Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 11:51
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 12:05

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Etapy cyklu życia produktu to cztery następujące fazy:

A. wzrostu, dojrzałości, spadku i wprowadzenia
B. spadku, wprowadzenia, wzrostu i dojrzałości
C. wprowadzenia, wzrostu, dojrzałości i spadku
D. dojrzałości, spadku, wprowadzenia i wzrostu
Nieprawidłowe odpowiedzi na pytanie o cykl życia produktu są wynikiem nieporozumienia dotyczącego jego struktury i sekwencji. Cykl życia produktu zaczyna się od wprowadzenia, a nie od dojrzałości lub spadku, co jest kluczowe dla zrozumienia tego procesu. Wprowadzenie to moment, w którym produkt jest po raz pierwszy dostępny dla konsumentów, a przedsiębiorstwo inwestuje w marketing i edukację rynku. Wzrost następuje, gdy produkt zdobywa uznanie oraz zwiększa udział w rynku, co prowadzi do wzrostu sprzedaży. Zakładając, że faza dojrzałości precedes wprowadzenie, można pomylić etapy oraz strategię marketingową, co skutkuje niewłaściwym planowaniem działań promocyjnych. Faza spadku jest naturalnym końcem cyklu, ale nie jest ona punktem wyjścia – może nastąpić na skutek zmiany trendów, wprowadzenia innowacji lub pojawienia się nowych konkurentów. W praktyce, zrozumienie cyklu życia produktu pozwala firmom na efektywne alokowanie zasobów, prognozowanie potrzeb rynku oraz planowanie strategii marketingowych, dlatego istotne jest, by prawidłowo zacząć ten cykl od fazy wprowadzenia. W branży technologicznej widzimy, jak produkty, które nie są odpowiednio zarządzane w fazie dojrzałości, szybko trafiają w fazę spadku, co może prowadzić do znacznych strat finansowych.

Pytanie 2

Przedstawiona tabela zawiera dane dotyczące stanu zapasów oraz liczbę wyrobów gotowych montowanych w przedsiębiorstwie na dwóch zmianach. W związku z koniecznością realizacji 9 przenośników taśmowych, firma powinna zamówić

Elementy montażuStan zapasów w sztukachMontaż wykonywany podczas I zmiany w sztukachMontaż wykonywany podczas II zmiany w sztukach
silniki454
taśmy545

A. 4 silniki i 3 taśmy.
B. 5 silników i 5 taśm.
C. 4 silniki i 5 taśm.
D. 5 silników i 4 taśmy.
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak "5 silników i 5 taśm" lub "4 silniki i 5 taśm", może wynikać z błędnej interpretacji danych dotyczących stanu zapasów oraz wymagań produkcyjnych. W przypadku pierwszej z tych odpowiedzi, błędne jest założenie, że wystarczy 5 taśm, aby zrealizować zamówienie na 9 przenośników. Reality przedstawia, że do każdego przenośnika potrzebna jest taśma, co oznacza konieczność posiadania ich w wystarczającej liczbie. Jeśli dostępnych jest tylko 5 taśm, to brakującą ilość, w tym przypadku 4 taśmy, musimy zamówić. Podobnie, wybór "4 silniki i 5 taśm" również myli się w ocenie dostępnych zasobów. W rzeczywistości by zrealizować 9 przenośników, sięganie po 4 silniki jest niewystarczające, ponieważ w magazynie brakuje 5 silników. Niedoszacowanie potrzeb na silniki i taśmy może prowadzić do przerw w produkcji, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną. W branży produkcyjnej, kluczowe jest, aby planować zakupy na podstawie dokładnych analiz zapotrzebowania i stanu zapasów. Warto zastosować techniki zarządzania zapasami, takie jak Just-In-Time (JIT), które mogą pomóc w optymalizacji procesów zakupowych i ograniczeniu kosztów magazynowania.

Pytanie 3

Tabela przedstawia kwartalne koszty działalności firmy logistycznej. Firma, w tym okresie zrealizowała 100 usług logistycznych. Koszt jednostkowy świadczonej usługi wyniósł

WyszczególnienieWartość w złotych
koszty usług transportowych55 000
koszty usług spedycyjnych25 000
factoring20 000
Razem100 000

A. 800 zł
B. 1 000 zł
C. 1 100 zł
D. 750 zł
Prawidłowa odpowiedź wynika z zastosowania fundamentalnej zasady rachunkowości, jaką jest koszt jednostkowy usługi. W przypadku przedstawionej sytuacji, całkowity koszt działalności firmy logistycznej wynosi 100 000 zł, a liczba zrealizowanych usług to 100. Aby obliczyć koszt jednostkowy, należy podzielić całkowity koszt przez liczbę usług. W tym przypadku: 100 000 zł / 100 = 1 000 zł. Ważne jest, aby zrozumieć, że obliczenie kosztu jednostkowego pozwala firmom na bardziej precyzyjne planowanie budżetu oraz ocenę efektywności operacyjnej. Koszt jednostkowy jest kluczowym wskaźnikiem w działalności usługowej, ponieważ umożliwia analizę rentowności oraz porównywanie efektywności różnych usług. Umożliwia również podejmowanie decyzji dotyczących cen, co jest istotne w kontekście konkurencyjności na rynku. Dobrym przykładem zastosowania tej metodyki jest branża produkcyjna, gdzie koszty jednostkowe są regularnie analizowane w celu poprawy procesów oraz optymalizacji kosztów.

Pytanie 4

W magazynie doszło do uszkodzenia przewożonego szkła. Pracownik doznał rany dłoni, w której pozostał widoczny kawałek szkła. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. ucisku wokół rany i nieusuwaniu ciała obcego
B. ucisku wokół rany i przewiezieniu do placówki medycznej
C. przewiezieniu do placówki medycznej
D. usunięciu ciała obcego
Podjęcie działań w sytuacji zranienia dłoni przez fragment szkła wymaga ścisłego przestrzegania zasad pierwszej pomocy. Odpowiedzi, które sugerują ucisk okolic rany i usunięcie ciała obcego, są błędne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Usunięcie ciała obcego, jakim jest fragment szkła, może spowodować dodatkowe uszkodzenia tkanki, zwiększone krwawienie oraz ryzyko zakażenia. W kontekście pierwszej pomocy, kluczowe jest, aby nie manipulować ciałem obcym w ranie, co jest zgodne z wytycznymi zawartymi w podręcznikach pierwszej pomocy oraz zaleceniami organizacji zajmujących się zdrowiem publicznym. Ucisk okolic rany może być pomocny, ale jego niewłaściwe zastosowanie, zwłaszcza w połączeniu z próbą usunięcia ciała obcego, może pogorszyć sytuację. Należy również pamiętać, że transport do szpitala jest ważny, jednak nie powinno się tego robić bez wcześniejszego zapewnienia odpowiedniej stabilizacji rany. Nieuzasadnione ignorowanie tych zasad prowadzi do typowych błędów w ocenie sytuacji, takich jak nadmierne koncentrowanie się na usunięciu ciała obcego, co jest niezgodne z praktyką medyczną oraz zdrowym rozsądkiem. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznej i bezpiecznej pomocy w nagłych wypadkach.

Pytanie 5

Aby ustalić właściwą sekwencję zamawianych produktów oraz przydzielać je do stref składowania, wykorzystuje się wskaźnik COI (cube-per-order-index), który jest obliczany na podstawie zapasu

A. średniego
B. bieżącego
C. maksymalnego
D. minimalnego
Zastanawiając się nad różnymi podejściami do COI, warto zwrócić uwagę, że odpowiedzi związane ze średnim, minimalnym i maksymalnym zapasem są trochę mylne. Średni zapas wcale nie pokazuje, jak to dokładnie wygląda w danym momencie. Jakby nie patrzeć, korzystając z wartości średniej przy obliczaniu COI, możemy trafić na nieprecyzyjne wnioski, a to nie jest dobre. Minimalny zapas to tylko taki podstawowy poziom dostępności, nie uwzględnia dynamiki zamówień ani rotacji towarów. Gdybyśmy użyli tego przy obliczaniu COI, to może się zdarzyć, że towary nie będą odpowiednio przydzielone, co obniża efektywność magazynu. Co do maksymalnego zapasu, mimo że jest ważny w kontekście ryzyka, to nie jest użyteczny do kalkulacji COI, bo nie pokazuje rzeczywistych potrzeb w danym momencie. Tego rodzaju błędne podejście sprawia, że zarządzanie przestrzenią magazynową staje się mniej efektywne, co w efekcie podnosi koszty i obniża jakość obsługi klienta. Dlatego tak istotne jest, aby używać wskaźnika COI bazując na aktualnym zapasie, żeby wszystko działało sprawnie.

Pytanie 6

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 100 szt. wyrobu gotowego X. Oblicz na podstawie zamieszczonej struktury wyrobu zapotrzebowanie netto na materiały A i B, jeżeli w magazynie aktualnie znajduje się: 10 szt. wyrobu gotowego X, 10 szt. materiału A oraz 10 szt. materiału B.

Ilustracja do pytania
A. Materiał A - 80 szt., materiał B - 170 szt.
B. Materiał A - 60 szt., materiał B - 170 szt.
C. Materiał A - 90 szt., materiał B - 180 szt.
D. Materiał A - 90 szt., materiał B - 190 szt.
Poprawna odpowiedź na to pytanie wynika z dokładnego zrozumienia metod obliczania zapotrzebowania netto na materiały. Aby uzyskać zapotrzebowanie netto na materiał A, należy najpierw ustalić zapotrzebowanie brutto, które w tym wypadku wynosi 100 sztuk wyrobu gotowego X. Następnie, od tej wartości odejmujemy ilość materiału A, który znajduje się w magazynie (10 sztuk) oraz ilość materiału A, który jest zawarty w istniejących gotowych wyrobach (10 sztuk). Tym samym obliczenia przedstawiają się następująco: 100 - 10 - 10 = 80 sztuk materiału A. Podobnie wykonujemy obliczenia dla materiału B. Ilość materiału B potrzebna do produkcji wyrobu gotowego X wynosi 200 sztuk. Po odjęciu 10 sztuk dostępnych w magazynie oraz 20 sztuk zawartych w gotowych wyrobach uzyskujemy wartość: 200 - 10 - 20 = 170 sztuk materiału B. Te obliczenia są zgodne z metodami stosowanymi w zarządzaniu łańcuchem dostaw i podkreślają istotę monitorowania stanów magazynowych, aby efektywnie zarządzać produkcją oraz optymalizować zapasy.

Pytanie 7

Przedsiębiorstwo spedycyjne zleciło obsługę ładunku w porcie kontenerowym i załadunek na statek. Ładunkiem jest drobnica zjednostkowana w postaci 11 palet i masie 11 t. W zakres usługi wchodzi: rozładunek z wagonów kolejowych, konsolidacja ładunku w kontenerze oraz załadunek na statek. Oblicz koszt usługi.

Wykonywane czynnościStawki
Przeładunek w relacji środek transportu lądowego – magazynUSD 8,00/t
Napełnianie kontenerów drobnicąUSD 10,00/t
Przeładunek pośredni kontenerów w relacji plac składowy – burta statkuUSD 56,00/20' kont.

A. 260 USD
B. 280 USD
C. 254 USD
D. 256 USD
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnej analizy poszczególnych elementów kosztowych związanych z obsługą ładunku. Na przykład, odpowiedzi takie jak 256 USD, 260 USD czy 280 USD często są efektem zbyt ogólnego podejścia do kalkulacji kosztów. Niezrozumienie, jakie konkretne opłaty są związane z rozładunkiem, konsolidacją i załadunkiem, prowadzi do pominięcia kluczowych czynników wpływających na finalny koszt usługi. Często błędne podejście opiera się na nadmiernym uogólnieniu lub niepoprawnym założeniu, że wszystkie usługi są wyceniane według jednolitych stawek, co nie jest zgodne z rzeczywistością branżową. Różnice w kosztach mogą wynikać z wielu czynników, takich jak lokalizacja, rodzaj ładunku czy specyfika operacji portowych. Dodatkowo, nieuwzględnienie wszystkich etapy procesu, takich jak dodatkowe opłaty za przeładunek czy czasochłonność operacji, może znacząco wpłynąć na błędne wyliczenia. Aby unikać takich pomyłek, należy stosować dokładne metodologie kalkulacji kosztów oraz analizować każdą czynność osobno, co jest standardem w branży. Zrozumienie i zastosowanie tych zasad jest kluczowe dla uzyskania prawidłowych wyników w obliczeniach kosztów usług spedycyjnych.

Pytanie 8

Model internetowego współdziałania przedsiębiorstw, który dotyczy realizacji transakcji w sposób elektroniczny pomiędzy różnymi firmami, określa się mianem

A. B2B
B. B2G
C. B2C
D. B2E
Model B2E (business-to-employee) dotyczy relacji i transakcji pomiędzy firmą a jej pracownikami. Zazwyczaj obejmuje to systemy, które umożliwiają pracownikom korzystanie z zasobów firmy, takich jak portale intranetowe czy platformy e-learningowe. B2E koncentruje się na usprawnieniu komunikacji wewnętrznej oraz zwiększeniu zaangażowania pracowników, co ma na celu poprawę efektywności organizacyjnej. Z kolei model B2G (business-to-government) dotyczy interakcji pomiędzy firmami a instytucjami rządowymi. Firmy w tym modelu dostarczają produkty i usługi dla administracji publicznej, co często wiąże się z dodatkowymi wymaganiami formalnymi i zasadami przetargowymi. Z kolei model B2C (business-to-consumer) odnosi się do relacji pomiędzy firmami a konsumentami. W ramach B2C przedsiębiorstwa sprzedają swoje produkty bezpośrednio klientom indywidualnym, co jest najczęściej obserwowane w e-commerce. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do pomyłek w identyfikacji modelów, to mylenie koncepcji dotyczących różnych kategorii uczestników rynku oraz nieznajomość specyficznych cech tych relacji. Przykładowo, można błędnie założyć, że wszystkie transakcje internetowe dotyczą klientów indywidualnych, co nie jest prawdą. Zrozumienie różnic między tymi modelami jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w środowisku e-biznesu, a także dla efektywnego wykorzystania narzędzi i strategii marketingowych.

Pytanie 9

Przedsiębiorstwo realizuje kontrakt na dostawę 5 samochodów. Przedstawiona tabela zawiera informacje o stanach magazynowych zapasów firmy. Ile podwozi i nadwozi powinna zamówić firma w celu zmontowania samochodów?

AsortymentZapas
w magazynie
Nadwozia
samochodowe
1 szt.
Podwozia
samochodowe
2 szt.

A. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 3.
B. Podwozia 2 sztuki, nadwozia 2.
C. Podwozia 3 sztuki, nadwozia 4.
D. Podwozia 4 sztuki, nadwozia 3.
Wybór tej odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad potrzebnych do zmontowania samochodów oraz zarządzania zapasami. Aby zrozumieć, dlaczego podane liczby są błędne, należy najpierw zwrócić uwagę na wymagania dotyczące komponentów: do zbudowania jednego samochodu potrzebne jest zarówno podwozie, jak i nadwozie. Zatem, aby zmontować 5 samochodów, konieczne jest posiadanie co najmniej 5 podwozi i 5 nadwozi. Odpowiedzi, które wskazują na mniejszą liczbę podwozi lub nadwozi, nie uwzględniają tej podstawowej zasady produkcji. Ponadto, ważnym aspektem jest zrozumienie, że w zarządzaniu zapasami istnieją różne metody prognozowania potrzeb, które pozwalają na uniknięcie sytuacji, w których brakuje kluczowych komponentów. Typowym błędem jest zakładanie, że wyższa ilość jednego komponentu może zrekompensować niższą ilość innego, co może prowadzić do przestojów w produkcji. W praktyce, dobrym podejściem jest na bieżąco monitorować poziomy zapasów i dostosowywać zamówienia do rzeczywistych potrzeb produkcyjnych, korzystając z systemów ERP, które automatyzują te procesy i pomagają w podejmowaniu decyzji na podstawie danych.

Pytanie 10

W analizowanym okresie przedsiębiorstwo logistyczne poniosło następujące wydatki: - transport: 200 zł - załadunek: 100 zł - przechowywanie: 10 zł - formalności celne: 120 zł Koszty transportu ładunku od dostawcy do klienta wynoszą

A. 420 zł
B. 300 zł
C. 310 zł
D. 430 zł
Wybór koszty, które nie są poprawnie związane z transportem, często prowadzi do błędnych wniosków w analizie kosztów logistyki. Koszt 310 zł, pomimo że wydaje się być logiczny poprzez dodanie wszystkich wymienionych wydatków, nie uwzględnia kluczowych zasad klasyfikacji kosztów. Koszty składowania oraz odprawy celnej, mimo że są istotne w łańcuchu dostaw, nie są bezpośrednio związane z transportem towaru od miejsca pochodzenia do punktu docelowego. Koszt 420 zł zawierałby dodatkowe elementy, które również nie są częścią rzeczywistych kosztów transportowych. Ostatecznie, wybór 430 zł wskazuje na nieporozumienie dotyczące samej definicji kosztów transportu, ponieważ sugeruje dodanie kolejnych elementów, które nie wchodzą w skład bezpośredniego przemieszczania ładunku. Ważne jest, aby w praktyce logistycznej rozróżniać różne kategorie kosztów, aby uniknąć mylnych obliczeń i błędnych decyzji strategicznych. Kluczowym elementem w takiej analizie jest zrozumienie, jakie wydatki bezpośrednio wpływają na transport, a jakie są związane z innymi procesami w łańcuchu dostaw. Właściwa klasyfikacja kosztów jest fundamentem efektywnego zarządzania finansami w logistyce.

Pytanie 11

Producent makaronu przechowuje mąkę w swoim magazynie?

A. części zamiennych
B. materiałów
C. wyrobów gotowych
D. półproduktów
Wybór odpowiedzi dotyczących półproduktów, części zamiennych, czy wyrobów gotowych jest nieadekwatny ze względu na ich definicje i zastosowania w cyklu produkcyjnym. Półprodukty to już przetworzony materiał, który wymaga dalszej obróbki w procesie produkcji, co jest sprzeczne z przechowywaniem surowca, jakim jest mąka. Części zamienne odnoszą się do komponentów maszyn i urządzeń, a ich przechowywanie nie ma związku z surowcami stosowanymi w produkcji żywności. Wyroby gotowe to finalny produkt, który został już wytworzony i skierowany do dystrybucji, co jest kolejnym krokiem po wykorzystaniu materiałów, takich jak mąka. Błędne postrzeganie tych pojęć często prowadzi do mylnych wniosków o tym, jakie zasoby są niezbędne na etapie produkcji. Aby poprawnie zrozumieć cykl produkcji, ważne jest rozróżnienie pomiędzy różnymi rodzajami zasobów i ich rolą w procesie. Przyjęcie niewłaściwych kategorii materiałów może wpłynąć na efektywność operacyjną, jakość produktów, a także spełnianie norm oraz oczekiwań klientów.

Pytanie 12

Firma zajmująca się produkcją wykorzystuje technologie produkcji opakowań zwrotnych, które oszczędzają materiały. Zakres działań, które podjęła w celu ochrony środowiska, obejmuje

A. dezaktywację opakowań
B. utylizację opakowań
C. wielokrotne użycie opakowań
D. spalanie opakowań
Wybór utylizacji opakowań, spalania opakowań czy dezaktywacji opakowań jako działań na rzecz ochrony środowiska nie jest podejściem zrównoważonym. Utylizacja, mimo że jest formą zarządzania odpadami, często wiąże się z wysokimi kosztami oraz negatywnym wpływem na środowisko, szczególnie w przypadku składowania odpadów, które może prowadzić do zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych. Spalanie opakowań, choć może być stosowane jako metoda odzyskiwania energii, generuje emisję gazów cieplarnianych i innych szkodliwych substancji, co stoi w sprzeczności z celami ochrony środowiska. Dezaktywacja opakowań, rozumiana jako proces neutralizacji ich szkodliwości, nie przyczynia się do ich ponownego wykorzystania i nie rozwiązuje problemu odpadów. Takie podejścia mogą wynikać z błędnych przekonań, że jakiekolwiek zarządzanie odpadami jest korzystne dla środowiska, podczas gdy kluczowym celem powinno być ich unikanie i minimalizacja. Zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, priorytetem jest redukcja, ponowne wykorzystanie i recykling, a więc podejścia, które nie prowadzą do wytwarzania odpadów.

Pytanie 13

Ponowne pozyskanie substancji lub materiałów z odpadów i ich użycie. to

A. odzysk.
B. usuwanie.
C. ochrona środowiska.
D. spalanie.
Utylizacja jest procesem, który polega na unieszkodliwianiu odpadów, a nie na ich odzyskiwaniu. W kontekście zarządzania odpadami, utylizacja zazwyczaj odnosi się do metod, które prowadzą do całkowitego zniszczenia materiałów, takich jak spalanie, które choć może wydawać się korzystne w kontekście redukcji objętości odpadów, nie przyczynia się do odzysku surowców. Ekologia odnosi się szeroko do nauki zajmującej się badaniem interakcji organizmów i ich środowiska, a nie bezpośrednio do procesów odzysku czy utylizacji. To podejście, choć istotne, nie precyzuje aspektów technicznych związanych z odzyskiwaniem materiałów. Natomiast spalanie, jako metoda unieszkodliwiania odpadów, może być efektywne w wytwarzaniu energii, ale prowadzi do emisji gazów cieplarnianych i nie sprzyja ponownemu wykorzystaniu surowców. Powszechnym błędem jest mylenie tych terminów oraz niezrozumienie rozdźwięku między procesami, które mają na celu ochronę środowiska poprzez odzysk materiałów, a tymi, które skupiają się na ich usunięciu. Kluczowe jest zrozumienie, że odzysk jest wartością dodaną, która prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe surowce oraz ogranicza negatywny wpływ na środowisko, co jest nieosiągalne w przypadku samej utylizacji czy spalania.

Pytanie 14

List przewozowy AWB potwierdza zawarcie umowy na transport w systemie

A. kolejowym
B. lotniczym
C. morskim
D. samochodowym
List przewozowy AWB (Air Waybill) jest dokumentem stosowanym w transporcie lotniczym, który potwierdza zawarcie umowy przewozu towarów. Jego główną funkcją jest dostarczenie informacji o nadawcy, odbiorcy oraz szczegółach przesyłki, takich jak waga, objętość, czy charakterystyka towaru. AWB nie tylko pełni rolę potwierdzenia umowy, ale również działa jako dokument przewozowy, który towarzyszy przesyłce w trakcie jej transportu. W praktyce, każdy przewoźnik lotniczy posiada określone standardy dotyczące formatu i treści AWB, które są regulowane przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Warto zaznaczyć, że każdy AWB jest unikalny i zawiera numer identyfikacyjny, który pozwala na śledzenie przesyłki w systemach logistycznych. Korzystanie z AWB przyspiesza proces odprawy celnej i zapewnia zgodność z międzynarodowymi przepisami, co jest kluczowe w globalnym handlu.

Pytanie 15

Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wieprzowinę przyjętą do magazynu 5 czerwca można przechowywać maksymalnie do

Czas przechowywania wybranych rodzajów mięs
Rodzaj mięsaCzas przechowywania
Wołowina3 tygodnie
Jagnięcina10-15 dni
Wieprzowina1-2 tygodnie
Cielęcina1-3 tygodnie
Podroby7 dni
Drób7+10 dni

A. 25 czerwca
B. 19 czerwca
C. 26 czerwca
D. 12 czerwca
Poprawna odpowiedź to 19 czerwca, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami przechowywania produktów mięsnych, wieprzowinę można trzymać maksymalnie przez 14 dni od daty przyjęcia do magazynu, co odpowiada normom HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points). W tym przypadku, dodając 14 dni do daty 5 czerwca, otrzymujemy 19 czerwca. Przechowywanie żywności przez dłuższy czas może prowadzić do ryzyka rozwoju bakterii, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku produktów mięsnych. Aby zapewnić bezpieczeństwo żywności, kluczowe jest przestrzeganie terminów przydatności do spożycia oraz monitorowanie temperatury w magazynach. Należy także uwzględniać warunki przechowywania, takie jak temperatura i wilgotność, które mają wpływ na trwałość produktów. Dobrą praktyką jest również prowadzenie ewidencji, która pozwoli na skuteczne zarządzanie zapasami i unikanie marnotrawstwa.

Pytanie 16

Wytwórca ponosi koszt w wysokości 30,00 zł przy produkcji jednego towaru i nalicza 20% zysk na podstawie kosztów wytwarzania. Jaka będzie cena jednostkowa sprzedaży tego produktu w hurtowni, która dodatkowo nakłada 25% marżę?

A. 43,50 zł
B. 36,00 zł
C. 13,50 zł
D. 45,00 zł
Jednostkowa cena sprzedaży wyrobu wynosi 45,00 zł. Aby obliczyć tę cenę, należy najpierw ustalić koszt wytworzenia, który wynosi 30,00 zł. Producent stosuje narzut zysku na poziomie 20% od kosztu, co oblicza się jako 30,00 zł x 20% = 6,00 zł. Zatem cena sprzedaży ustalana przez producenta wynosi 30,00 zł + 6,00 zł = 36,00 zł. Kolejnym krokiem jest obliczenie ceny sprzedaży w hurtowni, która stosuje dodatkową marżę w wysokości 25%. Marża ta obliczana jest od ceny sprzedaży ustalonej przez producenta, czyli 36,00 zł x 25% = 9,00 zł. Finalna cena sprzedaży w hurtowni to 36,00 zł + 9,00 zł = 45,00 zł. W praktyce, znajomość metod kalkulacji cen oraz narzutów i marż jest kluczowa w zarządzaniu kosztami i cenami w branży handlowej. Przykład ten ilustruje jak istotne jest zrozumienie relacji między kosztami produkcji a strategią cenową, co pozwala efektywnie planować i prognozować zyski.

Pytanie 17

Logistyczne centra, które oferują dostęp do infrastruktury transportowej związanej z co najmniej dwoma kategoriami transportu, to centra

A. intermodalne
B. rozproszone
C. modułowe
D. monotransportowe
Wybór odpowiedzi "modułowe" sugeruje niezrozumienie koncepcji funkcjonowania centrów logistycznych. Centra modułowe to struktury, które zwracają uwagę na elastyczność i skalowalność, jednak nie są one bezpośrednio związane z integracją różnych gałęzi transportu. Mogą one odnosić się bardziej do organizacji przestrzennej lub sposobu zarządzania, a nie do samej infrastruktury transportowej. Odpowiedź "rozproszone" z kolei implikuje, że centra te są rozdzielone geograficznie, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu transportem i logistyce. Taki model nie sprzyja integracji i synergii transportowej, która jest kluczowa dla efektywnych operacji logistycznych. Natomiast „monotransportowe” odnosi się do systemu opartego na jednej gałęzi transportu, co jest w sprzeczności z definicją centrów intermodalnych, które opierają się na połączeniu różnych rodzajów transportu, co zwiększa elastyczność oraz efektywność transportu. Błędem myślowym w tych odpowiedziach jest pominięcie fundamentalnej zasady, że centra intermodalne muszą obsługiwać różne środki transportu, co jest kluczowe dla usprawnienia łańcucha dostaw oraz dostosowania się do dynamicznych potrzeb rynku.

Pytanie 18

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kolektor danych.
B. czytnik kart magnetycznych.
C. drukarkę etykiet.
D. transponder.
Transponder to urządzenie, które wykorzystuje technologię RFID do identyfikacji przedmiotów, a jego zasada działania opiera się na komunikacji bezprzewodowej. W przeciwieństwie do kolektora danych, transponder nie ma klawiatury ani wyświetlacza, co ogranicza jego funkcjonalność do prostego przesyłania danych bez ich wprowadzania przez użytkownika. Inną wspomnianą opcją jest czytnik kart magnetycznych, który również różni się znacznie od kolektora danych. Czytniki te są zaprojektowane wyłącznie do odczytu danych z kart magnetycznych, co czyni je narzędziem o wąskim zastosowaniu w porównaniu do kolektorów danych, które mogą obsługiwać różnorodne formaty danych, w tym kody kreskowe. Drukarka etykiet z kolei służy do generowania etykiet, co również nie jest funkcjonalnością kolektorów danych. W praktyce, wybór niewłaściwego urządzenia może prowadzić do nieefektywności operacyjnej, a także do trudności w zbieraniu i zarządzaniu danymi. Typowym błędem jest mylenie funkcji różnych urządzeń oraz niedostrzeganie ich specyficznych zastosowań. Zrozumienie różnic między tymi technologiami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania danymi i wyboru odpowiednich narzędzi do pracy.

Pytanie 19

Czas trwania od rozpoczęcia zlecenia produkcyjnego do jego całkowitego zakończenia, obejmujący okres potrzebny na przygotowanie, uruchomienie, realizację oraz kontrolę, określa się mianem cyklu

A. zaopatrzenia
B. uzupełniania zapasów
C. życia produktu
D. produkcji
Odpowiedź "produkcji" jest prawidłowa, ponieważ cykl produkcji odnosi się do całego procesu realizacji zlecenia produkcyjnego, który zaczyna się od przygotowania, a kończy na kontroli gotowego wyrobu. Cykl ten obejmuje wszystkie etapy, takie jak planowanie, rozruch, wytwarzanie, pakowanie oraz kontrolę jakości. W praktyce, zrozumienie cyklu produkcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami w przedsiębiorstwie, co ma na celu maksymalizację wydajności oraz minimalizację kosztów. Na przykład, w metodologii Lean Manufacturing, optymalizacja cyklu produkcji prowadzi do eliminacji marnotrawstwa oraz zwiększenia wartości dodanej, poprzez identyfikację i eliminację zbędnych kroków w procesie. Standardy, takie jak ISO 9001, również skupiają się na zarządzaniu jakością w każdym z etapów cyklu produkcji, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe i satysfakcję klienta.

Pytanie 20

Jakie są dozwolone wartości dźwiganych i przenoszonych ciężarów dla dorosłych przy pracy na stałe?

A. dla kobiet 26 kg, dla mężczyzn 45 kg
B. dla kobiet 4 kg, dla mężczyzn 20 kg
C. dla kobiet 27 kg, dla mężczyzn 55 kg
D. dla kobiet 12 kg, dla mężczyzn 30 kg
Odpowiedź wskazująca, że dla kobiet dopuszczalne obciążenie wynosi 12 kg, a dla mężczyzn 30 kg, jest zgodna z wytycznymi regulującymi zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wartości te są ustalane na podstawie badań dotyczących ergonomii oraz wpływu dźwigania na zdrowie pracowników. Przy podnoszeniu ciężarów ważne jest uwzględnienie nie tylko ich wagi, ale także częstotliwości dźwigania oraz postawy ciała. Na przykład, w przypadku pracowników wykonujących powtarzalne ruchy, narażenie na kontuzje jest znacznie wyższe, dlatego wprowadzenie limitów obciążenia ma na celu ochronę zdrowia. Stosowanie tych wartości w praktyce pozwala na ograniczenie ryzyka urazów kręgosłupa oraz innych schorzeń związanych z pracą fizyczną. Wiele organizacji stosuje te standardy jako wytyczne do określenia odpowiednich metod pracy oraz szkoleń bhp, co przekłada się na lepszą organizację pracy oraz większe bezpieczeństwo w miejscu zatrudnienia.

Pytanie 21

Jak wiele opakowań o wymiarach 30'20'15 cm można zmieścić w kartonie zbiorczym o wymiarach 60'45'40 cm?

A. 6 opakowań
B. 12 opakowań
C. 8 opakowań
D. 10 opakowań
Wiele osób może pomylić się w obliczeniach związanych z maksymalną liczbą opakowań, co często wynika z niepełnego uwzględnienia różnych orientacji opakowań oraz błędnych założeń dotyczących przestrzeni. W przykładzie, jeśli ktoś obliczył, że zmieści się 6 lub 8 opakowań, mogło to być spowodowane założeniem, że opakowania muszą być układane w jednej, stałej orientacji, co ogranicza możliwości wykorzystania dostępnej przestrzeni. Zastosowanie algorytmów do optymalizacji przestrzeni ładunkowej jest kluczowe w logistyce i transporcie. Ważne jest również zrozumienie, że w obliczeniach geometrycznych należy brać pod uwagę nie tylko same wymiary, ale również właściwości materiałów opakowaniowych oraz ich układ w kontenerze. Często występuje też błąd myślowy polegający na pomijaniu jednego z wymiarów opakowania lub niewłaściwym zaokrąglaniu wyników, co prowadzi do błędnych wniosków. Aby uniknąć tych pułapek, warto stosować metodyczne podejście do analizy przestrzeni ładunkowej, a także regularnie aktualizować wiedzę na temat narzędzi wspierających optymalizację, takich jak oprogramowanie symulacyjne czy modele matematyczne. W kontekście logistyki, efektywne wykorzystanie przestrzeni ma ogromne znaczenie, gdyż przekłada się na oszczędności w kosztach transportu i magazynowania.

Pytanie 22

Na którym rysunku przedstawiono stojak do składowania towaru w beczkach?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Zdecydowanie wybór innego rysunku przy pytaniu o stojak do beczek świadczy o tym, że nie do końca rozumiesz podstawy składowania. Stojaki do beczek muszą być wymyślone tak, żeby były stabilne i bezpieczne, żeby beczki się nie staczały. Rysunki A, B i D po prostu nie spełniają tych wymogów, więc to zły wybór. Często ludzie mylą, jak wyglądają stojaki i do czego służą, co prowadzi do dziwnych wniosków. Dobre stojaki mają wgłębienia i konstrukcję, która pozwala na bezpieczne trzymanie beczek w poziomie. Inne rysunki mogą pokazywać regały do czegoś zupełnie innego, co jest niewłaściwe. Nieznajomość kwestii takich jak ergonomiczność, normy bezpieczeństwa czy praktyki składowania to dość powszechne źródło pomyłek. W branży logistycznej i magazynowej znajomość tych zasad to podstawa, żeby wszystko działało sprawnie i było bezpieczne. Dlatego warto przyjrzeć się informacjom i zrozumieć, co powinien mieć dobry sprzęt do składowania.

Pytanie 23

Gdy punkt, z którego realizowane jest zamówienie klienta, znajduje się w bliskiej odległości od klienta oraz rynku, to prawdopodobieństwo utraty zamówienia klienta

A. jest minimalne, ale ryzyko inwestycyjne jest znaczące
B. jest minimalne, a kapitał zainwestowany w zapas jest "zamrożony" na krótki okres
C. jest wysokie, ale kapitał zainwestowany w zapas pozostaje "zamrożony" przez dłuższy czas
D. jest wysokie, ale ryzyko inwestycyjne jest niewielkie
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących ryzyka związanego z realizacją zamówień oraz inwestycjami w zapasy. Przede wszystkim, twierdzenie, że ryzyko utraty zamówienia jest duże, jest mylne w kontekście bliskiej lokalizacji punktu rozdzielającego. W praktyce, im mniejsza odległość do klienta, tym mniejsze ryzyko związane z utratą zamówienia, co wynika z szybszego czasu dostawy oraz lepszej możliwości monitorowania i zarządzania procesem logistycznym. Z kolei wysokie ryzyko inwestycyjne, które zostało opisane w niektórych odpowiedziach, wynika z błędnego rozumienia, że bliskość punktu obsługi wiąże się z długotrwałym zamrażaniem kapitału w zapasach. W rzeczywistości, dobrze zarządzane magazyny w bliskiej lokalizacji powinny umożliwiać rotację towarów i minimalizować czas przechowywania, co zmniejsza ryzyko finansowe. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że duże zapasy są zawsze konieczne w kontekście zaspokajania potrzeb klientów; w rzeczywistości, zastosowanie metod lean management i just-in-time pozwala na optymalizację zapasów i redukcję kosztów, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 24

Firma oferująca zróżnicowane usługi logistyczne, zazwyczaj w postaci pakietów zawierających między innymi: usługi transportowe, obsługę terminali, dystrybucję oraz magazynowanie, a także powiązane usługi informacyjne i finansowe, określana jest mianem przedsiębiorstwa

A. transportowym
B. spedycyjnym
C. kurierskim
D. logistycznym
Odpowiedź "logistycznym" jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwa logistyczne oferują kompleksowe usługi związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Elementy, takie jak transport, magazynowanie, obsługa terminalowa i dystrybucja, są kluczowe w działalności logistycznej, która koncentruje się na efektywności operacyjnej oraz zaspokajaniu potrzeb klientów. Przykładem takiego przedsiębiorstwa może być firma zajmująca się integracją usług logistycznych, która nie tylko przewozi towary, ale także zarządza ich przechowywaniem oraz organizuje procesy celne. W branży stosuje się standardy takie jak ISO 9001, które pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości usług logistycznych. Dzięki tym praktykom przedsiębiorstwa mogą efektywniej zarządzać zasobami, co skutkuje poprawą zadowolenia klientów oraz zwiększeniem konkurencyjności na rynku.

Pytanie 25

Wysoki poziom zapasów świeżych warzyw gromadzonych przez zakład przetwórczy stanowi zapas

A. zabezpieczający
B. spekulacyjny
C. sezonowy
D. zbędny
Odpowiedzi o zapasach zabezpieczających, spekulacyjnych i zbędnych są raczej nietrafione w kontekście świeżych warzyw w przetwórstwie. Zapasy zabezpieczające mają na celu ochronę przed nieoczekiwanymi problemami z dostawami itp., ale w przypadku świeżych warzyw to nie jest główny temat, bo te produkty szybko się psują i trzeba je szybko wykorzystać. Z drugiej strony, zapasy spekulacyjne to sytuacje, w których firmy gromadzą rzeczy, czekając na wzrost cen, ale to się nie sprawdzi dla warzyw, bo one nie mogą długo leżeć. Natomiast zapasy zbędne to po prostu nadmiar, którego nikt nie chce, bo to generuje dodatkowe koszty, a w przypadku warzyw może prowadzić do strat związanych z ich psuciem. Ogólnie, skuteczne zarządzanie zapasami wymaga ogarnięcia, jak działa popyt i sezonowość, a strategia sezonowa jest naprawdę kluczowa dla rozwoju i efektywności w branży przetwórczej.

Pytanie 26

W klasyfikacji XYZ litera X odnosi się do zasobów, na które istnieje zapotrzebowanie

A. okazjonalne
B. o charakterze sezonowym
C. regularne
D. bardzo nieregularne
W kontekście zapotrzebowania na zasoby, nieprawidłowe odpowiedzi mogą prowadzić do błędnego postrzegania zachowań rynkowych i skutków dla operacji biznesowych. Sporadyczne zapotrzebowanie odnosi się do sytuacji, gdzie potrzeby na dany zasób zmieniają się w sposób losowy i nieprzewidywalny. W takim przypadku przedsiębiorstwa mogą zmagać się z problemami związanymi z nadmiarowym lub niewystarczającym stanem zapasów. Bardzo nieregularne zapotrzebowanie wskazuje na dużą fluktuację potrzeb, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zasobami, a w konsekwencji do problemów z utrzymaniem ciągłości produkcji. Z kolei zapotrzebowanie o charakterze sezonowym ma swoje wyraźnie określone okresy wzrostu i spadku potrzeb, co należy uwzględnić w planowaniu. W przypadku takich zasobów, przedsiębiorstwa powinny dostosować swoje strategie dostaw i produkcji, aby sprostać tym cyklom. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru takich odpowiedzi, to mylenie regularności z innymi typami zapotrzebowania oraz brak zrozumienia różnorodności zachowań rynkowych. Właściwe zrozumienie klasyfikacji zasobów oraz ich zapotrzebowania jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i podejmowania decyzji operacyjnych, co znajduje potwierdzenie w literaturze przedmiotu oraz praktykach branżowych.

Pytanie 27

W celu przetransportowania partii towaru do jednego odbiorcy zaplanowano użycie czterech pojazdów. Z tego powodu nadawca ma wystawić

A. jeden list przewozowy
B. dwa listy przewozowe
C. cztery listy przewozowe
D. trzy listy przewozowe
Wybór niewłaściwej liczby listów przewozowych w kontekście przewozu ładunków może prowadzić do poważnych nieporozumień i trudności w zarządzaniu transportem. Na przykład, wybór tylko jednego lub dwóch listów przewozowych dla czterech pojazdów sugeruje, że wszystkie pojazdy transportują ten sam ładunek w tym samym czasie, co jest rzadkością w praktyce logistycznej. W rzeczywistości, każdy pojazd zazwyczaj ma różne trasy, ładunki i terminy dostaw. Użycie jednego listu przewozowego w takim przypadku nie zapewnia odpowiedniego śledzenia poszczególnych transportów, co może prowadzić do utraty informacji w razie jakichkolwiek problemów, takich jak opóźnienia czy uszkodzenia ładunku. Ponadto, w sytuacji, gdy każdy pojazd przewozi różne partie ładunku, jeden list przewozowy może nie zawierać wszystkich wymaganych informacji dla każdego z tych transportów. Takie podejście jest również niezgodne z wymogami prawnymi, które przewidują jasne określenie warunków przewozu dla każdego transportu. W branży transportowej przestrzeganie procedur oraz standardów dokumentacji jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i uniknięcia problemów związanych z odpowiedzialnością przewoźnika. Dlatego, stosowanie czterech listów przewozowych w tej sytuacji jest nie tylko zgodne z normami, ale również niezbędne dla prawidłowego zarządzania i monitorowania każdego transportu z osobna.

Pytanie 28

Najwyższą pozycję w hierarchii zarządzania odpadami przez firmy zajmuje

A. przygotowanie ich do ponownego użycia
B. zapobieganie ich powstawaniu
C. unieszkodliwianie
D. recykling
Wybór innych niż zapobieganie powstawaniu odpadów metod postępowania z odpadami, takich jak recykling, unieszkodliwianie czy przygotowanie do ponownego użycia, może wynikać z błędnego zrozumienia celu zarządzania odpadami. Recykling, choć istotny, jest procesem, który następuje po tym, jak odpady zostały już wygenerowane, co oznacza, że nie eliminuje problemu ich powstawania. Unieszkodliwianie, z kolei, skupia się na usuwaniu odpadów, co samo w sobie nie rozwiązuje kwestii ich generacji i często wiąże się z negatywnym wpływem na środowisko, takim jak zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Przygotowanie do ponownego użycia jest z pewnością korzystnym podejściem, ale również nie ogranicza ilości generowanych odpadów. Błędem myślowym może być także przekonanie, że działania te mogą być traktowane jako alternatywa dla zapobiegania, podczas gdy w rzeczywistości są one uzupełniającymi elementami szerszej strategii zarządzania odpadami. Właściwe zrozumienie hierarchii postępowania z odpadami pozwala na efektywne wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju, co jest kluczowe w kontekście globalnych wyzwań ekologicznych.

Pytanie 29

Proces, który obejmuje wymianę informacji, transfer środków finansowych oraz transport towarów od dostawcy do odbiorcy, nazywany jest

A. spedycyjnym
B. logistycznym
C. produkcji
D. magazynowym
Odpowiedź logistyczny jest prawidłowa, ponieważ proces logistyczny obejmuje całościowe zarządzanie przepływem informacji, środków pieniężnych oraz materiałów i produktów od dostawcy do odbiorcy. Kluczowym aspektem logistyki jest koordynacja tych elementów w celu zapewnienia efektywności i skuteczności dostaw. Na przykład, w praktyce logistycznej, zastosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS) oraz systemów zarządzania transportem (TMS) pozwala na optymalizację procesów transportowych, redukcję kosztów oraz polepszenie jakości obsługi klienta. Logistyka jest także związana z takimi standardami jak Lean Management, który ma na celu eliminację marnotrawstwa, czy Six Sigma, który koncentruje się na poprawie jakości poprzez eliminację defektów. Przy wdrożeniu skutecznych strategii logistycznych, przedsiębiorstwa mogą znacząco zwiększyć swoją konkurencyjność oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 30

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Wyłączną.
B. Selektywną.
C. Zintegrowaną.
D. Intensywną.
No, to nie bardzo. Zastosowanie dystrybucji intensywnej czy selektywnej w przypadku luksusowych dóbr, jak na przykład sportowe samochody czy drogie zegarki, to nie jest to, co by pasowało. Dystrybucja intensywna, czyli stawianie produktów w jak największej ilości miejsc, to bardziej dla masowych towarów, które nie wymagają specjalnej prezentacji. Przy luksusowych dobrach, gdy są dostępne wszędzie, to coś się traci – postrzeganą wartość. Selektywna dystrybucja też może nie wystarczyć, bo jeśli jest zbyt wiele punktów, to klienci mogą czuć się, jakby to nie było nic specjalnego. A zintegrowana dystrybucja, czyli połączenie detalicznej i hurtowej, też nie za bardzo pasuje do luksusu. To wszystko pokazuje, że nie do końca rozumiesz, jak działa marketing luksusowy, który stawia na ograniczenie dostępności, żeby podnieść wartość produktów.

Pytanie 31

Ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można przygotować i wydać z magazynu w ciągu 4 dni, jeśli magazyn funkcjonuje na trzy zmiany, a w trakcie jednej zmiany średnio wydawanych jest 180 pjł?

A. 720 pjł
B. 1 260 pjł
C. 2 160 pjł
D. 540 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można sformować i wydać z magazynu w ciągu 4 dni, musimy wziąć pod uwagę liczbę zmian oraz średnią liczbę pjł przygotowywanych w jednej zmianie. W przypadku magazynu pracującego na trzy zmiany, w ciągu jednego dnia można zrealizować 3 zmiany x 180 pjł = 540 pjł. Następnie, mnożąc tę wartość przez liczbę dni, otrzymujemy: 540 pjł x 4 dni = 2160 pjł. Taka kalkulacja jest zgodna z dobrymi praktykami zarządzania magazynem, które uwzględniają maksymalne wykorzystanie czasu pracy i efektywność operacyjną. Znajomość wydajności magazynu oraz umiejętność szybkiego liczenia wydajności są kluczowe dla zarządzania zapasami oraz planowania produkcji, co z kolei ma wpływ na zadowolenie klienta oraz wyniki finansowe firmy. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być efektywne planowanie dostaw i minimalizacja kosztów, które są kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym rynku.

Pytanie 32

Jakie koszty są związane z sytuacją, w której zapas przekroczy ustaloną wielkość?

A. Koszty niedoboru zapasu
B. Koszty utrzymania zapasu
C. Koszty nadmiaru zapasu
D. Koszty uzupełniania zapasu
Odpowiedź "Nadmiaru zapasu" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kosztów, które są generowane, gdy poziom zapasów przekracza optymalną wielkość. Te dodatkowe koszty mogą obejmować zwiększone wydatki na magazynowanie, ubezpieczenia, a także straty związane z przestarzałymi lub uszkodzonymi produktami. W praktyce, nadmiar zapasu może prowadzić do wielu problemów, takich jak zablokowanie kapitału, co ogranicza możliwości inwestycyjne przedsiębiorstwa. Przykładem może być firma zajmująca się elektroniką, która gromadzi nadmierne zapasy telefonów komórkowych; jeśli nowe modele szybko wchodzą na rynek, starsze modele mogą stać się trudne do sprzedaży. Standardem w zarządzaniu zapasami jest stosowanie metod takich jak Just In Time (JIT) lub Lean Inventory, które minimalizują nadmiar zapasów i ograniczają związane z tym koszty. To podejście nie tylko poprawia efektywność operacyjną, ale także przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów finansowych.

Pytanie 33

Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika - mężczyznę, przy pracy stałej, nie może przekraczać

Normy dźwigania i przenoszenia ładunków
PracaMłodocianiKobietyMężczyźni
DziewczętaChłopcyKobiety w ciążyKobietyMężczyźniPrzenoszenie zespołowe
Stała8 kg12 kg3 kg12 kg30 kgmax. 25 kg/1 os.
Dorywcza (max. 4 godz.)14 kg20 kg5 kg20 kg50 kgmax. 42 kg/1 os.

A. 50 kg
B. 35 kg
C. 30 kg
D. 45 kg
Wybierając inną wartość, można nieświadomie bagatelizować znaczenie ergonomii w miejscu pracy. Odpowiedzi takie jak 35 kg, 45 kg czy 50 kg opierają się na błędnym założeniu, że pracownicy mogą bezpiecznie dźwigać większe ciężary bez ryzyka dla zdrowia. W rzeczywistości, każda z tych wartości przekracza maksymalne limity ustalone przez normy branżowe, co może prowadzić do poważnych urazów. Często mylone są pojęcia siły fizycznej czy sprawności z długotrwałym zdrowiem. Możliwość podniesienia ciężaru w krótkim czasie nie oznacza, że taki ciężar można podnosić regularnie. Przeciążenie organizmu może skutkować nie tylko urazami kręgosłupa, ale także problemami z mięśniami, stawami oraz układem krążenia. Kluczowe znaczenie ma również kontekst dźwigania – różne czynniki, takie jak pozycja ciała, rodzaj podnoszonego przedmiotu oraz czas trwania pracy, mogą znacząco wpłynąć na ryzyko kontuzji. Warto pamiętać, że wprowadzenie norm dźwigania ma na celu ochronę zdrowia pracowników oraz zapewnienie im komfortu pracy, co przekłada się na ich wydajność oraz satysfakcję.

Pytanie 34

Opakowanie właściwie dopasowane do wyrobu powinno chronić oraz zabezpieczać go przed uszkodzeniami mechanicznymi, które obejmują między innymi

A. deszcz
B. pożar
C. pleśń
D. nacisk
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do nacisku, wskazuje na niepełne zrozumienie koncepcji ochrony produktów w opakowaniach. Odpowiedzi takie jak 'pożar', 'deszcz' czy 'pleśń' odnoszą się głównie do zagrożeń środowiskowych, które nie są bezpośrednio związane z narażeniami mechanicznymi. Pożar, na przykład, to zagrożenie, które wymaga innych rozwiązań, jak stosowanie materiałów ognioodpornych, ale nie jest związane z mechaniką opakowania. Deszcz również wskazuje na potrzebę ochrony przed wilgocią, co jest bardziej związane z właściwościami materiałów niż z ich odpornością na nacisk. Pleśń to problem biologiczny, który jest wynikiem niewłaściwego przechowywania w wilgotnych warunkach, a nie wynika z bezpośrednich uszkodzeń mechanicznych. Błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów zagrożeń i odpowiednich rozwiązań. W praktyce, aby skutecznie chronić produkt przed narażeniami mechanicznymi, należy zwracać szczególną uwagę na dobór materiałów opakowaniowych oraz ich właściwości mechaniczne, w szczególności ich odporność na nacisk i uderzenia, co jest kluczowe w logistyce i transporcie.

Pytanie 35

Magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania na okres 30 dni. Oblicz na podstawie zamieszczonego cennika wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń.

Nazwa urządzeniaJednostkowa cena netto* zł
Rampa mobilna100,00
Owijarka do palet80,00
Podnośnik stołowy50,00
Urządzenie do zgrzewania70,00
Urządzenie do taśmowania60,00

A. 4 200,00 zł
B. 10 800,00 zł
C. 140,00 zł
D. 360,00 zł
Błędy w obliczeniach dotyczących wartości netto usługi wypożyczenia urządzeń mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia struktury kosztów i ich kalkulacji. W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, często dochodzi do pominięcia istotnych czynników, takich jak liczba dni wypożyczenia, liczba wypożyczonych urządzeń oraz jednostkowa cena netto. Na przykład, wartość 360,00 zł może być mylnie uznawana za sumę za jeden rodzaj urządzenia, podczas gdy powinna być obliczana dla wszystkich wypożyczonych pozycji. Typowe błędy myślowe obejmują także nieuwzględnianie mnożenia przez czas wypożyczenia, co jest kluczowym elementem w tego rodzaju obliczeniach. Kolejnym błędem może być błędna interpretacja jednostkowej ceny netto, co prowadzi do niewłaściwego przypisania wartości do całkowitych kosztów. W kontekście dobrych praktyk w zarządzaniu magazynem ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak złożone są koszty wypożyczenia oraz jak te obliczenia wpływają na całkowity budżet operacyjny. Dobrze przeprowadzone analizy finansowe są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji o wydatkach i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 36

W której beczce możliwe będzie umieszczenie 198 litrów oleju palmowego, jeżeli beczkę należy wypełnić w 90%?

Beczka 1.Beczka 2.Beczka 3.Beczka 4.
Pojemność [litr]189200218220

A. Beczka 1.
B. Beczka 4.
C. Beczka 2.
D. Beczka 3.
Beczka 4 jest poprawnym wyborem, ponieważ jej pojemność wynosi 220 litrów, co pozwala na umieszczenie 198 litrów oleju palmowego przy założeniu, że beczka ma być wypełniona w 90%. Aby obliczyć, ile litrów może pomieścić beczka przy takim wypełnieniu, stosujemy wzór: Pojemność x 90% = Wypełnienie. W przypadku beczki 4 mamy: 220 litrów x 0,9 = 198 litrów. Wybór odpowiedniej pojemności beczki jest kluczowy w przemyśle, gdzie transport i magazynowanie płynów odgrywają fundamentalną rolę w operacjach logistycznych. Standardy magazynowania wymagają precyzyjnego obliczenia wypełnienia, aby uniknąć przepełnienia i zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. W praktyce, jeśli wypełnimy beczkę do 90%, pozostawiamy pewien margines bezpieczeństwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania materiałami niebezpiecznymi. To także podkreśla znaczenie poprawnego obliczania i planowania przestrzeni magazynowej, co może zmniejszyć ryzyko strat i zwiększyć efektywność operacyjną.

Pytanie 37

Gospodarstwo rolne otrzymało zamówienie na skompletowanie 4 t truskawek. Owoce mają być pakowane w pojemniki po 0,5 kg, a następnie w drewniane skrzynki zgodnie z załączonym rysunkiem. Ile skrzynek potrzeba do przygotowania otrzymanego zamówienia?

Ilustracja do pytania
A. 8 000 szt.
B. 2 000 szt.
C. 800 szt.
D. 400 szt.
Podczas analizy dostępnych odpowiedzi, pojawia się szereg nieporozumień, które prowadzą do błędnych konkluzji. Niezrozumienie podstawowych zasad pakowania truskawek najczęściej skutkuje przeszacowaniem lub niedoszacowaniem liczby potrzebnych skrzynek. Na przykład, jedna z odpowiedzi wskazuje na 2000 sztuk, co implikuje, że każda skrzynka mogłaby pomieścić jedynie 2 kg, co jest niezgodne z założeniem, że każda skrzynka mieści 5 kg. Tego typu błędy mogą wynikać z niezrozumienia koncepcji podziału masy na jednostki pakowania. Kolejna odpowiedź sugerująca 400 skrzynek również bazuje na niewłaściwej interpretacji, gdzie wydaje się, że pomija się fakt, iż jedna skrzynka pomieści 5 kg. Odpowiedzi sugerujące 8000 skrzynek wyraźnie wskazują na logiczny błąd w obliczeniach, gdyż sugeruje to, że skrzynki byłyby używane w sposób nieefektywny, co zwiększyłoby koszty transportu i magazynowania. W kontekście branżowym, poprawna liczba skrzynek zapewnia nie tylko efektywność operacyjną, ale również zgodność z normami, które regulują transport produktów rolnych. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z zasadami dotyczącymi pakowania i transportu, aby uniknąć nieporozumień i zminimalizować straty. Zrozumienie tych zasad stanowi podstawę dla efektywnego zarządzania w branży rolniczej.

Pytanie 38

Z głównego magazynu do magazynu sprzedażowego trzeba przetransportować 40 paczek styropianu o wymiarach 100'50'50 cm. W związku z tym, przy założeniu maksymalnego współczynnika wypełnienia przestrzeni ładunkowej, dystrybutor powinien wybrać pojazd ciężarowy o wymiarach przestrzeni ładunkowej

A. 3600'2100'2100 mm
B. 2100'2100'2100 mm
C. 2600'2100'2100 mm
D. 3100'2100'2100 mm
Odpowiedź 2600'2100'2100 mm jest poprawna, ponieważ zapewnia wystarczającą przestrzeń ładunkową do transportu 40 paczek styropianu o wymiarach 100'50'50 cm. Aby obliczyć potrzebną przestrzeń, najpierw należy określić objętość jednej paczki, co daje 0,25 m³ (0,1 m * 0,5 m * 0,5 m). Zatem całkowita objętość wszystkich paczek wynosi 10 m³ (0,25 m³ * 40). Wybierając samochód ciężarowy, kluczowe jest uwzględnienie nie tylko objętości, ale także kształtu i wymiarów przestrzeni ładunkowej. Wymiary 2600 mm długości, 2100 mm szerokości i 2100 mm wysokości zapewniają wystarczającą przestrzeń do ułożenia paczek w sposób, który maksymalizuje wykorzystanie przestrzeni. W praktyce zaleca się również, aby przestrzeń ładunkowa była nieco większa, aby uwzględnić różne czynniki, takie jak kształt paczek czy możliwość łatwego załadunku i rozładunku. Zgodnie z normami branżowymi, dobrym rozwiązaniem jest stosowanie samochodów o przestrzeni ładunkowej, która przekracza minimalne wymagania, aby zapewnić elastyczność w transporcie różnych towarów.

Pytanie 39

W ciągu jednego miesiąca firma wytwarza i sprzedaje 100 sztuk produktów gotowych. Jeśli koszty zmienne dla tego przepływu wynoszą 20 zł/szt., a koszty stałe to 500 zł, to całkowity koszt wynosi

A. 2 000 zł
B. 1 500 zł
C. 2 500 zł
D. 1 000 zł
Koszt całkowity przedsiębiorstwa oblicza się jako sumę kosztów zmiennych i stałych. W tym przypadku, mamy 100 sztuk wyrobów gotowych, a koszty zmienne wynoszą 20 zł za sztukę. Zatem, całkowite koszty zmienne wynoszą 100 sztuk * 20 zł/szt. = 2000 zł. Dodatkowo, przedsiębiorstwo ponosi stałe koszty w wysokości 500 zł. Zatem łączny koszt całkowity wynosi 2000 zł + 500 zł = 2500 zł. Przykład ten ilustruje, jak kluczowe jest zrozumienie struktury kosztów w przedsiębiorstwie. W praktyce, dokładne oszacowanie kosztów pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących cen produktów. W branży produkcyjnej analiza kosztów jest niezbędna do optymalizacji procesów i zwiększenia efektywności operacyjnej, co może przyczynić się do poprawy rentowności firmy.

Pytanie 40

Jaką wartość ma zapas dysponowany, jeśli zapas transportowy wynosi 150 szt., rezerwa 80 szt., a zapas w magazynie to 200 szt.?

A. 80 szt.
B. 50 szt.
C. 120 szt.
D. 270 szt.
Wielkość zapasu dysponowanego oblicza się jako sumę trzech elementów: zapasu w transporcie, rezerwacji oraz zapasu magazynowego. W przedstawionym przypadku mamy 150 sztuk zapasu w transporcie, 80 sztuk rezerwacji oraz 200 sztuk zapasu magazynowego. Dodając te wartości, otrzymujemy 150 + 80 + 200 = 430 sztuk. Jest to jednak wartość zapasu całkowitego. Jeżeli jednak pytamy o zapas dysponowany, z reguły weźmiemy pod uwagę zapas, który jest dostępny i gotowy do użycia w danym momencie. Dlatego w praktyce logistycznej zapas dysponowany to często różnica pomiędzy zapasem całkowitym a zapasami zarezerwowanymi. Na przykład, jeśli z zapasu magazynowego 200 sztuk rezerwujemy 80 sztuk, to pozostaje nam 120 sztuk, które są dostępne do wykorzystania od razu. Całość zapasu dysponowanego w tym kontekście możemy obliczyć jako sumę zapasów dostępnych i zapasu w transporcie, co daje nam 120 + 150 = 270 sztuk. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zapasami, które podkreślają znaczenie dostępności produktów dla efektywności operacyjnej.
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły