjach, zamiast przeszukiwać cały program. Ponadto funkcje umożliwiają wielokrotne używanie tego samego fragmentu kodu, co zwiększa efektywność i eliminuje konieczność powielania kodu, zmniejszając ryzyko błędów.

Pytanie 29

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy funkcjonalne
B. Testy obciążeniowe
C. Testy użyteczności
D. Testy zgodności
Testy obciążeniowe skupiają się na sprawdzaniu, jak aplikacja działa pod dużym ruchem lub obciążeniem, co pozwala ocenić jej wydajność, ale nie dotyczy to bezpośrednio doświadczeń użytkownika. Testy funkcjonalne mają na celu sprawdzenie, czy poszczególne funkcje aplikacji działają zgodnie z założeniami, ale nie badają wygody użytkowania. Testy zgodności natomiast weryfikują, czy aplikacja spełnia określone normy i standardy, co ma niewiele wspólnego z oceną użyteczności aplikacji przez użytkownika końcowego.

Pytanie 30

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do zakładania nowego repozytorium
B. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
C. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
D. Do usuwania zmian w repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 31

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. NetBeans
B. Eclipse
C. PyCharm
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 32

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
B. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
C. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
D. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
Tylko otwieranie i zamykanie plików to zbyt ograniczone podejście – zapis i odczyt są równie istotne w pracy z plikami. Usuwanie i tworzenie nowych plików to dodatkowe operacje, ale nie należą do podstawowych operacji na plikach otwartych do przetwarzania. Zmiana rozszerzenia plików w trakcie działania programu to specyficzna operacja, która nie jest częścią podstawowych operacji plikowych – może być realizowana jako część bardziej złożonych aplikacji, ale nie należy do podstawowych funkcji pracy z plikami.

Pytanie 33

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa3
B. nazwa1
C. nazwa4
D. nazwa2
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 34

W pokazanych fragmentach kodu zdefiniowano funkcję pod nazwą fun1. W tej funkcji należy zaimplementować obsługę

Ilustracja do pytania
A. aplikacji po wystąpieniu zdarzenia utraty focusa przez pole opcji
B. inicjacji elementów interfejsu użytkownika
C. naciśnięcia przycisku zatwierdzającego dialog
D. usunięcia kontrolek z pamięci RAM
Obsługa zdarzeń związanych z przyciskami zatwierdzającymi dialogi jest kluczową częścią interakcji użytkownika z aplikacją. W wielu środowiskach programistycznych, takich jak JavaScript, C# czy Java, przyciski te wywołują funkcje obsługi zdarzeń (event handlers), które mogą walidować dane, przetwarzać informacje lub wykonywać inne działania po naciśnięciu przycisku. Implementacja funkcji obsługującej przycisk jest nieodzowna w aplikacjach graficznych, gdzie interakcja z użytkownikiem wymaga dynamicznego reagowania na jego działania. Dzięki temu aplikacje stają się bardziej interaktywne i responsywne, co zwiększa komfort użytkownika i poprawia ogólną użyteczność oprogramowania.

Pytanie 35

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji
B. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
C. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
D. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją
Kompilator zamienia kod źródłowy na język maszynowy zanim program się uruchomi. W efekcie dostajemy plik wykonywalny, taki jak .exe w Windowsie. To fajne, bo po skompilowaniu aplikacja działa samodzielnie i nie potrzeba jej tłumaczyć od nowa. Dzięki temu programy, które są skompilowane, są zazwyczaj dużo szybsze i lepiej zoptymalizowane niż te, które są interpretowane. Warto wiedzieć, że kompilatory są wykorzystywane w językach takich jak C, C++ czy Java. Kompilacja ma też tę zaletę, że można wykrywać błędy jeszcze przed uruchomieniem programu, co jest naprawdę przydatne.

Pytanie 36

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. przełącznik
B. listę rozwijaną
C. stepper
D. suwak
Kod XML/XAML definiuje przełącznik (Switch), który jest standardową kontrolką używaną do reprezentowania dwustanowego wyboru (włącz/wyłącz). Jest to często stosowane w aplikacjach mobilnych i desktopowych do aktywowania i dezaktywowania funkcji. W XAML przełącznik jest łatwy do skonfigurowania za pomocą atrybutu 'IsToggled', co umożliwia programistom szybkie zarządzanie stanem kontrolki.

Pytanie 37

Mobilna aplikacja przedstawia listę, w której każdy element można dotknąć palcem, aby zobaczyć jego detale. Zdarzenie, które odpowiada tej czynności, to

A. button clicked.
B. value changed.
C. tapped.
D. toggled.
Zdarzenie 'tapped' oznacza, że stuknęliśmy w coś na liście na naszym telefonie. To takie podstawowe zdarzenie, które przydaje się w aplikacjach mobilnych. Dzięki temu możemy wchodzić w interakcje z różnymi elementami, na przykład, gdy klikniemy na coś w liście, pojawią się dodatkowe szczegóły. Ta obsługa zdarzeń 'tap' jest naprawdę ważna w aplikacjach mobilnych, bo to w zasadzie główny sposób, w jaki poruszamy się po interfejsie.

Pytanie 38

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
B. Gdy poszkodowany nie oddycha
C. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
D. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 39

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
B. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
C. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych
D. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
Moim zdaniem, zapewnienie stabilności ciała poszkodowanego jest ważne, ale nie można o tym zapominać, że najpierw powinno się zlikwidować zagrożenia. Jasne, że lepsze oświetlenie miejsca wypadku zwiększa widoczność, ale nie jest to najważniejsze, gdy są wokół niebezpieczne przedmioty. No i jasne, że użycie sterylnych materiałów do opatrunków ma znaczenie, ale w tej sytuacji nie pomaga w usuwaniu zagrożeń wokół.

Pytanie 40

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Photoshop
B. Word
C. Jira
D. Trello
Trello to narzędzie do zarządzania projektami, które wykorzystuje tablice kanban do organizacji i monitorowania zadań. Użytkownicy mogą tworzyć karty reprezentujące poszczególne zadania, które następnie są przenoszone między kolumnami odzwierciedlającymi etapy realizacji. Dzięki swojej prostocie i intuicyjności Trello jest szeroko stosowane zarówno w małych zespołach, jak i dużych organizacjach. Umożliwia efektywne zarządzanie projektami, planowanie sprintów oraz monitorowanie bieżącego statusu prac. Tablice kanban pomagają wizualizować przepływ pracy, co ułatwia identyfikację wąskich gardeł i zarządzanie priorytetami.