Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 17:57
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 17:58

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model prototypowy
B. Model wodospadowy (waterfall)
C. Metodyki zwinne (Agile)
D. Model spiralny
Metodyki zwinne, czyli Agile, są naprawdę ciekawe, bo stawiają na iteracyjne podejście. To znaczy, że po trochu, krok po kroku realizujemy projekt, a każda iteracja dostarcza nam kawałek działającego produktu. Dzięki temu możemy łatwo dostosować się do zmieniających się wymagań klienta. W moim doświadczeniu, to świetny sposób na rozwijanie aplikacji, bo pozwala nam regularnie testować i wprowadzać zmiany. W Agile najważniejsza jest współpraca z klientem i szybkie dostarczanie wartości, co czyni ten model bardzo efektywnym, zwłaszcza w szybko zmieniających się warunkach.

Pytanie 2

Która z wymienionych metod najlepiej chroni komputer przed złośliwym oprogramowaniem?

A. Unikanie używania publicznych sieci Wi-Fi
B. Cykliczne wykonywanie kopii zapasowych
C. Stosowanie mocnych haseł
D. Właściwie zaktualizowany program antywirusowy
Program antywirusowy to naprawdę istotna rzecz, jeśli chodzi o ochronę komputerów przed złośliwym oprogramowaniem. On w zasadzie non stop monitoruje nasz system i ma za zadanie wyłapywać różne wirusy, trojany, a nawet ransomware, co jest bardzo ważne. Pamiętaj, żeby regularnie aktualizować bazy wirusów, bo dzięki temu będziesz miał zabezpieczenie przed najnowszymi zagrożeniami. Warto też zauważyć, że wiele programów antywirusowych ma dodatkowe opcje, jak na przykład monitorowanie stron www, czy skanowanie e-maili i plików, które pobierasz. To wszystko razem daje lepszą ochronę.

Pytanie 3

Jaki modyfikator umożliwia dostęp do elementu klasy z każdego miejsca w kodzie?

A. Private
B. Protected
C. Public
D. Static

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Modyfikator 'Public' umożliwia dostęp do składowych klasy z dowolnego miejsca w programie, zarówno w ramach tej samej klasy, jak i poza nią. To najbardziej otwarty modyfikator dostępu, który pozwala na tworzenie interfejsów API, umożliwiających korzystanie z publicznych metod i właściwości przez inne klasy oraz moduły. W praktyce oznacza to, że publiczne metody są widoczne globalnie, co pozwala na ich wywoływanie bez ograniczeń. Jest to przydatne w przypadkach, gdy dana funkcjonalność musi być dostępna w różnych częściach programu lub aplikacji.

Pytanie 4

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
B. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
C. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
D. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Utworzenie dokumentacji kodu aplikacji jest zadaniem zespołowym, gdyż wymaga współpracy kilku osób, które muszą zrozumieć ogólną architekturę projektu oraz zasady, jakie powinny zostać zastosowane w dokumentacji. Dokumentacja kodu jest kluczowa dla przyszłej konserwacji i rozwoju aplikacji, a jej przygotowanie powinno obejmować nie tylko opis funkcji i klas, ale także konwencje nazewnictwa, style kodowania oraz strategie testowania. Przykładem może być zastosowanie standardu JSDoc, który pozwala na generowanie dokumentacji z komentarzy w kodzie, co ułatwia zrozumienie struktury i funkcjonowania aplikacji. Dobra dokumentacja zapewnia, że nowi członkowie zespołu będą mogli szybko odnaleźć się w projekcie. Zespołowa praca nad dokumentacją gwarantuje, że wszystkie aspekty projektu zostaną uwzględnione i odpowiednio udokumentowane, co jest niezbędne dla efektywności projektu.

Pytanie 5

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
B. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
D. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RAD (Rapid Application Development) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na szybkie prototypowanie i iteracyjne podejście do rozwoju aplikacji, minimalizując czas poświęcany na pisanie kodu od podstaw. Kluczowym aspektem RAD jest możliwość szybkiego dostosowywania aplikacji do zmieniających się wymagań biznesowych oraz ciągła interakcja z klientem. Narzędzia RAD, takie jak Visual Studio, Delphi czy OutSystems, pozwalają na budowanie aplikacji przy użyciu graficznych interfejsów, gotowych komponentów i automatycznego generowania kodu, co znacząco skraca czas wprowadzenia produktu na rynek. RAD doskonale sprawdza się w przypadku projektów o krótkim cyklu życia i wymagających szybkich zmian.

Pytanie 6

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
B. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
C. Zawiera wywołanie samego siebie
D. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kluczową cechą algorytmu rekurencyjnego jest to, że zawiera on wywołanie samego siebie. Rekurencja pozwala na eleganckie i zwięzłe rozwiązanie problemów, które można podzielić na mniejsze, powtarzające się podproblemy. Każde wywołanie rekurencyjne zmniejsza złożoność problemu, aż do osiągnięcia przypadku bazowego, który kończy dalsze wywołania i rozpoczyna proces zwracania wyników w górę stosu wywołań. Rekurencja znajduje zastosowanie w algorytmach takich jak DFS (przeszukiwanie w głąb), sortowanie szybkie (QuickSort) oraz algorytmy obliczające wartości liczb Fibonacciego i silni.

Pytanie 7

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
B. jedynie jeden element o treści Harry Potter
C. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
D. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 8

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
B. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
C. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
D. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zastosowanie technik responsywnego projektowania interfejsu to najlepsze podejście do tworzenia aplikacji działających na różnych platformach. Responsywne projektowanie umożliwia dostosowanie interfejsu do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń, co zapewnia jednolite doświadczenia użytkownika. Użycie elastycznych siatek (grid), media queries oraz skalowalnych elementów pozwala na automatyczne dostosowanie wyglądu aplikacji, eliminując konieczność tworzenia oddzielnych wersji dla każdej platformy.

Pytanie 9

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. WPF
B. Angular
C. Xamarin
D. Symfony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework umożliwiający tworzenie aplikacji desktopowych na platformie Windows. Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu XAML.

Pytanie 10

Które z wymienionych stanowi przykład struktury dziedziczenia?

A. Klasa Samochód i Pojazd nie są ze sobą powiązane
B. Klasa Pojazd nie dziedziczy z żadnej klasy
C. Klasa Samochód ma dziedziczenie od klasy Pojazd
D. Klasa Pojazd ma dziedziczenie od klasy Samochód

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hierarchia dziedziczenia to struktura klas, w której klasa pochodna dziedziczy właściwości i metody klasy bazowej. Klasa 'Samochód' dziedzicząca po klasie 'Pojazd' jest przykładem prawidłowej hierarchii dziedziczenia – klasa 'Samochód' rozszerza klasę 'Pojazd', dziedzicząc ogólne właściwości pojazdu, takie jak prędkość czy typ silnika. Dziedziczenie umożliwia rozszerzanie istniejącej funkcjonalności bez konieczności przepisywania tego samego kodu, co jest jednym z fundamentów programowania obiektowego.

Pytanie 11

Programista tworzy system zarządzania buforem drukowania dokumentów. Najnowsze zlecenie drukowania dodawane jest na koniec kolejki, a najstarsze z nich są przekazywane do drukarki. Jaką strukturę danych najłatwiej zastosować w tej sytuacji?

A. Stos
B. FIFO
C. LIFO
D. Sterta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
FIFO (First In, First Out) to struktura danych idealnie pasująca do implementacji kolejki wydruku, gdzie zadania są przetwarzane w kolejności ich zgłoszenia. Najstarsze zadanie (pierwsze dodane) jest przetwarzane jako pierwsze, co odwzorowuje rzeczywisty sposób działania kolejek drukowania. FIFO znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach informatyki, takich jak programowanie systemów operacyjnych, zarządzanie buforami oraz implementacja kolejek sieciowych. Dzięki temu zadania są obsługiwane w przewidywalnej kolejności, co jest kluczowe dla zachowania porządku i efektywności przetwarzania.

Pytanie 12

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Pojemność dysku
B. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
C. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
D. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prędkość obrotowa talerzy (RPM) jest kluczowym parametrem wpływającym na szybkość dysku twardego. Wyrażana w obrotach na minutę, RPM definiuje, jak szybko talerze dysku mogą obracać się, co z kolei wpływa na czas dostępu do danych. Dyski HDD o wyższej prędkości obrotowej, takie jak 7200 RPM w porównaniu do 5400 RPM, zazwyczaj oferują lepszą wydajność, co przekłada się na szybsze odczyty i zapisy danych. Przykładowo, w zastosowaniach wymagających intensywnego przetwarzania danych, takich jak gry komputerowe czy edycja wideo, wybór dysku o wyższej prędkości obrotowej może znacznie poprawić ogólne wrażenia użytkownika. Warto również zauważyć, że chociaż złącze SATA i PCIe wpływają na szybkość transferu, to w kontekście dysków HDD, RPM pozostaje jednym z najważniejszych czynników. Standardy takie jak SATA III oferują transfery do 6 Gb/s, ale jeśli talerze nie obracają się wystarczająco szybko, potencjał transferu nie zostanie w pełni wykorzystany. Z tego powodu, RPM jest kluczowym wskaźnikiem wydajności w kontekście dysków twardych.

Pytanie 13

Jaką właściwość ma sieć synchroniczna?

A. Transmisja danych odbywa się w wyznaczonych interwałach czasowych
B. Nie jest konieczna synchronizacja zegarów
C. Przekazywanie danych zachodzi w sposób niesystematyczny
D. Gwarantuje większą elastyczność w przesyłaniu danych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sieć synchroniczna charakteryzuje się tym, że transmisja danych odbywa się w ustalonych odstępach czasu, co oznacza, że wszystkie urządzenia w sieci są zsynchronizowane do jednego zegara. Taki sposób przesyłania danych pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym dane są wysyłane i odbierane, co redukuje opóźnienia i błędy w komunikacji. Przykładem sieci synchronicznej jest system TDM (Time Division Multiplexing), który dzieli czas na różne sloty, przydzielając każdy slot konkretnemu użytkownikowi lub urządzeniu. Dzięki temu każdy uczestnik sieci ma gwarancję, że w swoim czasie dostanie dostęp do medium transmisyjnego. Standardy takie jak SONET (Synchronous Optical Network) i SDH (Synchronous Digital Hierarchy) są przykładami technologii, które wykorzystują synchronizację do efektywnego przesyłania danych na dużych odległościach. Takie podejście jest powszechnie stosowane w telekomunikacji, gdzie wysoka wydajność i niezawodność transmisji są kluczowe dla jakości usług.

Pytanie 14

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Wezwać ambulans
B. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
C. Zadbać o własne bezpieczeństwo
D. Sprawdzić, czy występuje krwawienie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 15

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100010
B. 1011100
C. 1010100
D. 10100100

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 16

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. ciasteczka
B. sesje
C. formulacje
D. buforowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 17

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Są przeciążone.
B. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
C. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
D. Zawierają przeciążenie operatora.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 18

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 2
C. Kod 3
D. Kod 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 19

Które z wymienionych opcji wspiera osoby niewidome w korzystaniu z witryn internetowych?

A. Zmiana rozdzielczości ekranu
B. Umożliwienie modyfikacji czcionki
C. Implementacja czytnika ekranu (screen reader)
D. Ograniczenie liczby grafik na stronie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dodanie czytnika ekranu (screen reader) jest kluczowym rozwiązaniem, które znacząco ułatwia osobom niewidomym i słabowidzącym korzystanie z serwisów internetowych. Czytniki ekranu to oprogramowanie przekształcające tekst na stronie internetowej na mowę, co pozwala użytkownikom na interakcję z treścią dostępną w internecie. Technologia ta opiera się na standardach dostępności, takich jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które zalecają projektowanie stron przyjaznych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przykładem działania czytnika ekranu może być program JAWS, który umożliwia użytkownikom nawigację po stronach internetowych poprzez komendy klawiaturowe oraz odczytywanie treści na głos. Dzięki czytnikom ekranu, osoby niewidome mają możliwość dostępu do informacji, komunikacji oraz interakcji w sieci, co wpisuje się w ideę cyfrowej inkluzji i równości szans. Wprowadzenie czytnika ekranu na stronie internetowej to nie tylko techniczne wsparcie, ale również wyraz odpowiedzialności społecznej, mający na celu zapewnienie, że wszyscy użytkownicy mają równe prawo do korzystania z zasobów w sieci.

Pytanie 20

Jakie są typowe frameworki/biblioteki używane w aplikacjach webowych?

A. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
B. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
C. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
D. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 21

Jakie elementy powinny być zawarte w instrukcji dla użytkownika danej aplikacji?

A. Informacje o narzędziach programistycznych zastosowanych w procesie tworzenia aplikacji
B. Harmonogram realizacji projektu
C. Wyjaśnienie struktur danych wykorzystywanych w kodzie
D. Opis instalacji, konfiguracji oraz obsługi oprogramowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W instrukcji użytkownika aplikacji warto, żeby był opis tego, jak zainstalować, skonfigurować i korzystać z programu. Taka dokumentacja, pisana krok po kroku, pomaga użytkownikowi przejść przez wszystkie etapy, od pobrania oprogramowania, przez instalację, aż po to, żeby w pełni wykorzystać wszystkie funkcje. Dobrze, żeby były tam też info o wymaganiach systemowych, sposobach radzenia sobie z problemami czy aktualizacjach oprogramowania. Moim zdaniem, taka dokładna instrukcja jest mega ważna, bo zmniejsza szanse na napotkanie kłopotów podczas korzystania z aplikacji i sprawia, że łatwiej jest wdrożyć ją w pracy. Jak użytkownicy mają porządnie napisaną instrukcję, to są bardziej zadowoleni i szybciej przyzwyczajają się do nowego narzędzia.

Pytanie 22

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. NetBeans
B. XamarinStudio
C. PyCharm
D. Visual Studio

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 23

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. ASP.NET Core
B. Django
C. Angular
D. React.js

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.

Pytanie 24

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
B. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
C. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
D. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby utworzyć menu nawigacyjne w Bootstrap 4, należy użyć listy <ul class="navbar-nav">. Tego typu struktura pozwala na tworzenie dynamicznych i responsywnych pasków nawigacyjnych, które automatycznie dostosowują się do różnych rozdzielczości ekranu.

Pytanie 25

Która z poniższych deklaracji w języku C++ poprawnie opisuje tablicę dwuwymiarową?

A. int matrix[];
B. int matrix[3][3][3];
C. int matrix[3][3];
D. int matrix[3];

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Deklaracja 'int matrix[3][3];' poprawnie definiuje tablicę dwuwymiarową w języku C++. Tablice dwuwymiarowe to kluczowe narzędzie do przechowywania macierzy i danych tabelarycznych. Każdy element macierzy jest dostępny poprzez dwa indeksy, co umożliwia łatwe odwzorowanie układów współrzędnych lub plansz w grach. Tablice tego rodzaju są wykorzystywane w algorytmach obliczeniowych, grafice komputerowej oraz analizie danych. Struktura 'matrix[3][3]' tworzy siatkę 3x3, która może przechowywać 9 elementów, co czyni ją efektywnym rozwiązaniem dla problemów wymagających przestrzennych danych.

Pytanie 26

Który z frameworków bazuje na budowaniu komponentów przy użyciu języka JavaScript?

A. React.js
B. Django
C. Node.js
D. ASP.NET Core

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
React.js to popularna biblioteka JavaScript, która opiera się na komponencie jako podstawowym elemencie budowy interfejsu użytkownika. Framework ten umożliwia tworzenie dynamicznych i interaktywnych aplikacji webowych, które cechują się wysoką wydajnością. Dzięki wykorzystaniu komponentów, programiści mogą wielokrotnie wykorzystywać te same elementy interfejsu, co znacznie upraszcza zarządzanie kodem i poprawia jego czytelność. React jest szeroko stosowany w budowie Single Page Applications (SPA) i wspiera technologię Virtual DOM, co minimalizuje liczbę operacji na rzeczywistym DOM i zwiększa szybkość renderowania stron. React jest szczególnie polecany do tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych o dynamicznych interfejsach, co czyni go jednym z liderów na rynku frontendowym.

Pytanie 27

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod4
C. Kod3
D. Kod2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 28

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm wyszukiwania binarnego
B. Algorytm generowania liczb losowych
C. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
D. Algorytm sortowania bąbelkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm wyszukiwania binarnego może być zaimplementowany zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie. Wyszukiwanie binarne polega na podzieleniu przeszukiwanej tablicy na dwie części i porównaniu elementu środkowego z wartością, której szukamy. Jeśli element nie zostanie znaleziony, algorytm przeszukuje jedną z połówek tablicy. Rekurencyjna wersja tego algorytmu jest często bardziej elegancka i prostsza w implementacji, natomiast iteracyjna bywa bardziej wydajna pod względem zużycia pamięci.

Pytanie 29

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 3
C. Rysunek 1
D. Rysunek 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 30

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Jira
B. Git
C. Bugzilla
D. Jasmine

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.

Pytanie 31

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
B. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
C. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
D. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regularne sprawdzanie ustawień prywatności jest kluczowym aspektem bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych, ponieważ to właśnie te ustawienia decydują o tym, jakie informacje udostępniamy innym użytkownikom. Użytkownicy powinni być świadomi, że domyślne ustawienia prywatności często są skonfigurowane w sposób, który umożliwia szeroką dostępność ich danych osobowych. Przykładowo, wiele platform społecznościowych domyślnie ustawia profile jako publiczne, co oznacza, że każdy może zobaczyć ich zawartość. Zmieniając te ustawienia, użytkownicy mogą ograniczyć widoczność swoich postów, zdjęć, a także informacji osobistych tylko do wybranej grupy osób, co znacząco zwiększa ich bezpieczeństwo. Warto także regularnie aktualizować te ustawienia, ponieważ platformy często wprowadzają nowe funkcje, które mogą zmieniać domyślne zasady dotyczące prywatności. Zgodnie z wytycznymi RODO oraz innymi standardami ochrony danych osobowych, użytkownicy mają prawo do kontrolowania swoich informacji, co czyni regularne sprawdzanie ustawień prywatności nie tylko zaleceniem, ale również obowiązkiem każdego świadomego użytkownika internetu.

Pytanie 32

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Nie używać kopii zapasowych
B. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
C. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
D. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 33

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Przycisk
B. Pole tekstowe
C. Pasek narzędziowy
D. Dialog wyboru pliku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 34

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
B. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
C. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją
D. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kompilator zamienia kod źródłowy na język maszynowy zanim program się uruchomi. W efekcie dostajemy plik wykonywalny, taki jak .exe w Windowsie. To fajne, bo po skompilowaniu aplikacja działa samodzielnie i nie potrzeba jej tłumaczyć od nowa. Dzięki temu programy, które są skompilowane, są zazwyczaj dużo szybsze i lepiej zoptymalizowane niż te, które są interpretowane. Warto wiedzieć, że kompilatory są wykorzystywane w językach takich jak C, C++ czy Java. Kompilacja ma też tę zaletę, że można wykrywać błędy jeszcze przed uruchomieniem programu, co jest naprawdę przydatne.

Pytanie 35

Dokumentacja, która została przedstawiona, dotyczy algorytmu sortowania

Ilustracja do pytania
A. szybkie (Quicksort)
B. przez wstawianie
C. bąbelkowe
D. przez wybór

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przedstawiona dokumentacja opisuje algorytm sortowania bąbelkowego (Bubble Sort), który działa poprzez wielokrotne porównywanie sąsiednich elementów i zamianę ich miejscami, jeśli są w złej kolejności. Algorytm ten ma prostą implementację, ale charakteryzuje się niską efektywnością dla dużych zbiorów danych (złożoność O(n^2)).

Pytanie 36

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
B. definicję warunków końcowego rozwiązania
C. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
D. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 37

W jakiej metodzie zarządzania projektami nacisk kładzie się na ograniczenie marnotrawstwa?

A. Prototypowy
B. Scrum
C. Kanban
D. Waterfall

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kanban to metodologia zarządzania projektem, która koncentruje się na minimalizacji marnotrawstwa i optymalizacji przepływu pracy. Kluczowym elementem Kanbanu jest wizualizacja procesu za pomocą tablicy, na której znajdują się zadania w różnych fazach realizacji. Dzięki temu zespół może łatwo identyfikować wąskie gardła i eliminować zbędne procesy. Kanban promuje ciągłe doskonalenie (kaizen) i pozwala na dostosowywanie się do zmieniających się priorytetów bez konieczności reorganizacji całego projektu. Ta metodologia jest szeroko stosowana w branży IT, produkcji oraz w zespołach operacyjnych, które wymagają dużej elastyczności.

Pytanie 38

Jakie są kluczowe korzyści z wykorzystania frameworków podczas programowania aplikacji desktopowych?

A. Skracają czas tworzenia aplikacji dzięki gotowym komponentom i narzędziom
B. Ułatwiają kontrolę nad wersjami systemu operacyjnego
C. Redukują zapotrzebowanie na pamięć operacyjną aplikacji
D. Gwarantują dostęp do niskopoziomowego kodu systemowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jedną z głównych zalet stosowania frameworków w programowaniu aplikacji desktopowych jest znaczne skrócenie czasu tworzenia oprogramowania dzięki gotowym komponentom i narzędziom. Frameworki dostarczają struktury, która standaryzuje rozwój aplikacji i minimalizuje konieczność pisania kodu od podstaw. Frameworki takie jak WPF, Qt czy Electron umożliwiają szybkie tworzenie interfejsów użytkownika, obsługę zdarzeń oraz integrację z bazami danych i API. Ponadto frameworki wspierają modularność i umożliwiają łatwe zarządzanie dużymi projektami, co przekłada się na lepszą organizację kodu i wyższą jakość oprogramowania.

Pytanie 39

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie przez wybór
D. Sortowanie szybkie (QuickSort)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
QuickSort to naprawdę jeden z najlepszych sposobów na sortowanie. W zasadzie chodzi o to, że dzielimy naszą tablicę na dwie części, z pomocą takiego specjalnego elementu, który nazywamy pivotem. W praktyce działa to tak, że mamy część mniejszą i większą od tego pivota, a potem każdą z tych części sortujemy jeszcze raz, tak jakbyśmy powtarzali cały proces. Myślę, że to działa super, szczególnie na dużych zbiorach danych, i dlatego QuickSort jest naprawdę popularny w różnych programach i aplikacjach.

Pytanie 40

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Executing code step by step
B. Detection of logical errors during program execution
C. Generating an executable file
D. Real-time translation of instructions

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!