Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 22:10
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 22:19

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W multimedialnej prezentacji przeznaczonej dla dzieci dominującą formą komunikacji jest

A. dźwięk
B. tekst
C. grafika
D. animacja
Grafika jest kluczowym elementem w prezentacjach multimedialnych skierowanych do dzieci, ponieważ wizualne przekazy są bardziej zrozumiałe i atrakcyjne dla młodego odbiorcy. Dzieci często lepiej przyswajają informacje w formie obrazów, które angażują ich wyobraźnię i pomagają w budowaniu zrozumienia omawianych tematów. Przykładem dobrego zastosowania grafiki może być wykorzystanie kolorowych ilustracji, animacji lub wykresów, które przedstawiają skomplikowane zagadnienia w prosty sposób. W branży edukacyjnej przyjmuje się, że wzrokowe materiały dydaktyczne, w tym infografiki, są zgodne z zasadami teorii wielokrotnego kodowania, która podkreśla znaczenie różnorodnych form przekazu dla efektywnego uczenia się. Dlatego w projektowaniu prezentacji dla dzieci, warto stosować bogate wizualnie materiały oraz zapewnić, aby grafika była odpowiednio dopasowana do wieku i poziomu zrozumienia odbiorców, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zainteresowaniu tematem.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Projektując efektywny baner internetowy, należy zwrócić uwagę na

A. różnorodność wizualną i tekstową.
B. prostość i spójność układu.
C. wielokolorowość.
D. duży rozmiar.
Tworząc skuteczny baner internetowy, kluczowe jest, aby zachować prostotę i spójność kompozycji. Prosty design pozwala użytkownikom szybko zrozumieć przekaz, co jest niezwykle ważne w środowisku internetowym, gdzie czas reakcji jest ograniczony. Spójność kompozycji oznacza, że wszystkie elementy graficzne, kolory oraz czcionki powinny współgrać ze sobą, tworząc harmonijną całość. Przykładem może być stosowanie ograniczonej palety kolorów, która nie tylko przyciąga uwagę, ale również pozwala na lepsze zapamiętanie marki. W praktyce, efektywne banery często wykorzystują duże, czytelne czcionki i wyraźne przyciski CTA (Call to Action), co sprzyja konwersji. Standardy UX/UI wskazują, że dostosowanie elementów wizualnych do preferencji grupy docelowej oraz unikanie nadmiaru informacji przyczynia się do zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych. Warto również dodać, że zgodność z zasadami dostępności pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Pytanie 5

Która aplikacja z zestawu Adobe jest przeznaczona do edycji plików audio?

A. Reader
B. Illustrator
C. InDesign
D. Premiere
Adobe Premiere Pro to profesjonalne oprogramowanie do edycji wideo, które oferuje również zaawansowane możliwości obróbki dźwięku. Użytkownicy mogą edytować i miksować ścieżki dźwiękowe, dodawać efekty dźwiękowe oraz dostosowywać poziomy głośności. Premiere Pro obsługuje różne formaty audio, co czyni go uniwersalnym narzędziem w postprodukcji. Przykładowe zastosowania obejmują synchronizację dźwięku z obrazem, tworzenie podkładów dźwiękowych do filmów oraz realizację projektów wymagających skomplikowanego miksowania dźwięku. W branży filmowej i telewizyjnej, Premiere Pro jest często wykorzystywane w połączeniu z innymi programami Adobe, takimi jak After Effects, co pozwala na tworzenie kompleksowych projektów multimedialnych. Dzięki integracji z Adobe Audition, użytkownicy mogą jeszcze bardziej rozwijać swoje umiejętności w zakresie obróbki dźwięku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 6

Jakie formaty plików zaliczają się do kategorii kontenerów multimedialnych?

A. FLA, JPEG
B. AVI, OGG
C. MP3, PSD
D. AI, CDR
AVI (Audio Video Interleave) oraz OGG to formaty kontenerów multimedialnych, które służą do przechowywania danych audio i wideo w jednym pliku. Dzięki nim możliwe jest zintegrowane odtwarzanie dźwięku i obrazu, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnorodnych aplikacjach multimedialnych, od edycji wideo po strumieniowanie online. AVI jest jednym z najstarszych formatów kontenerów, opracowanym przez Microsoft w 1992 roku, i wciąż znajduje zastosowanie w wielu aplikacjach ze względu na swoją prostotę oraz wszechstronność. Z kolei OGG to otwarty format, który wspiera zaawansowane kodeki audio, takie jak Vorbis (dla dźwięku) i Theora (dla wideo). Obydwa formaty obsługiwane są przez wiele odtwarzaczy multimedialnych, co czyni je standardem w branży. Warto również zauważyć, że korzystanie z kontenerów multimedialnych zgodnie z ich przeznaczeniem zapewnia lepszą jakość odtwarzania i większą kompatybilność z różnymi platformami oraz urządzeniami.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jaką przestrzeń barw należy wykorzystać do przechowywania grafiki rastrowej w trybie kolorów?

A. CMYK
B. RGB
C. PCS
D. CIE LAB
Nieodpowiedni wybór przestrzeni barw do przechowywania grafiki w kolorze może sprawić, że kolory będą wyglądały źle. CIE LAB, mimo że przydaje się do analizy barw, nie jest dobra do zapisywania grafik. To przestrzeń oparta na tym, jak postrzegamy kolory, więc to raczej do pomiarów, a nie do tworzenia grafik do wyświetlania. Dlatego nie jest najlepsza w programach, gdzie potrzebna jest konkretna wartość koloru, by zrobić obrazki na urządzeniach. Z kolei CMYK, chociaż świetnie sprawdza się w druku, nie jest znowu odpowiednia do grafiki w środowisku cyfrowym. Jej użycie może prowadzić do utraty szczegółów na ekranie. PCS, czyli Profile Connection Space, to przestrzeń do zarządzania kolorami, a nie do przechowywania grafik. Działa jako most między różnymi przestrzeniami barw, ale nie nadaje się na zapisywanie danych graficznych. Często ludzie mylą te przestrzenie i nie rozumieją, że każda z nich ma swoje miejsce i nie powinno się ich zamieniać bez większych konsekwencji dla jakości kolorów, które widzimy na ekranie.

Pytanie 9

Ile maksymalnie barw można użyć na jednym slajdzie, aby zachować przejrzystość projektu multimedialnego?

A. 5 barw
B. 4 barwy
C. 6 barw
D. 2 barwy
Mówić, że na slajdzie można użyć 2 albo 5 czy 6 kolorów, żeby zachować czytelność, to trochę błąd. Użycie tylko 2 kolorów może sprawić, że wszystko będzie wyglądać nudno i nie wyróżnisz ważnych rzeczy. Z kolei 5 czy 6 kolorów może być przytłaczające, przez co odbiorcy mogą się pogubić i nie zauważyć kluczowych informacji. W końcu będzie chaos i nikt nie zrozumie, o co chodzi. To może znacząco obniżyć efektywność prezentacji. Zasadniczo, w grafice podkreśla się znaczenie ograniczenia kolorów dla lepszej spójności, co ułatwia odbiorcom skupienie się na tym, co istotne. Często, przy różnych typach treści, jak wykresy czy infografiki, zbyt wiele kolorów potrafi wprowadzić zamieszanie, co jednoznacznie idzie w sprzeczności z zasadą prostoty. Ostatecznie, ilość kolorów powinna być dostosowana do celu prezentacji i odbiorców, żeby przekaz był jak najbardziej skuteczny.

Pytanie 10

Czym charakteryzują się elementy prezentacji stworzonych w programie PowerPoint?

A. animacje, filtry artystyczne oraz filtry fotograficzne
B. slajdy, warstwy dopasowania oraz style
C. slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt
D. animacje, klatki, maski przycinania oraz oś czasu
Odpowiedź \"slajdy, chronometraż, przejścia oraz WordArt\" jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy używane w programie PowerPoint do skutecznego tworzenia prezentacji. Slajdy stanowią podstawowy nośnik informacji, na którym umieszczane są tekst, obrazy, wykresy i inne obiekty. Chronometraż to funkcja, która pozwala na synchronizację czasową poszczególnych slajdów oraz elementów w prezentacji, co jest szczególnie istotne w kontekście prowadzenia wystąpienia. Przejścia to efekty animacji, które pojawiają się, gdy jeden slajd ustępuje miejsca drugiemu, co zwiększa dynamikę prezentacji i utrzymuje uwagę widzów. WordArt to narzędzie do stylizacji tekstu, które umożliwia tworzenie estetycznych i przyciągających uwagę nagłówków i napisów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania graficznego. Użycie tych elementów pozwala na tworzenie profesjonalnych i angażujących prezentacji, które są nie tylko informacyjne, ale także estetyczne."

Pytanie 11

Jakie są częstotliwości, które człowiek jest w stanie usłyszeć?

A. 66 Hz ÷ 80 kHz
B. 56 Hz ÷ 60 kHz
C. 16 Hz ÷ 20 kHz
D. 36 Hz ÷ 40 kHz
Zakres częstotliwości słyszalnych przez człowieka jest często mylony, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście projektowania systemów audio i sprzętu muzycznego. Wiele osób może myśleć, że ludzie są w stanie słyszeć dźwięki poniżej 16 Hz lub powyżej 20 kHz, co jest nieprawdziwe. Frequencje poniżej 16 Hz są klasyfikowane jako infradźwięki, które nie są percepowane jako dźwięki przez ludzki układ słuchowy, a raczej wywołują odczucia wibracyjne. Z kolei dźwięki powyżej 20 kHz są nazywane ultradźwiękami i również nie są słyszalne dla ludzi. W przypadku odpowiedzi sugerujących zakresy 56 Hz ÷ 60 kHz, 36 Hz ÷ 40 kHz czy 66 Hz ÷ 80 kHz, zapomina się o kluczowej informacji dotyczącej biologii ludzkiego słuchu, która jasno określa te granice. Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieaktualnych informacji lub nieścisłości w interpretacji danych dotyczących audycji dźwiękowych. Ponadto, zbyt szeroki zakres częstotliwości może prowadzić do wprowadzenia w błąd w kontekście inżynierii dźwięku, co z kolei może wpływać na jakość dźwięku w produkcji muzycznej oraz w technologii nagłośnienia. Właściwe zrozumienie zakresu częstotliwości jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej jakości dźwięku oraz dla zrozumienia, jak różne dźwięki wpływają na percepcję i doświadczenia słuchowe.

Pytanie 12

Który z programów w ramach pakietu Adobe jest przeznaczony do edycji grafiki rastrowej (bitmapowej)?

A. Premiere
B. Flash
C. InDesign
D. Photoshop
Photoshop jest flagowym oprogramowaniem firmy Adobe przeznaczonym do obróbki grafiki rastrowej. Jego głównym zastosowaniem jest edytowanie, retuszowanie oraz tworzenie różnorodnych prac graficznych, które opierają się na pikselach, czyli najdrobniejszych jednostkach obrazu bitmapowego. W praktyce, dzięki Photoshopowi, zawodowi graficy mogą np. poprawiać zdjęcia, tworzyć skomplikowane kompozycje graficzne oraz przygotowywać materiały do druku i publikacji cyfrowych. Standardy branżowe wskazują, że Photoshop jest niezwykle wszechstronny i pozwala na szeroką gamę operacji, takich jak warstwy, maski, filtry czy efekty specjalne, co czyni go niezastąpionym narzędziem w pracy grafików i fotografów. Używanie Photoshopa w zgodzie z dobrymi praktykami, takimi jak praca na warstwach czy stosowanie odpowiednich formatów plików, np. PSD dla projektów roboczych, zwiększa efektywność i jakość końcowej produkcji graficznej.

Pytanie 13

Aby wyróżnić tekst, wyświetlając go na żółtym tle, jaki znacznik należy zastosować?

A. C.
B. <small>
C. <del>
D. <mark>
Znacznik <mark> to fajne narzędzie w HTML, bo pozwala wyróżnić istotne fragmenty tekstu. Można dzięki niemu podświetlić ważne informacje, na przykład na żółtym tle, co na pewno przyciąga wzrok. Kiedy używasz <mark>, to czytelnicy łatwiej zauważają kluczowe punkty, co jest super przydatne w różnych dokumentach, artykułach czy nawet podczas prezentacji. Używanie semantycznych znaczników to dobry pomysł, bo dzięki temu strona jest bardziej zrozumiała, a także bardziej przyjazna dla osób z różnymi potrzebami. Czytniki ekranowe bardzo cenią sobie takie podejście. Warto pamiętać, że standardy W3C promują używanie znaczników, które mają znaczenie w kontekście treści, więc <mark> na pewno jest praktycznym narzędziem do tworzenia dostępnych stron.

Pytanie 14

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. modelowanie
B. głębia
C. rendering
D. morfing
Modelowanie, głębia i rendering to terminy, które mogą się wydawać podobne, ale nie mają nic wspólnego z morfingiem. Modelowanie to w zasadzie tworzenie kształtów w 3D, a nie ich zmiana jeden w drugi. Głębia dotyczy tego, jak postrzegamy odległość w obrazach 2D i 3D, więc też nie ma to związku z tym płynny proces. No a rendering to ostatni krok w produkcji grafiki, kiedy generujemy obraz z modelu 3D, ale to też nie ma nic wspólnego z morfingiem. Często ludzie mylą te pojęcia, myśląc, że się ze sobą łączą, a tak nie jest. Morfing jest wyjątkowy, bo wymaga zaawansowanych algorytmów do zmiany kształtów i zarządzania właściwościami obiektów, więc to zupełnie inna bajka niż standardowe modelowanie czy renderowanie.

Pytanie 15

Jakie właściwości posiada odtwarzanie sekwencyjne?

A. Zmienny
B. Proceduralny
C. Poklatkowy
D. Klatkowy
Wybór odpowiedzi, które nie wskazują na poklatkowy charakter odtwarzania sekwencyjnego, może prowadzić do nieporozumień dotyczących fundamentalnych zasad działania tego procesu. Odpowiedź zmienny sugeruje elastyczność i zmienność w odtwarzaniu, co kontrastuje z naturą odtwarzania poklatkowego, gdzie każda klatka jest ustalona i niezmienna do momentu przejścia do następnej. Tego typu myślenie często wynika z błędnego założenia, że procesy w technologii powinny być płynne i dynamiczne, podczas gdy w rzeczywistości, w kontekście odtwarzania sekwencyjnego, istotne jest, aby każdy krok był precyzyjnie zdefiniowany. Odpowiedź proceduralny może mylnie kojarzyć się ze standardowym podejściem do programowania, jednak procedury niekoniecznie oznaczają sekwencyjność. Przy czym kluczowym punktem jest to, że procedura może obejmować różne modele wykonania, w tym równoległe przetwarzanie, co nie jest zgodne z ideą odtwarzania poklatkowego. Odpowiedzi klatkowy i poklatkowy mogą sprawiać wrażenie podobnych, ale klatkowy odnosi się do idei pojedynczych ram czasowych, co nie oddaje pełni sekwencyjnego procesu. Odtwarzanie poklatkowe to zatem nie tylko kwestia klatek, ale także ich uporządkowania i systematycznego podejścia do przetwarzania danych, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach, od animacji po przetwarzanie wideo.

Pytanie 16

Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie animacji w formie cyfrowych obrazów?

A. Tablet graficzny i kolorymetr
B. Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon
C. Skaner optyczny i dyktafon
D. Cyfrowa kamera wideo i skaner optyczny
Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon to urządzenia, które są powszechnie wykorzystywane do pozyskiwania animowanych obrazów cyfrowych, zwanych także wideo. Cyfrowe aparaty fotograficzne, zwłaszcza te wyposażone w funkcję nagrywania, umożliwiają rejestrację sekwencji wideo w wysokiej jakości. Przykładem są aparaty lustrzane oraz bezlusterkowce, które oferują różne tryby nagrywania, pozwalając na tworzenie dynamicznych ujęć. Smartfony, z kolei, stały się niezwykle popularnym narzędziem do kręcenia wideo ze względu na ich mobilność oraz zaawansowane technologie, takie jak stabilizacja obrazu czy możliwość edytowania wideo bezpośrednio na urządzeniu. Oba te urządzenia są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co sprawia, że są idealnym wyborem dla amatorów i profesjonalistów w produkcji multimedialnej. Współczesne trendy w fotografii i filmowaniu wymagają umiejętności korzystania z różnych źródeł, a umiejętność posługiwania się tymi urządzeniami jest kluczowa w świecie cyfrowym.

Pytanie 17

Która z właściwości CSS pozwala na ustawienie koloru tła dla danego elementu?

A. Background-Color
B. Text-Color
C. Bgcolor
D. Color
Właściwość CSS 'background-color' to naprawdę ważny element, jeśli chodzi o stylizację stron. Dzięki niej możemy fajnie ustawić kolory tła dla różnych elementów naszej strony. To sprawia, że strona wygląda lepiej i jest bardziej przyjemna dla oka użytkownika. Na przykład, żeby ustawić jasnoszary kolor tła dla 'div', możemy napisać coś takiego: 'div { background-color: #f0f0f0; }'. Ale pamiętaj, żeby dobierać kolory tak, żeby dobrze kontrastowały z tekstem, bo to naprawdę ma znaczenie dla osób, które korzystają z naszej strony. Warto się też zainteresować innymi właściwościami, jak 'background-image' czy 'background-size', bo dzięki nim można stworzyć ciekawe wizualne efekty. Takie połączenia to super sposób na przyciągnięcie uwagi!

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany z

A. pikseli
B. węzłów
C. ścieżek
D. krzywych
Odpowiedź 'pikseli' jest jak najbardziej trafna, bo obraz rastrowy to nic innego jak właśnie siatka pikseli. Każdy z tych pikseli ma przypisany kolor, co sprawia, że cały obraz wygląda tak, a nie inaczej. W codziennym życiu raczej często spotykamy się z obrazami rastrowymi – weźmy na przykład zdjęcia w formacie JPEG czy PNG. Zmiana koloru tylko jednego piksela może naprawdę wpłynąć na to, jak całość się prezentuje. Fajnie jest też wiedzieć, że rozdzielczość obrazu ma znaczenie, bo im wyższa, tym lepsza jakość. To ważne, zwłaszcza jak myślimy o druku czy wyświetlaniu na dużych ekranach. Na koniec dodam, że obrazy rastrowe różnią się od wektorowych, które nie są oparte na pikselach, lecz na krzywych i ścieżkach, przez co mogą być powiększane bez straty jakości.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

W jakim formacie należy przechowywać obrazy, aby zachować przypisane do nich warstwy oraz maski?

A. EPS
B. PSD
C. BMP
D. JPEG
Format PSD (Photoshop Document) jest standardowym formatem plików używanym przez oprogramowanie Adobe Photoshop. Jego główną zaletą jest zdolność do przechowywania wszystkich warstw, maski, efektów i innych informacji związanych z edycją obrazu. Umożliwia to nie tylko dalszą edycję i manipulację grafiką w przyszłości, ale także zachowanie pełnej struktury projektu. Na przykład, gdy pracujesz nad skomplikowanym projektem graficznym, takim jak plakat czy magazyn, możliwość dostępu do poszczególnych warstw pozwala na łatwe wprowadzanie poprawek i zmian. Ponadto, PSD obsługuje również profile kolorów, co jest kluczowe dla utrzymania spójności kolorystycznej w różnych urządzeniach i mediach. W branży graficznej, korzystanie z formatu PSD jest najlepszą praktyką, szczególnie w przypadku projektów, które wymagają wielokrotnej edycji oraz współpracy z innymi specjalistami. To sprawia, że PSD jest preferowanym wyborem w profesjonalnym środowisku kreatywnym.

Pytanie 22

W trakcie jakiej konwersji formatu obraz traci możliwość przezroczystości?

A. TIFF na BMP
B. GIF na TIFF
C. PSD na GIF
D. BMP na JPG
Konwersja z formatu BMP na JPG prowadzi do utraty przezroczystości obrazu, ponieważ format JPG nie obsługuje kanału alfa, który jest odpowiedzialny za przezroczystość. BMP, jako format bitmapowy, może przechowywać przezroczystość, ale nie jest to standardowa cecha. Kiedy obraz BMP z przezroczystością jest konwertowany na JPG, wszystkie piksele z przezroczystością są zamieniane na kolor tła, co skutkuje utratą tego efektu. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być przygotowanie grafik do publikacji w Internecie, gdzie często preferuje się format JPG z powodu jego kompresji i jakości. W branży graficznej i webowej istotne jest zwracanie uwagi na formaty plików, aby zachować pożądane właściwości wizualne, co powinno być zgodne z dobrymi praktykami projektowania. Zrozumienie tej konwersji jest kluczowe dla profesjonalnych grafików, którzy chcą uniknąć niepożądanych zmian w swoich pracach.

Pytanie 23

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do wprowadzania oraz modyfikacji przejść tonalnych?

A. Pióro
B. Gradient
C. Kroplomierz
D. Wiadro z farbą
Odpowiedź "Gradient" jest naprawdę trafiona, bo to narzędzie jest super ważne, jak chodzi o tworzenie i edytowanie przejść kolorystycznych w grafice komputerowej. Dzięki gradientowi możemy uzyskać płynne efekty między różnymi kolorami, co daje nam fajne wizualne efekty i głębię. Przykładowo, można go użyć do zrobienia tła, gdzie kolory delikatnie się zmieniają, co sprawia, że projekt wygląda nowocześnie i dynamicznie. W branży grafiki korzysta się z gradientów na każdym kroku, czy to w plakatach, ulotkach, czy stronach www. Estetyka kolorów to kluczowa sprawa, gdy chcemy przyciągnąć uwagę. Na przykład w logo różne odcienie jednego koloru mogą świetnie podkreślić jego kształty. Programy takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator dają możliwość precyzyjnego ustawiania kątów i intensywności gradientów, co naprawdę otwiera drogę do kreatywności.

Pytanie 24

Adobe Flash <u><strong>nie tworzy animacji</strong></u> dla elementów

A. klipu filmowego
B. grafiki
C. www
D. dźwięku
Adobe Flash jest narzędziem, które służy do tworzenia interaktywnych treści multimedialnych w Internecie. Jednym z kluczowych aspektów technologii Flash jest to, że nie animuje elementów internetowych (www) w sensie ich implementacji w standardowych przeglądarkach. Flash używa technologii skryptowej ActionScript do animacji obiektów, takich jak klipy filmowe, grafika czy dźwięk, jednak jego zdolności do animacji są ograniczone do środowiska Flash. W praktyce, kiedy tworzymy treści na potrzeby stron internetowych, zaleca się korzystanie z otwartych standardów, takich jak HTML5, CSS3 oraz JavaScript, które są bardziej dostosowane do współczesnych przeglądarek i zapewniają lepszą wydajność oraz wsparcie dla urządzeń mobilnych. Ponadto, zgodnie z wytycznymi W3C, technologia Flash jest uznawana za przestarzałą, co czyni implementację animacji w tym formacie niekorzystną i narażającą na problemy z kompatybilnością.

Pytanie 25

Jakiego oprogramowania używa się do stworzenia prezentacji w formie "interaktywnej mapy"?

A. Adobe Flash
B. Adobe Photoshop
C. Prezi
D. Power Point
Prezi to innowacyjne narzędzie do tworzenia interaktywnych prezentacji, które różni się od tradycyjnych programów, takich jak PowerPoint, poprzez dynamiczne podejście do wizualizacji treści. Dzięki Prezi użytkownicy mogą tworzyć mapy myśli, które umożliwiają bardziej płynne poruszanie się po tematach, co sprzyja lepszemu zaangażowaniu odbiorców. Platforma ta oferuje możliwość łączenia różnych elementów multimedialnych, co pozwala na prezentowanie danych w przystępny i atrakcyjny sposób. Przykładowo, podczas prezentacji dotyczącej badań rynkowych, można wizualizować wyniki na interaktywnej mapie, gdzie każdy punkt odniesienia może prowadzić do bardziej szczegółowych informacji. Tego rodzaju prezentacje są szczególnie efektywne w kontekście biznesowym i edukacyjnym, gdzie zrozumienie złożonych relacji i danych jest kluczowe. Prezi wspiera również współpracę zespołową, dzięki czemu wiele osób może jednocześnie pracować nad jedną prezentacją, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami pracy w grupie.

Pytanie 26

Kompresja MP3 polega na usunięciu z sygnału tych informacji, które są najlepiej słyszalne?

A. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są najlepiej słyszalne
B. wyciszeniu w sygnale tych danych, które są słyszalne
C. wzmocnieniu w sygnale tych danych, które są niesłyszalne
D. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są słabo słyszalne lub niesłyszalne
Kompresja MP3 nie polega na eliminacji danych, które są najlepiej słyszalne, ani na ich wzmocnieniu lub wyciszeniu. Podejście, które sugeruje eliminowanie danych najlepiej słyszalnych, jest błędne, ponieważ wyklucza istotne fragmenty dźwięku, które mają kluczowe znaczenie dla jakości audio. Dodatkowo, wzmocnienie danych niesłyszalnych, co sugeruje jedna z odpowiedzi, jest nieefektywne, ponieważ takie dane nigdy nie będą odtwarzane przez użytkownika, a ich wzmacnianie tylko zwiększy rozmiar pliku bez wpływu na percepcję dźwięku. Wyciszenie danych słyszalnych również nie jest właściwym podejściem, ponieważ może prowadzić do utraty ważnych informacji audio, co negatywnie wpłynęłoby na jakość odtwarzania. Rozumienie psychoakustyki jest kluczowe w kontekście kompresji dźwięku; to właśnie ona tłumaczy, dlaczego niektóre dźwięki mogą być usuwane bez zauważalnych strat jakości. Typowym błędem jest przecenienie znaczenia danych, które są teoretycznie słyszalne, co prowadzi do nadmiernej obróbki dźwięku i pogorszenia jego jakości. Dlatego ważne jest, aby w procesie kompresji skupiać się na tym, co rzeczywiście jest słyszalne i istotne dla słuchacza.

Pytanie 27

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. SVG
B. MSDVD
C. MSWMM
D. MP4
Format MP4 (MPEG-4 Part 14) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych, szeroko stosowanym w branży internetowej, w tym na platformach takich jak YouTube. Jego kluczową zaletą jest zdolność do efektywnego kompresowania danych audio i wideo, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości przy stosunkowo niewielkiej wielkości pliku. Dodatkowo, MP4 obsługuje różne kodeki, co sprawia, że jest wszechstronny i kompatybilny z wieloma urządzeniami oraz systemami operacyjnymi. Przykładem zastosowania formatu MP4 może być publikowanie teledysków, wykładów lub prezentacji online. Warto zaznaczyć, że dobre praktyki w zakresie publikacji treści wideo na YouTube zalecają stosowanie MP4 jako preferowanego formatu, co jest zgodne z oficjalnymi wytycznymi platformy. W ten sposób twórcy mogą mieć pewność, że ich materiały będą odtwarzane bez problemów na większości urządzeń oraz w różnych przeglądarkach internetowych.

Pytanie 28

Która z wymienionych aplikacji nie pełni funkcji edytora tekstu?

A. Notatnik
B. Notepad++
C. Libre Office Writer
D. Libre Office Impress
Libre Office Impress to aplikacja służąca do tworzenia prezentacji multimedialnych, a nie edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ i Notatnik, pozwalają użytkownikom na tworzenie, edytowanie i formatowanie dokumentów tekstowych. Impress dostarcza narzędzi do tworzenia slajdów, animacji oraz efektów wizualnych, co jest typowe dla programów do prezentacji. W praktyce, podczas pracy nad projektem, możesz używać Impress do zaprezentowania wyników badań lub pomysłów w sposób wizualny, co zwiększa zaangażowanie Twojej publiczności. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie narzędzia powinny być dobierane w zależności od celu pracy. Dlatego ważne jest, aby różnicować aplikacje, których używamy, w zależności od zadań, jakie musimy wykonać, aby efektywnie osiągać zamierzone cele.

Pytanie 29

W jakiej rozdzielczości oraz w jakim trybie kolorystycznym powinien być stworzony obraz cyfrowy do umieszczenia w prezentacji multimedialnej dostępnej w internecie?

A. 300 ppi, RGB
B. 72 ppi, CMYK
C. 72 ppi, RGB
D. 300 ppi, CMYK
Obraz cyfrowy przeznaczony do prezentacji multimedialnych publikowanych w internecie powinien być przygotowany w rozdzielczości 72 ppi oraz w trybie kolorów RGB. Rozdzielczość 72 ppi jest standardem dla treści wyświetlanych na ekranach, ponieważ zapewnia odpowiedni kompromis pomiędzy jakością a rozmiarem pliku. Większe rozdzielczości, jak 300 ppi, są stosowane głównie w druku, gdzie wymagana jest wysoka jakość odwzorowania detali. Używanie trybu RGB jest kluczowe, ponieważ ekrany komputerowe oraz urządzenia mobilne emitują światło w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. W rezultacie, przygotowywanie obrazów w RGB zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i ich intensywności na ekranach. Dobrą praktyką jest także stosowanie formatów plików takich jak JPEG czy PNG, które są optymalizowane do użytku internetowego, zapewniając jednocześnie wysoką jakość przy mniejszym rozmiarze pliku.

Pytanie 30

Dostosowanie charakterystyki tonalnej obrazu w Photoshopie realizuje się poprzez modyfikację

A. jasności
B. poziomów
C. balansu barw
D. odcienia/nasycenia
Wybór barwy/nasycenia, jaskrawości czy balansu kolorów wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji narzędzi dostępnych w Photoshopie. Narzędzie barwy/nasycenia koncentruje się na kolorze i jego intensywności. Umożliwia to zmianę nasycenia barw, co może prowadzić do przesady w kolorystyce, ale nie wpływa bezpośrednio na tonalność obrazu. Z kolei jaskrawość dotyczy ogólnej jasności obrazu, co może zniekształcić detale w obszarach cienia lub światła, a nie poprawić ich zrównoważenie. Balans kolorów może zmieniać proporcje kolorów w zdjęciu, co skutkuje zmianą odcieni, jednak nie jest narzędziem do dostosowywania tonalności w sposób, który pozwoli uzyskać pełną kontrolę nad jasnością i kontrastem. Często użytkownicy mylą te narzędzia, nie zdając sobie sprawy, że narzędzie poziomów oferuje znacznie bardziej zaawansowane możliwości regulacji, co jest kluczowe w tworzeniu profesjonalnych edycji. Warto zwrócić uwagę na to, że skuteczne zarządzanie tonacją obrazu jest fundamentem w procesie edycji zdjęć, a nieprawidłowe podejścia mogą prowadzić do wyników, które są mało satysfakcjonujące i niezgodne z zamierzonymi efektami wizualnymi.

Pytanie 31

Jakie programy umożliwiają tworzenie prezentacji w trybie internetowym?

A. LibreOffice Impress oraz LibreOffice Writer
B. Prezi i PowerPoint
C. Prezi Viewer oraz CorelDRAW
D. LibreOffice Impress oraz Adobe Photoshop
Prezi i PowerPoint to dwa popularne narzędzia, które umożliwiają tworzenie prezentacji online, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym środowisku pracy zdalnej. Prezi wyróżnia się interaktywnym podejściem do prezentacji, pozwalając na tworzenie dynamicznych układów oraz nawigacji w niestrukturalny sposób, co przyciąga uwagę odbiorców. Przykładem zastosowania Prezi może być wizualizacja skomplikowanych procesów biznesowych w sposób bardziej przystępny i angażujący. Z kolei PowerPoint, będący częścią pakietu Microsoft Office, oferuje szeroką gamę szablonów, narzędzi graficznych i możliwości animacji, co sprawia, że jest to wszechstronny wybór dla wielu profesjonalistów. Dzięki synchronizacji z chmurą, obie platformy umożliwiają współpracę w czasie rzeczywistym, co znacząco zwiększa efektywność pracy zespołowej. Oba oprogramowania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie tworzenia przejrzystych i profesjonalnych prezentacji, co czyni je niezastąpionymi narzędziami w edukacji i biznesie.

Pytanie 32

W której sekcji dokumentu HTML powinny się znajdować znaczniki odpowiedzialne za określenie wyglądu właściwej treści strony internetowej?

A. <title>
B. <head>
C. <body>
D. <meta>
Wybór odpowiedzi spośród <meta>, <title> oraz <head> pokazuje pewne nieporozumienia co do struktury dokumentu HTML i roli, jaką pełnią poszczególne komponenty. Znacznik <meta> jest używany do dostarczania dodatkowych informacji o stronie, takich jak opis, słowa kluczowe czy dane o autorze. Jego funkcje są bardziej związane z SEO i nie mają wpływu na zawartość widoczną dla użytkowników, co może prowadzić do błędnych przekonań, że jest on odpowiedzialny za przedstawienie treści. Sekcja <title> ma na celu określenie tytułu strony, który jest wyświetlany w pasku zakładek przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania, ale nie zawiera żadnych elementów, które są widoczne na stronie. Z kolei <head> to obszar, w którym umieszczane są metadane, arkusze stylów oraz skrypty JavaScript, które wpływają na działanie strony, nie zaś na jej zewnętrzny wygląd czy treść. Warto zrozumieć, że struktura dokumentu HTML jest kluczowa dla organizacji treści oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony, a odpowiednie umiejscowienie i zrozumienie funkcji tych znaczników jest istotne dla każdego twórcy stron internetowych.

Pytanie 33

Jakie jest pierwsze zadanie przy tworzeniu prezentacji multimedialnej?

A. Plan i konspekt prezentacji
B. Przygotowanie projektu oraz elementów wizualnych
C. Dobór narzędzi
D. Sporządzenie treści prezentacji
Plan i konspekt prezentacji to kluczowy etap, który definiuje strukturę i cel całej prezentacji multimedialnej. Właściwe zaplanowanie prezentacji pozwala na klarowne określenie głównych tematów oraz kolejności ich przedstawiania, co jest istotne dla utrzymania zainteresowania odbiorców. W tym etapie warto określić, jakie informacje będą przekazywane, jakie narzędzia będą używane oraz jakie elementy wizualne wspierać będą przekaz. Dobrze skonstruowany konspekt pomaga również w unikaniu zbędnych dygresji, zapewniając płynność narracji. Przykładem może być prezentacja dotycząca nowego projektu, gdzie konspekt powinien obejmować wprowadzenie, cele projektu, analizę rynku, plan działania oraz zamknięcie. Standardy branżowe, takie jak zasady dotyczące organizacji treści w prezentacjach, wskazują na znaczenie planowania, co przekłada się na efektywność komunikacji oraz zrozumienie przez odbiorców. W związku z tym, odpowiednie przygotowanie planu i konspektu jest fundamentem każdej udanej prezentacji.

Pytanie 34

Która z poniższych działań przyczynia się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania?

A. Regularne aktualizowanie treści strony internetowej.
B. Zastosowanie dodatkowych tekstów niezwiązanych z tematyką danej strony.
C. Niekiedy aktualizowanie treści strony internetowej.
D. Wykorzystanie skomplikowanej nawigacji oraz pominięcie opisów zdjęć zamiennymi tekstami.
Częste aktualizowanie zawartości strony internetowej jest kluczowym elementem skutecznej strategii SEO (Search Engine Optimization). Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, wysoko oceniają strony, które regularnie dostarczają świeżej i wartościowej treści. Aktualizacje mogą obejmować dodawanie nowych artykułów, aktualizowanie istniejących wpisów lub modyfikowanie informacji, aby były zgodne z bieżącymi trendami. Przykładem może być blog firmowy, który regularnie publikuje artykuły związane z branżą, co nie tylko przyciąga użytkowników, ale także zwiększa czas spędzany na stronie. Dodatkowo, częste aktualizacje mogą poprawić indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarek, co z kolei wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania. Warto również pamiętać o optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych oraz zachowaniu odpowiedniej struktury nagłówków i linków wewnętrznych. Takie praktyki są zgodne z wytycznymi Google i przyczyniają się do lepszej pozycji strony w wynikach organicznych.

Pytanie 35

Jaką minimalną pojemność powinien mieć nośnik danych, aby można było zapisać materiał audio oraz wideo o długości 40 minut i przepustowości 8 Mb/s?

A. 2,7 GB
B. 3,7 GB
C. 1,7 GB
D. 4,7 GB
Aby zrozumieć, dlaczego inne odpowiedzi są niewłaściwe, należy przyjrzeć się procesowi obliczeń i typowym błędom myślowym. Odpowiedzi, które sugerują pojemności 1,7 GB, 3,7 GB i 4,7 GB, wynikają z błędnych podstaw obliczeniowych lub nieprawidłowych założeń. Na przykład, wybór 1,7 GB jako odpowiedzi mógłby wynikać z niepełnego przeliczenia danych lub założenia, że 8 Mb/s nie jest stałą wartością przez całą długość materiału. Osoby wybierające 3,7 GB mogą nie brać pod uwagę, że podawana pojemność powinna obejmować również pewne zapasy na system plików, co w praktyce czyni 3,7 GB niewystarczającym. Wybór 4,7 GB, choć na pierwszy rzut oka wydaje się rozsądny, jest znacznie bardziej pojemny niż wymagane minimum i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb zapisu. W praktyce, nośniki pamięci są produkowane w standardowych pojemnościach, a wybór zbyt dużego nośnika nie jest konieczny i może prowadzić do nieefektywnego gospodarowania pamięcią. Warto zaznaczyć, że przy obliczeniach związanych z audio i wideo, kluczowe jest uwzględnienie kompresji oraz rzeczywistych warunków zapisu danych, które mogą się różnić od teoretycznych obliczeń. Takie zrozumienie kontekstu jest niezbędne do podejmowania właściwych decyzji dotyczących wyboru odpowiednich nośników pamięci.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

W programach Adobe Photoshop oraz Illustrator przekształcenie nieregularnych kształtów z bitmapy na projekt obiektu wektorowego realizuje się przy użyciu narzędzia

A. pędzel
B. pióro
C. stempel
D. kroplomierz
Odpowiedź "pióro" jest poprawna, ponieważ narzędzie to zostało zaprojektowane specjalnie do tworzenia oraz edytowania kształtów wektorowych w programach takich jak Adobe Photoshop i Illustrator. Narzędzie pióro umożliwia precyzyjne odwzorowanie nieregularnych kształtów, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym. Dzięki tej funkcji użytkownik może tworzyć krzywe Béziera, które pozwalają na płynne i elastyczne modelowanie kształtów. Przykładem zastosowania narzędzia pióro może być tworzenie logo, gdzie precyzja i szczegółowość są niezwykle ważne. Dodatkowo, korzystając z pióra, można łatwo edytować punkty kontrolne i krzywe, co daje pełną kontrolę nad ostatecznym kształtem obiektu. Warto zaznaczyć, że umiejętność korzystania z narzędzia pióro jest niezbędna w branży projektowej, gdyż pozwala na tworzenie grafik o wysokiej jakości, które spełniają standardy profesjonalnego designu.

Pytanie 38

Narzędziem koniecznym do stworzenia projektu witryny internetowej w programie Adobe Photoshop jest

A. pióro
B. cięcie na plasterki
C. próbkowanie kolorów
D. zaznaczanie
Cięcie na plasterki (ang. slicing) jest kluczowym narzędziem w procesie tworzenia projektu strony internetowej w Adobe Photoshop. To technika, która polega na podzieleniu obrazu na mniejsze fragmenty, co umożliwia ich łatwe eksportowanie jako osobne pliki graficzne. Dzięki temu projektanci mogą precyzyjnie kontrolować każdy element interfejsu, zapewniając optymalizację rozmiaru plików i szybkość ładowania strony. Przykładowo, podczas projektowania przycisków czy ikon w Photoshopie, każda część może być wydzielona i zapisana w odpowiednim formacie, co jest istotne dla responsywności strony. Standardy webowe zalecają ograniczenie rozmiaru plików graficznych, aby poprawić doświadczenie użytkownika i SEO. Cięcie na plasterki jest zatem nie tylko praktycznym narzędziem, ale również zgodnym z najlepszymi praktykami projektowania stron internetowych, które koncentrują się na efektywności i jakości. Warto również pamiętać, że odpowiednie cięcie może wpłynąć na estetykę oraz funkcjonalność strony, co jest istotne w kontekście użytkowników mobilnych i ich różnorodnych rozdzielczości ekranów.

Pytanie 39

Czym jest model barw RGB?

A. model barw addytywnych, który powstaje na skutek odejmowania wiązek światła
B. model barw addytywnych, który powstaje na skutek sumowania wiązek światła
C. model barw subtraktywnych, który powstaje na skutek sumowania wiązek światła
D. model barw subtraktywnych, który powstaje na skutek odejmowania wiązek światła
Model barw RGB (Red, Green, Blue) jest addytywnym modelem barw, który powstaje na skutek sumowania różnych długości fal świetlnych emitowanych przez źródła światła. W tym modelu podstawowe kolory to czerwony, zielony i niebieski. Gdy te kolory są łączone w różnych proporcjach, tworzą szeroki zakres barw. Na przykład, połączenie wszystkich trzech kolorów w równych ilościach generuje kolor biały, natomiast brak światła prowadzi do koloru czarnego. Model RGB jest powszechnie stosowany w technologiach cyfrowych, takich jak wyświetlacze komputerowe, telewizory oraz kamery, ponieważ bazuje na naturze działania ludzkiego oka, które postrzega światło w trzech podstawowych zakresach. W kontekście standardów branżowych, RGB jest wykorzystywane w systemach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, oraz w web designie, gdzie definiowanie kolorów za pomocą wartości RGB jest powszechną praktyką.

Pytanie 40

Jakie narzędzie w grafice wektorowej sprawia, że obiekt wygląda na trójwymiarowy?

A. Obwiednia
B. Środki artystyczne
C. Głębia
D. Wypełnienie
Obwiednia, środki artystyczne oraz wypełnienie to techniki, które nie mają bezpośredniego związku z nadawaniem wrażenia trójwymiarowości, co może prowadzić do nieporozumień. Obwiednia odnosi się głównie do kształtu i konturów obiektów, co jest kluczowe w grafice wektorowej, lecz nie wpływa na percepcję głębi. Może to prowadzić do błędnego przekonania, że same kontury wystarczą, aby nadać obiektom trójwymiarowy charakter. Środki artystyczne, takie jak tekstura czy różne style malarskie, mogą wzbogacać grafikę, ale ich zastosowanie nie gwarantuje efektu głębi. W kontekście grafiki wektorowej, te techniki często są używane do dekoracji, ale nie odpowiadają za tworzenie iluzji przestrzeni. Wypełnienie odnosi się do kolorów i wzorów stosowanych wewnątrz obiektów, co może wpływać na estetykę, ale nie jest wystarczające do generowania głębi. Często projektanci mogą polegać na tych technikach, myśląc, że wystarczą do nadania obiektom trójwymiarowości, co prowadzi do braku pełnej realizacji zamierzonego efektu. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi technikami a koncepcją głębi jest kluczowe dla skutecznego projektowania wizualnego.