Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik budowy dróg
  • Kwalifikacja: BUD.13 - Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
  • Data rozpoczęcia: 2 czerwca 2025 06:12
  • Data zakończenia: 2 czerwca 2025 06:28

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który składnik układu tłokowo-korbowego przekształca ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy?

A. Komora spalania
B. Wał korbowy
C. Pierścień zgarniający
D. Koło zamachowe
Wał korbowy to naprawdę ważny element w silniku. Przekształca ruch tłoka, który porusza się w górę i w dół w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w ruch obrotowy. Bez niego silnik by nie działał jak powinien. To dzięki wałowi korbowemu energia z ciśnienia gazów w komorze spalania jest zamieniana na ruch, który później napędza inne części silnika, takie jak wałek rozrządu czy koło zamachowe. Spotykamy wał korbowy w różnych silnikach – od samochodów, przez samoloty, aż po maszyny przemysłowe. Wały korbowe są projektowane zgodnie z normami, co sprawia, że są niezawodne i efektywne, co jest bardzo ważne dla właściwego działania silnika.

Pytanie 2

Przygotowując spycharkę do dłuższego postoju, co należy dodać do paliwa?

A. eter
B. detergent
C. denaturat
D. stabilizator
Dodawanie eteru, denaturatu lub detergentu do paliwa spycharki przed długim postoju to podejścia, które mogą prowadzić do poważnych problemów. Eter, jako substancja lotna, może powodować szybkie wyparowywanie paliwa, co prowadzi do obniżenia jego jakości oraz ryzyka powstania niebezpiecznych oparów. Denaturat, z kolei, jest alkoholem, który nie jest przeznaczony do silników spalinowych i jego wprowadzenie do paliwa może prowadzić do uszkodzenia układu paliwowego oraz silnika. Wiele osób mylnie sądzi, że takie substancje mogą poprawić efektywność paliwa, jednak są to błędne założenia, które mogą skutkować drobnymi oraz poważnymi awariami. Detergenty, mimo że są powszechnie stosowane w różnych branżach do czyszczenia, nie są właściwymi składnikami paliwowym silników spalinowych, a ich użycie w tym kontekście może prowadzić do gromadzenia się osadów w systemie zasilania. W praktyce, stosując niewłaściwe dodatki, można nie tylko zniweczyć efekty konserwacji, ale również narazić maszynę na poważne uszkodzenia, co generuje dodatkowe koszty napraw. Z tego powodu, ważne jest, aby przy przygotowywaniu maszyny do postoju stosować jedynie sprawdzone i zalecane przez producentów dodatki, takie jak stabilizatory, a unikać eksperymentowania z nieznanymi substancjami.

Pytanie 3

Zanim nałożysz warstwę betonu asfaltowego, podbudowę z kruszywa stabilizowanego mechanicznie powinno się

A. skropić emulsją asfaltową
B. posypać piaskiem łamanym
C. pokryć cementem
D. nawilżyć wodą
Skropienie podbudowy zasadniczej z kruszywa stabilizowanego mechanicznie emulsją asfaltową jest kluczowym etapem przed nałożeniem warstwy betonu asfaltowego. Emulsja asfaltowa działa jako gruntujący środek, który poprawia przyczepność między warstwą podbudowy a nawierzchnią asfaltową. Dzięki swoim właściwościom, emulsja wnika w pory kruszywa, co skutkuje lepszym związaniem obu warstw. W praktyce, stosowanie emulsji asfaltowej zmniejsza ryzyko powstania szczelin i pęknięć, które mogą wynikać z nieodpowiedniego połączenia materiałów. W budownictwie drogowym, zgodnie z normami PN-EN 13108-1, stosowanie takich środków gruntujących jest zalecane jako element zapewniający długowieczność i trwałość nawierzchni. Przykładowo, wprowadzając emulsję na powierzchnię podbudowy, można realizować projekty drogowe, które wymagają wysokiej jakości i trwałych rozwiązań, co przekłada się na zmniejszenie kosztów utrzymania nawierzchni w przyszłości.

Pytanie 4

Kiedy należy ponownie wprowadzić do użytku maszynę, która była wcześniej użytkowana?

A. po jej przechowywaniu
B. po wykonaniu głównej naprawy
C. po jej odnowieniu
D. po wymianie oleju oraz filtrów
Wybór odpowiedzi o magazynowaniu maszyny nie jest do końca na miejscu. To tylko etap trzymania sprzętu, a nie jego aktywnego używania czy konserwacji. Przed magazynowaniem powinny być przeprowadzone odpowiednie procedury, żeby chronić maszyny przed korozją czy innymi szkodami, ale to nie zapewnia jakości ich działania. Co do wymiany oleju i filtrów, to jest to standardowa praktyka, która pozwala na prawidłowe funkcjonowanie jednostki napędowej. Ale sama wymiana oleju nie wystarczy, żeby naprawić szkody powstałe w wyniku długotrwałej eksploatacji, dlatego ta odpowiedź nie jest odpowiednia, jeśli chodzi o ponowne docieranie. Malowanie maszyny, mimo że wygląda ładnie i chroni przed rdzą, nie wpływa na jej właściwości mechaniczne ani nie przywraca funkcjonalności. Typowym błędem jest mylenie zwykłych działań konserwacyjnych z bardziej zaawansowanymi naprawami, które są potrzebne przy naprawie głównej. Dlatego, żeby maszyna działała jak najlepiej, trzeba regularnie sprawdzać jej stan techniczny i stosować się do najlepszych praktyk w branży.

Pytanie 5

Dylatacje w budowie mostu wprowadza się, aby uniknąć przekazywania

A. drgań wynikających z ruchu pojazdów na przyczółki
B. sił hamujących na belki nośne
C. obciążeń generowanych przez ruch pojazdów na łożyska i na przyczółki
D. sił wynikających z wahań temperatury oraz skurczu betonu na inne elementy konstrukcyjne mostu
Zrozumienie, dlaczego inne odpowiedzi są błędne, wymaga analizy, w jaki sposób siły i obciążenia działają na mosty. W pierwszej koncepcji, twierdzenie, że dylatacje służą do zapobiegania drganiom powstałym w wyniku ruchu pojazdów na przyczółki, pomija kluczową rolę, jaką dylatacje mają w kontekście zarządzania odkształceniami termicznymi. Drgania mogą być absorbowane poprzez różne metody, takie jak tłumienie, a niekoniecznie przez dylatacje. Kolejna błędna interpretacja wskazuje na obciążenia powstałe w wyniku ruchu pojazdów na łożyska i na przyczółki. Chociaż te obciążenia są istotne w projektowaniu mostów, dylatacje nie służą do ich bezpośredniego przenoszenia, lecz raczej do zapewnienia odpowiedniej elastyczności konstrukcji, co jest zgodne z zasadami inżynierii. Ostatnia koncepcja, dotycząca sił hamowania na belki nośne, również jest myląca; dylatacje mają na celu redukcję naprężeń spowodowanych zmianami temperatury, a nie bezpośrednio przenoszenie sił hamowania. Zrozumienie roli dylatacji w kontekście ich funkcji w mostach jest kluczowe dla właściwego projektowania i eksploatacji obiektów inżynieryjnych, co jest fundamentalne w zgodności z normami budowlanymi i bezpieczeństwem użytkowników.

Pytanie 6

Procedura, która polega na sfrezowaniu starszej nawierzchni po wcześniejszym jej ogrzaniu, zmieszaniu tej nawierzchni z mieszanką korygującą oraz ewentualnym dodaniu komponentu regeneracyjnego do starego asfaltu, a następnie ponownym rozłożeniu i zagęszczeniu, nosi nazwę

A. termo profilowanie
B. remixing
C. powierzchniowe wzmocnienie
D. remixing plus
Odpowiedź 'remixing' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do specjalistycznego procesu, który dotyczy modernizacji istniejących nawierzchni asfaltowych. Proces ten polega na sfrezowaniu starej nawierzchni, co pozwala na usunięcie uszkodzeń oraz poprawę struktury podłoża. Następnie, po ogrzaniu i wymieszaniu starej mieszanki asfaltowej z nową mieszanką korygującą oraz ewentualnym dodatkiem środka regenerującego, stara nawierzchnia asfaltowa zostaje ponownie rozłożona i zagęszczona. Takie podejście pozwala na efektywne wykorzystanie istniejących materiałów, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz gospodarowania zasobami. Remixing jest szczególnie korzystny w kontekście renowacji dróg, ponieważ pozwala na znaczną redukcję kosztów oraz minimalizację odpadów. W praktyce, technologia ta jest często stosowana podczas remontów dróg miejskich, gdzie zminimalizowanie zakłóceń w ruchu jest kluczowe. Dodatkowo, proces ten może przyczynić się do zwiększenia trwałości nawierzchni, co w dłuższej perspektywie przynosi korzyści zarówno dla zarządców dróg, jak i użytkowników.

Pytanie 7

Podczas długiego przechowywania koparki tłoczyska siłowników powinny być

A. wsunięte wewnątrz siłowników
B. wysunięte na zewnątrz siłowników
C. owinięte taśmą montażową
D. pokryte farbą metalową
Wsunięcie tłoczysk wewnątrz siłowników podczas długotrwałego przechowywania ma kluczowe znaczenie dla ich trwałości i prawidłowego funkcjonowania. Tłoczyska wycofane do wnętrza siłowników są mniej narażone na korozję i uszkodzenia mechaniczne, które mogą wystąpić w wyniku kontaktu z czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, zanieczyszczenia czy zmiany temperatury. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zwraca się uwagę na konieczność stosowania właściwych praktyk konserwacyjnych i przechowalniczych, w celu zapewnienia długotrwałej niezawodności sprzętu. Dodatkowo, wsunięcie tłoczysk zapobiega ich odkształceniom, które mogą wystąpić, gdy są one wystawione na działanie sił, nawet w stanie spoczynku. Przykładem dobrej praktyki jest również regularne sprawdzanie stanu siłowników w celu wykrycia ewentualnych usterek czy nieprawidłowości, co powinno być częścią rutynowej konserwacji. Ponadto, takie podejście jest zgodne z zaleceniami producentów sprzętu budowlanego, którzy często podkreślają znaczenie przechowywania maszyn w odpowiednich warunkach, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia.

Pytanie 8

Podczas realizacji nasypu brakujące ilości ziemi są pozyskiwane w obrębie strefy robót drogowych?

A. z nasypu
B. z wykopu
C. z ukopu
D. z odkładu
Odpowiedź "z ukopu" jest prawidłowa, ponieważ ukop to obszar, z którego pobierane są masy ziemne, aby uzupełnić nasyp. W procesie budowy dróg, zwłaszcza w przypadku nasypów, istotne jest, aby w odpowiedni sposób zarządzać masami ziemnymi. Zasady te są zgodne z normami budowlanymi, które zalecają wykorzystanie ziemi z wykopów, by zapewnić stabilność konstrukcji. W praktyce, pozyskiwanie materiału z ukopu pozwala na efektywne zagospodarowanie gruntów, co jest kluczowe w kontekście minimalizacji kosztów związanych z transportem i redukcją wpływu na środowisko. Przykładowo, podczas budowy drogi ekspresowej, jeśli w obrębie pasa robót istnieją naturalne wzniesienia, ich ekshumacja może dostarczyć potrzebnych mas ziemnych, które następnie zostaną użyte do formowania nasypu. Tego rodzaju praktyka jest zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju w inżynierii lądowej, gdzie dąży się do wykorzystania lokalnych materiałów w jak największym stopniu.

Pytanie 9

Podłoże gruntowe, które może być wykorzystane do budowy nawierzchni drogowej bez potrzeby jego wzmacniania, to grunty

A. niewysadzinowe
B. wysadzinowe
C. organiczne
D. nawodnione
Grunty niewysadzinowe charakteryzują się stabilnością i odpornością na zmiany objętości pod wpływem wilgoci, co czyni je odpowiednimi do podłoża konstrukcyjnego. W praktyce oznacza to, że nie ulegają one deformacjom ani osiadaniu, co jest kluczowe dla zapewnienia trwałości nawierzchni drogowej. Użycie gruntów niewysadzinowych minimalizuje ryzyko wystąpienia problemów związanych z osiadaniami i pęknięciami nawierzchni, które mogą prowadzić do kosztownych napraw. Przykładami gruntów niewysadzinowych są piaski, żwiry oraz niektóre rodzaje glin, które spełniają normy określone w polskich standardach budowlanych, takich jak PN-EN 1997-1. Przy projektowaniu nawierzchni drogowych, specjaliści często przeprowadzają badania geotechniczne w celu oceny właściwości gruntu, co pozwala na optymalne zaprojektowanie konstrukcji w zależności od jego charakterystyki.

Pytanie 10

Do usunięcia 100 m2 warstwy humusu o wysokości 10 cm robotnicy potrzebują 20 r-g. Jaką powierzchnię humusu o tej samej wysokości będą w stanie usunąć w trakcie jednego ośmiogodzinnego dnia pracy?

A. 25 m2
B. 10 m2
C. 40 m2
D. 80 m2
Wybór błędnych odpowiedzi sugeruje niepełne zrozumienie zasad obliczania objętości humusu oraz nieprawidłowe wykorzystanie jednostek miary. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 80 m2, 25 m2 lub 10 m2 wynikają z mylnych obliczeń dotyczących objętości usuwanego materiału lub niewłaściwego przeliczenia roboczogodzin na obszar usuniętej powierzchni. Istotne jest zrozumienie, że objętość materiału można przeliczyć na powierzchnię przy pomocy grubości warstwy. Przy grubości 10 cm i 100 m2 powierzchni, objętość wynosi 10 m3. Następnie, jeśli robotnicy potrzebują 20 r-g na usunięcie tej objętości, to usuwają oni 0,5 m3 na godzinę, co jest kluczowym punktem do dalszych obliczeń. Zbierając wszystkie te informacje, można ustalić, że w ciągu jednego dnia roboczego (8 godzin) zdołają usunąć 4 m3 humusu, co przelicza się na 40 m2 obszaru. Typowym błędem w myśleniu jest pomijanie relacji między objętością a powierzchnią, jak również nieprawidłowe interpretowanie jednostek miary, co prowadzi do przekłamań w obliczeniach. W praktyce budowlanej, zdolność do dokładnego obliczania takich wartości ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania projektem oraz minimalizacji kosztów związanych z pracami ziemnymi.

Pytanie 11

Który materiał jest użyteczny do tworzenia warstwy drenażowej?

A. Piasek pylasty
B. Pył piaszczysty
C. Ił pylasty
D. Piasek żwirowy
Piasek żwirowy to materiał, który odgrywa kluczową rolę w tworzeniu warstw odsączających w budownictwie i inżynierii lądowej. Dzięki swojej strukturze, składającej się z ziaren o różnych rozmiarach, piasek żwirowy zapewnia doskonałe właściwości filtracyjne i hydrauliczne. Jego zastosowanie w systemach odwadniających pozwala na skuteczne odprowadzenie wód gruntowych, co jest szczególnie istotne w przypadku budynków i struktur inżynieryjnych. W praktyce, piasek żwirowy jest często używany jako warstwa podłoża w fundamentach, drenażach oraz w systemach zagospodarowania wód opadowych. Zgodnie z normami budowlanymi, takich jak PN-EN 13242, piasek żwirowy powinien spełniać określone parametry jakościowe, co wpływa na jego efektywność w działaniu. Dodatkowo, zastosowanie tego materiału sprzyja zwiększeniu trwałości budowli, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa konstrukcji oraz minimalizacji ryzyka związanych z wodami gruntowymi, jak np. erozja czy osiadanie gruntu.

Pytanie 12

Wydzielenie chodnika, na którym będą realizowane prace remontowe, powinno być przeprowadzone

A. pachołkami drogowymi
B. taśmą ostrzegawczą
C. podwójną zaporą drogową
D. separatorami ruchu
Wybór taśmy ostrzegawczej jako formy wygrodzenia chodnika, na którym prowadzone są prace remontowe, może wydawać się prostym i szybkim rozwiązaniem, jednak w praktyce nie jest to wystarczająco skuteczne zabezpieczenie. Taśma ostrzegawcza, mimo że jest widoczna, nie stanowi fizycznej bariery, co oznacza, że piesi mogą łatwo ją przekroczyć, co zwiększa ryzyko wypadków. W kontekście bezpieczeństwa publicznego, taśma nie spełnia wymogów, które są kluczowe dla ochrony zarówno osób wykonujących prace, jak i przechodniów. Z kolei pachołki drogowe, choć bardziej solidne, mogą być łatwo przesuwane i nie zapewniają odpowiedniego poziomu ochrony przed potencjalnymi zagrożeniami, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Dodatkowo, użycie separatorów ruchu zamiast podwójnej zapory drogowej również jest niewłaściwe, ponieważ ich głównym celem jest kontrolowanie ruchu pojazdów, a nie wydzielanie stref robót. W praktyce, wykorzystywanie nieodpowiednich metod zabezpieczeń prowadzi do poważnych konsekwencji, w tym wypadków, co pokazuje konieczność stosowania odpowiednich norm i standardów, takich jak te określone w krajowych przepisach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz organizacji robót budowlanych.

Pytanie 13

Jakie rodzaje gruntów można bez zastrzeżeń wykorzystać do budowy nasypów drogowych?

A. Żużle wielkopiecowe
B. Żwiry i pospółki
C. Popioły lotne
D. Gliny piaszczyste
Żwiry i pospółki są materiałami, które wykazują doskonałe właściwości mechaniczne i fizyczne, co czyni je idealnymi do stosowania w budowie nasypów drogowych. Dzięki swojej naturalnej gradacji, charakteryzują się dobrą przepuszczalnością wody, co zmniejsza ryzyko powstawania wód gruntowych, które mogą wpływać na stabilność nasypu. Żwiry posiadają wysoką nośność, co pozwala na bezpieczne użytkowanie dróg eksploatowanych przez ciężki ruch. W praktyce, żwiry często stosuje się do budowy podstawy dróg, wzmocnień i jako materiał do stabilizacji gruntów. Normy dotyczące budowy dróg, takie jak PN-EN 13285, wskazują na konieczność użycia odpowiednich materiałów, co dodatkowo podkreśla znaczenie żwirów i pospólek w inżynierii lądowej. Stosowanie tych materiałów w budowie nasypów przyczynia się do trwałości i bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, co jest kluczowe dla wydajności transportu.

Pytanie 14

Regeneracja maszyny, która była wcześniej używana, powinna następować po

A. wymianie oleju oraz filtrów.
B. naprawie głównej.
C. malowaniu.
D. przechowywaniu.
Wybór odpowiedzi związany z magazynowaniem, wymianą oleju i filtrów, czy malowaniem nie uwzględnia kluczowych aspektów związanych z eksploatacją maszyny po przeprowadzeniu poważnych napraw. Magazynowanie maszyny powinno odbywać się w warunkach sprzyjających jej ochronie przed korozją i innymi czynnikami zewnętrznymi, jednak nie ma bezpośredniego związku z procesem docierania, który ma na celu optymalizację jej pracy. Wymiana oleju i filtrów, chociaż jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania maszyny, zazwyczaj ma miejsce w regularnych odstępach czasu, a niekoniecznie po naprawach głównych. Nie jest to etap, który wymaga docierania i precyzyjnego dostosowania ustawień. Malowanie maszyny, chociaż może poprawić jej estetykę i zabezpieczyć przed czynnikami atmosferycznymi, również nie jest związane z procesem docierania. Typowym błędem myślowym jest mylenie procedur konserwacyjnych z procesami wymagającymi ścisłego przestrzegania technik dostosowawczych, które są kluczowe do prawidłowego funkcjonowania po naprawach. Każdy z tych procesów ma swoje miejsce w cyklu życia maszyny, ale tylko naprawa główna wymaga późniejszego docierania dla osiągnięcia optymalnych wyników operacyjnych.

Pytanie 15

Ile ton nieregularnej kostki kamiennej wciągnięto w obramowanie chodnika o długości 100 m oraz szerokości 2 m, jeśli do wykonania obramowania 100 m2 chodnika potrzebne było 19,05 t?

A. 19,05 t
B. 390,00 t
C. 190,50 t
D. 38,10 t
Aby obliczyć ilość kostki kamiennej nieregularnej potrzebnej do obramowania chodnika, najpierw należy ustalić powierzchnię obramowania. W tym przypadku obramowanie ma długość 100 m i szerokość 2 m, co daje łączną powierzchnię 200 m² (100 m * 2 m). Z danych wynika, że do wykonania obramowania o powierzchni 100 m² potrzebne jest 19,05 t kostki. W związku z tym, aby obliczyć ilość potrzebną do 200 m², należy proporcjonalnie zwiększyć tę wartość. Wykonujemy obliczenie: 19,05 t * 2 = 38,10 t. Ostatecznie, do wykonania obramowania o wymiarach 100 m x 2 m potrzebujemy 38,10 t kostki kamiennej. Tego typu obliczenia są typowe w branży budowlanej, gdzie precyzyjne oszacowanie materiałów jest kluczowe dla efektywności kosztowej projektu, a także dla zminimalizowania odpadów. Dlatego też stosowanie przeliczeń opartych na standardowych danych dotyczących zużycia materiałów jest zalecane w dobrych praktykach inżynieryjnych.

Pytanie 16

Częścią pasa ruchu, która obejmuje jezdnię z poboczami lub chodnikami, zatokami, pasami awaryjnymi oraz pasem oddzielającym, jest

A. nasyp ziemny
B. korpus drogowy
C. podłoże drogowe
D. korona drogi
Poprawna odpowiedź 'korona drogi' odnosi się do górnej części pasa drogowego, która obejmuje jezdnię oraz otaczające ją elementy, takie jak pobocza, chodniki, zatoki, pasy awaryjne oraz pas dzielący. Korona drogi to obszar, który jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg. Zgodnie z normami budowy dróg, korona drogi powinna być odpowiednio zaprojektowana, aby zapewnić właściwy spadek, co umożliwia efektywne odprowadzanie wody deszczowej. W praktyce, dobrze zaprojektowana korona drogi minimalizuje ryzyko aquaplaningu, a także zwiększa trwałość nawierzchni. W przypadku dróg o dużym natężeniu ruchu, korona drogi musi być dostosowana do wymogów transportu, uwzględniając różne rodzaje pojazdów. Dobrym przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie nowych odcinków dróg, gdzie szczegółowe analizy topograficzne oraz hydrologiczne wpływają na kształtowanie korony drogi. Właściwe zarządzanie tym elementem infrastruktury drogowej ma zasadnicze znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komfortu podróżowania.

Pytanie 17

Jaką maszynę należy zastosować do wprowadzenia betonu asfaltowego w warstwę ścieralną nawierzchni drogowej?

A. Skrapiarkę bitumu
B. Rozściełacz
C. Betonowóz
D. Pompę do betonu
Rozściełacz to specjalistyczna maszyna budowlana, która jest kluczowa w procesie układania nawierzchni drogowych, w tym wbudowywania betonu asfaltowego w warstwę ścieralną. Jego główną funkcją jest równomierne rozprowadzanie mieszanki asfaltowej na przygotowanej podbudowie, co zapewnia odpowiednią grubość i jednorodność warstwy. Rozściełacze są projektowane tak, aby minimalizować straty materiału oraz umożliwiać precyzyjne dostosowanie grubości warstwy asfaltowej do wymagań technicznych. Przykładem zastosowania rozściełacza może być budowa nowej drogi, gdzie wymagana jest dokładność w ułożeniu warstwy asfaltowej, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni. W branży budowlanej stosuje się normy dotyczące jakości materiałów i technologii, takie jak PN-EN 13108-1, które precyzują wymagania dla asfaltów i ich zastosowania. Dobre praktyki w zakresie układania nawierzchni drogowych podkreślają znaczenie użycia odpowiednich maszyn, jak rozściełacze, aby osiągnąć optymalne rezultaty w budowie dróg.

Pytanie 18

Jaka jest łączna grubość górnych warstw konstrukcji nawierzchni drogi ekspresowej, jeśli grubości poszczególnych warstw są takie, jak podano w tabeli?

Mieszanka mineralno-asfaltowa SMA 0/11,24 cm
Beton asfaltowy 0/208 cm
Beton asfaltowy 0/2517 cm
Kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie20 cm
Grunt stabilizowany cementem R=2,5 MPa25 cm
Warstwa mrozoochronna15 cm

A. 89 cm
B. 74 cm
C. 49 cm
D. 29 cm
Jeśli wybrałeś coś innego niż 49 cm, to wydaje mi się, że mogłeś się zgubić w obliczeniach dotyczących grubości warstw drogowych. Odpowiedzi takie jak 29 cm czy 74 cm mogą być efektem niewłaściwego zsumowania grubości różnych warstw albo błędnych założeń. Często ludzie zapominają uwzględnić wszystkie warstwy nawierzchni lub po prostu nie doceniają ich grubości. Na przykład, jeśli ktoś policzy tylko warstwę ścieralną, to może pomyśleć, że 29 cm to wystarczająca grubość, a zapomina o innych ważnych warstwach, jak wiążąca czy podbudowa, które są kluczowe dla stabilności całej nawierzchni. Z kolei odpowiedź 89 cm może sugerować, że ktoś źle dodał warstwy albo wziął pod uwagę dodatkowe, które nie są typowe w standardowych projektach drogowych. Warto pamiętać, że przy projektowaniu nawierzchni drogi musimy się opierać na ustalonych normach i standardach, żeby wszystko działało jak należy i droga była bezpieczna na długie lata.

Pytanie 19

Do systemu odwodnienia powierzchniowego drogi zaliczamy

A. studnie chłonne.
B. dreny podłużne.
C. rowy przydrożne.
D. sączki poprzeczne.
Rowy przydrożne stanowią kluczowy element odwodnienia powierzchniowego, mającego na celu skuteczne odprowadzanie wód opadowych z nawierzchni dróg oraz terenów przyległych. Działają na zasadzie gromadzenia i kierowania wód wzdłuż drogi, co zapobiega ich gromadzeniu się na jezdni i ogranicza ryzyko powstawania niebezpiecznych sytuacji, takich jak aquaplaning. W praktyce, rowy te powinny być projektowane zgodnie z lokalnymi przepisami budowlanymi oraz z uwzględnieniem specyfiki terenu. Dobrą praktyką jest, aby rowy były regularnie kontrolowane i konserwowane, co zapewnia ich skuteczność. Dodatkowo, rowy przydrożne mogą być wyposażone w systemy filtracji, co pozwala na poprawę jakości wód odprowadzanych do środowiska. Ich zastosowanie w infrastrukturze drogowej wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ochronę środowiska naturalnego.

Pytanie 20

Oblicz pole powierzchni warstwy podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem o wysokości 15 cm, która została wykonana pod 10 miejscami parkingowymi o wymiarach 2,5 m x 5,0 m każde?

A. 125,00 m2
B. 187,50 m2
C. 12,50 m2
D. 18,75 m2
Aby obliczyć powierzchnię warstwy podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem, należy najpierw obliczyć całkowitą powierzchnię miejsc postojowych. Każde miejsce postojowe ma wymiary 2,5 m na 5,0 m, co daje pojedynczą powierzchnię równą 12,5 m² (2,5 m * 5,0 m). Ponieważ mamy 10 miejsc postojowych, całkowita powierzchnia wynosi 10 * 12,5 m² = 125 m². Grubość warstwy podbudowy (15 cm) nie wpływa na powierzchnię, ale jest istotna przy obliczaniu objętości materiału. Zastosowanie gruntu stabilizowanego cementem jako podbudowy jest zgodne z normami budowlanymi, które zalecają wykorzystanie tego materiału w celu poprawy nośności i trwałości powierzchni. Stabilizacja cementem pozwala na zwiększenie wytrzymałości gruntu, co jest szczególnie ważne w miejscach o dużym obciążeniu, takich jak parkingi. Zastosowanie tej technologii jest powszechne w inżynierii lądowej, a znajomość takich obliczeń jest niezbędna dla projektantów i wykonawców.

Pytanie 21

Przed ułożeniem warstwy podbudowy z kruszywa cementowanego, co należy zrobić z podłożem?

A. zwilżyć wodą
B. skropić emulsją asfaltową
C. skropić asfaltem upłynnionym
D. zwilżyć mleczkiem cementowym
Zastosowanie asfaltu upłynnionego, emulsji asfaltowej czy mleczka cementowego w przedrozłożeniu warstwy podbudowy z kruszywa stabilizowanego cementem jest niewłaściwe i niezgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi. Asfalt, zarówno w formie upłynnionej, jak i emulsji, jest materiałem, który ma na celu uszczelnienie i ochronę podłoża, jednak jego stosowanie w tej fazie może doprowadzić do braku odpowiedniej interakcji między cementem a kruszywem, co wpływa negatywnie na proces wiązania. Mleczko cementowe, stosowane w innych zastosowaniach budowlanych, nie jest odpowiednie do wilgotnienia podłoża, ponieważ ma kompletnie inną funkcję, której celem jest poprawa spoiny cementowej. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że każdy materiał uszczelniający lub wiążący jest również idealnym rozwiązaniem do przygotowania podłoża. Rzeczywistość jest taka, że zastosowanie tych metod może prowadzić do problemów, takich jak zmniejszona przyczepność czy nierównomierna struktura, co w efekcie zwiększa ryzyko uszkodzenia nawierzchni. Właściwe przygotowanie podłoża jest kluczowe dla stabilności i trwałości konstrukcji, dlatego przy wyborze metody nawilżania należy kierować się rzetelnymi standardami budowlanymi oraz doświadczeniem branżowym.

Pytanie 22

Jaką jednostkę w systemie elektrycznym można stosować, aby utrzymać stałą wartość napięcia niezależnie od prędkości obrotowej silnika?

A. mechanizm różnicowy
B. zawór bezpieczeństwa
C. regulator napięcia
D. przekładnia hydrokinetyczna
Regulator napięcia jest kluczowym elementem w systemach elektroenergetycznych, który zapewnia stabilność napięcia w instalacjach elektrycznych, niezależnie od obrotów silnika. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie wartości napięcia i w razie potrzeby dostosowywanie go do określonych parametrów. W praktyce, regulator napięcia stosuje się w generatorach oraz w układach zasilania, aby zapobiegać spadkom lub wzrostom napięcia, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń urządzeń elektrycznych. Dzięki zastosowaniu regulatorów, uzyskuje się nie tylko stabilną pracę maszyn, ale również poprawia się efektywność energetyczna. Na przykład, w systemach zasilania o zmiennym obciążeniu, jak w przypadku silników elektrycznych, regulacja napięcia pozwala na zminimalizowanie strat energii oraz zapewnienie optymalnych warunków pracy. W branży elektroenergetycznej stosuje się różne typy regulatorów napięcia, takie jak automatyczne regulatory napięcia (AVR) czy mikroprocesorowe systemy sterowania, które są zgodne z normami IEC 60034 i IEC 61000, co zapewnia ich wysoką jakość oraz niezawodność.

Pytanie 23

Aby ocenić stopień realizacji projektu oraz konieczność aktualizacji rozwiązań organizacyjnych, należy sprawdzić w

A. projekcie wykonawczym
B. harmonogramie inwestycji
C. dokumentach inwestora
D. projekcie budowlanym
Wybór niewłaściwych odpowiedzi na to pytanie często wynika z nieporozumienia dotyczącego roli poszczególnych dokumentów w procesie zarządzania projektami budowlanymi. Dokumenty inwestora, takie jak umowy czy specyfikacje, dostarczają informacji na temat wymagań i oczekiwań, ale same w sobie nie są narzędziem do monitorowania postępu realizacji. Chociaż mogą zawierać informacje o planowanych terminach, to nie dostarczają całościowego obrazu harmonogramu przedsięwzięcia. Projekt budowlany i wykonawczy są równie istotnymi elementami, ale ich głównym celem jest opisanie szczegółowych rozwiązań technicznych oraz architektonicznych, a nie bieżące śledzenie postępów. Projekty te mogą w rzeczywistości opóźniać aktualizacje dotyczące rozwiązań organizacyjnych, ponieważ są z reguły statyczne, a ich zmiany wymagają formalnych procedur. Typowym błędem myślowym jest założenie, że dokumenty te dostarczą wystarczających informacji do oceny potrzeb aktualizacji. W rzeczywistości harmonogram inwestycji, jako dynamiczny dokument, jest najbardziej adekwatnym miejscem do takich ocen, ponieważ odzwierciedla aktualny stan realizacji projektu oraz wszelkie zmiany, które mogą wpływać na jego przebieg.

Pytanie 24

Igłofiltry są używane w sytuacjach, gdy

A. konieczne jest wykonanie rowów terenowych do odprowadzania wód deszczowych
B. przepływ wód gruntowych do wykopu jest niezwykle silny
C. czynności realizowane są w głębokich wykopach
D. na dnie wykopu gromadzi się woda deszczowa
Prace prowadzone w głębokich wykopach mogą wywoływać wrażenie, że są one głównym powodem stosowania igłofiltrów, jednak to nieprawidłowe myślenie. Głębokie wykopy mogą być prowadzone w warunkach, gdzie napływ wód gruntowych jest niewielki lub kontrolowany, w takim przypadku inne techniki odwodnienia mogą być bardziej odpowiednie. Nie można mylić głębokości wykopu z koniecznością stosowania igłofiltrów. Rowy terenowe odprowadzające wody deszczowe są techniką mającą na celu zarządzanie wodami opadowymi na powierzchni terenu, a nie w kontekście odwodnienia wykopów. Również sytuacja, w której na dnie wykopu zbiera się woda opadowa, nie wskazuje bezpośrednio na potrzebę igłofiltrów, gdyż w takich przypadkach można zastosować inne metody, jak pompy lub systemy odwadniające. Kluczowym błędem w rozumieniu zastosowania igłofiltrów jest zapominanie, że ich celem jest kontrola poziomu wód gruntowych, a nie tylko reaktywne zarządzanie wodą opadową. Należy zatem zawsze rozważać lokalne warunki hydrogeologiczne oraz specyfikę projektu budowlanego, by podejmować właściwe decyzje dotyczące metod odwodnienia.

Pytanie 25

Jakiego rodzaju paliwo jest używane do zasilania spycharki?

A. paliwem naftowym
B. paliwem olejem napędowym
C. paliwem olejowym silnikowym
D. paliwem benzynowym
Odpowiedź 'olej napędowy' jest prawidłowa, ponieważ spycharki, które są jednymi z najważniejszych maszyn budowlanych, zazwyczaj wykorzystują silniki Diesla, które zasilane są olejem napędowym. Olej napędowy jest paliwem o wysokiej gęstości energetycznej, co pozwala na efektywne przetwarzanie energii w silniku, a także na osiąganie wysokich momentów obrotowych niezbędnych do wykonywania ciężkich prac, takich jak przesuwanie dużych ilości ziemi czy materiałów budowlanych. Przykładem zastosowania spycharki napędzanej olejem napędowym mogą być prace na placach budowy, w kopalniach lub w infrastrukturze drogowej, gdzie wymagana jest duża moc i wytrzymałość maszyn. Ponadto, użycie oleju napędowego jest zgodne z normami emisji spalin i efektywności energetycznej, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju branży budowlanej.

Pytanie 26

Jakiego materiału należy użyć do wykonania warstwy odwadniającej w konstrukcji nawierzchni drogowej?

A. piasku pylastego
B. piasku ilastego
C. pyłu piaszczystego
D. piasku żwirowego
Warstwa odsączająca konstrukcji nawierzchni drogowej jest kluczowym elementem, który ma na celu odprowadzenie wody opadowej i gruntowej, co zapobiega gromadzeniu się wody pod nawierzchnią. Właściwy materiał do wykonania tej warstwy to piasek żwirowy, który charakteryzuje się odpowiednią przepuszczalnością i stabilnością. Piasek żwirowy, złożony z okrągłych cząstek o różnej wielkości, tworzy przestrzenie, które pozwalają na swobodny przepływ wody, jednocześnie minimalizując ryzyko osuwisk i deformacji nawierzchni. Zastosowanie tego typu materiału jest zgodne z normami budowlanymi, takimi jak PN-EN 13285 dotycząca materiałów do budowy dróg, które podkreślają znaczenie stabilności i odprowadzania wody w konstrukcji drogowej. Przykładem zastosowania piasku żwirowego może być budowa dróg ekspresowych oraz autostrad, gdzie odpowiednie zarządzanie wodami opadowymi jest kluczowe dla trwałości nawierzchni.

Pytanie 27

Jaką ilość godzin pracy należy przyjąć dla dwóch samojezdnych zgarniarek o pojemności skrzyni 5 m3, które skrawają grunty kategorii HV i transportują urobek na trasie 1 km, aby wykonać skrawanie 1500 m3 gruntu kategorii III oraz przetransportować go na odległość 1 km, wiedząc, że wydajność jednej zgarniarki wynosi 250 m3/8h?

A. 48 godzin
B. 12 godzin
C. 24 godziny
D. 3 godziny
Zrozumienie błędów w obliczeniach dotyczących czasu pracy zgarniarek samojezdnych wymagane jest do uniknięcia nieporozumień w planowaniu projektów budowlanych. Wiele osób może pomylić się, myśląc, że wydajność jednej zgarniarki to wystarczający wskaźnik do oszacowania czasu pracy dla dwóch maszyn. Niezrozumienie faktu, że dwie zgarniarki razem mogą pracować wydajniej, prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, wybranie 48 godzin sugeruje, że użytkownik przyjął wydajność jednej zgarniarki jako punkt odniesienia dla całego zadania, co jest błędne, ponieważ należy uwzględnić podwójną wydajność dwóch maszyn. Wybór 12 godzin może wynikać z pomyłki w obliczeniach matematycznych lub nieprawidłowego zrozumienia wydajności maszyn. Z kolei opcja 3 godzin sugeruje kompletny brak zrozumienia potrzebnej liczby godzin, biorąc pod uwagę objętość gruntu do skrawania. W praktyce, do dokładnego obliczenia potrzebnego czasu pracy musimy brać pod uwagę zarówno wydajność maszyn, jak i całkowity urobek. Standardy branżowe podkreślają znaczenie dokładnych obliczeń i oszacowań w procesie planowania, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i zwiększyć efektywność pracy.

Pytanie 28

Aby rozprowadzić warstwę kruszywa w budowie pomocniczej, jakie urządzenie powinno być użyte?

A. skrapiarki
B. równiarki
C. zgarniarki
D. koparki
Równiarki to maszyny budowlane, które są niezbędne do precyzyjnego rozprowadzania materiałów, w tym kruszywa podbudowy pomocniczej. Działają na zasadzie regulacji wysokości, co pozwala na uzyskanie idealnie płaskiej i równej powierzchni, co jest kluczowe w procesie budowy dróg. Dzięki swojej konstrukcji, równiarki mogą efektywnie przemieszczać kruszywo na dużych powierzchniach, co znacząco przyspiesza proces budowlany. W praktyce, równiarki są wykorzystywane nie tylko do układania kruszywa, ale również do wyrównywania terenu przed rozpoczęciem innych prac budowlanych. Dobre praktyki w budownictwie wskazują, że użycie równiarek poprawia jakość podbudowy drogi, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni. Stosowanie równiarek jest także zgodne z normami branżowymi, które podkreślają znaczenie precyzji w procesach budowlanych.

Pytanie 29

Jednym z powodów okopcenia świecy zapłonowej w silniku zagęszczarki płytowej może być

A. praca silnika na zbyt bogatej mieszance paliwowej
B. niski poziom oleju w silniku
C. wyeksploatowanie płyty wibracyjnej
D. zbyt uboga mieszanka paliwowa w pracy silnika
Wybór odpowiedzi związanej z pracą silnika na zbyt ubogiej mieszance paliwowej jest mylny, ponieważ w takiej sytuacji świeca zapłonowa zazwyczaj nie ulega okopcenie, a wręcz przeciwnie, może być czystsza. Praca na zbyt ubogiej mieszance prowadzi do przegotowania mieszanki, co skutkuje zbyt wysoką temperaturą spalania i, potencjalnie, uszkodzeniem silnika poprzez przegrzanie. Niższa ilość paliwa w mieszance nie umożliwia właściwego spalania, co może prowadzić do strat mocy i problemów z uruchomieniem silnika. Odpowiedź dotycząca zbyt niskiego poziomu oleju silnikowego również jest błędna, gdyż niski poziom oleju nie wpływa bezpośrednio na okopcenie świecy zapłonowej. Zbyt niski poziom oleju może jednak prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika, w tym do zwiększonego tarcia i przegrzewania. Zużycie się płyty wibracyjnej nie ma związku z problemem okopcenia świecy, ale może wpływać na ogólną wydajność zagęszczarki. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z wymienionych problemów ma swoje własne przyczyny i skutki, które nie są bezpośrednio powiązane z okopcenie świecy zapłonowej, co wymaga umiejętności analizy objawów i ich źródeł w kontekście działania silnika. Zdobycie wiedzy na temat odpowiednich proporcji mieszanki paliwowej oraz regularna konserwacja sprzętu jest niezbędna dla zachowania sprawności i bezpieczeństwa operacyjnego urządzeń budowlanych.

Pytanie 30

W celu prowadzenia ewidencji w księdze drogi nawierzchnia z kostki betonowej jest oznaczana symbolem literowym

A. KK
B. BT
C. PB
D. KP
Wybór symboli KK, BT i PB w kontekście ewidencji nawierzchni drogowych jest błędny, ponieważ każdy z nich odnosi się do innych typów nawierzchni lub ich klasyfikacji. Symbole KK i BT są często mylone z oznaczeniami używanymi w innych kontekstach, takich jak nawierzchnie asfaltowe lub inne materiały budowlane, co może prowadzić do nieścisłości w dokumentacji. Oznaczenie KK zazwyczaj odnosi się do klasy nawierzchni asfaltowych, a BT do nawierzchni bitumicznych, co jest niezgodne z wymaganiami dla nawierzchni z kostki betonowej. Z kolei symbol PB jest używany w odniesieniu do nawierzchni porfirowych lub innych typów nawierzchni, które również nie są adekwatne w kontekście kostki betonowej. Błędy te mogą wynikać z nieprecyzyjnej interpretacji dokumentacji bądź braku znajomości aktualnych norm i standardów, takich jak PN-EN 13201, które jasno określają rodzaje nawierzchni oraz ich oznaczenia. W praktyce, użycie niepoprawnych symboli może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu drogami, trudności w przeprowadzaniu prac konserwacyjnych oraz obniżenia efektywności w planowaniu inwestycji drogowych.

Pytanie 31

Aby pozyskać materiał do budowy nasypu z terenu znajdującego się poza obszarem robót drogowych, konieczne jest wykonanie

A. przekop
B. ukop
C. odkład
D. wykop
Odpowiedź 'ukop' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do procesu wykonywania wykopu w celu pozyskania materiału gruntowego, który następnie może być użyty do budowy nasypów. Ukop oznacza szczegółowe zbieranie gruntu w miejscu, które znajduje się poza aktualnym pasem robót drogowych, co jest kluczowe w kontekście budowy infrastruktury transportowej. Przykład praktycznego zastosowania ukopu można zaobserwować podczas budowy nowych dróg, gdzie niezbędne jest uzyskanie odpowiedniej jakości i ilości gruntu do formowania nasypów i stabilizacji terenu. Wykop wykonany w ten sposób pozwala nie tylko na efektywne pozyskanie materiału, ale także na minimalizację wpływu na otoczenie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi. Ukop powinien być przeprowadzany zgodnie z obowiązującymi normami, takimi jak PN-EN 1997, które regulują aspekty geotechniczne i zapewniają stabilność oraz bezpieczeństwo konstrukcji.

Pytanie 32

Jaką ilość kruszywa należy zamówić do realizacji podbudowy w stanie niezagęszczonym, mającej 18 m grubości, 50 m długości oraz 10 m szerokości?

A. 9 m3
B. 50 m3
C. 18 m3
D. 90 m3
Podczas obliczeń dotyczących ilości kruszywa na podbudowę, niektóre odpowiedzi mogą wydawać się logiczne, jednakże są błędne z perspektywy technicznej. Odpowiedź 18 m3 może wynikać z błędnego zrozumienia jednostek miary lub pomyłki w obliczeniach. Warto pamiętać, że objętość 18 m3 odpowiada grubości podbudowy, ale w kontekście wymiarów podbudowy jest to całkowicie niewłaściwe podejście. Kolejną pomyłką jest odpowiedź 50 m3, która również nie uwzględnia prawidłowego przeliczenia grubości na metry czy zastosowanie współczynnika dla stanu niezagęszczonego. Podejście to może prowadzić do poważnych problemów w planowaniu i realizacji budowy, ponieważ taka ilość kruszywa nie pokryje rzeczywistych potrzeb projektu. Odpowiedź 90 m3, mimo iż bliska prawidłowej, nie uwzględnia faktu, że wartości powinny być dokładnie przeliczone z uwagą na właściwości materiału. Zawsze należy pamiętać, że przepisy i standardy budowlane wymagają precyzyjnych obliczeń, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji. W praktyce, kluczowe jest, aby przed rozpoczęciem prac dokładnie określić wymagane ilości materiałów budowlanych, co pozwoli uniknąć nieprzewidzianych kosztów i opóźnień związanych z dostawami. Zrozumienie tej problematyki jest niezbędne dla każdego specjalisty w branży budowlanej.

Pytanie 33

Procedurę teksturowania w celu uzyskania właściwej szorstkiej powierzchni z betonu cementowego wykonuje się bezpośrednio po wbudowaniu mieszanki betonowej oraz jej zagęszczeniu za pomocą

A. stalowej szczotki.
B. torkretnicy.
C. zacieraczki do betonu.
D. frezarki.
Stalowa szczotka jest narzędziem zalecanym do teksturowania nawierzchni betonowych, ponieważ pozwala na uzyskanie odpowiedniej szorstkości, co zwiększa przyczepność podłoża. Po wbudowaniu mieszanki betonowej i jej zagęszczeniu, należy wykonać teksturowanie, aby stworzyć powierzchnię o optymalnych właściwościach. Stosowanie stalowej szczotki umożliwia kontrolowanie głębokości oraz kształtu tekstury, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników, zwłaszcza w miejscach narażonych na poślizg. W praktyce, stalowa szczotka jest często używana na placach budowy, w obiektach publicznych czy na parkingach, gdzie wymagana jest wysoka przyczepność. Zgodność z normami, takimi jak PN-EN 206 dotycząca betonu, wskazuje na znaczenie właściwego przygotowania nawierzchni betonowej, co wpływa na jej trwałość i funkcjonalność. Użycie stalowej szczotki jest zgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, które podkreślają konieczność zapewnienia odpowiednich parametrów powierzchni w celu minimalizacji zagrożeń związanych z poślizgiem. To narzędzie pozwala również na lepsze wchłanianie i odprowadzanie wody, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w różnych warunkach atmosferycznych.

Pytanie 34

Jaką różnicę wysokości mają krawędzie jezdni o szerokości 10 m przy jednostronnym spadku poprzecznym równym 3%?

A. 3 cm
B. 33 mm
C. 30 cm
D. 3 mm
Dobrze, poprawna odpowiedź to rzeczywiście 30 cm. Jakby to odjąć od strony praktycznej, to żeby obliczyć różnicę wysokości między krawędziami jezdni, która ma 10 m szerokości i 3% spadku, trzeba stosować kilka prostych zasad inżynieryjnych. Ten spadek 3% oznacza, że na każde 100 cm długości jezdni, wysokość zmienia się o 3 cm. Więc dla jezdni szerokiej na 10 m, mamy 1000 cm szerokości, co się ładnie przelicza: 1000 cm * 0,03 daje 30 cm. Taki spadek jest mega ważny, bo pozwala dobrze odprowadzać wodę deszczową, co jest zgodne z tym, jak drogi powinny być budowane. Jeśli myślisz o projektowaniu dróg w górach, to ten spadek jest kluczowy, żeby wszystko było bezpieczne i funkcjonalne. W praktyce, projektanci muszą to mieć na uwadze, żeby nie robić kałuż czy nie pozwalać na erozję nawierzchni, a to wszystko wpływa na długowieczność dróg.

Pytanie 35

Użycie polimerów do modyfikacji asfaltu lanego w nawierzchniach mostowych nie prowadzi do

A. zwiększenia odporności na pęknięcia w niskiej temperaturze
B. utrzymania sztywności w wysokiej temperaturze
C. ulepszenia lepkosprężystości
D. wzrostu szorstkości nawierzchni
Odpowiedź, że modyfikacja polimerami asfaltu lanego nawierzchni mostowych nie powoduje zwiększenia szorstkości nawierzchni, jest poprawna. Polimery stosowane w modyfikacji asfaltu mają na celu poprawę jego właściwości mechanicznych, takich jak lepkość, elastyczność i odporność na deformacje. Zwiększenie szorstkości nawierzchni jest zazwyczaj osiągane dzięki zastosowaniu odpowiednich kruszyw czy dodatków, a nie przez modyfikację asfaltu. Polimery mogą poprawić przyczepność i lepkosprężystość, co jest kluczowe w kontekście mostów, które muszą znosić dynamiczne obciążenia. Przykładem zastosowania jest wykorzystanie asfaltów polimerycznych w warstwach ścieralnych, które poprawiają trwałość nawierzchni oraz bezpieczeństwo ruchu. Dobre praktyki w budownictwie inżynieryjnym zalecają stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami, zwłaszcza w miejscach narażonych na ekstremalne warunki atmosferyczne i duże obciążenia, co wpływa na długowieczność konstrukcji.

Pytanie 36

Warstwa podbudowy z kruszywa związanego z cementem wymaga zapewnienia odpowiednich warunków pielęgnacyjnych

A. w trakcie jej układania
B. natychmiast po wykonaniu zagęszczenia
C. po upływie czasu wiązania cementu
D. w trakcie procesu zagęszczania
Pielęgnacja warstwy podbudowy z kruszywa związanego cementem jest kluczowym procesem, który należy przeprowadzić natychmiast po zagęszczeniu. W tym okresie struktura materiału jest szczególnie wrażliwa na czynniki atmosferyczne, takie jak słońce, wiatr czy deszcz, które mogą prowadzić do szybkiego parowania wody z masy. Dlatego, aby zapobiec pojawieniu się pęknięć oraz odkształceń, należy zastosować odpowiednie techniki pielęgnacyjne. Przykładem może być nawilżanie powierzchni, które zapewni odpowiedni poziom wilgotności i sprzyja procesowi hydratacji cementu. Zgodnie z normą PN-EN 13670, pielęgnacja betonu to kluczowy etap w jego cyklu życia, który wpływa na ostateczne właściwości mechaniczne i trwałość. W praktyce, pielęgnacja może obejmować stosowanie folii, mat nawadniających lub systemów zraszających, które umożliwiają stałe utrzymywanie wilgotności przez co najmniej 7 dni.

Pytanie 37

Do uruchomienia zimnego silnika walca drogowego, należy wtrysnąć preparat eterowy w spray'u, ułatwiający rozruch tzw. "samostartu" do

A. rury wydechowej maszyny
B. układu dolotowego silnika
C. akumulatora rozruchowego
D. układu chłodzenia silnika
Wtryskiwanie preparatu eterowego w spray’u do układu dolotowego silnika jest prawidłowym działaniem, ponieważ ten typ preparatu działa jako środek zapłonowy, który ułatwia uruchamianie zimnych silników. Układ dolotowy dostarcza powietrze do cylindrów, a dodanie substancji wspomagającej rozruch w tym miejscu zwiększa szanse na efektywne zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce, preparaty te są często używane w sytuacjach, gdy silnik ma trudności z uruchomieniem, zwłaszcza w niskich temperaturach. Warto zauważyć, że stosowanie preparatu w odpowiednich miejscach, zgodnie z zaleceniami producenta, jest kluczowe dla uniknięcia uszkodzeń silnika. Należy pamiętać o zachowaniu ostrożności, ponieważ nadmiar środka może prowadzić do zatarcia silnika. Dobre praktyki wskazują na to, aby przed użyciem preparatu zawsze sprawdzić stan techniczny silnika oraz systemu dolotowego, a także przestrzegać instrukcji dotyczących dawkowania."

Pytanie 38

Jakie paliwo stosuje się w pojazdach mających silniki diesla?

A. olej napędowy
B. mazut
C. benzyna
D. gaz CNG
Olej napędowy, znany również jako Diesel, jest podstawowym paliwem stosowanym w silnikach wysokoprężnych. Jego zastosowanie w tych silnikach wynika z procesu spalania, który odbywa się w wyższej temperaturze i ciśnieniu, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie energii. Olej napędowy charakteryzuje się wysoką gęstością energetyczną oraz niską lotnością, co przyczynia się do dłuższej pracy silnika oraz jego wydajności. W praktyce, olej napędowy znajduje zastosowanie w pojazdach ciężarowych, autobusach oraz maszynach budowlanych, gdzie moc silnika i efektywność paliwowa są kluczowe. Ponadto, zgodnie z normami emisji spalin, olej napędowy spełnia wymagania dotyczące zawartości siarki i innych zanieczyszczeń, co czyni go bardziej ekologicznym wyborem w porównaniu do innych paliw. Przykłady zastosowania oleju napędowego obejmują transport towarów oraz użytkowanie w przemyśle, co podkreśla jego znaczenie w nowoczesnej gospodarce.

Pytanie 39

W dzienniku pracy urządzenia drogowego nie powinno się zapisywać

A. danych o zużyciu paliwa
B. liczbę przepracowanych godzin
C. informacji na temat zakresu robót
D. dat przeglądów i napraw
Kiedy mówimy o książce pracy maszyny drogowej, to nie trzeba aż tak bardzo skupiać się na rejestrowaniu danych o zakresie robót. W końcu ten dokument powinien bardziej dotyczyć tego, co dzieje się bezpośrednio z maszyną – czyli godzin pracy, dat przeglądów i napraw oraz zużycia paliwa. Z mojego doświadczenia wynika, że takie dokładne ewidencjonowanie jest super ważne dla zarządzania flotą. Dzięki temu możemy lepiej planować przeglądy i serwisy, a to z kolei przekłada się na mniejsze koszty eksploatacyjne i więcej niezawodnych maszyn. Warto też trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o zużycie paliwa, bo to może pokazać, jak efektywnie używamy energii, co jest istotne w kontekście ekologii. W praktyce, książka pracy powinna być bardziej narzędziem do zarządzania operacyjnego, które skupia się na najważniejszych parametrach pracy maszyny, a nie na detalach konkretnych robót.

Pytanie 40

Uszkodzenia nawierzchni w zimie, które przejawiają się dużymi deformacjami, pęknięciami oraz luzem warstw nawierzchni jezdni, co prowadzi do wydobywania się wody zmieszanej z gruntem z warstw jezdnych, klasyfikuje się jako

A. przełomów ciężkich
B. przełomów lekkich
C. wysadzin
D. przełomów średnich
Odpowiedź 'przełomy ciężkie' jest całkiem na miejscu, bo mówimy tu o poważnych uszkodzeniach nawierzchni, które mogą się zdarzyć w trudnych zimowych warunkach. Przełomy ciężkie to nie byle co – to duże deformacje i pęknięcia, które wynikają z działania mrozu oraz ciągłego zamrażania i rozmrażania wody w podłożu. Takie sytuacje zdarzają się, gdy woda wymiesza się z gruntem i podnosi się spod nawierzchni, co jest typowym objawem tych uszkodzeń. Na przykład w górach, gdzie zimy są surowe, można zauważyć, jak drogi szybko się niszczą przez mrozy i śnieg. Inżynierowie, kiedy projektują nawierzchnie, stosują różne techniki, żeby zminimalizować ryzyko takich przełomów, jak np. odpowiednie odwodnienie czy materiały odporne na mróz. W normach budowlanych, jak PN-EN 13108, mówi się o tym, że jakość materiałów i dobre zaprojektowanie nawierzchni to klucz do trwałości dróg, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych.