Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 3 marca 2025 11:05
  • Data zakończenia: 3 marca 2025 11:26

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wymiary określone symbolami ot oraz TD stanowią podstawę do zrealizowania konstrukcji formy spódnicy?

A. z klinów
B. rozkloszowanej
C. podstawowej
D. z koła
Odpowiedzi "z klinów", "rozkloszowanej" oraz "podstawowej" nie są poprawne w kontekście wymiarów ot i TD, ponieważ każda z tych metod ma swoje specyficzne wymagania i zastosowania. Konstrukcja 'z klinów' odnosi się do innej techniki, w której spódnica jest dzielona na segmenty, co nie wykorzystuje pełnych wymiarów koła, a raczej ich segmentację. Taki sposób konstrukcji jest bardziej skomplikowany i wymaga odmiennych obliczeń, co może prowadzić do błędów, jeśli nie jest dokładnie przemyślany. Z kolei 'rozkloszowana' spódnica może być postrzegana jako efekt końcowy, ale nie jest to technika konstrukcji sama w sobie. Może ona wynikać z użycia różnych metod, w tym metody z koła, ale sama w sobie nie dostarcza konkretnej odpowiedzi na pytanie dotyczące podstawowych wymiarów. Odpowiedź 'podstawowa' jest nieprecyzyjna, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do konkretnej metody wykreślenia spódnicy. W praktyce krawieckiej niezwykle ważne jest zrozumienie, w jaki sposób różne metody konstrukcji wpływają na finalny produkt. Prawidłowe rozpoznawanie tych technik i ich zastosowań pozwala uniknąć typowych błędów w projektowaniu i szyciu odzieży.

Pytanie 2

Brokat stanowi tkaninę żakardową

A. drapana z obu stron
B. splatająca przędzę metalową
C. pokryta pętelkami
D. z owocem włosowym
Brokat to tkanina, która charakteryzuje się obecnością metalicznych przędz, co skutkuje jej unikalnym blaskiem i efektownym wyglądem. Przędza metalowa, często wykonana z aluminium lub innych metali, jest przetykana w tkaninie, co nadaje jej specyficzne cechy estetyczne oraz zwiększa trwałość. Brokat jest powszechnie wykorzystywany w modzie, w projektowaniu wnętrz oraz w rękodziele, gdzie nadaje produktów luksusowy i odświętny wygląd. Na przykład, brokatowe tkaniny są często stosowane w produkcji sukienek wieczorowych, zasłon, a także ozdób świątecznych. W branży tekstylnej stosowanie brokatu podlega określonym standardom jakości, które zapewniają trwałość oraz odporność na uszkodzenia, co jest kluczowe dla zachowania estetyki przez dłuższy czas. Tego typu tkaniny muszą spełniać określone normy dotyczące bezpieczeństwa, np. w kontekście zastosowania w odzieży. Zrozumienie, jak prawidłowo rozróżniać tkaniny takie jak brokat, jest istotne dla projektantów, producentów i konsumentów, którzy poszukują innowacyjnych i estetycznych rozwiązań w modzie i dekoracji.

Pytanie 3

Schemat instruktażowy, wykorzystywany w dokumentacji odzieżowej, ilustruje

A. wymiary gotowego wyrobu odzieżowego
B. sposób realizacji konstrukcji formy odzieżowej
C. metodę obróbki technologicznej odzieży lub jej elementu
D. kształty oraz wymiary składników wyrobu odzieżowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej wymiarów wyrobu odzieżowego gotowego, sposobu wykonania konstrukcji form, czy kształtów i wymiarów elementów wyrobu odzieżowego, choć mogą wydawać się logiczne, nie oddaje istoty rysunku instruktażowego. Rysunki te są zdecydowanie bardziej skoncentrowane na procesach technologicznych, które mają na celu zapewnienie, że produkt końcowy będzie spełniał określone standardy jakości i funkcjonalności. Rysunki przedstawiające wymiary gotowego wyrobu mogą być częścią innej dokumentacji, ale nie oddają pełnego obrazu procesu produkcji. Podobnie, rysunki dotyczące konstrukcji form również nie skupiają się na bezpośrednim procesie obróbki, co jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich parametrów jakościowych w końcowym produkcie. Warto zauważyć, że często w pracy nad odzieżą stosuje się różne metody obróbcze, które wymagają szczegółowych instrukcji. Niezrozumienie tych procesów może prowadzić do zastosowania niewłaściwych technik, które mogą negatywnie wpłynąć na trwałość i estetykę wyrobu. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na kontekst dokumentacji technicznej i jej zastosowanie w praktyce produkcyjnej. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów dokumentacji i ich funkcji w procesie produkcji odzieży, co może prowadzić do nieporozumień i obniżenia jakości końcowego produktu.

Pytanie 4

Jaki jest koszt usługi polegającej na poszerzeniu spódnicy na podszewce wraz z wymianą zamka?

Lp.Rodzaj usługiCena usługi [zł]
1.poszerzenie spódnicy bez podszewki20,00
2.poszerzenie spódnicy z podszewką35,00
3.skrócenie spódnicy maszynowo15,00
4.skrócenie spódnicy ręcznie20,00
5.wymiana podszewki25,00
6.wymiana zamka15,00
7.zwężenie spódnicy bez podszewki15,00
8.zwężenie spódnicy z podszewką25,00

A. 50,00 zł
B. 20,00 zł
C. 35,00 zł
D. 40,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie to 50,00 zł, co wynika z dokładnego zsumowania kosztów poszerzenia spódnicy z podszewką oraz wymiany zamka. Zgodnie z cennikiem, usługa poszerzenia spódnicy z podszewką wynosi 35,00 zł, a wymiana zamka kosztuje 15,00 zł. W praktyce, podczas realizacji takich usług, istotne jest precyzyjne obliczenie kosztów, aby klient miał pełną świadomość wydatków. W branży krawieckiej zgodność z cennikiem oraz przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania dobrych relacji z klientem. Oprócz tego, takie umiejętności obliczeniowe są niezbędne dla właścicieli warsztatów krawieckich, aby właściwie planować budżet i zarządzać wydatkami operacyjnymi. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów jest także pomocne w negocjacjach z dostawcami materiałów, co może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać stawki, ale także umieć je odpowiednio łączyć i analizować.

Pytanie 5

Jakie etapy, biorąc pod uwagę kolejność, są związane z procesem przeróbki odzieżowej, która polega na zmniejszeniu jej o jeden rozmiar?

A. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, kontrola jakości odzieży, końcowe wykończenie wyrobu
B. Realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, przygotowanie do przeróbki, kontrola jakości wyrobu
C. Realizacja przeróbki, kontrola jakości wyrobu, przygotowanie do przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu
D. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, kontrola jakości
Odpowiedź wskazująca na sekwencję 'Przygotowanie do przeróbki, wykonanie przeróbki, wykończanie wyrobu, kontrola jakości' jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla standardowy proces przeróbki wyrobu odzieżowego. Etap przygotowania obejmuje ocenę stanu odzieży, dobór odpowiednich narzędzi i materiałów oraz ustalenie technik przeróbki, co jest kluczowe dla skutecznego działania. W następnej kolejności przeprowadza się samą przeróbkę, która może obejmować zmiany w szwach, skracanie lub adaptację fasonu, co wymaga precyzyjnego działania krawieckiego. Po zakończeniu przeróbki następuje wykończanie, które może obejmować przyszywanie wykończeń, prasowanie czy dodawanie elementów dekoracyjnych. Na końcu, kontrola jakości zapewnia, że wyrób spełnia standardy estetyczne i funkcjonalne, co jest niezbędne dla zadowolenia klienta. Przykładowo, w produkcji odzieży na zlecenie, każda z tych faz musi być starannie przemyślana i zrealizowana, aby osiągnąć wysoką jakość wyrobu końcowego.

Pytanie 6

Do łączenia boków elementów odzieży uszytych z dzianiny można wykorzystać maszynę szwalniczą, która szyje ściegiem

A. łańcuszkowym dwunitkowym
B. obrzucającym jednonitkowym
C. łańcuszkowym jednonitkowym
D. stębnowym dwunitkowym
Odpowiedzi łańcuszkowym jednonitkowym oraz stębnowym dwunitkowym nie są odpowiednie dla połączeń w dzianinach, ponieważ oba te ściegi charakteryzują się niewystarczającą elastycznością, co może prowadzić do problemów z odpornością na rozrywanie szwów. Ścieg łańcuszkowy jednonitkowy, mimo że jest szybki w wykonaniu, nie oferuje takiej samej siły, jak jego dwunitkowy odpowiednik. W przypadku dzianin, które mają tendencję do rozciągania, taki ścieg może prowadzić do pękania lub deformacji szwów, co jest niepożądane w gotowym produkcie. Z kolei ścieg stębnowy dwunitkowy, choć wytrzymały, również nie zapewnia takiej elastyczności, jaką oferuje ścieg łańcuszkowy dwunitkowy. W przypadku dzianin, użycie stębnowych szwów może skutkować niewłaściwym zachowaniem się materiału, co prowadzi do nieestetycznych zniekształceń. Dodatkowo, ścieg obrzucający jednonitkowy, mimo że może być użyty w wykańczaniu brzegów dzianin, nie jest odpowiedni do zastosowań wymagających elastycznych szwów, ponieważ nie łączy elementów w sposób, który zachowałby ich funkcjonalność i komfort. W rezultacie, wybór odpowiedniego ściegu jest kluczowy dla trwałości i wygody odzieży wykonanej z dzianiny, a zastosowanie niewłaściwych technik krawieckich może prowadzić do znacznych problemów z jakością wyrobu gotowego.

Pytanie 7

Spódnica bazowa, zapinana z tyłu na zamek błyskawiczny i wykończona paskiem, jest zbyt luźna w pasie o 2 cm oraz w biodrach o 4 cm. Aby dopasować spódnicę do sylwetki klientki, należy:

A. odpruć pasek, pogłębić zaszewki z przodu i z tyłu, skroić pasek, wszyć pasek do spódnicy
B. odpruć pasek z tyłu spódnicy, wypruć zamek błyskawiczny, zwęzić spódnicę w szwie środkowym z tyłu, wszyć zamek oraz pasek do spódnicy
C. odpruć pasek, zwężyć spódnicę w szwach bocznych na odcinku od linii bioder do linii dołu, wszyć pasek do spódnicy
D. odpruć pasek, zwężyć spódnicę w szwach bocznych na całej długości, skrócić pasek i wszyć do spódnicy
Jeśli zdecydujesz się na odprucie paska i zwężenie spódnicy tylko w dolnej części, to może być problematyczne. Może się zdarzyć, że dół spódnicy nie będzie dobrze przylegał do figury i zrobi się niewygodna. A jeśli myślisz o pogłębianiu zaszewków, to to wcale nie rozwiąże sprawy z nadmiarem materiału w pasie i biodrach. To może doprowadzić do sytuacji, gdzie spódnica będzie dobrze wyglądała w jednym miejscu, a w innym będzie luźna, co nie jest najlepsze. Wydaje mi się, że kluczem jest równomierne dopasowanie na całej długości spódnicy. Zrozumienie tego jest ważne, żeby efekt końcowy był satysfakcjonujący. W takich przeróbkach warto na wszystko spojrzeć z perspektywy całości, bo tylko tak można osiągnąć fajny i funkcjonalny efekt.

Pytanie 8

Jakiego wymiaru kontrolnego powinno się użyć przy figurze z nieprawidłową postawą ciała, aby odpowiednio dostosować formę przodu damskiej bluzki do sylwetki?

A. PcPl
B. XlXl
C. SyTy
D. SvXpTp
Odpowiedź SvXpTp jest poprawna, ponieważ ten wymiar kontrolny dotyczy szerokości klatki piersiowej oraz jej proporcji do długości rękawów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. W przypadku wad postawy, takich jak skolioza czy lordoza, kluczowe jest, aby projektowanie odzieży uwzględniało te zmiany w anatomii ciała. Odpowiednie pomiary pomagają w uzyskaniu właściwego dopasowania, zapewniając komfort noszenia oraz estetykę. Ustalając właściwe proporcje, możemy poprawić funkcjonalność odzieży, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej. W praktyce, często wymagane jest wykonanie korekt w wymiarach, takich jak zmniejszenie obwodu bluzki czy wydłużenie rękawów, aby zminimalizować skutki nieprawidłowej postawy. Zastosowanie tego wymiaru kontrolnego pozwala na lepsze dostosowanie odzieży do indywidualnych potrzeb klienta, co jest coraz bardziej istotne w branży mody.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jaką tkaninę powinno się wybrać do uszycia damskiej spódnicy całorocznej podstawowej?

A. Loden
B. Flausz
C. Szyfon
D. Tenis
Wybór tkanin do szycia odzieży, w tym spódnic, powinien być oparty na ich właściwościach oraz przeznaczeniu. Flausz, będący materiałem o miękkiej, puszystej fakturze, jest najczęściej stosowany do produkcji odzieży zimowej, co sprawia, że nie nadaje się do całorocznej spódnicy. Jego grubość oraz ciężar mogą powodować dyskomfort w cieplejsze dni, a także ograniczać swobodę ruchów, co jest kluczowe w przypadku odzieży noszonej przez cały rok. Loden, z kolei, to tkanina wełniana, która ma podobne zastosowania, co flausz. Jest to materiał dedykowany głównie na odzież wierzchnią, ze względu na swoje właściwości termoizolacyjne oraz wodoodporność. Chociaż loden oferuje znakomitą ochronę przed zimnem, nie jest odpowiedni do spódnicy, która ma być noszona w różnych warunkach atmosferycznych. Szyfon, lekka, zwiewna tkanina, często stosowana w odzieży wieczorowej, może być pięknym materiałem, ale jego delikatność sprawia, że nie jest praktyczny na co dzień. Szyfon może łatwo ulegać zniszczeniu, a także nie zapewnia wystarczającej gry dla spódnicy, która powinna mieć odpowiednią strukturę. Wybór nieodpowiedniej tkaniny nie tylko wpływa na komfort noszenia, ale także na trwałość odzieży. Dlatego kluczowe jest zrozumienie właściwości materiałów, aby dokonać najlepszego wyboru, co jest istotne w praktyce krawieckiej oraz projektowej.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Aby stworzyć spódnicę z wycinka koła, oprócz długości spódnicy oraz wzrostu, potrzebne są także wymiary ciała kobiety, które są oznaczone symbolami

A. ot i obt
B. obt i ou
C. ot i ZTv
D. obt i ZMv
Odpowiedź ot i obt jest prawidłowa, ponieważ w procesie konstrukcji spódnicy z wycinka koła kluczowe są wymiary: ot, czyli obwód talii oraz obt, czyli obwód bioder. Obwód talii jest podstawowym wymiarem, który wpływa na dopasowanie spódnicy w okolicy talii, co jest istotne dla komfortu noszenia i estetyki całości. Z kolei obwód bioder ma znaczenie dla swobodnego ruchu oraz kształtu spódnicy w dolnej części, co jest szczególnie ważne w przypadku spódnic o rozszerzanym kroju. Uwzględnienie tych wymiarów pozwala na precyzyjne dopasowanie konstrukcji do sylwetki, co jest kluczowe w branży odzieżowej. W praktyce, projektanci odzieży często korzystają z tabel wymiarów i standardów, takich jak normy ISO dotyczące rozmiarów odzieży, co umożliwia tworzenie fasonów, które zaspokajają różnorodne potrzeby klientów.

Pytanie 13

Uszkodzone na dole bermudy można przekształcić, skracając je do spodni typu

A. pumpy
B. rybaczki
C. rurki
D. szorty
Wybór odpowiedzi typu 'rurki', 'rybaczki' czy 'pumpy' jest nieprawidłowy z kilku kluczowych powodów. Rurki to model spodni, który charakteryzuje się dopasowanym krojem na całej długości nogawki, co w przypadku przeróbki bermudów nie jest odpowiednie, ponieważ ich struktura jest zupełnie inna - są one luźniejsze i dłuższe. Przerobienie bermudów na rurki wymagałoby znacznej zmiany zarówno w kroju, jak i w stylu, co w praktyce nie jest możliwe bez zaawansowanych umiejętności krawieckich. Rybaczki, z drugiej strony, to spodenki sięgające do kolan, które nie odpowiadają charakterystyce szortów. Takie przekształcenie nie tylko nie odpowiada charakterystyce szortów, ale również nie ma sensu w kontekście skracania bermudów, które są dłuższe i nie mają takiego kroju. Natomiast pumpy to spodnie o szerokim kroju, co jeszcze bardziej odsuwa je od charakterystyki szortów. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru tych opcji, to mylenie długości i kroju spodni oraz ich funkcji. Aby skutecznie przerobić bermudy, należy skupić się na zachowaniu ich oryginalnych cech, co w przypadku szortów jest możliwe. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście właściwego podejścia do przeróbek odzieżowych.

Pytanie 14

Oblicz szerokość zaszewki bocznej w podstawowej spódnicy dla klientki z wymiarami: obwód pasa = 72,0 cm, obwód bioder = 96,0 cm?

A. 6 cm
B. 2 cm
C. 4 cm
D. 8 cm
Wyznaczenie szerokości zaszewki boku w spódnicy podstawowej dla klientki o obwodzie pasa wynoszącym 72,0 cm i obwodzie bioder 96,0 cm jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania i komfortu noszenia. W tym przypadku, poprawna odpowiedź wynosząca 6 cm opiera się na proporcji pomiędzy obwodem pasa a obwodem bioder. W standardowych praktykach krawieckich, zaszewka boku powinna wynosić około 10% różnicy pomiędzy tymi dwoma obwodami. Różnica wynosi 24 cm, co oznacza, że powinna być podzielona na dwie zaszewki, każda z nich ma więc szerokość 6 cm. Taki układ zapewnia, że spódnica będzie dobrze przylegała do ciała, a jednocześnie pozostawi wystarczającą przestrzeń na swobodę ruchów. W praktyce, odpowiednia szerokość zaszewki pozwala na estetyczne uformowanie sylwetki oraz zapobiega nieestetycznym marszczeniom materiału. Dlatego znajomość tych zasad jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się szyciem odzieży na miarę, szczególnie w kontekście indywidualnych wymiarów klientek.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Którą z poniższych tkanin wybierzesz do uszycia bielizny dla niemowląt, np. kaftanika?

A. Taftę
B. Drelich
C. Batyst
D. Flausz
Wybór niewłaściwej tkaniny do produkcji bielizny niemowlęcej może prowadzić do poważnych problemów związanych z komfortem i zdrowiem dziecka. Tafta, będąca sztywnym i błyszczącym materiałem, jest zazwyczaj stosowana w produkcji odzieży wieczorowej i dekoracyjnej, a jej zastosowanie w bieliźnie niemowlęcej jest nieodpowiednie z kilku powodów. Przede wszystkim, tafta jest mniej przewiewna, co może prowadzić do zwiększonej potliwości oraz dyskomfortu u dziecka. Dodatkowo, jej sztywność może powodować otarcia, co w przypadku niemowląt jest szczególnie niepożądane. Drelich, jako tkanina o dużej wytrzymałości, jest często wykorzystywany w odzieży roboczej, jednak jego grubość sprawia, że nie nadaje się do produkcji bielizny dziecięcej, gdzie kluczowa jest miękkość i delikatność materiału. Na koniec, flausz, mimo że jest ciepły i przyjemny w dotyku, zazwyczaj jest wykorzystywany w odzieży wierzchniej i nie jest odpowiedni do bielizny, ze względu na właściwości izolacyjne, które mogą powodować przegrzewanie się niemowlęcia. Wybierając tkaniny do odzieży niemowlęcej, należy kierować się zasadą, że powinny być one przede wszystkim lekkie, przewiewne i hipoalergiczne, aby zapewniać maksymalny komfort i bezpieczeństwo dla dziecka.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Oczka dzianin są podatne na prucie, dlatego w trakcie konfekcjonowania wyrobów dziewiarskich powinno się między innymi

A. używać maszyn szyjących z nieelastycznymi ściegami
B. starannie zszywać oraz obrzucać brzegi szwów
C. zastosować operacje obróbki parowo-cieplnej
D. poddawać stablizacji termicznej gotowe wyroby
Kiedy mówimy o zszywaniu i obrzucaniu krawędzi szwów, to naprawdę ważne jest, żeby to robić dobrze, zwłaszcza w przypadku oczek dzianin. Te materiały potrafią się strzępić i pruć, co może skutkować uszkodzeniem całego wyrobu. Zszywanie krawędzi pomaga wzmocnić ich strukturę, co jest naprawdę polecane w branży tekstylnej. Użycie ściegów overlock albo specjalnych stopek do szycia zmniejsza ryzyko prucia i przy okazji sprawia, że wyroby wyglądają bardziej estetycznie. Z mojego doświadczenia, firmy produkujące odzież często korzystają z tych technik, bo to zwiększa trwałość i jakość ich produktów. W rezultacie klienci są bardziej zadowoleni, a reklamacji i zwrotów jest mniej. Nie zapominajmy też, że właściwe techniki szycia są zgodne z normami ISO, co pokazuje, jak ważne są w całym procesie produkcji.

Pytanie 22

W usługowym zakładzie konfekcyjnym do łączenia elementów odzieżowych wykonanych z dzianiny można wykorzystać maszynę stębnową?

A. łańcuszkową
B. zygzaczną
C. wieloczynnościową
D. czółenkową
Maszyna łańcuszkowa jest idealnym narzędziem do łączenia elementów odzieży z dzianiny ze względu na swoją specyfikę działania, która umożliwia elastyczne i mocne szwy. W odzieży z dzianiny, gdzie stosuje się różne rodzaje tkanin o rozciągliwości, zastosowanie maszyn łańcuszkowych (np. typu 401 według standardu ISO 4915) jest szczególnie korzystne. Dzięki zastosowaniu dwóch nici – jednej górnej i jednej dolnej – maszyny te tworzą szew, który mimo dużej elastyczności materiału, zapewnia wysoką wytrzymałość. W praktyce oznacza to, że szwy nie pękają przy rozciąganiu, co jest istotne w przypadku odzieży sportowej czy codziennej. Przykłady zastosowania obejmują szycie bluz, t-shirtów czy legginsów, gdzie elastyczność i komfort noszenia są kluczowe. Warto również zwrócić uwagę na standardy jakości, które wymagają stosowania maszyn łańcuszkowych w produkcji odzieży, aby zapewnić trwałość i estetykę wykonania.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Jakie wymiary są niezbędne do przekształcenia spódnicy z fałdami w spódnicę prostą?

A. obt, ot
B. ZTv, ZUo, ZKo
C. ZWo, ZTv, ot
D. ZTv, ZKo, obt
Wybór wymiarów takich jak ZWo, ZTv, ot, ZTv, ZUo, ZKo czy ZTv, ZKo, obt nie jest odpowiedni do przeróbki spódnicy z fałdami. ZWo odnosi się do szerokości w biodrach, co w kontekście spódnicy prostej nie jest kluczowym wymiarem, ponieważ ten typ spódnicy nie wymaga dodatkowej objętości. Kolejny wymiar, ZTv (zazwyczaj odpowiadający długości), chociaż istotny, nie wpływa bezpośrednio na proces przekształcania kształtu spódnicy. W przypadku przeróbki, istotne jest skupienie się na podstawowych wymiarach obwodowych, które są kluczowe dla zachowania właściwego kształtu i komfortu noszenia odzieży. Typowy błąd myślowy prowadzący do wyboru niewłaściwych wymiarów polega na pomyleniu wymiarów obwodowych z wymiarami długości lub szerokości, które nie mają bezpośredniego wpływu na kształt spódnicy. Ważne jest, aby zrozumieć, że przeróbki wymagają skupienia na obwodach talii i bioder, co pozwala na zachowanie proporcji i estetyki odzieży. W kontekście przeróbek, znajomość podstawowych wymiarów i ich zastosowania jest kluczowa dla osiągnięcia zamierzonych efektów w szyciu.

Pytanie 25

Ile materiału potrzeba na uszycie podstawowych spodni damskich o długości 104 cm, z gładkiej tkaniny o szerokości 150 cm, przy wymiarach klientki 170/64/94?

A. 208 cm
B. 104 cm
C. 228 cm
D. 115 cm
Odpowiedzi 228 cm, 104 cm i 208 cm są błędne z kilku kluczowych powodów. Wybierając 228 cm, można być przekonanym, że jest to odpowiednia ilość materiału, jednakże nie uwzględnia to efektywności w gospodarowaniu tkaniną. Tak duża ilość materiału byłaby nie tylko przesadna, ale również prowadziłaby do poważnych strat materiałowych. W branży odzieżowej optymalizacja zużycia tkaniny jest kluczowa; stosowanie zbyt dużych ilości materiału zwiększa koszty produkcji i wpływa na środowisko poprzez generowanie większych odpadów. Odpowiedź 104 cm stawia się jako długość samej nogawki, co jest błędne, ponieważ nie bierze pod uwagę dodatkowego materiału potrzebnego na szwy ani marginesów, co jest standardową praktyką w szyciu. Z kolei odpowiedź 208 cm, mimo że zbliżona do logicznych założeń, też zawyża potrzebną ilość materiału. Taka kalkulacja może wynikać z niezrozumienia procesu szycia, gdzie istotne jest nie tylko dopasowanie do wymiaru klientki, ale również przewidzenie zapasu materiału na ewentualne poprawki i wykończenia. Wniosek jest taki, że kluczowe jest nie tylko podanie wymiarów, ale również umiejętność ich zastosowania w kontekście praktycznym i zgodnym z zasadami branżowymi.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Aby wykonać konstrukcję klasycznych spodni damskich, należy z sylwetki odczytać miary krawieckie oznaczone symbolami: ZWo, ZTv oraz

A. ZUo, PcPl, obt, ou
B. ZKo, XcXc, ot, os
C. ZUo, ZKo, ot, obt
D. ZKo, or, opx, obt
Poprawna odpowiedź to ZUo, ZKo, ot, obt, ponieważ te pomiary krawieckie są kluczowe do skonstruowania formy klasycznych spodni damskich. ZUo, czyli obwód w talii, ZKo, oznaczający obwód bioder, oraz ot, co oznacza długość nogawki, są niezbędne do precyzyjnego odwzorowania sylwetki. Pomiary te pozwalają na dokładne dopasowanie spodni do indywidualnych proporcji ciała, co jest istotne z punktu widzenia komfortu noszenia i estetyki. Przy tworzeniu form krawieckich należy również brać pod uwagę zasady ergonomii, które wskazują na odpowiednie rozmieszczenie szwów i cięć, aby zapewnić swobodę ruchów. W praktyce, istnieją standardowe tabele pomiarowe, które pomagają krawcom i projektantom w uzyskaniu właściwych wymiarów dla różnych typów sylwetek, co znacznie ułatwia proces konstrukcji odzieży. Wiedza na temat właściwego pobierania wymiarów i ich zastosowania w praktyce jest fundamentalna dla każdego, kto pracuje w branży odzieżowej.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Użycie oprzyrządowania w maszynach do szycia ma m.in. na celu

A. usprawnienie operacji szycia
B. regulację gęstości ściegu
C. zapobieganie łamliwości nici
D. naoliwienie elementów maszyny
Odpowiedź dotycząca usprawnienia operacji szycia jest prawidłowa, ponieważ oprzyrządowanie w maszynach szwalniczych odgrywa kluczową rolę w optymalizacji procesu szycia. Dobrze dobrane oprzyrządowanie, takie jak odpowiednie stopki, igły czy wózki, pozwala na precyzyjne wykonywanie różnych technik szycia, co przekłada się na lepszą jakość i wydajność produkcji. Na przykład, stosowanie stopek do szycia zygzakowego umożliwia łatwiejsze szycie materiałów elastycznych, a z kolei stopki do podwijania ułatwiają estetyczne wykończenie krawędzi. Standardy branżowe wskazują, że wybór właściwego oprzyrządowania powinien być uzależniony od rodzaju materiału oraz techniki szycia, co pozwala na osiągnięcie optymalnych rezultatów. W praktyce, odpowiednie oprzyrządowanie może również zredukować czas cyklu szycia, co jest niezbędne w przemyśle tekstylnym, gdzie wydajność jest kluczowa dla konkurencyjności.

Pytanie 31

Jakie urządzenie wykorzystuje się do ostatecznego prasowania żakietów?

A. Prasa formująca
B. Generator pary
C. Zestaw prasowalniczy
D. Manekin do prasowania
Agregat prasowalniczy, wytwornica pary oraz prasa formująca to urządzenia, które mają swoje specyficzne zastosowania w procesie prasowania, ale nie są najbardziej odpowiednie do końcowego prasowania żakietu. Często mylone są z manekinem prasowalniczym, co prowadzi do nieporozumień. Agregat prasowalniczy jest zazwyczaj używany w procesach przemysłowych do efektywnego wytwarzania pary i zapewnienia jej odpowiedniego ciśnienia, co jest przydatne w różnych etapach produkcji odzieży, ale nie zastępuje manekina, który formuje i wygładza tkaninę. Wytwornica pary dostarcza parę wodną, co jest potrzebne podczas prasowania, lecz nie umożliwia uzyskania pożądanej formy odzieży, jak robi to manekin. Prasa formująca, z kolei, może być używana do formowania większych elementów odzieży, lecz nie jest w stanie zastąpić precyzyjnego i dokładnego procesu, który zapewnia manekin. Na etapie końcowym, kiedy żakiet jest już uszyty, kluczowe jest użycie narzędzia, które nie tylko zastosuje parę, ale także uformuje tkaninę w odpowiedni sposób, co jest kluczowe dla jej estetyki i jakości. Stosowanie niewłaściwych metod może prowadzić do uszkodzeń tkanin oraz obniżenia jakości finalnego produktu.

Pytanie 32

Dostosowanie do figury prostej sukni z zaszewkami piersiowymi, za luźnej na linii talii, obejmuje między innymi pogłębienie istniejących lub stworzenie nowych zaszewek

A. pionowych z przodu i z tyłu
B. od linii ramienia z przodu i z tyłu
C. od linii dekoltu z przodu
D. barkowych z tyłu
Wybór odpowiedzi dotyczących zaszewek od linii podkroju szyi w przodzie, barkowych w tyle, czy od linii ramienia w przodzie i tyle nie jest poprawny, ponieważ te techniki nie są odpowiednie dla procesu dopasowywania sylwetki prostej sukni, która ma zaszewki piersiowe. Zaszewek od podkroju szyi używa się głównie w górnych częściach odzieży, takich jak bluzki czy żakiety, aby podkreślić formę dekoltu, co w przypadku sukni nie rozwiązuje problemu z nadmiarem materiału w okolicach talii. Podobnie, zaszewki barkowe w tyle są często stosowane w odzieży męskiej lub w damskich kurtkach, ale nie wpływają na kształt sukni, która wymaga innego podejścia. Wreszcie, zaszewki od linii ramienia w przodzie i tyle mogą być użyteczne w kontekście wykończenia rękawów, ale nie rozwiążą problemu luźnej talii. Zrozumienie, kiedy i jak zastosować konkretne rodzaje zaszewek, jest kluczowe w krawiectwie, a nieodpowiednie ich stosowanie prowadzi do nieestetycznych efektów oraz dyskomfortu w noszeniu. Warto zwrócić uwagę na praktyczne aspekty dopasowywania, takie jak wykonanie próbnych przymiarek oraz dopasowanie głębokości zaszewek w zależności od indywidualnych wymagań sylwetki.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaki symbol reprezentuje wymiar ciała mierzony w pionie od punktu karku do punktu tylnej części talii?

A. SySvXpTp
B. SvXpTp
C. SyTy
D. SySvXp
Odpowiedź SyTy jest całkiem trafna, bo odnosi się do wymiaru ciała, który mierzymy od karku do tylnej części talii. W pomiarach antropometrycznych ten wymiar, SyTy (S – wysokość, y – punkt karku, T – tylna talia), jest naprawdę istotny. Używa się go w biometrii i przy projektowaniu ciuchów, żeby dobrze dopasować ubrania do sylwetki. Przykład? W modzie ważne jest, żeby ubrania były wygodne i dobrze wyglądały, a odpowiednie wymiary pomagają to osiągnąć. Poza tym, wiedza o wymiarach ciała przydaje się też w ergonomii, gdzie chodzi o to, żeby meble czy narzędzia były lepiej przystosowane do ludzi. W sumie, pomiar SyTy może być użyty też w medycynie, na przykład do śledzenia zmian w ciele pacjentów w czasie terapii.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie oznaczenia definiują pomiary przeprowadzane od bazy do punktu pomiarowego obiektu?

A. opx, ot
B. ZKo, ZTv
C. SyTy, SySvXp
D. XlXl, XcXl
Odpowiedzi syTy, SySvXp, opx, ot oraz XlXl, XcXl są związane z różnymi systemami oznaczeń, ale nie wskazują na pomiary wykonywane od podstawy do punktu pomiarowego ciała. SyTy oraz SySvXp mogą sugerować inne zastosowania, ale ich kontekst nie odnosi się bezpośrednio do pomiarów antropometrycznych. Oznaczenia opx i ot są bardziej związane z innymi dziedzinami, a nie z określonymi pomiarami ciała. Z kolei XlXl oraz XcXl mogą być mylone z oznaczeniami, które odnoszą się do pomiarów w innych systemach, takich jak geometria czy mechanika, a nie antropometria. Prawidłowe rozumienie oznaczeń w kontekście pomiarów ciała jest kluczowe, aby uniknąć pomyłek w analizach czy projektach, które opierają się na tych danych. Wiele osób może błędnie interpretować oznaczenia, skupiając się na ich wyglądzie, a nie na ich znaczeniu i zastosowaniu w praktyce. Zrozumienie, jakie pomiary są wykonywane i jakie mają znaczenie, jest kluczowe w dziedzinach takich jak ergonomia czy medycyna, gdzie każdy błąd pomiarowy może prowadzić do niewłaściwych wniosków i decyzji. Dlatego ważne jest, aby dobrze poznać i stosować powszechnie uznawane standardy, takie jak normy ISO, które pomagają w poprawnym przeprowadzaniu pomiarów oraz interpretacji wyników.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Aby równocześnie wykonać dwa równoległe szwy bieliźnianych w spodniach typu "jeans", należy użyć urządzenia

A. łańcuszkowej dwuigłowej
B. stębnowej jednoigłowej
C. stębnowej zygzakowej
D. łańcuszkowej jednoigłowej
Odpowiedź 'łańcuszkowa dwuigłowa' jest prawidłowa, ponieważ ta maszyna jest zaprojektowana do jednoczesnego szycia dwóch równoległych szwów, co jest istotne w produkcji odzieży, szczególnie w przypadku spodni typu 'jeans', które wymagają dużej wytrzymałości i estetyki szwów. Szwalnia z użyciem maszyny łańcuszkowej dwuigłowej pozwala na uzyskanie elastycznego i mocnego szwu, co jest kluczowe w kontekście materiałów o dużej gęstości, takich jak denim. Przykładem zastosowania tej technologii może być produkcja odzieży roboczej lub casualowej, gdzie równoległe szwy zapewniają nie tylko trwałość, ale również estetyczny wygląd. W branży odzieżowej powszechnie stosuje się także standardy ISO dotyczące jakości szwów, które podkreślają wagę odpowiedniego doboru maszyn do konkretnego rodzaju materiału i zastosowania. Dobre praktyki obejmują również właściwe ustawienie maszyny, co wpływa na jakość szwu oraz na komfort noszenia odzieży.

Pytanie 40

Na której linii przodu bluzki damskiej podstawowej umiejscowiona jest konstrukcyjna zaszewka piersiowa?

A. Boku
B. Talii
C. Podkroju szyi
D. Środka przodu
Umiejscowienie zaszewki piersiowej w konstrukcji bluzki jest kluczowym elementem, który wpływa na jej formę i dopasowanie. Wybór odpowiadający podkrojowi szyi sugeruje, że zaszewka powinna znajdować się w górnej części bluzki, co jest niezgodne z zasadami klasycznej konstrukcji odzieży. Zaszewki piersiowe mają na celu modelowanie materiału w rejonie biustu, a ich umiejscowienie w podkroju szyi nie zapewnia odpowiedniego wsparcia ani dopasowania. Wskazanie na bok bluzki jako miejsce dla zaszewki piersiowej również jest błędne, ponieważ zaszewki w tej lokalizacji służą głównie do dopasowania w talii i nie są przeznaczone do modelowania biustu. Podobnie, zaszewka umieszczona w talii nie ma związku z kształtowaniem linii biustu, a jej funkcja koncentruje się na wysmukleniu sylwetki w dolnej części bluzki. W kontekście projektowania odzieży, ważne jest, aby znać klasyczne zasady dotyczące umiejscowienia zaszewek, co znacząco wpływa na estetykę i funkcjonalność odzieży. Typowym błędem myślowym jest założenie, że zaszewki mogą być umieszczane dowolnie, co prowadzi do powstawania odzieży, która nie leży dobrze na ciele i nie spełnia oczekiwań użytkowników. Dlatego znajomość anatomii sylwetki i zasad konstrukcji odzieży jest kluczowa dla uzyskania optymalnych efektów w projektowaniu bluzek damskich.