Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 09:42
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 10:00

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zgodnie z normą EURO 6, dozwolona wartość emisji tlenków azotu wynosi

A. 1000 mg/kWh
B. 400 mg/kWh
C. 4000 mg/kWh
D. 100 mg/kWh
Odpowiedzi 1000 mg/kWh, 100 mg/kWh oraz 4000 mg/kWh są niepoprawne w kontekście normy EURO 6, która wprowadza wyraźne ograniczenia dotyczące emisji tlenków azotu. Odpowiedź 1000 mg/kWh sugeruje znacznie wyższy limit, który byłby nie do zaakceptowania w kontekście obecnych wymogów środowiskowych. Również 4000 mg/kWh to wartość ekstremalnie wysoka, która w praktyce byłaby niezgodna z celami normy, mającymi na celu radykalne ograniczenie zanieczyszczeń. Z kolei odpowiedź 100 mg/kWh, choć zbliżona do purystycznego podejścia, nie odzwierciedla aktualnych limitów wprowadzonych przez normy EURO 6, co może być mylone z bardziej restrykcyjnymi dyrektywami. Często błędem myślowym jest przyjęcie, że wcześniejsze normy, takie jak EURO 5, które miały wyższe limity emisji, wciąż są aktualne. Dlatego tak ważne jest, aby być na bieżąco z obowiązującymi normami, które zmieniają się w odpowiedzi na postęp technologiczny w dziedzinie motoryzacji i ochrony środowiska.

Pytanie 2

Zanim rozpoczniesz korzystanie z pojazdu po dłuższej przerwie, co powinieneś zrobić?

A. wymienić wszystkie żarówki na nowe
B. przeprowadzić diagnostykę komputerową
C. wykonać przegląd układu paliwowego
D. poddać regeneracji rozrusznik oraz alternator
Wykonanie przeglądu układu paliwowego przed eksploatacją pojazdu po dłuższej przerwie jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania. Układ paliwowy, w tym pompy paliwowe, wtryskiwacze oraz przewody paliwowe, może ulegać degradacji, a paliwo, które stało przez kilka lat, może stracić swoje właściwości i zawierać zanieczyszczenia. Przegląd powinien obejmować kontrolę szczelności układu oraz jakości paliwa, co może pomóc w uniknięciu problemów z uruchomieniem silnika lub jego nieprawidłową pracą. Zastosowanie diagnostyki, takiej jak analizatory spalin, może pomóc w identyfikacji problemów wynikających z niewłaściwego spalania paliwa. Standardy branżowe zalecają regularne przeglądy układu paliwowego, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, a także dla ograniczenia emisji spalin.

Pytanie 3

Jaką wartość napięcia powinno mieć na zaciskach akumulatora, gdy silnik pracuje na biegu jałowym i układ ładowania jest sprawny?

A. 12,6 V
B. 12,0 V
C. 13,4 V
D. 14,4 V
Wartość napięcia 14,4 V na zaciskach akumulatora przy uruchomionym silniku na biegu jałowym jest zgodna z typowymi normami dla układów ładowania w samochodach osobowych. Wartość ta wskazuje, że alternator pracuje efektywnie, dostarczając wystarczającą moc do ładowania akumulatora oraz zasilania układów elektrycznych pojazdu. Standardowe napięcie ładowania na poziomie około 14,4 V osiągane jest dzięki regulatorowi napięcia, który przekształca napięcie z alternatora do poziomu optymalnego dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Przykładowo, w przypadku intensywnego korzystania z urządzeń elektrycznych w pojeździe, takich jak klimatyzacja czy system audio, odpowiednie napięcie ładowania zapobiega rozładowaniu akumulatora i zapewnia jego długowieczność. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk w diagnostyce układów elektrycznych, warto regularnie kontrolować napięcie akumulatora w różnych warunkach pracy, aby upewnić się, że system ładowania funkcjonuje prawidłowo.

Pytanie 4

Aby prawidłowo zdiagnozować przekaźnik elektromagnetyczny, nie powinno się dokonywać pomiaru

A. rezystancji cewki elektromagnetycznej
B. rezystancji styków roboczych w stanie aktywacji
C. zmiany rezystancji cewki w stanie aktywacji
D. rezystancji styków roboczych w stanie spoczynkowym
Dokonywanie pomiarów rezystancji styków roboczych w stanie załączenia jest błędnym podejściem w kontekście diagnozowania przekaźników elektromagnetycznych. W rzeczywistości, stan załączenia styku powinien być oceniany pod kątem przewodzenia prądu, a nie jedynie pomiaru rezystancji. W praktyce, rezystancja w stanie załączenia jest zazwyczaj bardzo niska, co sprzyja mylnemu wrażeniu, że przekaźnik działa poprawnie, mimo że może nie spełniać wymagań operacyjnych. Kolejnym aspektem jest nieprawidłowe rozumienie konieczności oceny rezystancji styków roboczych w różnych stanach. Pomiar rezystancji styków w stanie spoczynku może dostarczyć cennych informacji o ich kondycji, np. wykrywanie korozji czy osadzania się zanieczyszczeń. W kontekście dobrych praktyk diagnostycznych, kluczowe jest nie tylko wykonywanie pomiarów, ale także zrozumienie, co one oznaczają i jak interpretować wyniki w kontekście funkcjonowania całego układu. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może skutkować nieefektywną konserwacją urządzeń.

Pytanie 5

Czym jest liczba oktanowa paliwa?

A. odporność na detonacyjne spalanie
B. energetyczna wartość
C. skłonność do samozapłonu
D. kompozycja frakcyjna
No, tutaj się trochę mylisz. Składy frakcyjne i wartość opałowa paliwa to nie to samo co liczba oktanowa. Skład frakcyjny dotyczy tego, jakie składniki są w paliwie i jak to wpływa na jego właściwości, ale nie mówi o tym, jak paliwo spala się w silniku. Natomiast wartość opałowa to ilość energii, jaką dostajemy podczas spalania, ale to nie oznacza, że paliwo z wyższą wartością od razu działa lepiej w silniku. Ludzie często zakładają, że więcej energii w paliwie to lepsze osiągi, a to nie tak - najważniejsze jest, jak paliwo radzi sobie ze spalaniem stukowym, a to nie ma nic wspólnego z tymi innymi parametrami. Warto to zrozumieć, bo ma to ogromne znaczenie dla jazdy i trwałości silnika.

Pytanie 6

Technik pojazdów samochodowych, organizując swoje miejsce pracy zgodnie z zasadami ergonomii, powinien rozmieścić narzędzia uwzględniając ich

A. wymiary.
B. częstotliwość użytkowania.
C. producenta.
D. cenę rynkową.
Odpowiedź dotycząca częstotliwości użytkowania narzędzi jest prawidłowa, ponieważ ergonomia miejsca pracy technika pojazdów samochodowych w dużej mierze opiera się na praktycznych zasadach, które mają na celu zwiększenie efektywności oraz komfortu pracy. Umieszczając narzędzia w zasięgu ręki na podstawie ich częstotliwości użycia, technik minimalizuje czas potrzebny na ich odnajdywanie oraz ogranicza zbędne ruchy, co wpływa na zmniejszenie zmęczenia i ryzyka kontuzji. Na przykład, narzędzia często używane, takie jak klucze czy śrubokręty, powinny być umieszczone w łatwo dostępnym miejscu, blisko stanowiska pracy, podczas gdy rzadziej używane narzędzia mogą znajdować się dalej. Taka organizacja stanowiska pracy jest zgodna z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa w procesie pracy.

Pytanie 7

Podczas próbnej jazdy zauważono zbyt niskie odczyty temperatury płynu chłodzącego. Możliwą przyczyną tego zjawiska może być

A. zbyt wysoki poziom płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym
B. awaria termostatu
C. nieodpowiednia jakość płynu chłodzącego
D. nieszczelność w układzie chłodzenia
Uszkodzenie termostatu to jedna z najczęstszych przyczyn niskich wskazań temperatury płynu chłodzącego. Termostat, który reguluje przepływ płynu chłodzącego przez silnik, powinien otwierać się i zamykać w odpowiednich temperaturach, co pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury roboczej silnika. Gdy termostat jest uszkodzony i pozostaje otwarty, silnik nie osiąga właściwej temperatury, co skutkuje niskimi wskazaniami. Taka sytuacja może prowadzić do nieefektywnego spalania paliwa oraz zwiększonego zużycia, a także do przyspieszonego zużycia komponentów silnika. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której pojazd nie nagrzewa się odpowiednio w zimie, co nie tylko wpływa na komfort jazdy, ale także na efektywność pracy silnika. Regularne kontrolowanie stanu termostatu oraz jego wymiana w przypadku uszkodzenia to działania zgodne z dobrymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdu.

Pytanie 8

Podczas wymiany akumulatora mechanik narażony jest na

A. skaleczenie dłoni krawędziami obudowy akumulatora
B. porażenie prądem elektrycznym
C. poparzenie oczu gazami wydobywającymi się z akumulatora
D. uszkodzenie skóry przez elektrolit
Porażenie prądem elektrycznym, uszkodzenie skóry elektrolitem, skaleczenie ręki krawędziami obudowy akumulatora oraz poparzenie oczu gazami wydobywającymi się z akumulatora to różne zagrożenia, które mogą wystąpić w trakcie wymiany akumulatora. Jednak nie wszystkie są równie prawdopodobne. Porażenie prądem elektrycznym, choć teoretycznie możliwe, występuje rzadziej, ponieważ akumulatory w pojazdach są systematycznie zabezpieczane przed przypadkowym kontaktem z prądem. Odpowiedzi dotyczące skaleczeń na krawędziach obudowy akumulatora również są mylące, ponieważ obudowy akumulatorów są zwykle gładkie, a ich krawędzie nie są na tyle ostre, aby stanowiły duże zagrożenie. Poparzenia oczu gazami wydobywającymi się z akumulatora są również rzadkie, ponieważ proces ładowania akumulatora i wydobywanie się gazów nie są bezpośrednio związane z wymianą akumulatora. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat ryzyk związanych z pracą przy akumulatorach. Kluczowe jest, aby mechanicy byli świadomi rzeczywistych zagrożeń i stosowali odpowiednie środki ostrożności, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń ciała.

Pytanie 9

W przypadku wystąpienia nadmiernego zużycia opony na jej zewnętrznej stronie, co należy wyregulować?

A. kąt pochylenia koła
B. zbieżność kół
C. kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Wybór zbieżności kół jako odpowiedzi jest mylący, ponieważ zbieżność dotyczy ustawienia kół w poziomie, a nie ich kąta pochylenia. Zbyt duża zbieżność może prowadzić do zwiększonego zużycia opon, jednak niekoniecznie w kontekście nadmiernego zużycia zewnętrznej strony. Również kąt pochylenia sworznia zwrotnicy nie jest bezpośrednio związany z problemem zużycia opon. Kąt ten wpływa na stabilność pojazdu podczas skrętu, ale nie reguluje bezpośrednio kątów, które mają największy wpływ na zużycie opon. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest kolejnym parametrem, który ma znaczenie dla prowadzenia pojazdu, ale jego niewłaściwe ustawienie nie spowoduje takiego konkretnego rodzaju zużycia opon, jak to opisane w pytaniu. Typowym błędem jest błędne utożsamianie różnych parametrów geometrii zawieszenia, co prowadzi do nieefektywnych lub wręcz szkodliwych regulacji. Praktyki regulacyjne powinny być oparte na dokładnych pomiarach i diagnostyce, aby można było skutecznie zidentyfikować źródło problemów ze zużyciem opon.

Pytanie 10

W trakcie diagnostyki systemu zawieszenia zauważono luz koła w osi pionowej. Luz ten nie może być spowodowany uszkodzeniem

A. łożyska piasty koła
B. sworznia wahacza
C. końcówki drążka kierowniczego
D. tulei wahacza
Końcówka drążka kierowniczego nie jest elementem układu zawieszenia, lecz częścią układu kierowniczego. Jej główną funkcją jest przenoszenie ruchu z układu kierowniczego na koła, co umożliwia manewrowanie pojazdem. Jeśli podczas diagnostyki stwierdzono luz w płaszczyźnie pionowej koła, to najprawdopodobniej jest to efektem uszkodzeń elementów zawieszenia, takich jak tuleje wahacza, sworznie wahacza lub łożyska piasty koła. W praktyce, odpowiednia diagnostyka układu zawieszenia wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi, takich jak przyrządy do pomiaru luzów oraz analizy stanu technicznego poszczególnych komponentów. Przykładem może być wykorzystanie poziomicy lub wskaźników luzów, które pozwalają na precyzyjne określenie problemów z zawieszeniem. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa pojazdów, zalecają regularne przeglądy układów zawieszenia, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 11

Zbyt wolne osiąganie temperatury roboczej przez silnik może wynikać z uszkodzenia

A. pompy płynu chłodzącego
B. wentylatora
C. termostatu
D. chłodnicy
Wybór innych opcji, takich jak pompa cieczy chłodzącej, wentylator czy chłodnica, może wydawać się logiczny, ale nie odnosi się bezpośrednio do problemu zbyt wolnego osiągania temperatury roboczej przez silnik. Pompa cieczy chłodzącej odpowiada za cyrkulację płynu chłodzącego w układzie, co jest kluczowe dla efektywnego chłodzenia, jednak jej uszkodzenie zwykle prowadzi do przegrzewania silnika, a nie do opóźnienia w jego nagrzewaniu. Wentylator, który jest odpowiedzialny za wspomaganie chłodzenia silnika w gorące dni, również nie ma wpływu na czas nagrzewania. Chłodnica, z kolei, jest elementem, który odprowadza ciepło z cieczy chłodzącej, a jej awaria może skutkować przegrzewaniem, ale nie opóźni nagrzewania silnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych elementów w układzie chłodzenia. Kluczowe jest zrozumienie, że to termostat reguluje moment wejścia cieczy chłodzącej do chłodnicy, co bezpośrednio wpływa na szybkość osiągania optymalnej temperatury przez silnik.

Pytanie 12

Jakie działania należy podjąć w przypadku niezamierzonego spożycia nafty?

A. podaniu do wypicia wody z cytryną
B. podaniu do wypicia dużej ilości mleka
C. wywołaniu wymiotów
D. podaniu tabletek rozkurczowych
Podawanie tabletek rozkurczowych w sytuacji zatrucia naftą nie jest odpowiednim działaniem. Takie leki są stosowane w przypadku bólu brzucha, kolki lub skurczów mięśni gładkich, ale w przypadku spożycia substancji toksycznej, jak nafta, ich podanie może jedynie zaostrzyć problem, prowadząc do niebezpiecznych interakcji i opóźniając odpowiednią pomoc medyczną. Ponadto, stosowanie wody z cytryną jako antidotum jest mitem; kwas cytrynowy nie neutralizuje ani nie eliminuje toksycznych substancji, a wręcz może zwiększyć ich wchłanianie. Podobnie, podawanie dużej ilości mleka nie jest zalecane, ponieważ mleko nie jest w stanie skutecznie zneutralizować nafty, a w niektórych przypadkach może prowadzić do poważnych powikłań, takich jak aspiracja, jeśli pacjent wymiotuje. W rzeczywistości, niektóre płyny, takie jak mleko czy woda, mogą zwiększyć ryzyko, ponieważ mogą tworzyć emulsyjny kłopot w żołądku, co sprzyja wchłanianiu toksyn. Kluczowe jest, aby nie podejmować działań, które mogą pogorszyć sytuację, lecz skupić się na jak najszybszym uzyskaniu pomocy medycznej.

Pytanie 13

Jakie działania należy podjąć w celu naprawy sondy lambda, gdy dojdzie do uszkodzenia przewodu sygnałowego?

A. wymianie przewodu
B. zlutowaniu przewodu
C. zaizolowaniu przewodu
D. wymianie sondy
Wymiana przewodu, zaizolowanie przewodu oraz wymiana sondy to podejścia, które mogą wydawać się sensowne na pierwszy rzut oka, lecz nie są optymalne w przypadku przerwania przewodu sygnałowego sondy lambda. Wymiana przewodu może wiązać się z dodatkowymi kosztami i czasem, które można by zaoszczędzić poprzez naprawę istniejącego połączenia. Zaizolowanie przerwanego przewodu nie rozwiązuje problemu, ponieważ nie przywraca jego funkcjonalności. W wielu przypadkach, izolacja może prowadzić do dalszego uszkodzenia, szczególnie gdy przewód jest narażony na ruch lub ciepło. Wymiana sondy jest bardzo kosztowna i nie zawsze potrzebna, zwłaszcza gdy problem leży jedynie w uszkodzeniu przewodu. Kluczowe jest zrozumienie, że lutowanie to nie tylko sposób na naprawę, ale także złożony proces, który wymaga precyzyjnego podejścia i znajomości materiałów, co zapewnia długoterminową niezawodność. Ostatecznie, podejścia te mogą wyniknąć z błędnego założenia, że wymiana jest zawsze lepsza od naprawy. Zrozumienie właściwych metod naprawczych jest kluczowe dla efektywności i ekonomiki pracy w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 14

Jaką naprawę umożliwia metoda "na wymiar naprawczy"?

A. gniazd zaworowych
B. tarczy hamulcowej
C. kół zębatych przekładni głównej
D. tulei cylindrowej
Odpowiedzi takie jak 'gniazda zaworowe', 'tarcze hamulcowe' i 'koła zębate przekładni głównej' są nieprawidłowe, ponieważ każda z tych części wymaga innych metod naprawczych, które nie są związane z techniką wymiarów naprawczych. Gniazda zaworowe, na przykład, są zwykle naprawiane przez wymianę lub szlifowanie, co nie jest klasyfikowane jako naprawa na wymiar. Tarcze hamulcowe są poddawane procesowi szlifowania, ale nie w kontekście wymiarów naprawczych, gdyż ich parametry robocze są ściśle określone przez producentów i nie powinny być modyfikowane. Koła zębate z kolei wymagają precyzyjnej obróbki, a ich regeneracja często wiąże się z wymianą na nowe lub stosowaniem innych technik, takich jak hartowanie. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie naprawy z wymianą lub prostym szlifowaniem, co nie zawsze odpowiada rzeczywistym potrzebom danej części. Aby skutecznie przeprowadzić proces naprawy, należy znać specyfikacje i wymagania każdego z elementów, co jest kluczowe dla ich poprawnej funkcjonalności i bezpieczeństwa w użyciu.

Pytanie 15

Wskazówka paliwowskazu utrzymuje się w maksymalnym wychyleniu. Co to oznacza?

A. o braku paliwa
B. o uszkodzeniu bezpiecznika
C. o zwarciu w obwodzie czujnika w zbiorniku
D. o przerwie w obwodzie elektrycznym
Uszkodzenie bezpiecznika mogłoby wpłynąć na działanie systemu, jednakże w przypadku wskazówki paliwowskazu, uszkodzenie bezpiecznika zazwyczaj prowadzi do całkowitego braku odczytu, a nie do stałego wskazania maksymalnego poziomu. Z kolei przerwa w obwodzie elektrycznym mogłaby skutkować brakiem sygnału z czujnika, co również prowadziłoby do błędnych odczytów. Natomiast brak paliwa, choć również może powodować problemy, nie jest bezpośrednią przyczyną maksymalnego wskazania wskaźnika. W rzeczywistości, gdy paliwo się skończy, wskaźnik często zsuwa się do zera. Te niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących funkcjonowania czujników i wskaźników. W praktyce, dla diagnostyki układów paliwowych, kluczowe jest posługiwanie się odpowiednimi przyrządami pomiarowymi oraz przestrzeganie zasad kontrolowania stanu technicznego czujników, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Pytanie 16

W sytuacji, gdy silnik przestaje działać, konieczne jest zrealizowanie diagnostyki czujnika

A. temperatury cieczy chłodzącej
B. ciśnienia w kolektorze dolotowym
C. prędkości obrotowej silnika
D. temperatury powietrza dolotowego
Wskazanie na diagnostykę innych czujników, takich jak ciśnienia w kolektorze dolotowym, temperatury cieczy chłodzącej czy temperatury powietrza dolotowego, nie jest wystarczające dla zrozumienia przyczyn zatrzymania pracy silnika. Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym monitoruje wartość ciśnienia, co ma wpływ na mieszankę paliwowo-powietrzną, ale jego nieprawidłowe działanie nie zawsze prowadzi do natychmiastowego wyłączenia silnika, a bardziej do pogorszenia jego osiągów. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej informuje o stanie silnika, ale nie jest bezpośrednio powiązany z jego zatrzymywaniem. Z kolei czujnik temperatury powietrza dolotowego odgrywa rolę w precyzyjnym określaniu gęstości powietrza, co jest ważne dla efektywności spalania, ale również nie jest kluczowym czynnikiem w kontekście nagłego zatrzymania pracy silnika. Wprowadzenie do analizy tych czujników jako pierwszych może prowadzić do marnowania czasu i zasobów, co jest jednym z typowych błędów myślowych w diagnostyce awarii silnika. Dlatego kluczowe jest zwrócenie uwagi na czujnik prędkości obrotowej silnika, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za kontrolę pracy silnika oraz jego bezpieczeństwo operacyjne.

Pytanie 17

Podczas oceny efektywności hamulca roboczego w stacji diagnostycznej, maksymalna dozwolona różnica między siłami hamowania kół na tej samej osi wynosi

A. 30%
B. 40%
C. 25%
D. 10%
Wybór innej wartości różnicy w sile hamowania, takiej jak 40%, 25% czy 10%, opiera się na błędnych założeniach dotyczących norm i bezpieczeństwa w kontekście działania układu hamulcowego. Przy różnicy 40% pojazd może nie reagować przewidywalnie w trudnych warunkach, co może prowadzić do nadmiernego poślizgu lub zablokowania kół, co jest niebezpieczne. Różnice na poziomie 25% również nie są zgodne z zaleceniami, ponieważ układ hamulcowy powinien działać równomiernie, aby zapewnić stabilność podczas hamowania. Natomiast wartość 10% wydaje się być zbyt rygorystyczna, co może prowadzić do sytuacji, w której użytkownicy nie będą w stanie dostosować się do rzeczywistych warunków drogowych. Istotne jest, aby każdy kierowca rozumiał, że odpowiednia różnica w sile hamowania jest kluczowa dla zrównoważonego i bezpiecznego hamowania, a ignorowanie tych norm może skutkować poważnymi konsekwencjami dla bezpieczeństwa na drodze. Właściwe praktyki diagnostyczne oraz regularne przeglądy hamulców powinny opierać się na powszechnie uznawanych standardach, które zapewniają nie tylko sprawność techniczną pojazdu, ale również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 18

Zabrudzony filtr powietrza powoduje

A. wzrost zużycia paliwa
B. spadek mocy silnika
C. nierównomierność prędkości obrotowej na biegu jałowym silnika
D. utrudniony rozruch zimnego silnika
Wzrost zużycia paliwa jest często mylnie utożsamiany z wpływem zanieczyszczonego filtra powietrza, ale nie jest to bezpośredni skutek. Owszem, zanieczyszczony filtr może wpływać na spalanie, jednak niekoniecznie prowadzi to do ogólnego zwiększenia zużycia paliwa. Nierównomierność prędkości obrotowej na biegu jałowym silnika, choć może być związana z problemami z układem dolotowym, nie jest bezpośrednio spowodowana zanieczyszczeniem filtra powietrza, ale raczej innymi usterkami, takimi jak problemy z układem paliwowym lub zapłonowym. Utrudniony rozruch zimnego silnika może również pojawić się w wyniku wielu czynników, takich jak stan akumulatora czy układ zapłonowy, a niekoniecznie z powodu filtra powietrza. W praktyce, przyczyną błędnych wniosków w tych przypadkach jest często niewłaściwe zrozumienie funkcjonowania silnika oraz zasady jego działaniu. Kluczowe jest, aby nie mylić objawów z przyczyną; zanieczyszczenie filtra powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika, ale jego skutki są bardziej złożone i nie zawsze prowadzą do jednoznacznych rezultatów w czynnikach takich jak zużycie paliwa czy prędkość obrotowa.

Pytanie 19

Jakim urządzeniem przeprowadza się pomiar ciągłości połączeń?

A. amperomierzem
B. watomierzem
C. woltomierzem
D. omomierzem
Odpowiedź 'omomierzem' jest prawidłowa, ponieważ omomierz jest specjalistycznym narzędziem służącym do pomiaru oporu elektrycznego, co jest kluczowe przy ocenie ciągłości połączeń elektrycznych. Pomiar ciągłości polega na sprawdzeniu, czy prąd może swobodnie przepływać przez dany obwód czy przewód, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa instalacji elektrycznych. W praktyce, podczas wykonywania pomiarów w instalacjach, takich jak w instalacjach oświetleniowych czy zasilających, omomierz pozwala na szybką identyfikację potencjalnych uszkodzeń czy przerwań w obwodzie. W branży elektrycznej, standardy takie jak IEC 61010 wskazują na konieczność przeprowadzania pomiarów ciągłości dla zapewnienia prawidłowego działania oraz bezpieczeństwa, co czyni omomierz niezbędnym narzędziem w pracy elektryka.

Pytanie 20

Podczas usuwania usterki w panelu sterowania systemem komfortu w samochodzie, aby zweryfikować działanie naprawionego modułu, uszkodzony rezystor SMD o wartościach podanych w schemacie ideowym jako 4R7 /±10% można w tymczasowym okresie zastąpić dwoma rezystorami o wartości

A. 2,4 Ω / ±5% połączonymi równolegle
B. 2,4 kΩ / ±5% połączonymi szeregowo
C. 10 Ω / ±5% połączonymi równolegle
D. 10 kΩ / ±5% połączonymi równolegle
Zastosowanie rezystorów 2,4 kΩ połączonych szeregowo lub 10 kΩ połączonych równolegle nie jest prawidłowym podejściem do zastąpienia uszkodzonego rezystora o wartości 4,7 Ω. W przypadku połączenia szeregowego, rezystory sumują swoją wartość, co oznacza, że 2,4 kΩ w połączeniu z innym rezystorem w szeregowej konfiguracji przekracza wartość 4,7 Ω w sposób nieakceptowalny dla układu. Z kolei połączenie 10 kΩ w sposób równoległy prowadzi do uzyskania wartości znacznie poniżej tego, co jest wymagane, co uniemożliwi prawidłowe działanie układu komfortu. Można by się również zastanowić nad rezystorami 2,4 Ω połączonymi równolegle, lecz ich całkowita rezystancja nie spełnia wymagań w kontekście zastąpienia 4,7 Ω. Typowe błędy myślowe polegają na nieprawidłowym zastosowaniu podstawowych zasad dotyczących połączeń rezystorów oraz zrozumienia ich wzajemnych interakcji w obwodzie. W praktyce kluczowe jest zrozumienie, jak różne wartości rezystorów oraz ich połączenia wpływają na końcową rezystancję, co jest fundamentem projektowania skutecznych i niezawodnych układów elektronicznych. Dobre praktyki inżynierskie zalecają zawsze weryfikację obliczeń oraz testowanie obwodów przed ich wdrożeniem w zastosowaniach rzeczywistych.

Pytanie 21

Jakie urządzenie należy użyć do weryfikacji prawidłowego funkcjonowania systemu klimatyzacji po jego naprawie w samochodzie?

A. aerometr
B. wariometr
C. pirometr
D. higrometr
Pirometr jest narzędziem niezbędnym do oceny efektywności działania układu klimatyzacji w pojeździe samochodowym, ponieważ umożliwia pomiar temperatury czynników chłodzących oraz elementów systemu. Po naprawie klimatyzacji należy sprawdzić, czy temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów odpowiada zalecanym wartościom, co można precyzyjnie ustalić za pomocą pirometru. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają, aby pomiary temperatury przeprowadzać w różnych warunkach pracy, na przykład w czasie jazdy oraz w trybie postoju, aby uzyskać pełny obraz wydajności układu. Pirometr pozwala również na identyfikację potencjalnych problemów, takich jak nieszczelności lub niewłaściwe ciśnienie, co jest kluczowe dla zapewnienia komfortu oraz bezpieczeństwa podróżujących. Właściwe korzystanie z tego narzędzia jest zgodne z normami diagnostyki pojazdów, co podkreśla jego znaczenie w procesie naprawy i konserwacji klimatyzacji.

Pytanie 22

Podczas naprawy alternatora wymieniono szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami, przednie łożysko oraz przeprowadzono pełną diagnostykę. Czas jaki poświęcono na prace diagnostyczno-naprawcze wyniósł 1,5 godziny, a koszt jednej roboczogodziny to 100 zł. Szczotko-trzymacz miał cenę 30 zł, a łożysko kosztowało 20 zł. Jaki jest łączny koszt usługi?

A. 130 zł
B. 150 zł
C. 200 zł
D. 120 zł
Całkowity koszt usługi wynosi 200 zł, co można obliczyć, sumując wszystkie wydatki związane z naprawą alternatora. Koszt roboczogodziny wynosi 100 zł, a czas poświęcony na naprawę to 1,5 godziny, co daje 150 zł za pracę. Dodatkowo, koszt szczotko-trzymacza wynosi 30 zł, a łożyska 20 zł. Suma tych kosztów to 150 zł + 30 zł + 20 zł = 200 zł. Takie podejście jest zgodne z zasadami rachunkowości kosztów i powinno być stosowane w każdej naprawie mechanicznej, aby dokładnie oszacować całkowite wydatki. Przykładowo, w warsztatach mechanicznych, precyzyjne obliczenia kosztów są kluczowe dla ustalania cen usług i zapewnienia rentowności działalności.

Pytanie 23

Niedopuszczalne 'szczątkowe' niewyważenie kół przednich napędzanych nie może być większe niż

A. 2 g
B. 10 g
C. 15 g
D. 5 g
Wybór wartości innych niż 5 g może wynikać z braku zrozumienia wpływu niewyważenia na działanie pojazdu. Wartości 15 g, 10 g czy 2 g są nieodpowiednie, ponieważ przekraczają zalecane limity, co może prowadzić do poważnych konsekwencji. Niewyważone koła generują drgania, które mogą wpływać na układ zawieszenia, co w dłuższej perspektywie prowadzi do jego uszkodzenia lub przedwczesnego zużycia. Przykładem może być sytuacja, w której kierowca zauważa wibracje przy określonych prędkościach; to może być symptomem niewłaściwego wyważenia. Ponadto, niewłaściwe wyważenie kół ma wpływ na zużycie paliwa, ponieważ pojazd wymaga większego wysiłku od silnika, aby pokonać opór stawiany przez niewłaściwie wyważone koła. Typowym błędem jest zbagatelizowanie problemu, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących wymiany opon lub naprawy układu zawieszenia. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie stanu kół oraz ich wyważenia zgodnie z zaleceniami producentów.

Pytanie 24

Jakie wartości zmiany napięcia na akumulatorze przy zmiennym obciążeniu układu elektrycznego i działającym silniku powinny być w zakresie

A. 0 ÷ 1.5V
B. 0 ÷ 0.1V
C. 0 ÷ 1,0V
D. 0 ÷ 0,5V
Prawidłowa wartość zmiany napięcia na zaciskach akumulatora przy zmiennym obciążeniu, szczególnie w kontekście pracy silnika, powinna rzeczywiście wynosić 0 ÷ 0,5V. Taki zakres wskazuje na zdrowy akumulator oraz sprawność instalacji elektrycznej. W praktyce, przy zmieniających się obciążeniach, napięcie nie powinno wahać się znacznie, aby zapewnić stabilność pracy urządzeń. Na przykład, w samochodach osobowych, prawidłowe napięcie akumulatora przy pracy silnika powinno wynosić około 13,7V do 14,7V, a wahania poniżej 0,5V są akceptowalne. W branży motoryzacyjnej standardem jest monitorowanie stanu napięcia na akumulatorze, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów, takich jak słaba wydajność akumulatora lub problemy z alternatorem. Utrzymywanie stabilnego napięcia jest kluczowe dla wydajności systemów elektrycznych pojazdu, w tym dla oświetlenia, systemów audio oraz systemów zarządzania silnikiem.

Pytanie 25

Jakie są cele diagnozowania elektrycznych i elektronicznych systemów w samochodzie?

A. zastosowanie urządzeń pomiarowych
B. przeprowadzenie naprawy uszkodzenia
C. przeprowadzenie demontażu systemu
D. określenie uszkodzonego systemu
Wykonywanie naprawy uszkodzenia, użycie sprzętu pomiarowego oraz demontaż układu to działania, które choć mogą być częścią procesu naprawy, nie są bezpośrednim celem diagnozowania. Diagnozowanie układów elektrycznych i elektronicznych ma na celu przede wszystkim identyfikację i lokalizację uszkodzeń. Wykonywanie naprawy, zanim zidentyfikowany zostanie dokładny problem, może prowadzić do niepotrzebnych kosztów oraz wydłużenia czasu naprawy, co jest nieefektywne. Użycie sprzętu pomiarowego to narzędzie wspomagające proces diagnostyki, ale samo w sobie nie jest celem. Ponadto, demontaż układu jest działaniem, które często następuje po diagnozie, a nie przed nią. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie etapów procesu serwisowego z jego celami. Należy zawsze pamiętać, że podstawowym zadaniem diagnostyki jest zrozumienie, co dokładnie nie działa, zanim podejmie się jakiekolwiek kroki naprawcze. Tylko precyzyjna diagnoza zapewnia skuteczną i oszczędną naprawę.

Pytanie 26

Który z wymienionych komponentów jest źródłem nadwyżki hałasu wydobywającego się z obszaru mostu napędowego, a nasila się podczas pokonywania zakrętu?

A. Przekładnia główna
B. Mechanizm różnicowy
C. Półoś napędowa
D. Łożysko piasty koła
Mechanizm różnicowy to naprawdę ważny element w układzie napędowym samochodu. Dzięki niemu koła mogą obracać się z różną prędkością, co jest mega istotne, zwłaszcza jak pokonujemy zakręty. Działa to tak, że moment obrotowy jest przekazywany do kół, co pozwala im na swobodne poruszanie się. Fajnie, że w autach z napędem na cztery koła ten mechanizm dzieli napęd między przód a tył, co z kolei poprawia komfort jazdy. Zdarza się, że słychać hałas z okolic mostu napędowego, szczególnie na zakrętach, a to często znaczy, że łożyska lub zębatki w różnicowym mogą być zużyte. Regularna diagnostyka i serwisowanie mechanizmu według wskazówek producenta są naprawdę ważne, żeby nasze auto jeździło cicho i płynnie.

Pytanie 27

Jakie narzędzie wykorzystuje się do pomiaru odległości pomiędzy stykami przerywacza?

A. płytki wzorcowe
B. szczelinomierz
C. mikrometr
D. suwmiarka
Mikrometr, mimo że jest narzędziem precyzyjnym, nie jest idealnym wyborem do pomiaru odległości między stykami przerywacza. Jest to narzędzie bardziej odpowiednie do pomiarów o większej dokładności w przypadku elementów stałych, a jego użycie w trudno dostępnych miejscach może być problematyczne. Płytki wzorcowe służą do kalibracji narzędzi pomiarowych, a nie do bezpośredniego pomiaru szczelin. Użycie takich płytek nie dostarcza informacji o rzeczywistej odległości między stykami. Suwmiarka, choć wszechstronna, również nie zapewnia wystarczającej precyzji w kontekście pomiarów szczelinowych, zwłaszcza w małych zakresach. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych narzędzi wynikają z przekonania, że każde narzędzie pomiarowe nadaje się do wszystkich zastosowań. W rzeczywistości, każdy instrument ma swoje specyficzne zastosowania i ograniczenia, a dobór odpowiedniego narzędzia jest kluczowy dla uzyskania dokładnych wyników pomiarów. Właściwe zrozumienie funkcji narzędzi pomiarowych oraz ich zastosowań jest niezbędne w profesjonalnej praktyce inżynieryjnej i serwisowej, co pomaga w unikaniu pomyłek w diagnostyce i naprawie sprzętu.

Pytanie 28

Jaką sprawność jednego z elementów można ocenić poprzez pomiar zmiany jego rezystancji?

A. Czujnika temperatury silnika
B. Diody prostowniczej
C. Cewki elektromagnetycznej
D. Czujnika hallotronowego
Cewka elektromagnetyczna, czujnik hallotronowy oraz dioda prostownicza to urządzenia działające na zupełnie innych zasadach niż czujnik temperatury silnika. Cewki elektromagnetyczne służą głównie do generowania pola magnetycznego i są wykorzystywane w aplikacjach takich jak silniki elektryczne oraz przekaźniki. Mierzenie rezystancji w kontekście cewki nie dostarcza informacji o sprawności urządzenia, ponieważ cechy te są bardziej związane z indukcyjnością niż z rezystancją. Czujnik hallotronowy bazuje na zjawisku Hall'a i służy do pomiaru pola magnetycznego, co również nie jest związane ze zmianą rezystancji w odpowiedzi na temperaturę. W przypadku diody prostowniczej, jej działanie polega na przewodzeniu prądu elektrycznego w jednym kierunku i nie jest uzależnione od rezystancji w kontekście zmian temperatury, a raczej od potencjału elektrycznego. Dlatego, mylenie tych komponentów może prowadzić do błędnych wniosków i utrudniać zrozumienie ich funkcji w układach elektronicznych. Istotne jest, aby dobrze zrozumieć charakterystyki i działanie poszczególnych podzespołów, co przyczyni się do poprawnej analizy ich sprawności w różnych zastosowaniach.

Pytanie 29

Który z uszkodzonych komponentównie może być naprawiony?

A. Akumulator
B. Alternator
C. Rozrusznik
D. Turbosprężarka
Akumulator, jako element systemu elektrycznego pojazdu, nie podlega regeneracji w tradycyjnym rozumieniu tego terminu. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są powszechnie stosowane w motoryzacji, po pewnym czasie użytkowania ich zdolność do przechowywania energii maleje z powodu procesów chemicznych, takich jak sulfatyzacja. Kiedy akumulator jest uszkodzony lub jego wydajność jest znacznie obniżona, najczęściej zaleca się jego wymianę na nowy. W praktyce, akumulatory można ładować i konserwować, co może wydłużyć ich żywotność, ale nie przywraca to ich pierwotnych parametrów. W branży motoryzacyjnej standardem jest korzystanie z urządzeń do diagnostyki stanu akumulatora, co pozwala na identyfikację, kiedy czas na wymianę jest niezbędny, a nie na regenerację. Z tego powodu akumulator jest elementem, który należy wymieniać, gdy osiągnie swój limit operacyjny.

Pytanie 30

Które z ubezpieczeń ma składkę uzależnioną od wartości pojazdu?

A. AC
B. Assistance
C. OC
D. NW
Ubezpieczenie AC, czyli autocasco, to taka polisa, która chroni nas przed szkodami, jakie mogą się zdarzyć naszemu samochodowi. Składka za AC jest ściśle związana z wartością naszego pojazdu, bo przecież im droższy samochód, tym większe trzeba mieć zabezpieczenie na wypadek uszkodzeń czy kradzieży. Na przykład, jeżeli mamy nowy i drogi samochód, to jasne, że składka na AC będzie wysoka, bo naprawy mogą kosztować dużo. Natomiast jeśli jeździmy starszym pojazdem, który nie jest wart zbyt wiele, to i składka będzie niższa. Takie podejście jest zgodne z zasadą, że wysokość składki powinna odpowiadać ryzyku, jakie niesie ubezpieczenie.

Pytanie 31

Oznaczenie 20H7/e8 w dokumentacji technicznej odnosi się do pasowania obrotowego

A. mieszanego na zasadzie stałego otworu
B. luźnego na zasadzie stałego wałka
C. luźnego na zasadzie stałego otworu
D. ciasnego na zasadzie stałego otworu
Wiele osób może mylnie interpretować oznaczenie pasowania, co prowadzi do wyboru niewłaściwego typu pasowania, jak ciasne na zasadzie stałego otworu. Ciasne pasowanie, takie jak H6, oznacza mniejsze tolerancje, co skutkuje trudnościami w montażu oraz ryzykiem zacięcia się elementów, co jest niepożądane w przypadku wymagających aplikacji. Wybór pasowania luźnego jest kluczowy dla elementów, gdzie wymagana jest pewna elastyczność w montażu, co pozwala na kompensację naprężeń i tolerancji produkcyjnych. Z kolei odpowiedź dotycząca luźnego pasowania na zasadzie stałego wałka jest niepoprawna, ponieważ w takim przypadku to wałek, a nie otwór, stanowiłby element o stałej wielkości, co nie jest zgodne z zasadami projektowania pasowań. Właściwe podejście do pasowań wymaga znajomości zarówno tolerancji, jak i wymagań aplikacji, co często bywa pomijane przez inżynierów. Praktyczne zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia jakości i wydajności w projektach inżynieryjnych.

Pytanie 32

W trakcie prowadzenia pojazdu ukazuje się komunikat o nieprawidłowym działaniu systemu ESP, mimo że układ ABS funkcjonuje bez zarzutu. Możliwą przyczyną tej usterki może być

A. niewłaściwe działanie prędkościomierza
B. uszkodzenie czujnika położenia koła kierownicy
C. niedostosowana praca pompy ABS
D. uszkodzenie w systemie czujników ABS
Uszkodzenie czujnika położenia koła kierownicy to naprawdę istotny temat. Bez dobrego działającego czujnika, system ESP, który ma za zadanie stabilizować pojazd, może zacząć szwankować. On bazuje na danych z tego czujnika, które mówią mu, jaki jest kąt skrętu i w którą stronę jedzie auto. Jak czujnik nie działa, no to ESP może źle interpretować te dane, a to może skończyć się błędem. Wyobraź sobie, że wchodzisz w zakręt, a system nie wie, gdzie są koła – to nie brzmi dobrze, prawda? Pamiętaj, że dobrze jest regularnie sprawdzać układy ABS i ESP, żeby na bieżąco monitorować czujniki. Dzięki temu można szybko wychwycić potencjalne problemy i je naprawić zanim się rozwiną.

Pytanie 33

Mosiądze są stopami miedzi i jakiego metalu?

A. z magnezem
B. z manganem
C. z cynkiem
D. z cyną
Mosiądze to stopy miedzi, które w największym stopniu zawierają cynk jako podstawowy składnik. Mosiądze charakteryzują się doskonałą odpornością na korozję oraz dobrą obrabialnością, co sprawia, że są szeroko wykorzystywane w przemyśle. Na przykład, mosiądze są powszechnie stosowane w produkcji elementów armatury, w tym zaworów, rur, oraz w aplikacjach elektronicznych, jako materiały do produkcji konektorów i złączy. Standardy takie jak ASTM B271 określają wymagania dla mosiężnych stopów, co zapewnia ich wysoką jakość i trwałość. Warto również zaznaczyć, że mosiądze mogą mieć różne proporcje miedzi i cynku, co wpływa na ich właściwości fizyczne i chemiczne, czyniąc je odpowiednimi do różnych zastosowań przemysłowych.

Pytanie 34

W trakcie diagnozowania systemu oświetleniowego w samochodzie osobowym zidentyfikowano przepalenie żarówki świateł mijania, uszkodzenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie oraz awarię włącznika świateł stop. Aby naprawić te usterki, konieczne jest zakupienie

A. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
B. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
C. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
D. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
Wybór odpowiedzi, która sugeruje zakup dwóch żarówek świateł kierunkowskazów lub dodatkowych żarówek świateł stop, jest błędny z kilku powodów. Oświetlenie w pojeździe powinno być zawsze dostosowane do stanu technicznego i potrzeb. Zakup dwóch żarówek kierunkowskazów w sytuacji, gdy tylko jedna jest uszkodzona, prowadzi do niepotrzebnych wydatków. Dobrą praktyką jest wymiana tylko tych elementów, które rzeczywiście tego wymagają, co zmniejsza koszty oraz czas naprawy. Ponadto, odpowiedzi sugerujące zakup dwóch żarówek świateł stop są niepoprawne, ponieważ diagnostyka wskazała na uszkodzenie włącznika świateł stop, a nie na przepalenie żarówek. Należy pamiętać, że każda z definicji w systemie oświetlenia pojazdu ma swoje konkretne wymagania. Istotne jest, aby podejść do diagnozy z pełnym zrozumieniem, co jest zepsute, a co nie wymaga wymiany. Niepoprawne podejście do diagnostyki może prowadzić do mylnych wniosków, a w konsekwencji do nieefektywnej naprawy, co jest sprzeczne z zasadami dobrej praktyki w serwisach samochodowych.

Pytanie 35

Aby zweryfikować prawidłowe działanie czujnika temperatury w systemie chłodzenia, należy wykonać pomiar

A. generowanego sygnału wyjściowego
B. zmiany pojemności elektrycznej czujnika
C. zmiany rezystancji czujnika
D. zmiany indukcyjności czujnika
Pomiar zmiany indukcyjności czujnika nie jest odpowiedni, ponieważ czujniki temperatury nie operują na zasadzie indukcyjności. Indukcyjność jest właściwością obwodów elektrycznych, która odnosi się do zdolności elementów do gromadzenia energii w polu magnetycznym, co nie ma zastosowania w przypadku czujników temperatury. W przypadku zmiany pojemności elektrycznej czujnika, również nie jest to trafny wybór, ponieważ czujniki temperatury nie wykorzystują zmiany pojemności do pomiaru temperatury. Zmiana pojemności jest bardziej związana z czujnikami pojemnościowymi, które działają na zupełnie innych zasadach. Warto również zauważyć, że generowany sygnał wyjściowy, choć istotny w kontekście pracy czujnika, nie dostarcza bezpośrednich informacji o tym, jak czujnik reaguje na zmiany temperatury, ponieważ sygnał wyjściowy może być przetwarzany różnie w zależności od zastosowanej technologii. Niezrozumienie podstawowych zasad działania czujników temperatury, takich jak zależność między temperaturą a rezystancją, prowadzi do błędnych wniosków i praktyk, które mogą skutkować niewłaściwym działaniem układów chłodzenia i potencjalnymi uszkodzeniami sprzętu.

Pytanie 36

Zrealizowanie wypłaty odszkodowania na naprawę auta, gdy sprawca uszkodzenia jest nieznany, zapewnia polisa

A. NNW
B. Asisstance
C. Auto Casco
D. OC
Polisa Auto Casco (AC) jest ubezpieczeniem dobrowolnym, które chroni właściciela pojazdu przed skutkami szkód, które mogą powstać w wyniku różnych zdarzeń losowych, w tym kradzieży, uszkodzenia czy zniszczenia pojazdu. W przypadku, gdy sprawca uszkodzeń jest nieznany, polisa AC pokrywa koszty naprawy samochodu, co stanowi kluczową zaletę tego ubezpieczenia. Przykładowo, jeśli samochód zostanie uszkodzony na parkingu przez inny pojazd, a sprawca odjedzie, właściciel pojazdu może zgłosić szkodę do swojego ubezpieczyciela AC i otrzymać odszkodowanie na naprawę. Zastosowanie polisy Auto Casco jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu ryzykiem, gdzie właściciele pojazdów decydują się na zabezpieczenie swoich aktywów przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami, zwiększając tym samym swoją stabilność finansową w obliczu szkód.

Pytanie 37

Który z wymienionych rodzajów środków ochrony indywidualnej nie powinien być używany podczas pracy na szlifierce?

A. Rękawic ochronnych
B. Nauszników przeciwhałasowych
C. Masek przeciwpyłowych
D. Okularów ochronnych
Maski przeciwpyłowej, okularów ochronnych i nauszników przeciwhałasowych należy używać podczas pracy na szlifierce, ponieważ każdy z tych elementów ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia operatora. Maska przeciwpyłowa chroni drogi oddechowe przed szkodliwymi cząstkami, które mogą generować się podczas szlifowania, a ich wdychanie może prowadzić do problemów zdrowotnych. Okulary ochronne zabezpieczają oczy przed opiłkami metalu, które mogą być wyrzucane z dużą prędkością oraz przed szkodliwym promieniowaniem, które może występować w wyniku szlifowania. Nauszniki przeciwhałasowe są niezbędne, ponieważ hałas generowany przez szlifierki często przekracza dopuszczalne normy, co może prowadzić do uszkodzenia słuchu przy dłuższej ekspozycji. Zastosowanie tych środków ochrony indywidualnej jest zgodne z normami bezpieczeństwa pracy, które nakładają obowiązek minimalizacji ryzyka zawodowego. Należy pamiętać, że odpowiednie zabezpieczenia są kluczowe dla zapobiegania kontuzjom i długoterminowym skutkom zdrowotnym.

Pytanie 38

W silniku ZI zaobserwowano, że nie osiąga on maksymalnej mocy, mimo całkowitego wciśnięcia pedału gazu. Wskaż komponent, którego wymiana może prowadzić do rozwiązania tej awarii?

A. Pompa paliwa
B. Cewka zapłonowa
C. Termostat
D. Pompa oleju
Cewka zapłonowa jest elementem układu zapłonowego, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia niezbędnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika. Usterka tego elementu może skutkować problemami z rozruchem silnika lub nierówną pracą na biegu jałowym, ale nie odpowiada za utratę mocy podczas pełnego wciśnięcia pedału przyspieszenia. Termostat natomiast reguluje temperaturę płynu chłodzącego w silniku, co ma wpływ na jego efektywność. Awaria termostatu może prowadzić do przegrzewania lub niedogrzewania silnika, co w dłuższym czasie może wpłynąć na jego wydajność, ale nie bezpośrednio na moc w danym momencie. Pompa oleju zapewnia smarowanie elementów ruchomych silnika, a jej nieprawidłowe funkcjonowanie może prowadzić do uszkodzeń silnika, ale także nie wpływa bezpośrednio na moc silnika podczas przyspieszania. W związku z tym, mylenie funkcji tych elementów oraz ich wpływu na wydajność silnika może prowadzić do błędnych diagnoz i podejmowania niewłaściwych decyzji dotyczących naprawy lub wymiany części.

Pytanie 39

Jak najszybciej przeprowadza się diagnostykę czujników w pojazdach?

A. komputera diagnostycznego OBD II/EOBD
B. lampy stroboskopowej
C. wskaźnika kontrolnego
D. omomierza
Komputer diagnostyczny OBD II/EOBD to narzędzie, które umożliwia szybkie i precyzyjne przeprowadzenie diagnostyki większości nowoczesnych pojazdów. System OBD (On-Board Diagnostics) został wprowadzony w celu monitorowania stanu komponentów silnika oraz systemów emisji spalin. Dzięki temu diagnostyka jest bardziej efektywna, ponieważ komputer potrafi odczytać kody błędów, które są generowane przez różne czujniki samochodowe. Przykładowo, podczas diagnostyki silnika, komputer może wykryć nieprawidłowości w działaniu czujnika temperatury czy sondy lambda. Użycie komputera diagnostycznego pozwala również na monitorowanie parametrów w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w identyfikacji sporadycznych problemów. W praktyce, mechanicy korzystają z tych urządzeń, aby nie tylko diagnozować usterki, ale również przeprowadzać programowanie i kalibrację systemów pojazdu zgodnie z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 40

Procedura weryfikacji elektromechanicznego przekaźnika ze stykami NO nie obejmuje dokonania pomiaru

A. rezystancji zastępczej cewki elektromagnetycznej
B. rezystancji styków roboczych w trybie spoczynku
C. rezystancji styków roboczych w trybie załączenia
D. prądu przepływającego przez styki robocze
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że procedura sprawdzenia elektromechanicznego przekaźnika o stykach NO nie obejmuje pomiaru prądu płynącego przez styki robocze, co jest zgodne z technicznymi normami diagnostyki układów przekaźnikowych. Pomiar prądu jest zazwyczaj elementem innego typu analizy, a nie rutynowej procedury testowej dla przekaźników. W praktyce, sprawdzenie przekaźnika koncentruje się na ocenie jego właściwości rezystancyjnych, zarówno w stanie spoczynku, jak i w stanie załączenia, a także na pomiarze rezystancji cewki. W sytuacjach, gdy przekaźnik jest włączony, powinien wykazywać niską rezystancję, co zapewnia płynne przechodzenie prądu. Dobre praktyki sugerują, aby podczas testowania przekaźnika monitorować jego charakterystyki w kontekście całego układu, co pozwala na optymalizację działania i uniknięcie awarii.